Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.598 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Quakie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:21:
[...]

Ik zou hier een kijkje nemen:

[Synology] Backup strategieën en tools

Ik heb zelf via een super deal actie via een amerikaanse review site 1Tb storage bij iDrive voor 16euro pj.
er zitten wel wat nadelen aan iDrive maar performance is super goed ( ik upload met 10MB en restore ook met 10MB)
En zo zijn er meer oplossingen natuurlijk.. maar ik vind zelf meer dan 10eur per maand heel veel geld voor offline backup.
Ik heb zelf afgestapt voor raid1 en draai nu raid0 (onzinnig, klopt) maar heb een 213+ als backup en een offsite backup voor dingen wat echt niet weg mag... in mijn geval photos en homevideos van mijn familie...
Wat zijn de nadelen dan van idrive want het is idd een heel stuk goedkoper zelfs voor die 44 dollar per jaar

thx alvast _/-\o_

Aardvark jij ook thx voor je reply :)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Njay schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:29:
[...]

Wat zijn de nadelen dan van idrive want het is idd een heel stuk goedkoper zelfs voor die 44 dollar per jaar

thx alvast _/-\o_

Aardvark jij ook thx voor je reply :)
Mijn grootste nadeel is het feit dat onder een personal account er geen officiële lock geactiveerd wordt.
Door een fout van mijn kant had ik dus meer dan 1Tb geüpload. Ja, iDrive is zo snel dat ik het te laat door had dat ik meer dan 1Tb achter mijn naam had staan. Normaal zou je een email moeten ontvangen maar dat is helaas niet waterdicht.. Omdat er een fout zat in hun website, leek mijn backup job leeg terwijl op de achtergrond hij continue meer dan 1Tb uploadde. Het kost je dan 50 cent per GB waardoor ik dus uiteindelijk na een maand 32dollar moest betalen... Uiteraard aangevocht maar ze geven niet thuis.. Ze verwijzen je door naar het feit dat je een email ontvangt en dat je dan kans krijgt om data te verwijderen.
Ten tweede de zogenaamde synology app (bovengenoemde) maar dat is niks meer een link naar webpagina.. Helaas is hun app ook niet helemaal 100% correct. Nu na laatste update is de user quota overzicht kapot en geeft 0% terwijl ik 48% in gebruik heb. Nu draait alles wel gewoon goed dus er is geen noodzaak om meer in te loggen maar goed er is nog wat werk te verrichten.. Ook wordt hun app niet automatisch geupdate.. Er staat een hele oude versie bij Synology. Uiteraard voor het geld is het ideaal want dit vind ik vallen onder kinderziektes of per user verschillende problemen.. iDrive is sowieso mild want je mag het dus breed inzetten, je kunt dus ook je telefoons, pcs, tablets meenemen...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Quakie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:45:
[...]

Mijn grootste nadeel is het feit dat onder een personal account er geen officiële lock geactiveerd wordt.
Door een fout van mijn kant had ik dus meer dan 1Tb geüpload. Ja, iDrive is zo snel dat ik het te laat door had dat ik meer dan 1Tb achter mijn naam had staan. Normaal zou je een email moeten ontvangen maar dat is helaas niet waterdicht.. Omdat er een fout zat in hun website, leek mijn backup job leeg terwijl op de achtergrond hij continue meer dan 1Tb uploadde. Het kost je dan 50 cent per GB waardoor ik dus uiteindelijk na een maand 32dollar moest betalen... Uiteraard aangevocht maar ze geven niet thuis.. Ze verwijzen je door naar het feit dat je een email ontvangt en dat je dan kans krijgt om data te verwijderen.
Ten tweede de zogenaamde synology app (bovengenoemde) maar dat is niks meer een link naar webpagina.. Helaas is hun app ook niet helemaal 100% correct. Nu na laatste update is de user quota overzicht kapot en geeft 0% terwijl ik 48% in gebruik heb. Nu draait alles wel gewoon goed dus er is geen noodzaak om meer in te loggen maar goed er is nog wat werk te verrichten.. Ook wordt hun app niet automatisch geupdate.. Er staat een hele oude versie bij Synology. Uiteraard voor het geld is het ideaal want dit vind ik vallen onder kinderziektes of per user verschillende problemen.. iDrive is sowieso mild want je mag het dus breed inzetten, je kunt dus ook je telefoons, pcs, tablets meenemen...
Helder bedankt voor je uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Njay schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:59:
[...]

Helder bedankt voor je uitleg
Graag gedaan:

Zoals gezegd, laat het je niet weerhouden.. ik ben super positief wegens ruimte voor het geld maar vooral voor snelheid. Dat ik dan af en toe moet kijken via de tel app of website om te zien wat mijn user quota is.. fine..Als dat het is.. maar zoals gezegd, kijk even in de andere topic voor tips and tricks:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
Als ik dit draadje beetje doorneem merk ik dat het gros voor een 2-bay Synology gaat, afgezien van het prijsverschil begrijp ik niet goed waarom 2-bay zo populair is in vergelijking met een 4-bay nas. Als je maar 2 disks kan inzetten ben je meteen alles kwijt wanneer er een disk faalt en waneer je deze toch in raid gaat gebruiken kan je maar 50% van je opslag benutten. Wat ik mij afvraag is, gebruiken alle 2-bay eigenaars hun nas enkel en alleen als domme opslagruimte zonder enige backup functionaliteit of mis ik hier iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met het toenemend aanbod aan streamingvideodiensten, de druk om het onbestrafte illegale downloaden in te perken (nee, ik wil geen flamewar starten) en de enorm toegenomen capaciteit van harde schijven (3 TB voor prijzen ruim onder 4 €cent/GB, zelfs 6 TB is betaalbaar en zit daar maar net boven ) zijn grote arrays voor de doorsnee gebruiker - dus niet de filmmaker of -verzamelaar of archief van een (hobby)fotograaf - economisch oninteressant. Hoeveel nieuwe privédata creëer je elk jaar? Dat meet je eerder in enkele tientallen GB dan in TB.
Bovendien ben je niet meteen al je data kwijt als je de schijven in een 2-bay-nas als separate volumes inricht; hooguit de data op de schijf die faalt. Met een goede backup (op een ander medium, op een andere locatie; zie de toegenomen populariteit en betaalbaarheid van cloudopslagdiensten) valt ook de behoefte voor spiegeling (RAID1, om de beschikbaarheid te vergroten) voor velen weg.

Maar eigenlijk is dit minder een vraag dan een onderwerp om over te bomen en daarmee geschikter om te bespreken in [Synology] Nieuws en discussie of in [Synology] Backup strategieën en tools als je dieper op backup in wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 21:08
jos707 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:29:
Als ik dit draadje beetje doorneem merk ik dat het gros voor een 2-bay Synology gaat, afgezien van het prijsverschil begrijp ik niet goed waarom 2-bay zo populair is in vergelijking met een 4-bay nas. Als je maar 2 disks kan inzetten ben je meteen alles kwijt wanneer er een disk faalt en waneer je deze toch in raid gaat gebruiken kan je maar 50% van je opslag benutten. Wat ik mij afvraag is, gebruiken alle 2-bay eigenaars hun nas enkel en alleen als domme opslagruimte zonder enige backup functionaliteit of mis ik hier iets anders ?
Ten eerste: RAID is geen backup!

Op mijn dual bay nas staat voornamelijk data die ik indien nodig redelijk makkelijk weer van sites die hier niet genoemd mogen worden kan halen, daar heb ik dus geen backup van nodig.

De informatie die wel belangrijk laat ik de synology incrementeel backupen naar de tweede schijf en handmatig naar een cloud dienst (dat laatste moet ik nog een keer automatisch gaan regelen, maar ik houd het redelijk goed bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:39:
[...]
In het kader van het gebruiksdoel van de vraagsteller (zie quote hieronder) in de dagelijkse praktijk m.i. weinig relevant.

[...]
Thnx! Duidelijke uitleg, dan ga ik voor de DS215j in combi met 1x 6TB green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Hoe benaderen jullie je files vanaf een andere locatie?

Ik vind het altijd zo langzaam via filestation.. Owncloud werkt snel, maar de files van filestation zitten natuurlijk niet in de owncloud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 14:02
MetalG schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:50:
Hoe benaderen jullie je files vanaf een andere locatie?

Ik vind het altijd zo langzaam via filestation.. Owncloud werkt snel, maar de files van filestation zitten natuurlijk niet in de owncloud..
Ligt helemaal aan je verbinding natuurlijk, maar indien je bestanden niet in een soort lokale cloud sync staan a-la cloud station, drive, dropbox... zal het niet sneller worden dan Filestation vrees ik.

Wil je je bestanden benadeen van verschillende locaties of een vaste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Jojakim schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:21:
[...]

Ligt helemaal aan je verbinding natuurlijk, maar indien je bestanden niet in een soort lokale cloud sync staan a-la cloud station, drive, dropbox... zal het niet sneller worden dan Filestation vrees ik.

Wil je je bestanden benadeen van verschillende locaties of een vaste?
Ik ben consultant, dus vanop vele locaties ^^

Maar ik zal wel voornamelijk owncloud gebruiken dan, dat werkt wel prettig. Jammer dat Synology (nog) niets heeft van hun eigen =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
MetalG schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:47:
[...]

Ik ben consultant, dus vanop vele locaties ^^

Maar ik zal wel voornamelijk owncloud gebruiken dan, dat werkt wel prettig. Jammer dat Synology (nog) niets heeft van hun eigen =)
Cloudstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Dat is meer een dropbox alternatief :).. zoek eerder een snelle webaccess..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

kraats

Ik rol

WebDAV? FTP? HTTP? Zijn allemaal prima geschikt voor webaccess. Of je probeert uit te zoeken waarom Filestation bij jou niet goed werkt. Of natuurlijk blij zijn dat Owncloud wel prima werkt :)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
Laten we eerst beginnen bij je vraag?

Wat is langzaam? Downloaden via filestation? Of het benaderen van je data via filestation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Quakie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:45:
[...]

Idrive aangeschaft voor 1 jaar voor 29 dollar (rush promotie code gebruiken)

backup loopt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Njay schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:27:
[...]

Idrive aangeschaft voor 1 jaar voor 29 dollar (rush promotie code gebruiken)

backup loopt _/-\o_
Mooi! Hopelijk maak je niet dezelfde fout als mij en ga je niet meer dan 1Tb uploaden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Quakie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:56:
[...]

Mooi! Hopelijk maak je niet dezelfde fout als mij en ga je niet meer dan 1Tb uploaden... 8)7
heheh heb in totaal 700gb aan belangrijke data :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48
jos707 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:29:
Ik gebruik offsite backup, werkt prima, s'nachts Rsync. Ik ben dus hoog uit 1 dag kwijt. Daar kan ik wel mee leven.

Ik heb de volgende vragen.

Ik heb nu een D213J, deze is een beetje vol aan het raken. Daarom heb ik nu een D215J gekocht.
Nu wil ik graag, de users op beiden systemen gelijk hebben.
Kan ik een koppeling tussen deze twee systemen maken. Of moet ik dan gaan werken met Directory Server?

Daarnaast wil ik graag mijn DHCP server van de ene naar de andere overzetten. Volgens mij kan niet de settings backupen en weer restoren.
Maar om nu te gaan knippen en plakken... Wie weet een goede methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
jossie67 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:39:
[...]

Ik gebruik offsite backup, werkt prima, s'nachts Rsync. Ik ben dus hoog uit 1 dag kwijt. Daar kan ik wel mee leven.

Ik heb de volgende vragen.

Ik heb nu een D213J, deze is een beetje vol aan het raken. Daarom heb ik nu een D215J gekocht.
Kan ik een koppeling tussen deze twee systemen maken. Of moet ik dan gaan werken met Directory Server?

Daarnaast wil ik graag mijn DHCP server van de ene naar de andere overzetten. Volgens mij kan niet de settings backupen en weer restoren.
Je DS213J vol? of de schijven in je NAS? :P

Je hebt Cloud Station Client app. die synct meerdere cloud stations tussen meerdere NAS apparaten.

Je hebt ook folder sync, dan kan je folder in sync houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Quakie op 22-10-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
Je kan ze exporteren en importeren.. maar wil je ze gelijk houden dan zou je een ldap koppeling moeten maken . Dat kan met de synology directory server maar ook zoals je zelf aangeeft een windows AD.
Je hak de dhcp config file copy/pasten. Wel eerst dhcp service utizetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

<knip> Wie weet een goede methode.
Is het de bedoeling om beide systemen naast elkaar te laten draaien of wil je de gegevens overhevelen van de oude DS213j naar de nieuwe DS215j (en dan de DS213j afdanken)? Hoe groot zijn de schijven in de DS213j en staan ze in RAID1 of wat anders? Idem voor je wensen m.b.t. de nieuwe nas.

Mogelijk worden je vragen beantwoord in de migratietutorial namelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 13:03 . Reden: Lange quote ingekort. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Quakie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:42:
[...]

Je DS213J vol? of de schijven in je NAS? :P

Je hebt Cloud Station Client app. die synct meerdere cloud stations tussen meerdere NAS apparaten.

Je hebt ook folder sync, dan kan je folder in sync houden.
Allebei :-)

Is Cloud Station niet alleen voor het syncroniseren van bestanden tussen NASsen, hiervoor heb ik dan ook een QuickConnect ID voor nodig. Dat is eigenlijk iets wat ik liever niet gebruik..
Mijn NASsen staan naast elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
DukeBox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:00:
[...]

Je kan ze exporteren en importeren.. maar wil je ze gelijk houden dan zou je een ldap koppeling moeten maken . Dat kan met de synology directory server maar ook zoals je zelf aangeeft een windows AD.

[...]

Je hak de dhcp config file copy/pasten. Wel eerst dhcp service utizetten.
Waar kan ik de dhcp config file vinden?
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:00:
[...]
Is het de bedoeling om beide systemen naast elkaar te laten draaien of wil je de gegevens overhevelen van de oude DS213j naar de nieuwe DS215j (en dan de DS213j afdanken)? Hoe groot zijn de schijven in de DS213j en staan ze in RAID1 of wat anders? Idem voor je wensen m.b.t. de nieuwe nas.

Mogelijk worden je vragen beantwoord in de migratietutorial namelijk.
Voorlopig naast elkaar laten draaien. Ik gebruik geen raid op beiden niet, Ik heb een offsite backup.
Waar kan de migratietutorial vinden

[ Voor 41% gewijzigd door jossie67 op 22-10-2015 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
jossie67 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:09:
Waar kan ik de dhcp config file vinden?
Default locatie onder (de meeste) linux distro's: /etc/dhcpd/dhcpd.conf
Waar kan de migratietutorial vinden
Synology Wiki.. https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/651

Je weet hoe google werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
DukeBox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:13:
[...]

Default locatie onder (de meeste) linux distro's: /etc/dhcpd/dhcpd.conf

[...]

Synology Wiki.. https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/651

Je weet hoe google werkt ?
Thanks, Ja, maar soms zoek je met de verkeerde woorden. Met "Synco users Synology` ben ik niet ver gekomen.

Kopieeren van dhcpd.conf gaat het worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
jossie67 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:29:
Thanks, Ja, maar soms zoek je met de verkeerde woorden. Met "Synco users Synology` ben ik niet ver gekomen.
Soms helpt het ook om gewoon eens te kijken wat de beschikbare apps doen..
jossie67 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:08:
Is Cloud Station niet alleen voor het syncroniseren van bestanden tussen NASsen, hiervoor heb ik dan ook een QuickConnect ID voor nodig. Dat is eigenlijk iets wat ik liever niet gebruik..
Een quickconnect heb je nooit nodig, tenzij je niet snapt hoe portmapping e.d. werkt.
En cloud station heeft een client voor zowel je pc/mobiel/tablet maar ook voor andere synologys. Hierdoor is het een zeer veelzijdige tool die (in mijn ervaring) perfect werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22

masauri

aka qwybyte

Vanuit het unrar topic deze vraag, iemand enig idee hoe dat op te lossen dat unzip niet werkt of van waaruit dit geïnstalleerd kan worden?
masauri schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:32:
Beide met DSM 5.2-5592 Update 4
2GB Ram, 1WD Red 6TB:
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnrar versionUnpacktime
DS2415+Intel(R)Atom(TM)CPUC2538@2.40GHz42034852 kB333968 kB5.010m 14.66s

6GB Ram, 1WD Red 6TB:
ModelCPU# coresMemTotalMemFreeUnrar versionUnpacktime
DS2415+Intel(R)Atom(TM)CPUC2538@2.40GHz46096484 kB4311272 kB5.010m 14.60s

@McVirusS : Nog niet mogelijk op DSM 6.0 ? Er ontbreekt ergens iets voor de unzip, maar is het langs mijn kant/dsm 6.0 gerelateerd of langs jou op te lossen?

DSM 6.0-7135
6GB Ram, 1WD Red 6TB:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
root@*****:/volume1/synotest# wget http://mcviruss.nl/synotest/synotest.sh
--2015-10-20 22:29:20--  http://mcviruss.nl/synotest/synotest.sh
Resolving mcviruss.nl... ****:****:*:****::*, ***.**.**.***
Connecting to mcviruss.nl|****:****:*:****::*|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 3311 (3.2K) [application/x-sh]
Saving to: 'synotest.sh'

100%[======================================>] 3,311       --.-K/s   in 0s

2015-10-20 22:29:21 (144 MB/s) - 'synotest.sh' saved [3311/3311]

root@*****:/volume1/synotest# sh synotest.sh
Aborting, /usr/syno/bin/unzip not found
Creating temporary directory
Downloading test files: done
Unpacking uncompressed ZIP-file containing RAR files
synotest.sh: line 24: /usr/syno/bin/unzip: No such file or directory
Test files not found, test directory will be cleared. Please try again.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Quakie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:55:
Laten we eerst beginnen bij je vraag?

Wat is langzaam? Downloaden via filestation? Of het benaderen van je data via filestation?
Ik surf naar m'n https://quickconnect of mn dyndns:5000 hiermee opzich verlies ja al snel 5a10 seconden. daarna inloggen, daarna file station aanklikken.. Java is gewoon traag lijkt me..

Als je naar dyndns/owncloud surft, dat gaat 10x zo snel, alleen heb je hier enkel toegang tot de zaken die in je owncloud zitten..

ik heb een 240/25 Mbits thuis en DS1515+ met 6GB RAM.. Dus daar ligt het niet aan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
masauri schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:36:
Vanuit het unrar topic deze vraag, iemand enig idee hoe dat op te lossen dat unzip niet werkt of van waaruit dit geïnstalleerd kan worden?

[...]
Ik zou ff een ticket aanmaken bij Synology.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
MetalG schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:21:
Ik surf naar m'n https://quickconnect of mn dyndns:5000 hiermee opzich verlies ja al snel 5a10 seconden. ..
[..]
ik heb een 240/25 Mbits thuis en DS1515+ met 6GB RAM.. Dus daar ligt het niet aan :+
Ik werk al jaren zo op mijn 1813+ (voorheen 1512+) en het werkt echt flitsend...op een langzamere verbinding.
Quick connect ooit eens geprobeerd, dat was wel lanzamer maar direct middels een portmap gaat als een speer.
Als ik files rename en verplaats naar directory's is het net alsof ik lokaal op mijn eigen pc aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixterr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-10 10:22
Beste Mede-Tweaker,

Ik zit al een tijdje op het forum rond te neuzen en kom verschillende tips tegen en zie door de bomen soms het bos niet meer. Ik heb een ds214play ( gekregen van mijn oom ) met daarin 2x 6 tb WD Red schijven erin. Ik gebruik deze voornamelijk voor het bekijken van film vanaf de nas naar tv of via de app. Ook had ik portfoward voor elkaar gekregen ( nas staat bij mijn ouders ) en kon elders in het land via de dsvideo app mijn films en series kijken. Echter omdat ik dacht dat de beveiliging beter moest zat ik te kijken naar beveiliging. Ik heb mijzelf buitengesloten doormiddel van ipblock haha. 8)7 Maar dat heeft mij wel aan het denken gebracht en vandaar dat ik het hier ook vraag:

Als ik een poort forward is het dan mogelijk dat men verder dan mijn nas kan komen en verder alles kan aftappen wat over het netwerk loopt?
Wat is beter? Portwarding of de quickconnect?
Wel de ip Block aanzetten ( niet mijzelf buitensluiten uiteraard)
Hebben jullie nog andere tips?

Het Admin en Gast account heb ik geblokkeerd. En blokkeer ik dan nu ook weer.
Van een vpn en ssl certificaat weet ik niet veel af. Ben al blij dat ik port forwarding voor elkaar heb gekregen _/-\o_ . Ben een beetje noob op dit gebied ( krijg het soms niet eens voor elkaar om te reageren op een post..) :X . Wellicht hoort deze vraag niet in dit topic thuis, maar in een andere, verplaats hem dan. ;)

Alvast bedankt voor de reacties/moeite! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
Ik doe momenteel een Backop Shared Folder Sync over lokale netwerk van ds415+(shd 4 schijven) naar een ds210j(raid 1) via gigabit swicth van HP met 9k jumboframes geactiveerd op nassen en switch. Het gaat om 500GB aan grafische bestanden en office spul.

Het sukkelt nu al uurtje door rond 2 tot 3,5 MB per seconden. Dat lijkt me nogal traaag. Wat denken jullie? De ds210j is natuurlijk niet bepaald een snelheidsmonster, maar iets van 10 MB/s zou toch wel gehaald moeten worden of is dat te mooi gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
Jojakim schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:52:
Backop Shared Folder Sync over lokale netwerk
Welke opties heb je gekozen bij shared folder sync ?
Het vooral handig niet block-level (initieel), encryptie en compressie aan te zetten. Dat trekt de j niet over 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
DukeBox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

Welke opties heb je gekozen bij shared folder sync ?
Het vooral handig niet block-level (initieel), encryptie en compressie aan te zetten. Dat trekt de j niet over 1GB.
Top tip!! Inderdaad had ik die aanstaan. Nu schommeld het rond de 15MB/s.

Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
MetalG schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:21:
[...]

Ik surf naar m'n https://quickconnect of mn dyndns:5000 hiermee opzich verlies ja al snel 5a10 seconden. daarna inloggen, daarna file station aanklikken.. Java is gewoon traag lijkt me..

Als je naar dyndns/owncloud surft, dat gaat 10x zo snel, alleen heb je hier enkel toegang tot de zaken die in je owncloud zitten..

Ik heb dezelfde ervaringen als DukeBox.. Ik werk ook al tijden zo.. en enige wat ik mee maak is dat directe downloads via filestation op het lokale netwerk traag is (5MB ipv 55MB) maar goed dan gebruik ik gewoon smb..
Extern is het meer raadplegen en dat vliegt hier....

Enige wat je nog kan doen.. is een alias neer zetten en dan direct browsen naar je alias?

Hoe?

DSM inloggen, configuratie scherm application portal en dan een alias zetten bij file station en redirect.
ik gebruk zelf file als alias:
domein.nl/file .. inloggen en je zit alleen in file station :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Ik heb wel even lopen zoeken maar kom het nergens tegen.. had iemand al ontdekt hoe je btrfs kan forceren op een syno die niet in de lijst staat (maar hardware technisch het wel aankan) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige bericht daarover was een aanpassing in een configuratiefile (synoinfo.conf) op een DS1813+ door Verwijderd in "[Synology] Nieuws en discussie".

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 19:13 . Reden: Modelnaam. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:53:
Ik heb wel even lopen zoeken maar kom het nergens tegen.. had iemand al ontdekt hoe je btrfs kan forceren op een syno die niet in de lijst staat (maar hardware technisch het wel aankan) ?
Dit zou het moeten activeren.
support_btrfs="yes" toevoegen aan /etc.defaults/synoinfo.conf

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
rikadoo schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:28:
Tnx, werkt idd in een keer op mijn oude DS1812+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
DukeBox schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:01:
[...]

Tnx, werkt idd in een keer op mijn oude DS1812+
Kun je nu ook een btrfs drive aanmaken? Wil nog wel eens voorkomen dat de drive aangemaakt word maar vervolgens crasht met een opslag van 0kb :P

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
rikadoo schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:02:
Kun je nu ook een btrfs drive aanmaken?
Jup, op dit moment loopt de parity consistancy check en ben er al naar aan het syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 13:54

S913

Abusus non tollit usum

*zucht* kreeg afgelopen week een mailtje van mijn Synology dat er malware detected zou zijn omdat er een bestand in /lib gewijzigd zou zijn.
Zelf niets geks gezien via SSH, dus maar ff een mailtje naar Synology Support. Procedure gekregen om e.e.a. te checken. Blijkt 1 van mijn Western Digital RE schijven niet eens een S.M.A.R.T. test te willen starten ... Dus die schijf moet vervangen worden.

Dus wees gewaarschuwd een Malware mailtje kan een hardware error zijn die de Synology zelf nog niet herkend heeft als een hardware error ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
FrankRicard schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:12:
[...]

Ten eerste: RAID is geen backup!

Op mijn dual bay nas staat voornamelijk data die ik indien nodig redelijk makkelijk weer van sites die hier niet genoemd mogen worden kan halen, daar heb ik dus geen backup van nodig.

De informatie die wel belangrijk laat ik de synology incrementeel backupen naar de tweede schijf en handmatig naar een cloud dienst (dat laatste moet ik nog een keer automatisch gaan regelen, maar ik houd het redelijk goed bij)
Ten eerst: ben het met je eens! Ik bedoelde dan ook backup in de zin van als ik 10 terra aan materiaal op mijn nas heb staan het wel handig zou lijken dat ik niet in één klap alles kwijt ben als er een schijf uitvalt, wat gewoon elk moment zou kunnen gebeuren gezien de reputatie van HD's in het algemeen. Gewoon even die kapotte schijf vervangen en alle data behouden lijkt mij toch de voorkeur te hebben op alles terug online bij elkaar gaan sprokelen..nuja is mijn idee, begrijp wel dat andere hier minder waarde aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:51

wontcachme

You catch me? No you wont

Ik heb een vraag over een Synology NAS icm een VPN. Ik wil programma's op mijn nas die buiten mijn netwerk communiceren (sabnzbd, sickrage) over een vpn laten lopen qua communicatie. Echter wil ik wel dat ik zonder problemen nog gewoon gebruik kan maken van die applicaties in mijn interne netwerk. Dus simpel in windows een share benaderen of intern sickrage openen. Er is geen andere communicatie buiten mijn netwerk. Bv de login pagina staat niet doorgelust naar het internet op dit moment.

Is het gewoon een kwestie van een vpn instellen op de nas en gaan met de banaan of kunnen deze wensen niet gecombineerd worden?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:10
DSM 6.0 geinstalleerd op mijn 1511+ backup nas om mee te testen, maar nu krijgt het package center slechts een tiental apps binnen (en niet de interessante). Op alle andere categorieën en community packages krijg ik een connection failed error. Tot zover het spelen met packages dan.

Contact opgenomen met support en het blijkt een bekend probleem te zijn. Ik wacht dus nog wel een tijdje met de hoofdnas updaten.

Misschien maar eens die BTRFS hack proberen in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
rikadoo schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:02:
[...]

Kun je nu ook een btrfs drive aanmaken? Wil nog wel eens voorkomen dat de drive aangemaakt word maar vervolgens crasht met een opslag van 0kb :P
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het systeem met een update omgaat. Niet dat die file dan weer wordt overschreven en je ineens je volume kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
wontcachme schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 23:06:
Ik heb een vraag over een Synology NAS icm een VPN. Ik wil programma's op mijn nas die buiten mijn netwerk communiceren (sabnzbd, sickrage) over een vpn laten lopen qua communicatie. Echter wil ik wel dat ik zonder problemen nog gewoon gebruik kan maken van die applicaties in mijn interne netwerk. Dus simpel in windows een share benaderen of intern sickrage openen. Er is geen andere communicatie buiten mijn netwerk. Bv de login pagina staat niet doorgelust naar het internet op dit moment.

Is het gewoon een kwestie van een vpn instellen op de nas en gaan met de banaan of kunnen deze wensen niet gecombineerd worden?
Ik zat daar gisteren toevallig ;) ook over na te denken. Tot nu toe heb ik het niet voor elkaar gekregen om die combinatie te maken. Ook ik ben hierin geinteresseerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01
Waarom zit iedereen zo te wachten op Btrfs ?
Het gaat de normale syno series tot 4 disken weinig extra's brengen voorlopig?
Of zit iedereen te wachten op snapshots ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, ik wil snapshots en vanwege de checksums (bitrot, URE {rebuild van klassieke RAID5 arrays met schijven vanaf ca. 6 TB duurt te lang, met groot risico op totaal falen}); zie: Hoe Btrfs uw bedrijfsgegevens beschermt. Zoek verder in OT op de m.i. terechte lofzang van o.m. CiPHER op de 'next generation filesystems' ZFS (Het grote ZFS topic) en btrfs (https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page; Het BTRFS ervaringen topic).

Kijk verder op Wikipedia: Btrfs en lees als introductie Bitrot and atomic COWs: Inside “next-gen” filesystems - We look at the amazing features in ZFS and btrfs—and why you need them.

En 'last but not least': Cloud Station gaat met btrfs enorm veel efficiënter om met de beschikbare ruimte (lees de horrorverhalen in deze draad maar). Een snapshot kost nauwelijks ruimte, maar elke extra versie van een bestand verminderd in de huidige opzet wèl je opslagcapaciteit. Alleen daarom al zijn ext3, ext4 belegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 10:41 . Reden: Cloud Station versies nemen meer ruimte in nu, dan onder btrfs. Antwoord toch langer geworden. :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvB83
Voor de Syno's met 2 disks gaat het inderdaad beperkt iets brengen als het je gaat om het verlies van je volume, maar bij 4 disks in een volume heeft het zeer zeker wel een toegevoegde waarde. Daarnaast is bitrot een reëel probleem in elke situatie, ongeacht het aantal disks. BTRFS schijnt daar veel beter bestand tegen te zijn.

In mijn geval heb ik er 8 en hoop ik m'n foto's ook over 50 jaar nog te hebben. Backup-strategiën ten spijt, is het risico op ongemerkte corruptie in zo'n periode groot, misschien niet bij professionele partijen met een bijbehorend plan, wel bij mij als hobbyist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een 5-bay en een 8-bay die net als bovenstaande posts best wel baat hebben bij BTRFS.

Maar hier even een andere ervaring met het Synology Backup programma: De backuptijd is enorm verkort via DSM 6.0. De test is overigens uitgevoerd zonder BTRFS en over het lokale netwerk, dus onafhankelijk van onbetrouwbare uploadsnelheden.

Met minimale wijzigingen over een 7.8TB data:
Backup 1815+ (DSM 5.2) > 1511+ (DSM 5.2): 45 Minutes 23 Seconds
Backup 1815+ (DSM 5.2) > 1511+ (DSM 6.0): 6 Minutes 19 Seconds

De winst komt doordat de backup NAS bij de start van de backup niet meer telkens alle data gaat scannen. Zelfs zonder BTRFS snapshots is er dus al een flink voordeel te behalen.

Wanneer er een fatsoenlijke hoeveelheid gewijzigde data steeg de backuptijd met DSM 5.2 al snel naar 1 tot 1:30 uur of langer. Met de backup NAS op DSM 6.0 zit ik eerder op 15/20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik ben nu al een tijdje aan het twijfelen over welke NAS ik aan zal schaffen. Twijfel tussen 2 modellen. DS215j of DS216 Play. Ik wil de volgende dingen doen:

1) Time Machine Backups maken vanaf 2 verschillende MacBooks.
2) Foto's en films opslaan die niet lokaal op de MacBooks staan.
3) Films vanaf de NAS kunnen benaderen vanaf allerlei verschillende apparaten (maar niet tegelijkertijd).

Nu vraag ik me af of ik één schijf zal gebruiken voor enkel de Time-Machine Back-ups en de andere schijf voor alle andere data. Of dat ik dit samen ook één schijf kan zetten. In dat geval kan ik eventueel nog voor RAID 1 kiezen. Mocht er een schijf stuk gaan, staat het nog op de andere schijf. In het geval van 1 schijf voor Time Machine en 1 schijf voor overig moet ik nog even kijken hoe ik dat nog een keer dubbel ga back-uppen.

Veder het verhaal waarom ik twijfel tussen bovenstaande NAS systemen is de capaciteit om films te screamen over het netwerk. Transcoden schijnt nogal een issue te zijn. Ik vraag me echter af of het de NAS zelf wel is die moet transcoden. Als ik bijvoorbeeld PLEX, Infuse of een andere Media Player draai op mijn MacBook en iPhone zouden deze apparaten kunnen transcoden toch? In dat geval zou de DS215j voldoende moeten zijn heb ik me laten vertellen. Binnenkort ben ik van plan de nieuwe 4e generatie Apple TV aan te schaffen. Hier schijnen ook apps op de kunnen. De ATV zou in dat geval ook zelf kunnen gaan transcoden neem ik aan?

De films die ik graag zou streamen zijn voornamelijk MKV bestanden van tussen de 3GB en 8GB.

Iemand advies of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-10 10:42
Sinds vandaag de DS415+ aangeschaft bij Coolblue in de fysieke winkel. Tot nu toe een leuk product en een zeer luxe upgrade vanaf een zeer niet instelbare Seagate NAS. Alleen het formatteren van 3 disken duurt 510 minuten (~ 8 uur*). Is dit proces te versnellen? :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9SHAyP1z7s11jh9AcMxdLf36/full.png

* Correct me if I am wrong, I cannot calculate very good.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Een volledige format zou goed 8 uur kunnen duren. Je schrijf in feiten de gehele schijf leeg met ~150MB/s;
4000GB / 0,15 GB / seconden = 26666,67 seconden = ~7,4 uur ongeveer.

(ik weet dat een 4TB hdd niet 4000GB is, maar ik ben gewoon lui ;)). Enige optie is een "quick format" uit te voeren. Maar of je dit huidige proces kunt stoppen....?.

[ Voor 17% gewijzigd door Tortelli op 24-10-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Tortelli schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:13:
Een volledige format zou goed 8 uur kunnen duren. Je schrijf in feiten de gehele schijf leeg met ~150MB/s;
4000GB / 0,15 GB / seconden = 26666,67 seconden = ~7,4 uur ongeveer.

(ik weet dat een 4TB hdd niet 4000GB is, maar ik ben gewoon lui ;)). Enige optie is een "quick format" uit te voeren. Maar of je dit huidige proces kunt stoppen....?.
Nee dit proces kan ik dus niet stoppen. Dat wordt zondag spelen met mijn nieuwe speeltje :P

Thanks voor je berekening.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Na de format zijn 2 van de 3 schijven correct. Alleen disk 1 wil het nu niet meer doen. Een paar reboots wil het probleem ook niet verhelpen. Nu kan ik niet echt een volume aanmaken. Is er iemand die dit ook heeft gehad of een oplossing heeft?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7fq14my2Owa0M3AM5SOaRggN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Je kunt een SHR-volume aanmaken, die kan je later uitbreiden als je een nieuwe schijf hebt.

Deze zou ik niet meer gebruiken, was het een nieuwe? Dan gewoon terugbrengen, dit soort problemen hoor je niet te hebben. Als hij gebruikt is gewoon weggooien en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
HvB83 schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 09:03:
Je kunt een SHR-volume aanmaken, die kan je later uitbreiden als je een nieuwe schijf hebt.

Deze zou ik niet meer gebruiken, was het een nieuwe? Dan gewoon terugbrengen, dit soort problemen hoor je niet te hebben. Als hij gebruikt is gewoon weggooien en een nieuwe kopen.
Ik ga hem vandaag terugbrengen naar Coolblue :) Thanks voor je response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-10 13:28

Chakotay

Lick here to continue

Weet iemand toevallig om een NFS share van buiten op de Synology te mounten? Dus niet een NFS share op de Synology zelf maken om vanuit je interne netwerk bij te kunnen, maar een NFS share die ergens anders staat op de Synology mounten zodat ik em via daar door kan geven naar de rest van mijn netwerk. Google geeft alleen maar resultaten over shares op de Syno zelf maken helaas.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 12:30
Vpn server opzetten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
kraades schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 07:17:
[...]

Ik zat daar gisteren toevallig ;) ook over na te denken. Tot nu toe heb ik het niet voor elkaar gekregen om die combinatie te maken. Ook ik ben hierin geinteresseerd.
Een vpn verbinding opzetten voor bepaalde taken/programma's terwijl je Synology het gewoon blijft doen in je interne netwerk.

Is dit überhaupt wel mogelijk? Iemand?

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 25-10-2015 10:27 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
Ik ben net gestart met het installeren van me nieuwe NAS (415+). Voorlopig had ik een power schema gemaakt waar die ieder nacht uit gaat en ik hem zelf wel aanzet wanneer ik hem nodig heb. Wel wou ik automatisch smart tests laten lopen. De quick scan laat ik iedere zondag nacht lopen maar voor de uitgebreide heb ik 10 uur nodig en die wou ik iedere paar maanden s'nachts laten lopen. Ik kan geen manier vinden om hem op een specifieke datum s'nachts te laten booten, weet iemand of dat kan en zo ja hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Booten op datum kan, maar niet via Power Schedule en ook niet via Task Scheduler/Taakplanner. Of je kruipt diep in de Synology via SSH en gebruikt de CLI of je maakt gebruik van een alternatief. In de community packages van cphub.net zit een krachtige tool: Advanced Power Manager door Renaud Métrich: https://www.cphub.net/?id=40&pid=447 & http://sourceforge.net/p/advpowermgr4ds/discussion/help/.

Een ander alternatief is om het uitschakelmoment na de zondagse taak niet hard te kiezen maar altijd te laten bepalen door een Auto Poweroff na HDD Hibernation (ook in Power Schedule menu). Voorwaarde is wel dat geen andere taken het in hibernation gaan van je harde schijven belemmeren.

Verder kun je Synology aansporen om zulke zaken te verbeteren: feedbackformulier.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 23:11 . Reden: Corr.: 'Task Planner' bestaat niet: het is Task Scheduler (en) of Taakplanner (nl). Alternatief via Auto Poweroff na Hibernation. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
  • Laatst online: 09-09 13:49
Na goed ervaring in een studentenhuis met de Synology DS214 ben ik nu na verhuizing opzoek naar een Synology voor mijzelf.

De voornaamste doelstelling is eigenlijk het streamen van video's naar mijn cinemaset (samsung HT-D5500) via DLNA. Ik had van de week voor een mooie prijs een WD my cloud 2TB gekocht (E90), echter deze werkt niet goed samen met de DLNA, hij streamde geen films of je kon niet doorspoelen.
Ik heb hem dus maar teruggebracht en wil nu gaan voor een Synology aangezien ik daar goede ervaring mee had.

Nu is mijn vraag of er een groot verschil zit tussen de functionaliteit van de DS214 en de DS115j?
Het enige verschil wat ik naast het aantal bays en de processor kon vinden was dat de DS214 Wake On Lan heeft en de DS115j niet. Alle andere functies van DSM zal ik op dit moment niet gaan gebruiken.

Met 2TB erin ben ik voor ongeveer 160 euro klaar, wat perfect is qua budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de DS115j voortdurend laat draaien is het geen nadeel, maar de DS115j heeft geen aan-/uitschakelschema, hetgeen ik erg jammer, een gebrek zelfs, vind. Automatische backups naar een clouddienst bijv. tijdens de nachtelijke uren zijn daardoor niet mogelijk (je moet eraan denken het ding steeds zelf aan te zetten). Kijk ook eens naar de DS215j als krachtiger (dual core processor en dubbel zoveel geheugen) alternatief. Je kunt er een tweede schijf insteken: voor hogere beschikbaarheid {RAID1/SHR} of om nog meer data op te slaan. Of bespaar ca. €20 en kies de DS115 (zonder j) met één hardeschijfinsteekgleuf, maar dezelfde processor en geheugenhoeveelheid.

Nog iets om rekening mee te houden: Synology staakt ca. 5 jaren na uitkomst van een model de mainstream support. De modellen uit 2015 krijgen dus een jaar langer updates en nieuwe versies van DSM dan de DS214.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 12:53 . Reden: Support meewegen in aankoop. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin85
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 12:27:
Automatische backups naar een clouddienst bijv. tijdens de nachtelijke uren zijn daardoor niet mogelijk (je moet eraan denken het ding steeds zelf aan te zetten).
Bedoel je hiermee dat als ik wil Streamen naar de TV ik hem eerst zelf moet aanzetten?
De functie is mij niet helemaal duidelijk, de DS115j blijft dus altijd aanstaan en zal niet in een sleep mode vallen?

De 215j en de 115 zijn dus eigenlijk hetzelfde op een bay extra na dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DS215j en de DS115 zijn inderdaad identiek op de extra bay na. Zo ook de DS115j en de DS216se (om nog een model erbij te betrekken; DS216se heeft wel een in-/uitschakelschema, dit i.t.t. diens vrijwel identieke voorganger DS214se {hopelijk zaai ik nu niet te veel verwarring }) } ).

Voor je andere vraag hoop ik dat ik je goed begrijp.

Alle Synology nas-servers ondersteunen HDD-hibernation. Dus je harde schijven gaan wel slapen als er geen activiteit meer is, maar de nas schakelt zichzelf niet helemaal uit. Een stapje verder is het in diepe slaap gaan, waaruit de nas alleen gewekt kan worden met de aan-/uit-knop of via WoL (niet alle Synology nas-servers ondersteunen dat).

Een DS115j die aan staat, met harde schijven in hibernation (en laag elektraverbruik) zal de harde schijven vanzelf wekken (laten opspinnen, meer verbruik) als je de tv aanzet en om data gaat vragen (wilt gaan streamen). Staat de nas uit, dan moet je op eerst de aan-/uitknop drukken. Is dat wat je bedoelt?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 17:54 . Reden: DS115j en DS214se hebben geen schakelschema; DS216se wel; geen van die drie ondersteunt WoL. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin85
Helemaal duidelijk, dat is precies wat ik wilde weten. Dank je wel :)

Ik zou dus alles wat ik voorheen met de DS214 kon streamen nu met de DS115j kunnen doen.
Het enige nadeel van de DS115j is dat hij niet helemaal uitgaat waardoor hij meer stroom verbruikt dan de eventueel duurdere DS115 of DS215j versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Is mijn DS112+ in te stellen dat al zijn internet via een VPN service loopt? Tot nu toe heb ik alleen nog maar proxy settings gevonden.
In mijn internet router heb ik ook geen vpn settings kunnen vinden, alleen vpn server opzetten maar dat is niet wat ik zoek.

(Edit: sorry ik heb het toch nog kunnen vinden onder Network -> network interface -> create -> create vpn profile)

[ Voor 18% gewijzigd door SpitfireNL op 25-10-2015 21:23 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik ben al een tijdje op zoek naar de beste manier om een binary te starten tijdens het booten van de NAS (draait laatste versie DiskStation). Het is dus géén package o.i.d., maar een simpele binary die ik via SCP erop heb gezet. Ik wil deze dus tijdens het starten van m'n NAS automatisch laten draaien... maar hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was het niet zo dat scripts geplaatst in /etc/rc.local worden gedraaid tijdens het booten nadat alle overige rc-scripts zijn afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Ik mag na een heel weekend wachten bijna al mijn apps gaan installeren :9

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nDBPZTIcy9i58SBaRueqkIiN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:55
iRicardo schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:13:
Ik mag na een heel weekend wachten bijna al mijn apps gaan installeren :9
je kan dit process versnellen.

zie hier topic:
Raoul.TLS in "[Synology] Nieuws en discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:08

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:33:
De DS215j en de DS115 zijn inderdaad identiek op de extra bay na. Zo ook de DS115j en de DS216se (om nog een model erbij te betrekken; DS216se heeft wel een in-/uitschakelschema, dit i.t.t. diens vrijwel identieke voorganger DS214se {hopelijk zaai ik nu niet te veel verwarring }) } ).
Dat is niet helemaal waar;
DS115j: 256MB ram
DS215j: 512MB ram

(ik zou gezien het prijsverschil altijd de 215j nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:P Die vergissing wordt vaker gemaakt. Kijk nog eens goed naar mijn bericht (en nee, ik deed geen ninja-edit): ik heb het over de DS115 (zonder j) en DS215j (met j) die vrijwel gelijk zijn, op het aantal bays na; beide hebben 512 MB RAM. In de volgende zin slaat 'zo ook' niet op het geheugen, maar op eenzelfde overeenkomst tussen een single bay en twee 2-bay nas-servers: DS115j (mèt j), de DS214se en de DS216se zijn voorzien van de helft daarvan: 256 MB RAM. Alledrie hebben dezelfde processor op dezelfde snelheid (en single core waar de DS215j c.s. twee kernen heeft). Een overzicht van alle zes: Pricewatch-vergelijking.

Ik vind de DS215j de beste prijs-/prestatieverhouding hebben van alle instapmodellen, waarmee ik je advies onderschrijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Ik sta op het punt om een DS415+ aan te schaffen alleen zit ik met een vraagje. Ik zou deze meteen naar DSM 6.0 willen upgraden om Btrfs te kunnen gebruiken, dit omdat achteraf van EXT4 naar Btrfs overgaan niet zo eenvoudig lijkt te zijn.
Nu wil ik deze in eerste instantie opzetten met 2 x 3TB WD Red's, en deze dan wanneer alle data is overgekopierd van mijn oude NAS uitbreiden met 2 x 2TB disks. Ik lees nu hier en daar dat SHR enkel toelaat om een volume uit te breiden met disks die minstens even groot zijn als de kleinste disk in het volume. Alleen wanneer ik in de Synology RAID Calculator mijn disk-opstelling simuleer (2 X 3TB + 2 X 2TB) lijkt mij dit gewoon te werken ?
Heeft iemand een idee of ik dit op deze manier allemaal werkend krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
jos707 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:20:
Heeft iemand een idee of ik dit op deze manier allemaal werkend krijg ?
Nee, dat gaat helaas niet. Iedere disk die wordt toegevoegd aan een bestaande diskgroup/array moet gelijk of groter zijn. Ben hier ook eens eerder tegen aangelopen toen ik 3x3 en 4x2 had in een groep en daar 1x2 aan toe wilde voegen, dat ging dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 20:24
Volgens mij is het voordeel van SHR dat er disk gebruikt kunnen worden van verschillende grote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een array onder beheer van SHR kunnen disks van verschillende grootte zitten, maar je zult die altijd moeten beginnen met de kleinste. Daarna kun je grotere toevoegen. Het voordeel van SHR boven RAID1 of RAID5 is dat eventueel overgebleven ruimte ook wordt benut. Bij de klassieke RAID-levels blijft dat ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:53
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 11:59:
Booten op datum kan, maar niet via Power Schedule en ook niet via Task Scheduler/Taakplanner. Of je kruipt diep in de Synology via SSH en gebruikt de CLI of je maakt gebruik van een alternatief. In de community packages van cphub.net zit een krachtige tool: Advanced Power Manager door Renaud Métrich: https://www.cphub.net/?id=40&pid=447 & http://sourceforge.net/p/advpowermgr4ds/discussion/help/.

Een ander alternatief is om het uitschakelmoment na de zondagse taak niet hard te kiezen maar altijd te laten bepalen door een Auto Poweroff na HDD Hibernation (ook in Power Schedule menu). Voorwaarde is wel dat geen andere taken het in hibernation gaan van je harde schijven belemmeren.

Verder kun je Synology aansporen om zulke zaken te verbeteren: feedbackformulier.
Dank voor je reactie, ik heb ondertussen contact gehad en het lijkt er op dat dit misschien mogelijk is als een script in DSM 6, en dat de feedback iig mee genomen word. Waarschijnlijk is het makelijkst tot die tijd handmatig te runnen aangezien DSM 6 niet meer zo ver weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
bluecupra schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:15:
Volgens mij is het voordeel van SHR dat er disk gebruikt kunnen worden van verschillende grote?
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:02:
[...]

