Cyberpope schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:24:
Sinds enige tijd heb ik een oud DS210 modelletje met 2x 2TB erin. En moet zeggen dat de software me bevalt en zie hier wel meewaarde in. Heb nu ook een Windows 2012 server draaien, maar die zou wat vaker uit kunnen als ik een NAS zou nemen.
Maar ja, dan slaat de keuze stress toe. Er zijn nogal wat modellen.
Dus eerste vraag: Wat ga ik er mee doen. Nou.
Films afspelen (tot nu toe op een smart tv, Samsung. Plex nu vanaf mijn server hoeft niet te transcoderen)
Downloaden (nu draait sabnzbd en Couchpatato op mijn win-server)
Clouddienst aanbieden (als vervanger dropbox)
Als backup voor dat van mijn laptop's
Media-server voor mijn logitech squeezebox
Photo's bijhouden
Centrale opslag.
De 414 (€ 385)
Voor maar 85 euro meer, ruimte voor 4 schijven. Dus als ik echt tegen de limit aanloop, is het dan mogelijk om een extra schijf erbij te duwen. Maar is minder krachtig als de bovenstaande 2-bay's
Heb zelf thuis de 414 draaien maar gezien je eisen kan deze daar ruim aan voldoen. Gebruik de DS414 zelf in combinatie met:
- Sonar, Couchpotato, Headphones, LazyLibrarian, Auto-Sub-Bootstrapp bill en NZBGet
- Spotweb
- Photostation
- VPN Server
- Audiostation (spotify deur uit gedaan en nu gebruik ik dit icm muziekdatabase)
- Videostation (zonder transcoding) (buitenshuis op de tablet zo nu en dan, thuis op LG TV, Ras Pi en AppleTV2 icm XBMC)
- Database / Webserver (voor XBMC database en spotweb)
- HiDrive en Glacier backup
- Cloudstation / Cloudsync (dropbox, google drive etc centraal + mobiele data oplossing on the go)
- Centrala opslag van alles wat je kan bedenken
Met deze diensten nog nooit 100% RAM verbruik gehad, alleen CPU wil weleens flink aan de slag gaan maar werkt verder dan niet vertragend op de NAS zelf.
Heb zelf de schijven in SHR 1 staan (1 schijf failure is dus toegestaan) Vond dit de meest logische keuze omdat belangrijke zaken in backup @ HiDrive (voor snelle restore) en Glacier (voor belangrijke zaken welke ik niet snel nodig heb maar belangrijk vind om externe backup van te hebben) en alle andere zaken geautomatiseerd snel opnieuw weer erop staan mocht er meer dan een schijf kapot gaan.
[
Voor 10% gewijzigd door
lubbertkramer op 17-02-2015 12:56
]