[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 168 Laatste
Acties:
  • 731.334 views

Onderwerpen

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:44
Fox schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:06:
[...]

[...]

Een grootschalige oorlog zal ben ik bang niet meer voorkomen kunnen worden dit of volgend jaar. Of Rusland komt weg met het aanvallen van een soeverein land, waarna zij de grenzen verder zullen trekken wat resulteert tot een onhoudbare situatie, of er komt een grootschalige pro-actieve respons van NATO die eindigt met het omvallen van Rusland en een gedeelte van oost-Europa.

De enige hoopvolle uitkomst hiervan is dat Rusland bluft en zich terug trekt na een NATO respons, maar daarvoor is Putin (en ook het westerse leiderschap) te geïnvesteerd. Als Putin niet bluft dan zal het geen goed scenario worden. Met de laatste speech krijg je het idee dat de weg terug is afgesloten. Het is hele andere taal dan de laatste 10 jaar. Sancties zullen waarschijnlijk de oorlogssteun van de Russische bevolking verder doen toenemen en daarmee is eigenlijk ook de gereedschapkist leeg om Rusland nog te kunnen raken.
Misschien wil ik dit gewoon niet weten hoor, maar is dit niet heel erg doemdenkend? Zijn toch nog zat andere scenario's dan alleen die 2? Correct me if im wrong, maar Rusland laat zich sowieso ook niet omvallen dan gaan ze gewoon nuken.

Playstation 5

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
Troepen zijn gearriveerd in Odessa en Mariupol.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
European aviation regulators say there is a “high risk” to civilian aircraft near the Ukrainian border, fearing they could be targeted on purpose at any altitude.

Pfff hopelijk niet weer een nieuwe MH17 ramp

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Bailey_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:28:
European aviation regulators say there is a “high risk” to civilian aircraft near the Ukrainian border, fearing they could be targeted on purpose at any altitude.

Pfff hopelijk niet weer een nieuwe MH17 ramp
Er wordt al tijden amper meer overheen gevlogen met civiele vliegtuigen.
Luchtruim is ook al enkele uren gesloten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:42

muhda

Time & Space traveler

Welke sancties zullen Poetin's leger doen terugtrekken? Poetin/Russische leger is vast beraden, kijk maar hoe ze gewacht hebben tot het donker werd om aan te vallen.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
muhda schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:32:
Welke sancties zullen Poetin's leger doen terugtrekken? Poetin/Russische leger is vast beraden, kijk maar hoe ze gewacht hebben tot het donker werd om aan te vallen.
Alle sancties, maar alleen zolang er nog gevochten wordt lijkt het me een reële mogelijkheid. Zodra ze het land bezet hebben gaan ze niet meer weg.

Ben benieuwd of Rutte en collegae al uit bed zijn.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:47

backupdevice

No Risk , Full Push

ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:35:
[...]

Alle sancties, maar alleen zolang er nog gevochten wordt lijkt het me een reële mogelijkheid. Zodra ze het land bezet hebben gaan ze niet meer weg.

Rutte zegt foei

https://nos.nl/l/2418619#UPDATE-container-59646085

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:35:
[...]

Nou, dat wordt een duur verhaal. Helemaal icm sancties.
Waarschijnlijk. En wellicht bezig om nieuwe sancties te voorkomen.

• bulle bas
  • Niet online
Het is een aanval, nog geen invasie kennelijk. :+

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
bulle bas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:37:
[...]

Het is een aanval, nog geen invasie kennelijk. :+
Terwijl de invasie al volop bezig is. Kharkiv, Mariupol en Odessa worden nu aangevallen door grondtroepem, volgens de laatste berichten.

• ErikT738
bulle bas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:36:
[...]

Nou, dat wordt een duur verhaal. Helemaal icm sancties.
Natuurlijk wordt het een duur verhaal. Als het voor Rusland maar duurder wordt. Als we nu niet ingrijpen wordt dit soort landjepik gemeengoed. De huidige situatie is ook het directe gevolg van de lauwe reactie bij het innemen van de Krim.

• bulle bas
  • Niet online
ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:40:
[...]

Natuurlijk wordt het een duur verhaal. Als het voor Rusland maar duurder wordt. Als we nu niet ingrijpen wordt dit soort landjepik gemeengoed. De huidige situatie is ook het directe gevolg van de lauwe reactie bij het innemen van de Krim.
Nee ik bedoel de troepen zo lang in dat land laten wordt een duur verhaal. Ik heb het niet over ons.

• bulle bas
  • Niet online
Oorlogsverklaring zou al op de 21e zijn opgenomen: https://nitter.net/JenGri...tus/1496705752114900993#m

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-12 12:50
Ik wordt net even wakker en het is al gaande, oorlog in Europa.
Iedereen met familie, kennissen etc. in Oekraïne veel sterkte en kracht gewenste komende tijd.

En dus toch tijdens de VN vergadering zoals @Virtuozzo al aangaf, ongelofelijk. Of eigenlijk ook niet.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De "very stable genius" levensgevaarlijke idioot die gisteren nog bewondering had voor Poetin zit er ook weer bovenop hoor:
“Well, this is something that should have never happened. This would not have happened during my administration,” Trump said. “It wouldn’t have taken place and it wouldn’t have taken place right now.”
“And it's a very sad thing for the world, for the country and it’s certainly very sad for a lot of people that are going to be needlessly killed,” he added.
bron

Dat zit wel Schnorr.

• alexbl69
  • Laatst online: 23:12
Stukfruit schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 05:53:
De "very stable genius" levensgevaarlijke idioot die gisteren nog bewondering had voor Poetin zit er ook weer bovenop hoor:

[...]

bron
Enige lichtpuntje op deze donkere dag is dat die idioot tenminste niet meer aan de macht is. ;w

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• alexbl69
Nu live bij nos journaal: luchtalarm in Kiev

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

alexbl69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:06:
[...]

Enige lichtpuntje op deze donkere dag is dat die idioot tenminste niet meer aan de macht is. ;w
Tja of een geriatrisch patient president veel veiliger is met een nuke button valt nog te bezien :X

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48
Verschrikkelijk zeg, maar wel in lijn der verwachtingen . Had niet de illusie dat Poetin zich terug zou trekken.

De vraag is nu, komt er inmenging van NATO/het westen of blijft het bij sancties en levering van materiaal.

Ik vraag me ook af wat de toegevoegde waarde nu eigenlijk van de VN is. Elke grootmacht die er in zit lijkt lak te hebben aan wat er verteld wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door De_Bastaard op 24-02-2022 06:22 ]

• alexbl69
Maidan square...

Is/was het luchtalarm ook te horen.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:06:
[...]

Enige lichtpuntje op deze donkere dag is dat die idioot en de GOP tenminste niet meer aan de macht is zijn. ;w
Nog niet.

Hoewel Putin belooft dat er na een tegenreactie direct gevolgen zullen zijn die de wereld nog nooit eerder heeft gezien (= zijn uitspraak in zijn toespraak vannacht) geloof ik best dat dit nog even kan duren omdat democratische landen doorgaans toch wat voorzichtiger zijn dan zo'n warmonger.

Maar als die club van Trump ook weer het zadel in wordt geholpen begin ik het toch moeilijk te vinden om m'n onderbuikgevoelens niet te laten spreken :X (niet vanwege de kernraketten, maar omdat de een de ander adoreert).

Dat zit wel Schnorr.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

De_Bastaard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:18:
Verschrikkelijk zeg, maar wel in lijn der verwachtingen . Had niet de illusie dat Poetin zich terug zou trekken.

De vraag is nu, komt er inmenging van NATO/het westen of blijft het bij sancties en levering van materiaal.
Naast sancties is er niks wat NATO kan doen. Dan hadden zij veel eerder troepen van significante grootte naar die regio moeten sturen.

Ordinaire landje pik en het machteloze wijzen met het vingertje van Europa. Tuurlijk wil je geen full scale war met een nucleaire macht , maar we zijn een machteloze pup tov van landen die gewoon doen

• De_Bastaard
backupdevice schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:23:
[...]

Naast sancties is er niks wat NATO kan doen. Dan hadden zij veel eerder troepen van significante grootte naar die regio moeten sturen.

Ordinaire landje pik en het machteloze wijzen met het vingertje van Europa. Tuurlijk wil je geen full scale war met een nucleaire macht , maar we zijn een machteloze pup tov van landen die gewoon doen
Inderdaad, maar wat weerhoudt hem om hetzelfde te doen bij de Baltische Staten of Finland?

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55

Animal_X

Rodin

Edit: fake beelden blijkbaar

[ Voor 121% gewijzigd door Animal_X op 24-02-2022 06:38 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:02
Even wat vragen;
1. De tweede wereldoorlog begon met de inval in Polen. Kan de inval van Oekraïne hiermee worden vergeleken? Of is de situatie zo anders dat we niet 'bang' hoeven te zijn dat dit het begin is van een derde wereldoorlog?

2. Hoe kan het dat we wel wapens sturen, maar dat we deze inval toch laten gebeuren? Hebben we geen plicht om andere landen te beschermen? We sturen wel wapens, dus ergens willen we Oekraïne helpen? Is dat puur angst voor Rusland?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-12 16:38

Superbeagle

Always smile

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:43:
[...]
Interessant gegeven dat we tenminste twee politieke partijen hebben die Poetin door dik en dun steunen. Dat wij weten dat hier financiele incentives achter zitten en een destabiliserend doel, dat weet die 20% niet. Die zijn meegenomen in een fictief pr verhaal van nationalistische trots en een heroïsche historie van overwinning (ofzo, Nederland was nooit een (militaire) wereldmacht en altijd een handelsland). De voedingsbodem ligt in ontevredenheid en de oorzaak bij anderen. Een spiegel zou al enorm kunnen helpen.
offtopic:
De vetgedrukte tekst is verre van de waarheid.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:37:
Even wat vragen;
1. De tweede wereldoorlog begon met de inval in Polen. Kan de inval van Oekraïne hiermee worden vergeleken? Of is de situatie zo anders dat we niet 'bang' hoeven te zijn dat dit het begin is van een derde wereldoorlog?

2. Hoe kan het dat we wel wapens sturen, maar dat we deze inval toch laten gebeuren? Hebben we geen plicht om andere landen te beschermen? We sturen wel wapens, dus ergens willen we Oekraïne helpen? Is dat puur angst voor Rusland?
Ukraine is geen lid van de NATO

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Even wat vragen;

1: ik denk niet dat er een 3e wereldoorlog zal uitbreken. Iedereen loopt nu met zijn vinger te wijzen en FOEI te roepen. Ik vermoed dat Rusland die 2 regio's inneemt en dan stopt.

Biden heeft ook al gebeld met zijn Oekraïnsche ambtgenoot en gezegd dat ze militair niet in gaan grijpen. Wellicht uit angst voor WO3..

Maar ik zou wensen dat het Russische volk eens een stem zou laten horen.. kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de Russen het hier mee eens is.. vooral de jongere generatie..

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

nextware schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:42:
Maar ik zou wensen dat het Russische volk eens een stem zou laten horen.. kan me niet voorstellen dat de meerderheid van de Russen het hier mee eens is.. vooral de jongere generatie..
de russische bevolking is geindoctrineerd met staatspropaganda, daar hoef je weinig zinnigs van te verwachten

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
1: ik denk niet dat er een 3e wereldoorlog zal uitbreken. Iedereen loopt nu met zijn vinger te wijzen en FOEI te roepen. Ik vermoed dat Rusland die 2 regio's inneemt en dan stopt.
Te laat voor die onderschatting.
De tanks rijden de grens van Belarus en Oekraïne al over naar Kyiv toe.

PSN

• President
backupdevice schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:40:
[...]

Ukraine is geen lid van de NATO
Ok, dus we zijn niet bij wet of regels verplicht om te helpen? Duidelijk. Maar aan de andere kant vinden we het niet goed en stellen we sancties in, maar laten we het wel gebeuren dat er nu daar een land wordt ingenomen, mensen worden gedood, etc?

Is dat dan gewoon een kwestie van 'we kijken toe, zeggen we wat van en dat is het'? Net als dat ik op straat twee collega's een vrouw zie aanvallen, ik een stok naar de vrouw gooi en zeg 'succes' en ik zeg tegen de mannen dat ze niet meer wil zien?

Al hebben we in Nederland wel regels en wetten en ben ik volgens mij verplicht om de vrouw te helpen, maar dergelijke verplichtingen bestaan dus niet binnen de VN of de EU?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Even wat vragen;

Probleem is dat je te maken hebt met een leipe idioot die erg trigger happy is in rusland, daarnaast bezit rusland behoorlijk veel nuclaire wapens.
Zoals poetin al gezegd heeft, als andere landen bemoeien met de aanval van rusland, zal het terugvechten met een vergelijkenis zoals de wereld nog niet eerder heeft gezien.

Wat heeft de wereld nog niet gezien, juist nuclaire oorlog en dat is het laatste wat je wilt. Als ze daarmee beginnen, is het einde oefening voor het menselijke ras. Althans of we gaan daarna terug in de stenen tijdperk, of we moeten ondergronds vluchten en leven door de fallout. Links om of rechtsom, poetin is geen persoon waarmee je ruzie wilt maken en bemoeien met zijn invasie, zijn vinger zit te dicht bij die grote rode knop en zal niet aarzelen om het te gebruiken.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• President
[...]

Dachten we dat destijds ook niet met Duitsland/Polen?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:46:
[...]

Ok, dus we zijn niet bij wet of regels verplicht om te helpen? Duidelijk. Maar aan de andere kant vinden we het niet goed en stellen we sancties in, maar laten we het wel gebeuren dat er nu daar een land wordt ingenomen, mensen worden gedood, etc?

Is dat dan gewoon een kwestie van 'we kijken toe, zeggen we wat van en dat is het'? Net als dat ik op straat twee collega's een vrouw zie aanvallen, ik een stok naar de vrouw gooi en zeg 'succes' en ik zeg tegen de mannen dat ze niet meer wil zien?

Al hebben we in Nederland wel regels en wetten en ben ik volgens mij verplicht om de vrouw te helpen, maar dergelijke verplichtingen bestaan dus niet binnen de VN of de EU?
Ja we kijken toe, we zeggen foei en gaan verder met wegkijken

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]
Dat gaat pas gebeuren als de gewone Rus geen geld meer heeft of dode zonen retour krijgt.

Tot die tijd zal men niks ondernemen mede door propaganda maar ook door het feit dat Rusland geen democratie is. Ga je tegen de gevestigde orde in dan heeft dit consequenties voor jou en je familie. Ik woon aan de andere kant van de wereld met een soort gelijk figuur aan de top. Mensen die iets op Facebook plaatsen wat niet bevalt worden in de gevangenis gegooid, anderen verdwijnen of worden op klaarlichte dag vermoord. De eerste grote demonstratie een paar jaar terug is uit elkaar geschoten. Daarna was iedereen rustig...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The President of Belarus gave orders to his army to integrate and cooperate with the Russian army in the invasion of Ukraine
Belarus lijkt nu ook openlijk de invasie met eigen troepen te erkennen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2022 06:49 ]

PSN

• ErikT738
Ik vermoed dat Rusland die 2 regio's inneemt en dan stopt.
Dat kan je vergeten. Ze zijn al in Kiev.
Ja goed plan. Iedereen die dapper genoeg is om op te staan wordt genadeloos neergeslagen. De Russische bevolking is aan het overleven.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:46:
[...]

Te laat voor die onderschatting.
De tanks rijden de grens van Belarus en Oekraïne al over naar Kyiv toe.
Ik hoop maar niet dat Oekraine in een poging te deëscaleren hun verdediging onvoldoende heeft opgebouwd.

Vrienden van me hebben Oekraiense familie in huis en het is 1 grote nachtmerrie omdat ze al contact kwijt zijn met deel van de achtergebleven mensen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-11 08:32
Even wat vragen;

1. Het is een escalatie er is nu meer mogelijkheid dat iemand aan de (voorbeeld) Pools-Belarus grens, Baltische staten Rusland grens etc. iets doms waardoor het verder escaleert.
Poetin kan denken dat hij steeds met meer weg kan komen en als dit gelukt is zou hij iets kunnen doen waarmee hij duidelijk over een rode lijn van de NAVO stapt...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• President
Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:46:
[...]

Probleem is dat je te maken hebt met een leipe idioot die erg trigger happy is in rusland, daarnaast bezit rusland behoorlijk veel nuclaire wapens.
Zoals poetin al gezegd heeft, als andere landen bemoeien met de aanval van rusland, zal het terugvechten met een vergelijkenis zoals de wereld nog niet eerder heeft gezien.

Wat heeft de wereld nog niet gezien, juist nuclaire oorlog en dat is het laatste wat je wilt. Als ze daarmee beginnen, is het einde oefening voor het menselijke ras. Althans of we gaan daarna terug in de stenen tijdperk, of we moeten ondergronds vluchten en leven door de fallout. Links om of rechtsom, poetin is geen persoon waarmee je ruzie wilt maken en bemoeien met zijn invasie, zijn vinger zit te dicht bij die grote rode knop en zal niet aarzelen om het te gebruiken.
Maar, we zijn dus bang voor Rusland en laten Rusland dus zijn gang gaan? En als ze straks alle mensen in Oekraïne gaan vermoorden, blijven we dan ook passief toekijken? En wat gebeurt er als Rusland een volgend land aanvalt?

Wanneer is het wel tijd voor een oorlog tegen Rusland?

Als Rusland straks bijvoorbeeld Duitsland in zou vallen, zou er dan wel echt wat gebeuren? Of blijft de wereld dan ook stil om een oorlog met Rusland te voorkomen?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:51:
[...]

Maar, we zijn dus bang voor Rusland en laten Rusland dus zijn gang gaan? En als ze straks alle mensen in Oekraïne gaan vermoorden, blijven we dan ook passief toekijken? En wat gebeurt er als Rusland een volgend land aanvalt?

Als Rusland straks bijvoorbeeld Duitsland in zou vallen, zou er dan wel echt wat gebeuren? Of blijft de wereld dan ook stil om een oorlog met Rusland te voorkomen?
Je praat over oorlog voeren met een nucleaire natie . Kort gezegd, einde van Europa met 1 druk op de knop.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 24-02-2022 06:52 ]

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ongelooflijk dat we hier in 2022 in Europa mee te maken hebben. Echt ongelooflijk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
backupdevice schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:52:
[...]

Je praat over oorlog voeren met een nucleaire natie . Kort gezegd, einde van Europa met 1 druk op de knop.
De kleuter met het pistool.
Dus alles is geoorloofd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• President
backupdevice schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:52:
[...]

Klopt, maar met die reden zou Rusland heel Europa kunnen overnemen omdat niemand een nucleaire oorlog wil? Behalve dan Frankrijk en de UK welke zelf ook hebben? En zou Rusland dus ook gewoon Nederland kunnen overnemen, omdat niemand oorlog wil met Rusland?

Even wat overdreven hoor, ik probeer het een beetje te plaatsen voor h r gesprek wat we ongetwijfeld op school gaan hebben straks

[ Voor 22% gewijzigd door President op 24-02-2022 06:55 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:54:
[...]

Klopt, maar met die reden zou Rusland heel Europa kunnen overnemen omdat niemand een nucleaire oorlog wil? Behalve dan Frankrijk en de UK welke zelf ook heeft?
Tuurlijk niet, maar Ukraine is niet belangrijk genoeg voor het westen dus die gaan geen actie ondernemen. Dat weet Putin.

• klaw
President schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:54:
[...]

Klopt, maar met die reden zou Rusland heel Europa kunnen overnemen omdat niemand een nucleaire oorlog wil? Behalve dan Frankrijk en de UK welke zelf ook heeft?
Ik zie Poetin die gok wel wagen, 2 jaar in isolatie... winterpaleis effect... er zit nu een steekje bij hem los...

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben in de samenwerking met Rusland.

Bijvoorbeeld de ISS: Ik neem aan dat dat nu vroeg of laat einde verhaal is, En dat de kantoren van mijn werk in Rusland gesloten gaan worden. Want je kan je toch als Westers bedrijf niet meer associeren met dit land?

Ik moet bekennen dat ik er aan het begin van deze situatie redelijk mild over was omdat ik veel meer een soort 'soft power' overname van de twee betwiste regio's (en beperkt tot die regio's) had verwacht, a la de Krim. Met hooguit wat 'groene mannetjes' die de situatie zouden 'begeleiden'. Die twee regio's zijn toch allang niet meer economisch rendabel voor Oekraine, als de-facto oorlogsgebied zijnde en de bevolking leek grotendeels gelieerd aan Rusland dus ik zag er niet zoveel problemen mee als dit over zou gaan a la Krim. In mijn naieve visie zou dat dan een soort buffer geweest zijn geworden waar zowel bevolking als de geopolitieke stabilisatie beter mee uit was.

Ik had het echter compleet mis en dat wil ik ook even toegeven. Ik ben me er van bewust dat mijn geopolitiek inzicht bijzonder beperkt is, en ik leer veel van mensen als @Virtuozzo hier (al heb ik soms moeite met het doorgronden van zijn taalgebruik).

Wat er nu gebeurt had ik niet verwacht. De Krim was vervelend voor Oekraine maar geen groot probleem op wereldschaal. Dit soort militair ingrijpen is dat natuurlijk wel.

Ik hoop dat deze escalatie beperkt blijft tot Oekraine maar ik vind het echt ongehoord dat dit gebeurt op deze manier.

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

China heeft al concentratiekampen en de wereld staat dat toe. Dus ja, we kijken weg.

Europa kan geen oorlog tegen Rusland of China beginnen want we zijn geen kernmacht. Als USA helpt zie het volgende punt:

Duitsland is een NATO lid dus de andere leden zouden verplicht zijn te helpen == WW3.Aangezien er dan meerdere spelers een nucliaire optie hebben is er een grote(re) kans dat het helemaal fout gaat.

Oekraine is opzich niet zo belangrijk op het wereldtoneel dat men dit risico wil nemen. Lullig voor de inwoners but that's life.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

At about 05:00, the state border of Ukraine in the area bordering with the Russian Federation and the Republic of Belarus was attacked by Russian troops supported by Belarus. Attacks on border units, border patrols and checkpoints are being carried out using artillery, heavy equipment and small arms. This is happening within the Luhansk, Sumy, Kharkiv, Chernihiv and Zhytomyr regions," the report reads.

In addition, the attack is underway from the temporarily occupied territories of the Donetsk and Luhansk regions and from the Autonomous Republic of Crimea.
https://www.ukrinform.net...rder-in-five-regions.html

PSN

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Volgens mij is dit gewoon een politiek schaakspel van putin: de NAVO breidt zich teveel uit naar rusland, Putin wil dit tegenhouden en destabiliseert daarom buurlanden. Ook pro-europese/pro-westerse politiek van bijv. Oekraine zint Putin niet, en dat lijkt me een 2e motivatie. Daarom gok ik ook dat Putin niet al teveel landen zal gaan veroveren, alleen die landen die dichtbij zijn, dus geen 3e wereldoorlog.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Het is niet dat we bang zijn voor Rusland. We moeten niet denken aan 1 land maar velen landen. Rusland is nu eenmaal een land met veel nuclaire macht en als je een figuur als poetin aan het hoofd hebt staan van zo’n land, moet je eerst alle middelen non-militair uitvoeren.

Rusland zou geen land aanvallen die lid is van de navo/nato. Als dat gebeurt, dan ja zullen er militaire actie ondernomen worden. Tot die tijd, zijn sancties het enige keiharde manier om een land non-militair hard te raken.

Rusland is er echt niet op uit om de bevolking uit te roeien, zo gestoord is poetin nu ook niet. Maar als jij met andere landen zijn invasie gaat verstoren met eigen militair ingrijpen, dan zet je niet alleen eigen land in een gevaarlijke positie maar ook alle andere landen met zulk groot gevaar, dat niemand het zal overleven.

Hoe klote het ook is om dit aan te zien, momenteel kunnen we als buitenstaanders niets anders doen dan zware sancties uit te voeren.

• ErikT738
Salvatron schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:03:
Volgens mij is dit gewoon een politiek schaakspel van putin: de NAVO breidt zich teveel uit naar rusland, Putin wil dit tegenhouden en destabiliseert daarom buurlanden. Ook pro-europese/pro-westerse politiek van bijv. Oekraine zint Putin niet, en dat lijkt me een 2e motivatie. Daarom gok ik ook dat Putin niet al teveel landen zal gaan veroveren, alleen die landen die dichtbij zijn, dus geen 3e wereldoorlog.
De NAVO grenst volgens mij al even aan Rusland. Hij is eerder bang dat zijn eigen bevolking doorkrijgt dat het in een meer democratisch buurland beter gaat (ging?) dan bij henzelf.

• klaw
Oekraïne kon al niet lid worden door de Krim, daarna wilde hij de Donbass regio ook nog even destabiliseren, maar voor rupsje nooit genoeg is het nooit genoeg. Deze oorlog naat niet over Navo (iets wat het Oekraïnse volk voor 2014 niet wilde). Het gaat erom dat Oekraïne stappen zette om een echte Democratie te worden.
Had je een paar jaar geleden gegokt dat Putin een grootschalige invasie zou inzetten?
Dat jij het je niet kunt voorstellen betekent niet dat hij het niet gaat doen...

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:20

flessuh

Set sail for fail!

Het was voorheen vooral een dreigspel, wat ik niet snap is waarom de VS niet gewoon een paar carrier groups de zwarte Zee in heeft gestuurd.
Hoef je niets bij te zeggen want dat is een enorme militaire macht op standby.

Ik denk dat dat een aardige afleiding was geweest..

https://www.dutchsolarboat.com

• klaw
flessuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:07:
Het was voorheen vooral een dreigspel, wat ik niet snap is waarom de VS niet gewoon een paar carrier groups de zwarte Zee in heeft gestuurd.

Die dingen zijn gemaakt voor de open Oceaan in de zwarte zee zijn het schietschijven, daarnaast zijn ze nu nodig om China af te schrikken.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

Zewatanejo

Fine Thanks!

Als we een ding hebben geleerd is dat we Poetins ambities niet moeten onderschatten. Ga er maar vanuit dat hij de Sovjet staat wil herstellen. Dan weten we ook meteen wat ons te wachten staat.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:06:
[...]

Het is niet dat we bang zijn voor Rusland. We moeten niet denken aan 1 land maar velen landen. Rusland is nu eenmaal een land met veel nuclaire macht en als je een figuur als poetin aan het hoofd hebt staan van zo’n land, moet je eerst alle middelen non-militair uitvoeren.

Rusland zou geen land aanvallen die lid is van de navo/nato. Als dat gebeurt, dan ja zullen er militaire actie ondernomen worden.
Door Amerika. Niet door de Europese NAVO staten die niet de wil of de middelen hebben iets te doen.

Mocht Amerika elders druk zijn of simpelweg ervoor kiezen zich op hun continent te richten dan hebben we hier een groot probleem, dat is al vele jaren bekend maar werd niks aan gedaan. Want defensie is maar een klein instrumentje in de toolbox.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Omdat de VS probeerde te de-escaleren ipv escaleren.

PSN

• Stylze

Die liggen dus in de buurt van China nu dus ze zijn wel degelijk goed aan het nadenken hierover.

Playstation 5

• ErikT738
Rusland zou geen land aanvallen die lid is van de navo/nato. Als dat gebeurt, dan ja zullen er militaire actie ondernomen worden. Tot die tijd, zijn sancties het enige keiharde manier om een land non-militair hard te raken.
*nog

Als we hem Oekraïne in laten nemen gaat hij zich al snel afvragen of de NAVO-landen echt een nucleaire oorlog zouden riskeren Litouwen of een dergelijke staat. Ik ben bang dat dit gewoon niet vanzelf gaat stoppen.

• klaw
ErikT738 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:11:
[...]

*nog

Als we hem Oekraïne in laten nemen gaat hij zich al snel afvragen of de NAVO-landen echt een nucleaire oorlog zouden riskeren Litouwen of een dergelijke staat. Ik ben bang dat dit gewoon niet vanzelf gaat stoppen.
Dit dus...

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

IJzerlijm schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:09:
[...]

Door Amerika. Niet door de Europese NAVO staten die niet de wil of de middelen hebben iets te doen.

Mocht Amerika elders druk zijn of simpelweg ervoor kiezen zich op hun continent te richten dan hebben we hier een groot probleem, dat is al vele jaren bekend maar werd niks aan gedaan. Want defensie is maar een klein instrumentje in de toolbox.
Amerika, ja is een groot macht. Maar onderschat europa niet. Als 1 land aangevallen wordt die behoort tot de eu-lidstaat, dan staat europa als 1 land en geloof me, gezamenlijk hebben we dan meer militaire macht dan welke grootmacht dan ook.

Daarnaast zal Amerika never nooit in zichzelf terugkeren, daarvoor zijn de banden “economisch” te sterk met de eu.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-11 21:31
We laten het wel weer allemaal gebeuren he. Kunnen we zometeen weer stille tochten houden en zeggen hoe erg we het vinden. Ondertussen wel wapens verkopen.

Wat dat betreft is het wel een mooie internationale afspiegeling van hoe we hier met maatschappelijke problemen omgaan.

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Naast wat @klaw zegt speelt het China-Taiwan natuurlijk heel erg mee. Als China daar iets begint met succes dan is de tijd van Amerika als grootste wereldmacht voorbij. Men kan het zich niet veroorloven om in Europa, aan de andere kant van de wereld, veel resources in te zetten.

Kijk maar hoe China denkt, het is een kwestie van tijd voordat men iets probeert.
Taiwan is "not Ukraine" and has always been an inalienable part of China, China's foreign ministry said on Wednesday
Src:
https://www.reuters.com/w...kraine-crisis-2022-02-23/

@Xtr3me4me tja, we hebben geen kernwapens. Dus als die wel op je gericht worden met de dreiging ze te lanceren.... Wat ga je dan doen met je goed getrainde leger? En vergeet ook niet dat energie en gas op dit moment erg kwetsbaar zijn. Als ik oorlog zou voeren met de EU zou ik als eerste het energie en gasnet plat leggen, wat relatief eenvoudig is. Mag jij zien wat een paar dagen zonder deze middelen met de economie en bevolking doen...

[ Voor 18% gewijzigd door sh4d0wman op 24-02-2022 07:17 ]

• Artwido
  • Laatst online: 21:55
Ik snap niets van zijn beweegreden.
Rusand word nu door sancties geïsoleerd en dat gaat de bevolking daar merken. Wat denkt hij te bereiken.
Hij wil in de geschiedenisboeken komen dat hij het Russische rijk weer heeft bijeengebracht. Maar als dit zo doorgaat dan blijft er van Europa niets meer over wanneer dit escaleert.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

*nog

Goed, weet dat zijn eigen land en zichzelf ook in groot gevaar brengt. Rusland is hier in deze niet het enige land met nuclaire wapens.

• Stylze
[...]

*nog

Nouja hij heeft Oekraïne nog niet ingenomen he dat zal niet zonder slag of stoot gaan, dat land dan evt ook nog bezet houden kost ontzettend veel mankracht en dan zou hij ook nog de rest van europa even overnemen? Laten we wel even rustig blijven zeg.

Playstation 5

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik ben vooral ook bang dat China nu dingen gaat ondernemen in Taiwan. Dat zou echt een blauwdruk worden voor een wereldoorlog

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• klaw
Artwido schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:15:
[...]

Rusand word nu door sancties geïsoleerd en dat gaat de bevolking daar merken. Wat denkt hij te bereiken.
Hij wil in de geschiedenisboeken komen dat hij het Russische rijk weer heeft bijeengebracht. Maar als dit zo doorgaat dan blijft er van Europa niets meer over wanneer dit escaleert.
Misschien gokt hij erop dat het wel mee zal vallen...
En aangezien lui als Rutte en Johnson mogen mee beslissen... Ze zijn onderdeel van het probleem...

refererend aan o.a.:
Virtuozzo donderdag 24 februari 2022 04:28

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Artwido schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:15:
[...]

Wat hij denkt te bereiken is denk ik dat het westen zoveel mogelijk op afstand blijft.

• De_Bastaard
YakuzA schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 06:48:
[...]

Belarus nu ook openlijk de invasie met eigen troepen erkend.
Is ook maar een stroman van Poetin hè. Dat dat land nog niet onder Rusland valt verbaast me nog.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

sh4d0wman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:13:
[...]

@Xtr3me4me tja, we hebben geen kernwapens. Dus als die wel op je gericht worden met de dreiging ze te lanceren.... Wat ga je dan doen met je goed getrainde leger? En vergeet ook niet dat energie en gas op dit moment erg kwetsbaar zijn. Als ik oorlog zou voeren met de EU zou ik als eerste het energie en gasnet plat leggen, wat relatief eenvoudig is. Mag jij zien wat een paar dagen zonder deze middelen met de economie en bevolking doen...
We hebben wel kernwapens. Verenigd koninkrijk en frankrijk bezitten vooralsnog, nog steeds nuclaire wapen. Uiteraard niet zoveel als rusland, maar elke nuclaire bom is een desastreuze bom voor elk land, hoe groot je ook mag zijn.
Poetin denkt wel 10 x na om nuclaire actie te ondernemen, ook zijn land zal totaal onbewoonbaar worden verklaard.
Gaat er meer hierom, wie haalt de trigger als eerste over.

Maar goed, wij als nederlanders en andere eu landen zullen het voelen in de energie rekening, dat klopt. Maar goed, er is maar 1 iemand die dit alles kan stoppen en dat is diegene die al begonnen is.

• klaw
Salvatron schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:19:
[...]

Wat hij denkt te bereiken is denk ik dat het westen zoveel mogelijk op afstand blijft.
Hij probeert democratieën op afstand houden als Oekraïne zonder westerse invloed democratisch zou worden zou min of meer hetzelfde gebeuren...

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat de Oekraïners de huid duur zullen verkopen. Rusland is de facto nu een financieel failliet land. De geodynamiek is hiermee veranderd. Denken de Chinezen al klaar te zij voor suprematie? Kan de opbouw van de EU worden versneld? Wordt nu duidelijk dat er massale indoctrinatie is? (Denk aan PvD, Schröder, Trump etc)

Ik hoop dat de Russen ervanlangs krijgen en dermate verzwakt worden dat ze hopelijk worden opgeraapt decor de EU, maar met een beetje pech door China

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De_Bastaard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:21:
[...]
Is ook maar een stroman van Poetin hè. Dat dat land nog niet onder Rusland valt verbaast me nog.
Ik weet het.
Gezien de bevolking niet achter de regering staat is het voor Rusland te risicovol om daar een machtswissel of annexatie te doen denk ik.

PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
MagniArtistique schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:13:
We laten het wel weer allemaal gebeuren he. Kunnen we zometeen weer stille tochten houden en zeggen hoe erg we het vinden. Ondertussen wel wapens verkopen.
Wat zouden we kunnen doen, zelf gaan vechten? Het is niet dat de Russen onze wapens nodig hebben.

Benieuwd of Rutte het deze keer wel een invasie noemt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stylze
wowly schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:23:
Ik denk dat de Oekraïners de huid duur zullen verkopen. Rusland is de facto nu een financieel failliet land. De geodynamiek is hiermee veranderd. Denken de Chinezen al klaar te zij voor suprematie? Kan de opbouw van de EU worden versneld? Wordt nu duidelijk dat er massale indoctrinatie is? (Denk aan PvD, Schröder, Trump etc)

Ik hoop dat de Russen ervanlangs krijgen en dermate verzwakt worden dat ze hopelijk worden opgeraapt decor de EU, maar met een beetje pech door China
Ukraine claimt in ieder geval al 5 vliegtuigen en wat choppers van de Russen uit de lucht te hebben geknald, mogen er maar vele van dit soort berichten volgen.

Playstation 5

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Benieuwd wat voor sancties gaan volgen. Lijkt wel of Poetin uit is op een grootscheeps militair conflict. Zou ook wel eens willen weten of die man nog enigszins kan relativeren of zo ver van de realiteit verwijderd is dat het hem allemaal niet uitmaakt.

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:22:
[...]
We hebben wel kernwapens. Verenigd koninkrijk en frankrijk bezitten vooralsnog, nog steeds nuclaire wapen.
Half fout. Ja ze liggen hier maar we kunnen ze niet zelf inzetten. Voor zover mij bekend zijn de opslagplaatsen Amerikaans op NL grondgebied. En heb je de Yanks ook nodig om de wapens op scherp te zetten. :P

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

sh4d0wman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:26:
[...]

Half fout. Ja ze liggen hier maar we kunnen ze niet zelf inzetten. Voor zover mij bekend zijn de opslagplaatsen Amerikaans op NL grondgebied. En heb je de Yanks ook nodig om de wapens op scherp te zetten. :P
Zodra rusland met nuclaire wapens begint, zullen die silo’s echt wel actief worden gezet. Daarnaast bezitten beiden landen onderzeeboten met nuclaire wapens.

Het probleem vind ik, is de mensheid zelf. We leren maar niet van ons verleden en het verdriet, verdeeldheid die de tweede wereldoorlog heeft gedaan op de mens.

[ Voor 14% gewijzigd door Xtr3me4me op 24-02-2022 07:30 ]

• hoevenpe
Thomas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:25:
Benieuwd wat voor sancties gaan volgen. Lijkt wel of Poetin uit is op een grootscheeps militair conflict. Zou ook wel eens willen weten of die man nog enigszins kan relativeren of zo ver van de realiteit verwijderd is dat het hem allemaal niet uitmaakt.
Als hij binnen een paar dagen een regime-change in Oekraïne weet te bewerkstelligen heeft hij het vanuit zijn perspectief 'goed' gedaan. Een nieuwe realiteit gecreëerd voordat het westen effectief kan reageren, los van de vraag wat we kunnen doen.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:29:
[...]

Als hij binnen een paar dagen een regime-change in Oekraïne weet te bewerkstelligen heeft hij het vanuit zijn perspectief 'goed' gedaan. Een nieuwe realiteit gecreëerd voordat het westen effectief kan reageren, los van de vraag wat we kunnen doen.
Ik zit niet goed in de materie maar van wat ik nu begrijp is dit nog niet eens zo'n vergezocht scenario. Ik zie de NAVO gewoon niet snel genoeg ingrijpen, we zijn zo bang voor oorlog dat het een 'stond erbij en keek ernaar' verhaal aan het worden is. Eigenlijk ongelofelijk.

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Zoals ik al dacht, de invasie is toch vandaag gekomen. Wat is Rusland toch gigantisch snel in het overmeesteren van strategische locaties. Lijkt wel of het leger van Ukraine niet bestaat.

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:02
Vraag me wel af wat er nodig is om de EU tot meer te bewegen dan sancties en medeleven aan Oekraïne.

• hoevenpe
Thomas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:31:
Ik zie de NAVO gewoon niet snel genoeg ingrijpen, we zijn zo bang voor oorlog dat het een 'stond erbij en keek ernaar' verhaal aan het worden is. Eigenlijk ongelofelijk.
Wat zou de NAVO kunnen/moeten doen? Oekraïne is geen lid, vechten voor Mariupol is nooit een optie geweest.

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:49
n0pe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:33:
Vraag me wel af wat er nodig is om de EU tot meer te bewegen dan sancties en medeleven aan Oekraïne.
Helemaal niets, zie 2014 Krim.

Ook toen stonden we erbij en keken ernaar.

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• polthemol
  • Laatst online: 18:26

polthemol

Moderator General Chat
Rusland is er echt niet op uit om de bevolking uit te roeien, zo gestoord is poetin nu ook niet. Maar als jij met andere landen zijn invasie gaat verstoren met eigen militair ingrijpen, dan zet je niet alleen eigen land in een gevaarlijke positie maar ook alle andere landen met zulk groot gevaar, dat niemand het zal overleven.
Putin gebruikte in zijn speech de term 'denazificatie' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Denazificatie). Ik zou niet stellig durven zijn dat hij geen burgers gaat 'opruimen'. Dit zijn trouwens sovjietera termen en in die tijd waren dat geen termen waar prettige zaken aan vast hingen. Ik denk dat het boek 'Bloodlands' inzichten geeft in waarom je die tijd absoluut niet terug moet willen.

@hoevenpe Russische oligarchen eruit kegelen, hun bezit kun je aan Oekraine overdragen mogelijk als schadevergoedingen. Zo snel mogelijk alle handel in fossiele brandstoffen met Rusland stoppen, Rusland uit Swift schoppen en elke handel met Rusland plat leggen vanuit de EU. Dan kom je al ergens.

Dezelfde sancties trouwens voor Belarus, no need saying.

Voor Nederland: elke sponsoring van een politieke partij door Rusland of Russische oligarchen moet ook op de schop en verboden worden. De Zuid-as ook meteen aantikken dat elk beetje wat Russisch is plat gaat, enbz. enz.

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 24-02-2022 07:41 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

polthemol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:35:
[...]

Putin gebruikte in zijn speech de term 'denazificatie' (https://nl.wikipedia.org/wiki/Denazificatie). Ik zou niet stellig durven zijn dat hij geen burgers gaat 'opruimen'. Dit zijn trouwens sovjietera termen en in die tijd waren dat geen termen waar prettige zaken aan vast hingen. Ik denk dat het boek 'Bloodlands' inzichten geeft in waarom je die tijd absoluut niet terug moet willen.
In de tijd van oorlog vallen er altijd slachtoffers dat is niet te vermijden. Maar genocide is een totaal ander verhaal.

• GekkePrutser
  • Niet online
klaw schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:07:
[...]
Oekraïne kon al niet lid worden door de Krim, daarna wilde hij de Donbass regio ook nog even destabiliseren, maar voor rupsje nooit genoeg is het nooit genoeg. Deze oorlog naat niet over Navo (iets wat het Oekraïnse volk voor 2014 niet wilde). Het gaat erom dat Oekraïne stappen zette om een echte Democratie te worden.
Dit is waar, en dit is letterlijk wat Poetin zelf zei in zijn toespraak. Dat Oekraine aanpapt met democratie maar het niet waardig is omdat het altijd maar een vazalstaat van Rusland is geweest.

Ik vraag me af of de inwoners van Rusland dit soort idiotie ook niet inzien. Het ligt er wel erg dik bovenop.

Het valt me ook op hoe veel tijd en aandacht Poetin heeft besteed aan het hele verhaaltje tijdens die geschiedenisles. Ik haal daar een beetje uit dat hij helemaal niet zoveel steun van de bevolking heeft waardoor hij het hele gebeuren op die manier goed wil praten. Maar misschien zie ik dat niet goed.

• polthemol
  • Laatst online: 18:26

polthemol

Moderator General Chat
Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:36:
[...]

In de tijd van oorlog vallen er altijd slachtoffers dat is niet te vermijden. Maar genocide is een totaal ander verhaal.
dat is niet waar 'Bloodlands' over gaat en waar die term wat Putin gebruikte naar verwijst. 'denazificatie' is gewoon een term voor 'zuivering'. Zuiveringen komen er altijd op neer dat iedereen die tegen je is, gezuiverd moet worden. Ben je tegen Rusland, moet je gezuiverd worden kortom.

Ik zie weinig wegen waar een dergelijke actie niet tot zeer onwenselijke acties gaat leiden.

[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 24-02-2022 07:39 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verhalen over amfibische landing bij Odessa lijkt voorlopig niet te kloppen.

Voornaamste lijken de tanks richting Kyiv te zijn.
En vanuit het oosten en de Krim.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 24-02-2022 07:39 ]

PSN

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35
n0pe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:33:
Denk dat je je eerst moet afvragen wat dat "meer" dan is?

Aangezien je alleen sancties, medeleven en misschien nog wat helmen hebt om Oekraïne te steunen. Met alle respect maar een oorlog met Rusland zit geen enkel Europees land op te wachten. Ik verwacht eerder dat de buitengrenzen van de EU versterkt worden om Rusland af te schrikken.

Maar interventie? Gaat nooit gebeuren.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

polthemol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:38:
[...]

dat is niet waar 'Bloodlands' over gaat en waar die term wat Putin gebruikte naar verwijst.
Dat is een behoorlijke (sorry dat ik het zeg) een fucked up manier van denken van putin.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:34:
[...]

Wat zou de NAVO kunnen/moeten doen? Oekraïne is geen lid, vechten voor Mariupol is nooit een optie geweest.
Tja, Irak was ook geen lid van de NAVO en toch hebben tientallen lidstaten troepen richting het Midden-Oosten gestuurd ;). Deze zet van Rusland vind ik een stuk dreigender dan de vage situatie waarmee de Irakoorlog is gestart. Zou dan niet per se vreemd zijn om als Westen / NAVO toch die militaire steun te leveren. Ja, je stapt dan natuurlijk een oorlog in, maar is dat gezien de huidige situatie een vreemde zet? Ik denk het niet.

• GekkePrutser
  • Niet online
The-Priest-NL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:35:
[...]
Helemaal niets, zie 2014 Krim.

Ook toen stonden we erbij en keken ernaar.
Krim was heel iets anders. Daar is geen schot gelost, het had een (weliswaar zeer doorgestoken kaart ivm volksverhuizing in het verleden) democratische 'onderbouwing' met dat referendum, en Rusland had er nou eenmaal een zware militaire basis waarvan het ook wel duidelijk was dat ze die nooit op zouden geven. Ook werd er weinig omheen gedreigd.

Ik vind dat een heel andere situatie dan nu. Veel explosies en schietpartijen, grootscheepse invasie, zware bedreigingen aan westerse machten e.d.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-12 16:28
BramViking schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:32:
Zoals ik al dacht, de invasie is toch vandaag gekomen. Wat is Rusland toch gigantisch snel in het overmeesteren van strategische locaties. Lijkt wel of het leger van Ukraine niet bestaat.
Ik dacht bij het zien van al die tanks nog: je kunt toch tegenwoordig heel veel schade berokkenen met wat anti tank wapens?

Die zij tegenwoordig toch gewoon met de hand mee te nemen? Of zijn die niet effectief?

Kun je in korte tijd in ieder geval wat schade toebrengen als Ukraine.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:55

Animal_X

Rodin

GekkePrutser schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:37:
[...]
Ik vraag me af of de inwoners van Rusland dit soort idiotie ook niet inzien. Het ligt er wel erg dik bovenop.
Volgens peilingen steunt 80% van de Russische bevolking Putin zijn beleid tov Oekraïne, althans tot gisteren nog in ieder geval.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• ErikT738
Xtr3me4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:16:
[...]

Goed, weet dat zijn eigen land en zichzelf ook in groot gevaar brengt. Rusland is hier in deze niet het enige land met nuclaire wapens.
Wie zou er ooit als eerste nucleaire wapens in gaan zetten dan? Ik zie het pas gebeuren zodra hij een land aanvalt wat daadwerkelijk zelf op de nucleaire knop kan drukken.

Hopelijk komen we vandaag nog met de zwaarste mogelijke sancties en worden die wereldwijd ook breed opgevolgd. Ik ben er een beetje bang voor dat Rusland de sancties gewoon neemt en dan lekker met China e.d. handel gaat drijven.

• hoevenpe
Thomas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:40:
Tja, Irak was ook geen lid van de NAVO en toch hebben tientallen lidstaten troepen richting het Midden-Oosten gestuurd ;)
Irak stelde militiair relatief weinig voor, een directe oorlog met kernmacht Rusland is onvergelijkbaar.

Daarnaast: we zijn verslaafd aan Russisch gas, de Duitsers hebben recent weer kerncentrales afgekoppeld.

[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 24-02-2022 07:42 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Animal_X schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:41:
[...]

Volgens peilingen steunt 80% van de Russische bevolking Putin zijn beleid tov Oekraïne, althans tot gisteren nog in ieder geval.
Maar de combi ‘peilingen’ en ‘Rusland’ is er een die niet heel betrouwbaar is
Pagina: 1 ... 103 ... 168 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Extra omtrent de situatie nu:
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.

Specifieke topic regels
• Onderbouw je betoog met betrouwbare en verifieerbare bronnen.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance

Andere topics
Discussie over wapensystemen, verhoudingen en inzet kan hier: Wapensystemen en effectiviteit
Voor de nasleep en mogelijke berechting daders MH17 hebben de we dit topic: MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting

AWM beleidstopic:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid