[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.835 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:09
monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Maar waarom valt die het niet 10j geleden aan dan, volgens deze logica had die het namelijk al eerder kunnen doen. Vergeet niet dat ondanks het geen democratie is, Putin meer "democratie" in Rusland heeft gebracht dan andere 10 presidenten ervoor. Nogmaals, wil absoluut niet zeggen dat die goed bezig is in Rusland.
Ik weet niet wanneer je hem democratie hebt zien brengen?

Wanneer waren de laatste eerlijke vrije verkiezingen in Rusland?
Hoe vaak is de wet veranderd om hem langer aan de macht te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Rene schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Beetje de ver van ons bed show mentaltiet in het huidige klimaat. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom we niet ingrijpen. @Virtuozzo zijn posts zijn uitermate nuttig om te lezen, deze geven naar eigen mening een hoop context aan de discussie.

Wat ik niet begrijp, en wat ik ook al eerder zei is de gedachte dat het hier stopt.

Litouwen met zijn 7% (wit)Russische burgers zou de perfecte springplank naar de volgende escalatie kunnen zijn. Dan kunnen we allemaal roepen dat dit niet gaat gebeuren, maar daar geloof ik niks van. En dan bedoel ik dat de dirty toolbox welke niet direct naar Rusland herleid kan worden gegarandeerd geopend gaat worden (separatisten zonder uniform, sabotage etc).

Welkom terug in 1973 :+
Ik denk dat het onder Biden bij Oekraine, Moldavie en Georgie zal blijven. Zodra er weer een Trumpist in het WH zit (en ik denk dat dat inderdaad gaat gebeuren) kan ie wel eens gaan knabbelen aan de Baltische staten. (bijvoorbeeld zodra China serieus met Taiwan begint te rommelen)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Jerie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Omdat alles dat geen NAVO is (Moldavië, Finland, Zweden, ...) is blijkbaar door de beugel kan. Op z'n minst kan-ie het proberen. Moldavië zit in een soortgelijke positie als Oekraïne zat. Een deel van het land heeft een 'volksrepubliek'.
Gaat het er niet om dat die een buffer zone wil hebben voor Rusland en tot voor kort diende Oekraine daar nog voor? Als letterlijk de aangrenzende landen allemaal NAVO lid worden, dan staan er letterlijk NAVO legers klaar op de grens met Rusland. Welk land zou dat niet spannend vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:00
iCore schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:12:
[Embed]
Bovenstaande tweet vertaald:

[...]
Is natuurlijk geen hele objectieve bron, maar zou wel verdomd goed nieuws zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Dat heeft ie waarschijnlijk gezien toen Nemtsov werd omgelegd en toen Navalny vergiftigd werd om hem vervolgens op te bergen in een strafkamp. |:(

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:11
tiswat schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Is natuurlijk geen hele objectieve bron, maar zou wel verdomd goed nieuws zijn.
Inderdaad niet objectief maar hoe meer info te beter right, en zou inderdaad goed nieuws zijn

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe vaak heeft de NAVO enige vorm van offensief richting Rusland gedaan, helemaal sinds 't uiteenvallen van de Sovjetunie?
Servië en Rusland voelen zich redelijk sterk met elkaar verbonden (beide Slavische volkeren), en botsen op bepaalde zelfde wormen en maden met het westen (voorbeeld: vrouwenrechten). Rusland heeft geen interventie gepleegd in Servië, maar je kunt gerust stellen dat die twee vrienden van elkaar zijn. Dat kan Rusland gebruiken als anti-NAVO propaganda (want in werkelijkheid was Servië twee maal de agressor).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:11

Good luck Ukraine :)F

[ Voor 6% gewijzigd door iCore op 25-02-2022 14:19 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-10 18:23
oldgrumpy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:08:
[...]

ok, correct maar ik heb stilaan het gehad met die zever van niets te doen omdat Oekraine geen NAVO land is.
Er wordt verdorie in Europa een democratisch land aangevallen en het enige wat wij doen zijn sancties?
Echt waar en dat vinden hier de meesten allemaal ok want Oekraine is geen NAVO lidstaat dus we mogen/kunnen niets meer doen. Ik dacht nooit zoiets meer te moeten zien na 40-45.
Wel de afgelopen jaren Oekraine opvrijen en naar het Westen overhalen maar als het te heet wordt, tja soryy Oekraine, los het zelf op.
Ik heb het er echt waar steeds moeilijker mee. Hoe zwaar in de zak steek gelaten moeten de Oekrainer szichnu niet voelen?Zijn dit nu onze grote Westerse waarden van vrijheid en democratie?
Heb je jezelf al aangemeld dan voor defensie, wordt je mijn collega ? Of ga je vandaag nog richting Polen met je paps jachtgeweer, ik weet zeker dat ze alle hulp daar nu waarderen.
Please zeg de uitspraken hier van sommigen die werkelijk waar geen idee hebben waar ze over spreken.
Sancties zijn niet de enige dingen die nu gebeuren.

Probeer je daarnaast ook eens in te denken wat er gebeurd als de eerste navo militair om komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 19:58

Whuzz

Dodgeball!

monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Dit lijkt mij te kort door de bocht, met deze redenering kun je er alles van maken, namelijk ook andersom dat NAVO steeds uitbreidt en vervolgens Amerika heel Rusland gaat overnemen.......
Deze redenering is nergens op gebaseerd dus.
De redenering is gebaseerd op het feit dat russische soldaten diep in Oekraine met geweld optreden. Dat is een behoorlijke escalatie ten opzichte van "het blijft beperkt tot machtsvertoon rond de grens".

Aangezien we diezelfde escalatie niet vanuit de NAVO zien, lijkt me de stelling dat je het ook kunt omdraaien eerder "nergens op gebaseerd" dan mijn stelling.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 19:56
[...]

Maar waarom valt die het niet 10j geleden aan dan, volgens deze logica had die het namelijk al eerder kunnen doen. Vergeet niet dat ondanks het geen democratie is, Putin meer "democratie" in Rusland heeft gebracht dan andere 10 presidenten ervoor. Nogmaals, wil absoluut niet zeggen dat die goed bezig is in Rusland.
Ik zou even opzoeken wat democratie betekend en dan even kijken wat er in Rusland daadwerkelijk gebeurt. Waarom zit de oppositie daar opgesloten?
Waarom worden mensen die het niet eens zijn opgepakt?
Waarom is Poetin nog steeds aan de macht?
Waarom zijn er zo veel vreemde dingen tijdens de verkiezingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
rik86 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Ik zeg letterlijk dat het geen democratie is, ik zeg daarnaast dat die meer "democratie" heeft gebracht dan zn voorgangers. Tussen aanhalingstekens betekent dat het juist niet zo bedoeld is 8)7

Maar als je meer achtergrond wil weten van Rusland en hoe het komt dat het land zo is, tip om te kijken:
YouTube: De strijd tussen Rusland en het Westen - Marie Therese ter Haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
rik86 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Dus we vinden geld en handel belangrijker dan 't welzijn van 40 miljoen oekrainers wiens enige 'fout' is dat ze tegen oligarchie en voor democratie zijn
Dat zeg ik dus helemaal niet. Het is alleen de vraag wat Swift effectief marginaal meer oplevert dan de sancties die er nu zijn, en hoe je als overheid denkt al die MKB'ers en commerciële banken te gaan compenseren. Dat is dus echt niet zo zwart wit als jij het doet voorkomen met 'geld versus mensen'.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-10 16:40
Wat ik me wel een beetje afvraag; stel je grijp nu in in Oekraïne of eventueel als Rusland Polen oid binnenvalt. Tot hoever ga je, verdrijf je ze terug naar de grens en houdt het daar op? Moet je doorstoten tot Moskou? Buiten het gevaar van eventuele Nukes neemt neemt het actief participeren van de NATO nog wel wat vraagstukken met zich mee. Rusland is niet een land wat je 123 bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-10 16:07

Louw Post

Cerenas

monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Gaat het er niet om dat die een buffer zone wil hebben voor Rusland en tot voor kort diende Oekraine daar nog voor? Als letterlijk de aangrenzende landen allemaal NAVO lid worden, dan staan er letterlijk NAVO legers klaar op de grens met Rusland. Welk land zou dat niet spannend vinden?
Een democratisch land zonder leider met paranoia. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10 19:40
monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Dit lijkt mij te kort door de bocht, met deze redenering kun je er alles van maken, namelijk ook andersom dat NAVO steeds uitbreidt en vervolgens Amerika heel Rusland gaat overnemen.......
Deze redenering is nergens op gebaseerd dus.
Dat is het dus wel. Het begon met Georgie en daarna stukje bij beetke ukraine. Nu heel ukraine. Waarom zou het daar stoppen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Jeltsin (en Gorbatsjov?) waren gewoon democratisch gekozen, dat heeft Putin vakkundig gesloopt en alleen de schijn van democratie daarvan over gelaten.
Die zit nu al meer dan 20 jaar de troon te plakken terwijl presidenten maximaal 8 jaar (2 termijnen van 4 jaar president mochten zijn)

Wikipedia: 1996 Russian presidential election
etc

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 25-02-2022 14:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Dat zeg ik dus helemaal niet. Het is alleen de vraag wat Swift effectief marginaal meer oplevert dan de sancties die er nu zijn, en hoe je als overheid denkt al die MKB'ers en commerciële banken te gaan compenseren. Dat is dus echt niet zo zwart wit als jij het doet voorkomen met 'geld versus mensen'.
Tja, met Corona wisten we probleemloos binnen Europa tientallen miljarden economie te pompen. Hier is veel makkelijker vast te stellen wat de handel van bedrijven met Rusland is en welke betalingen niet meer plaats kunnen vinden én t gaat om veel minder geld. En dan kan 't opeens niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor wie militaire ervaring heeft en Ukraine wilt helpen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Marco1994 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
Wat ik me wel een beetje afvraag; stel je grijp nu in in Oekraïne of eventueel als Rusland Polen oid binnenvalt. Tot hoever ga je, verdrijf je ze terug naar de grens en houdt het daar op? Moet je doorstoten tot Moskou? Buiten het gevaar van eventuele Nukes neemt neemt het actief participeren van de NATO nog wel wat vraagstukken met zich mee. Rusland is niet een land wat je 123 bezet.
NAVO is volgens mij alleen defensief, dus ze zullen niet doorstoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Ik zou even opzoeken wat democratie betekend en dan even kijken wat er in Rusland daadwerkelijk gebeurt. Waarom zit de oppositie daar opgesloten?
Waarom worden mensen die het niet eens zijn opgepakt?
Waarom is Poetin nog steeds aan de macht?
Waarom zijn er zo veel vreemde dingen tijdens de verkiezingen?
*knip dit voegt niets toe.
Vergeet niet dat ondanks het geen democratie is, Putin meer "democratie" in Rusland heeft gebracht dan andere 10 presidenten ervoor.

Ik zeg dus dat het geen democratie is, zeg alleen dat die iets van democratie heeft gebracht tov zijn voorgangers.

*knip* zie vorige modbreak, de discussie verloopt een stuk constructiever als je gewoon uitlegt wat je bedoelt met een definitie tussen aanhalingstekens.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:09
Ik weet niet of dit een goed idee is:

Krijg hier toch een beetje midden-oosten gevoel bij met strijders die volledig ongetraind gingen vechten.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Ja, dat zegt Poetin, maar zoals je weet moet je niet alles wat Poetin zegt letterlijk of serieus nemen. Die kerel kraamt de grootst mogelijke onzin uit (we hebben als Nederland zelf ook meegemaakt dat een dictator beweerde ons neutrale land niet binnen te vallen. En het maar bleef beweren. Maar ondertussen er wel volop mee bezig was).

Verder is NAVO een defensief pact, geen offensief pact. Zolang Rusland met z'n tengels van NAVO-landen afblijft, is er niets aan de hand.

Kortom, het ruikt naar bullshit, het ziet er uit als bullshit, waarschijnlijk is het bullshit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10 19:40
tiswat schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Pre-emptive strike op alle grote russische steden en militaire doelen. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:20:
[...]

*knip*
Vergeet niet dat ondanks het geen democratie is, Putin meer "democratie" in Rusland heeft gebracht dan andere 10 presidenten ervoor.

Ik zeg dus dat het geen democratie is, zeg alleen dat die iets van democratie heeft gebracht tov zijn voorgangers.
Putin heeft de democratie meer gesloopt dan de twee presidenten daarvoor.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-10 00:13

Seraphin

Meep?

[...]

Maar waarom valt die het niet 10j geleden aan dan, volgens deze logica had die het namelijk al eerder kunnen doen.
Het is niet aan iemand hier om die vraag te beantwoorden. De beweegredenen van Poetin zijn alleen bij hem bekend. Doordat je de vraag op deze manier stelt, lijkt het te impliceren dat -omdat- Poetin niet eerder op deze manier heeft gehandeld, de eerder aangevoerde argumenten onjuist zijn. Dat is kolder.
Vergeet niet dat ondanks het geen democratie is, Putin meer "democratie" in Rusland heeft gebracht dan andere 10 presidenten ervoor. Nogmaals, wil absoluut niet zeggen dat die goed bezig is in Rusland.
Dit is a) irrelevant, en b) onjuist.

Gorbachev vergeten? Zelfs Jeltsin heeft in mijn beleving meer positieve zaken gerealiseerd voor de democratie in Rusland dan Poetin. Dat Poetin de kleptocratie heeft bedwongen (door de hele boel zelf aan te gaan sturen) heeft weliswaar de chaos van de 90's gesteplt, maar is géén verdienste voor de democratie geweest.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bo0bz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:20:
Ik weet niet of dit een goed idee is:
[Twitter]
Krijg hier toch een beetje midden-oosten gevoel bij met strijders die volledig ongetraind gingen vechten.
Dit gebeurde bij de oorlog na de Maidan-revolutie ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-10 20:26

-tom-562

Oliesjeik

oldgrumpy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:08:
[...]

ok, correct maar ik heb stilaan het gehad met die zever van niets te doen omdat Oekraine geen NAVO land is.
Er wordt verdorie in Europa een democratisch land aangevallen en het enige wat wij doen zijn sancties?
Echt waar en dat vinden hier de meesten allemaal ok want Oekraine is geen NAVO lidstaat dus we mogen/kunnen niets meer doen. Ik dacht nooit zoiets meer te moeten zien na 40-45.
Wel de afgelopen jaren Oekraine opvrijen en naar het Westen overhalen maar als het te heet wordt, tja soryy Oekraine, los het zelf op.
Ik heb het er echt waar steeds moeilijker mee. Hoe zwaar in de zak steek gelaten moeten de Oekrainer szichnu niet voelen?Zijn dit nu onze grote Westerse waarden van vrijheid en democratie?
*knip* reageer constructief, of maak een topic report aan, maar deze manier van reageren is ongewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:06 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
YakuzA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Jeltsin (en Gorbatsjov?) waren gewoon democratisch gekozen, dat heeft Putin vakkundig gesloopt en alleen de schijn van democratie daarvan over gelaten.
Die zit nu al meer dan 20 jaar de troon te plakken terwijl presidenten maximaal 8 jaar (2 termijnen van 4 jaar president mochten zijn)

Wikipedia: 1996 Russian presidential election
etc
Jeltsin: de sloper van de Sovjet-Unie
Moet je maar even lezen wat hij voor de oligarchen heeft betekend en hoe dat voor Rusland heeft uitgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 15:55
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Onderschat niet de gevolgen van NAVO er bij betrekken. Dat is wereldoorlog. En die duurden de vorige keren zo'n 5 jaar. En toen hadden we geen nukes...

NAVO in actie zetten is een gigantische stap. Die gigantische gevolgen zal hebben voor burgers over heel de wereld. Heel stom, maar nu is het "alleen" Oekraïne (zoals het ook alleen Georgie, Afghanistan, Irak, Vietnam of weet ik veel wat alleemaal was). Willen we daarvoor een nieuwe wereldoorlog triggeren? Willen we daarvoor intercontinentale raketten op onze hoofdsteden koppen?
dus eigenlijk zeg je, laat Poetin maar zijn gang gaan in alle niet NAVO lid staten want we willen geen WO3
En nu gaat men me weer beschuldigen van een whatsaboutism maar ik geef je op een blaadje dat hetzelfde gaat gebeuren als Poetin Estland of Litouwen binnenvalt. Is Litouwen of Estland een WO3 dan wel waard ? Puur omdat het een NAVO land is? Beetje schijnheilig , niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tiswat schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Destijds in Libie was het niet bepaald defensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
[...]

*knip*

Volgens mij was Jeltsin z'n voorganger en was er toen ook een hoop niet goed, maar die had volgens mij niet de staatsmedia omgevormd tot staatspropaganda én maakte niet al z'n tegenstanders monddood.

Ja, en t.o.v. daarvoor kan je zeggen dat er onder Putin in ieder geval niet minder democratie was, maar dat is niet zo vreemd in een communistisch land, waarbij de partij het land leidt.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
[...]

Sorry maar is begrijpend lezen nou echt zo moeilijk op dit forum.

Maar wat dan? Hij heeft alles van democratie afgebroken wat er was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
Uit de NOS liveblog:
'EU bevriest tegoeden Poetin en Lavrov'

Het leek erop dat de Russische president Poetin niet persoonlijk getroffen zou worden door de sancties van de EU, maar er is toch besloten zijn tegoeden te bevriezen, aldus anonieme EU-officials tegen verschillende persbureaus. Ook minister van Buitenlandse Zaken Lavrov zou op de sanctielijst van de EU komen te staan. Er zouden ook meer oligarchen op de lijst gezet worden dan eerder gepland.

Vanmiddag stellen de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU de sanctielijst definitief vast.
en
Lavrov: Rusland wil alleen met Oekraïne praten als het leger zich overgeeft

Rusland wil uitsluitend met Oekraïne praten als het leger zich overgeeft, zegt de Russische minister van Buitenlandse Zaken vandaag.

Hij verwees meerdere malen terug naar de woorden van president Poetin die al eerder zei dat Moskou het niet tolereert dat "neonazi's" Oekraïne regeren. Lavrov zei dat Rusland geen mogelijkheid ziet om de huidige Oekraïense regering als democratisch te zien.

Lavrov noemde het demilitariseren van Oekraïne een belangrijk doel. Volgens hem is Rusland niet van plan om Oekraïne te bezetten en wil zijn regering dat "het Oekraïense volk onafhankelijk is". De Oekraïense president Zelensky liet eerder weten bereid te zijn te praten over een neutrale status van Oekraïne, maar volgens Lavrov is dat een leugen.
Alsof Poetin democratisch gekozen is. De oppositie speelt nauwelijks tot geen rol in de zogenaamde verkiezingen. En zoals hij het zei in de reportage in het journaal is het een bevestiging dat ze de regering willen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 08:45
Sanctie nieuws: EU werkt toch aan plan om Putin en Lavrov persoonlijk te raken door hun tegoeden bevriezen.

https://www.nu.nl/spannin...van-poetin-bevriezen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Johan Bogle schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Dat is het dus wel. Het begon met Georgie en daarna stukje bij beetke ukraine. Nu heel ukraine. Waarom zou het daar stoppen?
*knip* zie topic warning, dit soort beweringen zal je moet onderbouwen waarom je die vergelijking kan maken.

[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldgrumpy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:22:
[...]

dus eigenlijk zeg je, laat Poetin maar zijn gang gaan in alle niet NAVO lid staten want we willen geen WO3
En nu gaat men me weer beschuldigen van een whatsaboutism maar ik geef je op een blaadje dat hetzelfde gaat gebeuren als Poetin Estland of Litouwen binnenvalt. Is Litouwen of Estland een WO3 dan wel waard ? Puur omdat het een NAVO land is? Beetje schijnheilig , niet?
Dat is nou eenmaal de harde waarheid van hoe het in elkaar zit. Niet leuk, wel waar.

Je kunt vanuit je morele overtuigingen vinden dat deze provocatie een WO3 waard is, maar money and power zegt dat het dat (nog niet) is.

Zo zou ik ook graag zien dat we geen zaken meer doen met China totdat die hun mensenrechten op orde hebben, maarja, money talks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Dit gebeurde bij de oorlog na de Maidan-revolutie ook.
Weet jij al meer over het sentiment in Oost-Oekraïne jegens de bezetting? Durf je een voorspelling te maken over hoe men in Oekraïne (en dan in het bijzonder Oost-Oekraïne) zal gedijen onder een 'nieuw' regime en denk je dat er een kans is op een aanhoudende sabotage van binnenuit, i.e. een Afghanistan scenario?

Zo, veel vragen, excuus daarvoor. Maar ik ben er wel reuze benieuwd naar :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:30:
[...]
Estland is vandaag goed bezig zie ik, weer transporten, en aankondiging van verdere leveringen materieel. Nederland zou dat al kunnen ondersteunen. Geen PR risico. Lever aan Estland. Tempo.
Al die uitleg waar jij zo fijn de moeite voor neemt hier, ik neem aan dat je dit ook in jouw proffesionele netwerk doet (als in, jouw hoofdbezigheid ;) ) Toch krijg ik het idee als ik jou zo hoor dat wat jij uitlegt soms nog beter aankomt hier bij "de nerds" dan bij onze overheid? Dat vind ik een zorgelijke gedachte. Misschien ook logisch omdat als ik jou zo hoor, er weinig mensen nog schone handen hebben... Onbedoeld natuurlijk omdat ze onze oorlog niet als oorlog zien..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-10 23:19
Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Destijds in Libie was het niet bepaald defensief.
Waarbij denk ik niet onbelangrijk is dat die NAVO-operatie plaatsvond uit hoofde van een resolutie van de Veiligheidsraad (Resolution 1973).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 08:39
Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:00:
Nederland (wij dus) is tegen de SWIFT blokkade.

[Twitter]
En Rutte is natuurlijk 3 dagen onbereikbaar...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bizar dat er na weken van dreigementen er nog gekletst moet worden over welke maatregelen wel/niet. Zou toch verwachten dat er al lang een kant en klaar stappenplan klaarligt wanneer rus x of y of z doet. Toont toch wel weer het gebrek aan leiderschap bij onze bestuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:00:
Nederland (wij dus) is tegen de SWIFT blokkade.

[Twitter]
Ik snap wel dat er veel export belangen zijn en dat er in NL veel Russische belangen zijn maar onder de gegeven omstandigheden is dit wel enigszins verbazend. Het mag dus wel een beetje pijn doen voor de bühne maar verder niet al teveel.

Natuurlijk gaat dit ook de Nederlandse burger geld kosten en heeft lang niet iedereen in Nederland het gemakkelijk. De energieprijzen zullen daar als eerste een rol in spelen.

De vraag is of nu niets doen ons in de toekomst niet nog veel meer gaat kosten.

Edit, gaat snel, ik zie dat er al meerdere posts op zijn. Indien overbodig dan mag deze post wel weg

[ Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 25-02-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Whuzz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Putin heeft de democratie meer gesloopt dan de twee presidenten daarvoor.
Heb je voorbeelden? Ben oprecht benieuwd, want ik ken Rusland niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

renegrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:23:
Sanctie nieuws: EU werkt toch aan plan om Putin en Lavrov persoonlijk te raken en hun tegoeden bevriezen.

https://www.nu.nl/spannin...van-poetin-bevriezen.html
Met publieke druk valt daar mogelijk wel wat te bereiken, voor MH17 woonde de dochter van Putin ook nog lekker relaxed hier in Leiden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Johan Bogle schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Pre-emptive strike op alle grote russische steden en militaire doelen. ;)
Voor iedereen die dit semi-serieus zou nemen als optie ;)

Wikipedia: Dead Hand

God does not play dice

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 09:17
monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Ho even, waar komen deze beschuldigingen opeens vandaan? Je moet mij niet zomaar stoppen in een pro-Putin hoek ofzo |:(

Ik zeg alleen dat volgens mij Putin niet uit is om Europa te bezetten, wil voornamelijk voorkomen dat Oekraine zich bij de NAVO toevoegt. Ik zeg hier niet mee dat het goed is wat die doet en wat er gaande is, hij heeft uiteraard niet het recht een ander land binnen te vallen, er gaan mensenlevens verloren.
Maar wederom;
ctrl c ctrl v
Dit conflict gaat niet over de NAVO, het gedonder in Oekraïne begon nadat de bevolking genoeg had van Poetins marionet, het associatie verdrag ging ondertekenen en nieuwe verkiezingen uitschreef.
NAVO lidmaatschap was destijds niet aan de orde bij de bevolking.

Putin's is vooral bezig met zichzelf, als Oekraïne democratisch en succesvol wordt zou het kunnen dat Russen over de grens kijken en denken dat willen wij ook. Dat is de bedreiging. De Baltische staten, Polen, Slowakije willen vooral met rust gelaten worden en hun land opbouwen. Oekraïne ditto geen van die landen denkt serieus na over oorlog met Rusland. Putin doet alsof Rusland bedreigt wordt omdat zijn oligarchische kleptocratische machtsbasis bedreigt wordt.

Dat gezeur over de NAVO is een slap excuus om oorlog te beginnen. Dat narratief is rechtstreeks gekopieerd van het Kremlin en is gewoon niet waar.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Indoubt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Ik snap wel dat er veel export belangen zijn en dat er in NL veel Russische belangen zijn maar onder de gegeven omstandigheden is dit wel enigszins verbazend. Het mag dus wel een beetje pijn doen voor de bühne maar verder niet al teveel.

Natuurlijk gaat dit ook de Nederlandse burger geld kosten en heeft lang niet iedereen in Nederland het gemakkelijk. De energieprijzen zullen daar als eerste een rol in spelen.

De vraag is of nu niets doen ons in de toekomst niet nog veel meer gaat kosten.
Ik denk ook dat Nederland een beetje naar Duitsland kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 15:15
stok schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:25:
Bizar dat er na weken van dreigementen er nog gekletst moet worden over welke maatregelen wel/niet. Zou toch verwachten dat er al lang een kant en klaar stappenplan klaarligt wanneer rus x of y of z doet. Toont toch wel weer het gebrek aan leiderschap bij onze bestuurders.
Dat is dit topic. De rest is al beklonken hoor.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cynische blik, SWIFT maatregel kost ons klauwen met geld en gaat Oekraïne niet helpen short-term. Is het het dan waard wat het kost?

Niet alsof Rusland de aanval afbreekt omdat SWIFT eruit ligt. Dat is een maatregel die lang duurt voordat het effect heeft (als het dat al heeft). Tegen die tijd is Kiev wel klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 22:57
monaldo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Indien je dit inziet, is het misschien een goed idee om niet zulke boute uitspraken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ik zag vooral verbazing bij de meeste mensen die daar over praten toen naar binnen walste. Niemand dacht dat het zo ver zou komen daar blijkbaar.

Het moge duidelijk zijn dat ze allemaal proberen om van alles snel te verzinnen wat effect heeft maar niet al te uitlokkend is. En wat het minste impact heeft hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-10 00:13

Seraphin

Meep?

[...]

Waarop baseer jij dan je stelling dat Poetin meer goeds heeft gedaan dan de voorgaande 10 presidenten?
Weet je uberhaupt wie de vorige 4 waren?

[edit]

Weet je wat; ik hap:

- Poetin heeft dmv stuivertje wisselen met Medvedev zichzelf op een schimmige manier aan nieuwe termijn(en) als president geholpen
- Poetin heeft op dubieuze wijze een grondwetswijziging erdoor gefrommeld om zelf langer aan de macht te kunnen blijven
- Poetin heeft een zeer aggresief apparaat op laten tuigen om de media te beheersen en zorg te dragen dat alléén de mening van de staat in de media wordt gedeeld
- Onder bewind van Poeting zijn moordaanslagen in binnen- en buitenland uitgevoerd op dissidenten

Al deze punten zijn uniek in de (korte) lijst van presidenten van de huidige Russische Federatie. Zelfs als je zijn voorgangers van de USSR meetelt, kan ik me zo 1-2-3 geen voorbeelden herinneren van regeringsleiders die alle 4 op hun geweten hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Seraphin op 25-02-2022 14:32 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
Lees ik net op twitter:
Richard Engel
@RichardEngel
·
22 m
Vatican Press Office confirms to @NBCNews
that Pope Francis went to the Russian embassy in Rome on Friday to personally express his concern about the war in Ukraine, in an extraordinary papal gesture that has no recent precedent.
Wel bijzonder dat hij dus hoogstpersoonlijk even langs is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Aangezien je zelf met youtube links aan kwam zetten, denk ik dat je zelf prima kunt zoeken.
Heb een stukje van je filmpje bekeken trouwens. Labiel persoon dat zonder bronvermelding een boel onzin uitkraamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 08:59
LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Ik zag vooral verbazing bij de meeste mensen die daar over praten toen naar binnen walste. Niemand dacht dat het zo ver zou komen daar blijkbaar.

Het moge duidelijk zijn dat ze allemaal proberen om van alles snel te verzinnen wat effect heeft maar niet al te uitlokkend is. En wat het minste impact heeft hier.
EN dat ze straks de handen kunnen wassen in onschuld, we hebben gedaan wat we moesten doen. Zonder onze verplichtingen te schenden en zelf ook geen oorlog veroorzaakt.

Tragisch inderdaad dat er nog geen standaard sanctie pakket klaar ligt, waarvoor alleen 1 telefooncall van 10 min voor nodig hoef te zijn.
Zo loop je altijd achter de feiten aan, en het feit dat Poetin nooit zo serieus wordt genomen zegt wel genoeg. Dat is een van de dingen die hij wil laten zien, ik praat niet alleen, ik doe het ook. Hij wil ook serieus genomen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:56
28 minuten geleden
Zweden biedt militaire steun aan Oekraïne
Zweden gaat militaire, technische en humanitaire steun bieden aan Oekraïne, meldt de Oekraïense president Zelensky op Twitter. Zelensky zegt de Zweden dankbaar te zijn voor de hulp.

Zweden is geen lid van de NAVO.
Sweden provides military, technical and humanitarian assistance to Ukraine. Grateful to @SwedishPM for her effective support. Building an anti-Putin coalition together!

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський
13:27 - 25 februari 2022

https://www.nu.nl/spannin...sen-in-kiev-tegemoet.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
sacaji schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:30:
28 minuten geleden
Zweden gaat militaire, technische en humanitaire steun bieden aan Oekraïne, meldt de Oekraïense president Zelensky op Twitter. Zelensky zegt de Zweden dankbaar te zijn voor de hulp.

Sweden provides military, technical and humanitarian assistance to Ukraine. Grateful to @SwedishPM for her effective support. Building an anti-Putin coalition together!

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

Nou, ballen. Ik vraag mij af wat we doen als Poetin Zweden aan valt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:31

Zewatanejo

Fine Thanks!

LOTG schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Niets, want geen NAVO lid.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

*knip* offtopic, de huiskamer is een paar deuren verder.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 14:21

mindcre8r

Tradepedia

RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:46:
https://www.facebook.com/kpszsu/posts/321802683321020
De Oekraïense luchtmacht hint erop dat ze een aanval hebben uitgevoerd op een Russisch militair vliegveld in de Rostov-regio, bij Millerovo.

Deze journalist bevestigt: [Twitter]
Dat zouden ze in Belarus moeten doen, daar staan legio kisten,tanks,helikopters etc vlak over de grens opgesteld. dan sla je een flinke deuk in het moraal en slagkracht denk ik.

Bears and Bulls

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-10 17:08
[...]

Ze helpen, de EU heeft artikel 42.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Whuzz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Aangezien je zelf met youtube links aan kwam zetten, denk ik dat je zelf prima kunt zoeken.
Heb een stukje van je filmpje bekeken trouwens. Labiel persoon dat zonder bronvermelding een boel onzin uitkraamt.
Top man, niks anders verwacht dan 2min kijken en meteen afbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-10 19:41

Don Quijote

El Magnifico

[...]

Thoughts and Prayers. En wellicht ten zeerste afkeuring tonen van de schaamteloze agressie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-10 15:57

Tijntje

Hello?!

Maar wel een EU land

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54

Qwerty-273

Meukposter

martwoutnl schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:28:
Lees ik net op twitter:
Wel bijzonder dat hij dus hoogstpersoonlijk even langs is gegaan.
Het artikel bij het Vaticaan zelf is wat uitgebreider: https://www.vaticannews.v...s-to-russian-embassy.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
28 minuten geleden

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

SVT meldt net (even laten vertalen):
De president van Oekraïne bedankt Zweden

De Oekraïense president Volodymyr Zelenskyj bedankt Zweden en premier Magdalena Andersson (S) in een bericht op Twitter.

"Zweden verleent militaire, technische en humanitaire hulp aan Oekraïne. Ik ben de minister-president dankbaar voor haar effectieve steun. We bouwen samen aan een anti-Poetin coalitie!”, schrijft Zelenskyj.

Zweden heeft op defensiegebied al verschillende vormen van samenwerking met Oekraïne. Denk hierbij aan opleiding van militairen en samenwerking bij ontmijning, aldus minister van Defensie Peter Hultqvist (S). Het is onduidelijk of Zelensky op deze inspanningen doelt, of dat de steun is verhoogd.

SVT zoekt premier Magdalena Andersson.
SVT is de Zweedse tv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Weet jij al meer over het sentiment in Oost-Oekraïne jegens de bezetting? Durf je een voorspelling te maken over hoe men in Oekraïne (en dan in het bijzonder Oost-Oekraïne) zal gedijen onder een 'nieuw' regime en denk je dat er een kans is op een aanhoudende sabotage van binnenuit, i.e. een Afghanistan scenario?

Zo, veel vragen, excuus daarvoor. Maar ik ben er wel reuze benieuwd naar :)
Hangt er vanaf wat je ziet als Oost-Oekraïne, het is een vrij groot gebied. De oblast Charkiv is voor het overgrote deel Oekraïens. Datzelfde geldt voor delen van de Donbas (Mariupol etc), en slechts een klein deel is daadwerkelijk pro-Russisch. Het is lastig om er op dit moment achter te komen welke pro-Russische sentimenten er nog zijn. De door Rusland gecontroleerde gebieden krijg je uiteraard geen info over, en in de rest van het land wordt simpelweg gevochten, inclusief het oosten (denk aan Charkiv, Sumy, Dnipro, maar ook Xerson in het zuiden.

Er is veel veranderd sinds de Maidan-revolutie en de oorlog die daar uit volgt. Waar het aanvankelijk in bepaalde regio's nog kantje boord was (Charkiv is een voorbeeld), is het behoorlijk gekanteld naar pro-Oekraïens, omdat men de effecten van de Russische invloed heeft gezien.

Verder durf ik geen percentages te hangen aan wat nog pro-Russisch is. Dit is misschien een aardige poll van hoe het vorig jaar was: https://www.iri.org/resou...rop-of-covid-19-pandemic/. Ik denk overigens dat er een groot verschil is tussen jong en oud. Jong heeft de Sovjet-Unie niet bewust meegemaakt en is veel meer op het Westen gericht. Ouderen willen nog wel eens terugverlangen naar de Sovjet-tijd. De grootvader van m'n vriendin is ook altijd een communist gebleven. Logisch, hij was directeur van een fabriek en had het goed. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie is het alleen maar minder geworden in zijn ogen, wat ook, in zijn geval, objectief waar is.

Hoe dan ook, dat alles geeft aan dat het in Oekraïne al geruime tijd aan het verschuiven is qua sentiment. Dat is overigens een proces dat al véél langer aan de gang is, eigenlijk al zolang het land bestaat. Neem bijvoorbeeld de voorganger van de Maidan-revolutie, de Oranjerevolutie: Wikipedia: Orange Revolution

De signalen die momenteel wel naar buiten komen, zijn die van een behoorlijke vechtlust. Maar de vraag is en blijft hoe representatief dat is.

Verder durf ik niet te speculeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hé... Straaljager(s) uit Oekraïne boven Polen...

https://globe.adsbexchange.com/?icao=50ffb6

Bijtanken en bijladen in Polen? Of gevlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 17-10 00:06
Wel EU lid en dan kan net zo goed de pleuris uitbreken. Russische tanks binnen de EU grenzen gaat echt niet gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 16:17
28 minuten geleden

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

Hulde, eindelijk een land dat wel militaire steun durft te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-10 15:57

Tijntje

Hello?!

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Is natuurlijk even de vraag wat ze bedoelen met militaire steun

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 15:15
[...]

Je bent vrij om erheen te rijden en je wapens op te pakken.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

28 minuten geleden

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

Militaire steun als in helmen of boots on the ground?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:29
28 minuten geleden

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

Misschien valt het tij zo nog te keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Militaire steun als in helmen of boots on the ground?
Zweden maakt goeie antitank wapens, het zal dat wel worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dat doet toch bijna elk land? Zelfs NL stuurt militaire steun (sniper rifles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Eerst maar even afwachten hoe het echt in elkaar zit. Ook Oekraïne kan nu ook zaken mooier laten blijken dan het is. SVT meldt al dat Zweden al langer ze ondersteund door b.v. trainingen. Of dat nu wordt verhoogd of dat er echt zaken die kant op gaan is onduidelijk. Ze (omroep) hebben nog geen contact met de minister daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 00:13
Netjes,

Ballsy move van Zweden. Zou dit zijn gebeurt in samenspraak met de rest van de EU ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:33:
[...]
Verder durf ik geen percentages te hangen aan wat nog pro-Russisch is. Dit is misschien een aardige poll van hoe het vorig jaar was: https://www.iri.org/resou...rop-of-covid-19-pandemic/. Ik denk overigens dat er een groot verschil is tussen jong en oud. Jong heeft de Sovjet-Unie niet bewust meegemaakt en is veel meer op het Westen gericht. Ouderen willen nog wel eens terugverlangen naar de Sovjet-tijd. De grootvader van m'n vriendin is ook altijd een communist gebleven. Logisch, hij was directeur van een fabriek en had het goed. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie is het alleen maar minder geworden in zijn ogen, wat ook, in zijn geval, objectief waar is.
precies dat - de grootouders van mijn vriendin vergelijkbaar, door het wegvallen is al het geld verdampt. zij hadden t goed (vraag me niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hadden). maar door val ussr is al het chiraal geld geen fuck waardgeworden. iedereen moest vanaf 0 beginnen.

daarom wordt praktisch overal in oerakine met amerikaanse dollars afgerekend, restaurant, cafe, auto etc. allemaal dollars

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-10 19:41

Don Quijote

El Magnifico

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Don Quijote op 25-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 15:55
28 minuten geleden

Володимир Зеленський
Володимир Зеленський

Knap van Zweden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30

KrazyJay

wolly_a schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:33:

Er zit een AN-32 bij, niet enkel fighter jets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:49
Aan allen die graag schuilen achter de regelgeving van de NATO om niet te moeten deel te nemen een het militair conflict op welke wijze dan ook graag even volgend artikel lezen van 16 april 2021:
-------------------------------------------------------------

Oekraïne dreigt met de aanschaf van kernwapens als het geen lid mag worden van de NAVO. Het land ziet anders geen andere mogelijkheid zichzelf te verdedigen tegen Rusland, zegt de Oekraïense ambassadeur in Berlijn. “Hoe kunnen we anders onze verdediging garanderen?”, aldus Andri Melnyk bij het radiostation Deutschlandfunk.

REDACTIE en ANP16 april 2021, 20:05
“We maken óf deel uit van een alliantie zoals NAVO en dragen bij aan de versterking van Europa, óf we hebben maar één optie: onszelf bewapenen”, zegt de ambassadeur. Hij wees daarbij op de mogelijkheid kernwapens te verwerven.

Oekraïne probeert al jaren lid te worden van de NAVO, maar gesprekken daarover zijn telkens afgewezen. Het land was ooit een grote kernmacht, maar de voormalige Sovjetrepubliek gaf haar nucleaire arsenaal in 1994 op na veiligheidsgaranties van de Verenigde Staten, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.

De spanningen tussen Oekraïne en Rusland lopen recent opnieuw op, mede door de opbouw van grote concentraties Russische troepen aan de Oekraïense grens en op de Krim, een Oekraïens gebied dat in 2014 door Moskou is geannexeerd. De Russische mobilisatie vindt plaats tegen de achtergrond van oplaaiend geweld tussen het Oekraïense regeringsleger en de door Rusland gesteunde separatisten in Oost-Oekraïne.

---------------------------------------
Hier een gelijkaardig artikel maar van 15 feb 2022:

Derde kernmacht van de wereld
Ten de tijden van de Koude Oorlog was Oekraïne, na de Verenigde Staten en Rusland, de derde kernmacht van de wereld. De Sovjets hadden ruim 5000 kernwapens gestationeerd in het Oost-Europese land. “Genoeg om alle steden in de Verenigde Staten drie keer plat te leggen, en dan nog wat over te hebben,” schetst Ivo van de Wijdeven. Met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kwamen de wapens in handen van Oekraïne, maar een consensus over wat er met de wapenvoorraad moest gebeuren ontbrak.

Zo legt Van de Wijdeven uit dat, enerzijds, de nieuwe Oekraïense staat van het arsenaal af wilde in het streven naar een moderne staatsinrichting die niet zou blijven hangen in de retoriek van de Koude Oorlog. Anderzijds kwam er ook veel druk van buitenaf. "De Russen wilden het heel graag terug hebben. Het was hun eigendom," legt Van de Wijdeven uit. "En de Amerikanen waren eigenlijk nog meer druk aan het uitoefenen. Die zagen Joegoslavië uit elkaar vallen met geweld, en men dacht 'this will be Yugoslavia with nukes.'"

Ontwapeningsspijt
Uiteindelijk is Oekraïne overstag gegaan. Hoewel er in het land zelf nog twijfel heerste ―met name vanwege mogelijk toekomstige Russische dreigingen― bleken de internationale toezeggingen voor de ontwapening doorslaggevend. Zo ontving Oekraïne een fikse financiële compensatie, even als de belofte van de Russen, Britten en Amerikanen "dat de territoriale integriteit en onafhankelijk van Oekraïne gerespecteerd zou worden."

Van die Russische beloften blijkt drie decennia later, na de inname van de Krim en de continue steun voor de separatisten in het oosten van Oekraïne, niet veel over. Terwijl het huidige conflict steeds verder oploopt en een aanstaande oorlog nog steeds niet lijkt uitgesloten, zijn er veel stemmen in de Oekraïense media te horen die spijt betuigen van de ontwapening. Had een kernwapenvoorraad Poetin verder buiten de deur gehouden? En moet Oekraïne daarom overwegen weer een nieuw arsenaal op te bouwen?

Van de Wijdeven is sceptisch over dit sentiment. Het zou juist een motivatie zijn voor Rusland om binnen te vallen, en ook bijzonder hoge kosten met zich meebrengen. Daarbij zegt Van de Wijdeven: "Als Oekraïne dat daadwerkelijk zou gaan doen, dan verspillen ze alle goodwill die ze in 1994, met het opgeven van dat kernwapenarsenaal, hebben opgebouwd in het Westen, in één klap verspelen. Dan wordt Oekraïne een soort Noord-Korea of Iran; een kernmacht waar niemand op zit te wachten."

----------------------------------------------------------

Van een inschattingsfout gespoken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

polthemol schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:05:
Ik denk wel dat alles staat of valt bnij hoe het reguliere Oekraine leger stand kan houden. Burgers met een geweer hoef je weinig tot niets van te verwachten (hoe heldhaftig het ook moge zijn): ze gaan kansloos zijn tegen een trainde militaire eenheid. Ik denk dat die mobilisatie ook vooral een steun in de rug is voor de militairen: zelfs de burgers komen helpen.
Burgers moet je zien als militie. Het is voor één persoon niet zo moeilijk om heel eenheid soldaten een halfuur bezig te houden. Noch is het moeilijk voor een eenheid soldaten om uiteindelijk die ene persoon te vinden.

Hit & run, met nadruk op run. Zeker in steden kan dat uitermate effectief te zijn. Dubbel met IED. En dan kan je nog "onschuldig" militie zijn. Elke speaker die kogel geluiden nadoet. Gaspijp opblazen, stroomkabels door knippen.

Ze inzetten op het strijdtoneel als soldaten zal zich inderdaad vertalen naar een kapitale fout.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rukapul schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:16:
[...]

In dit opzicht zou je toch verwachten dat Oekraine zich daar op voorbereid heeft door de gas-kaart van tafel te kunnen nemen met gerichte acties tegen de Russische gas-infrastructuur.
Dit verbaasd mij ook. Ik zou die hele pijplijn ondermijnen. Dreiging naar EU en Rusland toe.
Wel als last resort, want je dwingt daarmee ook northstream 2 in gebruik, maar dat is dan wel een keuze.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:36

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Geen straaljager, transportvliegtuigje.

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Dat doet toch bijna elk land? Zelfs NL stuurt militaire steun (sniper rifles).
Dat past niet in het narratief dat wij laf zijn en Zweden stoer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-10 17:08
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Zweden maakt goeie antitank wapens, het zal dat wel worden.
De Zweedse regering gaf aan niets te zien in het sturen van wapens, dus reken er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

himlims_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:36:
[...]

precies dat - de grootouders van mijn vriendin vergelijkbaar, door het wegvallen is al het geld verdampt. zij hadden t goed (vraag me niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hadden). maar door val ussr is al het chiraal geld geen fuck waardgeworden. iedereen moest vanaf 0 beginnen.

daarom wordt praktisch overal in oerakine met amerikaanse dollars afgerekend, restaurant, cafe, auto etc. allemaal dollars
Ik heb nog nooit in een cafe of restaurant met dollars afgerekend, alleen maar met hryvnas. Auto's en huizen worden inderdaad wel met dollars afgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 23:54

Qwerty-273

Meukposter

Veilig stellen van familie? Waardoor de top zich 100% kan richten op de situatie en niet gechanteerd kan worden met gevangengenomen vrouw of kinderen?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik vraag me af welke reactie putin naar zweden gaan geven. Als die een aanval naar zweden richt dan wordt er weer een hele nieuwe zwengel aan het conflict gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Waarom horen we trouwens ook nog niks over sancties of andere middelen tegen de landen die Rusland (in)danwel direct helpen? Name and shame: Wit-Rusland/Belarus en Tjetjenie/Chechen?

Die hebben zelf geen nukes. Zou Putin ze in zetten als we een lading kruisraketten als antwoord sturen naar die landen? Een beetje op de Chinese manier. Xi dreigde nukes op Australie te richten een tijdje terug en er een voorbeeld van te maken voor Amerika ten tijden van hoge spanning. Inmiddels weer wat afgekoeld... 8)7

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SalimRMAF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Geen straaljager, transportvliegtuigje.
Ah, ik zie... Die vliegtuigtracker liet een foto erbij zien van een straaljager... Maar dat was een foto van een Mig... Verwarrend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 09:17
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Dat past niet in het narratief dat wij laf zijn en Zweden stoer ofzo.
Nee, veel landen stuurden (In mijn mening NL te weinig) dingen op voordat het begon. Putin heeft gedreigt met een "reactie" als landen gaan helpen. Zweden helpt nu het al begonnen is toch...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als je ziet wat er aan kapot geschoten voertuigen met materieel op straat wordt achtergelaten dan vrees ik dat de boevenbendes in Europa binnenkort met nog zwaardere wapens zullen rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:30:
[Embed]
Zit wel goed met de fighting spirit. En de wapens krijg je als koekjes bij de koffie. Geen idee of er dan ook nog sprake os van een beetje organisatie straks…
Ik hoop wel dat ze er voldoende munitie bij krijgen. Aan een wapen alleen heb je niks.
Overigens is bevoorrading ook een probleem voor de Russen, hoe langer deze inval duurt hoe lastiger het wordt om alle voertuigen rijdend te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Er zijn niet veel topics die ik intensief volg op GoT maar het covid topic was er wel 1 van, en dit topic ook.
Interessant om te zien dat users die een bovenmatige interesse hebben/hadden om anti-vax en anti-covidmaatregelen te promoten, veelal via fake news en slecht tot niet onderbouwde stellingen, in dit topic zijn terug te vinden waarbij het troll-gehalte ook weer redelijk hoog is.
Dit is geen aantijging jegens betreffende users trouwens. Iedereen mag van mij posten wat ie wil (binnen de forum-regels). Ik had het alleen 20 jaar geleden niet kunnen denken.
Toen was anti-vax iets voor de geitenwollensokken en anti-militaristisch en pro-russische standpunten trouwens ook.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RoD schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:38:
[...]

Ik heb nog nooit in een cafe of restaurant met dollars afgerekend, alleen maar met hryvnas. Auto's en huizen worden inderdaad wel met dollars afgerekend.
ik heb t oekraiens geld nooit in handen gehad, altijd met dollars afgerekend. menig prijskaartje ook in dollars beschreven (... overigens niet verder dan west oekraine geweest / uzharot waar vriendin vandaan komt)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
2 zaken:

Journalist Nieuwsuur over vluchtelingen hier:
Jeroen Stans @JeroenStans
·
Staatssecretaris Van der Burg: Als er Oekraïners komen, dan zijn het geen asielzoekers. ‘Gaat om Europeanen die hier gewoon hiertoe mogen komen.’ Ze hoeven dus niet eerst naar Ter Apel, geen asielprocedure. #Oekraine

‘We als Europa zullen het wel aan moeten kunnen’ want Oekraïners mogen naar Europa reizen.
‘We willen ze ook als Europa opvangen, want het zijn onze buren.’ #Oekraine

‘Wat het voor Nederland gaat betekenen weten we nog niet.’ Van der Burg verwacht bij gemeenten ‘grote solidariteit’ bij gemeenten.
Eerste opvangplekken zijn ‘nagenoeg klaar’ maar wil nog moet vertellen waar dat zal zijn
.

En artikel RTLZ over gevolgen sanctie Swift: https://www.rtlnieuws.nl/...gsverkeer-gas-olie-banken
Pagina: 1 ... 145 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid