He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

is dit iets om me zorgen te maken?
Eigenlijk had ik liever dat hij echt fouten gaf...
Als ik op mijn interne netwerk zit, benader ik mijn Synology op 192.168.xxx.xx. Dit gaat goed en ik verschijn op de inlogpagina. Als ik vervolgens inlog, krijg ik de foutmelding dat ik onvoldoende rechten heb.
Echter, als ik via mijn interne netwerk mijn synology via Quickconnect benader, lukt bovenstaande wel. Evenals dat ik mijn Syno vanaf een extern netwerk benader.
Iemand een idee waarom dit niet mogelijk is vanuit het interne netwerk?
2250 WP Zuid PVoutput
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik ben van plan om een DS214Play te gaan halen zodat ik centraal al mijn media op kan slaan en ook extern muziek (en miss films) kan streamen op bijv. een laptop, tablet of telefoon.
Ik zit er aan te denken om dat PMS en Kodi (op HTPC) te gaan gebruiken, en wellicht op mijn telefoon een synology app.
Op dit moment heeft mijn HTPC een RAID 1 config (NTFS) bestaande uit 2 x 2Tb WD HDD's (WD20EADS) met daarop een OS geïnstalleerd en een hoop media.
1) Hoe kan ik het beste een nieuwe RAID 1 array opbouwen op de NAS? Kan ik dan het beste de media van de HTPC backupen op een USB-schijf, dan de WD's in de NAS plaatsen, RAID1 laten opbouwen, en vervolgens met de USB-schijf de data terug zetten? Moet de USB-schijf dan ook bij FAT of NTFS geformateerd zijn om het naar de NAS te kunnen kopiëren of is dat niet relevant?
2) Ik lees hier op het forum ook zaken over het beveiligen van je NAS en het verbinden middels VPN i.v.m. mogelijke maleware besmetting. Hoe zou ik de DS214Play het beste kunnen beveiligen waarbij ik ook van buitenaf met bijv. telefoon nog vrij eenvoudig muziek kan streamen?
3) Als ik PMS en Kodi ga gebruiken, is het dan zinvol om voor je telefoon gewoon de Synology app te gebruiken of zijn daar dan ook betere alternatieven voor?
wisselende ip-adressen was het probleem...
[ Voor 12% gewijzigd door Ferra op 30-09-2015 11:00 ]
Verwijderd
Op mijn DS214+ maar ik o.a. gebruik van Photo Station. Ik vind het handig dat ik hiermee op een makkelijke manier albums kan aanmaken en - indien nodig - kan delen met bepaalde mensen.
Recent heb ik hiervoor een eigen domein (www.mijneigendomein.nl) geregistreerd. Na uitzoekwerk is het mij gelukt om Photo Station extern te benaderen via www.mijneigendomein.nl/photo. Hiervoor heb ik bij de hosting provider een A-record vastlegt naar mijn WAN-IP. In mijn router heb ik zowel poort 80 als 443 geforward naar het interne IP-adres van de NAS. Als ik poort 80 niet forward krijg ik als ik naar www.mijneigendomein.nl/photo ga de inlogpagina van mijn router.
Tot zo ver ben ik tevreden. Echter, sinds ik de A-record heb ingesteld krijg ik als ik naar www.mijneigendomein.nl ga de inlogpagina van DSM. In eerste instantie kreeg ik een foutmelding (Kan geen verbinding maken), maar doordat er achter de URL en in de foutmelding ':4050' kwam te staan zag ik dat hij probeerde te connecten met de NAS (ik gebruik poort 4050 en 4051 i.p.v. de standaard poorten 5000 en 5001). Nu ik in de router ook poort 4050 en 4051 geforward heb kom ik dus direct op de inlogpagina van DSM terecht wanneer ik naar www.mijneigendomein.nl ga.
Ik hoef vanaf een externe locatie niet in te loggen op mijn NAS en vind het ook geen prettig idee dat de buitenwereld zo makkelijk kan zien dat er een NAS draait achter mijn domein en zo makkelijk op de inlogpagina terecht komt.
Gaat dit inderdaad ten koste van de veiligheid en kan ik hier wat aan doen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 11:10 ]
Dit is het veiligst, want niemand komt direct bij DSM...
Ik teken nergens meer voor
Bij welke provider zit je? Als je net als ik Ziggo hebt dan wil je WAN-IP nog wel eens wijzigen (zomaar, zonder aankondiging) waardoor je de NAS ineens niet meer kunt bereiken via de door jou gebruikte methode met de domeinnaam (het IP-adres klopt dan immers niet meer).Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:08:
Laat ik vooropstellen dat ik hier niet veel verstand van heb dus hopelijk kan iemand mij helpen in jip-en-janneketaal![]()
[...]
Gaat dit inderdaad ten koste van de veiligheid en kan ik hier wat aan doen?
Ik maak gebruik van de Synology DDNS service, waardoor ik een leukenaam.myds.me domeinnaam heb die altijd naar het juiste IP-adres verwijst (de Syno update de verwijzing zodra hij ziet dat je WAN IP-adres gewijzigd is).
Als je je eigen domeinnaam mooier vind dan kun je kijken of je jouwdomeinnaam.nl kunt laten verwijzen naar jouwzelfgekozenaam.myds.me. Op die manier zou je domeinnaam altijd moeten blijven werken en naar het juiste IP-adres moeten verwijzen.
Dat je DSM open staat naar internet zou ik zelf ook niet willen, in het verleden is het Synolocker virus volgens mij op die manier op modellen die kwetsbaar waren beland. Je kunt in de firewall van de Synology bepaalde zaken dichtzetten. Om toch op afstand bij je NAS te kunnen kun je een VPN-server opzetten op de Synology. Je kunt dan op afstand bij de NAS (en de rest van je netwerk), net alsof je gewoon thuis zou zijn. Heeft ook gelijk als voordeel dat je veilig kunt internetten over ongure hotspots op vakantie bijv.
Zie ook mijn eerdere post m.b.t. de firewall op de Synology (en een makkelijke manier om te controleren wat er allemaal openstaat richting internet): ThinkPadd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". De zaken die wel open moeten staan kun je nog limiteren tot bepaalde landen. Waarom zou een IP-adres uit China bijv. toegang moeten hebben tot Photo Station
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2015 11:52 ]
Verwijderd
Als ik dat doe dan komt er direct achter de URL: ':4050' te staan. Daarnaast staat er in de foutmelding op de pagina zelf: Firefox kan geen verbinding maken met de server op mijneigendomein.nl:4050.Quakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:42:
Als het toch niet hoeft: Je port forwards 4050 en 4051 weghalen?
Dit is het veiligst, want niemand komt direct bij DSM...
Stom van me want dat is natuurlijk altijd beter dan de inlogpagina van DSM. Ik had het echter mooier gevonden als ook die '4050' er niet kwam te staan want zo weet de bezoeker wel dat er 'iets' draait op in ieder geval poort 4050.
Ik heb een dynamisch IP-adres, maar deze is de afgelopen jaren nog niet veranderd. Hierin voorzie ik dus geen probleem en als het wel een keer voorkomt, pas ik hem aan. Ik vind een een eigen domeinnaam mooier.ThinkPadd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:44:
[...]
Bij welke provider zit je? Als je net als ik Ziggo hebt dan wil je WAN-IP nog wel eens wijzigen (zomaar, zonder aankondiging) waardoor je de NAS ineens niet meer kunt bereiken via de door jou gebruikte methode met de domeinnaam (het IP-adres klopt dan immers niet meer).
Ik maak gebruik van de Synology DDNS service, waardoor ik een leukenaam.myds.me domeinnaam heb die altijd naar het juiste IP-adres verwijst (de Syno update de verwijzing zodra hij ziet dat je WAN IP-adres gewijzigd is).
Als je je eigen domeinnaam mooier vind dan kun je kijken of je jouwdomeinnaam.nl kunt laten verwijzen naar jouwzelfgekozenaam.myds.me. Op die manier zou je domeinnaam altijd moeten blijven werken en naar het juiste IP-adres moeten verwijzen.
Bedankt voor de tips. VPN ga ik me nog in verdiepen. Mijn firewall heb ik al zo ingesteld dat er alleen vanuit NL op een beperkt aantal poorten een connectie gemaakt kan worden.ThinkPadd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:44:
[...]
Dat je DSM open staat naar internet zou ik zelf ook niet willen, in het verleden is het Synolocker virus volgens mij op die manier op modellen die kwetsbaar waren beland. Je kunt in de firewall van de Synology bepaalde zaken dichtzetten. Om toch op afstand bij je NAS te kunnen kun je een VPN-server opzetten op de Synology. Je kunt dan op afstand bij de NAS (en de rest van je netwerk), net alsof je gewoon thuis zou zijn. Heeft ook gelijk als voordeel dat je veilig kunt internetten over ongure hotspots op vakantie bijv.
Zie ook mijn eerdere post m.b.t. de firewall op de Synology (en een makkelijke manier om te controleren wat er allemaal openstaat richting internet): ThinkPadd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". De zaken die wel open moeten staan kun je nog limiteren tot bepaalde landen. Waarom zou een IP-adres uit China bijv. toegang moeten hebben tot Photo Station? Alleen NL + evt. de landen waar je ook wel eens komt is voldoende. Daarmee verklein je het aanvalsoppervlak al sterk. En natuurlijk sterke wachtwoorden gebruiken voor Photo Station.
Is het trouwens ook mogelijk om de '/photo' te wijzigen naar '/foto'? Dus dat ik op Photo Station terecht kom wanneer ik naar www.mijneigendomein.nl/foto ga?
Ik denk niet dat je photo kan wijzigen in foto, maar wellicht dat iemand anders daar wat zinnigers over kan zeggen.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:48:
Bedankt voor de tips. VPN ga ik me nog in verdiepen. Mijn firewall heb ik al zo ingesteld dat er alleen vanuit NL op een beperkt aantal poorten een connectie gemaakt kan worden.
Is het trouwens ook mogelijk om de '/photo' te wijzigen naar '/foto'? Dus dat ik op Photo Station terecht kom wanneer ik naar www.mijneigendomein.nl/foto ga?
Wellicht een idee om een redirect te doen op de pagina ?
Als men www.mijneigendomein.nl/foto komen ze dan eigenlijk in www.mijneigendomein.nl/photo terecht, maar hij is gewoon via /foto te bereiken.
Weet niet of dat een optie is die mogelijk is
2250 WP Zuid PVoutput
Nu heb ik een map twee externe mappen in een Gedeelde Map gekoppeld. Alleen de Media-Indexering pakt deze mappen niet. Terwijl de mappen een eigen 'read-only' gebruikersnaam heeft die de nas onthoud. Ze zijn dus voor iedereen te benaderen.
Is er een manier om dit aan de gang te krijgen.
Lang leven Application Portal.MdO82 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:20:
[...]
Ik denk niet dat je photo kan wijzigen in foto, maar wellicht dat iemand anders daar wat zinnigers over kan zeggen.
Als men www.mijneigendomein.nl/foto komen ze dan eigenlijk in www.mijneigendomein.nl/photo terecht, maar hij is gewoon via /foto te bereiken.
Te vinden onder Control Panel.
Je kunt hier dus een alias invullen zoals foto.. zelfs custom ports.
mijndomein.nl/foto is op de achtergrond dan dus mijndomein.nl:4050/photo
Helaas zover ik weet alleen beschikbaar voor de 4 synology apps die eindigen op station (audio, file, photo file)
Het lijkt wel dat je webstation niet aan hebt staan.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:48:
[...]
Als ik dat doe dan komt er direct achter de URL: ':4050' te staan. Daarnaast staat er in de foutmelding op de pagina zelf: Firefox kan geen verbinding maken met de server op mijneigendomein.nl:4050.
Stom van me want dat is natuurlijk altijd beter dan de inlogpagina van DSM. Ik had het echter mooier gevonden als ook die '4050' er niet kwam te staan want zo weet de bezoeker wel dat er 'iets' draait op in ieder geval poort 4050.
Als je die aanstaat en je gaatn naar mijndomein.nl krijg je niet de 4050 error maar een mooie synology pagina dat er niks gevonden is.
Kort op je andere vragen:
dynamisch ip... meer voor anderen mensen:
Dit had je mooi kunnen afvangen door je domein aan te vragen bij een ondersteunde provider van synology.. Ik heb wel een dynamische IP maar die geeft mijn synology dus door aan mijn domeinprovider... misschien handig ter aanvulling op ThinkPad's verhaal.
Waar te vinden? Control Paneel, External access, DDNS.
photo naar foto heb ik in mijn vorige bericht beantwoord.
Volgens mij kun je ook je eigen domeinnaam laten verwijzen naar de Synology DDNS, die op zijn beurt weer naar het goede IP wijst.Quakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:54:
[...]
Dynamisch ip... meer voor anderen mensen:
Dit had je mooi kunnen afvangen door je domein aan te vragen bij een ondersteunde provider van synology.. Ik heb wel een dynamische IP maar die geeft mijn synology dus door aan mijn domeinprovider... misschien handig ter aanvulling op ThinkPad's verhaal.
Mijndomeinnaam.nl --> mijnnassie.synology.me --> 77.66.55.44
Mijn kennis van de syno is nog niet zo uitgebreidQuakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:48:
[...]
Lang leven Application Portal.
Helaas zover ik weet alleen beschikbaar voor de 4 synology apps die eindigen op station (audio, file, photo file)
Dus vandaar mijn voorzichtige optie
2250 WP Zuid PVoutput
Het is 1) een extra stap 2) synology heeft best vaak problemen met hun extra diensetn zoals hun DDNS..ThinkPadd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:11:
[...]
Volgens mij kun je ook je eigen domeinnaam laten verwijzen naar de Synology DDNS, die op zijn beurt weer naar het goede IP wijst.
Ik heb het hierdoor nooit gebruikt.
double post?ThinkPadd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:11:
[...]
Volgens mij kun je ook je eigen domeinnaam laten verwijzen naar de Synology DDNS, die op zijn beurt weer naar het goede IP wijst.
Niet erg, wat ik zeg is denk ik ook niet standaard bij iedereen bekend.MdO82 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:12:
[...]
Mijn kennis van de syno is nog niet zo uitgebreid
Dus vandaar mijn voorzichtige optie
Zelfde als ander verhaal.. er zijn meerdere wegen.. jouw versie werkt ook maar meer werk..
Ik haat werk:P
[ Voor 39% gewijzigd door Quakie op 30-09-2015 14:17 ]
Ik ben na aanleiding van dit bericht van je eens aan het kijken.Quakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:48:
[...]
Heb photo station geinstalleerd.
Maar als ik nu naar configuratie scherm -> toepassingen portal ga dan zie ik daar geen photo studio staan
Zie ik iets over het hoofd of vergeet ik wat ?
2250 WP Zuid PVoutput
Heel vaak wordt er gezegd dat je het niet als application kan zien en dat ie daar niet te voorschijn komt.
Wat raar is want bij mij staat ie er toch echt.
Ook help pagina van synology noemt blijkbaar alle stations op behalve photo. Ze zeggen wel en other applications. Nergens wordt er vermeld hoe je applications kan toevoegen.
Kortom het neigt naar: als het werkt, is het mooi meegenomen..
1
2
3
| The hard disk 2 in the Disk Group on Synology1 has failed; please replace it. System volume (Root) on Synology1 has entered degraded mode. Volume 1 on Synology1 has crashed. The system may not boot up. |
Bij de Storage Manager staan de volgende foutmeldingen:
1
2
| Failed to access the system partition. Please repair it by clicking the following link. System Partition Failed |
De disk betreft een WD Caviar Green 3 TB, gekocht op 5-1-2012.
Het gekke is dat bij Health Info staat dat hij gewoon Healty is, en dat ook bij de SMART info geen gekke dingen staan. Ik heb nog geen uitgebreide SMART test gedaan, en heb hem de falende partitie nog niet laten repareren (ben eerst alle data maar eens aan het kopiëren).
Kan het zo zijn dat het probleem dat zich heeft voorgedaan losstaat van de hardware? Je zou denken dat een echt serieus probleem met een disk zich manifesteert in de SMART info.
Denk dat je een BAD sector hebt wellicht, net zoals ik had.SPT schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:58:
Ik ontving vannacht van mijn Synology DS212+ de volgende foutmelding:
code:
1 2 3 The hard disk 2 in the Disk Group on Synology1 has failed; please replace it. System volume (Root) on Synology1 has entered degraded mode. Volume 1 on Synology1 has crashed. The system may not boot up.
Bij de Storage Manager staan de volgende foutmeldingen:
code:
1 2 Failed to access the system partition. Please repair it by clicking the following link. System Partition Failed
De disk betreft een WD Caviar Green 3 TB, gekocht op 5-1-2012.
Het gekke is dat bij Health Info staat dat hij gewoon Healty is, en dat ook bij de SMART info geen gekke dingen staan. Ik heb nog geen uitgebreide SMART test gedaan, en heb hem de falende partitie nog niet laten repareren (ben eerst alle data maar eens aan het kopiëren).
Kan het zo zijn dat het probleem dat zich heeft voorgedaan losstaat van de hardware? Je zou denken dat een echt serieus probleem met een disk zich manifesteert in de SMART info.
CiPHER legt hier uit waaorm Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Hij had een Synology 212j. Heb nu een DS715 gekocht. De harde schijven worden herbruikt. Is dit plug n play? Kan ik dus de 2 schijven uit de ene monteren in de nieuwe DS?
Maar jij hebt wel SMART foutmeldingen, bij mij zijn de raw read error rate, seek error rate, reallocated sector count en reallocated event count allemaal gewoon 0.schumi2004 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:05:
[...]
Denk dat je een BAD sector hebt wellicht, net zoals ik had.
CiPHER legt hier uit waaorm Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"
Hij heeft het over System Partition in de melding, zou het mss iets met het gedeelte van waar DSM op staat te maken hebben?SPT schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:14:
[...]
Maar jij hebt wel SMART foutmeldingen, bij mij zijn de raw read error rate, seek error rate, reallocated sector count en reallocated event count allemaal gewoon 0.
Roep maar wat hoor heb me er niet in verdiept verder.
Al een repair actie gedaan?
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/651achterop23 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:06:
Een klant van mij wil een snellere Synology, zodat hij met meerdere mensen tegelijk kan werken.
Hij had een Synology 212j. Heb nu een DS715 gekocht. De harde schijven worden herbruikt. Is dit plug n play? Kan ik dus de 2 schijven uit de ene monteren in de nieuwe DS?
Ik ga pas repairen nadat alle data is veiliggesteld. DSM staat denk ik op beide hardeschijven geïnstalleerd, aangezien hij nog steeds normaal werkt terwijl de system partition op Volume 1 degraded is.schumi2004 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:17:
[...]
Hij heeft het over System Partition in de melding, zou het mss iets met het gedeelte van waar DSM op staat te maken hebben?
Roep maar wat hoor heb me er niet in verdiept verder.
Al een repair actie gedaan?
Ik kwam net deze interessante post tegen. Daar zeggen ze inderdaad dat helemaal niet per definitie kan worden gesteld dat er een probleem is met de fysieke disk, en dat de SMART info weliswaar lang niet alles zegt, maar ernstig falen van een harddisk doorgaans wel degelijk gepaard gaat met SMART errors.
[ Voor 26% gewijzigd door SPT op 30-09-2015 15:33 ]
Verwijderd
Hoe werkt dat precies?MdO82 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:20:
[...]
Quakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:48:
[...]
MdO82 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:21:
[...]
Ik ben na aanleiding van dit bericht van je eens aan het kijken.
Heb photo station geinstalleerd.
Maar als ik nu naar configuratie scherm -> toepassingen portal ga dan zie ik daar geen photo studio staan
Zie ik iets over het hoofd of vergeet ik wat ?
Helaas, bij mij is dit ook niet zichtbaarQuakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:52:
Nee, kom aardig wat pagina's tegen waarin jouw probleem voorkomt..
Heel vaak wordt er gezegd dat je het niet als application kan zien en dat ie daar niet te voorschijn komt.
Wat raar is want bij mij staat ie er toch echt.
Ook help pagina van synology noemt blijkbaar alle stations op behalve photo. Ze zeggen wel en other applications. Nergens wordt er vermeld hoe je applications kan toevoegen.
Kortom het neigt naar: als het werkt, is het mooi meegenomen..

Ik heb inderdaad webstation niet aanstaan. Oké, dat is dus ook een mogelijkheid. Echter geldt ook hierbij dat toevallige bezoekers wel direct zien dat er een (Synology) webserver draait. Hoe 'onveilig' is dat als het niet nodig is? Of maak ik me nu druk om niks?Quakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:54:
[...]
Het lijkt wel dat je webstation niet aan hebt staan.
Als je die aanstaat en je gaatn naar mijndomein.nl krijg je niet de 4050 error maar een mooie synology pagina dat er niks gevonden is.
Bedankt! Bij toeval staat ook mijn hostingprovider in de lijstQuakie schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:54:
[...]
dynamisch ip... meer voor anderen mensen:
Dit had je mooi kunnen afvangen door je domein aan te vragen bij een ondersteunde provider van synology.. Ik heb wel een dynamische IP maar die geeft mijn synology dus door aan mijn domeinprovider... misschien handig ter aanvulling op
[...]
ThinkPad's verhaal.
Verwijderd
Ah, ik kan met mijn huidige pakket geen subdomein aanmaken. Daarvoor zou ik moeten upgraden. Helaas.MdO82 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:07:
[...]
Weet niet of je op dit moment al een hostingprovider hebt voor je domein, maar dan moet je een sub-domein aanmaken onder de naam foto.
-> meer info
Nog iets anders: vanmiddag heb ik een geldig SSL certificaat (StartSSL.com) geinstalleerd. Dit werkt prima, maar ik kan via Firefox niet meer inloggen op DSM. Zodra ik naar het interne-IP ga krijg ik:
Beveiligde verbinding mislukt
Fout tijdens het verbinden met 192.168.1.2:4051. De OCSP-server heeft geen status voor het certificaat. (Foutcode: sec_error_ocsp_unknown_cert)
- De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat de echtheid van de ontvangen gegevens niet kon worden geverifieerd.
- Neem contact op met de website-eigenaars om ze over dit probleem te informeren.
Ik vind het ver gaan, maar je geeft prijs wat er precies draait waardoor ze gelijk al kunnen kijken of ze een ingang hebben.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:50:
Ik heb inderdaad webstation niet aanstaan. Oké, dat is dus ook een mogelijkheid. Echter geldt ook hierbij dat toevallige bezoekers wel direct zien dat er een (Synology) webserver draait. Hoe 'onveilig' is dat als het niet nodig is? Of maak ik me nu druk om niks?
Bedankt! Bij toeval staat ook mijn hostingprovider in de lijst. Direct aangepast dus dynamische-IP is ook geen issue meer.
Mocht je dit echt niet willen.. ga naar DSM, filestation, web folder en daar vind je index.html.
Deze moet je dan even wijzigen..... als je beetje zoekt kan je zo achtergrond en overige icoontjes vinden en verwijderen.
Waarschijnlijk komt dat door HSTS (google maar eens). Bij Chrome kun je via chrome://net-internals/#hsts de lijst met domeinen waar ze HSTS voor hebben gedetecteerd/aangezet wijzigen. Bij Firefox kan dat wellicht ook.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:14:
Nog iets anders: vanmiddag heb ik een geldig SSL certificaat (StartSSL.com) geinstalleerd. Dit werkt prima, maar ik kan via Firefox niet meer inloggen op DSM. Zodra ik naar het interne-IP ga krijg ik:
Fout tijdens het verbinden met 192.168.1.2:4051. De OCSP-server heeft geen status voor het certificaat. (Foutcode: sec_error_ocsp_unknown_cert)
- De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat de echtheid van de ontvangen gegevens niet kon worden geverifieerd.
Via Internet Explorer kan ik DSM wel gewoon bereiken.
- Neem contact op met de website-eigenaars om ze over dit probleem te informeren.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Verwijderd
Dat tooltje zit ook in DSM. Inloggen als root via SSH. Verder lezen: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" & het oorspronkelijke bericht dat me op het goede spoor zette: japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?".maratropa schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:08:
Ik heb hier een wd green 3tb schijf in een DS115j en ik wil graag met WDidle3.exe het headparken wat verminderen; ik kan dat tooltje nergens meer vinden. Iedereen linked naar WD de download maar die lijken ze veranderd te hebben...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 19:13 . Reden: Ere, wie ere toekomt. ]
Hey awesome ik heb het gechecked de timer staat op 0, fijn om te weten dat het zo kan!Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:11:
[...]
Dat tooltje zit ook in DSM. Inloggen als root via SSH. Verder lezen: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2" & het oorspronkelijke bericht dat me op het goede spoor zette: japie101 in "WD Red 4TB LCC probleem back?".
Verwijderd
Helaas. Heb deze instructies gevonden, maar geen resultaat.elsinga schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:37:
[...]
Waarschijnlijk komt dat door HSTS (google maar eens). Bij Chrome kun je via chrome://net-internals/#hsts de lijst met domeinen waar ze HSTS voor hebben gedetecteerd/aangezet wijzigen. Bij Firefox kan dat wellicht ook.
Die OCSP-gegevens worden volgens mij pas aan het eind van de dag bijgewerkt. Dus je hebt pas de dag na uitgifte van je certificaat toegang met browsers die dat type certificaatvalidatie doen.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:14:
[...]
Ah, ik kan met mijn huidige pakket geen subdomein aanmaken. Daarvoor zou ik moeten upgraden. Helaas.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Verwijderd
Thanks. Dan wacht ik het even afkraats schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:33:
[...]
Die OCSP-gegevens worden volgens mij pas aan het eind van de dag bijgewerkt. Dus je hebt pas de dag na uitgifte van je certificaat toegang met browsers die dat type certificaatvalidatie doen.
Ga er even van uit dat er niet naar geschreven wordt op dat moment. Is het zo gebouwd dat dat geen problemen geeft voor de hardware en software?
Zou ik nooit doen. Je weet niet of het apparaat nog bezig is met automatische handeling van een of ander.maratropa schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:58:
Is het o.k. om dagelijks de synology (ds115j) uit te zetten door gewoon de stroom uit te zetten? (en dan dus auto aan als de stroom er weer op gaat)
Ga er even van uit dat er niet naar geschreven wordt op dat moment. Is het zo gebouwd dat dat geen problemen geeft voor de hardware en software?
Je kan een stroomschema aanmaken in de setting, keurig per dag, uur, minuut. Dat lijkt me veel veiliger!
http://technieuws.com/wp-...Synology-stroombeheer.png
Verwijderd
Helaas, op de DS115j ontbreekt die instelling.Jojakim schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 00:01:
[...]
Zou ik nooit doen. Je weet niet of het apparaat nog bezig is met automatische handeling van een of ander.
Je kan een stroomschema aanmaken in de setting, keurig per dag, uur, minuut. Dat lijkt me veel veiliger!
http://technieuws.com/wp-...Synology-stroombeheer.png
De nieuwe DS216se, de DS115 en de DS215j zijn de goedkoopste modellen (voorgaande jaren niet meegerekend) die je kunt in- en uitschakelen via het stroomschema.
Nee, dat is niet verstandig, zoals Jojakim hierboven al aangaf. Misschien is er een alternatief dat je kunt uitproberen. Normaliter kun je door het commando 'poweroff' in te geven in de CLI de nas zichzelf direct en netjes laten uitschakelen (zie de wiki: Shutdown the Synology box). Ik heb zojuist op mijn DS215j succesvol getest dat je dat commando kunt laten starten via de Taakplanner in het Configuratiescherm. In het tabblad Schema kun je dan bijv. een dagelijks terugkerende taak ervan maken.maratropa schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:58:
Is het o.k. om dagelijks de synology (ds115j) uit te zetten door gewoon de stroom uit te zetten? (en dan dus auto aan als de stroom er weer op gaat)
Laat je weten of dat ook werkt op een DS115j? Jammer genoeg werkt 'automatisch opstarten na stroomuitval' dan niet meer, maar loop je niet langer het risico dat bestanden beschadigd raken.
Als het je om energiebesparing is te doen, bedenk dan dat volgens de specificatie dit toestel ca. 11 Watt verbruikt en als de harde schijf in slaapstand gaat minder dan 5 Watt. Totale kosten per maand bij voortdurend draaien zijn daarmee minder dan €2 (al weet ik dat alle kleine beetjes helpen).
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 05:03 . Reden: Opmerking over verbruik & kosten. Alternatief bedacht voor maratropa. Link naar DS216se zoeken in Nieuws en discussie. Goedkoopste modellen met stroomschema. ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:14:
[...]
kraats schreef op woensdag 30 september 2015 @ 21:33:
[...]
Die OCSP-gegevens worden volgens mij pas aan het eind van de dag bijgewerkt. Dus je hebt pas de dag na uitgifte van je certificaat toegang met browsers die dat type certificaatvalidatie doen.
En vandaag werkt het inderdaad weer spontaan
Ik heb nu:
1
2
3
4
5
| set mailserver smtp.gmail.com port 587 username "mijnadres@gmail.com" password "wachtwoord" using tlsv1 with timeout 5 seconds set alert mijnadres@gmail.com |
Zowel user als pass zijn 100% goed. En toch krijg ik foutmeldingen in het log:
Sendmail: 534 5.7.14 https://support.google.com/mail/answer/78754
Wat er op zou wijzen dat ik eerst toestemming moet geven. Ik heb dat uiteraard gedaan, maar ik krijg toch telkens dezelfde foutmeldingen.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Edit: al gevonden. Aanvinken van toestaan van Apps met lagere beveiliging. Nu komen de mailtjes binnen
Edit 2: toch nog een vraagje:
Ik heb de volgende regel in het configuratie scriptje:
allow user:password
Maar als ik de webinterface open (http://xxx.xxx.x.xxx:2812), dan krijg ik nooit of te nimmer een inlogpagina. Op zich geen ramp zou je zeggen, maar het logbestand wordt flink gevuld met de melding dat ik niet geautoriseerd ben. Wat zie ik over het hoofd ?
[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 01-10-2015 21:31 ]
¯\_(ツ)_/¯
Hey thanks dat auto uitzetten via de cli zou leuk zijn als het werkt.. Als het werkt laat ik het weten.Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 00:03:
[...]
Helaas, op de DS115j ontbreekt die instelling.
De nieuwe DS216se, de DS115 en de DS215j zijn de goedkoopste modellen (voorgaande jaren niet meegerekend) die je kunt in- en uitschakelen via het stroomschema.
[...]
Nee, dat is niet verstandig, zoals Jojakim hierboven al aangaf. Misschien is er een alternatief dat je kunt uitproberen. Normaliter kun je door het commando 'poweroff' in te geven in de CLI de nas zichzelf direct en netjes laten uitschakelen (zie de wiki: Shutdown the Synology box). Ik heb zojuist op mijn DS215j succesvol getest dat je dat commando kunt laten starten via de Taakplanner in het Configuratiescherm. In het tabblad Schema kun je dan bijv. een dagelijks terugkerende taak ervan maken.
Laat je weten of dat ook werkt op een DS115j? Jammer genoeg werkt 'automatisch opstarten na stroomuitval' dan niet meer, maar loop je niet langer het risico dat bestanden beschadigd raken.
Als het je om energiebesparing is te doen, bedenk dan dat volgens de specificatie dit toestel ca. 11 Watt verbruikt en als de harde schijf in slaapstand gaat minder dan 5 Watt. Totale kosten per maand bij voortdurend draaien zijn daarmee minder dan €2 (al weet ik dat alle kleine beetjes helpen).
Ik vraag me af, zou je ook iets kunnen tweaken zodat niet alleen na stroomuitval, maar elke keer als er power op de diskstation komt deze vanzelf aangaat?
Ik weet dat DS Cloud synct, en niet backupt, wat betekent dat als ik de foto's op de server weghaal dat ze ook op de telefoon weggehaald worden. Dat is an sich prima, want ik wil ook andere directores syncen.
Vanochtend keek ik echter in mijn foto-mapje op mijn telefoon, en alle foto's zijn weg! Ik kan ze wel via de DS Cloud app zien (stuk voor stuk zonder preview
Iemand enig idee wat hier mis is gegaan? Ik kan ze met de hand terug zetten, maar zit er niet op te wachten dat morgen weer alles weg is.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Zodat je x tijd na het uitschakelen de stroom er met een (tijd)schakelaar kunt afgooien en hij toch vanzelf boot? I see..maratropa schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:54:
[...]
Hey thanks dat auto uitzetten via de cli zou leuk zijn als het werkt.. Als het werkt laat ik het weten.
Ik vraag me af, zou je ook iets kunnen tweaken zodat niet alleen na stroomuitval, maar elke keer als er power op de diskstation komt deze vanzelf aangaat?
Ga dit even in de gaten houden. Heb met mijn eigen stomme hoofd hier ook niet goed op gelet..

Via nzbget haal ik bestanden binnen.
Ik doe dit door nzb bestanden in een map op mijn usbstick te zetten welke nzbget uitleest.
Is er een simpele methode om de .queue bestanden die achterblijven in de map op de usbstick te wissen via een taak ?
EDIT:
Even verder zitten zoeken en kwam op deze oplossing
[ Voor 19% gewijzigd door MdO82 op 02-10-2015 20:47 . Reden: Oplossing gevonden :) ]
2250 WP Zuid PVoutput
De stroom er opgooien bedoel je toch? Dat bedoel ik iig. Ik kan me voorstellen dat een "boot bij stroom" optie beste te forceren is?jappas schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 18:13:
[...]
Zodat je x tijd na het uitschakelen de stroom er met een (tijd)schakelaar kunt afgooien en hij toch vanzelf boot? I see..
Ga dit even in de gaten houden. Heb met mijn eigen stomme hoofd hier ook niet goed op gelet..
En nog een algemene vraag, ik kan dit niet vinden. Ik ben wat aan het testen met Cloud Station.
Ik begrijp dat ik op een client (windows) op een file kan klikken en dan een vorige versie kan terughalen. (recover) Maar wat als ik nou die file ge-delete heb, kan ik als user in de client die ook terughalen? Ik kan die optie niet vinden. Want ik weet dat het in de DSM kan maar het lijkt me toch ook logisch om dit op de client te kunnen?
Het volgende; mijn schijfruimte liep enorm vol zonder dat ik zelf bestanden oid naar mijn DS214play aan het schrijven was. Na wat googelen bleek het om Cloudstation te gaan, deze heb ik nu verwijderd en.... mijn 2.7 tb schijf die voor 99% vol zat heeft na verwijdering van cloudstation ineens weer 700 GB vrij.
Nu de concrete vraag; hoe kan het zijn dat CS 700 GB van mijn ruimte in beslag neemt en wat doet hij er mee? Ik heb overal staan dat hij maar 1 versie mag hebben van alle bestanden...
Verwijderd
As easy as pie. Tandwieltje in hoek linksonder. Daarna in nieuw venster iets boven 't midden instellen._Rayman_ schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:25:
Ik zit te tobben met mijn synology 213 (DSM 5.2 update 4). "Vroeger" kon je instellingen (b.v. upload/download speed) aanpassen voor b.v. bittorrent. Kan het helaas niet meer vinden. Ook de helpfile brengt me niet verder. Kijk ik ergens overheen?

Of via Network settings.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2015 11:11 . Reden: Of via Network - Traffic Control. ]

Ik dacht dat dezelfde problematiek een tijdje geleden is besproken in dit topic. Misschien de moeite waard om even terug te zoeken.jeeroen013 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:41:
Nu de concrete vraag; hoe kan het zijn dat CS 700 GB van mijn ruimte in beslag neemt en wat doet hij er mee? Ik heb overal staan dat hij maar 1 versie mag hebben van alle bestanden...
👉🏻 Blog 👈🏻
We bedoelen hetzelfde denk ik. Een tijdje (zo kort mogelijk) na het uitschakelen de stroom eraf. Dan is het apparaat uitgeschakeld en kan dit veilig gebeuren. 8 uur later bijvoorbeeld zet je de stroom er weer op. Diskstation herkent "hé, stroom" en gaat weer aan.maratropa schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 23:05:
[...]
De stroom er opgooien bedoel je toch? Dat bedoel ik iig. Ik kan me voorstellen dat een "boot bij stroom" optie beste te forceren is?
Verwijderd
Neem de moeite Synology te laten weten dat het in- & uitschakelschema ook naar instapmodellen moet komen via het feedbackformulier. Voor de opvolger van de DS214se, de aangekondigde DS216se is er geluisterd (of snapt de product manager dat het een belangrijk verkoopargument is).
Dat gezegd hebbende, zie ik wel mogelijkheden om e.e.a. te realiseren via het menu voor UPS-instellingen. Als je een router (of een ander apparaat in je netwerk) hebt waarop je een upsservice kunt draaien en een shutdown kunt simuleren lijkt me wel iets mogelijk. Op de Synology nas dan onder UPS gebruik maken van de slave-instelling onder SNMP- of Netwerkinstellingen en, zoals daar voorgesteld, "Automatisch opnieuw starten na een stroomuitval inschakelen (bij Configuratiescherm > Hardware en stroom > Algemeen)".
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2015 12:15 . Reden: Misschien via UPS? ]
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Ik denk Madhouse1979 de dns van zijn domain servers bedoeld. Dat kan met een comma.Verwijderd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 21:23:
...op DSM 5.2-5592 Update 4 kun je onder Control Panel > Network prima manueel een tweede DNS-server opgeven.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Thanks, ik wist niet dat het zo eenvoudig was door een komma te gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door Madhouse1979 op 03-10-2015 21:55 ]
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Verwijderd
Jouw probleem heeft sterke overeenkomsten (Android, Cloud Station, Photo Station, verdwenen mapjes) met dat van Leipo in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". In dat bericht (en wat er op volgt) zijn ook stappen beschreven die het oplosten (zo begreep ik althans).EMP schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:52:
[...]
Vanochtend keek ik echter in mijn foto-mapje op mijn telefoon, en alle foto's zijn weg! Ik kan ze wel via de DS Cloud app zien (stuk voor stuk zonder preview), maar ik wil helemaal niet dat hij ze uit het foto-mapje haalt. Volgens de faq zou hij dat ook niet moeten doen...
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2015 12:08 ]
Kan je als synchronisatie map alleen de map kiezen onder je Homefolder ?
Althans ik wil een map vanaf mijn telefoon syncen, maar kom alleen in de map home terecht.
Is er een mogelijkheid om een andere map te selecteren ?
Edit: Ik moet natuurlijk wel de map inschakelen die ik wil syncen

[ Voor 11% gewijzigd door MdO82 op 04-10-2015 14:32 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Yes, dat was het, thanks aardvark ( / Leipo) !Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 12:03:
[...]
Jouw probleem heeft sterke overeenkomsten (Android, Cloud Station, Photo Station, verdwenen mapjes) met dat van Leipo in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2". In dat bericht (en wat er op volgt) zijn ook stappen beschreven die het oplosten (zo begreep ik althans).
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
met de verwachtte prijs van 215euro zou hij maar 55e hoger liggen dan de DS215J terwijl mij de specs veel interessanter lijken.
Nu wil ik een NAS gaan aanschaffen voor Back-ups (ga 2 schijven in Raid1 zetten), voor het downloaden van films middels torrents (i.p.v. dure stroomslurper-pc aan te zetten) en om films hier vandaag te kijken op de playstation/chromecast/appleTv. Nu heb ik begrepen dat de 'play' nasjes hier veel interessanter voor zijn (films kijken).
Het liefste had ik een 2bay synology met 1gb ram voor een niet-te-dure prijs.
Tot nu toe leek niets hierop, maar leek de ds215j wel het meeste te voldoen aan mijn eisen & de prijs. TOT de DS216play werd aangekondigd.
Denken jullie dat ik deze extra processor power&ram nodig ga hebben?
Is het het waard om nog een maandje te wachten op de DS216play i.p.v. nu de ds215J te halen (gezien de prijs/performance verhouding?
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik twijfelde nog of ik het hier of daar moest posten. Deels omdat dit wel over nieuws&discussie gaat, maar ook deels om advies.kraades schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:15:
Misschien heb je wat aan dit topic? [Synology] Nieuws en discussie
Verwijderd
De prijs van €215 voor de nieuwe DS216play staat nog geenszins vast. In het topic dat kraades aanhaalde staan de eerst gesignaleerde prijzen en die zijn maar marginaal lager/liggen gelijk met de huidige prijs van de DS214play.diefightdie schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:47:
Denken jullie dat ik deze extra processor power&ram nodig ga hebben?
Is het het waard om nog een maandje te wachten op de DS216play i.p.v. nu de ds215J te halen (gezien de prijs/performance verhouding?
De DS216play krijgt weliswaar een processor met een ARM-architectuur, maar is wel weer van een nog niet eerder door Synology toegepast fabrikaat. Als je dus andere applicaties dan de standaard (Download Station) door Synology meegeleverde wilt gebruiken (NZBget, Sickrage, etc.) dan zul je een aantal weken na uitkomen van dat model moeten wachten totdat de helden van o.a. Synocommunity de toolchain in hun packages hebben verwerkt.
Je vertelt te weinig over gelijktijdig gebruik (welke applicaties, hoeveel gebruikers) om vast te stellen of je een groot voordeel zult hebben aan een DS216play. Over de transcoderingprestaties van de DS216play is nog te weinig bekend om daar wat zinnigs over te zeggen. Als je twijfelt en geduld hebt, wacht dan de eerste reviews af. Misschien daalt de prijs ook nog richting die €215.
In het algemeen kun je wel stellen dat meer cpu-power en meer geheugen prettig zijn. Koop de snelste nas die je budget je toelaat.
Thanks voor de goede tips, had ik nog niet bij stilgestaan dat dan niet meteen alles werkt. (wil namelijjk wel packages gaan gebruiken).Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:38:
[...]
De prijs van €215 voor de nieuwe DS216play staat nog geenszins vast. In het topic dat kraades aanhaalde staan de eerst gesignaleerde prijzen en die zijn maar marginaal lager/liggen gelijk met de huidige prijs van de DS214play.
De DS216play krijgt weliswaar een processor met een ARM-architectuur, maar is wel weer van een nog niet eerder door Synology toegepast fabrikaat. Als je dus andere applicaties dan de standaard (Download Station) door Synology meegeleverde wilt gebruiken (NZBget, Sickrage, etc.) dan zul je een aantal weken na uitkomen van dat model moeten wachten totdat de helden van o.a. Synocommunity de toolchain in hun packages hebben verwerkt.
Je vertelt te weinig over gelijktijdig gebruik (welke applicaties, hoeveel gebruikers) om vast te stellen of je een groot voordeel zult hebben aan een DS216play. Over de transcoderingprestaties van de DS216play is nog te weinig bekend om daar wat zinnigs over te zeggen. Als je twijfelt en geduld hebt, wacht dan de eerste reviews af. Misschien daalt de prijs ook nog richting die €215.
In het algemeen kun je wel stellen dat meer cpu-power en meer geheugen prettig zijn. Koop de snelste nas die je budget je toelaat.
Mijn budget voor een NAS is 250euro (MAX uitschieter tot 300 als het echt veel voordelen bied). De DS215J is de enige 2-bay synology NAS van maximaal 1 jaar oud, wat naar mijn mening fijn is omdat hiervan het support dan nog wel even zal doorlopen.
De NAS is alleen voor mijzelf om te gebruiken. Periodiek maak ik back-ups op deze NAS van mijn computer/mac. Een aantal uur per dag zal hij bezig zijn met het downloaden van films middels torrents of nieuwsgroepen. In de avonduren zal hij gebruikt worden voor films te streamen naar de Playstation (of appletv/chromecast, net wat het fijnste gaat werken).
--edit-
Bij een computer denk ik bij 512mb ram 'WOW WTF SERIEUS ZO WEINIG!'.
Maar bij synology nasjes valt mij op dat veel er maar zo weinig hebben en het blijkbaar allemaal wel werkt. De impact van ram bij een NAS van synology, en de impact van RAM voor een pc (waar het makkelijk 16x zoveel is) kan ik lastig plaatsen en dus ook niet beoordelen.
[ Voor 7% gewijzigd door diefightdie op 06-10-2015 09:55 ]
Je post wel op de juiste plek. Alleen in het andere topic staat veel info.diefightdie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:01:
[...]
Ik twijfelde nog of ik het hier of daar moest posten. Deels omdat dit wel over nieuws&discussie gaat, maar ook deels om advies.
👉🏻 Blog 👈🏻
Verwijderd
Ik deel je visie om een zo jong mogelijk model te kiezen, vanwege de support. Synology weet met weinig geheugen goede prestaties neer te zetten. Meer geheugen is vooral fijn als je diverse taken gelijktijdig wilt afhandelen en bijv. websites wilt serveren.diefightdie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
De NAS is alleen voor mijzelf om te gebruiken. Periodiek maak ik back-ups op deze NAS van mijn computer/mac. Een aantal uur per dag zal hij bezig zijn met het downloaden van films middels torrents of nieuwsgroepen. In de avonduren zal hij gebruikt worden voor films te streamen naar de Playstation (of appletv/chromecast, net wat het fijnste gaat werken).
Wat ik in je eerste bericht over het hoofd zag is dat je sowieso mediaplayers wilt inzetten voor het bekijken van videostreams. Dan is transcodering al niet meer belangrijk. Met het product datasheet (nog niet bij Synology op de site, maar wel beschikbaar: DS216play specsheet) in de hand kun je misschien nu al de afweging maken (om niet meer dan €165 hoeven uit te geven
Ik begreep ook als ik b.v. een fullhd film video_ts heb en dit wil afspelen op b.v. ps4, het sowieso ook niet zou lukken met een 214play.Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:16:
[...]
Ik deel je visie om een zo jong mogelijk model te kiezen, vanwege de support. Synology weet met weinig geheugen goede prestaties neer te zetten. Meer geheugen is vooral fijn als je diverse taken gelijktijdig wilt afhandelen en bijv. websites wilt serveren.
Wat ik in je eerste bericht over het hoofd zag is dat je sowieso mediaplayers wilt inzetten voor het bekijken van videostreams. Dan is transcodering al niet meer belangrijk. Met het product datasheet (nog niet bij Synology op de site, maar wel beschikbaar: DS216play specsheet) in de hand kun je misschien nu al de afweging maken (om niet meer dan €165 hoeven uit te geven).
Kijkende naar de zo jong mogelijke apparaten + prijs + package-support lijkt me de DS215J de beste keus. Zeker gezien het feit een écht goede vervanger er nog niet is (214play prijzig, 216play moet nog uitkomen en packages moeten nog worden aangepast).
Ik wil je niet in de war brengen, maar je gebruikt 'domme' afspeel apparaten (laat ps4 even buiten beschouwing omdat er steeds firmware upgrades zijn weet ik zo niet wat ie nu wel en niet kan, ik neig eerder naar te weinig dan alles qua video afspelen).diefightdie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:24:
[...]
Ik begreep ook als ik b.v. een fullhd film video_ts heb en dit wil afspelen op b.v. ps4, het sowieso ook niet zou lukken met een 214play.
Kijkende naar de zo jong mogelijke apparaten + prijs + package-support lijkt me de DS215J de beste keus. Zeker gezien het feit een écht goede vervanger er nog niet is (214play prijzig, 216play moet nog uitkomen en packages moeten nog worden aangepast).
Met 'domme' afspeel apparaten wordt kracht dus wel belangrijk van je NAS aangezien je nas nu volledig afhankelijk is van de CPU kracht om te zorgen dat je chromecast of appleTV beeld krijgt. Dit is natuurlijk bij het aanbieden van een stream welke niet ondersteund wordt door je afspeelapparaat.
Ik zou dus aan mede DS215J bezitters vragen of ze alles vlekkeloos kunnen afspelen.
- NAS met Plex. Liefst dat ie niet hoef te transcoden natuurlijk.
- BDMV, DVD, MKV ISO's spelen incl subtitles (soms dus .srt).
- Samsung Smart TV. Hier Plex op installeren, of toch voor een RBPi(2) gaan met bijv Kodi (kan die bij Plex?).
Of denk ik verkeerd?
Professioneel Heftruck Syndroom
Verwijderd
Nee. Kijk maar op de site van Plex.tv welke nas-servers worden ondersteund (linkje). Daar staat ook de link naar een meer gedetailleerd overzicht NAS Compatibility Guide. Op de rest van je bericht mag de meer doorgewinterde streamingfan reageren.NeFoRcE schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:31:
Weet iemand hier of mij DS414J Plex kan draaien?
Ik gebruik een RPi met Kodi, geen Plex op NAS of RPi. Gewoon een share naar de video files aanmaken en je kan de video afspelen op je TV.NeFoRcE schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:31:
Weet iemand hier of mij DS414J Plex kan draaien? Ik zie deze niet in de packagecenter. Heb best wat films, zowel MKV als BDMV en DVD's op de NAS, en na dat eeuwige gemekker met Popcorntime, streaming over wifi, en andere instabiele tjak, wil ik wel eens een keer een film kijken zonder dat ik mij loop te ergeren. Mijn ideale situatie is dus als volgt:
- NAS met Plex. Liefst dat ie niet hoef te transcoden natuurlijk.
- BDMV, DVD, MKV ISO's spelen incl subtitles (soms dus .srt).
- Samsung Smart TV. Hier Plex op installeren, of toch voor een RBPi(2) gaan met bijv Kodi (kan die bij Plex?).
Of denk ik verkeerd?
Ah, dat klinkt redelijk eenvoudig ja. Maar hoe zit het met DTS ondersteuning? Afaik wordt dat niet door RPI2 ondersteunt toch? Dat zou dan wel een dealbreaker zijn. En dan zit ik zeker vast aan ene Asus VivoTV oid?mhoogendam schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 11:51:
[...]
Ik gebruik een RPi met Kodi, geen Plex op NAS of RPi. Gewoon een share naar de video files aanmaken en je kan de video afspelen op je TV.
Werkt perfect met m'n NAS.
RPi met Kodi doet gewoon DD en DTS, alleen geen hardwarematige DTS-HD, dat kan hooguit softwarematig naar losse PCM-stream omgezet worden.NeFoRcE schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:15:
Ah, dat klinkt redelijk eenvoudig ja. Maar hoe zit het met DTS ondersteuning? Afaik wordt dat niet door RPI2 ondersteunt toch? Dat zou dan wel een dealbreaker zijn. En dan zit ik zeker vast aan ene Asus VivoTV oid?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Het is dus niet zo dat deze gewoon passthrough kan doen naar een receiver die de boel decode?kraats schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:44:
[...]
RPi met Kodi doet gewoon DD en DTS, alleen geen hardwarematige DTS-HD, dat kan hooguit softwarematig naar losse PCM-stream omgezet worden.
Verwijderd
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ook ik wil vrijwel hetzelfde als diefightdie.Quakie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:33:
[...]
Ik zou dus aan mede DS215J bezitters vragen of ze alles vlekkeloos kunnen afspelen.
Kan iemand die een DS215j heeft zijn ervaring delen met het streamen van full HD films? En dan het liefst met DTS of DD5.1 geluid, gaat dit vlekkenloos?
Ik heb zelf een ps3. Maar mijn Tv heeft ook DLNA, En anders kan ik ook nog wel een chromcast aanschaffen. belangrijkste is in ieder geval om te weten of de films soepel afgespeeld kan worden.
Of moet ik toch de DS214play hebben?
Ik zie wel bij het vergelijken tussen de DS215j en de DS214play dat de DS214play in groep 1 (type1) valt en de DS215J in groep 2.
De DS214play kan dus 1080p transcoden maar hoe zit dit nou precies met groep 2?
Herken mijzelf 100% in je verhaal!
DS512J bezitters, kunnen jullie aub je ervaringen delen.
Verwijderd
Je hebt alle schijven eruit gehaald en één nieuwe geplaatst en kunt dan nog de DS413 niet bereiken? Begin dan met een reset en installeer DSM opnieuw: Hoe stel ik mijn Synology NAS opnieuw in. Er is ook een tutorial om de data van je mogelijk corrupte array proberen terug te halen mocht je geen backup hebben: Hoe kan ik gegevens van mijn DiskStation recupereren met een pc?. Eventueel kun je als allereerste een moederbordtest uitvoeren, om uit te sluiten dat die defect is (Waarom lukt het me niet om Synology NAS te installeren en waarom knippert mijn power-LED?).coptician schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:40:
Ik heb een Ds-413 die niet meer benaderbaar is. Ik vermoedde dat de RAID5 (4x 2TB WD Green) corrupt is geraakt door stroomuitval, maar zelfs met een andere schijf tijdelijk er in kan de DS niet gevonden worden door Synology Assistant. Wat kan ik doen om te zien of de DS weer benaderbaar kan worden?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 17:13 ]
Met het zoeken op dit forum wel wat gevonden, maar niet echt concreet.
Wat is een goede standaardcamera voor buiten die op basis van beweging gaat opnemen en bedraad kan worden aangesloten? Zelf kwam ik deze tegen die mij wel aardig lijkt ip camera foscam
Kunnen jullie mij wat tips en tricks geven?
AXIS en HikVision heeft wel goede (hikvision is iets goedkoper).Toml83 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:15:
ik ben een klein beetje rond aan het kijken voor een IP camera buitenshuis die wil ik aansluiten op mijn Nas. Het is eigenlijk puur bedoeld voor bewegingsdetectie, bijvoorbeeld voor de inbrekers, dieven, etc.
Met het zoeken op dit forum wel wat gevonden, maar niet echt concreet.
Wat is een goede standaardcamera voor buiten die op basis van beweging gaat opnemen en bedraad kan worden aangesloten? Zelf kwam ik deze tegen die mij wel aardig lijkt ip camera foscam
Kunnen jullie mij wat tips en tricks geven?
Beide leveren super kwaliteit!
Verwijderd
Die zullen er niet veel zijn.diefightdie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:47:
Fly en Diefightdie, ik zou als ik jullie was eerst beginnen bij de gebruikers reviews:
http://tweakers.net/produ...skstation-ds215j/reviews/
en als tweede:
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/577
Bekijken / lezen..
Ik trek zelf geen conclusies, dat laat ik aan jullie over..
diefightdie schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:47:
Herken mijzelf 100% in je verhaal!
Ik heb er vandaag 1 ontvangen, zeg maar duidelijk wat ge wilt dak testDukeBox schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 17:24:
Die zullen er niet veel zijn.
Keb er nog een kleine 6 dagen voor verspreid over deze en volgende week, dus kort en duidelijk zijn aub.
En zoals quakie zei, zie de reviews
Edit, het is de 215j

[ Voor 7% gewijzigd door masauri op 06-10-2015 20:01 ]
Dank je voor de tips. Helaas wordt de Synology nog steeds niet zichtbaar in de Assistant na uitvoer van de volledige reset. De status LED knippert oranje, power is blauw. Hij maakte wel beide piepjes bij de reset.Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:51:
[...]
Je hebt alle schijven eruit gehaald en één nieuwe geplaatst en kunt dan nog de DS413 niet bereiken? Begin dan met een reset en installeer DSM opnieuw: Hoe stel ik mijn Synology NAS opnieuw in. Er is ook een tutorial om de data van je mogelijk corrupte array proberen terug te halen mocht je geen backup hebben: Hoe kan ik gegevens van mijn DiskStation recupereren met een pc?. Eventueel kun je als allereerste een moederbordtest uitvoeren, om uit te sluiten dat die defect is (Waarom lukt het me niet om Synology NAS te installeren en waarom knippert mijn power-LED?).
Heb jij nog andere ideeën? Ik denk dat ik sowieso over ga naar een DYI NAS, maar als ik deze als werkend kan verkopen helpt dat ontzettend!
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Verwijderd
Dat de statusled oranje knippert lijkt mij normaal bij een lege nas; zie de tabel achterin de 'Snelinstallatiegids' (die voor elk model anders kan zijn).
Synology Assistant software heb ik na de eerste kennismaking al snel terzijde gelegd. Kun je het IP-adres van de nas wel terugvinden met behulp van een scan van je lokale netwerk (is daarin een DHCP-server actief)? Kom je via dat IP met een browser terecht op de inlogpagina?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 18:47 ]
Helaas, ik zie wel dat 'ie een IP-adres heeft gehad, maar ik kom niet op de config pagina via x.x.x.12:5000. Heel raar dit, het lijkt wel alsof de Synology zelf defect is...Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:35:
[...]
Dat de statusled oranje knippert lijkt mij normaal bij een lege nas; zie de tabel achterin de 'Snelinstallatiegids' (die voor elk model anders kan zijn).
Synology Assistant software heb ik na de eerste kennismaking al snel terzijde gelegd. Kun je het IP-adres van de nas wel terugvinden met behulp van een scan van je lokale netwerk (is daarin een DHCP-server actief)? Kom je via dat IP met een browser terecht op de inlogpagina?
Ook find.synology.com werkt helaas niet.
Verwijderd
Goed nieuws! Na een reboot nu hij gereset is kan ik 'm wel vinden. Ik ga een install op de losse schijf proberen.Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:57:
Je zou Synology support kunnen aanschrijven of zij nog mogelijke herstelacties weten. Ik neem aan dat de nas ouder is dan 24 maanden (anders kan je winkelier misschien nog wat betekenen?) en dat de gevolgen van de stroomstoring (wat was de oorzaak?) ook niet gedekt zijn door bijv. je inboedelverzekering (zoals de inhoud van een diepvries vergoed wordt)?
Kan ik de array opnieuw in de Synology stoppen om te zien of deze uit te lezen is? Als alleen het OS corrupted is is dat niet zo erg, dan kan ik na aanschaf van de nieuwe oplossing alles makkelijk over zetten.
Verwijderd
coptician schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:00:
Kan ik de array opnieuw in de Synology stoppen om te zien of deze uit te lezen is?

Op basis van de tutorials die gaan over migratie van harde schijven van het ene model nas naar het andere en de tutorial over de resetprocedure zou ik zeggen dat je de schijven terug kunt plaatsen en ook het os opnieuw kunt installeren zonder dataverlies (geen eigen ervaring). Het enige dat van belang is, is dat je de oorspronkelijke volgorde van de harde schijven aanhoudt (had je ze genummerd?).
Bah, hij is er al weer uit gevallen. Ik zal Synology support om hulp vragen, bedankt voor jouw hulp in ieder geval!Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:06:
[...]
(happy voor je)
Op basis van de tutorials die gaan over migratie van harde schijven van het ene model nas naar het andere en de tutorial over de resetprocedure zou ik zeggen dat je de schijven terug kunt plaatsen en ook het os opnieuw kunt installeren zonder dataverlies (geen eigen ervaring). Het enige dat van belang is, is dat je de oorspronkelijke volgorde van de harde schijven aanhoudt (had je ze genummerd?).
Ik heb de volgorde nog, dus als de support het ding weer werkende weet te toveren ben ik heel blij!
[ Voor 7% gewijzigd door coptician op 06-10-2015 19:19 ]
Een 512j ? Zou wel een late launch zijn.masauri schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:17:
Ik heb er vandaag 1 ontvangen...
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).