|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ja, daar was ik ook al achter. Het is niet dat het niet werkt, maar meer dat de NAS (ds1513+) 720p maar net trekt, om over 1080p maar niet te spreken. Mijn plan is dan ook om mijn oude LG te vervangen door een Smart Tv met Plex die de transcoding zelf zou kunnen.. Ik ben wel klaar met al die losse mediaplayers en afstandsbedieningen.pven schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:51:
[...]
Gevonden en geïnstalleerd, dank!
Jammer dat transcode niet echt werkt.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Is dat normaal?
Er staat testing achter... is het daarom dat mijn harde schijf niet herkend wordt?
Ik heb ook DSM 5.0-4528 (Main) getest. en die zag mijn harde schijf wel. Mijn vraag is, hoe moeilijk is het straks om te ugpraden naar 5.1 zodra er een goede versie uitkomt.
Verwijderd
Probleem is dat 5.1 nog niet actief ondersteunt wordt in XPenology. Ze zijn druk bezig met nog alles te testen, daarom ook "testing release".
Elk aantal releases probeert Synology het moeilijker te maken om hun DSM-code te laten gebruiken. Dit doen ze dan door x aantal verborgen checks en dergelijke in te bouwen.
De forum members van XPenology zijn er momenteel mee bezig om 5.1 te laten werken, maar dit is nog niet definitief en zeker wel experimenteel. Ik raad je dan ook aan om 5.0.x te gebruiken.
Normaal gezien moet het vrijwel pijnloos zijn om te upgraden naar een volgende versie. Dit staat beschreven op de XPenology.nl website: http://www.xpenology.nl/category/dsm/
Maar voor deze update kan je best wachten tot er een bericht over verschijnt op de fora.
~ beware of misinformation.
Ben inmiddels lekker aan het klooien met DSM en op de achtergrond worden zo'n 3600 foto's geüpload naar Photo Station via m'n Mac. Dat gaat best en heb ook wat accounts aangemaakt. Nu heb ik twee vragen.
Ik deel de NAS met een vennoot en dus moet de NAS een aantal dingen kunnen, ik wil zelf de NAS beheren, de mede vennoot moet bij de mappen kunnen lezen/schrijven die ik toewijs.
- De NAS moet zichtbaar zijn in de finder met mijn deel + gemeenschappelijk
- De NAS moet zichtbaar zijn in verkenner met zijn deel + gemeenschappelijk
- De NAS moet bereikbaar zijn via internet of via de apps over wifi en 3G
- Wanneer er een bestand wordt toegevoegd/geüpdatet in het gemeenschappelijk deel moet dit zo snel mogelijk overal verschijnen.
Via het Admin account zie ik de volgende mappen (Home/Homes/Music/Photo/Video). Ik wil graag dat de gemeenschappelijke map meteen vooraan staan in Finder/Verkenner met daarnaast de persoonlijke map. Met daarachter alle mappen die erbij horen.
De tweede vraag gaat over het beschikbaar maken van de NAS voor m'n mede vennoot en via internet. Ik probeer hiervoor de EZ-Internet wizard te volgen maar deze kan de routerinformatie niet detecteren. Dat klopt want mijn telfort Arcadyan Experia box v8 staat er niet tussen.

Wat heb ik reeds gedaan?Opmerking: Er is geen UPnP-router gevonden. Klik op volgende om door te gaan met de handmatige installatie.
- Ik heb de NAS een vast IP-adres gegeven in de router (START>LAN>Static DHCP).
- Ik heb poort 80 en 5000 opengezet in m'n router (DATA>NAT>Port Mapping).
- Ik heb UPnP aangezet (denk ik?) maar het maakt geen verschil dus staat nu weer uit.(EXTRAS>UPnP>Enable UPnP IGD Device)
- Twee subdomeinen gemaakt (1 voor 80 en 1 voor 5000). Ik wil namelijk via internet gewoon naar of naar www.photos.domein.nl of www.files.domein.nl Wonderbaarlijk wanneer ik mijn IP:80 of IP:5000 bezoek kom ik uiteindelijk beide uit op IP:5000 met daarop file station, 2a klopt dit? De subs verwijzen nu door naar de poorten van m'n router. 2b Is dit veilig?
- Open port check gedaan, beide poorten staan open.
Alvast bedankt!
Cloudstation is handig omdat je daarmee op alle computers dezelfde informatie hebt staan. Het bewerken van bestanden op een share gaat altijd langzamer dan als ze op je eigen pc staan. Daarnaast heb je ook beschikking over je bestanden als er geen wifi verbinding voor handen is.
Jullie gemeenschappelijke bestanden kan je prima beschikbaar maken door beide gebruikers lees/schrijfrechten te geven op een share. De data staat dan op de nas maar is voor beiden toegankelijk.
Aangezien je beiden in dezelfde share werkt hoeft er niets bijgewerkt te worden.
Een nadeel is dat als je allebei in het zelfde bestand werkt je andersmans veranderingen kwijt kan raken.
Volgorde van de shares/mappen staan op alfabet, dus dan kan je zelf wel bedenken hoe je de gezamelijke share bovenaan krijgt.
vr2.
ez-internet wizard is volkomen overbodig.
Een poort instellen op je router kan je ook zelf, en is echt geen rocket science. Zo'n wizard maakt het nauwelijks eenvoudiger en zeker niet veiliger.
Om poort 80 te koppelen aan je subdomeinen moet je volgens mij webstation inschakelen. Tot die tijd wordt poort 80 doorgestuurd naar poort 5000.
[ Voor 9% gewijzigd door job op 13-12-2014 15:21 ]
De CloudStation map zie ik in homes/gebruiker (admin/hij/ik) maar ook onder home. In totaal dus 4x, in elke map is het nu verstandig de VOF map te zetten? Ik vermoed onder /home en dat de CloudStation mappen achter de gebruiker persoonlijk zijn, klopt dit?
Over vr2. Ik heb nu poorten 5000 en 80 open staan maar met alleen poort 5001 werkt het ook? Moet je verder nog wat aan beveiliging doen dat niet iedereen via de poort naar binnen kan of zeg ik dan wat geks?
[ Voor 7% gewijzigd door Vitruvius op 13-12-2014 15:28 ]
Dat je cloudstation meerdere malen tegenkomt is omdat je tweemaal naar dezelfde map loopt te kijken.
Elke user heeft een home folder.. als admin kan je alle home folders inzien bij homes, maar dat betekent niet dat het er tweemaal opstaat.
Standaard komen de cloudstation mappen van een gebruiker in de cloudstation map onder home te staan.
Als je die ergens anders wilt hebben kan je dat aangeven bij de instellingen van cloudstation.
Als je cloudstation wilt gebruiken voor meerdere users zou ik hiervoor een extra user aanmaken waarvan jullie beiden het wachtwoord hebben. Deze user kan je dan ook weer gebruiken voor de gezamelijke share (hoeft niet).
5001 is voor https.
De beveiliging is je wachtwoord. Je kan in de firewall ook individuele ip's of landen toegang geven als je het veiliger wilt. Je kan de poorten ook veranderen naar een ander poortnummer.
Een nog veiligere oplossing is gebruik maken van quickconnect, maar dan zit je vast aan de software (apps, en cloudstation client) van synology zelf, poorten kunnen dan dicht blijven. Inloggen met de browser kan niet meer.
[ Voor 4% gewijzigd door job op 13-12-2014 15:35 ]
Je kunt een extra gezamenlijke map toch gewoon opnemen in Cloudstation en rechten geven aan beide gebruikers? Zo werkt het met gezamenlijke mappen via verkenner, finder of filestation ook trouwens. Scheelt weer gegevens van extra gebruikers bijhouden.job schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 15:34:
Als je cloudstation wilt gebruiken voor meerdere users zou ik hiervoor een extra user aanmaken waarvan jullie beiden het wachtwoord hebben. Deze user kan je dan ook weer gebruiken voor de gezamelijke share (hoeft niet).
Als je binnen je eigen netwerk blijft, zou ik er persoonlijk voor kiezen niet via Cloudstation te werken, maar alleen op je NAS (mits je 'm goed backupt). Anders staat je data m.i. onnodig op veel plekken tegelijk.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ja, je kunt users rechten geven op een share en dan die share toevoegen aan cloudstation.kraats schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:51:
Je kunt een extra gezamenlijke map toch gewoon opnemen in Cloudstation en rechten geven aan beide gebruikers? Zo werkt het met gezamenlijke mappen via verkenner, finder of filestation ook trouwens. Scheelt weer gegevens van extra gebruikers bijhouden.
Maar gezien hij het ding nog maar net heeft en dit al lastig vindt zou ik niet lastiger maken.
Na een tijd gebruik lijkt het allemaal erg eenvoudig. Hij kan er altijd nog voor kiezen het anders in te stellen
Maar dat is mijn idee, het is aan hem inderdaad om een oplossing te kiezen.
Dat is inderdaad de andere optie.Als je binnen je eigen netwerk blijft, zou ik er persoonlijk voor kiezen niet via Cloudstation te werken, maar alleen op je NAS (mits je 'm goed backupt). Anders staat je data m.i. onnodig op veel plekken tegelijk.
Voordeel van cloudstation is echter dat als je per ongeluk beiden in het zelfde bestand werkt je dit terugziet doordat cloudstation dan een tweede versie van het zelfde bestand aanmaakt.
En je weet ook niet welke bestanden er gedeeld moeten worden. Ik persoonlijk heb geen zin om lang te moeten wachten totdat photoshop een bestand heeft ingeladen. Daarom heb ik alle raw bestanden op mijn hd staan.
[ Voor 24% gewijzigd door job op 13-12-2014 18:02 ]
Verwijderd
Het meest veilige is hem uit de nas te halen (moet je toch) en even te koppelen aan een pc en het vandaaruit te regelen.le dj schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:52:
uit een korte SMART test blijkt dat een van mijn schijven abnormaal is. Volgens de winkel kan ik hem retourneren. Vraag is: ik stuur nu een schijf met mijn gevoelige data. Hoe kan ik deze wissen (vanuit de NAS) zonder hem op een ander systeem aan te sluiten? Welk prog kan ik voor het wissen gebruiken?
Ik heb nu het probleem dat de Control Panel niet op wil starten. Uit de dmesg logs word ik niet veel wijzer. Iemand een idee waar ik eventuele problemen mbt starten van de tools kan vinden?
Ook heb ik problemen om data van een Ext4 external HD te kopiëren. De HD werkte prima aan een PogoplugA met Archlinux.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| backup> rsync -rav --progress /volumeUSB4/usbshare/data/movies/ /volume1/movies/ sending incremental file list ./ movie.mkv 4532502528 98% 32.68MB/s 0:00:02 (total: 0%) rsync: writefd_unbuffered failed to write 4092 bytes to socket [sender]: Broken pipe (32) rsync: write failed on "/volume1/movies/moviefolder/movie.mkv": Read-only file system (30) rsync error: error in file IO (code 11) at receiver.c(358) [receiver=3.0.9] rsync error: rsync service is no running (code 43) at io.c(687) [sender=3.0.9] |
en de DMESG output:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 5975.116786] EXT4-fs warning (device md2): ext4_end_bio:250: I/O error writing to inode 1303 (offset 4479328256 size 131072 starting block 4290514) [ 5975.116790] Buffer I/O error on device md2, logical block 4290545 stuk of 20 Buffer I/O errors [ 5975.116817] Buffer I/O error on device md2, logical block 4290559 [ 5975.116820] EXT4-fs warning (device md2): ext4_end_bio:250: I/O error writing to inode 1303 (offset 4479455232 size 61440 starting block 4290545) [ 5975.157663] sd 0:0:0:0: [sda] Unhandled error code [ 5975.157668] sd 0:0:0:0: [sda] Result: hostbyte=0x04 driverbyte=0x00 [ 5975.157672] sd 0:0:0:0: [sda] CDB: cdb[0]=0x28: 28 00 00 05 aa 70 00 00 08 00 <snap> lots of Unhandled error code </snap> [ 5975.686203] EXT4-fs error (device md0): __ext4_get_inode_loc:3618: inode #6505: block 743: comm httpd: unable to read itable block [ 6148.099415] blk_update_request: 660 callbacks suppressed [ 6148.099417] end_request: I/O error, dev sda, sector 1113600 |
Ik doe nu een extended SMART test.
[ Voor 73% gewijzigd door Red devil op 14-12-2014 13:23 ]
Hier het script:
1
2
3
4
5
6
| timestamp=`date +%Y%m%d%H%M` cd /volume1/Backups/server.com /opt/bin/lftp server.com<<EOF >> /volume1/log/ftp_server.com_$timestamp.log cd /backups mget `date +%Y%m%d`* quit |
De logfile blijft leeg. De directory waar naar wordt geschreven die staat (voor nu) helemaal open.
Iemand tips hoe ik het vanuit de 'task scheduler' aan de praat kan krijgen?
even een vraag van mijn kant. Op dit moment heb ik een 213J thuisstaan en een 414J. Ik wil de overstap maken naar een 4-bay NAS die krachtiger is en twijfel nu tussen de DS414 of de DS415Play
Wat wil ik ermee doen:
- Schijven in SHR of Raid 5
- Bestanden delen in het netwerk / backup van belangrijke data
- NZBDrone, Couchpotato en NZBGet
- VPN
De DS415Play heeft transcoding maar denk niet dat ik dit ga gebruiken, wel heeft die een Intel ipv Armada zoals bij de DS414. Qua resources zijn ze vrijwel identiek, maar welke is beter? De 415play ivm intel en betere/snellere packages of maakt dat tegenwoordig niet meer uit en welke zou het meeste performance opleveren?
[ Voor 19% gewijzigd door lubbertkramer op 15-12-2014 15:35 . Reden: iets duidelijker neergezet dat ik hier vraag om performance verschil ]
Is dit echt een script, of zijn het losse regels die je in de command invoert? (lijkt meer op het laatste).pven schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:00:
Hier het script:
code:
1 2 3 4 5 6 timestamp=`date +%Y%m%d%H%M` cd /volume1/Backups/server.com /opt/bin/lftp server.com<<EOF >> /volume1/log/ftp_server.com_$timestamp.log cd /backups mget `date +%Y%m%d`* quit
Als een script uitvoerbaar is op de commandline zou die namelijk ook uitvoerbaar moeten zijn in de task planner.
[ Voor 14% gewijzigd door job op 15-12-2014 11:05 ]
Heel normaal. Is bij mij ook een tijdje geleden gebeurt. Bij mij krijgen ze na drie keer een ban voor een jaar. Een kennis heeft er dagelijks last van en heeft niets geks gedaan.pina schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:03:
Dagelijks kom ik in mijn logs tegen dat mensen via sssh proberen in te loggen in mijn DS. Altijd via root, guest en admin. Sinds gisteren heb ik ervoor gezorgd dat na 3 mislukte pogingen, een ip automatisch wordt gebanned. Zijn die aanvallen normaal? Geen enkele geraakt binnen, maar de poging verontrust mij soms wel wat.
Heb je je DDNS link ergens in het publiek gepost of zo?
voor zover ik weet niet... Maar als ik mijn DDNS zou afzetten, dan zou dat waarschijnlijk niet meer gebeuren, niet? Misschien dat die mannen gewoon honderden ip adressen proberen in de hoop ergens binnen te kunnen?MrJames schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:09:
[...]
Heel normaal. Is bij mij ook een tijdje geleden gebeurt. Bij mij krijgen ze na drie keer een ban voor een jaar. Een kennis heeft er dagelijks last van en heeft niets geks gedaan.
Heb je je DDNS link ergens in het publiek gepost of zo?
[ Voor 9% gewijzigd door pina op 15-12-2014 11:26 ]
Ze kunnen ook je IP hebben. Maar als je een torrent client gebruik kan het ook hieraan liggen. Je zou je DDNS kunnen aanpassen maar ik zou het niet doen. Heb ik ook nooit gedaan. En als je een vaste ip hebt heeft geen nut om je DDNS aan te passen.pina schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:25:
[...]
voor zover ik weet niet... Maar als ik mijn DDNS zou afzetten, dan zou dat waarschijnlijk niet meer gebeuren, niet? Misschien dat die mannen gewoon honderden ip adressen proberen in de hoop ergens binnen te kunnen?
Na 3 keer inlog poging > 365 dagen ip ban, lijkt me wel goed voor nu.
Het is echt een script: ftp_domein.com.sh (met X-privilege).job schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:05:
[...]
Is dit echt een script, of zijn het losse regels die je in de command invoert? (lijkt meer op het laatste).
Als een script uitvoerbaar is op de commandline zou die namelijk ook uitvoerbaar moeten zijn in de task planner.
Je meldt wat ik al zei: vanaf de prompt werkt het, vanuit de task scheduler dus niet. Zelfde script, onder dezelfde user.
Maar niet onder dezelfde omgeving: als je task-sheduler niet weet dat ie een shell moet opstarten, doet ie dat ook niet...pven schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:42:
[...]
Het is echt een script: ftp_domein.com.sh (met X-privilege).
Je meldt wat ik al zei: vanaf de prompt werkt het, vanuit de task scheduler dus niet. Zelfde script, onder dezelfde user.
op de 1e lijn van het script zet je het volgende:
1
| #!/bin/sh |
met de rest van het script daaronder, kijk eens of dat helpt?
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Door het vele prutsen is de toegang tot mijn domein geblokkeerd.

[ Voor 50% gewijzigd door pven op 15-12-2014 14:14 ]
Volkomen normaal. Dit zijn bots die overal proberen inloggen op bekende SSH poorten met makkelijke credentials. Gebeurt wel bij elk publiek IP.pina schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:03:
Dagelijks kom ik in mijn logs tegen dat mensen via sssh proberen in te loggen in mijn DS. Altijd via root, guest en admin. Sinds gisteren heb ik ervoor gezorgd dat na 3 mislukte pogingen, een ip automatisch wordt gebanned. Zijn die aanvallen normaal? Geen enkele geraakt binnen, maar de poging verontrust mij soms wel wat.
Blokkeren is de boodschap!
~ beware of misinformation.
Die is opzich niet nodig, maar wat wel nodig is om in je schedule deze mee te nemen.
Dus '/bin/sh /path/script.sh' eventueel aangevuld met '>&1'.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Uit nieuwsgierigheid: waarom is dat nodig?
Weet er iemand of dit opgelost is bij de laatste update ? ik zit nu nog op DSM 5.0 maar zou willen upgraden.
Okee, las al op meerdere plekken dat mensen de bewegingsdetectie van de camera gebruiken. Maar die werkt niet zo mooi als die van de Synology. Sterker nog, hij verliest nogal eens zijn instellingen
Maargoed, hoe doen andere dat? Gewoon continu opnemen?
Wat ik zelf nogal overkill vind.
De liveweergaveanalyse kan ook beweging detecteren, en zet er dan een markering omheen. Die vreet veel minder CPU load heb ik het idee.
Vind het wel raar dat het zoveel CPU vreet, het stelt helemaal niet zoveel voor, zelf heb ik een analoge CCTV set en die kan dat prima aan. En de camera zelf ook, waar toch heel wat minder CPU power in zit...
Verwacht niet veel van de CPU van een DS114.. Wat draait er nog meer op de NAS? En wat voor IPcam heb je?_ferry_ schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:02:
Heb bij mijn buren laatst een DS114 geplaatst met 2x IP cam, maar ik merk dat de bewegingsdetectie een enorme CPU load geeft toen ik dat wilde instellen. Load gaat van +/-30% zonder, naar +/-60% met 1x detectie ingeschakeld en min of meer 100% als ze beide aan staan.
Okee, las al op meerdere plekken dat mensen de bewegingsdetectie van de camera gebruiken. Maar die werkt niet zo mooi als die van de Synology. Sterker nog, hij verliest nogal eens zijn instellingenEn dan staat ie dus alsnog continu op te nemen.
Maargoed, hoe doen andere dat? Gewoon continu opnemen?
Wat ik zelf nogal overkill vind.
De liveweergaveanalyse kan ook beweging detecteren, en zet er dan een markering omheen. Die vreet veel minder CPU load heb ik het idee.
Vind het wel raar dat het zoveel CPU vreet, het stelt helemaal niet zoveel voor, zelf heb ik een analoge CCTV set en die kan dat prima aan. En de camera zelf ook, waar toch heel wat minder CPU power in zit...
Heb hier een DS412+ met 4 keer Axis M1054 op 2 locaties (2 x 2). Deze nemen continue op omdat destijds bewegingsdetectie minder werkte en ik geen zin had om me in te verdiepen

Een 24/30 (maand) opname neemt 300 GB in
Zat eerst te denken aan een zwaardere NAS, maar dan was het onder de streep wel een aanzienlijke meerprijs. Achteraf kijk je een koe in de kont, maar hadden ze dan waarschijnlijk ook akkoord gegeven, ze geloven mij toch wel op wat ik adviseer
Continu opname gaat inderdaad prima, en met 2TB kan de boel best een tijdje vooruit, het valt mij nog enigszins mee hoeveel data het wegschrijft op HD met 5fps. Heb nu even 1 cam op continu opname gezet, de andere op beweging. Dan kan ik een beetje vergelijken.
[ Voor 60% gewijzigd door _ferry_ op 15-12-2014 21:29 ]
Bij mij komt er data binnen tussen de 1,2 en 2.5 mb/s
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Xpenology draaide niet virtueel ofzo, als dat is wat je bedoeld.DukeBox schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:59:
data veilig stellen is altijd de beste optie.. maar opzich moet het kunnen mits je de hdd controller direct vanuit xpenology aanstuurde.
Iemand anders hetzelfde gehad?
[ Voor 6% gewijzigd door Prx op 16-12-2014 16:09 ]
Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen..
Maar ik ben al een poosje aan het rondkijken hier op het forum en internet aan het afspeuren naar een NAS.
Nu heb ik zelf al wel mijn keuze beperkt tot 2 types. (de DS214+ of de DS215J)
Maar ik ben benieuwd of ik dan de goede keuze maak voor het geen wat ik ermee wil doen..
Ik zou de NAS namelijk willen gebruiken als Back-up station.
Tegenwoordig gaat steeds meer digitaal en dat zal alleen maar meer worden en grotere bestanden opleveren.
Het gaat mij vooral erom dat ik foto's & films (o.a. GOPRO) hier kan opslaan en dan kan back-uppen.
Want ik heb namelijk meegemaakt dat mijn HDD is gechrasht en ik hierdoor wat foto's ben verloren.
ik wil dus voorkomen dat ik data kwijtraak door 1 schijf altijd een back-up te laten maken van de andere.
Nu weet ik niet precies hoe dit in zijn werk gaat(moet me nog verdiepen in het RAID gedeelte volgens mij).
Waar ik nu dus voor aan het kijken ben is de DS215J of de DS214+
Voordeel van de DS215J is prijs en 1 jaar langere service wat ik zo las.
Voordeel van de DS214+ dat deze sneller zou zijn en meer opties zou hebben(weet ik niet zeker)
Mijn gevoel zegt me dat ik de DS214+ niet echt nodig heb qua specs.. maar dat kan ik dus niet zeggen wil niet heel lang moeten wachten voordat ik bij mijn data kan namelijk...
Hopelijk kunnen jullie mij wat inzicht geven in welke keuze beter zou zijn voor mij of waar ik me ook nog in zou kunnen verdiepen voordat ik een NAS aanschaf.
Alvast bedankt voor de hulp allemaal.
Groeten stefan
In progress: VW kever
Je zou bijv. je foto's gewoon lokaal op je PC laten staan en een backup (copy) op je Synology zetten (maar dan nog als je huis afbrand of ze stelen je PC en Synology ben je alles kwijt) of je zet ze op je Synology en je kijkt naar een remote backup oplossing via een van de tools/providers die de Synology ondersteunt of je koopt 2x een DS215J voor de prijs van 1x een DS214+ en je zorgt zelf voor remote backup
Dus kijk goed wat je precies wil. Ik heb recentelijk een DS215J gekocht als remote backup van mijn lokale DS411+ II (omdat mijn oude DS207 instabiel werd).
Verder zou ik als ik lees wat je er mee wilt doen, lekker voor de 215J gaan en het geld dat je overhoudt in goeie schijven steken. Overigens sla je de DS214 nog over, die zit qua prijs en specs nog tussen de DS215J en DS214+ in.
[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 16-12-2014 16:30 ]
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Vroeger moest je in dat scherm onderaan nog kiezen voor 'toestaan' of 'weigeren' indien je niet voldeed aan de regels. Die instelling kan ik nu niet meer vinden.
Dit is volgens mij sinds de sinds de eerste 5.1 (Beta) update veranderd.MikeyMan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:57:
Ligt het aan mij of is de firewall interface in DSM onlangs gewijzigd?
Vroeger moest je in dat scherm onderaan nog kiezen voor 'toestaan' of 'weigeren' indien je niet voldeed aan de regels. Die instelling kan ik nu niet meer vinden.
Je moet rechtsboven ipv 'Alle interfaces' even 'LAN' selecteren, en dan komt het vinkje weer tevoorschijn.
[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 16-12-2014 17:17 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Houdt dit dan in dat als je 'alle interfaces' aan hebt staan dat ie dan niet goed werkt?
Vreemde opzet zo.
Thanks anyway!
Klopt, net voor de zekerheid even getest.MikeyMan schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:21:
Houdt dit dan in dat als je 'alle interfaces' aan hebt staan dat ie dan niet goed werkt?
Thanks anyway!
Indien deze op 'Toegang toestaan' staat dan zijn alle IP's die niet binnen de gedefinieerde regels staan automatisch toegestaan..
Om maar gelijk te reageren op onderstaande vraag van gisteren:
Om mijn NAS wat beter te beveiligen tegen de buitenwereld heb ik het volgende gedaan:pina schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:03:
- Een random externe poort (bijv: 8850) in m'n router geforward naar m'n NAS (5000 of 5001) Zo staat (de standaard) poort 5000 iig dicht voor de buitenwereld.
- Daarnaast zijn in de firewall van de NAS alleen de landen NL BE en DE toegestaan, en is er een regel voor het toestaan van de lokale IP range 192.168.x.0 t/m 192.168.x.255.
Tevens aangevinkt dat 'indien niet aan de regels wordt voldaan' de toegang geblokkeerd wordt.
- Het Admin en Gast account heb ik disabled, zodat niet alleen een wachtwoord maar ook de gebruikersnaam geraden moet worden.
- Na 3x een foute inlogpoging (binnen x minuten) wordt het IP adres waarmee gepoogd wordt in te loggen geblokkeerd.
- SSH zet ik standaard uit, en indien sporadisch nodig (lokaal) vink ik hem even tijdelijk aan.
[*afkloppen] Ik heb iig nog nooit een onbekende inlogpoging gehad.
[ Voor 20% gewijzigd door SmiGueL op 17-12-2014 11:41 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Volgens de Security Advisor is er geen vuiltje aan de lucht, maar kan ik daar nou blind op vertrouwen?
https://www.synology.com/...owledgebase/tutorials/615 ken ik, maar dat heb ik niet allemaal zo gedaan bij installatie.
Ok hiermee wordt mij wel iets meer duidelijker maar op sommige punten ook onduidelijker..S913 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:29:
Ten eerste RAID zelf = geen backup. Kan best al je foto's op je Synology zetten op een RAID1, maar als je Synology zelf sterft, gejat wordt, of je maakt zelf een fout, etc etc. ben je nog steeds alles kwijt. Kijk dus goed wat je precies wil bereiken.
Je zou bijv. je foto's gewoon lokaal op je PC laten staan en een backup (copy) op je Synology zetten (maar dan nog als je huis afbrand of ze stelen je PC en Synology ben je alles kwijt) of je zet ze op je Synology en je kijkt naar een remote backup oplossing via een van de tools/providers die de Synology ondersteunt of je koopt 2x een DS215J voor de prijs van 1x een DS214+ en je zorgt zelf voor remote backup
Dus kijk goed wat je precies wil. Ik heb recentelijk een DS215J gekocht als remote backup van mijn lokale DS411+ II (omdat mijn oude DS207 instabiel werd).
Verder zou ik als ik lees wat je er mee wilt doen, lekker voor de 215J gaan en het geld dat je overhoudt in goeie schijven steken. Overigens sla je de DS214 nog over, die zit qua prijs en specs nog tussen de DS215J en DS214+ in.
Even voor de duidelijkheid voor mij:
Als de synology sterft dan staan al mijn gegevens toch nog gewoon op de HDD? Dus eruit klikken ergens anders inpluggen en klaar.
Aan huis afbranden en stelen ga ik niet denken.. Zover wil ik niet gaan.
Iets verkeerd doen kan ik me ook niet voorstellen ik sleep alleen met mapjes;)
Wat ik dus dacht wat ik kon doen met de NAS.
Al mijn foto's & films opslaan/beheren op 1 schijf van de NAS. En met de tweede schijf altijd een back-up draaien van schijf 1. Dit om bij een crash van 1 van de schijven altijd je bestanden nog te hebben.
Is dit gewoon mogelijk?
Bedankt voor de hulp
Er zijn best situaties te bedenken dat een Synology crasht en de inhoud van de schijf corrupt raakt.wickedm3n schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:10:
Als de synology sterft dan staan al mijn gegevens toch nog gewoon op de HDD? Dus eruit klikken ergens anders inpluggen en klaar.
Per ongeluk een verkeerde directory deleten? Of op de Synology zelfs iets verkeerds doen. Ik zeg niet dát je het doet, maar het zijn dingen waar je niet tegen beschermd bent.Iets verkeerd doen kan ik me ook niet voorstellen ik sleep alleen met mapjes;)
Dus 2 afzonderlijke schijven, je schrijft zelf naar 1 en af en toe back je up naar 2? Of RAID1 waarbij de data op zowel op schijf 1 als 2 gemirrored staat? Het eerste is nl. geen RAIDAl mijn foto's & films opslaan/beheren op 1 schijf van de NAS. En met de tweede schijf altijd een back-up draaien van schijf 1. Dit om bij een crash van 1 van de schijven altijd je bestanden nog te hebben.
Is dit gewoon mogelijk?
[/quote]
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Ik heb de oplossing inmiddels gevonden. Met dank aan @GooNtje en deze link heb ik het volgende gedaan:harydoo schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:20:
Ik heb gisteren een DS115j gekocht. Helemaal blij en vandaag aangesloten. Toen de installatie begon kreeg ik bij de 20% al een foutmelding. Dit is in de fase dat de systeempartitie geformatteerd wordt. Er wordt verder geen foutcode oid gegeven. Alleen dat ik contact moet opnemen met Synology en een poort in de router open moet zetten. Er staat aan het einde van het bericht een (21), maar ik kan daarop niets vinden. De harde schijf werkt prima op mijn computer en ik heb de schijf geformatteerd op Ext4 om er zeker van te zijn dat er geen verborgen partities oid erop staan. Hebben jullie nog ideeën? Het staat met tegen dat ik direct niets meer kan en maar contact op moet nemen.
Nas rechtstreeks aan de pc gekoppeld. Bij de synology assistant met de rechtermuisknop op de gevonden nas klikken en dan naar installatie gaan. Er start een andere installatie wizard op, die het blijkbaar wel voor elkaar krijgt. Probleem opgelost
De zoveelste noob vraag komt eraan.
Een tijdje geleden kwam ik op het idee om een NAS en een Smart TV te kopen. Vroeger had ik een pc aan mijn tv hangen. Op de PC downloadde ik video's en speelde deze af op mijn tv.
Tegenwoordig heb ik geen pc meer in de woonkamer en m'n tv was aan vervanging toe. Ik kwam dus op het briljante idee om een NAS te kopen zodat ik kon downloaden en streamen vanuit m'n NAS naar m'n smart tv toe.
Merkkeuze van een NAS was snel gemaakt. Grootste en populairste die er is. Synology. Toen kwam de keuze op een + of een play. Keuze was gevallen op play, want ik wilde dat de tv zo weinig mogelijk hoeft te doen en play heeft hardware transcoding oid.
Daarna tv gekocht en we kunnen streamen zonder problemen. Dure NAS gekocht, nieuwe smart TV, alles zou dus vlekkeloos moeten werken.
Niet dus.
Op m'n tv kan ik geen audio kanalen selecteren. Geen optie om ondertiteling aan te zetten van Blueay's. Ik kan eigenlijk helemaal niks, behalve kijken en hopen dat de juiste audiokanaal gepakt wordt.
Dus ikke googelen en lees overal dat er eigenlijk een mediaspeler tussen NAS en tv moet. WTF.
Als ik een mediaspeler al het werk moet laten doen, wat is dan nog het toegevoegde waarde van een play?
Iets zegt me dat ik iets verkeerd doe, maar wat?. Een combo van smart tv en een NAS moet toch gewoon werken (ik heb de ds415 play en heb mediaserver geinstalleerd met een package om iets met dts te doen en een Sony smart tv)?
~ H.P. Lovecraft
Een losse mediaspeler kan gewoon veel meer afspelen, tenminste met mijn dune en 1511+ kan ik alles afspelen eigenlijk.Russel88 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:47:
Oke jongens.
De zoveelste noob vraag komt eraan.
Een tijdje geleden kwam ik op het idee om een NAS en een Smart TV te kopen. Vroeger had ik een pc aan mijn tv hangen. Op de PC downloadde ik video's en speelde deze af op mijn tv.
Tegenwoordig heb ik geen pc meer in de woonkamer en m'n tv was aan vervanging toe. Ik kwam dus op het briljante idee om een NAS te kopen zodat ik kon downloaden en streamen vanuit m'n NAS naar m'n smart tv toe.
Merkkeuze van een NAS was snel gemaakt. Grootste en populairste die er is. Synology. Toen kwam de keuze op een + of een play. Keuze was gevallen op play, want ik wilde dat de tv zo weinig mogelijk hoeft te doen en play heeft hardware transcoding oid.
Daarna tv gekocht en we kunnen streamen zonder problemen. Dure NAS gekocht, nieuwe smart TV, alles zou dus vlekkeloos moeten werken.
Niet dus.
Op m'n tv kan ik geen audio kanalen selecteren. Geen optie om ondertiteling aan te zetten van Blueay's. Ik kan eigenlijk helemaal niks, behalve kijken en hopen dat de juiste audiokanaal gepakt wordt.
Dus ikke googelen en lees overal dat er eigenlijk een mediaspeler tussen NAS en tv moet. WTF.
Als ik een mediaspeler al het werk moet laten doen, wat is dan nog het toegevoegde waarde van een play?
Iets zegt me dat ik iets verkeerd doe, maar wat?. Een combo van smart tv en een NAS moet toch gewoon werken (ik heb de ds415 play en heb mediaserver geinstalleerd met een package om iets met dts te doen en een Sony smart tv)?
En ik zie dat de 415play,geen dts ondersteund,ik zal nog even verder kijken, maar dat zou een hoop verklaren. Gemiste kans van synology als dit zo is.
sowieso zou ik een losse mediaspeler nemen, omdat 9 van de 10 keer de door de tv uitgestuurde audioformaten nogal beperkt zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 17-12-2014 10:26 ]
Overigens sluit ik me aan bij freaky35; NAS is storage en geen mediaplayer mbt formaten als h264+ en ingewikkelde audio streams DTS+ -> de Play heeft wel meerwaarde trouwens want het transcoderen van gewone eigengemaakte video (denk aan de .mov uit je canon of nikon camera) werkt wel prima. Alleen support voor je QoQ release van de nieuwe Hunger Games ofzo met DTS en subs erin => forget it helaas....
"Patch" heb ik idd geinstalleerd. En heb nu ook geluid bij sommige bestanden waarbij ik dat voorheen niet had.Seven_of_Nine schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:58:
(voor de 415Play is wel een "patch" voor DTS support aanwezig; check maar eens het blog op mobile-harddisk.nl -> let wel dat er neven effecten zijn; bij mij doet dan de subs niks meer)
Overigens sluit ik me aan bij freaky35; NAS is storage en geen mediaplayer mbt formaten als h264+ en ingewikkelde audio streams DTS+ -> de Play heeft wel meerwaarde trouwens want het transcoderen van gewone eigengemaakte video (denk aan de .mov uit je canon of nikon camera) werkt wel prima. Alleen support voor je QoQ release van de nieuwe Hunger Games ofzo met DTS en subs erin => forget it helaas....
Echter audio selectie en subs ontbreken idd nog.
Het lijkt er idd op dat ik met een veel te dure setup dit niet voorelkaar krijg. Voordeel van Play zie ik dan ook weer niet zo. Transcoderen van een eigengemaakte video. Zo vaak wordt dat toch niet gedaan?
Blijkbaar ben ik toch in alle marketing termen getrapt. Play, DLNA, Smart tv.
Kan jij audio kanalen selecteren met je Samsung? De ene keer Engelse spraak, andere keer Nederlands?S913 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:56:
Ik heb geen ervaring met een Sony Smart TV, maar mijn Samsung speelt gewoon direct van mijn Synology. Het zou kunnen dat je Sony inderdaad problemen heeft met de audio(kanalen), heb je geprobeerd een paar simpele mkv's oid te bekijken waar de audio ingebakken zit?
Nope; sinds de patch niet meer. Zonder de patch wel maar dan geen DTS.....Russel88 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:08:
Kan jij audio kanalen selecteren met je Samsung? De ene keer Engelse spraak, andere keer Nederlands?
Overigens subs werken zonder de patch ook en met gewoon niet...
Over "waar voor je geld" mbt de 415Play; ik ben wel tevreden over de performance van dat ding. De capaciteiten voor het draaien van je taken zijn prima (denk aan NZB downloads etc) maar inderdaad transcoderen is zoals wij het aanvliegen via spotnet / bluray rips (jaja dat mag dus niet) dat is niet realiseerbaar. Een mediaplayer ( 2 stuks in huis ) lost dit zeer simpel op.
Wees wel scherp en zijn nog andere ontwikkelingen in de maak op het moment die net zo slecht zijn. Denk aan 4K tv's zonder HVEC hardware decoders of de nieuwe interface standaard waardoor je alleen iets met 4K kan via de Netflix App die dan 2 modeljaren later niet meer onderhouden wordt......
Met name GoT zou een bron moeten zijn (sterker nog dat is het!) die de waarheden vs dagelijks gebruik van die dingen of het wel of niet werkt.
Ondanks de "ervaring" hoop ik wel dat je blij bent met je 415Play; het is een krachtig platform
Ik ben blij met de Synology en begrijp ook wel waarom het zo'n populaire product is.
Ik ben niet blij met het feit dat ik een losse media speler moet kopen en deze het werk moet laten doen.
Heb het gevoel dat ik een voor mij "nutteloze" feature gekocht heb. Hardware transcoderen. Rest mij nog de vraag of ik nog meer moet investeren om de plus te halen ipv play.
Met de plus heb ik in ieder geval extra cpu kracht en meer geheugen. Als ik jou goed begrijp heb je gewoon niks aan hardwarematig transcoderen.
edit.
Ik begrijp dat jij ook de 415 play hebt. Mag ik vragen waarom de play en niet de plus? Puur vanwege de kosten (toch 100 Euro duurder)?
[ Voor 11% gewijzigd door Russel88 op 17-12-2014 12:18 ]
Uhm, zou ik moeten testen. Maar mijn meeste films zijn met ingebakken audio. Ik kijk altijd Engels, de kids (voor wie NL van toepassing zou zijn) kijken NetflixRussel88 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:08:
Kan jij audio kanalen selecteren met je Samsung? De ene keer Engelse spraak, andere keer Nederlands?
~ H.P. Lovecraft
Kosten zeker weten - maar ook op moment van kiezen met toolchain niet publiek beschikbaar voor de 415+ (avoton) en ik toch meteen met 3pty packages moest gaan starten gewoon de play (evansport) genomen.Russel88 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:17:
Ik begrijp dat jij ook de 415 play hebt. Mag ik vragen waarom de play en niet de plus? Puur vanwege de kosten (toch 100 Euro duurder)?
Inmiddels is wel de toolchain los; dus die packages komen wel. Overigens heb ik ook gekeken naar de features van het Transcoden dat speelde marketing technisch ook mee om de play te pakken.
Eerlijk gezegd heb ik eerder overwogen om voor de nieuwe QNAP's te kijken ipv de 415+ ivm manueel upgraden RAM en draaien van VM via qemu native op een BayTrail (Pentium) architectuur dat leek me interessanter trouwens. Maar ja gewoon de 415Play genomen; goed beestje hoor en ja voor 100 euro meer krijg je met de + meer resources maar het is afdoende in mijn situatie....
Bedankt voor je antwoord bovenste punten zijn duidelijk.S913 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:29:
[...]
Er zijn best situaties te bedenken dat een Synology crasht en de inhoud van de schijf corrupt raakt.
[...]
Per ongeluk een verkeerde directory deleten? Of op de Synology zelfs iets verkeerds doen. Ik zeg niet dát je het doet, maar het zijn dingen waar je niet tegen beschermd bent.
[...]
Dus 2 afzonderlijke schijven, je schrijft zelf naar 1 en af en toe back je up naar 2? Of RAID1 waarbij de data op zowel op schijf 1 als 2 gemirrored staat? Het eerste is nl. geen RAID
[/quote]
En zoals je zegt zou ik inderdaad alles op 1 schijf willen beheren en dan bijvoorbeeld wekelijks een back up op schijf 2 willen maken van schijf 1. Dus niet gemirrored (RAID1)
Is dat gewoon mogelijk met de types die ik voor ogen heb?
Of is dat geen logische keuze hoe ik dit doe? en zou ik anders 2x een 1 bay NAS moeten kopen en dan de eerste de tweede laten back uppen?
Sorry voor de vragen/vervuiling van het topic.
Maar op die manier ben je in ieder geval beveiligd van gebruikersfouten zoals het weggooien van bestanden (mits je er achter komt voor de wekelijkse backup draait), bij RAID1 is het op beide schijven tegelijk weg.
Je moet vooral voor jezelf uitmaken hoe gek je het wilt maken en met welke oplossing jij je voldoende beveiligd voelt.
~ H.P. Lovecraft
Wellicht niet interessant (of wel) maar mijn keuze voor de 415play waren:Russel88 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:17:
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben blij met de Synology en begrijp ook wel waarom het zo'n populaire product is.
Ik ben niet blij met het feit dat ik een losse media speler moet kopen en deze het werk moet laten doen.
Heb het gevoel dat ik een voor mij "nutteloze" feature gekocht heb. Hardware transcoderen. Rest mij nog de vraag of ik nog meer moet investeren om de plus te halen ipv play.
Met de plus heb ik in ieder geval extra cpu kracht en meer geheugen. Als ik jou goed begrijp heb je gewoon niks aan hardwarematig transcoderen.
edit.
1. Beschikbaar ten tijde van noodzaak nieuwe NAS (+ kwam veel later)
2. Performance is een dikke prima
3. Atom architectuur (dual-core) dus zuinig maar toch aardig wat rekenkracht
4. Prijs, die 100 euro extra en de features die de + bied was ik niet van plan te gaan gebruiken dus die 100 euro heb ik in schijven gestoken.
Ik las dat hij kon transcoden inderdaad, ik heb het 10 minuten aangekeken maar beviel totaal niet. Ik heb dus ook gewoon 2 mediaplayers in huis.
Bedankt voor je antwoord.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:36:
[...]
Wellicht niet interessant (of wel) maar mijn keuze voor de 415play waren:
1. Beschikbaar ten tijde van noodzaak nieuwe NAS (+ kwam veel later)
2. Performance is een dikke prima
3. Atom architectuur (dual-core) dus zuinig maar toch aardig wat rekenkracht
4. Prijs, die 100 euro extra en de features die de + bied was ik niet van plan te gaan gebruiken dus die 100 euro heb ik in schijven gestoken.
Ik las dat hij kon transcoden inderdaad, ik heb het 10 minuten aangekeken maar beviel totaal niet. Ik heb dus ook gewoon 2 mediaplayers in huis.
Ik blijf bij de play. Winkel wilde ze niet omruilen, omdat ik te laat ben. Ook goed, zat al flink te twijfelen of die 100 Euro extra verantwoordelijk is.
Ga zodadelijk ook maar een mediaspeler bestellen. Het wordt waarschijnlijk de little black box. Volgens mij kan deze alles afspelen.
Op dit moment staat de NAS in mijn slaapkamer en het is gewoon een erg stil beestje. Ben er wel blij mee.
ik vind mijn ds414 met drie schijven erin een aardige bak herrie maken.
Mijn tip betreffende mediaspelers is probeer het ding uit voordat je het koopt.Russel88 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 08:42:
Ga zodadelijk ook maar een mediaspeler bestellen. Het wordt waarschijnlijk de little black box. Volgens mij kan deze alles afspelen.
Ze spelen allemaal wel zo'n beetje alle formaten af.
De little black box draait zo snel ik kan zien xbmc (waar ik een groot fan van ben, gebruik het zelf ook), maar probeer zo'n ding eens uit, lees reviews, bekijk youtube filmpjes
[ Voor 44% gewijzigd door job op 18-12-2014 10:47 ]
Sinds kort heb ik problemen met mijn NAS, via mijn PC (win8.1) heeft hij moeite met de mappen te benaderen, het duurt lang of niet. Ik kan bijvoorbeeld ook niet een bestand opslaan vanuit chrome (PC) op een van de netwerk schijven.
Als ik wel toegang heb, dan kan ik geen films afspelen. Ook mijn NUC (openelec XBMC) kan de mappen niet meer benaderen (protocol NFS).
Ik heb een maand geleden met NAS helemaal gereset inc formateren van de schijven, daarna deed hij het gewoon.
Ik heb zojuist ook de NAS geupdate naar de laatste versie. (zelfde probleem)
CPU en RAM draaien beide constant op 10-25%,soms schiet de CPU paar seconden uit naar 70% kan de NAS via webbrowser gewoon benaderen.
Heb 2 WD RED 2TB raid 0 erin zitten, gebruik verder geen software of apps op de NAS.
als ik mijn computer opstart run ik het volgende script
timeout /t 10
net use /delete w: /y
net use /delete X: /y
net use /delete y: /y
net use /delete z: /y
net use w: \\diskstation\music
net use x: \\diskstation\tv
net use y: \\diskstation\movies
net use z: \\diskstation\files
Dit zodat hij de mappen pakt, maar als ik dat nu doe, loopt me hele netwerk op de pc vol waardoor ik niet eens meer fatsoenlijk kan internetten. Dus gebruik deze niet meer.
- DS212J
- KPN experia BOX v8
- Alles cat 5e bedraad
- PC (win8.1)
- NUC
kan iemand mij helpen met dit probleem
Pc denk ik niet aangezien ik ook via andere media's er last van heb.freaky35 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:14:
ligt het wel perse aan de nas en niet aan je pc of router b.v
Tjah router weet ik niet zeker... Misschien dat het een bekend probleem is dat meerdere mensen hier last van hebben ?
Wat gebeurd er als je hem benaderd op IP-adres met de net use commando's ?manii schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:23:
[...]
Pc denk ik niet aangezien ik ook via andere media's er last van heb.
Tjah router weet ik niet zeker... Misschien dat het een bekend probleem is dat meerdere mensen hier last van hebben ?
Meerdere opties, hij blijft hangen en krijg ik de melding dat hij ze niet pakt.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:13:
[...]
Wat gebeurd er als je hem benaderd op IP-adres met de net use commando's ?
Hij pakt ze wel, maar daarna als ik naar een netwerk map ga, dat gaat met veel moeite of niet. (ook me eigen internet, netwerk alles gaat traag, op andere apparaten werkt internet wel.)
Ik zie het nut niet om iedere keer het script te draaien. Heb op mijn laptop via Deze Computer één keer de mappen toegevoegd en nooit meer aangekomen.manii schreef op donderdag 18 december 2014 @ 11:55:
Hallo,
Sinds kort heb ik problemen met mijn NAS, via mijn PC (win8.1) heeft hij moeite met de mappen te benaderen, het duurt lang of niet. Ik kan bijvoorbeeld ook niet een bestand opslaan vanuit chrome (PC) op een van de netwerk schijven.
Als ik wel toegang heb, dan kan ik geen films afspelen. Ook mijn NUC (openelec XBMC) kan de mappen niet meer benaderen (protocol NFS).
Ik heb een maand geleden met NAS helemaal gereset inc formateren van de schijven, daarna deed hij het gewoon.
Ik heb zojuist ook de NAS geupdate naar de laatste versie. (zelfde probleem)
CPU en RAM draaien beide constant op 10-25%,soms schiet de CPU paar seconden uit naar 70% kan de NAS via webbrowser gewoon benaderen.
Heb 2 WD RED 2TB raid 0 erin zitten, gebruik verder geen software of apps op de NAS.
als ik mijn computer opstart run ik het volgende script
timeout /t 10
net use /delete w: /y
net use /delete X: /y
net use /delete y: /y
net use /delete z: /y
net use w: \\diskstation\music
net use x: \\diskstation\tv
net use y: \\diskstation\movies
net use z: \\diskstation\files
Dit zodat hij de mappen pakt, maar als ik dat nu doe, loopt me hele netwerk op de pc vol waardoor ik niet eens meer fatsoenlijk kan internetten. Dus gebruik deze niet meer.
- DS212J
- KPN experia BOX v8
- Alles cat 5e bedraad
- PC (win8.1)
- NUC
kan iemand mij helpen met dit probleem
Geen firewalls draaien?
Ik teken nergens meer voor
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Niemand enig idee?clonedonkey schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:17:
Ik heb op dit moment nog een DS209 draaien, wat ik op het moment als nadeel ervaar is de 2bays en vooral de snelheid, downloaden en uitpakken met sabnzb gaat erg langzaam. Nu zit ik te denken aan een upgrade naar 4 bays gelijk. Nu dacht ik zelf, gezien de prijs, aan de DS414j. Hoe verhoud de snelheid zich tegenover de 209? Is dat echt een groot verschil? En tegenover de DS414? Die is namelijk weer een hondertje duurder, is dat het echt waard?
Ik heb DDNS op mijn NAS ingesteld en kan zonder problemen via deze url mijn NAS bereiken als ik niet in mijn lokaal netwerk zit. Maar als ik in mijn lokaal netwerk zit kan ik deze url niet gebruiken want niet praktisch is.
Heb gelezen dat dit aan mijn router (in mijn geval D-Link DIR-868L) kan liggen omdat deze geen DNS loopback ondersteund.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik doen om toch deze url te gebruiken?
Repareren, uitpakken is best een intensief proces. Denk dat je de 1GB van de 414 best goed kan gebruiken ten opzicht van de 414J. Weet niet precies hoe de 2 verschillende processoren zich toch elkaar verhouden, maar ik ga er vanuit dat de processor in de 414 (naast de hogere Ghz) ook sneller is dan de 414J (wat toch een budget uitvoering is), maar dat is niet op feiten gebaseerdclonedonkey schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:13:
Niemand enig idee?
[edit]Mijn DS411+ II heeft zie ik ook 1GB, ik zou niet minder willen hebben. Ik gebruik ook SABnzbd, plus wil er tegelijkertijd ook normaal op kunnen werken (bijv. tegelijkertijd een filmpje kijken of foto's op de NAS bewerken).
[ Voor 18% gewijzigd door S913 op 18-12-2014 22:06 ]
~ H.P. Lovecraft
Online kan ik er niet veel over vinden, behalve deze post en deze. Ik zal dus wel iets fout doen, anders zouden wel meer mensen erover klagen, maar wat?
Beneden op mijn HTPC vindt hij hem direct in het netwerk en werkt XBMC hiermee ook vlekkeloos.
Voor mijn raspberry PI op de slaapkamer heb ik echter eerst de Mediaserver Packing moeten installeren, voordat hij de NAS vond. Nu is het me ook gelukt om via File Station de bestanden van de Synology naar de map video te verplaatsen, waardoor XBMC op de RPi ze ook vindt.
Mijn downloads gaan echter rechtstreeks naar de NAS, nu moet ik dus telkens na een download, de bestanden handmatig naar de map videos kopiëren via Filestation, om ze te kunnen zien op de RPI. Daarnaast moeten ze nog "gewoon" op de NAS blijven staan, omdat ik ze anders beneden weer niet zie.
Is het niet mogelijk om de map video op de file station te koppelen aan een of meerdere mappen van de Synology (welke gewoon ook in Windows verkenner zichtbaar zijn). Of dat de map video een aantal andere mappen op de Synology scant, zodat de films hierop direct zichtbaar zijn op de Pi? Hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de reactie.
Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.
Ik heb zelf drie video shares (video series en homevideo om videostation settings te volgen) en deze worden gewoon gevonden door mijn tv (dlna).
[ Voor 56% gewijzigd door Quakie op 19-12-2014 07:21 ]
Zoals S913 ook al antwoordde, het hangt een beetje af van je backupstrategie. Er vanuit gaande dat je nog geen andere backup middelen hebt, persoonlijk vind ik een backup op een tweede schijf in het zelfde toestel niet echt nuttig (ofwel automatiseer je die backup en kopieer je je eigen fouten, ofwel doe je het niet en heb je evenveel kans dat je iets verkeerd doet op files die je toevallig nog niet gebackuped hebt). Je hebt ook nog zoiets als een recycle bin als je per ongeluk iets delete.wickedm3n schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:42:
[...]
Bedankt voor je antwoord bovenste punten zijn duidelijk.
En zoals je zegt zou ik inderdaad alles op 1 schijf willen beheren en dan bijvoorbeeld wekelijks een back up op schijf 2 willen maken van schijf 1. Dus niet gemirrored (RAID1)
Is dat gewoon mogelijk met de types die ik voor ogen heb?
Of is dat geen logische keuze hoe ik dit doe? en zou ik anders 2x een 1 bay NAS moeten kopen en dan de eerste de tweede laten back uppen?
Sorry voor de vragen/vervuiling van het topic.
Ik zou persoonlijk eerder voor 1 schijf in de NAS gaan (of in je NAS voor de redundancy van RAID kiezen als je daar het geld voor hebt) en in de plaats een externe harde schijf kopen voor een aparte/offline backup. Even (on)betrouwbaar als wat ik hierboven beschrijf, maar je bent wel zekerder dat één of ander probleem met je synology je beide schijven niet naar de haaien helpt.
Er is een topic over backupstrategieën voor Synology mocht je dat toevallig nog niet gevonden hebben: [Synology] Backup strategieën en tools
Ga ik rechtstreeks naar een sub map /audio geen probleem.
Poortnummer er toevallig nog bij zetten? standaard was 5005 ofzo?le dj schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:35:
Hoe fix ik de toegang tot mijn DSM van buiten mijn netwerk? Via xxxx.myds.me kom ik niet op mijn NAS, ook niet via ip. Ik krijg de melding Sorry, the page you are looking for is not found.
Ga ik rechtstreeks naar een sub map /audio geen probleem.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Moet poort wel geforward zijn in je router...
Het heeft altijd gewerkt. alleen na (denk ik) een update of twee geleden niet meer. Intern werkt het allemaal wel...Quakie schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:46:
Standaard is het 5000 http 5001 https
Moet poort wel geforward zijn in je router...
http://xxxx.myds.me/webman/index.cgi
Ik kan nogmaals naar mijn portforwarding kijken maar ik heb niets veranderd. Router zit achter een upc modem met een bridge
http://xxxx.myds.me:5000/webman/index.cgi
Ik zou het zelf bij dit houden.. rest vult ie dan zelf wel aan.
http://xxxx.myds.me:5000
Als ik inlog op de DSM manager zie ik nu alleen nog maar Home / photo en video dus music is weg?
Iemand een idee hoe ik die weer terug kan krijgen? Via de DS Audio app kan ik de muziek (gelukkig) gewoon nog benaderen en luisteren.
Wat zegt de gedeelde mappen?Versteegrob schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:28:
Ben bezig om de NAS te koppelen aan SONOS. Net de music map gedeeld echter is de hele map weg.
Als ik inlog op de DSM manager zie ik nu alleen nog maar Home / photo en video dus music is weg?
Iemand een idee hoe ik die weer terug kan krijgen? Via de DS Audio app kan ik de muziek (gelukkig) gewoon nog benaderen en luisteren.
Onder configuratiescherm, gedeelde mappen kan je zien of je hem mag zien..
Als dat op read/write staat voor de user waarmee je het probleem hebt weet ik ook niet hoe het kan...
Als ik ga naar toepassingen -> mediabiliotheek -> geindexeerde map, zie ik gelukkig music staan.
De SONOS speelt nu gewoon af vanaf de NAS echter zie ik de map niet meer bij File Station staan, heel raar. Kan nu bijvoorbeeld ook geen muziek toevoegen en heb nog een link in de SONOS app kunnen toevoegen.
Heel heel vaag dit?
Ik bedoel de gebruikersrechten?
user1 mag lezen en schrijven.. -> ziet shared file
user2 mag niet lezen en schrijven -> ziet map dus niet eens staan
Ik hoop dat dit het is, want dat is het makkelijkste te fixen nl.
Anders is het nogal raar dat het allemaal werkt maar dat je onder DSM / filestation je map niet meer ziet.
Even gekekenQuakie schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:00:
Oke sry niet helemaal volledig..
Ik bedoel de gebruikersrechten?
user1 mag lezen en schrijven.. -> ziet shared file
user2 mag niet lezen en schrijven -> ziet map dus niet eens staan
Ik hoop dat dit het is, want dat is het makkelijkste te fixen nl.
Anders is het nogal raar dat het allemaal werkt maar dat je onder DSM / filestation je map niet meer ziet.
Music - admin - lezen/schrijven
Photo - admin - lezen/schrijven
Video - admin - lezen/schrijven
Hoppa, hij is weer terug
[ Voor 7% gewijzigd door Wackmack op 19-12-2014 16:18 ]
(ik weet het,... maar op windows werkt dit nog steeds )
ben reuze nieuwsgierig naar hoe het komt en hoe je er vanaf komt.....
[ Voor 89% gewijzigd door donderdraak op 06-01-2015 13:06 ]

Betekent dat dat enkel root die folders kan accessen? Want als ik dan bij Plex kijk, zie ik andere users staan...
Of moet ik er mij geen zorgen om maken?
[ Voor 32% gewijzigd door pina op 20-12-2014 00:54 ]
Heb een 412+ gekocht maar twijfel of ik die beter niet kan terugbrengen voor een nieuwere 4 bay model in dezelfde prijklasse van ongeveer 400 euro.
Doel van de nas hier in huis is allereerst fileserver/backuplocatie.
Daarnaast als mediaserver, daarvoor zou misschien de 415play beter zijn. Echter heb heb mediaspelers in huis en transcoding door de 415play werkt niet altijd even goed heb ik begrepen.
De 415+ is dan nog weer beter maar wellicht wat overkill en weer veel duurder. Wel het nieuwste model met de langste ondersteuning.
Dus is de ondersteuning van Synology op oudere modellen zo goed dat ik de 412+ met een vertrouwen kan houden?
[ Voor 4% gewijzigd door RC2 op 20-12-2014 09:53 . Reden: typo ]
Who wants to life forever anyway...
Ik heb echter nog 4TB vrij en schijven staan gewoon op NTFS. Heb geen quota's ingesteld, en kom er maar naar uit dat ik niet eens 40GB over kan zetten naar een andere map? Ik kan alleen losse bestanden van pak en beet 3 gig overzetten.
Allemaal WD reds:
Disk 1:3TB (komt uit mijn DS209 paar jaar terug)
Disk 2:3TB (komt uit mijn DS209 paar jaar terug)
Disk 3:4TB (gekocht voor de 415-Play ergens in juli)
Disk 4:4TB (gekocht voor de 415-Play ergens in juli)
Nu had ik tot een week geleden een paar keer de melding van een bad sector op een (of meerdere?) disk(s).
Was even druk dus ik heb op controle of zoiets geklikt en het even gelaten voor het was.
Die meldingen krijg ik nu ook niet meer.
In het logboek zie ik het volgende staan:
08-11-14 14:46: Bad sector on internal disk [4] was remapped
13-11-14 09:35: Bad sector on internal disk [4] was remapped
17-11-14 16:14: Bad sector on internal disk [4] was remapped
17-11-14 17:45: Bad sector on internal disk [4] was remapped
18-11-14 19:48: Bad sector on internal disk [3] was remapped
21-11-14 18:37: Bad sector on internal disk [1] was remapped
01-12-14 14:32: Bad sector on internal disk [4] was remapped
02-12-14 00:25: Bad sector on internal disk [3] was remapped
alleen disk 2 wordt niet genoemd dus.
Moet hier nu wel of niet iets mee doen?
De 4TB's zitten nog in garantie.
Schijven waar nog garantie op zit en bad sectors vertonen, ruil ik meteen om onder garantie. Maar dan zit je dus wel even zonder schijven...readytoflow schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:33:
Ik heb een DS415-Play met de volgende schijven:
Allemaal WD reds:
Disk 1:3TB (komt uit mijn DS209 paar jaar terug)
Disk 2:3TB (komt uit mijn DS209 paar jaar terug)
Disk 3:4TB (gekocht voor de 415-Play ergens in juli)
Disk 4:4TB (gekocht voor de 415-Play ergens in juli)
Nu had ik tot een week geleden een paar keer de melding van een bad sector op een (of meerdere?) disk(s).
Was even druk dus ik heb op controle of zoiets geklikt en het even gelaten voor het was.
Die meldingen krijg ik nu ook niet meer.
In het logboek zie ik het volgende staan:
08-11-14 14:46: Bad sector on internal disk \[4] was remapped
13-11-14 09:35: Bad sector on internal disk \[4] was remapped
17-11-14 16:14: Bad sector on internal disk \[4] was remapped
17-11-14 17:45: Bad sector on internal disk \[4] was remapped
18-11-14 19:48: Bad sector on internal disk \[3] was remapped
21-11-14 18:37: Bad sector on internal disk \[1] was remapped
01-12-14 14:32: Bad sector on internal disk \[4] was remapped
02-12-14 00:25: Bad sector on internal disk \[3] was remapped
alleen disk 2 wordt niet genoemd dus.
Moet hier nu wel of niet iets mee doen?
De 4TB's zitten nog in garantie.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
- ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
- ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
- ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).