[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.866 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-10 13:43
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:44:
[...]

De leider van het land die hem smeert, vrijwel meteen na een invasie. Dat is echt de manier om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten het opgeven. :z
Het is natuurlijk dapper. Maar als hij inderdaad wordt vermoord zal het land nog sneller vallen. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.

Het westen mag zich toch wel eens achter de oren krabben. Er lijkt totaal geen reactie te zijn op de sancties. Wanneer gaan we over op een militaire interventie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De leider van het land die hem smeert, vrijwel meteen na een invasie. Dat is echt de manier om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten het opgeven. :z
De geschiedenis staat vol met leiders die in ballingschap leefden tot na de oorlog. Hoeveel van het moraal blijft er nog over als hij gepakt of gedood wordt?

Verder had ik het over Kiev verlaten, niet zozeer het land verlaten ;) Bij de Poolse grens ligt ook nog een stad waar hij prima terecht kan.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:22

J2S

[...]

Is naar Lviv gaan ook al teveel gezichtsverlies? Lijkt me een redelijke oplossing. Haalt weer een doelwit (tijdelijk) weg.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
franssie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:46:
[...]

Zoek het Fukushima topic op, de gemiddelde wintersporter en/of frequent flyer pakt dat makkelijk. Maak je geen zorgen.
Uh nee hoor.
The National Council on Radiation Protection and Measurements reported that aircrew have the largest average annual effective dose (3.07 mSv) of all US radiation-exposed workers. 1 Other estimates of annual aircrew cosmic radiation exposure range from 0.2 to 5 mSv per year.
https://www.cdc.gov/niosh...micionizingradiation.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:56

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat denken ze ermee te bereiken als ze hem ombrengen? En waarom?

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Part schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:44:
[...]

Maar dat is wel per uur.
Dus ongeveer 16 foto's per dag.

Ik hoop dat het opgedwarrelde stof is door brand of explosies maar weet er onvoldoende van af om een uitspraak te doen.
Zolang de wind zuid zuidwest blijft.
Toen in 86 mochten we hier geen groente meer uit de tuin eten weet ik nog wel.
Maar het blijft dikke ellende met die rotzooi in een oorlogsgebied.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
ManiacsHouse schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:48:
[...]

Wat denken ze ermee te bereiken als ze hem ombrengen? En waarom?
Nouja, om een pro-Russische regering te kunnen installeren moet de huidige regering eerst verdwijnen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

J2S schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:47:
[...]

Is naar Lviv gaan ook al teveel gezichtsverlies? Lijkt me een redelijke oplossing. Haalt weer een doelwit (tijdelijk) weg.
Ja want de invasie zit overal behalve in Lviv en Lviv is veel te dichtbij een ballingschap in Europa. Zelensky zit gewoon goed in Kiev en die heeft ook echt wel persoonlijke bescherming.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:22

J2S

XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:46:
Hoeveel van het moraal blijft er nog over als hij gepakt of gedood wordt?
Ik denk dat dat de Oekraïners alleen maar heftiger zal doen vechten. Die hebben echt wel genoeg van Russische interventies.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
De vuile clusterbom is ook in gebruik. Ook al wil ik graag dat Oekraïne verdedigd maar denk dat het beter is om de witte vlag te zwaaien. Zonder hulp van de EU gaan veel gezinnen verloren.

https://twitter.com/UAWea...?cxt=HHwWmMC92cOn88UpAAAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Thompson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:36:
[...]

Ik neem toch aan dat als die belangrijk spul in de lucht hebben dat ze dan weten te weren van sites zoals deze.
Normaliter staan de transponders altijd aan, ook bij militair spul. Zou natuurlijk kunnen dat ze hem deze keer uitzetten, daar er toch geen ander verkeer in de lucht is. Erg riskant wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:52
XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:49:
[...]
Nouja, om een pro-Russische regering te kunnen installeren met de huidige regering eerst verdwijnen.
Tja en ook al zouden ze Zelensky niet doden dan komt ie er alsnog niet goed vanaf vraag maar aan Navalny.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
Ingelogd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:50:
De vuile clusterbom is ook in gebruik. Ook al wil ik graag dat Oekraïne verdedigd maar denk dat het beter is om de witte vlag te zwaaien. Zonder hulp van de EU gaan veel gezinnen verloren.

En dat is ondertussen oorlogsmisdaad nummer 5 binnen 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:35:
[...]

Ik hoor zojuist dat pas 1/3 van de Russische troepen in UA zouden zitten nu. Is de planning dan niet zo handig geweest. Of kon er gewoon niet meer tegelijk.
Eerste bewegingen zijn altijd aftasten. Maar inderdaad, volume / tempo is lager dan verwacht. Maar goed, we zitten nog altijd in die eerste 48 uur.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41

franssie

Save the albatross

Ingelogd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:50:

Als het klopt en waar is, in een oorlog is informatie helaas niet te vinden.
Als het klopt is het afgrijslijk (bizarre wapens zijn het)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FiWvpfw-dirwossL1cT8woGWyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i74DpPwnrcsyFKpYibBBN3E5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Eli3l op 25-02-2022 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Eerder vandaag bericht geplaatst over een kennis die in Kherson uit zijn huis gehaald is. De signalen van opsporingslijsten zijn reëel. Het is tevens weinig uitzonderlijk binnen doctrines. De eenheden in Kazachstan werkten ook in hoog tempo lijsten af.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:03:
[...]

Eerder vandaag bericht geplaatst over een kennis die in Kherson uit zijn huis gehaald is. De signalen van opsporingslijsten zijn reëel. Het is tevens weinig uitzonderlijk binnen doctrines. De eenheden in Kazachstan werkten ook in hoog tempo lijsten af.
Wat heftig man! Damn...

Het verbaasd me overigens niet als ze zo een lijst hebben. Ik bedoel, die hebben ze ook als ze niet bezig zijn met een invasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 15:15
XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:39:
[...]

Tot zover de blitzkrieg dan. Misschien is het Russische leger toch niet zo goed georganiseerd?

Tenzij:

[...]

Mits het geen nepnieuws is.
Ministerie van Defensie meldt het. Maar dan nog kan het fake zijn idd

Vertaling:
Deputy Minister of Defense of Ukraine Hanna Malyar informs:

❗️ Defensive battles are being fought in the south of Kherson.
Mechanized units of the Armed Forces recaptured the road bridge and established themselves on the left bank of the Dnieper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:50

gws24

Thinking is hard!

prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:51:
[...]
Normaliter staan de transponders altijd aan, ook bij militair spul. Zou natuurlijk kunnen dat ze hem deze keer uitzetten, daar er toch geen ander verkeer in de lucht is. Erg riskant wel.
Natuurlijk staan die uit, geen enkele luchtmacht laat zijn openbare transponders aanstaan tijdens gevechtshandelingen aangezien de tegenstander dan lekker kan meekijken op een civiele site. Ze hebben wel andere methoden om zichtbaar te zijn zoals iff (Wikipedia: Identification friend or foe) maar dan alleen voor zichzelf.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l

Russische staatstelevisie zou naar het schijnt de opmerkingen van Trump uitzenden op televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Nu online
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:03:
[...]

Dit wordt ook gedaan om een "angst" en volgzaamheid te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ingelogd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:07:
[...]

Dit wordt ook gedaan om een "angst" en volgzaamheid te creëren.
Oh ja, dat zien we goed in Rusland zelf, waar dat soort lijsten gebruikt worden bij civiele indexen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Eli3l

Kippenvel en ik hoop dat ze hun leven niet hoeven te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke_3BEXn5ueJeNcBjnML8LdQXMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PpupsSCg6htZv5uXIi7QSVJS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Eli3l op 25-02-2022 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Nu online
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:07:
[...]

Oh ja, dat zien we goed in Rusland zelf, waar dat soort lijsten gebruikt worden bij civiele indexen.
Een "Russische saboteur" is net opgepakt in Kiev. Jeetje je zou maar een target zijn op de lijst.

https://twitter.com/DrAla...?cxt=HHwWloC5tZjatMYpAAAA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:12:
[Twitter]

Kippenvel en ik hoop dat ze hun leven niet hoeven te geven.

[Afbeelding]
Ik ben niet religieus, maar voor mensen zoals Putin en zijn rovers hoop ik stiekem toch dat er een duivel is die hen eeuwig met luciferhoutjes tussen de ogen verplicht naar Teletubbies laat kijken en voor Zelensky die strijdvaardig vol adrenaline in zijn groene shirtje het land toespreekt kan ik alleen maar hopen dat de hemel hem onbeperkt knappe dames zal bieden die niet Doutzen Kroes heten.

Of in het kort: respect.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:21: voor Zelensky die strijdvaardig vol adrenaline in zijn groene shirtje het land toespreekt kan ik alleen maar hopen dat de hemel hem onbeperkt knappe dames zal bieden die niet Doutzen Kroes heten.

Of in het kort: respect.
Kuch. Echtgenote 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Of onbeperkt samenzijn met zijn echtgenote ;)

Maar m'n punt was volgens mij wel duidelijk :) Wat ik voorbij zie komen van wat er aan tegengas wordt gegeven, met in gedachten houdend dat er vast ook wat tegenpropaganda tussen zal zitten, ziet er behoorlijk positief uit. Ik was echt een beetje bang dat dit een Afghanistan #2 zou worden, maar dit geeft toch wel hoop.

Als ik niet zo'n toetsenbordheld was zou ik mezelf bijna aanmelden om mee te gaan vechten.

[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 25-02-2022 01:32 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Macron komt om 2 uur met een statement waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Scherp stukje zelfreflectie in Duitsland: "Wir haben unterschätzt, dass Putins Rationalität eine andere ist als unsere" - https://www.zeit.de/polit...enpolitik/komplettansicht

Bij de SüdDeutsche is het trouwens moeilijk om er één artikel uit te lichten, kwalitatieve verkenningen: https://www.sueddeutsche.de/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
Hoop dat hetzelfde besef mbt SWIFT iets sneller in gaat dalen bij de oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:31:
[...]

Maar m'n punt was volgens mij wel duidelijk :) Wat ik voorbij zie komen van wat er aan tegengas wordt gegeven, met in gedachten houdend dat er vast ook wat tegenpropaganda tussen zal zitten, ziet er behoorlijk positief uit. Ik was echt een beetje bang dat dit een Afghanistan #2 zou worden, maar dit geeft toch wel hoop.

Als ik niet zo'n toetsenbordheld was zou ik mezelf bijna aanmelden om mee te gaan vechten.
Dit wordt helaas eerder een Sovjet-Afghanistan.

Het klinkt vrij hard, maar qua (burger)slachtoffers was het beter geweest als ze direct met de pootjes omhoog waren gegaan.

Hopelijk geeft dit wel tijd voor burgers om zich in veiligheid te brengen, maar het zou mij niks verbazen als dit weekend nog Kiev platgebombardeerd wordt als Oekraïne zich zo blijft verzetten.

Dat Rusland in eerste instantie zijn tanden lijkt stuk te bijten had ik eerlijk gezegd wel verwacht, al zullen vannacht wel weer nieuwe pogingen gedaan worden. Al biedt de nacht ook ruimte voor Oekraine om zich te verplaatsen. Zou mij weinig verbazen als er vanochtend opeens wat stadjes herovert blijken te zijn.

Maar ik vrees echt nog voor een vieze en bloedige oorlog.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43

defiant

Moderator General Chat
Mijn inbreng is gerelateerd aan wat ik een tijd inbreng in het energie crisis topic: er is weinig realisme rondom het energiebeleid in Europa. De essentie wordt niet begrepen, d.w.z. energie is een fundamentele basis voor het draaiend houden van een economie, elke disruptie hierin heeft hierdoor direct een gigantische impact. Energie afhankelijkheid gaat hierdoor velen malen verder dan economische afhankelijkheid van afgeleide producten.

Directe energie afhankelijkheid geeft hierdoor een gigantische leverage door de leverancier, wat vernietigend is voor elk moreel standpunt wat men wil innemen indien men zich laat leiden door het perspectief dat leveranties boven alles gaan.

Onafhankelijkheid van energie grondstoffen geleverd door autocratische/dictatoriale regimes die hierdoor leverage hebben over ons is een zeer pijnlijke noot waarvan ik twijfel of men die zal kraken

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
RobinHood schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:39:
[...]

Het klinkt vrij hard, maar qua (burger)slachtoffers was het beter geweest als ze direct met de pootjes omhoog waren gegaan.
Waarom zie ik deze houding zo regelmatig. Denk je dat het klaar is als ze opgeven :/ . Dan begint de ellende pas. Leven ten koste van alles is niet altijd maar de heilige graal voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:35:
Hoop dat hetzelfde besef mbt SWIFT iets sneller in gaat dalen bij de oosterburen.
Die Russen zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen, die hebben daar allang (sinds 2014) op geanticipeerd. Om die reden hebben veel Russische bedrijven een franchise in het buitenland om sancties te ontwijken.

Daarbij heeft Rusland in de afgelopen jaren zelf een alternatief SWIFT systeem gebouwd.

Met steun uit China en Iran hebben de machthebbers in Moskou weinig te vrezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:25:
Nu de eerste aanval en de poging om Oekraïne snel onder de voet te lopen, mislukt is, krijg je dit. Dienstplicht geactiveerd en de mobilisatie gaat beginnen. Oekraïne haar strijdkrachten gaan alleen maar toenemen de komende tijd.
Ik moet zeggen dat ik het wel wreed vind dat ze mannen het land nu niet laten verlaten. Je wil toch je familie beschermen. Voor mij persoonlijk zouden die een stuk meer waard zijn dan 'mijn land' in zo'n situatie.

Ik zou er in zo'n situatie wellicht wel voor te porren zijn om na het veiligstellen van mijn familie in het buitenland, zelf weer terug te komen en a la verzetsbeweging met een klein groepje zoveel mogelijk onrust te zaaien.

Maar niet als onderdeel van een leger en orders moeten opvolgen enzo, fuck dat. Dan ben je niet meer dan kanonnenvoer als non-beroepsmilitair. Mijn leven is meer waard dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

https://twitter.com/KyivI...1ec-9fae-7e64ee5564f2%2F0
Major Ukrainian cities threatened by early morning offensive.

Russian forces are expected to launch attacks against Sumy, Chernihiv, Kherson, Zhytomyr, Kyiv, and Kharkiv oblasts during the early morning, the Ukrainian parliament said.
Zal vannacht/ochtend wel weer los gaan.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:31:
[...]

Het grootste issue op dit moment zit hem minder in de situatie op de grond, maar veel meer in de relatie Europese landen en Oekraïne. Dat was te verwachten, gezien de hybride doctrines en focus op gedragseffecten bij het Kremlin, maar het is nu al een punt van aandacht.

Zelensky heeft het ook terecht opgemerkt. Binnen Frans en Duits publiek debat is het ook iets wat op tafel gekomen is: de grenzen van diplomatie en sancties zijn bereikt. En daarmee gaan er wat gedachten door mijn hoofd.

Er ligt een kille realiteit op tafel. Kort geschetst, omdat Oekraïne geen lid is van een NAVO staat het militair alleen. Maar toch kan en mag dat niet betekenen dat het alleen staat. Nee, boots on the ground is geen recept hier. Maar we moeten wegen vinden om aanwezigheid te hebben.

Scenario's van humanitaire interventie, liefst gericht op locaties die Russische kolonnes blokkeren dan wel tijd en middelen kosten. Misschien erg realpolitik, maar die scenario's zijn opties. Hetzelfde geldt voor het geen ruimte gunnen aan het Kremlin voor gebruik van de bezetting / gijzeling van Chernobyl voor chantagepolitiek. Opnieuw, verstoor de bewegingen. Claim interventie. Ook dat is een voorbeeld van wegen van niet-militaire aard.

Maar dat militaire domein zal er ook moeten zijn. Leveringen van materieel. Nuttig materieel. Vereist materieel. In hoog tempo. Wegen tot no-fly zones. Luchtverdediging, faciliteren van operationele capaciteit buiten een Oekraïne net zo als binnen.

Sancties, tja, het is een heel onderwerp, maar er mag breder gekeken worden. Trek licenties in voor wapentechnologie en technische middelen ingezet door het Kremlin. Laat ze maar terugvallen op 19e eeuwse technieken.

Er zijn talloze wegen, maar die worden pas politiek onderwerp wanneer ze in publiek debat op tafel liggen. In weerwil van talloze aannames, informatiestromen lopen alle kanten op. En dat is noodzakelijk.

We zitten nu in de eerste kritieke 48 uur. Dit is het venster voor inzet. Voor initiatief nemen. Niet voor initiatief laten aan. Wat ik merk binnen contacten is dat binnen een Oekraïne men beseft dat men militair alleen staat, en dat begrijpt men. Maar er is alleen staan, en er is alleen staan. Net als de kleuter die door de pestkop in elkaar geslagen wordt heeft elk land bij extern conflict een inherente behoefte aan weten niet alleen te staan.

De enigen die daar in kunnen voorzien, dat zijn wij hier. Of dat nu als burger is, als ondernemer, als politicus of media persoon. Dat is niet eens ten gunste van enkel een Oekraïne. Dat is rauw eigen belang.

Eerder vandaag ging het in topic over de verschillende sanctiemodellen binnen Europese Unie zoals voorbereid binnen EEAS. Er is flinke discussie geweest daarover, alsmede teleurstelling bij de keuzes voor sancties vanuit die modellen.

ik heb daar twee opmerkingen bij.

Als eerste, onderschat niet de complexiteit en de vereisten van tijd. Probeer het niet te zien als iets wat je zo van het schap van de supermarkt kan pakken, maar als proces. Nee, dat maakt het er niet eenvoudiger op, maar we moeten realiseren dat het proces is. Er zijn geen magische knoppen. Die worden enkel verkocht door Sterke Man syndromen, en het zijn enkel illusies.

Als tweede, het mag duidelijk zijn dat we aan de grenzen van toepasbaarheid van sancties zitten. Primair omdat we ons zelf dusdanig kwetsbaar gemaakt hebben dat we op het randje zitten van een pervers soort Mutually Assured Destruction. Zoals men in Duitsland er inmiddels - eindelijk - achter begint te komen hoe lang dit drama reeds in voorbereiding is, en hoe simplistisch kil de planning daarvan in het compromitteren van Duitsland. Zo zal men in Nederland ook wakker moeten worden.

Maar dan komen we wederom uit bij het onderliggende probleem: Oekraïne vecht voor ons. Het is plastisch uitgedrukt, maar of we het nu willen horen of niet, dit is wel de onderliggende realiteit. Het is niet louter een militair conflict, het is een oorlog die militair gemaakt is binnen breder conflict wat over grenzen van zowel land als domein als sector heen gaat. Wat gevoerd wordt als oorlog, al decennia.

Dat legt die eerdere harde observatie nog eens extra op tafel: de grenzen van onze traditionele blikvelden en middelen zijn bereikt. Erger, beiden zijn structureel gecompromitteerd.

Onder de streep hebben geen keuze. Niet als we ons eigen recht op zelfbeschikking en zelfontplooiing willen behouden, zoals Oekraïne dat in navolging van ons probeert te verwerven en te verdedigen.

Als we dat willen behouden, dan hebben we geen andere keuze dan tegelijkertijd keihard schoon schip thuis te maken, en Oekraïne op nieuwe en effectieve wijzen te ondersteunen. De rauwe ironie is dat voor heel veel actuele uitdagingen van binnen en buiten conflict juist daarin wegen zijn te vinden om die uitdagingen op meer productieve en constructieve wijzen aan te gaan dan tot nu toe.

Het is een kwestie van bewust zijn van realiteit, en van het aan willen gaan van uitdagingen nu, om die eigen zelfbeschikking en zelfontplooiing te kunnen behouden.

Keuzes. Harde keuzes. Korte of lange pijn. De illusie van status quo - een realiteit van groeiende kwetsbaarheden, of reële kans op stabiliteit en groei - een toekomst van effectief behoud van wat we opgebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:39:
Wat is de 'kill-rate' van een Russische bezetting?

Bijvoorbeeld in WW2 was Polen zo overlopen, die hebben zo'n 100k militaire slachtoffers. De 5 miljoen burgers & Joden waren dan wel een beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
GekkePrutser schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het wel wreed vind dat ze mannen het land nu niet laten verlaten. Je wil toch je familie beschermen. Voor mij persoonlijk zouden die een stuk meer waard zijn dan 'mijn land' in zo'n situatie.

Ik zou er in zo'n situatie wellicht wel voor te porren zijn om na het veiligstellen van mijn familie in het buitenland, zelf weer terug te komen en a la guerilla / verzetsbeweging op eigen houtje of met een klein groepje zoveel mogelijk onrust te zaaien.

Maar niet als onderdeel van een leger en orders moeten opvolgen enzo, fuck dat. Dan ben je niet meer dan kanonnenvoer als non-beroepsmilitair. Mijn leven is meer waard dan dat.
Precies voor dit soort types heb je dat soort maatregelen nodig dus :)
Zeker 90% van de vrouwen en kinderen van Oekraïne zitten daar over een maand nog.
Als eventuele guerillastrijder, als je jezelf daar nog toe weet te zetten, maak je idd meer kans 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door PLAE op 25-02-2022 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:53:
[...]
Die Russen zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen, die hebben daar allang (sinds 2014) op geanticipeerd. Om die reden hebben veel Russische bedrijven een franchise in het buitenland om sancties te ontwijken.

Daarbij heeft Rusland in de afgelopen jaren zelf een alternatief SWIFT systeem gebouwd.

Met steun uit China en Iran hebben de machthebbers in Moskou weinig te vrezen.
De reden dat er nu niet voor wordt gekozen is niet omdat het geen effect zou sorteren. China en Iran (wtf denk nou dat Iran hierin echt kan betekenen haha) lopen dat gat niet dicht. Net zoals China het gat niet dichtloopt qua schade die ontstaat door andere sancties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:52:
[...]

Waarom zie ik deze houding zo regelmatig. Denk je dat het klaar is als ze opgeven :/ . Dan begint de ellende pas. Leven ten koste van alles is niet altijd maar de heilige graal voor iedereen.
Dat weet ik, maar een tweede Grozny en over de 100k aan burgerdoden is ook niet alles.

En mocht Rusland daarna alsnog winnen, is het helemaal zinloos bloedvergieten geweest.

Ik vond het al gruwelijk genoeg om hierover te lezen: Wikipedia: First Chechen War

Ik hoef een soort 2022 HD Remake niet te zien. En ik ben echt bang dat we die kant op gaan. Ja, de Tjetjenen hebben de eerste oorlog "gewonnen", maar vraag niet hoe, en een aantal jaar later volgde een tweede verwoestende oorlog, gevolgd door rabiaat extremisme.

Natuurlijk, als Oekraine zich overgeeft, houdt hun land op te bestaan, en Putin zal waarschijnlijk zelfs een flink deel van de cultuur en geschiedenis proberen uit te wissen, dus ik begrijp dat ze niet overgeven, en ik hoop dat ze iedere Rus, al dan niet in een kist, terugsturen. Maar de prijs gaat hoog zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:04:
[...]

Dat weet ik, maar een tweede Grozny en over de 100k aan burgerdoden is ook niet alles.

En mocht Rusland daarna alsnog winnen, is het helemaal zinloos bloedvergieten geweest.

Ik vond het al gruwelijk genoeg om hierover te lezen: Wikipedia: First Chechen War

Ik hoef een soort 2022 HD Remake niet te zien. En ik ben echt bang dat we die kant op gaan. Ja, de Tjetjenen hebben de eerste oorlog "gewonnen", maar vraag niet hoe, en een aantal jaar later volgde een tweede verwoestende oorlog, gevolgd door rabiaat extremisme.

Natuurlijk, als Oekraine zich overgeeft, houdt hun land op te bestaan, en Putin zal waarschijnlijk zelfs een flink deel van de cultuur en geschiedenis proberen uit te wissen, dus ik begrijp dat ze niet overgeven, en ik hoop dat ze iedere Rus, al dan niet in een kist, terugsturen. Maar de prijs gaat hoog zijn.
Tja, laat ik het zo zeggen: was is de prijs van eigen toekomst. Hoe wegen we die als mensen. En hoe wegen we die wanneer het niet eens onze eigen toekomst is, maar die van onze kinderen.

We mogen van geluk spreken dat wij hier al heel lang niet meer dergelijke overwegingen hebben moeten maken. Een consequentie daarvan is echter dat we zelfs als oefening het vergeten zijn.

Oekraïne wordt al heel lang geconfronteerd met die afweging. Ik kan mij veel keuzes daarbij voorstellen, maar ook dat men besluit te erkennen dat er een prijs is voor toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Was het dan toch echt een stilte voor de storm het afgelopen uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:02:
[...]
Precies voor dit soort types heb je dat soort maatregelen nodig dus :)
Zeker 90% van de vrouwen en kinderen van Oekraïne zitten daar over een maand nog.
Als eventuele guerillastrijder, als je jezelf daar nog toe weet te zetten, maak je idd meer kans 8)7
Nouja ik zou natuurlijk eerst mijn familie in veiligheid brengen (en niet die zelf maar op pad sturen naar het buitenland zonder begeleiding!).

Maar nee, in dit geval moet je dus blijven, word je bij je familie weggehaald zodat die geen bescherming meer hebben, als vadsige 50-jarige man zonder training ben je natuurlijk nergens geschikt voor. Dus dan krijg je de shit baantjes zonder overlevingskans want je bent expendable. Dan kan je beter wat verzet gaan plegen, dan ben je minder 'open' bezig lijkt me. En ik denk ook dat die oorlog allang voorbij is als ze al die mannen getraind hebben dus dan is verzet de enige overgebleven optie.

[ Voor 59% gewijzigd door GekkePrutser op 25-02-2022 02:24 . Reden: Was te extreem verwoord idd sorry Virtuozzo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Minder Call of Duty graag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:04:
[...]

De reden dat er nu niet voor wordt gekozen is niet omdat het geen effect zou sorteren. China en Iran (wtf denk nou dat Iran hierin echt kan betekenen haha) lopen dat gat niet dicht. Net zoals China het gat niet dichtloopt qua schade die ontstaat door andere sancties.
Iran mag dan qua economie weinig voorstellen maar feit blijft dat zij samen met bondgenoot Venezuela wel enorme olievoorraden hebben. Samen met andere 'foute' staten kunnen zij wel een sterk front vormen.

China wordt wel echt onderschat. Iedereen weet dat alle nieuwe innovaties daarvandaan komen. Dat Rusland nu voor de aanval kiest is machogedrag, China is daarin veel slimmer door slechts te blijven intimideren.

Het is alleen jammer dat Oekraïne niet beschikt over moderne wapens, dan hadden ze zich veel beter kunnen verdedigen. Die MiG's van de Russen mogen er wel imposant uitzien maar stellen weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

GekkePrutser schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:55:
[...]

Wat is het leven nog waard in bezet Oekraïne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:33
Oprechte, moeilijke, vraag: wat zouden jullie doen als een land Nederland zou invallen op zo'n manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:30:
[...]
Wat is het leven nog waard in bezet Oekraïne?
Nou niet zo veel maar moet je het dan zomaar opgeven in een situatie waar je sowieso geen kans maakt tegen echte soldaten?

Laten we wel wezen, de overheid van Oekraine is ook maar een door en door corrupte boel. Ook niet echt iets om voor te vechten.

Persoonlijk zou ik gewoon eieren voor mijn geld kiezen en wegwezen. Je land is maar een stukje grond. Je familie is je hele leven.

Edit: Is ook meteen een antwoord op @barrymossel dus. Ik heb echt volledig begrip voor de mensen die daar gewoon wegvluchten.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 25-02-2022 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:35:
[...]

Nou niet zo veel maar moet je het dan zomaar opgeven in een situatie waar je sowieso geen kans maakt tegen echte soldaten?

Laten we wel wezen, de overheid van Oekraine is ook maar een door en door corrupte boel. Ook niet echt iets om voor te vechten.

Persoonlijk zou ik gewoon eieren voor mijn geld kiezen en wegwezen. Je land is maar een stukje grond. Je familie is je hele leven.

Edit: Is ook meteen een antwoord op @barrymossel dus. Ik heb echt volledig begrip voor de mensen die daar gewoon wegvluchten.
Wegvluchten snap ik ook wel, zeker naar het rijke westen. Maar de mannen mogen niet meer weg nu en moeten vechten van Zelensky. In oorlogstijd deserteur zijn is ook niet ongevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Taiwan kondigt sancties aan tegen Rusland.

https://edition.cnn.com/e...13cebb67523e3779a43872976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Benieuwd waar ze gaan landen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYwdmvzVS24V6EFWtiEEf-hBrT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZP9sxKQx1Aw2mueqvlsfPd0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door prodesk op 25-02-2022 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Meerdere meldingen van explosies in Kyiv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Laatst online: 03:24
[...]

Je land is niet maar een stukje grond. Het is een groep mensen verbonden met elkaar door een gezamenlijke geografische locatie waar taal en cultuur ook aan verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
De aanval op Kyiv is begonnen. Lijkt op een onderschept vliegtuig, drone of raket.

[ Voor 7% gewijzigd door Eli3l op 25-02-2022 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
Ik zou onderstaande toestellen maar eens in de gaten houden. Soms vallen de transponders weg maar duidelijk is te zien dat er het nodige wordt voorbereid.

RA-82014
RA-82040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 04:12:
Ik zou onderstaande toestellen maar eens in de gaten houden. Soms vallen de transponders weg maar duidelijk is te zien dat er het nodige wordt voorbereid.

RA-82014
RA-82040
Welke site? Misschien even in TS op(laten)nemen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
sh4d0wman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 04:14:
[...]

Welke site? Misschien even in TS op(laten)nemen.
Beide toestellen 2x 124 zijn eerder vannacht vanuit ULMK vertrokken en momenteel nog in flight.

https://www.flightradar24.com/RF82040

https://www.flightradar24.com/RA82013

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:38
prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 04:19:
[...]

Beide toestellen 2x 124 zijn eerder vannacht vanuit ULMK vertrokken en momenteel nog in flight.

https://www.flightradar24.com/RF82040

https://www.flightradar24.com/RA82013
https://www.flightradar24.com/FORTE12/2aece0bb

Deze vind ik ook wel interessant (US Air Force), blijft boven de zwarte zee ''zweven'', vlakbij het Krim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Michael_OsGroot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Interessant punt eigenlijk. Zou dit het zijn? Ik hecht er verder niet teveel waarde aan maar ik zie in de comments online voorbijkomen dat onder Obama de krim werd geannexeert, onder Trump niets, onder Biden nu dit. Maar ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Europees leiderschap invloed heeft kunnen hebben op het gedrag van Rusland
Ik weet het zeker. Merkel was de laatste Putinversteher in het Westen, Poetin respecteerde haar en ze spraken elkaars taal. Hij heeft gewacht op het machtsvacuüm dat ontstond na haar vertrek. Vergeet ook niet dat Baerbock en Scholz het maandenlang oneens waren over de Ruslandaanpak en bijvoorbeeld Nordstream II. Poetin voelt dat soort dingen als geen ander aan.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 03:41:
De aanval op Kyiv is begonnen. Lijkt op een onderschept vliegtuig, drone of raket.

[Twitter]
Ik ben geen expert in militair materieel, maar dit lijken me raketten. Zou ook overeenkomen met de waarschuwing eerder op de avond dat er een missile strike op Kiev zou komen.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

LopendeVogel schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 05:36:
[...]
https://www.flightradar24.com/FORTE12/2aece0bb

Deze vind ik ook wel interessant (US Air Force), blijft boven de zwarte zee ''zweven'', vlakbij het Krim.
Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk: "a high-altitude, remotely-piloted surveillance aircraft."
Een drone zo te zien dus men wil waarschijnlijk graag gerichte plaatjes schieten en wellicht sigint.

edit: ik las over saboteurs in Kiev. Ik mag hopen dat men omgekeerd ook in Rusland weet te infiltreren. Gas en olie leidingen saboteren eventueel in combinatie met cyber. Al is het laatste niet altijd effectief door manuele fail-safe opties. Een plak C4 werkt dan beter :P

Waarom? Olie en gas daar haalt Putin zijn geld vandaan.

Verder bomaanslagen in Russische steden om de bevolking te dwingen in opstand te komen. Een conventionele oorlog ga je niet winnen.

[ Voor 33% gewijzigd door sh4d0wman op 25-02-2022 06:07 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

zwiep schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:29:
[...]

kan het zijn dat dit explosies zijn die gecontamineerde deeltjes weer de lucht in doen vliegen?
Dit waarschijnlijk. Ik ben daar een paar jaar geleden geweest. Als je dat gebied binnen loopt krijg je een geigerteller mee. Als je iets buiten de gebaande paden tegen het zand schopt, gaat die geigerteller meteen los.

Als daar ergens dus een granaat inslaat komt er echt wel veel radioactief materiaal vrij in de lucht.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-10 15:21

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

sh4d0wman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 05:58:
[...]

edit: ik las over saboteurs in Kiev. Ik mag hopen dat men omgekeerd ook in Rusland weet te infiltreren. Gas en olie leidingen saboteren eventueel in combinatie met cyber. Al is het laatste niet altijd effectief door manuele fail-safe opties. Een plak C4 werkt dan beter :P

Waarom? Olie en gas daar haalt Putin zijn geld vandaan.

Verder bomaanslagen in Russische steden om de bevolking te dwingen in opstand te komen. Een conventionele oorlog ga je niet winnen.
Tactische doelen oké, maar bomaanslagen in Russische steden? Ga eens gauw terug naar het midden-oosten en blijf daar ;w .

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Family Guy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:16:
[...]
Tactische doelen oké, maar bomaanslagen in Russische steden? Ga eens gauw terug naar het midden-oosten en blijf daar ;w .
Heel simpel: conventioneel ga je niet winnen. Alle kleine landen die in de recente geschiedenis zijn aangevallen door Rusland hebben deze techniek gebruikt om druk op Rusland te zetten. Netjes? Nee. Effectief: jazeker. Vergeet niet dat Rusland dit begonnen is dan kan dit een consquentie zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:30
Als ik nu zie wat er in Oekraïne en ook Rusland gebeurd dan gaat het om vrijheid. Dat is iets anders dan een mondkapje moeten dragen.

Ik hoop dat al die mensen die afgelopen jaar voor vrijheid hier in NL hebben geprotesteerd nu massaal vreedzaam gaan protesteren om symbolisch Oekraïne te ondersteunen en te benadrukken hoe vrij wij hier zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-10 17:28

HackingDutchman

Scientia potestas est

Waarom is er eigenlijk nog vliegverkeer mogelijk van en naar Rusland in en uit de EU?
Kun je het volk niet beter raken door alles stop te zetten, in plaats van 27 individuen te verbannen?

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

sh4d0wman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:22:
[...]

Heel simpel: conventioneel ga je niet winnen. Alle kleine landen die in de recente geschiedenis zijn aangevallen door Rusland hebben deze techniek gebruikt om druk op Rusland te zetten. Netjes? Nee. Effectief: jazeker. Vergeet niet dat Rusland dit begonnen is dan kan dit een consquentie zijn.
Welk klein land heeft uiteindelijk iets bereikt daarmee? Dagestan en Tsjetsjenië zijn uiteindelijk in de Russische Federatie opgenomen ondanks het meest meedogenloze terrorisme wat er zo'n beetje denkbaar is. Het is niet alsof het publiek Putin weg kan stemmen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:44

ZenTex

Doet maar wat.

Family Guy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:16:
[...]

Je hebt uiteraard gelijk, maar het enige verschil tussen een invasie zoals deze en een terreuraanslag (hij had het niet specifiek over een aanslag tegen burgers) is dat de ene door een staat is met professionele soldaten georganiseerd is en de ander niet.

Zo kan ik ook de aanslagen in irak en Afghanistan op buitelandse bezetters niet veroordelen,.dat zou hypocriet zijn, immers, onze verzetsstrijders in 40-45 zijn voor ons ook gewoon helden.

Putin had gerwoon met z'n poten van Ukraine af moeten blijven.
IJzerlijm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:57:
[...]

Welk klein land heeft uiteindelijk iets bereikt daarmee? Dagestan en Tsjetsjenië zijn uiteindelijk in de Russische Federatie opgenomen ondanks het meest meedogenloze terrorisme wat er zo'n beetje denkbaar is. Het is niet alsof het publiek Putin weg kan stemmen.
Mag ik je er even aan herinneren dat minimaal 1, waarschijnlijk zelfs meerdere van deze terruerdaden zeer waarschijnlijk door de Russen zelf gepleegd zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door ZenTex op 25-02-2022 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:43
Wat zijn de 5 oorlogsmisdaden tot nu toe dan?

Ziekenhuizen beschieten?
Clusterbom?
Burgers doden?

En welke van die 5 zijn al geverifieerd?

Is er trouwens ook al iets bekend over wie het vliegveld nu weer in handen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stillekracht schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:49:
Als ik nu zie wat er in Oekraïne en ook Rusland gebeurd dan gaat het om vrijheid. Dat is iets anders dan een mondkapje moeten dragen.

Ik hoop dat al die mensen die afgelopen jaar voor vrijheid hier in NL hebben geprotesteerd nu massaal vreedzaam gaan protesteren om symbolisch Oekraïne te ondersteunen en te benadrukken hoe vrij wij hier zijn.
Zouden de mensen die daar het hardst tegen geprotesteerd hebben en passant ook niet war Russische propaganda tot zich hebben genomen?

Je moet voor de gein eens langs de wappie accounts bladeren op Twitter. Verbazingwekkend veel support voor Rusland.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 25-02-2022 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

IJzerlijm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:57:
[...]
Geen, maar het verschil met Oekraine is dat in deze laatste oorlog een groot/groter deel van de wereld mee kijkt en deels in actie komt. Het Russische publiek kan Putin inderdaad niet wegstemmen. Maar als ze continue in een staat van terreur moeten leven, met grote focus op de oligarchen en hun bezittingen/bedrijven dan kan dat wel meer druk op Putin zetten. En vergeet niet dat hij in een omgeving zit van dog-eat-dog. Dus er is altijd een kans dat iemand de macht overneemt als het ze persoonlijk te veel raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:15
NeutraleTeun schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:00:
Wat zijn de 5 oorlogsmisdaden tot nu toe dan?

Ziekenhuizen beschieten?
Clusterbom?
Burgers doden?

En welke van die 5 zijn al geverifieerd?

Is er trouwens ook al iets bekend over wie het vliegveld nu weer in handen heeft?
Volgens het laatste bericht wat ik heb gezien is het vliegveld in handen van Oekraïne maar zijn de Russische tanks wel bijna in Kiev. Hopelijk hebben ze fatsoenlijke anti-tank wapens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Had ik niet zonet gelezen dat president macron contact heeft gehad met poetin om zijn troepen onmiddelijk oekranie te verlaten en te stoppen met de zinloze oorlog?

Dat er grote kans is dat de Navo alsnog gaat optreden en hij niet moest vergeten de navo ook een nuclaire macht is….dat laatste eh…dat geeft me kippenvel en heel erge verontrustend gevoel.

Bron: https://www.nu.nl/spannin...latgebouw.html?redirect=1

Was gisteren geplaatst 22:38uur

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:46:
[...]

Het is natuurlijk dapper. Maar als hij inderdaad wordt vermoord zal het land nog sneller vallen. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.

Het westen mag zich toch wel eens achter de oren krabben. Er lijkt totaal geen reactie te zijn op de sancties. Wanneer gaan we over op een militaire interventie?
Waarom verwacht je nu al reactie? De sancties zijn een uitrookbeleid op de lange termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:04:
Had ik niet zonet gelezen dat president macron contact heeft gehad met poetin om zijn troepen onmiddelijk oekranie te verlaten en te stoppen met de zinloze oorlog?

Dat er grote kans is dat de Navo alsnog gaat optreden en hij niet moest vergeten de navo ook een nuclaire macht is….dat laatste eh…dat geeft me kippenvel en heel erge verontrustend gevoel.

Bron: https://www.nu.nl/spannin...latgebouw.html?redirect=1

Was gisteren geplaatst 22:38uur
Quote het bericht dan, want de ene helft is als antwoord op het dreigement van Putin en niet gezegd door Macron en het andere is zelfs geeneens waar.
In telefoongesprek eist Macron dat Poetin stopt met militaire acties
De Franse president Emmanuel Macron heeft donderdagavond gebeld met de Russische president Vladimir Poetin, nadat hij eerder al sprak met de Oekraïense leider Volodymyr Zelensky. Macron eiste dat Poetin onmiddellijk alle militaire operaties in Oekraïne stopzet. Net voordat de ingelaste EU-top begon, waarschuwde Macron de Russische president dat hij zichzelf blootstelde aan "zware sancties".

De Franse minister van Buitenlandse Zaken, Jean-Yves Le Drian, zei donderdag tegen de Franse televisiezender TF1 dat Poetin moet begrijpen dat de NAVO ook een nucleair bondgenootschap is, voordat de Russische president dreigt met het gebruiken van nucleaire wapens. Tegelijkertijd sloot Le Drian uit de NAVO zal overgaan tot een militaire interventie om Oekraïne te verdedigen. "Dat is alles wat ik erover wil zeggen", aldus Le Drian.
/edit
Mocht je dus hetzelfde bericht ergens anders gepost hebben, werk het bij, misinformatie genoeg in deze wereld.

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 25-02-2022 07:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 05:50:
[...]

Ik weet het zeker. Merkel was de laatste Putinversteher in het Westen, Poetin respecteerde haar en ze spraken elkaars taal. Hij heeft gewacht op het machtsvacuüm dat ontstond na haar vertrek. Vergeet ook niet dat Baerbock en Scholz het maandenlang oneens waren over de Ruslandaanpak en bijvoorbeeld Nordstream II. Poetin voelt dat soort dingen als geen ander aan.
Je weet dat Merkel net 2 maanden van het toneel is verdwenen? Merkel heeft zich zo in de luren laten leggen.

Er is geen land dat afgelopen jaren alle acties uit het Kremlin zo heeft ge-downplayed en verdedigd als Duitsland. Tegelijkertijd, altijd zaken willen blijven doen, inclusief het helpen moderniseren van het Russische leger. Onder druk van andere landen is die deal stop gezet, nadat 95% al geleverd was.

Putin had Merkel / Duitsland in zijn zak. Het verhaal gaat dat Trump haar tijdens een ontmoeting een witte vlag had gegeven, onder het mom, dan hoefde ze die niet zelf meer te kopen.

https://www.politico.eu/a...in-path-into-ukraine/amp/

Het is echt niet toevallig dat Duitsland als 1 van de weinigen tegen de Swift sanctie is…

[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 25-02-2022 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 21:56
[...]

Ik zit een beetje in de Russische telegram groepen te vragen wat zij er nou van vinden.

Ze geloven er heilig in dat NAVA niet defense only is. Ze zien NAVO echt als boosdoener.

Ik begrijp dat volledig niet. Hoe kun je navo als agressor zien?

Ze refereren dan naar de Belgrado bombardementen, maar zien ook de Amerikaanse acties in midden oosten als NAVO ingrepen, omdat het allemaal navo partijen samen waren.

Verder geven ze aan dat navo continu “defense” systemen uitbreidt in oost Europa.

Over Oekraïne zijn ze vaker verdeeld, ook omdat sommigen er familie hebben zitten. Maar allemaal geven ze aan dat Russen in Ukraine onderdrukt worden. Vooral in bepaalde provincies.

Maar veel geven aan dat ze de oorlog ook niet willen.

Op de vraag hoe zij de Baltische Staten zien, gaven ze aan die de “vleugels van die Staten al geknipt zijn” als in losgeknipt van het voormalige USSR. Volgens de Russische bevolking is een volgende stap naar de Baltische Staten totaal niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

renegrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:10:
[...]

Je weet dat Merkel net 2 maanden van het toneel is verdwenen? Merkel heeft zich zo in de luren laten leggen.

Er is geen land dat afgelopen jaren alle acties uit het Kremlin zo heeft ge-downplayed en verdedigd als Duitsland. Tegelijkertijd, altijd zaken willen blijven doen, inclusief het helpen moderniseren van het Russische leger. Onder druk van andere landen is die deal stop gezet, nadat 95% al geleverd was.

Putin had Merkel / Duitsland in zijn zak. Het verhaal gaat dat Trump haar tijdens een ontmoeting een witte vlag had gegeven, onder het mom, dan hoefde ze die niet zelf meer te kopen.

https://www.politico.eu/a...in-path-into-ukraine/amp/
Ik denk dat we als NL ook niet onschuldig zijn, of lobbies zoals Virtuozzo al aangaf. We hadden allang onafhankelijk van Russisch gas kunnen zijn, en grotendeels qua grondstoffen ook. Maar was een compleet onlogische keuze om dat niet te doen. Nu zitten de burgers weer met de 'pijn'. Ja sorry dat ik even financiele pijn noem in een topic mbt oorlog waar échte pijn en doden vallen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10 16:55

Osxy

Holy crap on a cracker

HackingDutchman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 06:56:
Waarom is er eigenlijk nog vliegverkeer mogelijk van en naar Rusland in en uit de EU?
Kun je het volk niet beter raken door alles stop te zetten, in plaats van 27 individuen te verbannen?
Die individuen hebben enorm veel macht, daar zit het geld en Putin luistert (deels) naar hen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:07:
[...]

Quote het bericht dan, want de ene helft is als antwoord op het dreigement van Putin en niet gezegd door Macron en het andere is zelfs geeneens waar.

[...]

/edit
Mocht je dus hetzelfde bericht ergens anders gepost hebben, werk het bij, misinformatie genoeg in deze wereld.
Ik denk dat hier meer bedoelt wordt van in de zin dat de navo alsnog zou kunnen optreden.
Je gaat namelijk niet zeggen…hey wij zijn ook een nuclaire macht en vervolgens we gaan niet meevechten, het 1 spreekt het ander tegen zoals jij het interpreteert.

Daarnaast zal het me niks verbazen dat de navo vooralsnog gaat optreden, dit ook meer omdat we weten dat het niet bij oekranie zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
siggy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:12:
[...]

Ik denk dat we als NL ook niet onschuldig zijn, of lobbies zoals Virtuozzo al aangaf. We hadden allang onafhankelijk van Russisch gas kunnen zijn, en grotendeels qua grondstoffen ook. Maar was een compleet onlogische keuze om dat niet te doen. Nu zitten de burgers weer met de 'pijn'. Ja sorry dat ik even financiele pijn noem in een topic mbt oorlog waar échte pijn en doden vallen.
Tuurlijk elk land heeft wel in meer of mindere mate hier een aandeel in. Aanleg Nordstream 2? Nederlands bedrijf uit Delft. Totdat de VS sancties ging opleggen. Een van mijn beste vrienden werkte er aan, moest halsoverkop vertrekken destijds.

Maar op het gebied van internationale betrekking is er door de jaren heen altijd met een schuin oog naar DE gekeken, in de geest van, gaat dit nog wel goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 00:38
Virtuozzo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 02:08:
[...]

Tja, laat ik het zo zeggen: was is de prijs van eigen toekomst. Hoe wegen we die als mensen. En hoe wegen we die wanneer het niet eens onze eigen toekomst is, maar die van onze kinderen.

We mogen van geluk spreken dat wij hier al heel lang niet meer dergelijke overwegingen hebben moeten maken. Een consequentie daarvan is echter dat we zelfs als oefening het vergeten zijn.

Oekraïne wordt al heel lang geconfronteerd met die afweging. Ik kan mij veel keuzes daarbij voorstellen, maar ook dat men besluit te erkennen dat er een prijs is voor toekomst.
Als we Putin nu niet stoppen mogen onze kinderen het oplossen is wat er bij mij blijft hangen. Ik heb er nul fiducie in dat het hier stopt of dat de EU en/of se NAVO ‘off limits’ is en blijft.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:12:
[...]

Ze refereren dan naar de Belgrado bombardementen, maar zien ook de Amerikaanse acties in midden oosten als NAVO ingrepen, omdat het allemaal navo partijen samen waren.
Tja, hier kan ik wel een klein beetje inkomen. Het heeft niets met de NAVO te maken, maar de invasie van met name Irak en Afghanistan waren natuurlijk 100% gedreven door Amerika die ook de aanvoerder is van de NAVO, laten we eerlijk wezen.

Technisch gezien is het geen NAVO, maar het is allemaal op een rare manier gegaan buiten de VN om en met allerlei verzonnen redenen zoals Bush zijn WMD's. Als je "world police" wil zijn moet je wel het goede voorbeeld geven en dat heeft Amerika nou niet bepaald gedaan. Dat vind ik ook wel. Zo geef je de tegenpartij argumenten.

Aan de andere kant verwijt de pot hier de ketel dat hij zwart ziet, met name als het aankomt op Afghanistan :)

Reden voor een invasie vind ik dat alleen allemaal niet.
[...]
Verder geven ze aan dat navo continu “defense” systemen uitbreidt in oost Europa.
Dat soort dingen kan inderdaad de MAD doctrine wel overhoop gooien. Maar daar is volgens mij helemaal geen sprake van. En je kan ook niet wachten tot de 'andere kant' het doet... Poetin heeft ook nog veel engere wapens in ontwikkeling zoals die kruisraket die een spoor van radioactiviteit achterlaat...
[...]
Over Oekraïne zijn ze vaker verdeeld, ook omdat sommigen er familie hebben zitten. Maar allemaal geven ze aan dat Russen in Ukraine onderdrukt worden. Vooral in bepaalde provincies.
Zelfs al waren er wat problemen, dat is toch geen basis voor een invasie?

Maar veel geven aan dat ze de oorlog ook niet willen.
[...]
Op de vraag hoe zij de Baltische Staten zien, gaven ze aan die de “vleugels van die Staten al geknipt zijn” als in losgeknipt van het voormalige USSR. Volgens de Russische bevolking is een volgende stap naar de Baltische Staten totaal niet aan de orde.
Ik hoop het... Maar de kans lijkt me ook klein ivm NAVO escalatie.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah4bltMYuuhyn8Hxjs1KfkxpRro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEQt4BMYwIW0gJRXlF7wcNqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:17:
[...]

Als we Putin nu niet stoppen mogen onze kinderen het oplossen is wat er bij mij blijft hangen. Ik heb er nul fiducie in dat het hier stopt of dat de EU en/of se NAVO ‘off limits’ is en blijft.
Wellicht naïef, maar dat vertrouwen heb ik dan weer wel. Althans of het hier stopt weet ik niet. Maar een NAVO land aanvallen zie ik niet zo snel gebeuren.

Maar het geeft je wel te denken in wat voor wereld je die kinderen neerzet. :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:14:
[...]

Ik denk dat hier meer bedoelt wordt van in de zin dat de navo alsnog zou kunnen optreden.
Je gaat namelijk niet zeggen…hey wij zijn ook een nuclaire macht en vervolgens we gaan niet meevechten, het 1 spreekt het ander tegen zoals jij het interpreteert.

Daarnaast zal het me niks verbazen dat de navo vooralsnog gaat optreden, dit ook meer omdat we weten dat het niet bij oekranie zal blijven.
Nee dat staat er niet en geen idee hoe jij tot die conclusie komt.

Maar goed, jij hebt je conclusie al getrokken, terwijl wij ons pas écht zorgen moet gaan maken als:

Biden, Macron en Boris en plein public gaan roepen dat ze kernwapens op scherp hebben liggen, tot die tijd zorg jij alleen maar voor onnodige paniek met zulke deductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Ik zit een beetje in de Russische telegram groepen te vragen wat zij er nou van vinden.

Ze geloven er heilig in dat NAVA niet defense only is. Ze zien NAVO echt als boosdoener.

Dit is een wijd verbreide denkwijze, ook hier dat alles primair de schuld is van het Westen. Je hebt acties van het Westen en de onvermijdelijke reacties op die acties, verder is er niets.

Ik verwacht hier wel vandaag of morgen de eerste claim dat Oekraine zelf hun burgers beschiet en doodt om zo een Westerse interventie uit te lokken. Het Assad verhaaltje weer helemaal opnieuw: "Putin is aan het winnen, waarom zou hij burgers opblazen, Cui Bono?"

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

renegrunn schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:16:
[...]

Tuurlijk elk land heeft wel in meer of mindere mate hier een aandeel in. Aanleg Nordstream 2? Nederlands bedrijf uit Delft. Totdat de VS sancties ging opleggen. Een van mijn beste vrienden werkte er aan, moest halsoverkop vertrekken destijds.

Maar op het gebied van internationale betrekking is er door de jaren heen altijd met een schuin oog naar DE gekeken, in de geest van, gaat dit nog wel goed…
Nou, ik bedoel dus niet bedrijfstechnisch, maar beleidstechnisch. Het ís en was op alle vlakken dom en wachten op een moment als dit als je je afhankelijk maakt van een land als Rusland. En dat is gewoon altijd een politieke keus geweest om juist wél afhankelijk te blijven en vrijwel geen enkele stap te maken of poging te maken om naar minder afhankelijkheid van Russisch gas te zijn. En dit is het resultaat. Putin grapte niet al te lang geleden nog dat hij noooooit Russisch gas zou gebruiken als drukmiddel. lmao notsomuch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MikeyMan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:19:
[...]

Wellicht naïef, maar dat vertrouwen heb ik dan weer wel. Althans of het hier stopt weet ik niet. Maar een NAVO land aanvallen zie ik niet zo snel gebeuren.

Ik denk zelf dat zodra oekranie overgenomen is, de dreigementen komen vanuit rusland van. Stop de sancties of we gaan over tot grof geweld (nuclair)
Sancties terugdraaien zal niet gebeuren, dus rusland gaat eronder door op lange termijn.

Veel vrienden van mij zeggen ook van, ok stel hij overwint oekranie en dan? Die zware sancties die het land en volk treft gaan niet weg, dus je duwt zo’n halve gare zool verder in een hoek en wat gebeurt er als je een gevaarlijk dier in een hoek drijft, juist die vecht terug met alles wat het dier heeft.
Inclusief nuclaire inzet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 21-10 19:15
[...]

Meen je dat serieus?
Hoeveel militaire acties zijn er uitgevoerd door de Navo en hoeveel daarvan op niet Navo terrein?

Dat Rusland Oekraïne binnenvalt slaat nergens op, maar ik merk ook dat we hier zo gewend zijn aan het feit dat we zo'n dominante positie hebben in de wereld dat we niet inzien dat wij dat ook doen in andere landen. Niet op dezelfde manier en niet met dezelfde intenties. Maar we zijn niet geheel onbekend met het afvuren van raketten op buitenlandse mogendheden.
En met we bedoel ik dan ook de Navo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 00:38
[...]

Volgens mij heeft Putin wat belooft over dat herstellen van dat Russische rijk. We dachten ook dat hij al die andere dingen die hij deed niet zou doen.

Waarom de gok nemen?

En inderdaad: van klimaatcrisis, vergrijzing en huizencrisis, kan een dreiging van een oorlog met een land geleid door een narcist met kernwapens er wel bij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Vorkie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:21:
[...]

Nee dat staat er niet en geen idee hoe jij tot die conclusie komt.

Maar goed, jij hebt je conclusie al getrokken, terwijl wij ons pas écht zorgen moet gaan maken als:

Biden, Macron en Boris en plein public gaan roepen dat ze kernwapens op scherp hebben liggen, tot die tijd zorg jij alleen maar voor onnodige paniek met zulke deductie.
Zeker als NL zijnde en Putin een weelde aan strategische keuzes heeft om de halve wereld of regio plat te leggen. Rotterdamse haven, gasknooppunten, AWACS basis (okay vlak over de grens dan), infrastructuur vanaf en naar het Rijngebied, schiphol.... Elk doel met kernwapens in NL is gewoon gigantische doden. Hopelijk is het maar retoriek, die heel snel mag stoppen. Oorlog is al erg genoeg, kernwapens iets voor horrorfilms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Xtr3me4me schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:24:
[...]

Ik denk zelf dat zodra oekranie overgenomen is, de dreigementen komen vanuit rusland van. Stop de sancties of we gaan over tot grof geweld (nuclair)
Sancties terugdraaien zal niet gebeuren, dus rusland gaat eronder door op lange termijn.

Veel vrienden van mij zeggen ook van, ok stel hij overwint oekranie en dan? Die zware sancties die het land en volk treft gaan niet weg, dus je duwt zo’n halve gare zool verder in een hoek en wat gebeurt er als je een gevaarlijk dier in een hoek drijft, juist die vecht terug met alles wat het dier heeft.
Inclusief nuclaire inzet.
Je zit wel heel erg op het escalatiepad naar nukes. Misschien even een paar dagen van het internet af?

Dat gezegd hebbende. Druk vanuit het Russische volk zal moeten oplopen. Als het meezit zorgen de sancties daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Volgens mij heeft Putin wat belooft over dat herstellen van dat Russische rijk. We dachten ook dat hij al die andere dingen die hij deed niet zou doen.

Waarom de gok nemen?

En inderdaad: van klimaatcrisis, vergrijzing en huizencrisis, kan een dreiging van een oorlog met een land geleid door een narcist met kernwapens er wel bij.
Wierd Duk kwam met het bericht dat in Russische media al langere tijd berichten rond gaan dat Putin ziek is. Maar ja, dat krijg je nooit bevestigd.

Maar stel dat hij een terminale ziekte heeft + de historische gedachte dat Oekraine bij Rusland moet horen dan heb je wel een motivatie naast de NAVO-uitbreiding theorie. De gescheidenis boekjes in gaan en wat het resultaat voor zijn land is maakt niet uit door de tunnelvisie.... Maar sancties zullen dan ook geen effect hebben :/

edit: wilde eigenlijk je buurman quoten :P MikeyMan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Waarom de gok nemen?

Er valt weinig te gokken vrees ik. Of hij valt wel een NAVO land aan of hij doet het niet. Enige dat we in de hand hebben is hoe we daarop reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
Als vergrijsd land van 144 miljoen inwoners een ander land met 44 miljoen grotendeels vijandige inwoners bezetten kost langdurig een enorme hoeveelheid middelen.

Het idee is nu om er een marionet neer te zetten en de Russen daarna weer vertrekken, stel dat daar lukt dan zullen ze jarenlang honderdduizenden militiairen op de grond moeten houden, vooral in het vijandige westen en midden van het land.

Zie niet waar de substantiële invasiemacht vandaan moet komen die over een paar maanden/jaar een inval in NAVO gebied kan doen. Het zou me niet verbazen als Rusland deze slag in Oekraine wint maar daarna de spreekwoordelijke 'RISK-legertjes' op zijn, een uitputtingsslag die zijn verdere mogelijkheden beperkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 135 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid