Niet te filmen dit.
pingkiller schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:08:
Ik lees dat er tot nu toe 40 doden zijn gevallen aan Oekraïense kant (bron nu.nl). Dat vind ik erg laag.
Bij een inval van een land had ik de verwachting dat het doden aantal veel sneller zou gaan. Heb ik een verkeerd beeld van wat nu precies gebeurd daar? Het lijkt nu relatief kleinschalige acties op verschillende plekken.
Niet om het goed te praten uiteraard, maar ik wil begrijpen wat er nu precies gebeurd.
Oekraïne voert geen conventionele oorlog, dat hadden ze verloren. Rusland heeft grote doelwitten gebombardeerd en dachten dat ze er dan al zouden zijn, maar het wordt guerilla oorlogsvoering met zwaar materiaal. In de tussentijd zijn er ook nog steeds dogfights bezig in het luchtruim, dus het is ze niet eens gelukt om alle strategische doelwitten te raken.
En dat is goed! Ieder uur dat dit langer duurt, hoe meer doden/gewonden er vallen aan de Russische kant (er worden ook gevangenen genomen). De roebel blijft dalen (inmiddels 10ct/EUR), en ik lees dat er ook wordt overwogen om SWIFT te blokkeren. Dan is het land ineens net zo geïsoleerd als Iran. Dat gaat de bevolking niet trekken.
De campagne zou een blitzkrieg moeten zijn, maar dat werkt niet als je het doelwit maanden aaneen gaat uitdagen met volledige bezetting, dan hebben ze alle tijd om zich in te graven door het hele gebied. In plaats van linies doorbreken moeten ze voor iedere meter vechten om 'm te nemen en vast te houden. En dat terwijl het draagvlak snel afneemt, de welvaart in Rusland zelf gaat hier zwaar onder lijden.
De vraag is eerder wat hem bezielt, deze uitkomst was te verwachten.