Ze weigeren tot de dag van vandaag zelfs te erkennen dat de militaire verliezen in WO2 waarschijnlijk tussen de 12 en 14,6 miljoen waren, op 35 miljoen gemobiliseerd, waarvan 30 miljoen voor het leger.unclero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:05:
[...]
In Rusland gelden dergelijke cijfers als Staatsgeheim. Men weet ook nog steeds niet hoeveel er bij de vorige Tsjetsjenië-oorlog niet meer thuis kwamen. De cijfers van de Afghanistan-oorlog beginnen net pas door te sijpelen. Meestal is het de Commissie van Soldatenmoeders die accuratere cijfers heeft.
Dat soort cijfers geheim houden zegt ook wel iets over hoeveel een soldatenleven waard is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat zou bij Rutte zwaarder wegen? Achter de Duitse kar aan blijven lopen of zijn connecties op de Zuidas?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[...]
Gaan de Duitsers eindelijk draaien? Dan moeten ook nog landen zoals Italië, Hongarije of natuurlijk ook Rutte die tegen gestemd lijken te hebben.
Zelensky heeft daar gevat op gereageerd:PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:07:
[...]
Dit moet toch genoeg gewicht in de schaal leggen zou je zeggen.
Draghi had eerder vandaag ook al een beetje een vreemde actie. Zei dat hij een afspraak had met Zelensky maar dat dit niet doorging omdat hij in zijn bunker zat. En bedankt Draghni.
Today at 10:30 am at the entrances to Chernihiv, Hostomel and Melitopol there were heavy fighting. People died. Next time I'll try to move the war schedule to talk to #MarioDraghi at a specific time. Meanwhile, Ukraine continues to fight for its people.
— Volodymyr Zelenskyy / Володимир Зеленський (@ZelenskyyUa) 25 februari 2022
Ik wil het graag geloven, maar ongetwijfeld heeft Poetin allang besloten dat er sancties komen. En dan heel wat meer dan bij de annexatie van de Krim. Een acceptabel verlies.Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:58:
[...]
Elke sanctie die zijn grote Rusland verder afsluit van de westerse wereld is een verlies voor hem.
Ik denk dat Poetin dit andersom ziet. Je kan geen grootmacht zijn als je op je knieën Rusland moet bedanken voor hun gas. Of voor het niet gooien met kernwapens. Hij heeft in Europa een dikke vinger in de pap hoor, en dan bedoel ik niet enkel politieke vazalpartijen die door hem worden betaald.Je kan geen grootmacht zijn als je op je knieën 1 deel van de wereld moet bedanken voor inkomsten.
Even gechargeerd gezegd.
Het rode leger heeft duidelijk al moeite met 1 front... Als Putin oorlog wil, laten we dan zorgen dat ie het krijgt waar het hem niet uitkomt.
Dat heeft hij helemaal niet. Ja de gas uit Rusland is leuk maar het is niet zo dat we zonder kunnen. Bovendien moet je niet vergeten dat Rusland voor 60% van de financiën afhankelijk is van Export van dit soort producten. We hebben het over een middelmatige economische macht.Amanoo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:09:
[...]
Hij heeft in Europa een dikke vinger in de pap hoor, en dan bedoel ik niet enkel politieke vazalpartijen die door hem worden betaald.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik had toch begrepen dat Nederland voor had gestemd? Of is dat ondertussen tegengesproken?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[...]
Gaan de Duitsers eindelijk draaien? Dan moeten ook nog landen zoals Italië, Hongarije of natuurlijk ook Rutte die tegen gestemd lijken te hebben.
Dit vond ik een vreemde setting ;PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[Twitter]
HIer is flink wat Oekraïns materiaal kapotgeschoten. Wel vooral lichter materiaal. Maar een flink konvooi!
Zou in de buurt van Kherson zijn.
De wagens staan richting de hoofdstad, vrachtwagens over de weg als versperring.
Ik denk een plan foutje, geen lichamen te zien, waarom ik denk dat ze, UA, de wagens hebben achter gelaten uit tijdgebrek.
Maar goed, 1 van de mogelijkheden.
De gevolgen van Chernobyl zijn ook altijd gedownplayed. Pas toen de Sovjet Unie gevallen is kwamen de echte verhalen naar boven en hoe kantje boord het daar geweest is maar zelfs toen zijn de officiële cijfers altijd gelimiteerd geweest tot directe doden, alle gevolgen van de fallout zijn nooit officieel bevestigd.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:08:
[...]
Ze weigeren tot de dag van vandaag zelfs te erkennen dat de militaire verliezen in WO2 waarschijnlijk tussen de 12 en 14,6 miljoen waren, op 35 miljoen gemobiliseerd, waarvan 30 miljoen voor het leger.
*knip*Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:04:
[...]
Dus eigenlijk zeg je dat zolang wij de brandstof leveren (kennis, munitie etc) aan Oekraine dan zijn zij bereid om hun eigen mensen op te offeren?
En dat allemaal om onze vrijheid in stand te houden, dat daarbij een land compleet naar de gallemiezen gaat lijkt mij evident.
Niet op de man aub. Leg het uit of laat het.
Mijn excuses dat ik ietwat scherp reageer, maar dit soort projecteren? Dit is wat ik aan onderhandelingstafel met diplomaten van een Kremlin krijg. Het is niet iets waar hier ruimte voor is.
[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 25-02-2022 18:57 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Hoe groot is de impact van deze sanctie voor Rusland?Apache4u schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:04:
Tot nu toe is deze journalist wel een betrouwbare bron geweest, dus ik ben benieuwd:
[Twitter]
Kunnen we Gazprom niet volledig blokkeren?
[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 25-02-2022 17:16 ]
Inmiddels zelf maar gezocht, het blijkt dat minster Rob Jetten een reclamecampagne klaar heeft staan om ons te manen om minder gas te gebruiken.Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Heb je een link? Zoals ik het hierboven lees is het niets nieuws, Ollongren gaf gisteren al aan dat het leger actiever wordt en voor gastekorten hebben we (al jaren) allerlei afschakelplannen.
Kabinet heeft reclamecampagne ‘op de plank liggen’ voor het geval het gas op raakt
Wat een flapdrollen zijn het toch. Geweren versturen kunnen ze niet, gasvoorraden aanvullen hebben ze nagelaten maar de SIRE spotjes zijn al klaar

Waarschijnlijk lijkt dit meer op waar je naar refereert? https://www.theguardian.c...sters-corrupt-politiciansVirtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:08:
[...]
De bedoeling bij de redactie was om in samenwerking met andere betrokken media een serie publicaties te doen over het ecosysteem van criminele oligarchie zoals georganiseerd in Zwitsers bancair circuit in navolging van Kremlin invloeden die de afgelopen twintig jaar een reeds gulzig bancair systeem gekaapt en hervormd hebben tot een mondiaal perverse bancaire ecologie.
Maar toen kwam Putin’s Oorlog. De redactie heeft de beslissing moeten nemen om het dossier maar voor nu te laten wat het is, immers, oorlog.
De informatie is echter gedeeld met overheden en instellingen. Ik kan er hier en plein publique niet in detail op ingaan, laat ik dit zeggen, de impact is breed en diep. De schokgolf is gruwelijk hevig.
Het zou een betere wereld zijn wanneer samenleving en hun bestel in staat zouden zijn om meer dan een dossier / situatie aan te kunnen voor verwerking, helaas is dat niet het geval.
Voor de positie van Zwitserland in dit alles mag duidelijk zijn dat men zich bewust buiten beeld zoekt te houden, dat men heel bewust interactie vermijdt, en dat men heel bewust in allerlei eigen conflicten van bias en theater zit op het moment.
Broek op de enkels. Centrale rol in mondiale criminele ecologie die tot effectieve organisatie gemaakt geworden is.
Anyway, het zoveelste bankenschandaal. Lijkt mij nogal 'och, alweer, hoe schokkend'. Overheden willen overduidelijk geen controle op banken, wel op burgers. Hoeveel schandalen zijn er al geweest met Nederlandse banken? En hoeveel is er al verbeterd? Criminelen hebben nog altijd nul problemen om wit te wassen, maar als ik op marktplaats een auto contant verkoop moet ik al met bewijzen komen om het geld te storten.
Als dit 'schokkende' openbaar wordt zal er wat papieren tijgers gemaakt worden en de maand erna gaat het vrolijk verder. Zolang er lobbies zijn die dikke invloed hebben op de regelgeving, zul je dat houden.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Lijkt er niet op volgens de meestal goed ingelichte Frankfurter Allgemeine Zeitung.Stoelpoot schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:12:
[...]
Ik had toch begrepen dat Nederland voor had gestemd? Of is dat ondertussen tegengesproken?

De @faznet meldt dat Nederland dwarsligt bij uitsluiten Rusland van SWIFT. Als dit klopt dan zal ook over @minpres niet licht worden geoordeeld. Zo spoedig mogelijk uitsluitsel nodig. https://t.co/lvbWi0Cdrr
— Lilianne Ploumen (@PloumenLilianne) 25 februari 2022
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja uiteraard. Inhoud is niet belangrijk, wel hoe de politici er zelf uit zien. Dat is heel belangrijk. Hopelijk komt er ook een journalist eens die eens gaat analyseren welke partijen allemaal die verduurzamingstrategie geblokkeerd hebben de afgelopen 12+ jaar.Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Inmiddels zelf maar gezocht, het blijkt dat minster Rob Jetten een reclamecampagne klaar heeft staan om ons te manen om minder gas te gebruiken.
Kabinet heeft reclamecampagne ‘op de plank liggen’ voor het geval het gas op raakt
Wat een flapdrollen zijn het toch. Geweren versturen kunnen ze niet, gasvoorraden aanvullen hebben ze nagelaten maar de SIRE spotjes zijn al klaar
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Je hebt soms best goede dingen, maar kan je misschien proberen, net zoals andere, niet op de Stijl van het Corona topic te gaan posten?Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Inmiddels zelf maar gezocht, het blijkt dat minster Rob Jetten een reclamecampagne klaar heeft staan om ons te manen om minder gas te gebruiken.
Ontzettend vervelend, schoppen tegen EU, Rutte, Nederland; allemaal onnodig, beste stuurlui staan aan wal reacties.
Italië zie ik niet snel draaien, laten we niet de Russische colonnes vergeten die hulp boden aan Italië tijdens de eerste Corona golf in het land.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[...]
SIRE spotjes zijn niet van de overheid maar van een stichting.Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Uit mijn hoofd het officiële dodental staat nog steeds op 30-40?LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
De gevolgen van Chernobyl zijn ook altijd gedownplayed. Pas toen de Sovjet Unie gevallen is kwamen de echte verhalen naar boven en hoe kantje boord het daar geweest is maar zelfs toen zijn de officiële cijfers altijd gelimiteerd geweest tot directe doden, alle gevolgen van de fallout zijn nooit officieel bevestigd.
Verwijderd
AmenVorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Je hebt soms best goede dingen, maar kan je misschien proberen, net zoals andere, niet op de Stijl van het Corona topic te gaan posten?
Ontzettend vervelend, schoppen tegen EU, Rutte, Nederland; allemaal onnodig, beste stuurlui staan aan wal reacties.
De Kamer leek in meerderheid vóór het inzetten van SWIFT-afsluiting als sanctie. Maar inmiddels weten we ook dat Nederland onder Rutte een reputatie heeft opgebouwd in Europa vooral veel dingen te saboteren waarbij de beeldvorming naar Nederland zelf regelmatig sterk afweek van wat er feitelijk gedaan werd in Europa.Stoelpoot schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:12:
Ik had toch begrepen dat Nederland voor had gestemd? Of is dat ondertussen tegengesproken?
Het zou me dus niks verbazen als de Kamer hier vóór de SWIFT-sanctie is, de regering zich in Nederland een beetje op de vlakte houdt, maar in Europees verband druk bezig is die sanctie tegen te houden.
Mark is een spil in de blokkade. Zoals een Duits gezant het omschreef, “elk initiatief van uitzondering, bijzonderheid, uitdrukking van zorg of verzoek tot duiding is herleidbaar tot de aanwezigheid van één lidstaat”.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[...]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Sterker nog.. dagen later kwam het in het klein in een hokje van enkele cm's in de krant te staan. Zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. En dat doen ze vandaag de dag nog steeds helaas.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
De gevolgen van Chernobyl zijn ook altijd gedownplayed. Pas toen de Sovjet Unie gevallen is kwamen de echte verhalen naar boven en hoe kantje boord het daar geweest is maar zelfs toen zijn de officiële cijfers altijd gelimiteerd geweest tot directe doden, alle gevolgen van de fallout zijn nooit officieel bevestigd.
Ja, en in plaats van dan nu tempo te maken met mensen te helpen om van het gas af te gaan....Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Hmm, dat zou dan nog even in het midden moeten blijven. De meeste berichten tot nu toe waren anders.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Lijkt er niet op volgens de meestal goed ingelichte Frankfurter Allgemeine Zeitung.
[Embed]
Zeer eng en naar lang dus . Rusland.wauskoek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Sterker nog.. dagen later kwam het in het klein in een hokje van enkele cm's in de krant te staan. Zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. En dat doen ze vandaag de dag nog steeds helaas.

Dit is correct. Het is iets waar ik oprecht hoop uitspreek dat een journalist met instinct voor de jacht zicht vastbijt. Dan wel dat er binnen AZ een moment van gewetensvrijheid volgt, en iemand naar buiten treedt.eamelink schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]
De Kamer leek in meerderheid vóór het inzetten van SWIFT-afsluiting als sanctie. Maar inmiddels weten we ook dat Nederland onder Rutte een reputatie heeft opgebouwd in Europa vooral veel dingen te saboteren waarbij de beeldvorming naar Nederland zelf regelmatig sterk afweek van wat er feitelijk gedaan werd in Europa.
Het zou me dus niks verbazen als de Kamer hier vóór de SWIFT-sanctie is, de regering zich in Nederland een beetje op de vlakte houdt, maar in Europees verband druk bezig is die sanctie tegen te houden.
En dan zeggen ze dat in Oekraïne een 'clown' president is, die man heeft meer principes en ballen dan onze hele regering bij elkaar...Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
Schaam me voor onze bewindslieden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hongarije hoeven we hoe dan ook niet zo veel van te verwachten. Die spelen al tijden de tegendraadse Henkie binnen de EU.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:06:
[...]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Als we een enigszins functionerende parlementaire pers zouden hebben gehad had Rutte vanmiddag natuurlijk al lang een microfoon onder z'n neus gedrukt gekregen met deze vraag.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]
Lijkt er niet op volgens de meestal goed ingelichte Frankfurter Allgemeine Zeitung.
[Embed]
Ben bang dat @Virtuozzo gelijk heeft... AWM is één van de weinige gebieden waar nog kritische vragen worden gesteld en het niet is toegestaan iets zonder bron te roepen.
De normale pers begrijpt dit niet of heeft niet het lef om de vraag te stellen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik leg het ook even hier op tafel aangezien er hier in AWM ook journalisten meelezen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]
[Embed]
FAZ zoekt Nederlandse journalistiek voor verbinding vanuit beschikbare informatie.
Het mooie is dat als je mensenrechten respecteert, mensen vrijheid geeft en controlerende machten goed inregelt, dat een maatschappij daardoor dermate goed functioneert dat de economie veel robuuster en groter is dan in een autocratie als Rusland. Dat geeft ons, ondanks inderdaad het "verlies" aan welwillendheid om mensen op te offeren, een gigantische technologische en economische stok om mee te slaan.Player1S schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:02:
[...]
Misschien niet helemaal de juiste bewoording maar gaat om de strekking.
Wij zullen veel eerder tegengas geven en mogen dat ook. Daarnaast zal ook vrijwel niemand (die 2 Rusland pionen even niet me tellen) in onze regeren of die nu in de oppositie zit het acceptabel vinden dat er zoveel slachtoffers valt.
Rusland is nog steeds zo dat een leven weinig mee telt. Daarom hebben ze ook in WW2 kunnen terugslaan. Stuur nog maar divisie die kant op. En als die allemaal dood zijn, sturen we er nog 2. En als het nodig is sturen we er nog meer.
Het westen zal veel eerder de grens trekken. Ook als het gaat om verdediging van hun eigen land en hun vrijheid.
En ik zeg dit niet om Rusland te prijzen maar vind het juist beangstigend. Als Putin wil, kan hij in principe gewoon doordrukken tot hij op het strand van Scheveningen staat. Dat het 10 miljoen doden aan zijn kant heeft gekost, deert hem niet.
Wat ik eigenlijk wil zeggen: Wij zijn groot en Rusland is klein. Daarom sluiten voormalig Soviet-staten ook maar wat graag aan bij de NAVO. Rusland kan enkel kleine landen tiranniseren.
Ja, goed voor onze nachtrust om te weten dat het straks weer in dezelfde handen is. Zeker nu we daar net de New Safe Confinement hebben neergezet, en er waarschijnlijk niemand meer heen mag die niet Russisch is.wauskoek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Sterker nog.. dagen later kwam het in het klein in een hokje van enkele cm's in de krant te staan. Zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. En dat doen ze vandaag de dag nog steeds helaas.
Ploumen heeft het opgemerkt en heeft er Kamervragen over gesteld: https://twitter.com/Ploum...tatus/1497174215669260309alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:21:
[...]
Als we een enigszins functionerende parlementaire pers zouden hebben gehad had Rutte vanmiddag natuurlijk al lang een microfoon onder z'n neus gedrukt gekregen met deze vraag.
Ben bang dat @Virtuozzo gelijk heeft... AWM is één van de weinige gebieden waar nog kritische vragen worden gesteld en het niet is toegestaan iets zonder bron te roepen.
De normale pers begrijpt dit niet of heeft niet het lef om de vraag te stellen.
Die zullen net als jij denken "iemand moet dit doen, maar ik niet" .Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Dit is correct. Het is iets waar ik oprecht hoop uitspreek dat een journalist met instinct voor de jacht zicht vastbijt. Dan wel dat er binnen AZ een moment van gewetensvrijheid volgt, en iemand naar buiten treedt.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Artikel schijnt gecorrigeerd te zijn:DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
[...]
[Embed]
Ruben Brekelmans
@rubenbrekelmans·29 m
Foutje in een Duitse krant!
FAZ schreef dat #Nederland mede zou tegenhouden dat #Rusland wordt uitgesloten van #SWIFT.
Dat klopt niet! Het kabinet is vóór deze sanctie. Rutte en Hoekstra zijn daar duidelijk over.
Inmiddels is het artikel gecorrigeerd
Dat kan maar ik gok dat het voor Orban ook een stap te ver is gegaan. Die krijgen nog problemen met dit soort toestanden.Jerie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Hongarije hoeven we hoe dan ook niet zo veel van te verwachten. Die spelen al tijden de tegendraadse Henkie binnen de EU.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Misschien, dat kan. Maar de participatie van Nederlandse journalisten bij het Credit Suisse dossier is ook hier op AWM begonnen.IJzerlijm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Die zullen net als jij denken "iemand moet dit doen, maar ik niet" .
Ah ja vond het al apart want eerst kwamen er berichten dat ze juist voor die sanctie waren, dat is mooi in ieder geval.martwoutnl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Artikel schijnt gecorrigeerd te zijn:
[...]
Playstation 5
martwoutnl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:22:
[...]
[...]
Daar stond eerder vandaag inderdaad NL ook genoemd, nu niet meer.Deutschland war auf dem EU-Gipfel nicht das einzige Land, das gegen diese einschneidende finanzpolitische Maßnahme war. Auch Italien und Österreich sperrten sich.
[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 25-02-2022 17:26 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Vind het echt gênant. Wat geeft ons het recht zo'n grote broek aan te trekken? Ongeacht de zogenaamde 'belangen', dit kost ons uiteindelijk toch veel meer dan wat tegenslag van een paar 'vrindjes' op de Zuid-as?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Mark is een spil in de blokkade. Zoals een Duits gezant het omschreef, “elk initiatief van uitzondering, bijzonderheid, uitdrukking van zorg of verzoek tot duiding is herleidbaar tot de aanwezigheid van één lidstaat”.
Nou nou, subversief zelfs. Wellicht heb ik je niet goed begrepen of was mijn reactie te cynisch.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Zo, dat is lekker vals. En lekker subversief. Ben je trots op jezelf? Dit soort reductionisme terwijl mensen sterven? Dit soort spies omdraaien voor saus van perceptie in een conflict van allerlei vormen van oorlog daar en hier?
Doe jezelf een plezier, ga eerst eens rustig nadenken. Informeer jezelf eens ten aanzien van complexiteit van realiteit. Kom dan terug.
Mijn excuses dat ik ietwat scherp reageer, maar dit soort projecteren? Dit is wat ik aan onderhandelingstafel met diplomaten van een Kremlin krijg. Het is niet iets waar hier ruimte voor is.
Nieuwe poging dan maar.
Je stelde:
Hoe zie jij dat in de praktijk dan? Hebben wij de middelen om Oekraine te laten strijden zonder slachtoffers? Zetten wij die momenteel in en in voldoende mate?Wij bepalen met onze ondersteuning, van allerlei soorten en types, in hoeverre Oekraïne kan maar ook wil blijven vechten.
En dan het cynische: We zijn niet bereid om manschappen te sturen maar wel ondersteuning, van allerlei soorten en types. Is dat niet defacto hetzelfde als de Oekrainiers de kolen uit het vuur laten halen?
Dat zijn nogal foutjes. Ik had die Ruben ook maar een berichtje gestuurd om te vragen hoe het nu zit. Dat de krant het inderdaad verwijderd heeft zegt wel iets..martwoutnl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:22:
[...]
[...]
"En dan zeggen ze..."hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:20:
[...]
En dan zeggen ze dat in Oekraïne een 'clown' president is, die man heeft meer principes en ballen dan onze hele regering bij elkaar...
Schaam me voor onze bewindslieden.

Wie zegt wat? 'Clown' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Hij was een bekende comedian die de politiek in is gegaan. Om dat samen te vatten gebruikt men 'clown' in de headline. Verder is dat een stukje achtergrond over de huidige president van Oekraïne voor de lezers van Nu.nl (een nieuwssite grotendeels gefinancierd door pageviews). Dat ze juist dit nu publiceren ligt voor de hand.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
The EBU has issued the statement below regarding Russia's participation in the Eurovision Song Contest 2022
— EBU (@EBU_HQ) 25 februari 2022
Find it online here➡️https://t.co/5xXIYUNmXO#Eurovision #ESC2022 pic.twitter.com/OGjQKtiZfm
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Even ietwat cru, Orban heeft goed gekeken naar ontwikkelingen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Dat kan maar ik gok dat het voor Orban ook een stap te ver is gegaan. Die krijgen nog problemen met dit soort toestanden.
1. Hij ziet wat Mark doet. Waarom zou hij zijn handen vuil maken? Hij kan zich beter in de achtergrond houden voor potentieel nut bij escalatie later.
2. Hij ziet wat Lukashenko overkomen is. Orban is een wannabe oligarch. Zelfde mentaliteit. En nu is Lukashenko gereduceerd tot PR baron zonder territorium, als een horige die moet luisteren.
Speaking during a news briefing in Moscow, Maria Zakharova threatened if either Nordic country sought to join the security alliance it "would have serious military and political consequences that would require our country to take reciprocal steps", Russian news agencies reported.
"We regard the Finnish government’s commitment to a military non-alignment policy as an important factor in ensuring security and stability in northern Europe," Zakharova said.
While Finland co-ooperates with the security alliance in some matters, and is attending today's meeting of the body in Brussels, it has not formally joined the bloc.
Last month, Prime Minister Sanna Marin said it was "very unlikely" that Finland would apply for Nato membership during her term in office.
Social embed from twitter
Worden de volgende zeker?
Ga er vanuit dat Putin hier er niet mee gaat klooien hoor. Daar heeft hij natuurlijk Oekraïne mee maar ook Belarus. En als de wind goed staat ook Rusland zelf.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Ja, goed voor onze nachtrust om te weten dat het straks weer in dezelfde handen is. Zeker nu we daar net de New Safe Confinement hebben neergezet, en er waarschijnlijk niemand meer heen mag die niet Russisch is.
Bovendien kan ik me ook wel voorstellen dat Hongarije toch wat onrustig wordt van het vooruitzicht een grens te delen met de Russen.icecreamfarmer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Dat kan maar ik gok dat het voor Orban ook een stap te ver is gegaan. Die krijgen nog problemen met dit soort toestanden.
Always make your screenshots. Ik heb niet voor niets destijds in het NL politiek topic het fenomeen communicatielegioen aangestipt als netwerkfenomeen van Rolodex en interventie.Orion84 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:25:
[...]
[...]
Daar stond eerder vandaag inderdaad NL ook genoemd, nu niet meer.
Dit is geen kwestie van scheermes van Hanlon. Dit is actieve organisatie die pro-actief chargeert, ook voor het zuiveren. Continu.
Je hebt gelijk, ik bedoel Postbus 51.handoff schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:16:
[...]
SIRE spotjes zijn niet van de overheid maar van een stichting.
Als dit waar is dan begin ik nu met graven van een schuilkelder.sacaji schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:25:
A spokesperson for the Russian foreign ministry has warned that the accession of either Finland or Sweden to the defence alliance Nato would spark a serious response from Moscow.
Speaking during a news briefing in Moscow, Maria Zakharova threatened if either Nordic country sought to join the security alliance it "would have serious military and political consequences that would require our country to take reciprocal steps", Russian news agencies reported.
"We regard the Finnish government’s commitment to a military non-alignment policy as an important factor in ensuring security and stability in northern Europe," Zakharova said.
While Finland co-ooperates with the security alliance in some matters, and is attending today's meeting of the body in Brussels, it has not formally joined the bloc.
Last month, Prime Minister Sanna Marin said it was "very unlikely" that Finland would apply for Nato membership during her term in office.
~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~
wauskoek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
[...]Sterker nog.. dagen later kwam het in het klein in een hokje van enkele cm's in de krant te staan. Zoveel mogelijk in de doofpot stoppen. En dat doen ze vandaag de dag nog steeds helaas.
Niet om het een of ander, maar internationale commissies schatten het totaal aantal dodelijke slachtoffers ten gevolge van opgelopen kanker op 5- tot 10 duizend over een periode van 70 jaar na de ramp. Het is niet zo dat geen bericht over doden ook betekend dat het in de doofpot wordt gestopt, het zijn er gewoon veel minder dan aanvankelijk werd aangenomen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Artikel was onjuist en is inmiddels gecorrigeerd.alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Vind het echt gênant. Wat geeft ons het recht zo'n grote broek aan te trekken? Ongeacht de zogenaamde 'belangen', dit kost ons uiteindelijk toch veel meer dan wat tegenslag van een paar 'vrindjes' op de Zuid-as?
bron: https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60517447HackingDutchman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Als dit waar is dan begin ik nu met graven van een schuilkelder.
https://twitter.com/spect...tatus/1497244281236766720
Nou, laten we maar nog meer sancties doen!Stroopwafels schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:30:
Zweden en Finland worden nu ook (wat een verassing) bedreigd.
https://twitter.com/spect...tatus/1497244281236766720
Dan nog, als Nederland daadwerkelijk dwarsgelegen heeft weet iedereen die daar aanwezig was dat gewoon.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:28:
Dit is geen kwestie van scheermes van Hanlon. Dit is actieve organisatie die pro-actief chargeert, ook voor het zuiveren. Continu.
Zijn er geen notulen? Als Mark echt de boel bij elkaar aan het liegen is lijkt me dat smullen voor bijv. GeenStijl, de meer reguliere media lijkt dat helaas niet meer aan te durven.
Ik licht dit stukje er even uit:sacaji schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:25:
A spokesperson for the Russian foreign ministry has warned that the accession of either Finland or Sweden to the defence alliance Nato would spark a serious response from Moscow.
Dit is desinformatie."We regard the Finnish government’s commitment to a military non-alignment policy as an important factor in ensuring security and stability in northern Europe," Zakharova said.
Finland heeft een zogeheten active alignment policy. Wie eerder in het topic de discussie over de verschillen bij alliance en alignment gevolgd heeft weet dit vanuit de daarbij aangeleverde bronnen van verdragen & policies.
Dit is dus precies het tegenovergestelde van wat de Komsomol pop van het Kremlin zegt.
Altijd weer noodzakelijk om elk detail te toetsen. Want elke vorm van communicatie uit het Kremlin is er een van manipulatie. Voor gedragseffecten.
Ik had er wellicht even bij moeten zeggen dat het om de ramp zelf gingYaksa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:29:
[...]
offtopic:
Niet om het een of ander, maar internationale commissies schatten het totaal aantal dodelijke slachtoffers ten gevolge van opgelopen kanker op 5- tot 10 duizend over een periode van 70 jaar na de ramp. Het is niet zo dat geen bericht over doden ook betekend dat het in de doofpot wordt gestopt, het zijn er gewoon veel minder dan aanvankelijk werd aangenomen.
Verwijderd
Waarom stel je die vraag op mijn vraag? =/Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Wat heeft dat te maken met de gestelde vraag?
Alstu..Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Always make your screenshots. Ik heb niet voor niets destijds in het NL politiek topic het fenomeen communicatielegioen aangestipt als netwerkfenomeen van Rolodex en interventie.
/f/image/MBiwxHzOqc4wN7Ouoa7DcEZk.png?f=fotoalbum_large)
https://abcnews.go.com/Po...ine/?id=82467772#83110298PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:21:
Er zou een grote amfibische operatie bezig zijn bij Mariupol. Er waren al waarschuwingen vanuit de hoek van de VS. Kunnen dat prima zien omdat zij nog steeds met Global Hawks boven die hoek van de Zwarte Zee rondvliegen en meekijken. De burgemeester zou nu hebben getwitterd dat er 20 tanks vernietigd zijn. Maar ik kan zijn bericht nog niet vinden.
ABC meldt het ook (dat het onderweg zou zijn op basis van US officials).
* RUSSIA TO PARTLY LIMIT ACCESS TO FACEBOOK
— Carl Quintanilla (@carlquintanilla) 25 februari 2022
* RUSSIA SAYS MOVE DUE TO FACEBOOK'S 'CENSORSHIP' OF RUSSIAN MEDIA@Reuters $FB
Ik heb dit nog niet ergens anders genoemd zien worden, maar dit is een journalist van CNBC. Geen verdere details.
Daar dacht ik ook aan. Weet niet hoe snel die procedure doorlopen kan worden, maar ze zullen snel moeten zijn.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:31:
Het zou nu wel een uitgelezen moment zijn voor Zweden en Finland om bij de NAVO te gaan. Bedreigd door Rusland worden ze toch al, en een oorlog op twee fronten is niet haalbaar.
Zodra Rusland ze begint te 'poken' is het niet meer mogelijk want conflictgebied. Hoewel ik betwijfel of de Russische strijdmachten de mogelijkheid hebben om effectief op 2 fronten te strijden.
Germany‘s 5000 helmets are finally on their way in two trucks. They will be given to the Ukrainian authorities outside their country, in order to avoid any risk for the German side
https://twitter.com/hemic...1ec-a8c9-4e0a3ec0273c%2F0
Niet te filmen
Ik dacht net hetzelfde. Gewoon een dikke middelvinger naar Poetin en de NAVO joinen. Maar wat als er dan een reactie komt vanuit Rusland? Dan zit je mogelijk aan WO3.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:31:
Het zou nu wel een uitgelezen moment zijn voor Zweden en Finland om bij de NAVO te gaan. Bedreigd door Rusland worden ze toch al, en een oorlog op twee fronten is niet haalbaar.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Eigenlijk slim van die journalisten om hier mee te lezen.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:21:
[...]
Ik leg het ook even hier op tafel aangezien er hier in AWM ook journalisten meelezen.
FAZ zoekt Nederlandse journalistiek voor verbinding vanuit beschikbare informatie.
Toegegeven, ook hier zijn veel posts die inhoudelijk niet zo sterk zijn en dan druk ik me voorzichtig uit.
Maar er zijn ook veel post die ofwel goed doordacht en inzichtvol zijn of waardevolle verifieerbare informatie bevatten. Dat alles in een redelijk breed spectrum variërend van mensen die contact hebben met lokale bevolking tot mensen die een grondige kennis hebben van historie en verdragen en alles daartussen.
Behalve enkele grote mediakanalen is het voor mij in ieder geval ook een bron van informatie waar behoorlijk meerwaarde in aanwezig is.
Laten we hopen dat het een positieve bijdrage heeft, ook buiten tweakers. Sommige informatie, of de combinaties van inzicht en informatie, die je hier tegenkomt is buiten een topic als dit niet eenvoudig te vergaren
Drie helikopters en een vliegtuig van de UA.iamerwin schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:04:
[...]
Hopelijk gebeurt er iets op dat gebied met die acht à tien vluchten vanuit de UA naar Bydgoszcz.
/f/image/F8ge8IZGIbpyczEO0iXBN5Kd.png?f=fotoalbum_large)
Hello. Is it me you're looking for?
Loop je daarmee gezien de nucleaire doctrine van Rusland niet het risico dat Putin een of twee steden in Oekraïne gaat nuken? Hij legt nogal de nadruk op nazisme van het westen en dankzij het feit dat hij dat decennialang heeft aangewakkerd zijn daar helaas ook talloze voorbeelden van die hij als PR kan gebruiken.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:01:
[...]
Oligarchie maalt niet om dode burgers. Juist dat is iets om stil bij te staan, want het maakt het bitter duidelijk hoe bitter noodzakelijk is om oligarchie te bestrijden.
Doe je dat niet, dan is jouw leven net zo goedkoop als dat van een Russische soldaat. Hier in het Westen zijn we vergeten dat soort cruciale overwegingen te maken.
Dat gezegd, het begint duidelijk te worden waarom de decapitatie focus op Kiev zo hevig is. De verhoudingen van verliezen en schadelast tussen Oekraïne en Kremlin zijn behoorlijk scheef.
In het voordeel van Oekraïne.
Ik merk dit bewust even op vanwege die kritieke factoren van Windows of opportunity en initiatief. Wij bepalen met onze ondersteuning, van allerlei soorten en types, in hoeverre Oekraïne kan maar ook wil blijven vechten.
En ze laten zien dat ze daar beter in zijn dan het Kremlin. Het is wederom waarom ik zo de klemtoon leg op “luister naar wat Oekraïne zegt, zorg dat ze krijgen wat ze vragen”.
Het westen kan hier nooit militair op reageren zonder een grootschalig nucleair conflict te starten.
Ik vind deze tijdlijn niet leuk.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik moet mij in deze beperken tot wat ik vanuit FAZ vernomen heb, men heeft informatie, waar het daarbij gaat, dat is mij niet bekend. Mijn invalshoek is zoals vermeld die van AZ en gewetenscrisis, zoals eerder bij AZ in de covid crisis, of EZ en de kwestie dividendbelasting.hoevenpe schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Dan nog, als Nederland daadwerkelijk dwarsgelegen heeft weet iedereen die daar aanwezig was dat gewoon.
Zijn er geen notulen? Als Mark echt de boel bij elkaar aan het liegen is lijkt me dat smullen voor bijv. GeenStijl, de meer reguliere media lijkt dat helaas niet meer aan te durven.
Maar de vraag is wel of Putin gewoon excuses zoekt om die te beginnen. Het zelfde als we nu Moldavië bijvoorbeeld bij de NAVO zouden trekken. Hij provoceert er op los, dus misschien wil hij gewoon dat de NAVO iets doet wat hem het excuus geeft om de oorlog te verklaren en te zeggen zie je wel.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:31:
Als we al geen afspraken meer kunnen maken met dit soort soevereine landen, dan komt dat er toch wel een keer van. Volgens mij moeten we onszelf vooral niet laten regeren door Rusland, want dan is het einde zoek.RobinNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Ik dacht net hetzelfde. Gewoon een dikke middelvinger naar Poetin en de NAVO joinen. Maar wat als er dan een reactie komt vanuit Rusland? Dan zit je mogelijk aan WO3.
Verwijderd
BREAKING: Russia foreign ministry spokeswoman says there will be 'detrimental consequences' if Sweden and Finland try to join NATO
— The Spectator Index (@spectatorindex) 25 februari 2022
Edit: excuus is al voorbij gekomen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2022 17:35 ]
Als hij iets wil doet hij het gewoon, Oekraïne deed in de aanloop van dit om Rusland absoluut niet te provoceren en toch is er oorlog.LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Maar de vraag is wel of Putin gewoon excuses zoekt om die te beginnen. Het zelfde als we nu Moldavië bijvoorbeeld bij de NAVO zouden trekken. Hij provoceert er op los, dus misschien wil hij gewoon dat de NAVO iets doet wat hem het excuus geeft om de oorlog te verklaren en te zeggen zie je wel.
Weet ik niet.icecreamfarmer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Ik denk dat het nationalisme (en de harde kern van het anti-Covid activisme) in Europese landen wordt aangewakkerd door trollen uit Rusland, om zo de EU (en zelfs NAVO) te verdelen, maar de vraag lijkt me vooral in hoeverre dat zo is. En hoe ga je dat bewijzen? Dan moet je bijvoorbeeld geldstromen naar politieke partijen volgen. Succes daarmee. Cryptocurrencies alleen al maken dat bijzonder lastig.
Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of het Oekraïne referendum in Nederland is gemanipuleerd. Mocht iemand hier informatie over hebben, lees ik dat graag.
(Alles over een kam gooien, dat is net zoiets als zeggen dat alles dat tegen Vietnam-oorlog is door de USSR wordt ondersteunt. Dat is veel te zwart-wit, eigenlijk propaganda. Zwart-wit denken moeten we in deze tijden voor waken.)
Wat betreft het gas. Dat is ook het probleem van afhankelijk zijn van een ander land. Je moet het wel met ze kunnen vinden, op bijvoorbeeld moreel-ethisch vlak. Zelfde met China. Hier maak ik mij op de lange duur grote zorgen over maar gewoon maar roepen 'banden verbreken' is veel makkelijker gezegd dan gedaan. (En nu overigens stupide om die banden nu te verslechteren.)
De commentaren onder die tweet spreken voor zich...DiscoNootje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
BREEK
Germany‘s 5000 helmets are finally on their way in two trucks. They will be given to the Ukrainian authorities outside their country, in order to avoid any risk for the German side
https://twitter.com/hemic...1ec-a8c9-4e0a3ec0273c%2F0
Niet te filmen
En luchtalarm gaat af in Kiev inmiddels.wauskoek schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:30:
Laatste uur veel radio verkeer van de Russische AF. Ook signalen die ik niet eerder gehoord heb vandaag.
[Afbeelding]
Dat risico is er de facto. Ik heb het idee dat mensen dit niet goed of niet volledig doorzien. Nee, er is geen WOIII scenario, het is een volledig andere dynamiek van oorlog. Maar tactische doctrine is wat het is. Maar een suitcase is daar net zo onderdeel van als een tactisch nucleaire granaat.evilution schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Loop je daarmee gezien de nucleaire doctrine van Rusland niet het risico dat Putin een of twee steden in Oekraïne gaat nuken? Hij legt nogal de nadruk op nazisme van het westen en dankzij het feit dat hij dat decennialang heeft aangewakkerd zijn daar helaas ook talloze voorbeelden van die hij als PR kan gebruiken.
Het westen kan hier nooit militair op reageren zonder een grootschalig nucleair conflict te starten.
Dat gezegd, dit is waar juist de zero sum doctrines van de kleine kern van oligarchie zich zelf in de voet schieten. Men kan nergens anders naar toe, indien Putin op dergelijke wijze escaleert beseft men dat hij hen niet kan toestaan om zijn machtsbasis te raken. Hij zal aldus dat eerst doen. En dus moeten zij het eerst doen.
Ik stel het uiterst simplistisch, absoluut maar die zero sum dynamiek overleeft dergelijke escalatie niet als machtsdynamiek. Er is geen enkel scenario van meer dan marginale waarschijnlijkheid waar dergelijke escalatie onderdeel van planning is.
Ik denk ook niet dat de Oekraïne iets heeft uitgelokt, maar onderdeel is van een vies spelletje van Poetin om het westen een oorlog in te trekken. Hij zit constant te kijken hoe ver hij kan gaan met die provocaties, maar als het mis gaat zijn wij de gene die de eerste slag uit delen in zijn verhaal.klaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:35:
[...]
Als hij iets wil doet hij het gewoon, Oekraïne deed in de aanloop van dit om Rusland absoluut niet te provoceren en toch is er oorlog.
Zeg maar dat vervelend jongetje wat je constant zit te duwen, en als je dan slaat bij jij de gene die is begonnen.
Don Quijote schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Wat is dat toch telkens. Als je de huidige sancties te zwak vindt, begint iedereen opeens over WW3 en Nukes. Ik mag toch hopen dat iedereen wel ziet dat er nogal wat ruimte zit tussen die opties. Er zijn heftigere sancties mogelijk (eigendom onteigenen, afsluiten internet, afsluiten internationaal betaalverkeer, totale export/import ban, songfestival uitsluiting)
https://www.nu.nl/spannin...-oekraine.html?redirect=1
Maar alle gekheid op een stokje, het is goed om te zien dat naast politieke en economische sancties, vanuit allerlei hoeken wordt gereageerd zoals sport, cultuur etc.
[ Voor 35% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 17:39 ]
Je wilt ook geen paniek reactie in de nato landen.RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:34:
[...]
Als we al geen afspraken meer kunnen maken met dit soort soevereine landen, dan komt dat er toch wel een keer van. Volgens mij moeten we onszelf vooral niet laten regeren door Rusland, want dan is het einde zoek.
Het zal best verstandig zijn om even die spotjes qua;
zorg voor kaarsen en een noodpakket te gaan uitzenden.
Vroeger waren die er nog wel eens, maar al in tijden niet meer gezien.
Bewust maken van de situatie en daarbij alvast wat basis adviezen geven kan volgens mij geen kwaad?
En als Duitsland het wil, wil Nederland het ook.Apache4u schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:04:
Tot nu toe is deze journalist wel een betrouwbare bron geweest, dus ik ben benieuwd:
[Twitter]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nazisme lijkt me gewoon retoriek om de Russische bevolking op te hitsen. Ik kan dat niet serieus nemen als zijnde gericht aan het Westen. Maar je weet het nooit (Poe's Law)evilution schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Loop je daarmee gezien de nucleaire doctrine van Rusland niet het risico dat Putin een of twee steden in Oekraïne gaat nuken? Hij legt nogal de nadruk op nazisme van het westen en dankzij het feit dat hij dat decennialang heeft aangewakkerd zijn daar helaas ook talloze voorbeelden van die hij als PR kan gebruiken.
Hij wil juist geen (echte) confrontatie met de navo hij zal juist steeds stukjes willen pakken...LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Ik denk ook niet dat de Oekraïne iets heeft uitgelokt, maar onderdeel is van een vies spelletje van Poetin om het westen een oorlog in te trekken. Hij zit constant te kijken hoe ver hij kan gaan met die provocaties, maar als het mis gaat zijn wij de gene die de eerste slag uit delen in zijn verhaal.
Zeg maar dat vervelend jongetje wat je constant zit te duwen, en als je dan slaat bij jij de gene die is begonnen.
Maar dat slaat dan weer niet goed op zijn huidige beleid?klaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Hij wil juist geen (echte) confrontatie met de navo hij zal juist steeds stukjes willen pakken...
Schiet tussen de palen en je scoort!
Merci.
Misschien dat het bij de brave burgers van Nederland eens doordringt dat in het Nederlandse thuis iets aanwezig en actief is wat zich op dezelfde manieren als het Kremlin gedraagt.
Ik hoop dat duidelijk begint te worden waarom ik eerder sprak over de noodzaak van schoon schip maken.
Immers, machtspolitiek kent een inherente natuurlijke lijn van ontwikkeling die ongeacht waar of wie of wanneer historisch consistent is in zijn ontwikkeling. Als men dus niet als in Moskou wenst te eindigen, dan zal men in Den Haag een einde moeten maken aan exact diezelfde politieke school. Machtspolitiek.
Onze buren zijn het inmiddels behoorlijk zat. We krijgen al jaren tikken op de vingers. Van fiscale stelsels tot bancaire manipulaties. Dat kost. Al helemaal wat in essentie een handelsland is. We kunnen ons dit niet permitteren.
[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 25-02-2022 17:41 ]
Tot nu toe geen verdere bevestiging hiervan gezien, enkel een statement van Baerbock dat ze zich nu richten op gerichte sancties. (ipv SWIFT)Apache4u schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:04:
[Twitter]
De sancties tegen Putin en Lavrov lijken me een goede stap.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2022 17:42 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Velen hebben zich naar het lijkt compleet laten verrassen. De BND chef zat tot vandaag nog in Kiev en moest vie de lucht geevacueerd worden.alexbl69 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:35:
[...]
De commentaren onder die tweet spreken voor zich...
Oekraine riep de afgelopen weken dat het Westen de dreiging aan het overdrijven was.
Duitsland stuurt vandaag pas twee wagens met spullen die al toegezegd waren en Nederland heeft de sniper rifles ook niet op de plek van bestemming kunnen brengen.
De USA daarentegen roept al een paar weken dat de invasie op elk moment kon plaats vinden (en leverde ook vrachtvliegtuigen vol met materieel af).
De Russische mediawaakhond Roskomnadzor gaat de toegang tot Facebook "gedeeltelijk" beperken. Volgens de waakhond is het sociale medium betrokken bij "de schending van fundamentele mensenrechten en vrijheden". Wat de beperking precies inhoudt, is nog niet bekend.
Gisteren besloot Meta, het moederbedrijf van Facebook, een aantal Russische nieuwspagina's op te schorten. Zo is de pagina van het Russische staatspersbureau RIA Novosti offline gehaald vanwege desinformatie. Dat wordt door Rusland bestempeld als censuur.
Bron: https://nos.nl/collectie/...molotovcocktails-te-maken
Maar wat is nu precies je punt? Dat NL de FAZ beïnvloed heeft om NL uit dat artikel te laten halen terwijl ze stiekem toch (mede) dwarsligger waren?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:40:
[...]
Merci.
Misschien dat het bij de brave burgers van Nederland eens doordringt dat in het Nederlandse thuis iets aanwezig en actief is wat zich op dezelfde manieren als het Kremlin gedraagt.
Ik hoop dat duidelijk begint te worden waarom ik eerder sprak over de noodzaak van schoon schip maken.
Immers, machtspolitiek kent een inherente natuurlijke lijn van ontwikkeling die ongeacht waar of wie of wanneer historisch consistent is in zijn ontwikkeling. Als men dus niet als in Moskou wenst te eindigen, dan zal men in Den Haag een einde moeten maken aan exact diezelfde politieke school. Machtspolitiek.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Bedoel je daarmee dat de oligarchie een dergelijk scenario niet toelaat omdat ze daarmee plat gezegd hun poen en bewegingsvrijheid zien verdampen?Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:37:
[...]
Dat risico is er de facto. Ik heb het idee dat mensen dit niet goed of niet volledig doorzien. Nee, er is geen WOIII scenario, het is een volledig andere dynamiek van oorlog. Maar tactische doctrine is wat het is. Maar een suitcase is daar net zo onderdeel van als een tactisch nucleaire granaat.
Dat gezegd, dit is waar juist de zero sum doctrines van de kleine kern van oligarchie zich zelf in de voet schieten. Men kan nergens anders naar toe, indien Putin op dergelijke wijze escaleert beseft men dat hij hen niet kan toestaan om zijn machtsbasis te raken. Hij zal aldus dat eerst doen. En dus moeten zij het eerst doen.
Ik stel het uiterst simplistisch, absoluut maar die zero sum dynamiek overleeft dergelijke escalatie niet als machtsdynamiek. Er is geen enkel scenario van meer dan marginale waarschijnlijkheid waar dergelijke escalatie onderdeel van planning is.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Neem aan de Europese collega's onze media ook volgen, Rutte is 'blijkbaar' voor...YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:39:
En als Duitsland het wil, wil Nederland het ook.
Als jij dat had willen doen, waarom wachten? Hij wil duidelijk het land in nemen, als het dan deels een puinzooi met straling is kun je dat eerst gaan opruimen.evilution schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Kernwapens zijn een laatste redmiddel, geen offensief wapen. En daarom zijn ze mooi om te voorkomen dat mensen jou aanvallen. En daarom wilde de Oekraïne ze ook.
En daarom moeten we er wereldwijd vanaf, want niemand wilt een scenario waar iedereen op de knopjes begint te drukken omdat een idioot er mee begonnen is.
Ik snap wat je bedoelt, maar het beantwoordt niet de vraag wat een individu in het hier en nu praktisch kan doen. Wat jij noemt zijn een complex aan grote maatschappelijke veranderingen, die niet het veranderen zijn van een behangetje maar een complete paradigmaverschuiving vragen. Ben je daar, dan heb je de richting van het schip ten goede veranderd. Maar dan sla je heel veel stappen over.Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:58:
[...]
Schoon schip maken, hier.
Geen machtspolitiek meer, herstel van rechtsstaat, einde aan gulzige bestuurscultuur, herstel van breed onderwijs, initiatief nemen bij moonshot projecten voor einde aan afhankelijkheden, herstel van Vierde Macht functies medialandschap, herstel van structuren van toezicht, beperkingen voor grensoverschrijdend gedrag in onze politieke economie, engageren in gidsland functies voor innovatie en ontwikkeling van verdragsorganisaties. Weg met isolationisme, blik naar voren, handen uit de mouwen.
Ik zo wel een tijd doorgaan.
We weten het in principe eigenlijk heel goed. Maar we zijn als samenleving relatief ongeïnformeerd, ongeïnteresseerd, en snel afgeleid. Te snel. En als politieke economie zijn we blind voor hoe we ons zelf kwetsbaar maken.
Maar kijk eens naar hoe we al in verwarring raken in het denken dat eventuele prijs een relatie heeft met onze principes.
Nee. Die worden geraakt. Maar die volgen op vermogen tot zelfbeschikking en zelfontplooiing. En dat compromitteren we zelf. Dat is wat hier de lijnen laat opschuiven, en wat daar het Kremlin ruimte geeft om daar extra momentum aan te geven, en volledig door te slaan ongeacht wat wij er van denken. Een proces waarbij men grenzen heeft noch kent.
Ik moet zeggen, die uitzending zojuist van M, dat was eigenlijk het eerste media moment waar even de vinger op de pols gelegd werd t.a.v. onze rol, onze uitdagingen, en onze uiterst zure realiteit.
Ik hoor het ook bij vrienden: wat kunnen we doen? Wat jij noemt vergt initiatieven waar mensen zich bij kunnen aansluiten. Misschien dat jij daar tips hebt.
Mensen willen flyeren, de tweede kamer bezetten, petities ondertekenen etc. Maar dan moet er al een initiatief zijn, meeste mensen zijn geen leiders maar volgers. Want weten niet hoe en wat te beginnen, laat staan coördineren.
Wat ook een vereiste is dat het perspectief wat je noemt aan tafels komt waar de tv-camera draait en redacties waar besloten wordt hoe de krantenkop eruit moet zien. De mensen hier zijn merendeels technisch, en hebben geen idee waar een individu als zij praktisch (nogmaals zelf/in hun eentje) kunnen beginnen.
Dus de vraag is niet: wat zijn de gewenste condities vooraleer de trein de goede kant op rijdt?
De vraag daarentegen is: wat kan (a) 1 persoon (b) praktisch (c) nu doen?
Mss is het aardig om dit in een apart topic af te splitsen als hier animo voor zou zijn.
Dit topic is gesloten.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid