[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.869 views

Onderwerpen

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Maar niet in het oosten. Die twee staten heb je dan al gewonnen. Terwijl er geen militair materieel is om dat met geweld in te nemen, want dat heb je opgeblazen. Dat Oosten is ook niet de plek waar je kunt verwachten dat de bevolking, bijvoorbeeld uit Kiev, gaat vechten. Daar regeren al de separatisten al.
De separatisten hadden maar een klein stukje in handen, en ook alleen maar door de Groene Mannetjes. Zonder Russische steun waren ze er niet eens geweest.

Wanneer deze oorlog te duur wordt, zullen die mannetjes ook wel die republiekjes verlaten.

Ook het moment waarop MD Transnistrie moet terugpakken.

People as things, that’s where it starts.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:11
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:40:
Zozo, iemand in Duitsland die nu inziet dat Gazprom ze er expres heeft ingeluisd?

[...]
Denk je dat dit ze ervan weerhoudt om daar nu nog gas te kopen? Putin bedoelt het vast niet zo kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:56
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:43:
[...]

Waarom zou je als je al 70 jaar in een vrij, democratisch en veilig EU land woont? Er is geen noodzaak voor geweest. Je moet dat allemaal onderhouden en actief houden. Dat geld spenderen we liever aan handel.
Om te beginnen ben je als NAVO lid verplicht tot het besteden van geld aan je leger. Nederland houdt zich niet aan die plicht én ze gaan niet echt zinnig met dat geld om. Zo zijn er ooit howitzers aangekocht en is er natuurlijk die absurde focus op logistieke capaciteit. Ik vind dat al jaren problematisch (zowel de keuze waar het geld heen gaat, als het bedrag waar ze het mee moeten doen). Je kan niet én de hele wereld willen helpen
én jezelf verdedigen én geen geld uitgeven.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
XWB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:43:
[...]

Dat begrijp ik ook niet goed. Waarom zijn daar SAM installaties geplaatst en worden ze niet gebruikt? Zoiets plaats je niet voor de show, toch?
Blijkbaar zijn ze niet goed genoeg. Had al eerder dit filmpje geplaatst; daar zie je dat ze flares afvuren en klaar is kees; https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100023702_7ba2c9e7

Vreemd dat er niet gewoon een kogel gebaseerd wapen is gestationeerd. Die maakt in enkele secondes gehakt van zo'n helikopter en daar helpen die flares ook niet tegen...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:44:
Ook het moment waarop MD Transnistrie moet terugpakken.
Als een aanzienlijk deel van de bevolking daar denkt zoals jij eerder beschreef lijkt me dat niet verstandig. Blijkbaar geloven mensen de onzin uit Rusland.

Zelf als eerste aanvallen is in Georgië rampzalig uitgepakt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:46
sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Maar niet in het oosten. Die twee staten heb je dan al gewonnen. Terwijl er geen militair materieel is om dat met geweld in te nemen, want dat heb je opgeblazen. Dat Oosten is ook niet de plek waar je kunt verwachten dat de bevolking, bijvoorbeeld uit Kiev, gaat vechten. Daar regeren al de separatisten al.
Nee maar dat is maar een klein gebied en sowieso al 8 jaar ellende.

Het verschil is nu dat Rusland Kiev belaagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Wat zal Merkel enorm balen. Jarenlang de succesvolle personificatie van Ostpolitik geweest. Machtswissel en hij slaat meteen toe. Heb oprecht medelijden met haar.

Hoop dat Schröder niet meer met zichzelf kan leven, maargoed, gezien zijn palmares is dat niet erg realistisch.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 14:13
FairPCsPlease schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:43:
Over verslavingsmodellen: het nieuws volgen is ook verslavend. Het zou voor mijn geestelijke gezondheid vele beter zijn het allemaal niet te volgen. Het heeft mij in 1991 met het terugslaan door de VS na de inval van Irak in Koeweit de psychische kwetsbaarheid gebracht, waar ik nu nog - en de rest van mijn leven arbeidsongeschikt van ben geraakt. Er wordt gezegd dat autisme altijd al aanwezig is, maar bij mij ging het pas mis in 1991, midden in de nacht gekluisterd aan de buis met bommen op Baghdad.
Misschien is het dan beter voor je om nu niet weer in herhaling te vallen en je telefoon en tv vannacht lekker uit te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:49:
Wat zal Merkel enorm balen. Jarenlang de succesvolle personificatie van Ostpolitik geweest. Machtswissel en hij slaat meteen toe. Heb oprecht medelijden met haar.

Hoop dat Schröder niet meer met zichzelf kan leven, maargoed, gezien zijn palmares is dat niet erg realistisch.
Interessant punt eigenlijk. Zou dit het zijn? Ik hecht er verder niet teveel waarde aan maar ik zie in de comments online voorbijkomen dat onder Obama de krim werd geannexeert, onder Trump niets, onder Biden nu dit. Maar ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Europees leiderschap invloed heeft kunnen hebben op het gedrag van Rusland

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-10 09:05
Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:49:
Merkel als Oost Duitse had natuurlijk veel met putin die twee spraken gewoon duits met elkaar.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:49:
[...]

Als een aanzienlijk deel van de bevolking daar denkt zoals jij eerder beschreef lijkt me dat niet verstandig. Blijkbaar geloven mensen de onzin uit Rusland.

Zelf als eerste aanvallen is in Georgië rampzalig uitgepakt.
Ondanks dat men over het algemeen RT prima gelooft, is men echt niet blij met het gekut daar aan de Nistru, daar zijn ze liever vandaag dan morgen vanaf, inclusief groene mannetjes, en dan niet door Transnistria los te laten.

MD is een beetje raar, zit ook echt nog wel met een voet in het verleden, want dit is zo'n land wat nou niet echt er op vooruit is gegaan sinds de val van de Sovjet-Unie.

Mede door Putin-vriendjes overigens, dat land was zo corrupt als maar kon, lijkt nu langzaam wat verandering in te komen, en de blik is, ondanks dat ze Rusland niet als enorme boeman zien, wel meer en meer op Europa gericht.

• Tristan
sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:45:
[...]

Om te beginnen ben je als NAVO lid verplicht tot het besteden van geld aan je leger. Nederland houdt zich niet aan die plicht én ze gaan niet echt zinnig met dat geld om. Zo zijn er ooit howitzers aangekocht en is er natuurlijk die absurde focus op logistieke capaciteit. Ik vind dat al jaren problematisch (zowel de keuze waar het geld heen gaat, als het bedrag waar ze het mee moeten doen). Je kan niet én de hele wereld willen helpen
én jezelf verdedigen én geen geld uitgeven.
Oh ik ben het roerend met je eens hoor. De huidige gebeurtenissen tonen pijnlijk aan hoe afhankelijk we van EU/NATO zijn geworden. Ik ben voor EU en de NATO, maar je moet wel je eigen boontjes moeten kunnen blijven doppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Johan Bogle schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:45:
[...]
Denk je dat dit ze ervan weerhoudt om daar nu nog gas te kopen? Putin bedoelt het vast niet zo kwaad.
De realisatie dat ze expres in het pak genaaid zijn is stap 1 van een mogelijke kentering in beleid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Merkel als Oost Duitse had natuurlijk veel met putin die twee spraken gewoon duits met elkaar.
Of Russisch.
Michael_OsGroot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Interessant punt eigenlijk. Zou dit het zijn? Ik hecht er verder niet teveel waarde aan maar ik zie in de comments online voorbijkomen dat onder Obama de krim werd geannexeert, onder Trump niets, onder Biden nu dit. Maar ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Europees leiderschap invloed heeft kunnen hebben op het gedrag van Rusland
Dan zit je misschien wel een beetje in een verkeerde filter bubble. De insteek van de Trumpies is inderdaad dat het allemaal door weakness van de Democraten komt, maar negeren natuurlijk compleet dat Trump het voorzetje gegeven heeft.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:54:
[...]

De realisatie dat ze expres in het pak genaaid zijn is stap 1 van een mogelijke kentering in beleid.
Het is wel weer briljant dat dat kwartje nu pas valt.

Dat gas als een wapen werd gebruikt had ik je voor de winter al kunnen vertellen.

Ergens des te vreemder dat ze nu aanvallen, nu we minder gas nodig hebben, want de lente komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:46
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:49:
[...]

Misschien is het dan beter voor je om nu niet weer in herhaling te vallen en je telefoon en tv vannacht lekker uit te zetten
Ga ik doen (desktop uit, telefoon en tv gebruik ik sowieso al vrijwel niet).

• sdk1985
FrankoNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:49:
[...]

Nee maar dat is maar een klein gebied en sowieso al 8 jaar ellende.

Het verschil is nu dat Rusland Kiev belaagd.
Ik had het over de twee nieuwe staten die gisteren zijn uitgeroepen.

edit: ik ben verward door de . , notatie... even nazoeken hoe groot het nu echt is :X

Donbas region; 26,517 km2
Nederland; 41.543 km2

Verder probeerde ik uit te leggen dat ook in een scenario waarbij het einddoel niet meer omvat dan die twee staten je alsnog reden hebt in de rest van Oekraine het leger plat te slaan. Het liefst met snelle aanval via de lucht (raketten/bombardementen).

[ Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 25-02-2022 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24
@sdk1985 je bent wat k'tjes vergeten.

• Tristan
Ukrainian President Zelensky: “The enemy’s sabotage forces have entered the capital. Me and my family are remaining

En

We need to talk about a ceasefire with Russia, Ukrainian President Zelensky says in a video message

Let s.v.p. op de topic warning, hier verlangen we een bron vermelding bij.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 00:03 ]

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:57:
[...]

Ik had het over de twee nieuwe staten die gisteren zijn uitgeroepen. Donetsk is 358 km2, Luhansk 257 km2 en Nederland is 41 km2. Dat is dus 15x groter dan Nederland... Verder probeerde ik uit te leggen dat ook in een scenario waarbij het einddoel niet meer omvat dan die twee staten je alsnog reden hebt in de rest van Oekraine het leger plat te slaan. Het liefst met snelle aanval via de lucht (raketten/bombardementen).

Het is nog even afwachten wat verder de bedoeling is.
Nederland 41km2??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:37
[...]

Ik had het over de twee nieuwe staten die gisteren zijn uitgeroepen. Donetsk is 358 km2, Luhansk 257 km2 en Nederland is 41 km2. Dat is dus 15x groter dan Nederland... Verder probeerde ik uit te leggen dat ook in een scenario waarbij het einddoel niet meer omvat dan die twee staten je alsnog reden hebt in de rest van Oekraine het leger plat te slaan. Het liefst met snelle aanval via de lucht (raketten/bombardementen).

Het is nog even afwachten wat verder de bedoeling is.
Oekraïne inlijven of de oostelijke sectie daarvan en toegang tot de zwarte zee veiligstellen.
Men vergeet dat daar een behoorlijke marine haven geleased wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Hij vergat de punt mee te tellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpVg4R__57e4Zbp0gdDlw-zQFI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa6FiHpEZ66zmpBImyzYv2AL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:59:
Ukrainian President Zelensky: “The enemy’s sabotage forces have entered the capital. Me and my family are remaining

En

We need to talk about a ceasefire with Russia, Ukrainian President Zelensky says in a video message
Zelensky riep iedereen op om gemobiliseerd te worden en wil nu een staakt-het-vuren? Ik snap sowieso niet dat hij in Kiev blijft, straks komen de Wagner mannetjes hem oppakken.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 22:57
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:44:
[...]
Gerucht dat de actie van Gazprom expres was bedoel je?
Werd beiden, het bestaan van lege reserve alsmede de intentie va Gazprom, als gerucht bestempeld.

Dus deze berichtgeving is nogal een nare plets water in het gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Dat gas als een wapen werd gebruikt had ik je voor de winter al kunnen vertellen.
En Merkel je al 4 jaar geleden: https://www.euractiv.com/...kraines-gas-transit-role/

Maar ook in Duitsland was de insteek ‘de markt regelt het wel’. Waarom zou een gasleveranciers immers de voorraden niet bijvullen als ze er dik aan kunnen verdienen?

Zoals Habeck in de gerefereerde uitzending ook zei heeft Duitsland de afgelopen maanden stilletjes het heft in eigen handen genomen en de voorraden via andere routes aangevuld.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2022 00:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:31
[...]

Ergens des te vreemder dat ze nu aanvallen, nu we minder gas nodig hebben, want de lente komt.
Misschien probeerden ze het te timen met een moment dat het echt koud zou worden en de gasbehoefte zou pieken. Dat gebeurde vorig jaar rond deze tijd, maar dit jaar lijkt de echte kou uit te blijven in Europa. Dus dan maar nu, voor het momentum echt voorbij is.

Mogelijk enige goede uitkomst van deze ellende is het aanjagen van de energietransitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09

Russen hebben radioactiefafval geraakt met hun artillerie.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:04
Ik weet dat sommige mensen van mening zijn dat het stopt buiten de Ring van Amsterdam, maar daar zit dus nog een paar duizend vierkante kilometer van ons land :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Michael_OsGroot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:51:
[...]

Geen idee of Merkel een verschil had gemaakt. Zij mag dan wel een sterke leider geweest zijn, ze voerde ook conflictmijdende diplomatie en die aanpak blijft ook niet voor altijd werken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Lapa schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:04:
[...]

Misschien probeerden ze het te timen met een moment dat het echt koud zou worden en de gasbehoefte zou pieken. Dat gebeurde vorig jaar rond deze tijd, maar dit jaar lijkt de echte kou uit te blijven in Europa. Dus dan maar nu, voor het momentum echt voorbij is.
Voor de voertuigen blijven steken in de ontdooide blubber. Er was maar een beperkt window. De troepen stonden klaar, het was now or never.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:05:
[Twitter]

Top actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Twee kliks naar rechts Yuri, ik zie daar wat oplichten.

Hier de data: https://www.saveecobot.co...2563/gamma/comp+cams+fire

8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Eli3l op 25-02-2022 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ik had het over de twee nieuwe staten die gisteren zijn uitgeroepen. Donetsk is 358 km2, Luhansk 257 km2 en Nederland is 41 km2. Dat is dus 15x groter dan Nederland...
Heel Oekraine is "maar" 15x groter dan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:05:
[Twitter]

Hebben ze vast en zeker perongeluk gedaan.....
Dit is wel ernstig vooral voor de bewoners daar.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:49

Qu3st

Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:08:
[...]

8)7
Wat is de 'normale' straling daar? Laat maar, die website laat de data van de vorige dagen zelf zien.... damn, niet goed

[ Voor 12% gewijzigd door Qu3st op 25-02-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:32
[...]

Het is ergens hilarisch als het niet zo om te janken was.

De hele EU wordt erbij genaaid en wij zijn zo verdeeld dat we ons drukker maken over uitzonderingen op gelato en diamanten voor de exportsancties dan het feit dat er een ex-kern macht (die onder onze voorwendselen afgebouwd heeft in ruil voor toezegging op bescherming) totaal onder de voet gelopen wordt door een club die al jaren het geopolitieke landschap tart.

We zijn een stel natte washandjes. Het jongetje dat op een afstandje roept ‘he schavuiten, houd daar eens mee op’ terwijl 5 man een bejaarde in elkaar beukt.

Een Rus zou met het mes tussen de tanden koste wat kost die bejaarde proberen te helpen. Dat is Putin.

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 25-02-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Qu3st schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:09:
[...]

Wat is de 'normale' straling daar?
Als de website werkt, dan klik je op een rondje met een waarde en dan zie ook historische data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015

Qu3st

Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:10:
[...]

Als de website werkt, dan klik je op een rondje met een waarde en dan zie ook historische data.
Ik zag het later ja, het werkte eerst even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
[...]

8)7
Uhm? Half Oekraïne is paars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
[...]

8)7
Als die data klopt is het wel echt bizar.
Ik ben niet zo bekend met de waardes en wat wel/niet gevaarlijk is, maar als je klikt op het bolletje waar nu 65K staat zie je dat dit de afgelopen dagen nooit ver boven de 3.000 nSv/h uitkwam, dat zit nu op 65.500 nSv/h

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-10 21:22
[...]

8)7
Wtf dat stijgt superhard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Tristan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:11:
[...]

Ff scrollen om uit te zoomen ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
CynicRelief schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:44:
[...]

helder, maar Putin zorgt nog voor een enigzins samenhangend Rusland, met (mis)gebruik van de media etc; als Rusland uiteenvalt in een aantal door warlords bestierde gebieden, dan is het ook snel klaar, met wellicht wel het gevaar dat een van hen die rode knop vindt
Nou, als dat zo was, dan was er nog enig effect. Maar hier zit wat verwarring vanuit ons perspectief op zaken als politieke economie, sociaal-economische ordening of politieke inrichting.

Wat Putin doet is het zorgen voor wat we een selectoraat noemen. Een netwerk van poppetjes benodigd voor de stromen van keys en coins binnen kaders van narratieven. Ik heb dit eerder in het topic breder uitgewerkt, dit is wat we in de machtspolitieke school als integraal kader hanteren: Selectorate Theory.

Zie dit eerdere bericht: Virtuozzo in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

We moeten echt in het achterhoofd houden dat er fundamentele verschillen zijn tussen mentaliteit en zelfs conceptuele linguïstiek hier en daar. We kunnen zaken wegen noch beoordelen vanuit onze kaders.

Ook daar ligt flink wat huiswerk, maar voor wie wil, Amanda Rivkin heeft op haar blog een uitmuntend overzicht van kijk- en leesvoer staan wat voorziet in publicaties en verwijzingen voor opbouw van inzicht in hun mentale kaders en structuren: https://amandarivkin.word...uct-russian-reading-list/

Het stukje Voices of Defectors + Collapse of USSR in die lijst geeft bijvoorbeeld al hapklare handgrepen ter beoordeling van en weerstand bij methodologie die toegepast wordt vanuit die mentale kaders op ons. Het is tevens een goede verkenning t.a.v. een ander stuk verwarring hier: er is geen briljante visie, er is daar enkel een extreme focus op het in kaart brengen van ons gedrag. En die kennis is basale toegepaste wetenschap. Men maalt er niet om. Terwijl wij nog steeds onszelf wijsmaken dat er geen mismatch is tussen ons zelfbeeld en onze reële sociale psychologie, om maar iets te noemen.

offtopic:
Die extreme focus op in kaart brengen van gedrag is niet beperkt tot de criminele oligarchie in het Kremlin, er is niet enkel overlap met een andere vector van oligarchie in het Westen, oligarchie pur sang heeft historisch altijd dergelijke fixatie gehad. Sinds ons uitvinden van zonnecultus, landbouw en landbezit is dit iets waar de mensheid zich aan zoekt te ontworstelen. Al onze ontwikkeling van beschaving en vooruitgang is het resultaat van die continue strijd van ontworstelen daaraan.

Een andere vector daarvan is bijvoorbeeld die van Big Tech, nu is daar een ander topic voor in AWM, maar het is de moeite waard om het hier even aan te stippen. Alle perikelen bijvoorbeeld in VS of VK zijn perikelen van oligarchie in extreme focus op misbruik van bevolking middels het in kaart brengen van het volledige spectrum van gedrag in AIO datapunten - van groep tot individu tot outlier. Dit is al sinds decennia geen science fiction meer. In het Big Tech topic staan leestips van onderzoekspublicaties en boeken die daar dieper op ingaan: het is een mondiaal conflict. De vector van het Kremlin is er één. Het is hier in dit topic vaker aan bod gekomen in verkenningen, de problematiek die resultaat is van zogeheten Elite Capture processen hier. Heel kort gezegd, dat zijn allemaal processen van oligarchie. En al kan de ene oligarch de ander niet uitstaan in concurrente voor het vreten, het erkent altijd de eigen afhankelijkheden t.a.v. wat oligarchie de boerderij noemt. Bevolking. Shared Interests.

Haar lijst staat in chronologische volgorde van opbouw, evolutie en ontwikkeling. Dat maakt het extra toegankelijk om op specifieke punten en aandachtsvelden de verkenning in te duiken, maar de grootste leestip van alles zijn de werken van Anna Politkovskaya. Haar boeken over Putin's Russia en Tsjetsjenië brengen de realiteit achter al de narratieven haarscherp in beeld.

Ik besef dat het al snel over kan komen als een te scherpe uitspraak, maar ik overdrijf op geen enkele wijze wanneer ik stel dat wij midden in een existentiële uitdaging zitten. Of we dit nu willen of niet. Of we het nu beseffen of niet. Puur vanuit eigen belang doen we er goed aan om ons beter te informeren, en die uitdaging aan te gaan. Op welke wijze of schaal dan ook.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Superkanjo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:44:
[...]

Hier wordt een hoop info vanuit verschillende kanalen snel gedeeld
https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
Wat ik daar zie is vooral heel veel twitter feeds. Is iets daarvan gemodereerd, alsin, gecontroleerd dat wat op de feeds gedeeld wordt ook echt correcte info is? Ik heb vandaag namelijk al zo ontiegelijk veel filmpjes voorbij zien komen van allerhande raketten, beschietingen, voertuigverplaatsingen etc. maar zonder verdere uitleg/duiding/bron is het zo moeilijk om te begrijpen wat echt is en wat propaganda/fakenews is van welke kant uit dan ook.

Ik was eigenlijk op zoek naar een soort internationaal erkende nieuwsblog die wel wat actiever/sneller is dan nu.nl.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

8)7
Er zijn best veel bolletjes met flink hoge waarden, dat is meer dan alleen Chernobyl.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
[...]

De bolletjes met de data is waar het om gaat. Dan kan je goed zien waar het afval nu lekt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPSCM5zim-uRsReqrG8A1QztXq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3IF7K2ecuPD1WPi6EOggvul.png?f=fotoalbum_large

Voor de beeldvorming: we hebben het hier over >20x hogere straling dan voorheen!

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
Thompson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:13:
[...]

Wat ik daar zie is vooral heel veel twitter feeds. Is iets daarvan gemodereerd, alsin, gecontroleerd dat wat op de feeds gedeeld wordt ook echt correcte info is? Ik heb vandaag namelijk al zo ontiegelijk veel filmpjes voorbij zien komen van allerhande raketten, beschietingen, voertuigverplaatsingen etc. maar zonder verdere uitleg/duiding/bron is het zo moeilijk om te begrijpen wat echt is en wat propaganda/fakenews is van welke kant uit dan ook.

Ik was eigenlijk op zoek naar een soort internationaal erkende nieuwsblog die wel wat actiever/sneller is dan nu.nl.
Is gemodereerd en ze doen aan correcties als het achteraf toch foutieve informatie blijkt te zijn. Daarnaast wordt er actief gemodereerd in het discussie forum en worden er constant bots en trolls verwijderd.

Gister avond in de aanloop naar de invasie, was reddit veruit de snelste en betrouwbaarste bron. Paar uur voor de invasie kwamen de beelden al binnen en was het duidelijk dat het snel zou gaan beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Eli3l op 25-02-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Nee, alleen het gebied boven Kiev. Heb je wel voldoende uitgezoomd?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tristan op 25-02-2022 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:32
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:13:
[...]

De bolletjes met de data is waar het om gaat. Dan kan je goed zien waar het afval nu lekt.
Ook handig als je nucleaire installaties daar wilt neerzetten. Geen hond die het door heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:14:
[...]

Is gemodereerd en ze doen aan correcties als het achteraf toch foutieve informatie blijkt te zijn. Daarnaast wordt er actief gemodereerd in het discussie forum en worden er constant bots en trolls verwijderd.

Gister avond in de aanloop naar de invasie, was reddit veruit de snelste en betrouwbaarste bron. Paar uur voor de invasie kwamen de beelden al binnen en was het duidelijk dat het snel zou gaan beginnen.
Ah merci. Ik ben wellicht redelijk zeldzaam in het feit dat ik dus nog nooit op Reddit heb gekeken, de flarden die ik er wel eens van heb voorbij zien komen kwamen op mij altijd heel rommelig over. Maar schijnbaar zit er dus toch wel wat degelijk werk achter dan.

In hoeverre is, mits niet uit Rusland uiteraard, een verified Twitter account nog iets waard qua credibility?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ACID-dude schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:14:
[Afbeelding]

Voor de beeldvorming: we hebben het hier over >20x hogere straling dan voorheen!
Als ik de kaart met Google Maps vergelijk dan zie je dat deze hoogste meting het dichts bij reactor 4 (waar dus de ramp is gebeurt) wordt gemeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8a8Xje3H6tQ96UXAmxIbr3bJ0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjVT7VaKX6P3KfpOSkBCn8DR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDzBPYL9QG5l66JR3MXLdf5OOlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxvZ5OUDqXxnyudgY4FRutGs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Thompson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:18:
[...]

Ah merci. Ik ben wellicht redelijk zeldzaam in het feit dat ik dus nog nooit op Reddit heb gekeken, de flarden die ik er wel eens van heb voorbij zien komen kwamen op mij altijd heel rommelig over. Maar schijnbaar zit er dus toch wel wat degelijk werk achter dan.

In hoeverre is, mits niet uit Rusland uiteraard, een verified Twitter account nog iets waard qua credibility?
Kijk naar de geschiedenis van het account en eventueel naar de functie van die persoon om je eigen mening te vormen. Maar over het algemeen zal je zien dat de info in die tweets vanzelf uit meerde bronnen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:18:
[...]

Als ik de kaart met Google Maps vergelijk dan zie je dat deze hoogste meting het dichts bij reactor 4 (waar dus de ramp is gebeurt) wordt gemeten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het dan gebeurd zijn tijdens de inname van Chernobyl? Lijkt me haast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ACID-dude schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:14:
[Afbeelding]

Alsof het nog niet erg genoeg was, ffuuucckk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eli3l
Gister avond werd dit al door verschillende bronnen gemeld, maar nu met beeld. De russen nemen mobiele crematoria mee...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Om er maar eens een luchtig nergens bevestigd te krijgen geruchtje in te gooien.

#ghostofkiyev

Er zou vandaag bij de Oekraïeners een Ace 'geboren' zijn (5 kills of meer als piloot).

https://twitter.com/hasht...?src=hashtag_click&f=live

Ach goed voor de moraal toch :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:20:
[...]

Zou het dan gebeurd zijn tijdens de inname van Chernobyl? Lijkt me haast wel.
Er waren inderdaad enkele tweets dat Russische infanterie een opslag met radioactief afval zou hebben geraakt bij de inname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Er waren inderdaad enkele tweets dat Russische infanterie een opslag met radioactief afval zou hebben geraakt bij de inname.
De tweets die ik heb gezien hadden het over shells, dus artillerie. Het is wachten op bevestiging in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Eli3l schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:21:
Gister avond werd dit al door verschillende bronnen gemeld, maar nu met beeld. De russen nemen mobiele crematoria mee...

[Twitter]
De eerste zin in het artikel is al; suggereert... geen bewijs dus

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Dat kan al vervuilde grond zijn bij wijze van spreken. Hoeft echt nergens over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik begrijp werkelijk niet wat Zelensky met dat soort uitspraken denkt te kunnen bereiken. Of is dit fake news?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-10 10:41
Dodental Oekraïne stijgt naar 137, meer dan 300 gewonden
Als gevolg van de Russische invasie is het aantal doden in Oekraïne opgelopen naar 137. Dat meldt de Oekraïense president Volodimir Zelenski donderdag in een videoboodschap. Er zijn zeker 316 Oekraïners gewond geraakt. De slachtoffers worden door Zelenski "helden" genoemd.
Bron: Liveblog nu.nl (https://www.nu.nl/spannin...door-op-metrostation.html)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nu de eerste aanval en de poging om Oekraïne snel onder de voet te lopen, mislukt is, krijg je dit. Dienstplicht geactiveerd en de mobilisatie gaat beginnen. Oekraïne haar strijdkrachten gaan alleen maar toenemen de komende tijd.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
[...]

Delta -> Omicron wellicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Humma Kavula schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:24:
[...]

De eerste zin in het artikel is al; suggereert... geen bewijs dus
Ik kan het nu nog niet naar mijn zin bevestigen, maar ook uit meerdere bronnen meldingen dat die mobiele crematoria ook op de Krim werden gebruikt.

Zodra ik meer bevestiging heb, zal ik het delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de internationale atoomgemeenschap is de sarcofaag niet beschadigd geraakt. Die straling moet ergens anders vandaan komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:25:
Nu de eerste aanval en de poging om Oekraïne snel onder de voet te lopen, mislukt is, krijg je dit. Dienstplicht geactiveerd en de mobilisatie gaat beginnen. Oekraïne haar strijdkrachten gaan alleen maar toenemen de komende tijd.

[Embed]

[Embed]
Zouden ze ook over voldoende wapentuig beschikken om de gemobiliseerde burgers ook wat zinvols uit te kunnen laten richten?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38

[Embed]

[Embed]
Lijkt me nu ergens wel lastiger te organiseren in een hoop gebieden als er al Russen rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:27:
[...]

Volgens de internationale atoomgemeenschap is de sarcofaag niet beschadigd geraakt. Die straling moet ergens anders vandaan komen.
Maar wat dan? Het lijkt me niet dat de kelder vh ziekenhuis daar uitkomt of zo en is opengeslagen… :/

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-10 10:41
[...]

Misschien ergens vuile grond of stukje grond waar ze dingen begraven hebben die nu open ligt door artillerie ofzo?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:05:
Protesten in Rusland zijn toch van grotere schaal dan verwacht. Maar nog steeds beperkt tot bevolking, geen selectoraat. https://www.theguardian.c...t-to-the-ukraine-invasion
Maar de demonstranten worden tevens afgevoerd:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 09:34
[...]

kan het zijn dat dit explosies zijn die gecontamineerde deeltjes weer de lucht in doen vliegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ACID-dude schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:28:
[...]

Zouden ze ook over voldoende wapentuig beschikken om de gemobiliseerde burgers ook wat zinvols uit te kunnen laten richten?
Vandaag waren ze al AK's aan het uitdelen aan vrijwilligers in Kiev. Oekraïne heeft ook een grote getrainde reserve die ze zullen oproepen. Het is immers net zoals Rusland een ex Sovjetstaat. Veel zal gestolen zijn in de jaren 90, maar Oekraïne heeft ook heel wat wapentuig liggen en ze zijn al jaren bezig met voorbereiden op deze escalatie.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ACID-dude schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:28:
[...]

In veel oud oorlogsgebieden is er genoeg aan geweren en pistolen in oude kasten en kelders - hoorde ik eens.
Met wat wapenvet en minutie is dat snel operationeel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
GAIAjohan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:29:
[...]

Maar wat dan? Het lijkt me niet dat de kelder vh ziekenhuis daar uitkomt of zo en is opengeslagen… :/
Durf ik niet te zeggen, ik ken Pripyat verder niet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

[Embed]

[Embed]
Dit is ook wat mij op dit moment het meest opvalt; na een eerste heftig offensief van de Russen waarbij het o.a. leek dat een belangrijk brug in het zuiden en het Gostomel vliegveld al in Russische handen waren lijkt dat nu dus toch niet zo te zijn? Dat lijkt me een behoorlijke fail voor het Russische regime?

En dat is natuurlijk iets wat ze niet kunnen/willen hebben, dus grijpen ze misschien wel naar nog veel drastischere maatregelen met heftigere bombardementen komende nacht? War doesn't sleep...

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE

[Embed]

[Embed]
Ik hoor zojuist dat pas 1/3 van de Russische troepen in UA zouden zitten nu. Is de planning dan niet zo handig geweest. Of kon er gewoon niet meer tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Opvallend weinig militaire activiteit in de lucht bij de Russen.

https://globe.adsbexchange.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:35:

Ik neem toch aan dat als die belangrijk spul in de lucht hebben dat ze dan weten te weren van sites zoals deze.

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

prodesk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:35:

Dat zegt niets, dat zijn actieve zenders in die kisten - en die kunnen dus ook uit :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Oekranie gaat niet (zomaar) opgeven;
Reportedly audio from Snake Island in Black Sea:

-This is a Russian military ship. I suggest you lay down your weapons and surrender to avoid bloodshed and unnecessary victims. Otherwise we will open fire on you.

-Russian military ship, go fuck yourself.

They were all killed
For clarity. The 13 Ukrainian defenders of the island were killed, after refusing to surrender, as per Ukrainian official info. President Zelenskiy said they’d all be given hero of ukraine medal posthumously.
Bron

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even wat verder in de stralingsniveaus gedoken:
Volgens deze site is 65500 nSv/h gelijk aan 0,0655 mSv/h.

Volgens deze website is 0.10 mSv gelijk aan een röntgenfoto van de borst. M.a.w. de straling daar is iets meer dan de helft van een röntgenfoto van de borst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:15

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE

Zou knap zijn. Het lijkt alsof de professionals in het Oekraïense leger mobiele oorlogsvoering aardig onder de knie hebben gekregen de laatste jaren. Er zit vast heel wat propaganda tussen. Maar toch wel erg veel berichten over succesvolle tegenaanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:38:

Volgens deze website is 0.10 mSv gelijk aan een röntgenfoto van de borst. M.a.w. de straling daar is iets meer dan de helft van een röntgenfoto van de borst.
Ja dat is dus best hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Thompson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:33:
[...]

Dit is ook wat mij op dit moment het meest opvalt; na een eerste heftig offensief van de Russen waarbij het o.a. leek dat een belangrijk brug in het zuiden en het Gostomel vliegveld al in Russische handen waren lijkt dat nu dus toch niet zo te zijn? Dat lijkt me een behoorlijke fail voor het Russische regime?
Tot zover de blitzkrieg dan. Misschien is het Russische leger toch niet zo goed georganiseerd?

Tenzij:
PLAE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:38:
[Twitter]

Zou knap zijn. Het lijkt alsof de professionals in het Oekraïense leger mobiele oorlogsvoering aardig onder de knie hebben gekregen de laatste jaren. Er zit vast heel wat propaganda tussen. Maar toch wel erg veel berichten over succesvolle tegenaanvallen.
Mits het geen nepnieuws is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Thompson schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:33:
[...]

En dat is natuurlijk iets wat ze niet kunnen/willen hebben, dus grijpen ze misschien wel naar nog veel drastischere maatregelen met heftigere bombardementen komende nacht? War doesn't sleep...
Die brug in het zuiden lijkt al heroverd te zijn na zware gevechten.

Verder was die aanval in Hostomel op zijn zachts gezegd "gewaagd". Het ging blijkbaar om een paar dozijn helikopters waarvan een aantal al werden neergehaald. Het nadeel hiervan is dat je geen zware wapens bij je kan dragen en het moet zien vol te houden totdat er versterking kwam. Die moet door de Pripjatmoerassen of door Tsjernobyl komen of worden ingevlogen als het vliegveld helemaal veilig was gesteld en ook bruikbaar. Dat ging gewoon tijd kosten. Ik vermoed dat de Oekraïners er minstens een gemechaniseerd bataljon tegenaan hebben gegooid en die positie gewoon niet te houden was. Ook niet voor VDV eenheden.

edit: blijkbaar zelfs een brigade met luchtsteun terwijl de Oekraïense luchtafweer het onmogelijk maakte om met versterkingen te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2022 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
*knip* lees s.v.p, de topic warning, we verlangen altijd een bronvermelding.

[ Voor 95% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Echt, dat die man in Kiev durft te blijven. Hij had al lang elders moeten zijn.

Overigens kan dit ook nepnieuws zijn, wat is de bron eigenlijk?

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 25-02-2022 00:47 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:40

Part

Helemaal niets.....

miicker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:38:

Maar dat is wel per uur.
Dus ongeveer 16 foto's per dag.

Ik hoop dat het opgedwarrelde stof is door brand of explosies maar weet er onvoldoende van af om een uitspraak te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

XWB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:43:
[...]

Echt, dat die man in Kiev durft te blijven. Hij had al lang elders moeten zijn.
De leider van het land die hem smeert, vrijwel meteen na een invasie. Dat is echt de manier om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten het opgeven. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:44:
[...]

De leider van het land die hem smeert, vrijwel meteen na een invasie. Dat is echt de manier om ervoor te zorgen dat de strijdkrachten het opgeven. :z
Kiev verlaten wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij het land verlaat.
Daarbij, denk jij dat als er een invasie in Nederland zou zijn dat de oranjes lekker zullen blijven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:16

psy

De CNN coverage is wel prettig om te kijken moet ik zeggen. Geen gebral, maar veel info, ook van verslaggevers ter plaatse.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Part schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:44:
[...]

Maar dat is wel per uur.
Dus ongeveer 16 foto's per dag.

Ik hoop dat het opgedwarrelde stof is door brand of explosies maar weet er onvoldoende van af om een uitspraak te doen.
Zoek het Fukushima topic op, de gemiddelde wintersporter en/of frequent flyer pakt dat makkelijk. Maak je geen zorgen.

Pagina: 1 ... 134 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid