Ook ik ben voorzichtig aan het kijken naar een NAS. Maak nu gebruik van een 1TB wat verouderde WD My Book World netwerk harde schijf, maar buiten het feit dat dit een erg langzaam ding is, zit deze op dit moment ook vol

.
Ik ben op dit moment echter aan het twijfelen tussen twee dingen en ik krijg deze twijfel op dit moment niet weg. Aan de ene kant zou ik graag voor een Synology gaan, aan de andere kant voor een zelfbouw met Xpenology.
De voornaamste taak van mn nog aan te schaffen NAS zal het downloaden van films en series worden, ik wil dat de NAS hier niet teveel moeite mee heeft. Ik download met nieuwsgroepen (heel af en toe met torrents), maak op dit moment gebruik van Sickbeard, Couchpotato en Sabnzbd. Hier ben ik erg tevreden over, maar ik wil dus uiteindelijk dat dit op mijn NAS gaat werken. Wat ik belangrijk vind is dat als een film of serie uitgepakt wordt dat dan de snelheid niet teveel inzakt. Vaak genoeg zal het downloaden snachts zijn omdat de series dan in de US uitgezonden worden, maar als ik in het weekend een keer spontaan een grote film wil downloaden dan moet dat niet te lang duren (dus het totaal pakket van downloaden, repareren en uitpakken).
Voordelen Synology:
- Mooi alles in 1 pakket
- Schijven erin, beetje instellen, klaar
- Mooie relatief kleine behuizingen
- Updaten DSM is geen probleem
Nadelen Synology:
- Relatief duur
- Uitbreidbaarheid
Voordelen zelfbouw Xpenology:
- Relatief goedkoop
- Uitbreidbaarheid
- Voor minder geld betere hardware
Nadelen zelfbouw:
- Meer gedoe, initiele installatie duurt langer
- Updates DSM geen kwestie van op de knop klikken en gaan
- Hoe lang blijft Xpenology ondersteund?
Waar ik vooral mee zit is de afweging van de prijs t.o.v. gebruiksgemak en uitbreidbaarheid. Een Synology is het makkelijkst in gebruik, maar daar zit dan ook een hoger kostenplaatje aan. Bovendien wordt het erg duur als ik voor een 4-Bay ga, maar ik weet aan de andere kant weer niet hoe lang ik het uit kan houden met een 2 bay

.
Een zelfbouw met Xpenology heeft als voordeel weer dat je voor hetzelfde geld wel de mogelijkheid hebt om meer schijven in te bouwen (zelfs meer dan 4), maar vergt wel wat meer gedoe.
Zijn er meer mensen die deze twijfel hebben gehad? Zo ja, wat gaf uiteindelijk de doorslag?