Toon posts:

[Synology] Vraag en antwoord - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 114 Laatste
Acties:
  • 645.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 22:37
EvtK schreef op zondag 22 maart 2015 @ 09:23:
Vraagje over de 5.2 BETA..

Ik lees in de changelog:

You can set up backup rotation to recycle old backup versions automatically in multi-version backup tasks.

Iemand al uitgevonden, waar je dit kan instellen? Kan het niet vinden..

thanks!
1 doel server moet ook 5.2 beta draaien
2 bestemmingsserver instellen als remote archiving ipv netbackup / share folders

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
ez internet geeft aan dat ik 2 routers in mn netwerk heb. Klopt half denk ik, heb een ziggo modem als bridge(als ik dat goed zeg) en dan de router. Ofwel mn ziggo router is geen router, maar doorgeef.
Kan via google ook weinig vinden, iemand idee?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Martinus schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:07:
ez internet geeft aan dat ik 2 routers in mn netwerk heb. Klopt half denk ik, heb een ziggo modem als bridge(als ik dat goed zeg) en dan de router. Ofwel mn ziggo router is geen router, maar doorgeef.
Kan via google ook weinig vinden, iemand idee?
Idem bij mij. Hierdoor heb ik nogmaals even gechecked of de Ziggo modem wel in bridge mode stond, maar dat was en is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
remzor schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:47:
[...]
Idem bij mij. Hierdoor heb ik nogmaals even gechecked of de Ziggo modem wel in bridge mode stond, maar dat was en is zo.
is er een mogelijke oplossing? of werkt het gewoon?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Samsung en DS Video verhaal
Ik had gelukkig een klein gaatje dit weekend (gezin) en heb alvast een begin gemaakt met DS video via Samsung SMART TVs.
Ik heb een oudere Samsung waardoor je de app via een develop account moet installeren. Dit werkt trouwens vlot als je help pagina volgt.

App werkt niet al te vloeiend (waar Plex wel vloeiend is). Ik heb vier films getest en 50% werkte goed.

Dit is wel met transcoding uit en mijn 415+ sloeg niet eens uit....
Volgende stappen verifiieren of films die het nu niet deden het wel via dlna doen. Ik ga er vanuit niet
Wat transcoding precies oplevert..

Kortom Plex is van mijn NAS af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:26
Gisteren wilde ik een map met foto's verplaatsen naar photo station. Dit ging lekker snel, echter daarna begon de ellende...
Elke foto wordt door de NAS appart geconverteerd (aanmaken van thumbnails). Aangezien dit gebeurt door de cpu van de NAS (DS215j) gaat dit uren duren..
Nu had ik al ergens op internet gevonden dat je via photo station uploader de foto's kunt uploaden en hierbij zou de CPU kracht van je eigen pc gebruikt worden. Dit uitgeprobeerd en het ging alsnog tergend langzaam, terwijl ik toch een vlotte CPU in mijn pc heb (4670K @ 4.2Ghz).

Is er een manier om het aanmaken van deze thumbnails te versnellen? Want als ik dit zo moet doen voor alle foto's die ik heb ben ik dagen bezig.

@ hierboven:
Ik heb zelf ook een samsung smart tv en gebruik samsung link (voorheen allshare) om films te streamen naar mijn tv vanuit de NAS. Samsung link ziet de NAS en de gedeelde video mappen en streamt zonder problemen. Ook ondertiteling werkt perfect. Vind dit fijner werken dan met de DS video app op de tv (met name de ondertiteling vind ik waardeloos hierin, kan alleen op medium en large worden ingesteld).

[ Voor 22% gewijzigd door Xyanta op 23-03-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2024
Ik ben op zoek naar mijn eerste NAS. Ik gebruik sinds een paar maanden een Little Black Box V2 als mediaspeler. Momenteel stream ik daar ook mee via add-ons, maar dit is niet optimaal.

Op aanraden van een vriend die ook een Black box heeft, maar deze op een Synology Nas heeft aangesloten, ook op zoek naar een NAS.

Wat ga ik doen is hoofdzakelijk

- Series en Films downloaden en streamen naar de Black Box
- kijk wel graag met een zo goed mogelijke kwaliteit
- Wat opslag (eigenlijk niet noemenswaardig)

Ook wil ik programma's als couchpotato en sickbeard gaan gebruiken. Mijn idee was om te downloaden vanaf de iMAC en op de NAS op te slaan. Echter, als ik deze programma's wil gebruiken kan ik dan beter downloaden vanuit de NAS? OF kan het allebei? Totaal nog geen ervaring mee ;D

Vriend van me gebruikt een DS115J.

Zelf zat ik naar een 215J of de DS 115 te kijken.

Hier op het forum las ik dat de DS214play veel wordt gebruikt.

Naar welke NAS zou ik in mijn situatie moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:47

mvds

Totally awesome!

Als je een mediaspeler hebt, dan heeft het geen toegevoegde waarde om de play te nemen. Eerlijk gezegd zou ik niet zo snel een J nemen, en ook niet een single bay versie. Ik zou dan eerder naar een 215 gaan aangezien je dan langer vooruit kan. Ik heb een 112J gehad en ik merkte dat op het moment dat er een download liep, de rest erg traag reageerde. De J kwam in dat opzicht toch even wat tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41
Kaluee schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:34:
Ik ben op zoek naar mijn eerste NAS. Ik gebruik sinds een paar maanden een Little Black Box V2 als mediaspeler. Momenteel stream ik daar ook mee via add-ons, maar dit is niet optimaal.

Op aanraden van een vriend die ook een Black box heeft, maar deze op een Synology Nas heeft aangesloten, ook op zoek naar een NAS.

Wat ga ik doen is hoofdzakelijk

- Series en Films downloaden en streamen naar de Black Box
- kijk wel graag met een zo goed mogelijke kwaliteit
- Wat opslag (eigenlijk niet noemenswaardig)

Ook wil ik programma's als couchpotato en sickbeard gaan gebruiken. Mijn idee was om te downloaden vanaf de iMAC en op de NAS op te slaan. Echter, als ik deze programma's wil gebruiken kan ik dan beter downloaden vanuit de NAS? OF kan het allebei? Totaal nog geen ervaring mee ;D

Vriend van me gebruikt een DS115J.

Zelf zat ik naar een 215J of de DS 115 te kijken.

Hier op het forum las ik dat de DS214play veel wordt gebruikt.

Naar welke NAS zou ik in mijn situatie moeten kijken?
Gezien je inderdaad een losse mediaplayer hebt zou ik ook niet persé voor een play versie gaan.
Een vriend van mij stond voor exact dezelfde keuze.
Ik heb hem op een tweedehands 213 of 214 gewezen. Deze heeft hij op de kop kunnen tikken.
Heb je niet het nieuwste model maar wel voldoende power, en toch een 2-bay voor dezelfde prijs als een 215/115j nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
mvds schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:58:
Als je een mediaspeler hebt, dan heeft het geen toegevoegde waarde om de play te nemen. Eerlijk gezegd zou ik niet zo snel een J nemen, en ook niet een single bay versie. Ik zou dan eerder naar een 215 gaan aangezien je dan langer vooruit kan. Ik heb een 112J gehad en ik merkte dat op het moment dat er een download liep, de rest erg traag reageerde. De J kwam in dat opzicht toch even wat tekort.
Ik weet niet of je de 215j kan vergelijken met de 112j.
De 215j heeft namelijk meer geheugen en een dualcore vs een single core van de 112.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

MdO82 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Ik weet niet of je de 215j kan vergelijken met de 112j.
De 215j heeft namelijk meer geheugen en een dualcore vs een single core van de 112.
Ik neem die twee even als voorbeeld, maar het gaat er natuurlijk om de hardware die nu te koop is. Als ik nu moet kiezen tussen een 115j, 115, 215j, 215 zou ik voor de 215 gaan. Ik denk dat je daar langer plezier van kan hebben. Mede doordat je er een tweede harde schijf bij kan prikken als je extra opslag nodig hebt, en omdat de cpu meer power heeft dan de j versie zodat je langer kan blijven doen wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
mvds schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:52:
[...]

Ik neem die twee even als voorbeeld, maar het gaat er natuurlijk om de hardware die nu te koop is. Als ik nu moet kiezen tussen een 115j, 115, 215j, 215 zou ik voor de 215 gaan. Ik denk dat je daar langer plezier van kan hebben. Mede doordat je er een tweede harde schijf bij kan prikken als je extra opslag nodig hebt, en omdat de cpu meer power heeft dan de j versie zodat je langer kan blijven doen wat je ermee wilt doen.
Daar heb je inderdaad een goed punt.
Ik was ook van plan om voor de 215J te gaan, maar ik las nu dat er binnenkort een 215 uitkomt.
Ben benieuwd wat daar de specs van gaan worden :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55
Er komt binnenkort een 215+ uit. Een 215 is niet aangekondigd.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 23-03-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13
Ik ben even aan het uitzoeken of ik een raid5 volume kan vergroten zonder dataverlies. Ik heb de volgende artikels al gevonden maar het is hier niet echt duidelijk mee geworden:

- https://help.synology.com...torageManager%2Fraid.html
- https://help.synology.com...skgroup_what_is_raid.html

Ik heb op dit moment een één bay nas met 1x4TB. Ik heb een nieuwe NAS aangeschaft met 3x4TB.
Ik wil dus de nieuwe synology aanzetten, hier raid5 op configureren 3x4TB en dan de data overpompen van de oude naar de nieuwe nas.

Kan ik dan zonder problemen die 1x4TB aan mijn raid 5 toevoegen en kan iemand dit bevestigen met KB artikels op synology site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Met synology SHR kan dat.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/492

Als je van die 3x4TB een shr maakt met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttollerancie dan kan je later die 4e toevoegen.

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

[ Voor 82% gewijzigd door rikadoo op 23-03-2015 17:46 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04

DON PAPA

Tweaker-fan

Met raid 5 kan dit ook...

[ Voor 118% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2015 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13
Mijn voorkeur gaat naar raid 5 inderdaad. EJSEJS kan jik dat bevestigen met links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04

DON PAPA

Tweaker-fan

Zie mijn PB en extra info op onderstaande link

https://help.synology.com...roup_expand_add_disk.html

[ Voor 57% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23

M0nkeymen

Monkeystyle!

Hallo,

Ik krijg de volgende melding op mijn synology, zit er een repair functie of iets dergelijks in dsm? Ik heb de DS214 en de schijven zijn ongeveer 10 maanden oud(WD red 2TB)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ryspYlpt.jpg

vroeguh... had je checkdisk ofzo die je schijf dan controleerde en de badsectors eruit haalde bestaat zoiets of adviseren jullie mij om terug naar de winkel te gaan?

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Bekijk eerst de smart-waarden om te zien wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Laatst online: 14:14
TFZ61 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:07:
[...]

Het lijkt minder, maar toch bij een aflevering van House of Cards na 15 min even stilstaand beeld, 4sec later verder en zonder enige storing af kunnen kijken.

Ga morgen kabels/switch controleren.
Kom er niet uit. Alles lijkt goed te zijn. Kabels getest (utp tester). Helaas geen andere switch liggen om te testen.
Op de NAS ziet er alles goed uit, HDD testen, netwerk, etc.

Ga volgende week met een nieuwe Cisco switch testen, die kan ik 'n weekje lenen. Kijken of het daaraan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
M0nkeymen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:06:
Hallo,

Ik krijg de volgende melding op mijn synology, zit er een repair functie of iets dergelijks in dsm? Ik heb de DS214 en de schijven zijn ongeveer 10 maanden oud(WD red 2TB)
[afbeelding]

vroeguh... had je checkdisk ofzo die je schijf dan controleerde en de badsectors eruit haalde bestaat zoiets of adviseren jullie mij om terug naar de winkel te gaan?
Moet je even HDD/SSD gaan, dan de disk aanklikken en dan Integriteitsinfo --> tabblad SMART waardes, deze waades even een screen maken en in het SMART topic gooien.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Laatst online: 16-09 11:37

razoon

"Keep on keeping on"

Ik heb hulp nodig bij een keuze:

Ik wil een 2e NAS die ik voor opslag en backup ga gebruiken.
Nu kan ik een DS212+ kopen voor 150 euro. Echter weet ik dat de DS215j voor iets meer (165 euro) te koop is.

Wat is nu de beste keuze? Welke is de snellere kwa wegschrijven van data (.mkv films vnl.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die keuze is makkelijk, vind ik.

Uit de specs, DS212+: 109 MB/sec Reading, 56 MB/sec Writing.
Idem, DS215j: 'Met de nieuwe CPU levert de DS215j leessnelheden van meer dan 111,41 MB/sec en schrijfsnelheden boven 87,49 MB/sec, 20% sneller dan de voorganger.'

Tel daarbij op dat Synology tot in het vijfde jaar ondersteuning biedt. De DS212+ is inmiddels zo'n 3 jaar oud (eind 2011 geïntroduceerd). Zelfs bij lineair afschrijven is €150 ruim te duur, tenzij er harde schijven worden meegeleverd (€300 nieuwprijs, in 5 jaar naar €0, heeft nu een restwaarde van max. €120; maar vanwege de introductie van nieuwe krachtiger Synology NASsen achterhaald en dus nog wat minder waard, wat mij betreft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Laatst online: 16-09 11:37

razoon

"Keep on keeping on"

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:00:
Die keuze is makkelijk, vind ik.

Uit de specs, DS212+: 109 MB/sec Reading, 56 MB/sec Writing.
Idem, DS215j: 'Met de nieuwe CPU levert de DS215j leessnelheden van meer dan 111,41 MB/sec en schrijfsnelheden boven 87,49 MB/sec, 20% sneller dan de voorganger.'

Tel daarbij op dat Synology tot in het vijfde jaar ondersteuning biedt. De DS212+ is inmiddels zo'n 3 jaar oud (eind 2011 geïntroduceerd). Zelfs bij lineair afschrijven is €150 ruim te duur, tenzij er harde schijven worden meegeleverd (€300 nieuwprijs, in 5 jaar naar €0, heeft nu een restwaarde van max. €120; maar vanwege de introductie van nieuwe krachtiger Synology NASsen achterhaald en dus nog wat minder waard, wat mij betreft).
@aardvark
Hardstikke bedankt voor je gefundeerde mening. Hier heb ik wat aan.
Mijn keuze staat vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:17
Martinus schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:00:
[...]

is er een mogelijke oplossing? of werkt het gewoon?
Geen idee tbh. Ik gebruik Quickconnect en verder werkt alles volgens mij prima.. Ben even kwijt wat de functie van die EZ tool ook alweer was. Kon me alleen herinneren dat ik toen een zelfde melding kreeg.
mvds schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:58:
Opzich wel eens met het mediaspeler verhaal. Daar gebruik ik de Play ook niet voor. Voordeel is wel dat wanneer je iOs apparaten hebt (zoals ik) je bijvoorbeeld wel je mkv bestanden rechtstreeks kan afspelen op je devices.
Bovendien is de processor en het RAM geheugen beter dan de normale 214 (maar er is ook nog de + natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23

M0nkeymen

Monkeystyle!

rikadoo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:03:
[...]
Moet je even HDD/SSD gaan, dan de disk aanklikken en dan Integriteitsinfo --> tabblad SMART waardes, deze waades even een screen maken en in het SMART topic gooien.
thx! Ik heb inmiddels daar gepost

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Heeft de DS214+ een meerwaarde boven de DS214? De DS214 kost € 245,- terwijl de DS214+ ongeveer 300 euro kost.

De DS214+ heeft daarvoor dubbele geheugengrootte, een iets snellere kloksnelheid, 1 extra netwerkaansluiting en een eSATA. Wel 'mist' het een USB Server volgens de specificaties, maar daar mis ik geloof ik helemaal nergens aan.

Ik wil de NAS gaan gebruiken als filmopslag, gecombineerd met een Rasberry Pi 2, en om films op de televisie mee te kijken. Dat betekent dus op de laptop de Torrent aanklikken, waarna deze naar de NAS wordt gedownload en ik de laptop ondertussen uit kan zetten.

Dan heb ik uiteraard nog een harde schijf nodig. Een WD wordt aangeraden, Red of Green. Als ik een Green neem moet ik de firmware aanpassen, de Red zou er zo in te klikken zijn? Als het goed is zijn het verder dezelfde 'schijven'? Heb al https://www.synology.com/en-us/compatibility/hd/DS214+ gevonden om te controleren welke serie nummers compatibel zijn.

Dan zou ik
pricewatch: Synology DiskStation DS214+

en

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

nodig. In principe denk ik dat ik aan 1 schijf meer dan voldoende heb, dan heeft het toch geen nut om er 2 te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

rally

Deyterra Consultancy

tweakerdennis schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:13:

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

nodig. In principe denk ik dat ik aan 1 schijf meer dan voldoende heb, dan heeft het toch geen nut om er 2 te bestellen?
Voor het relatief kleine prijsverschil zou ik voor de + gaan. Er is best een kans dat je later meer functionaliteit gaat gebruiken en dan heb je spijt dat je niet meer performance hebt.

En als je maar 1 schijf nodig denkt te hebben, dan moet je er maar 1 kopen ;)

Echter, met twee schijven hoef je niet perse de opslag capaciteit te verdubbelen. Je kunt het ook gebruiken om te spiegelen zodat als die ene schijf stuk gaat, de boel nog blijft draaien omdat de data van de andere schijf komt (RAID1).
Je zou er ook voor kunnen kiezen om er later een schijf bij te plaatsen en er (zonder redundantie) 12TB aan opslag capaciteit in te hebben.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikashi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-09 09:31
tweakerdennis schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:13:Ik wil de NAS gaan gebruiken als filmopslag, gecombineerd met een Rasberry Pi 2, en om films op de televisie mee te kijken. Dat betekent dus op de laptop de Torrent aanklikken, waarna deze naar de NAS wordt gedownload en ik de laptop ondertussen uit kan zetten.
Heb een gelijkaardige setup maar dan met een oude D-Link dns-323 en een Pi 1. Werkt super met OpenELEC op de Pi. Geen laptop nodig. En als je tv CEC supporteert kan je zelfs met je standaard afstandsbediening alles aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
kikashi schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:00:
[...] Heb een gelijkaardige setup maar dan met een oude D-Link dns-323 en een Pi 1. Werkt super met OpenELEC op de Pi. Geen laptop nodig. En als je tv CEC supporteert kan je zelfs met je standaard afstandsbediening alles aansturen.
En anders heb je er wel een afstandsbedieningsapp voor :)
Overigens zelf hier een DS214Play met Pi1/openelec. Werkt inderdaad echt heerlijk. Moest wel even goed zoeken voordat ik een skin had die zowel lightweight als fatsoenlijk bruikbaar is met de afstandsbediening en er nog modern uitziet, maar uiteindelijk gelukkig wel 1 gevonden.
Overigens laat ik de pi1 alles over SMB streamen, niet via DLNA. Ook NFS niet, werkt in mijn situatie gewoon goed, maar heb er wel eens andere verhalen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaluee
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02-2024
mvds schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:52:
[...]

