[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zewatanejo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:37:
Als dit klopt, gaat het nog niet zo hard met de Russische opmars

[Embed]
Van wat ik heb begrepen en bij elkaar kon schrapen, klopt dit ook.
Bij de Krim is er iets gruwelijk misgegaan en konden de Russen zo doorbreken. Al die andere punten gaan veel moeizamer omdat Oekraïne overal weerstand bied.
siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Wat? Okay serieus, wat importeren we uit Rusland?
Olie, olie, nog meer olie en gas.
De raffinaderijen in Rotterdam draaien op Russische olie.

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 16:49 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Brandstof en gas. Dus die gaan waarwchijnlijk explosief stijgen.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49
MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Wat zegt dat? Zijn transportvliegtuigen toch?
Ja, naar verwachting vol met grondtroepen en materiaal. Sneller dan dat je die allemaal over de grond vanuit Rusland moet vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:08
[...]

Aardolie uiteraard, duh...
Vodka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:02
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:49:

Bij de Krim is er iets gruwelijk misgegaan

[...]
Enige idee wat?
Dit was juist een heeeeele logische route.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

TIGER1125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Dat is ook alleen maar een optie sinds SpaceX die rol van de Russen over kan nemen. :+
[...]

Ik verwacht niet dat de Russen dachten dat Oekraïne een soort push-over zou zijn. Die hebben ook gezien dat er troepen bewegingen hebben plaats gevonden om de "oefenende" russische eenheden op te kunnen vangen.

De val van dat vliegveld nabij Kiev zal overigens best effect hebben op de mogelijkheden om effectief te verplaatsen. Laten we voor de Oekraïners hopen dat het materieel, de voorraden en de troepen al grotendeels daar zijn waar ze nodig zijn.
*knip* dergelijke stellingen behoeven onderbouwing. Oneliners helpen niet voor een discussie

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 24-02-2022 19:09 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:33
[...]

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Naast olie en aardgas importeren Nederlandse bedrijven aluminium, ijzer, staal, chemische producten, visserijproducten en houtwaren uit Rusland. De Nederlandse export bestaat vooral uit medicinale en farmaceutische producten, machines en elektrische apparaten, vervoermiddelen en computerapparatuur.
Ik was ook benieuwd dus heb het even in Google ingetikt. Toch nog best wel wat.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Ja, naar verwachting vol met grondtroepen en materiaal. Sneller dan dat je die allemaal over de grond vanuit Rusland moet vervoeren.
Manschappen en licht materieel dan... Lijkt me link bij de hoofdstad...?

Hoop dat het hoogmoed is.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Enige idee wat?
Ik heb geen idee, maar het is enorm gezien de overduidelijke opbouw op de Krim die meteen doorgebroken lijkt te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 16:52 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Rusland is best een bron van metalen en edelmetalen. Belangrijk voor de industrie dus. Olie en gas ook, die zijn volgens mij wel redelijk bekend. Het zijn veel rauwe materialen, dus "Made in Russia" zullen we weinig zien en houdt de export ook onzichtbaar voor de consument.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Enige idee wat?
Allicht is het gebied geografisch gewoon niet geschikt voor verdediging zonder luchtoverwicht en is het bewust zacht gelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Brazos op 24-02-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:41
[...]

https://oec.world/en/profile/country/nld
als je iets omlaag scrolt heb je rechts landen en links goederen, als je op land klikt kun je precies zien wat wij geïmporteerd en geëxporteerd hebben in 2019. Als je premium betaald kun je meer zien maar dit is genoeg...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even 18 transportvliegtuigen vol manschappen en materieel naar een veroverde luchthaven vliegen. Dat worden machtige documentaires op National Geographic als ze een paar cameramensen meesturen.

• t_captain
  • Laatst online: 27-10 16:59
[...]

Rusland is belangrijk voor aardgas.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5350859

Vandaag +62%., future voor maart op 144 euro.
Prijsniveau van oktober (toen we met veel te lage voorraden voor een koude winter het stookseizoen startten) komt in beeld. Verschil tussen toen en nu is dat het toen een onbalans was tussen vraag en aanbod, nu is de stijging meer speculatief. De voorraden zijn wat hersteld en we hebben geluk gehad met een heel zachte winter.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik schrok ook best van hoe afhankelijk we van rusland zijn. Maar als landen stoppen met importeren dan kan de eu/navo grofweg 25-40% van de export stil leggen. Die gaan ze wel voelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kenny_026 op 24-02-2022 16:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:47:
[...]

functioneel misschien wel, maar of de bevolking hem nog gaat steunen na x aantal dagen en doden, daar twijfel ik sterk aan
Russen zijn niet relevant in Rusland.

Ik besef dat dit een harde uitspraak is, maar dit is wel de realiteit van landen waar de overlap tussen conservatisme en autoritarisme heerst. De burger is grondstof. Het selectoraat bestaat niet uit burgers, maar uit actoren van politieke economie. Die hebben enige relevantie, omdat de criminele oligarchie daar afhankelijkheden bij heeft. Maar, die twee worden onderling uitgespeeld, en selectoraat is laagdrempelig vervangbaar.

Er vallen dan ook heel vaak mensen uit het raam. Of ze hebben incidenten met Kamera.

Ik denk dat wij onderschatten hoe gruwelijk stringent het gerichte gebruik door oligarchie van dat fenomeen Dutch Disease is. Wij hier zien dat als economisch syndroom, voor hen is het machtsfundament en gereedschap. De burger moet eten, zit uiterst laagdrempelig op het randje van de afgrond, ongeacht hoe hoog men is geklommen. En dan een bijzonder Russisch fenomeen: wil je ergens komen dan ontsnap je er niet aan om je schuldig te maken aan grensoverschrijdend gedrag. Wat er is aan "rechtsstaat" in Rusland is gereedschap van oligarchie om mensen af te rekenen waar nodig, en onder een zwaard van Damocles te houden.

De crux is dit: zolang als Russen geen kennis van andere en gezonde ordening op korte afstand hebben én zolang Russen daarbij geen hoop dan wel ruimte tot bewegen hebben zijn ze volledig irrelevant voor het Kremlin. Behoudens in gebruik als grondstof.

Daarom ook die focus op Oekraïne, niet enkel als wingewest om op te vreten. Maar omdat het democratiseert, omdat het corruptie bestreed.

Dat is nou precies wat criminelen niet kunnen hebben: functionele democratie, rechtsstaat en open samenleving. Nergens. Korte of lange afstand, voor criminelen is het een existentiële bedreiging.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-10 12:46
Niet de beste bron maar wordt inmiddels wel al meer vermeld:
https://metro.co.uk/2022/...ting-intensifies-16166268

Fijn is dat, bommen en granaten rondom Chernobyl! Geruchten zouden zijn dat er al beschadigingen zijn aan opslagplaatsen van kernafval.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Ik lees net dat een groot carnavalsfeest in een stadion in Keulen afgelast wordt en wordt vervangen door een soort van manifestatie / protest tegen de inval in Oekraïne.
Benieuwd of er hier in Limburg ook gevolg aan gegeven gaat worden.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:00
Ik ben benieuwd hoe China gaat reageren op deze actie. Het is niet ondenkbaar dat China van de eventuele chaos gebruik maakt om stappen te zetten in de 'South China Sea'. Daar sluimert al lang een conflict richting de Filipijnen en Taiwan. De Chinezen willen ook de macht van de NATO weg hebben (die varen daar rond) die hebben hetzelfde 'probleem' als Rusland dat ervaart. Laten we hopen dat China zich niet in dit conflict mengt maar het afkeurt...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:45:
[...]

Tempo van traditionele verplaatsingen van eenheden is lager dan burgers meestal denken. Het is ook een groter gebied dan hier vaak gedacht wordt.

Wat misschien tegenvalt voor het Kremlin is de impact / voortgang van die decapitatie initiatieven. Met uitzondering van Antonov Airport lijken die vooralsnog minder effectief dan misschien gedacht.
de decapacitatie initiatieven, op zich ook iets wat te verwachten was, en mogelijk op te anticiperen?

Hoeveel advies zouden ze gehad hebben van bijv pro's uit de VS?

specs

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Van wat ik heb begrepen en bij elkaar kon schrapen, klopt dit ook.
Bij de Krim is er iets gruwelijk misgegaan en konden de Russen zo doorbreken. Al die andere punten gaan veel moeizamer omdat Oekraïne overal weerstand bied.
Wagner. Zat al op de grond. Zie die eerdere verwijzing naar 300 man lokale inzet afgelopen weken via bronnen Europese inlichtingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 24-02-2022 16:55 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49
sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:54:
Ik ben benieuwd hoe China gaat reageren op deze actie. Het is niet ondenkbaar dat China van de eventuele chaos gebruik maakt om stappen te zetten in de 'South China Sea'. Daar sluimert al lang een conflict richting de Filipijnen en Taiwan. De Chinezen willen ook de macht van de NATO weg hebben (die varen daar rond) die hebben hetzelfde 'probleem' als Rusland dat ervaart. Laten we hopen dat China zich niet in dit conflict mengt maar het afkeurt...
Afkeuren doen ze niet, hebben ze al geroepen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:48
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
Even 18 transportvliegtuigen vol manschappen en materieel naar een veroverde luchthaven vliegen. Dat worden machtige documentaires op National Geographic als ze een paar cameramensen meesturen.
Hebben ze in Oekraïne geen anti vliegtuig wapens?

Ik verbaasde mij ook over de massale helikopter inzet vanuit Rusland.

Ik begreep altijd dat die dingen zeer slecht te verdedigen zijn tegen grondwapens. Maar geen idee of dat klopt.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:19
Yaksa schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:54:
Ik lees net dat een groot carnavalsfeest in een stadion in Keulen afgelast wordt en wordt vervangen door een soort van manifestatie / protest tegen de inval in Oekraïne.
Neen.
De Samewirkende Limburgse Vastelaovesvereniginge (SLV) en de Bond van Carnavalsverenigingen in Limburg (BCL) geven aan dat carnaval vooralsnog gewoon doorgaat, ondanks de uitgebroken oorlog tussen Oekraïne en Rusland.

Hello. Is it me you're looking for?

• Brazos
  • Niet online
De Chinezen willen ook de macht van de NATO weg hebben (die varen daar rond) die hebben hetzelfde 'probleem' als Rusland dat ervaart. Laten we hopen dat China zich niet in dit conflict mengt maar het afkeurt...
Het NAVO verdrag geldt niet in ZO Azië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

China heeft al gezegd dat ze Rusland hun gang laten gaan. En we weten allemaal dat Taiwan de komende weken aan de beurt is. Zo doorzichtig is het allemaal wel.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:28
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
Zouden ze in Kiev ook een Calvé fabriek hebben? >:)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• oldgrumpy
tuurlijk, feesten is belangrijker _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Twente komt eraan!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Daar zal Putin wakker van liggen. Een protest in Keulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Ik begreep altijd dat die dingen zeer slecht te verdedigen zijn tegen grondwapens. Maar geen idee of dat klopt.
Zie https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100023702_7ba2c9e7

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Wagner. Zat al op de grond. Zie die eerdere verwijzing naar 300 man lokale inzet afgelopen weken via bronnen Europese inlichtingen.
Wagner is toch die groep die bij Khashan behoorlijk weggevaagd zijn door de amerikanen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-10 22:50
China zie ik eerder van de mogelijkheid gebruik maken om alles wat los en vast zit nu uit Rusland op te kopen. Immers zit er veel strategische materialen en grondstoffen in Rusland en crasht de lokale markt nu.

Voor China is dit gewoon 30-50% korting, lijkt mij dat die van deze mogelijkheid gebruik maken en niemand die ze daar op af zal rekenen.

Denk dat dit nog eens naar voor Rusland uit kan pakken, EU die nu eindelijk eensgezind lijkt te worden, de VS die het voortouw op het politieke wereldtoneel pakt en China die via de achterdeur er met de grondstoffen vandoor gaat :+ en China hoefde hier nog niet eens iets voor te doen.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:24
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Zo'n rijtje auto's zal toch geen uren duren?
Ik sta hier vlak over de grens soms al een kwartier in de rij met 4 auto's voor me :P

Ik vind het ook onzin, maar als het op mijn route ligt, het is dinsdag en de tank is bijna leeg, dan ga ik toch even E10 halen voor 1,60 de liter hoor :) Ik ben dan niet weer niet zo'n dusdanige schraper dat ik eerst de tank vol gooi en dat er dan nog 2 jerrycans uit de kofferbak komen

• Wolly
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Ze hebben in ieder geval boek installaties.

Zie Wikipedia: Boek (raketsysteem)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 07:55
https://edition.cnn.com/e...262b0cb6a6b9670611b2d24eb

Hier gaat het in ieder geval nog niet zoals in Kiev

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Welke consequenties?

De winter is voorbij, de winter was ook niet streng dus we zullen aardige reserves moeten hebben.

We hebben nog Groningen, Duitsland heeft kool, Noorwegen olie en gas, Amerika schalie, Canada de teerzanden, en half europa heeft als het echt moet steenkool.

Ja, geen Russisch gas gaat jeuken, ik ga niet doen alsof dat geen pijn doet, echter, voor Rusland doet dat nog veel meer zeer, die leven zo'n beetje van die inkomsten, en China alleen kan dat echt niet dempen.

Samen met exit-SWIFT, het compleet stil leggen van export naar Rusland en het stoppen met uitgeven van visa's dwing je Rusland dan echt wel op de knieeën. Niet na een dag. Niet na een week of een maand. Misschien niet eens in een jaar. Maar de economie kapotdraaien heeft de Sovjet-Unie ook laten vallen.
Dan is het wel noodzaak dat de politiek de energietransitie op de lange baan schuift...

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-10 09:57
Met als doel? :?

• Virtuozzo
  • Niet online
Stoelpoot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Rusland is best een bron van metalen en edelmetalen. Belangrijk voor de industrie dus. Olie en gas ook, die zijn volgens mij wel redelijk bekend. Het zijn veel rauwe materialen, dus "Made in Russia" zullen we weinig zien en houdt de export ook onzichtbaar voor de consument.
Wat eigenlijk best vreemd is. We kunnen het allemaal ook uit Afrikaanse landen krijgen. Daar is de afgelopen jaren vanuit Afrikaanse Unie ook menige handelsmissie voor geweest, maar om de een of andere reden stuit dat binnen kringen van VNO-NCW op verzet.

• rolandos582
Dit zijn tankstations in de lucht, 1 is nu onderweg terug en zal leeg zijn. De andere is zijn plaats aan het vullen.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Heeft iemand nog een keer die Reddit liveblog voor me? Bij voorbaat dank! :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Jedi_Pimp schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:58:
Heeft iemand nog een keer die Reddit liveblog voor me? Bij voorbaat dank! :)
https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
De MMF18 heeft daar al de hele dag rondgevlogen en is net afgelost door de MMF19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Wagner is toch die groep die bij Khashan behoorlijk weggevaagd zijn door de amerikanen?
Ja, daar heeft men lelijke tikken gekregen. Maar, niet weggevaagd. De lokale missie ja, maar Wagner is groot. Heel groot. Het is een conglomeraat van PMC's. Het is misschien hard, maar die paar eenheden is gekrabbel in de marge voor de pseudo-onderneming.

• sdk1985
Brazos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Het NAVO verdrag geldt niet in ZO Azië.
Dat hoeft toch ook niet? Zit aardig wat USA in die regio
Through 2020, the US military successively deployed three carrier
strike groups, two amphibious ready groups, several nuclear attack
2 SCSPI | Promoting Transparency, Peace and Cooperation of the South China Sea
submarines and 17 batches of B-52H Stratofortress and B-1B Lancer
bombers to the South China Sea for “Dynamic Force Employment”. The
intensity, in terms of the scale, number and duration, of the US military
activities in the region in 2020 was rarely seen in recent years.
Verder kun je de USA niet los zien van de NAVO en ook niet van dit conflict. Lees wanneer de US in oorlog raakt met China hebben wij een probleem. Want wij kunnen onze eigen broek niet ophouden.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 24-02-2022 17:01 ]

• oldgrumpy
Rusland en China wijzen met een beschuldigende vinger naar Kiev en de Westerse landen voor de escalatie in het conflict omtrent Oekraïne. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov meegedeeld na een gesprek met zijn Chinese ambtsgenoot Wang Yi.

"De ministers hebben hun gezamenlijke overtuiging geuit dat de oorzaak voor de huidige crisis ligt in de weigering van Kiev - aangemoedigd door de Verenigde Staten en zijn bondgenoten - om de akkoorden van Minsk te implementeren", aldus Lavrov.

Aan de Chinese staatszender CCTV verkondigde Wang op zijn beurt dat China altijd de soevereiniteit en territoriale integriteit van alle landen heeft erkend. Anderzijds heeft het conflict omtrent Oekraïne "complexe en speciale historische aspecten" en begrijpt Peking Ruslands legitieme zorgen over veiligheidskwesties".

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:49

World Citizen

FreeReef.nl

Nu is het de vraag wat het levensdoel van Putin is.

- Hij wilde perse kost wat kost het stukje land genaamd Oekraïne terug. Dit stond op zijn bucketlist en is een einddoel.

- Oekraïne is een stap in een plot wat hij nog binnen zijn leven wil uitvouwen.

Dat eerste lijkt me raar klinken maar gezien die kerel 70 is zal hij niet telkens 10 jaar wachten met de volgende stap van dat "plot".

FreeReef.nl

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Ja, daar heeft men lelijke tikken gekregen. Maar, niet weggevaagd. De lokale missie ja, maar Wagner is groot. Heel groot. Het is een conglomeraat van PMC's. Het is misschien hard, maar die paar eenheden is gekrabbel in de marge voor de pseudo-onderneming.
Denk je dat blackwater ook al actief is in Oekraine?

• Virtuozzo
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
[...]

de decapacitatie initiatieven, op zich ook iets wat te verwachten was, en mogelijk op te anticiperen?

Hoeveel advies zouden ze gehad hebben van bijv pro's uit de VS?
Je kan alle advies van de wereld krijgen, zelfs alle informatie en inzicht. Probleem in deze is dat dergelijke inzet eigen middelen en mandaat heeft. Het is dus verdomd moeilijk om zelfs maar enig idee te hebben van wat doelen of methodes zullen zijn.

Misschien zit daar wel ook waarom het minder effectief dan gedacht lijkt te zijn. Dat soort eigen bevelvoering is binnen Russische strijdkrachten (en zelfs de meeste PMC's) iets wat zelden aanwezig is. Of zelfs maar toegestaan wordt.

De eerste keer dat we het zagen was recent in Kazachstan, en dat was best een schok. Zelfs tijdens de grote Zapad oefeningen onder commando van China was het niet aanwezig.

Kijk, je anticipeert er hoe dan ook op. Maar er is geen plan tegen. Je hebt enkel planning. Wie initiatief heeft, die heeft het voordeel.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:49
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae58a7

De NOBLE41 die eerder vandaag vertrok uit Oxford is opnieuw in de lucht, nu opgestegen vanuit Zweden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:44
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:00:
Aan de Chinese staatszender CCTV verkondigde Wang op zijn beurt dat China altijd de soevereiniteit en territoriale integriteit van alle landen heeft erkend.
Ja vooral die van China, die van landen er om heen.... We don't talk about Taiwan enzo.

China doet gewoon net zo hard aan landje pik als Rusland dus lijkt mij raar als ze nu iets anders zeggen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:12
Dat eerste beeld wat ze laten zien is al 3 uur oud (of meer).
https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1496830739035439109

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
World Citizen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:01:
Nu is het de vraag wat het levensdoel van Putin is.

- Hij wilde perse kost wat kost het stukje land genaamd Oekraïne terug. Dit stond op zijn bucketlist en is een einddoel.

- Oekraïne is een stap in een plot wat hij nog binnen zijn leven wil uitvouwen.

Dat eerste lijkt me raar klinken maar gezien die kerel 70 is zal hij niet telkens 10 jaar wachten met de volgende stap van dat "plot".
Is zn einddoel niet een nieuwe sovjet unie?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:46:
[...]

Wat zegt dat? Zijn transportvliegtuigen toch?
Yep. Versterkingen voor de troepen die met helicopters geland en dat vliegveld ingenomen hebben. Daar wordt nu voldoende kracht opgebouwd om naar Kiev uit te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 01:40:
Steeds meer signalen dat Wagner niet enkel in Belarus is neergestreken, maar ook actief is in Oekraïne. Dit is wel iets om zowel in het achterhoofd te houden, als in de gaten te houden.

https://www.nytimes.com/2...-ukraine-mercenaries.html

Voor wie Wagner nog onbekend is: Wikipedia: Wagner Group

Voor wie wat meer context zoekt, het is sociale media (ugh), maar de observaties zijn functioneel en de verwijzingen zijn goed op orde. Er is altijd een bredere context over grenzen heen. https://threadreaderapp.com/thread/1493975955085398021.html
Ik val effe in. :)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou toch verwachten dat als UA weet dat er 18 op weg zijn, ze misschien wel een warm onthaal kunnen voorbereiden. Aan de andere kant, als ze dat zouden kunnen, hadden ze vast niet openbaar gemaakt dat ze weten dat er 18 aankomen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
Apache4u schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:05:
Je zou toch verwachten dat als UA weet dat er 18 op weg zijn, ze misschien wel een warm onthaal kunnen voorbereiden. Aan de andere kant, als ze dat zouden kunnen, hadden ze vast niet openbaar gemaakt dat ze weten dat er 18 aankomen.
Ik vraag mij oprecht af waar het leger is waar ze al acht jaar aan hebben gewerkt. Is deze al volledig overlopen of? Ik begrijp er helemaal niets van.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

• t_captain
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:00:

"De ministers hebben hun gezamenlijke overtuiging geuit dat de oorzaak voor de huidige crisis ligt in de weigering van Kiev - aangemoedigd door de Verenigde Staten en zijn bondgenoten - om de akkoorden van Minsk te implementeren", aldus Lavrov.
Samengevat: Oekraiene heeft niet hard genoeg gewerkt om de regio's in het oosten over te dragen aan de opstandelingen en nu komt Rusland helpen om dat even snel te regelen.

In weet niet precies wat er was afgesproken in Minsk en waarom Oekraiene daar een handtekening onder heeft gezet, daar zou 1Vandaag wel eens in mogen duiken.
Aan de Chinese staatszender CCTV verkondigde Wang op zijn beurt dat China altijd de soevereiniteit en territoriale integriteit van alle landen heeft erkend. Anderzijds heeft het conflict omtrent Oekraïne "complexe en speciale historische aspecten" en begrijpt Peking Ruslands legitieme zorgen over veiligheidskwesties".
"complexe en speciale historische aspecten" klinkt als het erkennen van een Russische claim op het lang omdat het lang onderdeel is geweest van de SU.

• Brazos
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:05:
Het zou mooi zijn als het een 'val' zou zijn en deze 18 toestellen kapot worden geschoten.

Maar dat is wishful thinking, en zo doordacht zal het verlies van dat vliegveld niet zien. Verkeerde inschatting, niet goed voorbereid etc.

• PLAE
Redax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Ik vraag mij oprecht af waar het leger is waar ze al acht jaar aan hebben gewerkt. Is deze al volledig overlopen of? Ik begrijp er helemaal niets van.
Wat begrijp je niet? Ze zijn juist zwaar aan het vechten.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 22:57

ultimateharry

Team Slayer:-)

t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:07:
[...]

"complexe en speciale historische aspecten" klinkt als het erkennen van een Russische claim op het lang omdat het lang onderdeel is geweest van de SU.
Ja, en kennen we misschien nog meer "complexe en speciale historische aspecten" ergens. Even denken hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-10 11:03
@Virtuozzo Lees je posts graag, want ze lijken vol te staan met nuttige informatie en goed uitgelegd. Mag ik vragen wat jouw bronnen zijn en waar jij de kennis vandaan hebt?

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ultimateharry schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Ja, en kennen we misschien nog meer "complexe en speciale historische aspecten" ergens. Even denken hoor...
Wilde het net zeggen. Je zou precies dezelfde tekst kunnen gebruiken over een inval in Taiwan. Die zullen wel knap nerveus zijn nu.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
t_captain schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:07:
[...]

Samengevat: Oekraiene heeft niet hard genoeg gewerkt om de regio's in het oosten over te dragen aan de opstandelingen en nu komt Rusland helpen om dat even snel te regelen.

In weet niet precies wat er was afgesproken in Minsk en waarom Oekraiene daar een handtekening onder heeft gezet, daar zou 1Vandaag wel eens in mogen duiken.

[...]

Nou, komen jullie dan maar België binnenvallen , we zijn ooit nog deel geweest van de Nederlanden

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:38
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Wat begrijp je niet? Ze zijn juist zwaar aan het vechten.
Er zijn heel wat bronnen waar je het live kan volgen en als ik zie dat sommige Russische eenheden al in de buurt van Kiev zijn...

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-10 19:59
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Nou, komen jullie dan maar België binnenvallen , we zijn ooit nog deel geweest van de Nederlanden
Dan komen de Spanjaarden weer deze kant op, schiet niet op jho.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Redax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Er zijn heel wat bronnen waar je het live kan volgen en als ik zie dat sommige Russische eenheden al in de buurt van Kiev zijn...
Hoezo 'al'? Kijk eens naar het noorden van Kiev ;)

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 22:57

ultimateharry

Team Slayer:-)

Michael_OsGroot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Wilde het net zeggen. Je zou precies dezelfde tekst kunnen gebruiken over een inval in Taiwan. Die zullen wel knap nerveus zijn nu.
Exact, de Chinezen zijn bezig hun playbook te finetunen op basis van wat Putin nu aan het uitvoeren is.

• PLAE
[...]

Dat is een aanval geweest met helikopters eerder op de middag (34 heli's aldus Oekraïne, waarvan er 3 zijn neergehaald). Er zijn daar troepen ingevlogen. Maar Kiev is sowieso niet zo ver van de grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:48

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

De grens is ook in de buurt van Kiev. Daarbij staat Oekraïne tegenover 1 vd sterkste legers ter wereld. Het is niet alsof Moldavie is binnengevallen..

• iamerwin
-spuit 11-

[ Voor 97% gewijzigd door iamerwin op 24-02-2022 17:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Is zn einddoel niet een nieuwe sovjet unie?
Binnen PR is dat een narratief. Maar het is eigenlijk allemaal heel erg simpel, en juist dat maakt het moeilijk voorstelbaar.

Het is gewoon een bende inlichtingenofficieren die zelf de baas wilden zijn om te kunnen vreten en grensoverschrijdend gedrag ten toon te spreiden. En dus sloegen ze de handen ineen met georganiseerde misdaad. En dat is het gewoon, een crimineel regime van oligarchen die eigen land leeggezogen hebben.

En dus elders verder moeten vreten.

Al die PR, al die narratieven, het is allemaal gewoon gereedschap. Het kan per definitie nooit genoeg zijn en het zal altijd meer moeten opvreten.

We kunnen het ons niet veroorloven om het te bekijken alsof ons perspectief en onze ordening voor hen relevant is. Eerder in het topic is een leestip voorbij gekomen in discussie waar op harde maar hapklare wijze in kaart gebracht is geworden hoe het denken in elkaar zit. Feodalisme, Might Makes Right, grensoverschrijdend gedrag als primaire vereiste. Het boek richt zich specifiek op wat binnen Russische oligarchie als ideaalbeeld van heilige ordening gezien wordt: Tsjetsjenië.

Zie:

https://www.goodreads.com...40.A_Small_Corner_of_Hell

https://allthatsinteresting.com/anna-politkovskaya

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
*knip* let op onze topic warning, dit topic is niet bedoelt voor ongefundeerde rants over neutraliteit en energie prijzen.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Formeel bestaat Blackwater niet meer. Maar, wat we in algemene zin omschrijven als "blackwater" heeft zich enige tijd geleden voorafgaand aan incorporatie in een grotere PMC afgescheiden. Welke vorm het tegenwoordig heeft is een open vraag van onderzoek, personen van interesse zijn zowel opgedoken bij een Proud Boys en Flynn netwerken in de VS als binnen Wagner en andere Russische PMC's. Erik Prince is de afgelopen weken veelvuldig heen en weer gereisd tussen IJsland, de VS en de Krim.

• rolandos582
https://edition.cnn.com/e...b05b9cad4211f6ce457378961

Benieuwd wat ze nou eens gaan doen, niks lijkt me geen optie.

• PLAE
Afbeeldingslocatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Hostomel_Airport#/media/File:Gostomel-airport.jpg

Dit is nu op 15 km van Kiev in handen van de Russen. Zelensky heeft zojuist aangegeven dat ze het proberen te heroveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
D-dark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Maar even alledrie tegelijk.
-Natuurlijk weet China het. Maar er is wel een verschil tussen nu semi-neutraal blijven en actief een kant kiezen. Zolang China niet meegaat qua Taiwan blijft het aantal fronten beperkt. En dat is in het belang van de NAVO
- Zijn zeker bezorgd over een opkomend Rusland maar een Navo welke agressief een conflict begint is voor hun bevolking niet echt lekker om te verkopen dat men de NAVO moet steunen.
- Weinig. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Als schaap kan je prima stellen dat iedereen vegatarisch moet worden. De wolf luisterd daar niet naar. Men is hier vergeten dat vrede een prijs heeft en niet gratis is.
China zal doen wat goed is voor china. En ja, dat het westen en rusland elkaar verzwakken zal china zich heus niet druk in maken, integendeel.

NAVO start dit conflict niet, rusland heeft het gestart, denk je nu echt dat die landen dat niet beseffen?

Idd: niks. TIjd dus om iets anders te doen, die wolf gaat heus niet ophouden nadat hij 3 keer geproefd heeft en het altijd lekker was .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

*knip* reactie op mbr'ed post.
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Formeel bestaat Blackwater niet meer. Maar, wat we in algemene zin omschrijven als "blackwater" heeft zich enige tijd geleden voorafgaand aan incorporatie in een grotere PMC afgescheiden. Welke vorm het tegenwoordig heeft is een open vraag van onderzoek, personen van interesse zijn zowel opgedoken bij een Proud Boys en Flynn netwerken in de VS als binnen Wagner en andere Russische PMC's. Erik Prince is de afgelopen weken veelvuldig heen en weer gereisd tussen IJsland, de VS en de Krim.
Ik kan me haast niet voorstellen dat Academi hier in een operationele manier bij betrokken wil zijn, als ze er al geld in zien dan is het met logistiek.

[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 17:18 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Een van de dingen waar ik nog niet achter ben is waarom Rusland heel Oekraïne binnenvalt. De Cassus Beli zoals ik hem zag was beperkt tot de regio's in het oosten, het feit dat hij het uitbreid naar de volledige regio kon ik nog verklaren, de aanval op het westen ook, maar niet met de intentie tot bezetten.

De Cassus Beli voor die actie lijkt dan ook het volgende te zijn:
Rusland wil Oekraïne niet bezetten, maar het land moet wel "demilitariseren", zei een woordvoerder van het Kremlin rond het middaguur. Oekraïne moet wat Moskou betreft een neutraal land worden waar geen "offensieve wapens" gestationeerd zijn.
Maar dat is echt serieus onzin. Los van het tijdstip: Een land heeft het recht op zelfbeschikking. Dit is dan ook gewoon klassiek doelpostje verplaatsen. Ook de eerdere leugens over geschiedenis blijft mij dwars zitten. Dat soort leugens moet je namelijk door zetten.

Ook op de NOS weet men niet wat ze er precies mee aan doet (niet dat vreemd is), maar de spreker wijst ook op dat Rusland over meer zaken te twisten heeft.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
dicksterk schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:14:
ik vind dat we ons in een totaal idiote situatie hebben begeven. wij leven straks in armoede omdat we amerika zijn zin hebben gegeven en north stream 2 hebben gecanceld. anders kregen we amerikaanse sancties. en dat heet dan vrijheid en democratie. ik heb veel liever weer een sovjet unie, en west europa dan gewoon neutraal. we nemen dingen af van amerika, zoals chips enzo, en gas van rusland. dreigt amerika ons met sancties, dan dreigt rusladn met atoombommen. dreigt rusladn osn met sancties dan doet amerika dat. evenwicht dus. want ameriak gaat osn echt niet zodanig compenseren voor onze steun aan hun idee dat we niet afhankelijk mogen zijn van rusland.
het maakt mij echt geen bal uit of we over 10 jaar nederrusland of nedermerika heten, zoalng we maar gewoon kunnen leven met goedkoep olie en goedkoop gas en goedkope boodschappen. wij schermen met democratie, maar amerika is onze dictator dus wij zijn nu ook niet vrij.
Wie gaat ons verdedigen dan zonder US? In de tweede wereld oorlog bleek neutraal opstellen ook niet bepaald te werken... Het was de US die dat heeft opgelost. Dus die haat lijkt me binnen de context van dit conflict niet terecht. Zowel toen als nu is de US de drijvende kracht achter onze soevereiniteit. Als je daar vanaf wil dan zul je eerst het leger moeten herstructureren. Dan kun je niet weg komen met een hand vol tanks en gevechtsvliegtuigen. Dan moet je terug naar de tijd dat er minstens 1200 leopard tanks waren en 160 straaljagers.

• Virtuozzo
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:17:

[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat Academi hier in een operationele manier bij betrokken wil zijn, als ze er al geld in zien dan is het met logistiek.
Zijn ze niet. Die oude kern van Erik's Blackwater is, nu ja, iets wat zich afgescheiden heeft en waar niet van duidelijk is waar het werkt en voor wie. Zijn eigen bewegingen en netwerken, dat is meer inzichtelijk - primair verbonden aan het Mogilevich netwerk, maar ook in hoge mate verbonden aan economische activiteit van de familie (DeVos).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had Spanje nog niet gehoord volgens mij, bij deze ; via de https://edition.cnn.com/e...-02-24-22-intl/index.html
Russia's invasion of Ukraine "cannot go unpunished," Spain PM says
From CNN’s Al Goodman in Madrid

Spanish Prime Minister Pedro Sánchez on Thursday said Russia’s invasion of Ukraine will have “far-reaching consequences and cannot go unpunished.”

In a nationally-televised address in Madrid, he called on Russian President Vladimir Putin “to put an immediate end to the hostilities and revoke” Russia's recognition of territories in Ukraine.

Sánchez said the “European Union and the rest of the allies of the union had already approved a first package of measures” against Russia and that the EU’s Council is to meet later Thursday “to define its answer to this flagrant violation of international law.”

He called for a coordinated and unified European response and said sanctions against Russia would be the most effective approach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Redax schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Een functionele strijdkracht opbouw kost gemiddeld iets van twintig jaar. Wat men bereikt heeft bij alle escalaties en druk onder condities van zeer beperkte middelen mag best indrukwekkend genoemd worden.

Maar wat Oekraïne heeft staat in geen verhouding tot wat het Kremlin heeft. Voeg daar aan toe de verschillen in capabiliteit en niet enkel capaciteit en het is een uiterst scheve verhouding. Waarom denk je dat het land een kader van collectieve veiligheid zocht? 8)

Het is een goed voorbeeld van een oude historische les: zelfs al doe je alles goed, iemand die alleen staat, dat gaat niet goed.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45
Zelensky: 'Omliggende Europese landen kunnen hierna aan de beurt zijn'

https://www.nu.nl/spannin...materiaal-vernietigd.html

"Vroeger" had ik gedacht 'Yeah right, leuke oorlogsrhetoriek'. Maar nu denk ik 'Putin is echt tot alles in staat'...

• klaw
het lijkt erop dat het Syrie speelboek ook hier gewoon uitgespeeld gaat worden

• t_captain
ultimateharry schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Het is gewoon een diplomatieke manier om te zeggen dat ze niet van plan zijn om de Russische bondgenoot af te vallen als Moskou besluit om een voormalige Sovjet staat binnen te vallen en de "historische benden" te herstellen.

Dat mandaat reikt best ver. Zo'n beetje tot aan Berlijn.

• Wolly
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:19:
[...]

Wie gaat ons verdedigen dan zonder US? In de tweede wereld oorlog bleek neutraal opstellen ook niet bepaald te werken... Het was de US die dat heeft opgelost. Dus die haat lijkt me binnen de context van dit conflict niet terecht. Zowel toen als nu is de US de drijvende kracht achter onze soevereiniteit. Als je daar vanaf wil dan zul je eerst het leger moeten herstructureren. Dan kun je niet weg komen met een hand vol tanks en gevechtsvliegtuigen. Dan moet je terug naar de tijd dat er minstens 1200 leopard tanks waren en 160 straaljagers.
Het is allemaal heel lastig, wij zitten in een afhankelijkheidsrelatie met de US waardoor wij dus wel achter hun aan moeten lopen. Ondertussen spelen de grootmachten over onze rug (en die van vele anderen) een spel.

• PLAE
geen idee van welke zijde dit is. Ik zie geen grote witte letters...dus zou bijna denken Oekraïens.

• t_captain
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:22:
[...]

Het is allemaal heel lastig, wij zitten in een afhankelijkheidsrelatie met de US waardoor wij dus wel achter hun aan moeten lopen. Ondertussen spelen de grootmachten over onze rug (en die van vele anderen) een spel.
Als je wil meedoen qua welvaart, moet je altijd grootschalig aan de wereldhandel meedoen. Dat leidt vanzelf tot afhankelijkheden.

Je hebt twee alternatieven:

1. een meer gesloten en protectionistische economie (ten koste van flink wat welvaart)
2. de keuze aan welk machtsblok je je afhankelijkheden aan ophangt

Die keuze voor de VS als leidende partner is er een waar we vroeger vierkant achter stonden. Er zijn de afgelopen 30 a 40 jaar steeds meer bedenkingen geuit, maar eigenlijk zie ik nog geen betere optie.

• klaw
Er wordt nu over de gehele grens gevochten, lijkt erop dat plan A niet volgens plan gaat, en dat ze maar over de hele linie er soldaten tegenaan gooien.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-10 09:09

HaterFrame

Well... Poo came out!

klaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:26:
Er wordt nu over de gehele grens gevochten, lijkt erop dat plan A niet volgens plan gaat, en dat ze maar over de hele linie er soldaten tegenaan gooien.
Tsja opzich sluiten ze tactisch gezien het net, waardoor ukraine zich straks niet meer kan bevoorraden....

I am the great Cornholio!

• Virtuozzo
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:22:
Zelensky: 'Omliggende Europese landen kunnen hierna aan de beurt zijn'

https://www.nu.nl/spannin...materiaal-vernietigd.html

"Vroeger" had ik gedacht 'Yeah right, leuke oorlogsrhetoriek'. Maar nu denk ik 'Putin is echt tot alles in staat'...
Nu ja, dat zijn we al. Geruime tijd.

Maar dit is het probleem met hoe wij denken, en hoe men in het Kremlin denkt.

Gescheiden machten, aparte doosjes, hokje militair, hokje economie. Terwijl het Kremlin niet om mensen, grenzen of middelen maalt. Anything, anywhere, any time - everything is a tool.

Kijk naar hoeveel moeite onze media hebben met verslaggeving bij wat we 5e generatie oorlogsvoering noemen. Asymmetrisch conflict, hybride modellen en doctrines, inzet van artillerie net zoals cognitive warfare - dus psyops, gebruik van feeds om media te manipuleren, gebruik van denk tanks om politiek gedrag te beïnvloeden.

Het is allemaal best moeilijk voorstelbaar voor ons. Maar de facto verkeren we nog steeds in conflict, voor wat in het Kremlin zit is de Koude Oorlog niet enkel nooit opgehouden (enkel getransformeerd), men ziet continu conflict als de natuurlijke staat.

Omtzigt heeft bijvoorbeeld in zijn boek een aantal segmenten over de bijzondere rol van denk tanks, zowel in het Nederlandse als bij zijn Malta dossier. Het is iets om wel eens een verkenning bij te doen, want het is allemaal al hier. De huidige situatie in Oekraïne is een resultaat van het door ons ruimte laten vallen voor het Kremlin. Dat is heel hard om zo te zeggen, maar het is wel een toetsbare realiteit.

De laatste week aan berichten & discussie in het topic hier voorafgaand aan de escalaties sinds vannacht bevat vele bronnen, verwijzingen en onderbouwingen in die bredere maar kritieke context.

Dus ja: het is tot alles in staat. Want binnen mentale kaders en voedingssysteem is alles vereist. Er zijn geen grenzen, noch in soevereiniteit, noch in gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 24-02-2022 17:29 ]

• xzaz
In Moskow beginnen zich ook demonstraties te vormen maar iedereen die zijn mond open doet wordt direct afgevoerd:
https://twitter.com/ASLuhn/status/1496871785568034818

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
DevWouter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:18:
Een van de dingen waar ik nog niet achter ben is waarom Rusland heel Oekraïne binnenvalt. De Cassus Beli zoals ik hem zag was beperkt tot de regio's in het oosten, het feit dat hij het uitbreid naar de volledige regio kon ik nog verklaren, de aanval op het westen ook, maar niet met de intentie tot bezetten.
Misschien is dit je antwoord:
VS: doel van Russische invasie is Oekraïense regering omverwerpen

De Verenigde Staten denken dat de Russische invasie van Oekraïne als doel heeft om de Oekraïense regering omver te werpen. Een van de drie Russische aanvalslijnen is gericht op de hoofdstad Kiev, zegt een Amerikaanse inlichtingenfunctionaris.

Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten wil Rusland een pro-Russische regering in Kiev installeren, zo meldt Reuters. De Amerikanen zeggen dat ze tot nu toe geen zaken hebben gezien van de Russen in Oekraïne die vooraf niet waren verwacht.

Tegen CNN zegt een onbekende Amerikaanse functionaris dat de Russen meer dan 100 raketten op Oekraïne hebben afgevuurd. Er werden zeker 75 bommenwerpers gebruikt. De Amerikanen zeggen dat later vandaag meer Amerikaans materieel in Oost-Europa arriveert. Het gaat om onder meer zes F-35-straaljagers, die in Estland, Litouwen en Roemenië worden gestationeerd. Ook gaan er tientallen Amerikaanse helikopters naar Oost-Europa.
Bron: NOS liveblog Ik heb dit laatst ook van een deskundige ergens op een NPO-kanaal gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:26:
Is die conclusie voor eigen rekening en waar komt de info vandaan?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:40
DevWouter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:18:

De Cassus Beli voor die actie lijkt dan ook het volgende te zijn:

[...]

Maar dat is echt serieus onzin. Los van het tijdstip: Een land heeft het recht op zelfbeschikking. Dit is dan ook gewoon klassiek doelpostje verplaatsen. Ook de eerdere leugens over geschiedenis blijft mij dwars zitten. Dat soort leugens moet je namelijk door zetten.

Ook op de NOS weet men niet wat ze er precies mee aan doet (niet dat vreemd is), maar de spreker wijst ook op dat Rusland over meer zaken te twisten heeft.
De casus belli is historisch grondgebied. Rusland wilt van Oekraïne een tweede Belarus maken. Ze hopen dat ze Zelensky snel pakken en Oekraïne zich overgeeft. Nieuwe regering plaatsen en een jaar later gaat de eerste wereld weer vrolijk verder waar het was gebleven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:09:
[...]
Daar zijn we al mee bezig. Het plan is om eerst met een flinke groep Nederlanders huizen te kopen in België. Na een aantal jaren wil die groep toch liever bij Nederland horen en willen ze een zelfstandige regio worden. Daarna komen er Nederlandse vredestroepen om die arme burgers te helpen.
We weten nog niet precies of we stoppen bij Limburg en/of Luik of dat we meteen doorstomen naar Brussel maar Poetin is dat scenario aan het uitwerken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• xzaz
Mogen we dan in Vlaanderen de wegen repareren? Please.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
AequitasII schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:28:
[...]

De casus belli is historisch grondgebied. Rusland wilt van Oekraïne een tweede Belarus maken. Ze hopen dat ze Zelensky snel pakken en Oekraïne zich overgeeft. Nieuwe regering plaatsen en een jaar later gaat de eerste wereld weer vrolijk verder waar het was gebleven.
De casus belli is het dichterbij komen van concepten als rechtsstaat, democratie en open samenleving. Dat is voor criminelen een existentiële bedreiging.

Wat men daarna doet, dat is dat voedingssysteem van oligarchie. Verdelen van de taart, uitreiken van baronieën, stimuleren van onderlinge conflicten en concurrentie. Poppetje erbij, uitzuigen. Volgende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:16:
[Afbeelding]

Dit is nu op 15 km van Kiev in handen van de Russen. Zelensky heeft zojuist aangegeven dat ze het proberen te heroveren.
AD meldt net:
Volgens persbureau Reuters meldden Oekraïense militaire autoriteiten zojuist dat de Russen het vliegveld al gebruiken om er troepen heen te brengen. Twintig helikopters hebben er luchtlandingstroepen afgeleverd.
Is een recente post in hun liveblog naast een alinea over wat je al schreef over het terugveroveren. .
Pagina: 1 ... 124 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid