Goed, DED zit vol met topics over aanpassingen aan bestaande woningen. En ik weet dat slechts iets van 5% ooit zelf een huis laat bouwen. Ik ben 1 van de "gelukkigen".
Onze situatie is als volgt:
Momenteel zijn we met z'n drieen, bedoeling is dat er nog 1 of meerdere kinderen bijkomen, wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen.
We zijn beiden rond de 30 en willen uiteraard heel lang in onze nieuwe woning gaan wonen. Wij zijn beide geen extreme bespaarders, maar beseffen dat we het nu eenmalig goed kunnen doen en zijn voor een duurzame oplossing, vooral duurzaam voor de portemonnee.
Onze woning wordt een grote woning van ca 1000 kuub. We gaan bouwen met de Duitse methode, dus luchtdicht en geen kruipruimte. Momenteel ligt de aanvraag voor de omgevingsvergunning bij de gemeente. Tijd voor ons om na te denken over de energiehuishouding. En daar loop ik vast. Er is zoveel keus, maar wat ik een beetje mis is een overzicht (voor zover mogelijk) met investering vs terugverdientijd / total cost of ownership.
Een paar eisen die wij zelf hebben / al hebben uitgezocht
Onze situatie is als volgt:
Momenteel zijn we met z'n drieen, bedoeling is dat er nog 1 of meerdere kinderen bijkomen, wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen.
Onze woning wordt een grote woning van ca 1000 kuub. We gaan bouwen met de Duitse methode, dus luchtdicht en geen kruipruimte. Momenteel ligt de aanvraag voor de omgevingsvergunning bij de gemeente. Tijd voor ons om na te denken over de energiehuishouding. En daar loop ik vast. Er is zoveel keus, maar wat ik een beetje mis is een overzicht (voor zover mogelijk) met investering vs terugverdientijd / total cost of ownership.
Een paar eisen die wij zelf hebben / al hebben uitgezocht
- Geen warmtepomp op aardwarmte, te duur qua investering (ca € 15.000).
- Geen luchtverwarming, we krijgen op alle drie lagen vloerverwarming.
- Er komt een Quooker in de keuken, misschien economisch niet meest aantrekkelijk, maar comfort is mij meer waard.
- Koken doen we op inductie.
- Koeling in de zomer is leuk, maar geen must.
- Er komt 3 dubbel glas in, U=0,7.
- isolatie vloer, muren, dak respectievelijk Rc 3,5, Rc 4,7, Rc 5,7.
- Zonnepanelen op dak zijn lastig, ons dak heeft ligging op oosten en westen, niet op zuiden (oost is voorkant), schuur bijbouwen kan wel zorgen voor de juiste ligging, maar geen geld voor de investering van de schuur.
- Ecolution Combi 50 meerprijs € 3.872 (dure optie, en zonder zonnepanelen niet rendabel dunkt mij).
- Zonnepanelen 6 stuks voor € 2.299.
- Isoleren is king, doen we dat genoeg, ik ben geen fan van PIR/PUR platen en zo, ivm degraderende werking.
- Zonnepanelen zijn king too, maar met salderen 2017 zal het noodzakelijker worden om de opgewekte energie zelf op te maken en we hebben dan een extra investering voor een schuur nodig of genoegen nemen met een veel lager rendement van de panelen.
- huis zonder gas durven we niet aan, ik weet het, slechte reden, maar ik ben nog niet overtuigd.
- hybride woning spreekt mij enorm aan, dus gas stoken in de winter en terugwinning op een of andere manier in het voor en na seizoen, met daarbij als bonus (geen must) een vorm van koeling in de zomer.