Dat klinkt inderdaad als de goede keuze. Klopt het dat de 215 binnenkort uitkomt, eind maart begin April? Of is daar al wat meer over bekend?

Ik neem aan dat deze weer een stukje sneller is dan de 215J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Er komt een 215+ uit. nieuws: Synology toont op Cebit nas-modellen met nieuwe Annapurna-socs
Over een 215 is niets bekend.

[ Voor 64% gewijzigd door job op 24-03-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:45
Ik heb zojuist ook mijn nas binnengekregen. Het is een DS215J geworden samen met een 3TB WD green hardeschijf.

Is het de bedoeling dat ik de hardeschijf nog moet testen met een of andere tool of is het gewoon mounten en gaan?

Dit is mijn eerste NAS dus ik zal er voorlopig nog wel zoet mee zijn met alles te ontdekken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
michaeltb schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:49:
Ik heb zojuist ook mijn nas binnengekregen. Het is een DS215J geworden samen met een 3TB WD green hardeschijf.

Is het de bedoeling dat ik de hardeschijf nog moet testen met een of andere tool of is het gewoon mounten en gaan?

Dit is mijn eerste NAS dus ik zal er voorlopig nog wel zoet mee zijn met alles te ontdekken :D
Even kijken hoe de headparking staat met wdidle3 tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

michaeltb schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:49:

Erin zetten, en DSM installeren :) En DSM zal zelf vragen of het de schijf moet testen, en dan gewoon ja zeggen :) Ik heb voor de zekerheid ook nog SMART testen gescheduled, een snelle test dagelijks, en een uitgebreide test wekelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
rikadoo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:30:
[...]

Even kijken hoe de headparking staat met wdidle3 tool.
Is dit nog steeds nodig? Ik heb een WD30EZRX schijf. Ben aan het googlen geweest maar de één zegt van wel en de ander zegt weer van niet.

Ik zal iigv de LCC vs power on in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
michaeltb schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:01:
[...]

Is dit nog steeds nodig? Ik heb een WD30EZRX schijf. Ben aan het googlen geweest maar de één zegt van wel en de ander zegt weer van niet.

Geen idee, maar het kan nooit kwaad om het zeker te weten en ff te checken. Of iemand moet zeker zijn dat dit standaard al goed staat. Zijn inmiddels zoveel verschillende Green versies uit dat ik het ook zo niet meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

michaeltb schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:01:
[...]

De Green schijven waren hier wel gevoelig voor, ik weet niet of it nog steeds zo is eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
rally schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:04:
[...]

Voor het relatief kleine prijsverschil zou ik voor de + gaan. Er is best een kans dat je later meer functionaliteit gaat gebruiken en dan heb je spijt dat je niet meer performance hebt.

En als je maar 1 schijf nodig denkt te hebben, dan moet je er maar 1 kopen ;)

Echter, met twee schijven hoef je niet perse de opslag capaciteit te verdubbelen. Je kunt het ook gebruiken om te spiegelen zodat als die ene schijf stuk gaat, de boel nog blijft draaien omdat de data van de andere schijf komt (RAID1).
Je zou er ook voor kunnen kiezen om er later een schijf bij te plaatsen en er (zonder redundantie) 12TB aan opslag capaciteit in te hebben.
Het spiegelen vsb de schijf is wel handig, scheelt weer een externe hd er aan hangen on een backup te maken! Voor RAID draaien heb ik de rode WD nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Voor de volledigheid: RAID is geen backup ;)
Alleen een manier om bij uitvan van een schijf dataverlies en service uitval te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
rally schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:00:
Voor de volledigheid: RAID is geen backup ;)
Alleen een manier om bij uitvan van een schijf dataverlies en service uitval te voorkomen.
Met raid wordt er een 'kopie' bijgehouden op het moment dat ik nieuwe data toevoeg.

Een backup als in 'kopie van de map op een externe schijf' doet in principe hetzelfde al moet ik het dan handmatig doen

Resultaat van raid en backup is dat als één schijf kapot gaat de data niet meteen 'verloren' is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
nee, een kopie is geen backup. Als een virus je bestand vernielt, wordt je kopie ook vernield. Een backup houdt versies bij, zodat je altijd terug kunt naar een oudere versie.

Kopieen (copy, rsync, etc) zijn leuk voor crashes, storingen,stommiteiten of performance redenen.

Beetje kort door de bocht, maar dit is de basis.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:43

S913

Abusus non tollit usum

Een (goede) backup is er nog als je hele NAS afbrandt (fysiek probleem) of als jij per ongeluk een bestand/map verwijdert (user error) ... Daar beschermt RAID je niet tegen. RAID0 al helemaal niet.

[edit] Sneller tikken :P

[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 24-03-2015 18:29 ]

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Dat verschil begrijp ik, maar virussen al jaren niet gehad en als ik een film verwijder dan is dat een acceptabel verlies. Foto's bewaar ik al op diverse media!

Kan ik de 'clone" uit de Raid eigenlijk ook makkelijk er uit trekken en die bijv. ergens mee naartoe nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56
RobV schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 18:26:
Kopieen (copy, rsync, etc) zijn leuk voor crashes, storingen,stommiteiten of performance redenen.
Dé omschrijving voor disaster recovery ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06

masauri

aka qwybyte

Hartelijk bedankt hiervoor!
Naar dit antwoord was ik al een tijd op zoek!
Ik wilde een raid5 maken en dan telkens een hdd bijzetten als ik ruimte nodig had.
Das ook een manier om te kostprijs bij de aankoop van de nas te beperken enz. _/-\o_

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
tweakerdennis schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:21:
Kan ik de 'clone" uit de Raid eigenlijk ook makkelijk er uit trekken en die bijv. ergens mee naartoe nemen?
Zou ik niet doen...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Vraagje, ik heb een raspberry met xbian xbmc erop. Zouden jullie dan SMB of NFS gebruiken voor het afspelen en beheren van films?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NFS.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
SMB is wel makkelijker. . Performance is met SMB4 i.c.m. odx ook stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Zou inderdaad kiezen voor NFS. Zelf gebruik ik dan weer SMB, maar dat is meer omdat ik dat toch al aan heb staan en de NAS eigenlijk merendeel van de tijd niets staat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 09:40
Zelf heb ik een HDI Dune D1 welke over NFS verbinding maakt met mijn Synology. Heb zo de waardes niet paraat maar met SMB wilde het beeld van (Bluray) films regelmatig haperen. Dit probleem heb ik met NFS niet. In mijn geval is de doorvoersnelheid met NFS hoger dan met SMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Laatst geprobeerd mijn NAS 212+ te updaten naar 5.1-5022 Update 4, maar krijg nu te zien "Systeem is bezet". Hierdoor kan ik via de verkenner in Windows niet meer bij de NAS komen. De NAS laat zich hierdoor ook niet herstarten of packages bijwerken.
Op internet gezocht en gaven aan dit bij Synology te melden. Die ene iemand die het bij Synology had gemeld wilde hun niet mee laten kijken en de stekker er uit getrokken. Maar als Synology het kan dan kan ik het toch ook denk ik dan, maar hoe?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
bluecupra schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:22:
Zelf heb ik een HDI Dune D1 welke over NFS verbinding maakt met mijn Synology. Heb zo de waardes niet paraat maar met SMB wilde het beeld van (Bluray) films regelmatig haperen. Dit probleem heb ik met NFS niet. In mijn geval is de doorvoersnelheid met NFS hoger dan met SMB.
De doorvoorsnelheid is voor zowel SMB als NFS ruim voldoende voor bluray. Een bluray stream haalt maximaal 48Mbit/sec. De meeste films zitten daar echter duidelijk onder.48MBit/sec is peanuts voor je nas, zowel in smb als nfs.

Ik vermoed dat jouw probleem bij de Dune ligt. Wellicht dat smb meer cpu cycles vraagt dan nfs.
Je zou eens kunnen spelen met de settings van je syno en kunnen proberen of smb1,2 of 3 verschillende resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Hoe kan je op een DS makkelijk testen of je DNS het doet? En dan bedoel ik niet of de Synology DNS server het doet, maar of de Synology namen kan omzetten naar ip adressen. Dus een ping uitvoeren, of een webpage openen of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

mvds schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:27:
Hoe kan je op een DS makkelijk testen of je DNS het doet? En dan bedoel ik niet of de Synology DNS server het doet, maar of de Synology namen kan omzetten naar ip adressen. Dus een ping uitvoeren, of een webpage openen of zoiets.
Als je het zeker wilt weten kun je vanaf een prompt op een client met 'nslookup' kijken of namen netjes geresolved worden naar ip-adressen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Laatst online: 29-09 12:27
job schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:02:
[...]

De doorvoorsnelheid is voor zowel SMB als NFS ruim voldoende voor bluray. Een bluray stream haalt maximaal 48Mbit/sec. De meeste films zitten daar echter duidelijk onder.48MBit/sec is peanuts voor je nas, zowel in smb als nfs.

Ik vermoed dat jouw probleem bij de Dune ligt. Wellicht dat smb meer cpu cycles vraagt dan nfs.
Je zou eens kunnen spelen met de settings van je syno en kunnen proberen of smb1,2 of 3 verschillende resultaten geeft.
Ik heb in het verleden veel ellende gehad om via SMB te streamen. Uiteindelijk gaf ik de Popcorn Hour de schuld en haalde ik een Dune. Weer ellende. Toen ben ik overgestapt naar NFS en sindsdien nooit meer een hapering gehad.

Een handleiding voor je Dune en Synology vind je hier: http://www.synology-forum...dune-hd-streamers/#p45632
Ik heb deze destijds niet gevolgd, maar ik kan mijn gevolgde handleiding niet meer vinden.
Ik zweer zelf dus bij een NFS connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:58
Als ik dit nieuwsitem mag geloven nieuws: BackBlaze: vier op de tien 3TB-schijven van Seagate vallen uit en de bon van dat artikel, is de betrouwbaarheid van de WD Red 3TB lager dan de WD Red 4TB.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar de DS214 + met 2x4TB WD Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Heb nu SMB werkend en dat lijkt wel goed te gaan. Maar misschien in de toekomst ook maar NFS gaan installeren dan.

Trouwens nog een tip waar ik zelf achter kwam.

CAT5 kabel van je router naar je pc (standaard kabel glasvezel provider), is niet toereikend wil je bestanden snel gaan opslaan en ophalen van je nas :P.

Schreef zo weg met 10Mbyte/S, toen een CAT 5E kabel rechtstreeks tussen PC en NAS en voila 100MB/S!

Waarschijnlijk heeft iedereen dat wel gechecked, maar wou ik gewoon ff melden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

De enige juiste plek voor een CAT5 kabel is de vuilnisbak :)

Altijd minimaal CAT5e gebruiken (Als we het over netwerken hebben dan, als telefoonkabel is CAT5 prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 11:16
*verwijderd*

[ Voor 93% gewijzigd door misterdaan op 25-03-2015 14:53 . Reden: Niet op laatste bericht gereageerd. Sorry... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Router: TP-Link TL-WR1043ND
4 x 10/100/1000 Mbps LAN-aansluitingen

Wanneer ik films (1080p) probeer te openen van mijn nas vanuit windows explorer. Dan speelt hij heel traag af (windows player classic en windows media player even traag). Met router ertussen. Ik zie dat de transfer speeds in synology panel niet boven de 1mb/s komt.

Wanneer ik windows media player gebruik en vervolgens de film aspeel vanuit NAS bibliotheek (multimedia apparaat?) Dan speelt hij wel vloeiend af ook met router ertussen.

Vervolgens plaat ik een directe verbinding tussen PC en NAS en speelt alles wel soepel af. zowel vanuit explorer direct als vanuit bibliotheek NAS.

Hoe kan dit nou? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door michaeltb op 25-03-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
Heb je misschien een duplex mismatch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Router ge-reboot en nou werkt alles vlekkeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
mhoogendam schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:57:
[...]

Als ik dit nieuwsitem mag geloven nieuws: BackBlaze: vier op de tien 3TB-schijven van Seagate vallen uit en de bon van dat artikel, is de betrouwbaarheid van de WD Red 3TB lager dan de WD Red 4TB.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar de DS214 + met 2x4TB WD Red.
7% uitval is behoorlijk wat ja, de 6TB versie heeft 3,1% uitval. Geen idee waar de 4TB dan op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 16:37
Sinds vandaag problemen met het bereiken van de NAS via PC/laptop/TV. Al verschillende dingen geprobeerd, gaande van;

- UTP kabel in andere router poort steken
- NAS heropstarten
- router heropstarten

Wanneer ik via een PC die aan dezelfde router hangt probeer te pingen naar het adres van de NAS (192.168.0.177), antwoordt ie met;

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/gPhko/c1e22ee5aa.png

Ik neem aan dat de NAS rechtstreeks aansluiten via UTP aan een PC niet zal werken om hem te bereiken. Het lijkt er sterk op dat de UTP poort of hetgene die poort bestuurt van de NAS kapot is.

[ Voor 22% gewijzigd door Satangel op 25-03-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Staat de firewall wellicht aan zonder uitzondering voor de locale IP adressen?

Probeer anders eens de Synology Finder? (Van de website van Synology)

[ Voor 31% gewijzigd door rally op 25-03-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
rally schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:14:
Staat de firewall wellicht aan zonder uitzondering voor de locale IP adressen?

Probeer anders eens de Synology Finder? (Van de website van Synology)
Coole site, maar hij vindt geen DiskStation within LAN. Zou ik de Synology Assistant eens installeren en kijken of die misschien iets kan vinden?

En er is niets van firewall of iets dergelijks bijgekomen sinds gisteren dus dat lijkt me vreemd. Heb voor de zekerheid effe mijn fiirewall afgezet & gepingd, zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Satangel schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:40:
[...]

Coole site, maar hij vindt geen DiskStation within LAN. Zou ik de Synology Assistant eens installeren en kijken of die misschien iets kan vinden?

En er is niets van firewall of iets dergelijks bijgekomen sinds gisteren dus dat lijkt me vreemd. Heb voor de zekerheid effe mijn fiirewall afgezet & gepingd, zelfde resultaat.
Je kan natuurlijk de assistant proberen ;)
Helemaal niks "vreemds" aan ipadressen in je router kunnen vinden ?

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 25-03-2015 21:46 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
MdO82 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:44:
[...]

Je kan natuurlijk de assistant proberen ;)
Helemaal niks "vreemds" aan ipadressen in je router kunnen vinden ?
Was idd een IP adres probleem. De Assistant vond hem, was ipv 192.168.0.177 , 192.168.0.178

Waarom dit verandert is weet ik niet, waarschijnlijk omdat ik de routers heb gereset? Maar de problemen ontstonden gewoon toen ik wou inloggen via de TV, hij vroeg de inloggegevens wanneer hij dat in de afgelopen 3 jaar nog nooit heeft gedaan.

Heel erg bedankt voor de hulp alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Satangel schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:38:
[...]

Was idd een IP adres probleem. De Assistant vond hem, was ipv 192.168.0.177 , 192.168.0.178

Waarom dit verandert is weet ik niet, waarschijnlijk omdat ik de routers heb gereset? Maar de problemen ontstonden gewoon toen ik wou inloggen via de TV, hij vroeg de inloggegevens wanneer hij dat in de afgelopen 3 jaar nog nooit heeft gedaan.

Heel erg bedankt voor de hulp alvast!
Als je idd een static adres in je NAS hebt gezet is het heel vreemd of regel je dit vanuit je router door het MAC adres een static ip te geven?

Wel vreemd, maar je hebt hem weer gevonden ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
Ben vrij zeker dat dit anders stond, is al altijd 177 geweest en is heus niet de eerste keer dat de router uitgeschakeld werd.

Zal het straks eens veranderen, wanneer ik zeker weet dat er niemand anders meer op zit. Zie hier ook Jumbo Frame staan, staat dit op een waarde die beter kan of moet ik er gewoon vanblijven?

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/gPwIL/3e49c78083.png

[ Voor 24% gewijzigd door Satangel op 25-03-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Satangel schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:52:
Ben vrij zeker dat dit anders stond, is al altijd 177 geweest en is heus niet de eerste keer dat de router uitgeschakeld werd.

Zal het straks eens veranderen, wanneer ik zeker weet dat er niemand anders meer op zit. Zie hier ook Jumbo Frame staan, staat dit op een waarde die beter kan of moet ik er gewoon vanblijven?

[afbeelding]
Op het plaatje staat je NAS niet als een static IP, maar een door je router geselecteerd IP, doordat je de router hebt gereset is je IP veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41
Satangel schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:52:

[afbeelding]
Jumbo Frames staat prima.
Ik zou ook een static IP configureren om dit in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

offtopic:
wat een beest is die DS415+ zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
mvds schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:01:
offtopic:
wat een beest is die DS415+ zeg!
Jammer dat je geen uitleg geeft waarom je dat vindt?

Ben ik als DS415+ eigenaar wel benieuwd naar nl. Ik deel de mening nl. Ik had hiervoor een DS213+ wat ook al geen budget NAS is, maar werkelijk waar geen vergelijking. De 415+ draait nergens zijn hand voor om.

Nog geen moment spijt gehad van aanschaf (soms alleen had ik niet voor de 5 disc variant moeten doorsparen ). Alleen Plex heeft 100% cpu voor elkaar gekregen.. voor de rest is alles een eitje.

6.8MB newsgroup download met 29 connecties.. 8% cpu load
File copy actie tussen twee volumes met 150 a 160MB 12% cpu load
Synology Scan rond 20% cpuload.

etc

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 26-03-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:22:
[...]

etc
Als beheerder zeg ik dan: dan heb je te dure/zware hardware gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ben geen beheerder dus...;)
Prima dat je het nieuwe denken support als in hardware moet zoveel mogelijk benut worden daarom is virtualiseren zo hot.

weet wat ik koop dus ben mij er vanaf bewust,
houd niet van wachten,
houd niet van bottlenecks,
kortom als alle taken tegelijk draaien merk ik het niet en dat is de bedoeling.

Als hobbyist zeg ik: goede keuze! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Quakie schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:22:
[...]

Jammer dat je geen uitleg geeft waarom je dat vindt?

Ben ik als DS415+ eigenaar wel benieuwd naar nl. Ik deel de mening nl. Ik had hiervoor een DS213+ wat ook al geen budget NAS is, maar werkelijk waar geen vergelijking. De 415+ draait nergens zijn hand voor om.

Nog geen moment spijt gehad van aanschaf (soms alleen had ik niet voor de 5 disc variant moeten doorsparen ). Alleen Plex heeft 100% cpu voor elkaar gekregen.. voor de rest is alles een eitje.

etc
Het is een mening, dus hoeft er geen uitleg bij. ;)

Maar ik heb steeds gedacht, laat ik maar wat geld besparen (ik heb een 110J model gehad, daarna een 112J, daarna een 413, welke al snel vervangen is door een 414 doordat ik bepaalde packages niet op de QorIQ cpu kon krijgen van de 413) maar ik had beter gewoon meteen een topmodel kunnen kopen. Ik ben vrij ongeduldig en ik merkte dat ik me steeds vaker ging ergeren als ik ergens op moest wachten. Nu gaat alles zo heerlijk soepel. Inderdaad amper een belasting op de CPU terwijl hij staat te downloaden (torrents + nzbs), indexeren (synoindex), een website host, VPN draait, thumbnails aan het genereren is en ik ook nog eens op afstand inlog, en ik heb nog nooit zo snel mijn desktop gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
mvds schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:48:
[...]

Het is een mening, dus hoeft er geen uitleg bij. ;)

Maar ik heb steeds gedacht, laat ik maar wat geld besparen (ik heb een 110J model gehad, daarna een 112J, daarna een 413, welke al snel vervangen is door een 414 doordat ik bepaalde packages niet op de QorIQ cpu kon krijgen van de 413) maar ik had beter gewoon meteen een topmodel kunnen kopen. Ik ben vrij ongeduldig en ik merkte dat ik me steeds vaker ging ergeren als ik ergens op moest wachten. Nu gaat alles zo heerlijk soepel. Inderdaad amper een belasting op de CPU terwijl hij staat te downloaden (torrents + nzbs), indexeren (synoindex), een website host, VPN draait, thumbnails aan het genereren is en ik ook nog eens op afstand inlog, en ik heb nog nooit zo snel mijn desktop gezien.
Ik wist niet dat je hem inmiddels al had.

En een mening onderbouw je meestal, maar goed... laten we maar weer ontopic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ventrigo schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 06:37:
Laatst geprobeerd mijn NAS 212+ te updaten naar 5.1-5022 Update 4, maar krijg nu te zien "Systeem is bezet". Hierdoor kan ik via de verkenner in Windows niet meer bij de NAS komen. De NAS laat zich hierdoor ook niet herstarten of packages bijwerken.
Op internet gezocht en gaven aan dit bij Synology te melden. Die ene iemand die het bij Synology had gemeld wilde hun niet mee laten kijken en de stekker er uit getrokken. Maar als Synology het kan dan kan ik het toch ook denk ik dan, maar hoe?
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Had je misschien het ssh package geïnstalleerd ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

MdO82 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:21:
[...]
Had je misschien het ssh package geïnstalleerd ?
Niet dat ik weet :?.Het enige wat ik geïnstalleerd is video,file,downloaden en media station volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik meen ergens een keer gelezen te hebben dat men via ssh er nog wel bij kon komen.
Zeker weten doe ik het niet.

Als je een static ip adres erin hebt staan kan je dan eens proberen of je met putty wel verbinding krijgt.

Het is maar een lukrake gok van me :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Toegang via telnet of ssh moet je vooraf inschakelen. Als dat niet is gedaan kan jij en synology niet inloggen en controleren wat er mis gaat.
Enige wat je kan doen is synology afsluiten via de power knop, of de stekker eruit.
De stekker eruit is de laatste mogelijkheid die je wil toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Sluit een synology zich ook automatisch als je de powerknop een aantal seconden indrukt, of is dat hetzelfde als stekker eruit ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ingedrukt houden tot ie piept end an sluit ie netjes af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
MdO82 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:26:
Sluit een synology zich ook automatisch als je de powerknop een aantal seconden indrukt, of is dat hetzelfde als stekker eruit ?
Via de powerknop sluit die netjes af.

Mits dat mogelijk is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:10
Hoi,

Ik ben van plan om een DS215j te kopen maar ik had nog enkele vragen:

Vraag 1:
Ik ga er 2 schijven in te steken (4tb en 1.5tb momenteel) en deze in JBOD te zetten.
Nu is mijn vraag: kan ik bij de eerste keer opstarten eerst mijn 1,5tb in steken (deze zal vermoedelijk
geformatteerd moeten worden?), daar al data opzetten en daarna mijn 4tb harde schijf bijsteken zonder mijn 1,5 tb harde schijf te moeten formatteren? (de 4tb vermoedelijk wel de eerste keer)

Of moet in Jbod als je er een schijf bijsteekt, terug beide formatteren?

Vraag 2:
Aangezien ik met een JBOD instelling werk is er geen data protectie is wil ik bv om de maand bepaalde mappen backupen op een externe schijf die aangesloten is via usb, is dit mogelijk?

Alvast bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat je je goed hebt ingelezen en alleen bevestiging zoekt.

Antwoord 1.
Ja, het systeem formatteert je disk zodra je die voor de eerste maal insteekt, tenzij je de schijf uit een eerdere Synology NAS migreert (dan kun je kiezen om de data te behouden). De tweede harde schijf kun je later bijsteken. En dan kiezen voor JBOD of SHR (Synology Hybrid RAID), zonder dat er data op de eerste 1,5 TB-schijf verloren gaat (maar het hebben van een backup blijft verstandig).

Antwoord 2.
Ik heb zelf een 215j staan en je kunt prima een harde schijf met USB 2.0 of USB 3.0 aansluiten en daarheen een kopie van bepaalde mappen wegschrijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 19:30 . Reden: Verduidelijking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:26:
Het lijkt erop dat je je goed hebt ingelezen en alleen bevestiging zoekt.

Antwoord 1.
Ja, het systeem formatteert je disk zodra je die voor de eerste maal insteekt, tenzij je de schijf uit een eerdere Synology NAS migreert (dan kun je kiezen om de data te behouden). De tweede harde schijf kun je later bijsteken. En dan kiezen voor JBOD of SHR (Synology Hybrid RAID), zonder dat er data op de eerste 1,5 TB-schijf verloren gaat (maar het hebben van een backup blijft verstandig).

Antwoord 2.
Ik heb zelf een 215j staan en je kunt prima een harde schijf met USB 2.0 of USB 3.0 aansluiten en daarheen een kopie van bepaalde mappen wegschrijven.
Ja het was vooral bevestiging. :9

Bedankt voor je (snelle) reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38
vanpeers schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:34:
[...]

Ja het was vooral bevestiging. :9

Bedankt voor je (snelle) reactie!
Niet zomaar overal op next klikken, want dan krijg je SHR ipv JBOD. Je kunt ook nog overwegen om belangrijke mappen dagelijks incrementeel te backuppen naar de andere schijf in je nas. Dat kan gewoon met via de gui van Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
FrankRicard schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:29:
[...]

Niet zomaar overal op next klikken, want dan krijg je SHR ipv JBOD. Je kunt ook nog overwegen om belangrijke mappen dagelijks incrementeel te backuppen naar de andere schijf in je nas. Dat kan gewoon met via de gui van Synology.
Aah das handig.
Het zal de komende weken toch wat experimenteren worden en (op-) zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heval
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:24
Ik heb nou 125 gig bij one drive en dat is voldoende voor een backup mijn belangrijkste data. cloud sync geinstalleerd en ik kom erachter dat ik maar één sharefolder kan syncen met onedrive.
Ik wil echter meerdere shares laten syncen zoals:

\documenten
\photo's
\etc.

Is er mogelijkheid om meerdere sharefolders te syncen of een andere omweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Hoi,

ik ben de trotse bezitter van een DS414 en heb even een vraag over RSYNC.

Voorheen had ik een Lenovo iX2 en daarmee synchroniseerde ik een 2-tal mappen met alle subfolders in 1 keer naar een externe Lenovo iX2.

De Synology houdt er een iets andere struktuur op na, en dus heb ik dezelfde mappen genomen, deze naar de externe Lenovo iX2 laten synchroniseren en vervolgens gestopt. De mappenstruktuur was duidelijk te zien en vervolgens heb ik de mappen verwijderd en de oude mappen (die op een andere plek stonden) hier naartoe gemoved.

Oud: /mnt/pools/A/A0/Marco/Karin
Nieuw: /mnt/pools/A/A0/NASkarin/DataKarin/Karin

Oud: /mnt/pools/A/A0/Marco/Marco
Nieuw: /mnt/pools/A/A0/NASmarco/DataMarco/Marco

Nu dacht ik dat de Synology RSYNC wel zou zien dat al deze bestanden die hij naar de Lenovo moet syncen er al zouden staan en dus vrij snel klaar zou zijn. Echter, hij is inmiddels al 30GB verder en ik zie op de Lenovo geen (extra) data verschijnen als ik dit controleer met een SSH sessie. De vrije schijfruimte neemt daar echter wel af, dus er wordt wel degelijk data gekopieerd.

Is hier eigenlijk wel zo'n trucje voor te bedenken? Maak ik een denkfout? Of is het simpelweg (ja, dat is natuurlijk het makkelijkst, maar duurt wel het langst) overnieuw beginnen en 600GB aan data from scratch naar die Lenovo overpompen....?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
M.v.Veelen schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:13:
Echter, hij is inmiddels al 30GB verder en ik zie op de Lenovo geen (extra) data verschijnen als ik dit controleer met een SSH sessie.?
Met welke instellingen sync je ? Als je blocklevel doet en deze staand niet in de index dan moet ie de hele file 'vergelijken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Blocklevel heb ik wel aan staan ja. Is dat met dit truukje niet handig? Of wel en is hij nu alleen aan het vergelijken?

Edit: ik denk het laatste: hij is nu op 87% en de vrije ruimte op de Lenovo is vrijwel ongewijzigd gebleven. Fingers crossed :)

Edit 2: Het is gelukt. Hij is wss toch alleen aan het vergelijken geweest, want toen hij klaar was heb ik het nog een keer gerund en die was binnen no-time klaar. Blij mee :D

[ Voor 61% gewijzigd door M.v.Veelen op 27-03-2015 20:28 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Even een korte, misschien wel simpele vraag: ik heb NZBGet, Autosub en SickRage geïnstalleerd, maar ik had wat gedoe met de poorten waarop deze programma's draaien. Ik heb SickRage ipv op poort 8083 op poort 9222 gezet. Alleen heb ik in DSM nog steeds daar de link staan in het Package center naar de (verkeerde) poort 8083. Hoe pas ik die aan in het Package center?

Edit: gevonden....

in deze files de poort aanpassen :)

/var/packages/sickbeard-custom/INFO
/var/packages/sickbeard-custom/scripts/sickbear-custom.sc
/volume1/@appstore/sickbeard-custom/app/config
/volume1/@appstore/sickbeard-custom/var/config.ini

[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 27-03-2015 22:17 ]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1 ... 16 ... 114 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Vraag en Antwoord topic mogen alle vragen over Synology-producten tenzij:
  • ... het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.
  • ... het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.
  • ... jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).