Nee, dat gaat helaas niet. Iedere disk die wordt toegevoegd aan een bestaande diskgroup/array moet gelijk of groter zijn. Ben hier ook eens eerder tegen aangelopen toen ik 3x3 en 4x2 had in een groep en daar 1x2 aan toe wilde voegen, dat ging dus ook niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:43:
In een array onder beheer van SHR kunnen disks van verschillende grootte zitten, maar je zult die altijd moeten beginnen met de kleinste. Daarna kun je grotere toevoegen. Het voordeel van SHR boven RAID1 of RAID5 is dat eventueel overgebleven ruimte ook wordt benut. Bij de klassieke RAID-levels blijft dat ongebruikt.
Ik had al het vermoeden dat dit niet zou gaan maar in de Synology RAID Calculator leek het alsof het geen probleem zou zijn. Bedankt voor de bevestiging.
Dan blijf ik achter met een stapeltje 2TB disks die ik verder niet kan benutten..best wel jammer eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
jos707 schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:52:
Ik had al het vermoeden dat dit niet zou gaan maar in de Synology RAID Calculator leek het alsof het geen probleem zou zijn. Bedankt voor de bevestiging.
De calculator gaat alleen uit van een initiële setup.
Dan blijf ik achter met een stapeltje 2TB disks die ik verder niet kan benutten..best wel jammer eigenlijk.
Je kan ze natuurlijk wel als 2e volume aanmaken en evt. mounten aan je eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:22:
[...]

De calculator gaat alleen uit van een initiële setup.

[...]

Je kan ze natuurlijk wel als 2e volume aanmaken en evt. mounten aan je eerste.
Ja lijkt mij de enige manier om ze van het grof vuil te redden, misschien dat ik later nog een expansion unit bij aanschaf om een 2de volume aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
En als je je data dan eerst gewoon kopieert naar de 3TB schijven, een nieuwe volume aanmaakt met de 2TB schijven, data terug kopieren en dan het 2TB volume uitbreiden met je 3TB schijven? Nooit geprobeerd, maar is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
heggico schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:58:
En als je je data dan eerst gewoon kopieert naar de 3TB schijven, een nieuwe volume aanmaakt met de 2TB schijven, data terug kopieren en dan het 2TB volume uitbreiden met je 3TB schijven? Nooit geprobeerd, maar is dat geen optie?
Dit wil zeggen dat ik tijdelijk 2 volumes naast elkaar heb staan, lijkt mij een proces dat heel lang gaat duren maar misschien met het nodige knip/plak-werk een te overwegen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Het gaat wel ff duren ja, maar maakt dat uit? Start het via DSM en laat maar draaien. Of iemand anders moet met een geniale oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
heggico schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:58:
En als je je data dan eerst gewoon kopieert naar de 3TB schijven..
Extern aangesloten op de oude Syno, dat zou idd wel het makkelijkst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
*oeps*.. had moeten editten..
rikadoo schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:28:
Weet je toevallig ook hoe je snapshot en replication aktief krijgt ? Ik gok dat daar ook een setting voor nodig is om die optie in het control panel te krijgen. btrfs draait overigens als een zonnetje.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:05:
[...]

Weet je toevallig ook hoe je snapshot en replication aktief krijgt ? Ik gok dat daar ook een setting voor nodig is om die optie in het control panel te krijgen. btrfs draait overigens als een zonnetje.
ehh ik denk,

support_dr_snap="yes"
support_share_snapshot="yes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
rikadoo schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:12:
ehh ik denk,

support_dr_snap="yes"
Klinkt logisch.. heb je dat lijstje van een device dat het ondersteund ? Ze staan er bij mij namelijk niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:56:
[...]

Klinkt logisch.. heb je dat lijstje van een device dat het ondersteund ? Ze staan er bij mij namelijk niet tussen.
16-series: RS2416RP+, RS2416+, RS18016xs+
15-series: RC18015xs+, RS815RP+, RS815+, DS3615xs, DS2415+, DS1815+, DS1515+, DS415+
14-series: RS3614xs+, RS3614xs, RS3614RPxs
13-series: RS3413xs+, RS10613xs+
12-series: DS3612xs, RS3412xs, RS3412RPxs
11-series: DS3611xs, RS3411xs, RS3411RPxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22

masauri

aka qwybyte

masauri schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:36:

[...]
Had dus een ticket aangemaakt en kreeg volgende reactie:

Dear Customer,

Thanks for contacting Synology.
Unfortunately we do not provide command line support for such kind of operations.
If you have any additional questions, please let me know.

Kind Regards,
Synology Technical Support
---

Balen...

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
:?
rikadoo schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:12:
support_dr_snap="yes"
Bij deze bevestiging dat het werkt.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
Hoe pakken jullie de inrichting van schijven/volumes jullie Synology's aan? Ik zou de Synology graag gebruiken voor 1) Time Machine Backups, 2) Opslag van data, films series, etc.

Heb zojuist een Synology besteld met 2x 3TB WD RED, maar nog geen idee hoe ik dit het beste kan inrichten. Is het aan te raden om 1 van de twee schijven te gebruiken voor enkel de time machine back-ups en de ander voor data opslag?

De tutorial op de Synology website maakt gewoon een 'map' aan op een volume (dit zouden ook weer de twee schijven samen kunnen zijn zoals ik het begrijp?), maar ik vraag me af of dit ideaal is. https://www.synology.com/...owledgebase/tutorials/608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
SquareOne schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:20:
Hoe pakken jullie de inrichting van schijven/volumes jullie Synology's aan? Ik zou de Synology graag gebruiken voor 1) Time Machine Backups, 2) Opslag van data, films series, etc.

Heb zojuist een Synology besteld met 2x 3TB WD RED, maar nog geen idee hoe ik dit het beste kan inrichten. Is het aan te raden om 1 van de twee schijven te gebruiken voor enkel de time machine back-ups en de ander voor data opslag?

De tutorial op de Synology website maakt gewoon een 'map' aan op een volume (dit zouden ook weer de twee schijven samen kunnen zijn zoals ik het begrijp?), maar ik vraag me af of dit ideaal is. https://www.synology.com/...owledgebase/tutorials/608
Zou ik niet doen want dan heb je geen redundancy. Faalt 1 schijf dan ben je alles kwijt wat er op die schijf stond. Zou gaan voor een raid 1 en dan aparte volumes of mappen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 20:23:
[...]

:?

[...]

Bij deze bevestiging dat het werkt.
Dat is de officiële lijst. Het zal op wel meer devices ( zie synology forum) werken met aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Chadi schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:35:
Dat is de officiële lijst. Het zal op wel meer devices ( zie synology forum) werken met aanpassingen.
Ja, maar ik snap niet wat ik daar mee moet. Die staat ook in de release notes e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 27-10-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:36:
[...]

Ja, maar ik snap niet wat ik daar mee moet. Die staat ook in de release notes e.d.
Dat is toch wat je vraagt???
DukeBox schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 16:56:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Nee, ik doelde op het lijstje met de settings.

Pagina: 1 ... 44 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).