[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 168 Laatste
Acties:
  • 730.905 views

Onderwerpen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Het debat is verplaatst omdat de huidige ministers met andere buurlanden praten. Het debat is alleen discussiëren over wat er gebeurt en waarom de huidige overheid bepaalde keuzes maakt. Er zijn belangrijkere dingen op dit moment dan een debat.
Maar dat is toch de democratie wat we hebben?
Dat is waarom we een tweede kamer hebben zodat er JUIST over andere kanten gediscussieerd kan en MOET worden?

Niet dat er enig nut heeft of iets mee gedaan word, Rutten doet wat Rutten wilt en verontschuldigt zich naderhand wel voor zijn beslissingen.

Ik denk dat vele Nederlanders juist wel op een uitleg zitten te wachten over alles. :)

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 15:34
spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Wat wil Rusland met die hoop kernafval?
Opblazen?

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Niet bizar. Het Kremlin is een machtsdynamiek van zero sum denken en grensoverschrijdend gedrag. Alles kan, alles moet, alles is gereedschap.

Die vector is er een van duale focus. Voor PR, maar ook als weinig subtiele stok naar Europese lidstaten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:14:
[...]

He, ik ben het met je eens maar ga jij het de Groningers vertellen?
Ik woon in een gebied waar op kleine schaal aardgas wordt gewonnen, dus ja, ik wil het ze best vertellen.

People as things, that’s where it starts.

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 17:25
spartacusNLD schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Wat wil Rusland met die hoop kernafval?
Een gigantische dirty bomb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:01

Hello. Is it me you're looking for?

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:09:
Het debat wat vandaag zou plaatsvinden is verplaatst.

[Twitter]
Niet te filmen dit.
pingkiller schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:08:
Ik lees dat er tot nu toe 40 doden zijn gevallen aan Oekraïense kant (bron nu.nl). Dat vind ik erg laag.
Bij een inval van een land had ik de verwachting dat het doden aantal veel sneller zou gaan. Heb ik een verkeerd beeld van wat nu precies gebeurd daar? Het lijkt nu relatief kleinschalige acties op verschillende plekken.
Niet om het goed te praten uiteraard, maar ik wil begrijpen wat er nu precies gebeurd.
Oekraïne voert geen conventionele oorlog, dat hadden ze verloren. Rusland heeft grote doelwitten gebombardeerd en dachten dat ze er dan al zouden zijn, maar het wordt guerilla oorlogsvoering met zwaar materiaal. In de tussentijd zijn er ook nog steeds dogfights bezig in het luchtruim, dus het is ze niet eens gelukt om alle strategische doelwitten te raken.

En dat is goed! Ieder uur dat dit langer duurt, hoe meer doden/gewonden er vallen aan de Russische kant (er worden ook gevangenen genomen). De roebel blijft dalen (inmiddels 10ct/EUR), en ik lees dat er ook wordt overwogen om SWIFT te blokkeren. Dan is het land ineens net zo geïsoleerd als Iran. Dat gaat de bevolking niet trekken.

De campagne zou een blitzkrieg moeten zijn, maar dat werkt niet als je het doelwit maanden aaneen gaat uitdagen met volledige bezetting, dan hebben ze alle tijd om zich in te graven door het hele gebied. In plaats van linies doorbreken moeten ze voor iedere meter vechten om 'm te nemen en vast te houden. En dat terwijl het draagvlak snel afneemt, de welvaart in Rusland zelf gaat hier zwaar onder lijden.

De vraag is eerder wat hem bezielt, deze uitkomst was te verwachten.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dit slaat nergens op.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-10 08:48

spartacusNLD

This is Sparta!!

En dan? Gaan ze daar zelf niet net zoveel last van hebben? :|

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-10 19:59
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:16:
[...]

Ik woon in een gebied waar op kleine schaal aardgas wordt gewonnen, dus ja, ik wil het ze best vertellen.
Ik woon in een gebied waar op kleine schaal olie wordt gewonnen en waar we een goede band met de NAM hebben maar die Groningers gaan niet blij zijn.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Je kunt er vrijwel niks anders mee? Gewoon nog een potentiele stok om de EU/NAVO te slaan.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Laten ze maar het gewoon meenemen. Ja het treft sommige eu landen, maar SWIFT tref je Rusland wel op z'n hardst (op militaire actie na uiteraard)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Wat voor een voordeel zouden ze hierbij hebben? Ik zie enkel nadelen van een slecht begaanbaar en radioactief gebied?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Welke consequenties?

De winter is voorbij, de winter was ook niet streng dus we zullen aardige reserves moeten hebben.

We hebben nog Groningen, Duitsland heeft kool, Noorwegen olie en gas, Amerika schalie, Canada de teerzanden, en half europa heeft als het echt moet steenkool.

Ja, geen Russisch gas gaat jeuken, ik ga niet doen alsof dat geen pijn doet, echter, voor Rusland doet dat nog veel meer zeer, die leven zo'n beetje van die inkomsten, en China alleen kan dat echt niet dempen.

Samen met exit-SWIFT, het compleet stil leggen van export naar Rusland en het stoppen met uitgeven van visa's dwing je Rusland dan echt wel op de knieeën. Niet na een dag. Niet na een week of een maand. Misschien niet eens in een jaar. Maar de economie kapotdraaien heeft de Sovjet-Unie ook laten vallen.
je vergeet de deal met china recentelijk van 100 miljard(?) voor brandstaf?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Je kunt er vrijwel niks anders mee? Gewoon nog een potentiele stok om de EU/NAVO te slaan.
Je kunt er inderdaad niks mee, dat wil niet zeggen dat ze er een vuile bom mee gaan maken. Ze hebben alle componenten daar zelf al voor liggen, evenals geraffineerde kernwapens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ondertussen doen wij waar we het beste in zijn: Hamsteren.

[Twitter: https://twitter.com/regio15/status/1496866002734305281]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:28
k995 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:11:
[...]

En? China zal dat nu ook zeggen, wat maakt dat uit?
Denk je dat china niet weet dat dit poetin is?

[...]

Wees maar gerust dat die net zo bezorgd zijn om een opnieuw opkomend rusland.

[...]

We hadden "de perceptie" sinds 2014, wat heeft dat opgebracht?
Maar even alledrie tegelijk.
-Natuurlijk weet China het. Maar er is wel een verschil tussen nu semi-neutraal blijven en actief een kant kiezen. Zolang China niet meegaat qua Taiwan blijft het aantal fronten beperkt. En dat is in het belang van de NAVO
- Zijn zeker bezorgd over een opkomend Rusland maar een Navo welke agressief een conflict begint is voor hun bevolking niet echt lekker om te verkopen dat men de NAVO moet steunen.
- Weinig. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Als schaap kan je prima stellen dat iedereen vegatarisch moet worden. De wolf luisterd daar niet naar. Men is hier vergeten dat vrede een prijs heeft en niet gratis is.

• Smultie
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 24-02-2022 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stylze schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:15:
[...]

exit swift gaat dus waarschijnlijk niet gebeuren omdat landen nog lekker willen handelen met rusland hierna |:(
Ja, het is meer mijn natte droom qua sancties.

Gaat helaasch niet gebeuren, want, tja, ik weet het eigenlijk ook niet.
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Ik woon in een gebied waar op kleine schaal olie wordt gewonnen en waar we een goede band met de NAM hebben maar die Groningers gaan niet blij zijn.
Tja, het klinkt hard, maar ik ben ook wel eens niet blij. Natuurlijk is het superkut voor ze, maar er staat echt bizar veel op het spel. Stel die mensen zo schadeloos mogelijk, maar draai, als het moet, de gaskraan naar 11.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dit is de schade die Putin aan z'n eigen economie toebrengt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bmZJzxZ.png

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 17:25
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:19:

[Twitter]
Mensen die uren in de file staan voor een paar euro winst. Dit heb ik nooit begrepen. Tijd is ook wat waard lijkt me.

• siggy

siggy

Wait.... what?

nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:19:
[...]

Je kunt er inderdaad niks mee, dat wil niet zeggen dat ze er een vuile bom mee gaan maken. Ze hebben alle componenten daar zelf al voor liggen, evenals geraffineerde kernwapens.
Het is gewoon nog een angstmiddel in hun propaganda-oorlog. Denk dat 'we blazen tsjernobyl op' meer effect heeft in de media dan 'we zouden een vuile bom op elke moment kunnen lanceren'.

En op dit moment is Rusland/Putin tot alles in staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10 20:00
saert schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Wat voor een voordeel zouden ze hierbij hebben? Ik zie enkel nadelen van een slecht begaanbaar en radioactief gebied?
Ze gaan het natuurlijk niet opblazen, maar het is gewoon een logistiek strategisch punt.

Chornobyl ligt gewoon dicht bij Kiev en ook dicht bij hun basis in Wit Rusland.

Het is na Wit Rusland de volgende plek waar ze een decentrale hub kunnen inrichten om al hun materieel te gaan stallen en vanuit daar verdere aanvallen uit te voeren, naar bijvoorbeeld Kiev

Beetje bunny hoppen door het land denk ik dan, tot ze de meest strategische plekken hebben ingenomen. En dan proberen ze waarschijnlijk het kleinere gut te pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Silent Thunder op 24-02-2022 16:22 ]

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

[Twitter]
Ja handig, kan ik zo dadelijk na m'n werk nergens meer tanken, bedankt dat ze het ff op internet zetten.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Chernobyl zit tussen de Wit-Russische grens en Kiev. De Russen trekken op naar Kiev en komen dus langs Chernobyl.

Het is te hopen dat er in het heetst van de strijd niet per abuis iets wordt geraakt wat beter niet geraakt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40

[Twitter]
Niet omdat brandstof op zal raken, maar omdat de toch al idioot hoge energie prijs door de ionosfeer gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:

Tja, het klinkt hard, maar ik ben ook wel eens niet blij. Natuurlijk is het superkut voor ze, maar er staat echt bizar veel op het spel. Stel die mensen zo schadeloos mogelijk, maar draai, als het moet, de gaskraan naar 11.
Denk dat Groningen wel een raar voorbeeld is. Niet alsof men de mensen met mijnschade in Limburg, of de huisverzakkingen door de A2 tunnel bij Maastricht schadeloos hebben gesteld. Of ooit gesteld gaan worden. Waarom is Groningen dan anders. Al dat geld van het gas heeft de politiek al verbrast, itt Noorwegen, gaan we straks een totaal negatief rendement erop maken. Slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Lordy79

Vastberaden

nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:16:

De roebel blijft dalen (inmiddels 10ct/EUR),
doe daar nog maar een factor 10 af...
voor 1 eurocent krijg je een roebel.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Mensen die uren in de file staan voor een paar euro winst. Dit heb ik nooit begrepen. Tijd is ook wat waard lijkt me.
Met draaiende motor... :F

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:
Dit is de schade die Putin aan z'n eigen economie toebrengt.

[Afbeelding]
Dat is relatief. Als het weer rustiger (lijkt) te worden schiet het weer net zo hard omhoog.

• Wolly
  • Niet online
jaapstobbe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Zo'n rijtje auto's zal toch geen uren duren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jackson6 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Ja handig, kan ik zo dadelijk na m'n werk nergens meer tanken, bedankt dat ze het ff op internet zetten.
Tank je toch langs de snelweg :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Ja, het is meer mijn natte droom qua sancties.

Gaat helaasch niet gebeuren, want, tja, ik weet het eigenlijk ook niet.

[...]

Gebruik crisis voor constructieve doeleinden. Nationaal fonds naar Scandinavisch voorbeeld. Geen wiebelen meer met het weg laten lopen met het geld door partners selectieve belangen en Nederland met de schadelast opzadelen.

Koppel daar energietransitie aan, en een stimuleringsfonds voor de correlatie van MKB/R&D/lokale productie en je hebt vrij snel klassiek netwerkfenomeen van groeiprocessen met innovatiefocus.

We weten hoe dat werkt.
We weten hoe dat moet.

Maar Nederlandse machtspolitieke verbinding wil dat niet. Want:

1. Dan moet men werken.
2. Dan loopt men risico dat de Nederlander achter de oorzaken van opschuivende lijnen komt (machtspolitieke ideologie).
3. Dan moeten de gekoppelde netwerken van selectief belang (met krimpende voetafdruk en veelal negatieve spin-off) gaan werken voor het geld.

I know, ik ben even hard, maar potverdorie, het is allemaal een kwestie van willen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mocht dit daadwerkelijk een grootschalige oorlog worden tussen Rusland en Oekraïne: Welke risico's moeten we vanuit het Westen rekening mee houden qua verstoring van Russische en Oekraïense industrie? Gas, olie, graan, etc. - Zijn we niet ontzettende pineut wereldwijd als dit plat komt te liggen? En op welk moment wordt het daardoor bittere noodzaak ons in dit conflict te mengen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:06

Agent47

I always close my contracts.

link0007 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:25:
Mocht dit daadwerkelijk een grootschalige oorlog worden tussen Rusland en Oekraïne: Welke risico's moeten we vanuit het Westen rekening mee houden qua verstoring van Russische en Oekraïense industrie? Gas, olie, graan, etc. - Zijn we niet ontzettende pineut wereldwijd als dit plat komt te liggen? En op welk moment wordt het daardoor bittere noodzaak ons in dit conflict te mengen?
Geen tulpen meer voor hun. Dat zal ze leren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kepro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:33:
Bizar;

https://mobile.twitter.co...3rg4Yn-jGRpfUZXspQzQ&s=08

[mbr] Let op, dit kan voor sommigen schokkende beelden bevatten.

Volgende keer graag een korte beschrijving van de inhoud en waarom het relevant is hier[/]
Door merg en been ging dit. Echt verschrikkelijk.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:47

marapuru

db.

Wellicht is dit ergens te vergelijken met het blokkeren van het Suezkanaal een half jaar geleden. Dat voelt de wereld op zoveel fronten. Denk dat het niet een opsomming zal zijn van 3 of 4 risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:37
Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:23:
[...]

Dat is relatief. Als het weer rustiger (lijkt) te worden schiet het weer net zo hard omhoog.
Dat hoeft niet dat ligt aan de sancties en als veel buitenlanders hun kapitaal van die markt afhalen dan zie ik niet dat het net zo hard weer omhoog schiet. Vergeet niet dat hoewel het niet strafbaar is, bedrijven maar ook overheden en beleggingsfondsen op deze manier niet met Rusland geassocieerd willen worden.

Natuurlijk zal Poetin proberen de beurzen te stabiliseren, maar ga er maar vanuit dat er veel geld verloren gaat. Ik heb nog nooit gezien dat oorlogen juist kapitaal aantrekken vanuit het buitenland.

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-10 16:08
Rusland staat er op dat vlak dan veel slechter voor lijkt me en kan geen langdurige oorlog volhouden.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:11:
[...]

Er is geen discussie; de maatregelen van de NAVO waren heel snel geslonken, dat lag al klaar.
Er is alleen maar discussie. Dat is het hele probleem, nergens zijn we het over eens en vervolgens roepen we dat het allemaal verschrikkelijk is. That's it.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
We gebruiken in Nederland bijna geen Russisch gas, we hebben ons eigen gesloten systeem vanuit Groningen of LNG schepen (waar het gas wordt omgezet in laag calorisch gas) vanuit de haven. De NAM heeft enkel de gasprijs gekoppeld aan de Europese prijs (gek genoeg).

Nederland is dus niet afhankelijk van gas uit Rusland. De rest van Europa wel veel meer.

De gaskraan dichtdraaien in Groningen doen we dus door minder gas te verbruiken (warmtepompen) en meer LNG in te kopen uit b.v. Amerika. :)

• Virtuozzo
  • Niet online
Um. Dat is het al? Na jaren van frozen conflict met dagdagelijkse escalaties?

Het was twintig jaar geleden al bittere noodzaak om geen ruimte te scheppen voor wat in het Kremlin zit. Dan zaten we nu niet in de huidige omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Gebruik crisis voor constructieve doeleinden. Nationaal fonds naar Scandinavisch voorbeeld. Geen wiebelen meer met het weg laten lopen met het geld door partners selectieve belangen en Nederland met de schadelast opzadelen.

Koppel daar energietransitie aan, en een stimuleringsfonds voor de correlatie van MKB/R&D/lokale productie en je hebt vrij snel klassiek netwerkfenomeen van groeiprocessen met innovatiefocus.

We weten hoe dat werkt.
We weten hoe dat moet.

1. Dan moet men werken.
2. Dan loopt men risico dat de Nederlander achter de oorzaken van opschuivende lijnen komt (machtspolitieke ideologie).
3. Dan moeten de gekoppelde netwerken van selectief belang (met krimpende voetafdruk en veelal negatieve spin-off) gaan werken voor het geld.

I know, ik ben even hard, maar potverdorie, het is allemaal een kwestie van willen.
Wat energietransitie betreft lijkt Nederland actief niet te willen verduurzamen, of alleen maar de multinationals de grote subsidies te blijven geven. Ik heb daar nooit wat van gesnapt, want als een rijk land als NL is de energietransitie voor 80% peanuts.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:24:
[...]

Zo'n rijtje auto's zal toch geen uren duren?
Iets van 5 minuten per auto? Dat tikt echt wel aan.
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:25:
[...]

We weten hoe dat werkt.
We weten hoe dat moet.

1. Dan moet men werken.

Ja, dat zijn dingen die ik net zo graag wil als jij, en volgens mij de meesten in dit topic wel.

Maar ik zie het simpelweg niet gebeuren, en als de machtspolitiek zelfs door deze oorlog dingen niet wil veranderen, zie ik ze oprecht nooit veranderen.

Ik hoop dat er een EU-land is die wel de knop weet om te zetten, dat land is dan direct een kandidaat om misschien heen te verhuizen.

Misschien een Baltische staat, heb ik ook nog een beetje spanning in mijn leven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Andyk125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:27: Ik heb nog nooit gezien dat oorlogen juist kapitaal aantrekken vanuit het buitenland.
bekende quote: "the time to buy is when there's blood in the streets."

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:23:
[...]

De reden dat het instort is niet omdat er oorlog is, maar omdat er vanuit de EU en VS niet meer gehandeld mag worden met deze bedrijven. Ik zie dit niet zo snel herstellen. Dit is nou waar die sancties voor dienen.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Andyk125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Dat hoeft niet dat ligt aan de sancties en als veel buitenlanders hun kapitaal van die markt afhalen dan zie ik niet dat het net zo hard weer omhoog schiet. Vergeet niet dat hoewel het niet strafbaar is, bedrijven maar ook overheden en beleggingsfondsen op deze manier niet met Rusland geassocieerd willen worden.

Natuurlijk zal Poetin proberen de beurzen te stabiliseren, maar ga er maar vanuit dat er veel geld verloren gaat. Ik heb nog nooit gezien dat oorlogen juist kapitaal aantrekken vanuit het buitenland.
Oorlog niet maar herstel wel. En als er geld te verdienen is, dan zijn er genoeg mensen als de kippen bij om een graantje mee te pikken, daar helpt geen morele mores tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:27:
[...]

Wat energietransitie betreft lijkt Nederland actief niet te willen verduurzamen, of alleen maar de multinationals de grote subsidies te blijven geven. Ik heb daar nooit wat van gesnapt, want als een rijk land als NL is de energietransitie voor 80% peanuts.
Zoekterm: ABDUP lobby. Lang verhaal kort: Nederland zit met eenzelfde probleem als Rusland, minder ver op de lijn, maar wel op de lijn. Machtspolitiek is dominant en beweeg zich in focus op regentisme binnen de overlap tussen conservatisme en autoritarisme.

Zeker, het zou peanuts kunnen zijn. Ware het niet dat we de afgelopen periodes toegegeven hebben aan beleid en bestuur op ideologische basis. En daarachter zit gewoon externe consultatie.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FiXeR.nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:27:
We gebruiken in Nederland bijna geen Russisch gas, we hebben ons eigen gesloten systeem vanuit Groningen of LNG schepen (waar het gas wordt omgezet in laag calorisch gas) vanuit de haven. De NAM heeft enkel de gasprijs gekoppeld aan de Europese prijs (gek genoeg).
Lijkt me logisch, het is niet alsof dat gas enkel in Nederland gebruikt kan worden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:29:
[...]

De reden dat het instort is niet omdat er oorlog is, maar omdat er vanuit de EU en VS niet meer gehandeld mag worden met deze bedrijven. Ik zie dit niet zo snel herstellen. Dit is nou waar die sancties voor dienen.
Nee, men verkoopt en masse... daarom daalt de koers (zo sterk). En het kunnen inderdaad EU/VS investeerders zijn die en masse verkopen ivm sancties. Maar als ik het moreel niet verwerpelijk vond zou ik nu graag een flink bedrag willen investeren op de Russische beurs.

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 22:10
Agent47 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:26:
[...]

WTF winnen WIJ daar mee ? Zometeen hebben we als NL zelf een probleem omdat er gigantisch veel bedrijven omvallen die te veel met Rusland samen werken ...

Ik zeg niet dat we niks moeten doen, maar zomaar met sancties houden we zelf ook niet vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
nst6ldr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Precies op verschillende investeringsplatformen waarop ik zit zijn alle Russische investeringen al uitgeschakeld.

• Andyk125
himlims_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:28:
[...]

bekende quote: "the time to buy is when there's blood in the streets."
Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:29:
[...]

Oorlog niet maar herstel wel. En als er geld te verdienen is, dan zijn er genoeg mensen als de kippen bij om een graantje mee te pikken, daar helpt geen morele mores tegen.
Ja maar we leven in een hele andere tijd waar alles op straat komt te liggen en de publieke opinie hele bedrijven kunnen opdoeken.

Vroeger was het voor het gewone publiek niet interessant wat of waar bedrijven hun geld in investeerden. Dat ligt tegenwoordig echter wel wat anders. Bedrijven, overheden maar ook investeringsmaatschappijen zullen zich moeten kunnen verantwoorden.

[ Voor 20% gewijzigd door Andyk125 op 24-02-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
siggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Het is gewoon nog een angstmiddel in hun propaganda-oorlog. Denk dat 'we blazen tsjernobyl op' meer effect heeft in de media dan 'we zouden een vuile bom op elke moment kunnen lanceren'.

En op dit moment is Rusland/Putin tot alles in staat...
Je kan natuurlijk ook beargumenteren dat Oekraine de kerncentrale en de (vermeende ?) gevechten eromheen gebruikt als propaganda om maar zoveel mogelijk Westerse betrokkenheid te krijgen.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-10 10:44
fsfikke schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Lijkt me logisch, het is niet alsof dat gas enkel in Nederland gebruikt kan worden.
Yep, als dat Russisch gas verdwijnt dan is er dus destemeer vraag naar ander gas wat NL dus al gebruikt. Meer vraag -> hogere prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:28
Sarcasme gast.... :O

Twente komt eraan!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:22
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:52:
Als Rus zou ik nu niet graag op vakantie zijn ergens in europa.
Of juist wel.. kan je direct asiel aanvragen

Ik begrijp prima wat je bedoeld, echter zou ik nu niet in eigen land willen zijn indien ik daar zou wonen (althans, dat denk ik).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Agent47 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Je maakt een grapje, maar ja, ook dat soort dingen doen al pijn.

Het leven van de gewone Russen wat stapjes kutter maken doet echt wel dingen, zelfs met de oligarchen aan de top.
x280 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:31:
[...]

WTF winnen WIJ daar mee ? Zometeen hebben we als NL zelf een probleem omdat er gigantisch veel bedrijven omvallen die te veel met Rusland samen werken ...

Ik zeg niet dat we niks moeten doen, maar zomaar met sancties houden we zelf ook niet vol.
Nederlanders kunnen ook tulpen kopen. De halve wereld kan tulpen kopen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Laat de sancties de weg zijn naar grote veranderingen.

Een soort.....Great Reset :+

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
x280 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:31:
[...]

Bekend met sarcasme?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-10 11:02
PLAE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Dit is die brug trouwens.

Kakhovka Hydroelectric Power Plant

https://www.google.com/ma...3d46.7760894!4d33.3718085

Dit is geen beste start in het zuiden. Hoe hebben ze in hemelsnaam zo snel zoveel kilometers af kunnen leggen. Ze hebben de verdediging van die route jarenlang voor kunnen bereiden (als OekraÏne).
De brug bij deze centrale zou inmiddels heroverd zijn door de OekraÏeners. (onbevestigde berichten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 14:32

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bekend met [ZT]? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:56
xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:08:
[...]

En dan aanvaard je ook de consequenties?
Met alle liefde, Putin praat maar een taal en dat is niet diplomatieke taal.

Met elke euro voor deze bedrijven steunen wij een zwakker Europa. Deze bedrijven steunen Putin.

Het is heel simpel, als jij het westen of je leven zo wilt behouden zoals nu zonder oorlog, dan zit er niks anders op dan het verbieden van dit soort bedrijven in het westen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Andyk125 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:32:

Ja maar we leven in een hele andere tijd waar alles op straat komt te liggen en de publieke opinie hele bedrijven kunnen opdoeken.

Vroeger was het voor het gewone publiek niet interessant wat of waar bedrijven hun geld in investeerden. Dat ligt tegenwoordig echter wel wat anders. Bedrijven, overheden maar ook investeringsmaatschappijen zullen zich moeten kunnen verantwoorden.
Wake up...
De wereld is groter dan Nederland of de EU. Er zijn ook andere landen in de wereld en om generalisatie te voorkomen noem ik even geen andere landen individueel maar er zijn er genoeg die maar één doel hebben en dat is geld verdienen. Of het nou wapenindustrie, zeer vervuilende fossiele energie of mijnbouw is of wat dan ook.. als het maar rendeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

renegrunn schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:20:
Schalke04 maakt een duidelijk statement, en breekt met sponsor Gazprom:

https://www.telegraaf.nl/...sische-aanval-op-oekraine
Ze hadden die samenwerking natuurlijk helemaal niet aan moeten gaan, beetje laf dit.

Geld tralala..

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
pizzacabonara schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Ze hadden die samenwerking natuurlijk helemaal niet aan moeten gaan, beetje laf dit.
En wij hadden gister geen CL moeten kijken. Beetje laf dit. Wanneer stapt Ajax uit de CL?

[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 24-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:05

Zewatanejo

Fine Thanks!

Als dit klopt, gaat het nog niet zo hard met de Russische opmars

[Twitter: https://twitter.com/militaryrage/status/1496869920847667206]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Tijntje
  • Laatst online: 29-10 12:40

Tijntje

Hello?!

Voegt ook echt iets toe op dit moment, laten we ons vooral zorgen maken over de handel door de Rotterdamse haven
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-59666482
Zorgen bij Havenbedrijf Rotterdam

Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich zorgen over de Russische invasie in Oekraïne. Vanuit Rusland komt een grote hoeveelheid energie binnen in Rotterdam, die in Europa wordt gebruikt en geconsumeerd. "Dus deze oorlog kan significante complicaties hebben voor ons, zei Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf op NPO Radio 1. De Rotterdamse haven verwerkt jaarlijks ongeveer 62 miljoen ton aan goederen die zijn gerelateerd aan Rusland.

Veel grondstoffen, zoals nikkel en koper, komen uit Rusland en worden gebruikt bij industriële processen. Sommige grondstoffen zijn vervangbaar, terwijl andere grondstoffen moeilijker te verkrijgen zijn. Dit zal gevolgen hebben als de EU besluit goederen uit Rusland te boycotten: "Dan moeten we goed doordenken hoe en of we de goederen kunnen vervangen", aldus Castelein.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

pizzacabonara schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Geld tralala..
Net zo laf als het WK in Qatar en olympische spelen in China...? Ik geloof niet dat Putin hier wakker van ligt maar op zich is het natuurlijk negatieve PR als een club een (financieel lucratief) sponsorcontract opzegt...

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-10 06:18
Brazos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Chernobyl zit tussen de Wit-Russische grens en Kiev. De Russen trekken op naar Kiev en komen dus langs Chernobyl.

Het is te hopen dat er in het heetst van de strijd niet per abuis iets wordt geraakt wat beter niet geraakt kan worden.
Het lijkt er inderdaad op dat ze via de grond een corridor willen naar Kiev. De vraag is via welke weg ze precies binnen komen. De meest logische weg loopt langs Chernobyl, de reactor ligt verder naar het noorden, gelukkig niet op de route naar Kiev. :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Tijntje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:37:
Voegt ook echt iets toe op dit moment, laten we ons vooral zorgen maken over de handel door de Rotterdamse haven

[...]
het gaat niet alleen om de haven van Rotterdam maar ook bedrijven (en consumenten) die afhankelijk zijn van de aanvoer van bepaalde goederen. Er staan potentieel veel banen op de tocht...

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Net zo laf als het WK in Qatar en olympische spelen in China...? Ik geloof niet dat Putin hier wakker van ligt maar op zich is het natuurlijk negatieve PR als een club een (financieel lucratief) sponsorcontract opzegt...
Zelfde verhaal. links lullen, rechts vullen.

Poah dikke Massey.

• Virtuozzo
  • Niet online
Zewatanejo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:37:

[Embed]
Dat komt best goed overeen met analyses. Wat ontbreekt is echter de decapitatie initiatieven, mobiele eenheden in forward deployment. Zoals bij vliegvelden, logistieke hubs e.d.

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]
De hele wereld is zo verwoven met elkaar, dat het wel degelijk relevant is. Ben ook wel benieuwd wat het doet met de containerprijzen vanuit China. Dit gaat nog genoeg rippeleffecten op handel hebben, of het nou leuk is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy

[Embed]
Nee, het lijkt er op dat het niet zo sel gaat als Poetin allicht had verwacht.
Het was natuurlijk niet slim om zolang te blijven dreigen ,op die manier kon Oekraine zich toch enigzins voorbereiden.
Eerlijk gezegd, ik had zelfs niet gedacht dat Poetin zou aanvallen, en al zeker niet verder dan de separatistiche regio's.
Ik vraag me af hoelang Poetin dit kan volhouden

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:39:
[...]

het gaat niet alleen om de haven van Rotterdam maar ook bedrijven (en consumenten) die afhankelijk zijn van de aanvoer van bepaalde goederen. Er staan potentieel veel banen op de tocht...
Dat begrijp ik maar mijn inziens zou de media er nu beter aan doen ons het volledige verhaal te vertellen en uit te leggen.
Met daar ook bij dat het ons zeker pijn gaat doen maar dat niets doen geen optie meer is, en dat ieder euro waar we ons zelf pijn mee doen Rusland 3 keer zo veel pijn mee doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 24-02-2022 16:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-10 21:19

boesOne

meuh

[...]
Dit is echt NL ten voeten uit. Grenzen stellen doet pijn ja. Maar alles maar accepteren doet op den duur meer pijn. Choose wisely.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

xzaz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:36:
[...]

En wij hadden gister geen CL moeten kijken. Beetje laf dit. Wanneer stapt Ajax uit de CL?
Misschien is voetbal niet een goed voorbeeld, want dat is zo corrupt als de neten.

Poah dikke Massey.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Misschien dat defensie wat meer personeel kan gebruiken. Wat extra werkzoekenden is dan niet zo'n ramp.

• Tristan
  • Laatst online: 29-10 11:49

[Embed]
Als ik CNN mag geloven hebben ze net het vliegveld bij Kiev ingenomen, dan kan het heel hard gaan.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

*knip* reageer constructief en inhoudelijk, dit soort oneliners voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 80% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 17:20 ]

Poah dikke Massey.

• Andyk125
Lordy79 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Wake up...
De wereld is groter dan Nederland of de EU. Er zijn ook andere landen in de wereld en om generalisatie te voorkomen noem ik even geen andere landen individueel maar er zijn er genoeg die maar één doel hebben en dat is geld verdienen. Of het nou wapenindustrie, zeer vervuilende fossiele energie of mijnbouw is of wat dan ook.. als het maar rendeert.
Waarom moet ik wakker worden?

Ik weet niet hoeveel verstand jij van zaken hebt, maar ook voordat de oorlog begonnen is zijn er hele strenge regels om met bepaalde landen zaken te doen. Misschien wordt het tijd dat je zelf wakker wordt.

Dat er landen en firma's in bepaalde landen zijn die zaken doen die niet door de beugel kunnen dat weten we wel, maar dit geld niet voor het overgrote deel. Fossiele energie of mijnbouw is nog gewoon aan de dagelijkse order, waarom gaat anders nu de gasprijs zo dramatisch omhoog. Wapens zijn ook nodig, hoe verdedigen anders landen zich? Wat heeft dat met de wapenindustrie te maken, die wordt niet gerund door een land maar door gewone bedrijven die zich ook aan de regels moeten houden.

Jij praat over hele andere zaken die hier helemaal niets mee te maken hebben.

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Het was natuurlijk niet slim om zolang te blijven dreigen ,op die manier kon Oekraine zich toch enigzins voorbereiden.
Eerlijk gezegd, ik had zelfs niet gedacht dat Poetin zou aanvallen, en al zeker niet verder dan de separatistiche regio's.
nouja zijn natuurlijk nog geen 24 uur bezig he, maar urkraine lijkt zich ieder geval niet makkelijk over te geven en lijkt te willen vechten voorlopig.

Maar als het donker wordt zal rusland weer flink gaan huishouden ben ik bang.

[ Voor 5% gewijzigd door Stylze op 24-02-2022 16:44 ]

Playstation 5

• Tristan
himlims_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:35:
[...]

maat van me kan auto rijden, heeft er geen, zijn broer heeft er eentje gejat ... maar ze kunnen gewoonweg niet weg. als in; alles op slot, overal blokkades, controles etc. ookal heb je een auto ... kan je nergens heen
Zo triest. Hij heeft al een week lang zijn familie geprobeerd aan te sporen om ze daar weg te krijgen, maar ze geloofde gewoon niet dat dit kon gebeuren. En nu zit je daar :-(

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
boesOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Dit is echt NL ten voeten uit. Grenzen stellen doet pijn ja. Maar alles maar accepteren doet op den duur meer pijn. Choose wisely.
Die "Choose wisely" gaat dan ook de andere kant op. Blindelings afkappen waar het Rusland mogelijk minder pijn doet dan bij onszelf is ook een actie die op termijn in de hand van Poetin speelt.

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-10 22:10
Stoppen we nu ook met het ISS ? Laat de russen maar een eigen bouwen ... gooi de russische astronauten eruit. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
[...]

Huh?! Ik copy/paste de tekst effe:
Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich zorgen over de Russische invasie in Oekraïne. Vanuit Rusland komt een grote hoeveelheid energie binnen in Rotterdam, die in Europa wordt gebruikt en geconsumeerd. "Dus deze oorlog kan significante complicaties hebben voor ons, zei Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf op NPO Radio 1. De Rotterdamse haven verwerkt jaarlijks ongeveer 62 miljoen ton aan goederen die zijn gerelateerd aan Rusland.

Veel grondstoffen, zoals nikkel en koper, komen uit Rusland en worden gebruikt bij industriële processen. Sommige grondstoffen zijn vervangbaar, terwijl andere grondstoffen moeilijker te verkrijgen zijn. Dit zal gevolgen hebben als de EU besluit goederen uit Rusland te boycotten: "Dan moeten we goed doordenken hoe en of we de goederen kunnen vervangen", aldus Castelein.
De beste man zegt alleen "Dus deze oorlog kan significante complicaties hebben voor ons" en "Dan moeten we goed doordenken hoe en of we de goederen kunnen vervangen". Wat is daar zo verkeerd aan? De beste man denkt aan z'n bedrijfsvoering en geeft geen enkel oordeel.

Echt hoor, óf leer eens wat begrijpend lezen óf zeg dan gewoon niks. :F :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stylze schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:42:
[...]

nouja zijn natuurlijk nog geen 24 uur bezig he, maar urkraine lijkt zich ieder geval niet makkelijk over te geven en lijkt te willen vechten voorlopig.
Het lijkt erop dat mensen in dit topic verwachten dat een land ter grootte van Frankrijk in een dag veroverd zou zijn :?

• Virtuozzo
  • Niet online
oldgrumpy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Tempo van traditionele verplaatsingen van eenheden is lager dan burgers meestal denken. Het is ook een groter gebied dan hier vaak gedacht wordt.

Wat misschien tegenvalt voor het Kremlin is de impact / voortgang van die decapitatie initiatieven. Met uitzondering van Antonov Airport lijken die vooralsnog minder effectief dan misschien gedacht.
Daar zit een valstrik van onze sociale psychologie. Juist datgene wat confronterend is wijzen we sneller in bias af wanneer het op tafel gegooid wordt door de veroorzaker. Het Kremlin adverteert al maanden agenda. Het is net zoiets als een Trump die van alles roept waarna mensen het niet serieus nemen maar dan verrast staan dat hij precies deed wat hij zei voor chaos en disruptie - maar wat men niet serieus nam.
Functioneel? Enkele maanden, maar dan zit hij aan zijn grens voor operationeel bereik en capaciteit. Bij flinke condities voor beheersing van gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Tristan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Als ik CNN mag geloven hebben ze net het vliegveld bij Kiev ingenomen, dan kan het heel hard gaan.
En wat zei ik?
Ukrainian government sources tell me 18 Il-76 planes have left Pskov direction Kyiv, will arrive in about an hour

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Het lijkt erop dat mensen in dit topic verwachten dat een land ter grootte van Frankrijk in een dag veroverd zou zijn :?
Waarschijnlijk op basis van tien jaar C&C Red Alert ervaring.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:54
Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Nuclaire oorlog zal er niet komen, nu niet en straks niet. Op zulke schaal oorlog voeren is alleen wanneer je een grootmacht tot het uiterste hoekje drijft en geen andere optie/kans meer geeft.
Daarnaast zal de Silo's bij nuclaire aanslag in europa actief worden gesteld en je vergeet even gauw hoeveel europa in opslag heeft staan.

Ja rusland heeft er veel meer, maar maakt ze niet minder dan die van Frankrijk en UK.

[Afbeelding]

Daarnaast weet iedere leider wel dat een volle nuclaire oorlog is de mensheid of uitroeien of terugsturen naar de stenentijdperk.
Dat is toch precies het scenario dat je voorstelde? Dat navo makkelijk over Rusland en China zou heen rollen? Los van het gebrek aan materieel voorkomen de nucleaire wapens dat scenario.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Weet je, ergens is het iets tussen grappig en pijnlijk. Bij een NOS wordt gesproken over sancties, en financieel / fiscale verwevenheden.

Er wordt gesproken over Zwitserland, maar met geen woord over het nieuwe dossier van Credit Suisse.
Er wordt gesproken over het VK, maar met geen woord over de City.
Er wordt geen woord gezegd over de rol van Nederland.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zegt dat? Zijn transportvliegtuigen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

iamerwin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Huh?! Ik copy/paste de tekst effe:

[...]

De beste man zegt alleen "Dus deze oorlog kan significante complicaties hebben voor ons" en "Dan moeten we goed doordenken hoe en of we de goederen kunnen vervangen". Wat is daar zo verkeerd aan? De beste man denkt aan z'n bedrijfsvoering en geeft geen enkel oordeel.

Echt hoor, óf leer eens wat begrijpend lezen óf zeg dan gewoon niks. :F :/
Die beste man doet inderdaad niets fout maar gewoon zijn werk.
Probleem is dat de NOS dit brengt zonder achtergrond waarom sancties een x maal meer pijn doen in Rusland dan bij ons.
Nu zorgt het enkel dat Henk en Ingrid denken, laten we maar niets doen anders wordt alles zo duur.
Het schept een narratief.

• oldgrumpy
Virtuozzo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:45:
[...]

Tempo van traditionele verplaatsingen van eenheden is lager dan burgers meestal denken. Het is ook een groter gebied dan hier vaak gedacht wordt.

Wat misschien tegenvalt voor het Kremlin is de impact / voortgang van die decapitatie initiatieven. Met uitzondering van Antonov Airport lijken die vooralsnog minder effectief dan misschien gedacht.

[...]

Daar zit een valstrik van onze sociale psychologie. Juist datgene wat confronterend is wijzen we sneller in bias af wanneer het op tafel gegooid wordt door de veroorzaker. Het Kremlin adverteert al maanden agenda. Het is net zoiets als een Trump die van alles roept waarna mensen het niet serieus nemen maar dan verrast staan dat hij precies deed wat hij zei voor chaos en disruptie - maar wat men niet serieus nam.

[...]

Functioneel? Enkele maanden, maar dan zit hij aan zijn grens voor operationeel bereik en capaciteit. Bij flinke condities voor beheersing van gebied.
functioneel misschien wel, maar of de bevolking hem nog gaat steunen na x aantal dagen en doden, daar twijfel ik sterk aan

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:28
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk en constructief, als je vind dat een post van een ander niet door de beugel kan qua beleid dan zien we graag een topicreport.

[ Voor 40% gewijzigd door defiant op 24-02-2022 17:22 ]

Twente komt eraan!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-10 11:02
edit: zie dat het al voorbij was gekomen. Had het niet van CCN ;-)

[ Voor 79% gewijzigd door PLAE op 24-02-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
[...]

Nederland is na china de tweede grootste importeur uit rusland. Natuurlijk maken ze zich zorgen en gaat dit de nederlandse economie hard raken. Net als engeland, duitsland italie en polen en zo nog wat meer.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-10 15:54
x280 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:44:
Stoppen we nu ook met het ISS ? Laat de russen maar een eigen bouwen ... gooi de russische astronauten eruit. 8)7
Dat is ook alleen maar een optie sinds SpaceX die rol van de Russen over kan nemen. :+
Stylze schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Maar als het donker wordt zal rusland weer flink gaan huishouden ben ik bang.
Ik verwacht niet dat de Russen dachten dat Oekraïne een soort push-over zou zijn. Die hebben ook gezien dat er troepen bewegingen hebben plaats gevonden om de "oefenende" russische eenheden op te kunnen vangen.

De val van dat vliegveld nabij Kiev zal overigens best effect hebben op de mogelijkheden om effectief te verplaatsen. Laten we voor de Oekraïners hopen dat het materieel, de voorraden en de troepen al grotendeels daar zijn waar ze nodig zijn.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Kenny_026 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:48:
[...]

Nederland is na china de tweede grootste importeur uit rusland. Natuurlijk maken ze zich zorgen en gaat dit de nederlandse economie hard raken. Net als engeland, duitsland italie en polen en zo nog wat meer.
Wat? Okay serieus, wat importeren we uit Rusland?
Aardolie uiteraard, duh...

[ Voor 3% gewijzigd door siggy op 24-02-2022 16:49 ]

Pagina: 1 ... 123 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid