sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:30:
[...]
Dat is veel te filosofisch. De visie is helder; Rusland wil, net als China, een NATO vrije buffer om zich heen.
Ondertussen lees dat Putin gek is, maar tot heden lijken de verliezen nihil te zijn. Ik heb letterlijk filmpjes gezien van tientallen helikopters die fluitend voorbij SAM installaties vliegen. Je zou verwachten dat het prijsschieten is maar blijkbaar is de luchtverdediging zo slecht voor elkaar dat het niet is gelukt om vannacht een stuk of 70 jachtbommenwerpers tegen te houden... Ondertussen begin ik eerder het idee te krijgen dat 'wij' gek zijn. Ik heb het even nagezocht maar Nederland heeft nog niet eens genoeg capaciteit om één provincie te verdedigen tegen pak hem beet 70 aanvallende vliegtuigen. Als er iets is dat je als land gewoon goed geregeld moet hebben dan is dat je defensieve capaciteit. Dat scheelt een bak ellende omdat je dan geen easy target bent. Als Oekraïne 100 patriot installaties had gehad dan waren 70 vliegtuigen niet voldoende, dan had Rusland er 400 moeten sturen. Dan wordt het rekensommetje ineens heel anders.
Eens wat je zegt over de buffer zones terug krijgen, was ook m'n eerst idee gisteren.
Voor het geval het je interessant vind , hier is een site die de materialen verliezen van zowel Oekraïne als Rusland bijhoud (zolang hier bewijs voor is) :
https://www.oryxspioenkop...enting-equipment.html?m=1
Ik heb niet het idee dat Rusland "effe" overal doorheen rolt.
Oekraïne lijkt toch meer weerstand te bieden dan wat ze eigenlijk verwacht hadden.
Het hele invasie plan komt over alsof deze al een tijd in de maak is, maar weinig flexibel is opgesteld.
Toch krijg ik niet het idee dat dit een plan was wat al decennia in de kast lag en even is afgestoft.
(Zoals vele vooruit gewerkte aanvals en verdedigings plannen)
Zoals ik in een vorige post al zei : het tempo van Rusland ligt voor mijn gevoel erg laag.
PS :
Ter lol en vermaak : met de huidige samenstelling van Nederlands defensie zou Nederland, uitgaand van een volledige aanval, het nog geen dag uithouden.
We hebben te weinig materiaal, munitie of logistieke ondersteuning (lees reserve delen) om een grootschalig conflict voor een langere periode vol te houden
[
Voor 9% gewijzigd door
dierkx36 op 25-02-2022 11:34
]
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.