Dus? Dan kan Poetin het alsnog zo getimed hebben? En de verschillen tussen Baerbock en Scholz waren tijdens de campagne al duidelijk. Dus ik begrijp niet echt wat je probeert te zeggen hiermee.
Er is geen land dat afgelopen jaren alle acties uit het Kremlin zo heeft ge-downplayed en verdedigd als Duitsland. Tegelijkertijd, altijd zaken willen blijven doen, inclusief het helpen moderniseren van het Russische leger. Onder druk van andere landen is die deal stop gezet, nadat 95% al geleverd was.
Putin had Merkel / Duitsland in zijn zak. Het verhaal gaat dat Trump haar tijdens een ontmoeting een witte vlag had gegeven, onder het mom, dan hoefde ze die niet zelf meer te kopen.
https://www.politico.eu/a...in-path-into-ukraine/amp/
Het is echt niet toevallig dat Duitsland als 1 van de weinigen tegen de Swift sanctie is…
Ik heb het artikel niet gelezen, maar dit is echt veel te gemakkelijk. Je hebt in Europa verschillende soorten krachten nodig jegens een leider als Poetin. Je hebt de Franse methode, je hebt een aantal hardliners (o.a. Nederland), je hebt landen die vanuit historisch perspectief totaal verschillende banden met Rusland hebben zoals Oostenrijk, en je hebt iemand nodig die Poetin begrijpt oftewel
versteht.
Lekker makkelijk om dan nu te gaan concluderen dat de de Duitsers hier mede verantwoordelijk voor zijn geweest. Als je alleen maar leiders hebt die amper of niet welwillend zijn om een samenwerkende toon aan te slaan, dan had Poetin zich wellicht veel eerder gekrenkt gevoeld en was hij wellicht eerder overgegaan tot bizarre acties. Dat lees je in dit topic ook de hele tijd terug: Poetin is één en al emotie en je moet hem niet te veel met de neus op de feiten drukken ten aanzien van de geflopte natiestaat die Rusland is geworden anno 2022. Als iemand dat juist heeft gedaan, is het Merkel wel.
"Poetin heeft Merkel in zijn zak" is dus wat mij betreft veel en veel te kort door de bocht. Ik ben bereid tot andere inzichten en tuurlijk heeft Merkel het niet perfect gedaan, maar je kan een complexe geschiedschrijving niet in hindsight platslaan met de vermeende fouten van één individu, zeker niet als dit individu zo ontzettend veel bereikt heeft in Europa en haar eigen land.
De anekdote van Trump ken ik, alleen neem ik deze niet zo serieus, omdat de eerste ontmoeting tussen Trump en Merkel één grote flop was waarna Merkel verbouwereerd achter is gebleven en ook een opmerking heeft gemaakt in de zin van "Moeten we hier mee gaan samenwerken?". En dat woord is essentieel in mijn betoog: samenwerken. Op het niveau van wereldleiders moet je af en toe concessies doen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Jedi_Pimp op 25-02-2022 10:02
]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990