Repeating schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:06:
[...]
Je drukt je rendement uit in Bitcoin omdat je dan de waardestijging van Bitcoin buiten beschouwing laat. Dit is het zuiverste. Als je dit niet doet dan krijg je het volgende geval:
De waarde van één bitcoin in maart is 1000 euro en de waarde van Dash is 0.01 Bitcoin. Piet koopt voor 1000 euro 1 Bitcoin, waarna hij 100 Dash koopt à 0.01 Bitcoin. In mei is de waarde van één Bitcoin 2000 euro en de waarde van Dash 0.005 Bitcoin. Zijn portefolio is derhalve 0.5 bitcoin waard.
Indien Piet in dit geval zijn rendement zou uitdrukken in Euro, dan is zijn rendement 0%.
Indien Piet in dit geval zijn rendement zou uitdrukken in BTC, dan is zijn rendement -50%.
Nu mag jij mij vertellen wat het zuiverste is.

Ik zal je vertellen wat het zuiverste is: vergelijken met de meest stabiele factor. En dat is de euro of de dollar in dit geval. Hoe dan ook, 8 BTC = 8 BTC. Jij zegt in je eerste post duidelijk dat er 8 BTC is 'verdampt'. Dat betekent letterlijk dat je ze had, maar nu niet meer. Dat is wat verdampen betekent en dat is nogal een bedrag.
Je bedoelt echter te zeggen dat je 8 BTC bent misgelopen, omdat je je BTC hebt omgezet naar een altcoin (neem ik aan). De altcoin is gedaald en de BTC gestegen? Je kan nu dus 8 BTC minder terugkopen dan je eerder had? Je omschrijving is te vaag op deze manier en je definitie van verdampen klopt niet.
Omdat de BTC zo volatiel is, is het vreemd om winst (of verdampen van winst) in BTC uit te drukken. Er kwamen ook meteen veel reacties achteraan die vroegen om welke waarde voor de BTC het ging. De huidige, de ATH, je eigen originele aankoopprijs, enz.
Wat je bedoelde te zeggen is dat je na een periode van traden uiteindelijk 8 BTC bent misgelopen/kwijtgeraakt. Dat is iets anders dan verdampen. Verdampen betekent dat iets een waarde heeft en dat de waarde daalt. Na die daling is er dus vermogen verdampt.
Los van de discussie over hoe je het zou kunnen of moeten zeggen, staat dit alsnog gelijk aan iets van rond de 16000 euro. Je zei er meteen achteraan dat het jou niks kan schelen. Ook in de quote hieronder wil je heel nadrukkelijk aangeven dat jij het hele lange zonnige weekend hebt liggen relaxen in het zonnetje.
Repeating schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:23:
[...]
Na een heerlijk zonnig weekend zonder stress zal ik dan maar even de tijd nemen om op deze - nogal denigrerende - post te reageren.
Allereerst handel ik een Altcoin / Bitcoin. Dit betekent dat mijn redement gelijk is aan de stijging / daling van het aantal bitcoin ten opzichte van het moment dat ik ben begonnen met traden. Wanneer je in Altcoin / Bitcoin handelt is dit de zuiverste manier op je rendement te berekenen, omdat je dan de stijging van Bitcoin / euro buiten beschouwing laat, hetgeen terecht is omdat je op deze stijging geen invloed hebt.
Uit je reactie begrijp ik dat jij wel van mening bent dat je het verlies van wint kunt berekenen, maar dat je het met mijn berekening niet eens bent. Ik ben dan ook benieuwd hoe jij het verlies in winst berekent, daar ik geen berekening ken die zuiverder is dan bovenstaande.
Enfin, nu over naar jou 'maar' gedeelte.
Zoals ik al in mijn vorige post schreef gaat het om 8 BTC aan winst die is verdampt. Dit betekent dat je die winst bent misgelopen. Andersluidend betekent dit dat er geen 8 BTC aan verlies is. Dit is een groot verschil. Ik heb mijn BTC in maart goedkoop ingekocht, waardoor ik dit zulke verliezen kan incasseren. Het is jammer dat ik niet mijn winst heb genomen, maar als we wisten wanneer er een dump komt, dan waren we allemaal al lang miljonair.
Spijtig dat jij verlies / verlies van winst niet uit elkaar kan houden en enig relativeringsvermogen mist.
[...]
Hopelijk verklaart bovenstaande post waarom ik mijn verlies in BTC uitdruk. Over je tweede punt ga ik mij inhoudelijk niet uitlaten, het is mij vandaag te warm om mij op te winden. Laten we het er maar op houden dat ik niet jij bent en andersom. Hopelijk wind jij je hierover ook niet meer op, want hier en daar lees ik wel vaker een post waarbij een Tweaker stelt dat hij x sathosi winst of verliest heeft gemaakt.
Daarnaast vind ik het komisch dat slechts mijn eerste deel van mijn post tig keer wordt en becommentarieert, maar mijn vraag over hetgeen de dump met het vertrouwen in altcoins zou kunnen gaan doen, wordt niet besproken.

Ik wil je verder aanraden om niet zo overdreven te reageren. Je opmerkingen zijn wat emotioneel en ondertussen zit je mij en zelfs @
.oisyn te beledigen. Ik heb eerder alleen aangegeven dat er twee opties zijn als het klopt dat je iets van 16000 euro bent kwijtgeraakt. Die opties zijn misschien hard, maar wel realistisch. 16000 euro laten verdampen is voor de gemiddelde Nederlander niet erg fijn. Vandaar dat ik aangaf dat de eerste optie is dat je zo rijk bent, dat het je echt niks kan schelen. Mag best, maar dan hoef je niet dat soort bedragen te noemen in een algemeen forum.
Of optie 2, je hebt zelf niet helemaal door wat er gebeurt is; zit in een soort ontkenningsfase. Als je niet rijk bent en je vindt het geen probleem om 16000 euro kwijt te zijn, dan is dat nogal raar.
Ik zie je in je volgende reactie proberen uit te leggen dat het helemaal niet om verdampen van winst gaat, maar dat je gewoon een aantal BTC meer had kunnen kopen als je andere trades had gemaakt tussen een altcoin en bitcoin. Dat is heel iets anders:
Ik ben ook enorm veel geld misgelopen. De BTC is op bepaalde momenten van 1 naar 2500 euro gegaan. Ik had jaren geleden heel gemakkelijk 400 BTC kunnen kopen voor 400 euro. Dan had ik nu een miljoen euro kunnen hebben. Volgens jouw redenatie kan ik dus zeggen dat er in de afgelopen jaren voor een miljoen euro (-400 euro) is verdampt bij mij. Dat klopt dus niet...
Tenslotte een advies: als veel mensen reageren en zeggen dat ze je verhaal niet helemaal volgen en dat je manier van winstuitdrukken niet duidelijk en gebruikelijk is, dan moet je misschien niet blijven geloven in je eigen definities. Je kan veel leren van de mensen hier.
En verder. Als je wel iets van 16000 euro bent kwijtgeraakt, kom dan niet op een algemene plek stoer doen dat het je niks kan schelen. Niemand die zoiets leuk vindt om te lezen. Misschien bedoel je heel iets anders, maar dat is wel wat er letterrijk in je eerdere reacties stond. En ja, ik ben iemand die daar gewoon iets van zegt.