RobinHood schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:56:
[...]
Ik denk dat dat "slapen" ook gewoon een bewuste keuze is.
Als wat nerds op een forum dit weten, al is @
Virtuozzo wel iets meer dan dat, dit weten, dan weet de hele Tweede Kamer, en alle varianten daarop in andere EU-landen dat ook.
Maarja, zelfde wat we nu mensen als Kaag en Rutte al zien roepen "Ingrijpen kost geld!"
De status-quo behouden is voor dit soort mensen simpelweg beter. Dat wij als bevolking dan later alsnog de lul zijn, boeit hen heel weinig.
Op niveau van publiek debat is het
scheermes van Hanlon gewoon van toepassing. Zeker, er zijn ook mechanismen van beïnvloeding, die zijn echter veelal beperkt tot rimpeleffecten en netwerkeffecten. Niet van publieke opinie.
Op beleidsniveaus binnen de politieke organisaties van machtspolitieke school ligt het heel anders in het Nederlandse. Maar zelfs daar is directe affiniteit zeldzaam. Veel meer is dit een probleem van algemene incompetentie (inherent aan machtspolitiek, alle focus ligt op PR dus niet op echt werken voor beleid en bestuur) en geloofsgedrag. Ideologie.
Maar goed, het is een beetje ongelukkig om dit op dit punt in het topic weer op tafel te leggen voor verkenning en zelfs onderbouwing. Ik heb er in ieder geval echt niet de ruimte voor. Wie het interesseert, en ik hoop oprecht dat dit de meeste gebruikers betreft, het topic tot aan de huidige escalatie bevat vele uiterst goed uitgewerkte onderbouwingen en verkenningen.
Dit is eigenlijk wat Nederlandse media zouden moeten doen nu: uitleggen, breed perspectief hapklaar maken, root and branch analysis.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.