olafmol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:10:
[...]
Ja die heb ik gelezen, en ik ken de metafoor. Maar Kasparov is 1 persoon met 1 mening. Tot nu toe heb ik niet echt een patroon gevonden, als Putin succes heeft met een actie is ie extreem slim, strategisch en doortrapt, als er iets niet goed gaat is ie zo gek als een prei.
Maar wat is nu de gangbare consensus bij mensen die hier wat vaker mee te maken hebben, in welk "patroon" valt Putin nu echt?
Putin is niet briljant, enkel voorzien van zeer specifieke training en vorming die hem in staat stelt om te plannen en handelen op wijzen die niet beperkt zijn zoals binnen beschaafde samenleving. Daarbij heeft hij enorm voordeel uit de inzichten van zijn oude mentor, die alles en iedereen van de kleine kern van oligarchie gevormd heeft én wiens inzichten aan de basis en kaders liggen van de strategische termijnplanning. En extreem voordeel vanuit de ruimte die wij in ons faciliteren geschapen hebben.
Daarbij is echter ook sprake van een verscherping van focus in de Covid periode. Er is enige discussie over de vraag in welke mate en vorm dit disfuncties geïntroduceerd heeft.
Putin’s modus operandi is een patroon vanuit specifieke mentaliteit en vorming waar grenzen niet bestaan voor gedrag, waar dat pur sang een vereiste van overleven én machtsfuncties is. Er zit geen ziel, geen visie, het is rauwe verzuchting naar macht in zijn meest elementaire vorm.
In elk opzicht hebben wij het voordeel en de betere positie, behalve in relatie tot wat arena en mechanisme is: gedrag.
In al dit gaat het minder om Putin dan om ons. Warlords zijn er net als sociopaten altijd. We kunnen ons beter minder op Putin focussen dan op onszelf. Immers, de crux is gedrag.
Ons gedrag.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.