Inleiding
Handelen in Bitcoins en Litecoins, je hoort over enorme waardestijging. Het lijkt de laatste tijd wel alsof een nieuwe goudkoorts is onstaan. Maar wat is het en wat moet je ermee? Moet je er wel wat mee?Voor een eerste uitleg over wat crypto currencies nu precies zijn, verwijs ik je naar de uitstekende TS van het andere topic hier op GoT. Daar kan je ook terecht voor alle vragen die niet met de handel te maken hebben.
Voor vragen over minen kan je oa terecht in: Scrypt minen op AMD gpu's
Hieronder vind je alvast wat informatie. De startpost zal de komende tijd nog verder uitgebreid worden met relevante informatie.
Verschillende coins
De eerste en grootste is Bitcoin (ISO: XBT, voorheen BTC), die heeft het hele concept op de kaart gezet. Op dit moment worden Bitcoins verhandeld voor rond de $1200 of €800 (afhankelijk van de exchange waar je kijkt). Een paar maanden terug kwamen ze nog niet boven de €100 uit.Op gepaste afstand is de nummer 2 de Litecoin (LTC). Het is de eerste van de alternatieve coins en de eerste op basis van een ander algoritme. Deze heeft de laatste weken een enorme vlucht gezien. Van slechts een paar euro enkele weken geleden piekte deze een paar dagen terug op €45 om daarna terug te vallen naar €20 waarna de koers weer wat opkrabbelde.
Er zijn dit jaar in navolging van de Bitcoin en Litecoin vele tientallen clones ontstaan. Sommige hebben overduidelijk dubieuze bedoelingen, anderen lijken een unieke eigenschap toe te willen voegen. Maar allemaal hebben ze gemeen dat ze erg goedkoop zijn in verhouding tot de eerste 2 en dat sommige coins reeds een enorme waardestijging hebben laten zien. Mogelijk denken nieuwkomers op de markt dat de bitcoin te duur is geworden om in te stappen en zoeken daarom een goedkope manier om veel coins in te slaan.
Enkele coins die je hier regelmatig ziet langskomen:
- Feathercoin (FTC) - link
- Namecoin (NMC) - link
- Megacoin (MEC) - link
- PPcoin of eigenlijk Peercoin (PPC) - link
- Ripple (XRP) - link
Het is wel belangrijk om te melden dat Bitcoin op dit moment de énige is met een praktisch nut: je kan ze op steeds meer plekken uitgeven. Nederlands bekendste voorbeeld is thuisbezorgd.nl. De rest van de coins heeft een waarde vooralsnog uitsluitend gebaseerd op speculatie. Iedereen hoopt op een plekje naast de Bitcoin, maar tot nu toe zijn er nog geen signalen. Sterker nog, de grootste aanbieder van Bitcoin betaaldiensten, Bitpay, heeft aangegeven geen plek te zien voor concurrentie.
Handel
Handelen in coins is vergelijkbaar met aandelenhandel en doe je op zogeheten exchanges. Hier kan je traditioneel geld (ook wel fiat) omruilen voor coins, of coins van verschillende types onderling verhandelen. Prijzen worden gebaseerd op vraag en aanbod en aan- en verkoop gebeurd rechtstreeks tussen de 2 partijen. De exchange ontvangt vaak een fee per transactie voor de aangeboden diensten. Doordat het soms lastig is om geld en coins tussen de exchanges te verplaatsen lopen de koersen soms behoorlijk uiteen. Het handelen met het prijsverschil tussen de exchanges noemen we arbitrage, maar dit kan lastig zijn. Je moet op beide exchanges fiat of coins hebben om gelijktijdig 2 transacties te kunnen doen.Met enige regelmaat zie je de grote jongens actief de koers beïnvloeden. Omdat de aantallen coins relatief laag zijn en er geen regulering is, is dit voor hen relatief makkelijk. Ze gooien relatief veel coins in de verkoop tegen een lagere prijs. De schapen volgen, de koers zakt snel en als deze laag is kopen de grote jongens massaal weer goedkoop in. Dit noemen we pump and dump.
In de grafiek hiernaast is een diepe dip in de koers zichtbaar, van $1150 naar $850, terwijl het volume enorm stijgt. Kort daarna stijgt de koers weer hard richting het oude niveau. Dit is mogelijk een moment van marktmanipulatie geweest.
quote: Warren BuffetInvestors should remember that excitement and expenses are their enemies. And if they insist on trying to time their participation in equities, they should try to be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful.
Exchanges
Enkele bekende en over het algemeen betrouwbare plaatsen om te handelen (in alfabetische volgorde):- Website: http://www.bitstamp.net
- UK, oorspronkelijk Sloveens, SEPA via UK
- USD | XBT | SEPA
- Website: https://btc-e.com
- Bulgarije
- USD EUR | XBT LTC NMC PPC FTC | SEPA (€2000 min deposit) OKpay PayPal (alleen opname)
- Website: https://www.cryptsy.com
- USA
- XBT LTC MEC NMC PPC FTC (en vele anderen)
- LET OP! Cryptsy ervaart de laatste tijd rare problemen en mensen hebben negatieve saldo's gemeld. Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt of je hier wilt handelen
- Website: https://kraken.com
- USA, handeld via UK, SEPA via Duitsland
- USD EUR | XBT LTC XRP NMC | SEPA
Elke exchange werkt net weer anders. Zorg, voor je actief begint met handelen, dat je bekend bent met de interface, de mogelijkheden en de beperkingen van een site. Lees de instructies op de site, doe een kleine storting, maak 1 of 2 kleine transacties, kijk wat er gebeurd en hoe snel het gaat. Begin pas daarna met grotere bedragen.
Hoewel genoemde exchanges een zekere status hebben kunnen exchanges onaangekondigd sluiten, door wijzigingen in de regelgeving of faillissement. De betere exchanges bieden een exit regeling aan die je de kans geeft je geld of coins netjes weg te boeken voor de deur dicht gaat. Bewaar nooit teveel op een exchange, maar alleen dat gedeelte dat je nodig hebt om handel te drijven.
We gaan in dit topic geen vragen behandelen die gewoon in de handleiding van de betreffende site te vinden zijn. Als je wil gokken met je geld, raad ik je aan je goed in te lezen.
Terminologie
OrderboekEen orderboek moet je voorstellen als 2 rijen mensen: kopers en verkopers. Die rijen staan tegenover elkaar, in volgorde van hun koop- en verkoopbedrag. Vooraan de kooprij staat dus meneer K die het meeste biedt voor de bitcoins (of welk handelwaar dan ook) die hij wilt kopen. Hij kijkt direct tegen de voorkant van de verkooprij aan, waar meneer V voorop staat die het minste wil hebben voor zijn bitcoins. Verder heeft elke koper een bepaalde hoeveelheid geld in zijn zak, en elke verkoper een bepaalde hoeveelheid bitcoins.
Op het moment dat koper K net zoveel of meer* biedt voor bitcoins dan de vraagprijs van verkoper V dan schudden ze elkaar de hand en vindt er een transactie plaats. Na die transactie zal een van de twee (of beide) meneren al zijn euros geruild hebben voor bitcoins of andersom en verlaat hij de rij.
Iemand die tegen marktwaarde koopt zal vooraan de kooprij gaan staan en net zo lang kopen van verkopers tot hij het gewenste bedrag gespendeerd heeft. Of het gewenste aantal bitcoins heeft ontvangen. En andersom gaat een verkoper tegen marktwaarde vooraan in de verkooprij staan en doet zaken met de kopers, op volgorde, tot hij zijn doel heeft bereikt.
Iemand die een limit order plaatst gaat gewoon op de juiste plek in de juiste rij staan.
Voorbeeld: vooraan staat een meneer met 20 LTE die zijn waar verkoopt voor €20 euro per stuk. Als jij er 2.933 wil hebben dan koop jij die van hem en houdt hij er 17.067 over. Had je er 30 willen kopen, dan koop je eerst al zijn waar, maar hij kan er maar 20 leveren dus verlaat hij de rij en koop je die van de volgende in de rij. Die er vervolgens ook maar 7.489 kan leveren, etc.. Dit doe je totdat jouw order volledig is gevuld of je zakken zijn geleegd.
* Als een koper meer biedt dan een verkoper vraagt, dan geldt de prijs van degene die als laatst in de rij is gaan staan.
(met dank aan .oisyn)
Orders
Orders (op Kraken) bestaan uit 1 of 2 delen. Het eerste deel begint een nieuwe positie, het tweede (optionele) deel sluit hem. Als je gewoon wat coins wil kopen of juist wat van je coins wil cashen voor euro's, heb je enkel het eerste deel nodig.
Het tweede deel van de order doet altijd het omgekeerde van het eerste deel. Is je eerste deel een koop-order, dan kun je met het tweede deel de gekochte coins weer verkopen, onder bepaalde voorwaarden. Er zijn veel verschillende order-types, die je bij beide delen kunt toepassen. Eerst een overzicht, daarna voorbeelden.
In de volgende lijst noem ik vaak slechts of "koop" of "verkoop" en leg de order maar vanaf een kant uit. De andere variant kun je er zelf wel bij verzinnen.
Market Order - De meest eenvoudige order. Koop coins tegen de best mogelijke prijs. Hier hoef je niet na te denken of het orderboek te bekijken. De enige variabele die je opgeeft is het aantal coins dat je wil kopen of het aantal EUR dat je wil besteden.
Limit Order - Een order waarbij je coins koopt voor een prijs die niet hoger is dan de door jou opgegeven limiet waarde. Bij deze order geef je een limiet waarde op en het aantal coins om te kopen. Als er verkoop-orders zijn voor een prijs die op of onder jouw limiet waarde ligt, wordt je order direct uitgevoerd. Zo niet, dan wordt de order in het orderboek geplaatst totdat een andere partij een passende verkoop-order heeft geplaatst.
Stop Loss - Plaats een Market Order zodra de prijs een bepaalde waarde voorbij gaat, om verliezen te beperken. Een Stop Loss verkoop order zorgt ervoor dat coins verkocht worden als de prijs onder de door jou gekozen grens uitkomt. Deze grens kun je instellen door middel van een absolute prijs of als een percentage van de huidige prijs.
Stop Loss Limit - Vrijwel gelijk aan de Stop Loss, alleen wordt hier de order als Limit Order geplaatst. De limiet-waarde kun je zelf instellen, als absolute waarde of als percentage van de huidige koers.
Take Profit - Het omgekeerde van een Stop Loss order, de Take Profit order is er om winsten veilig te stellen zodra een bepaald doel bereikt is. Een Take Profit verkoop order zorgt ervoor dat coins verkocht worden als de prijs boven een zelfgekozen grens uitkomt.
Take Profit Limit - Idem als hierboven, maar dan met een Limit Order.
Stop Loss, Take Profit - Combinatie van een Stop Loss en Take Profit order. Een SL/TP verkoop order zal coins verkopen (met een Market Order) zodra de prijs onder een zelfgekozen ondergrens of boven een zelfgekozen bovengrens uitkomt. Als de prijs tussen beide grenzen in blijft, gebeurt er niets.
Stop Loss, Take Profit Limit - Idem als hierboven, maar dan met een Limit Order.
Trailing Stop - Een Trailing Stop verkoop order houdt bij wat de hoogste prijs is geweest sinds de order is geplaatst en verkoopt de coins via een Market Order zodra de prijs een bepaalde hoeveelheid onder deze hoogste prijs daalt. De mate waarin de prijs onder het maximum moet komen kan worden aangegeven als een absolute waarde of als een percentage.
Trailing Stop Limit - Idem als hierboven, maar dan met een Limit Order.
Stop, Limit - Een combinatie van een reguliere Limit Order met een Stop Loss order. Een Stop, Limit verkoop order probeert coins te verkopen voor een vaste, zelfgekozen prijs middels een Limit Order. Daalt de prijs echter onder de Stop-grens, dan worden ze direct via een Market Order verkocht.
Al deze orders kunnen zowel in het eerste als het tweede deel worden geplaatst. Over het algemeen worden de meer geavanceerdere order-types vooral als sluit-order in het tweede deel geplaatst. Enkele voorbeelden:
Voorbeeld 1 - De koers staat op €100 en is aan het stijgen en ik verwacht dat dit nog eventjes doorzet. Ik plaats een Market Order voor 5 coins met een als sluit-clausule (Conditional Close) een Take Profit order met +€20 als offset. Dit betekent: Er worden direct 5 coins voor mij gekocht, tegen de best mogelijke prijs. Omdat de koers aan het stijgen is, zijn er niet veel verkooporders en betaal ik wat meer voor mijn coins. Omdat ik een Market Order heb geplaatst, ben ik echter wel zeker van de executie van mijn order. Zodra de koers €20 gestegen is, tot €120, worden mijn coins automatisch verkocht. Wederom via een Market Order, ik krijg daardoor een iets minder goede prijs, maar de order wordt wel direct uitgevoerd.
Voorbeeld 2 - Ik heb net 5 coins gekocht op Bitonic, maar wil niet teveel verlies riskeren. Ik maak een Stop Loss verkoop order met 80% als Stop-waarde aan. Op het moment dat ik de order plaats is de koers €100. De exchange zal mijn coins verkopen als de prijs daalt naar €80. Blijft de prijs boven deze grens, dan gebeurt er niets. In deze situatie bestaat mijn order slechts uit 1 gedeelte.
Voorbeeld 3 - Ik vermoed dat de koers sterk gaat dalen en wil in de buurt van de bodem inkopen. Ik maak een Trailing Stop Loss koop-order aan, met een Stop Offset van 10%. Wat er nu gebeurt is dat zodra de koers 10% hoger staat dan het laagste punt dat is bereikt sinds ik mijn order heb geplaatst, de coins gekocht worden. Als de prijs van €100 daalt naar €60, dan zullen de coins gekocht worden zodra de prijs terugveert naar €66. Als mijn voorspelling niet uitkomt en de prijs daalt niet, maar stijgt enkel, dan worden er coins gekocht voor €110, want dit is immers 10% boven de laagste prijs sinds het plaatsen van de order.
Voorbeeld 4 - Ik verwacht dat de koers binnenkort een sprong omhoog gaat maken van €100 naar €130, maar het orderboek is erg dun en ik wil niet direct met een Market Order instappen. Daarnaast wil ik ook de boot niet missen. Ik plaats daarom een Stop, Limit koop order, met een limiet van €100 en een Stop-waarde van €105. Daarnaast plaats ik als conditional close een Limit order van €130. Wat er gebeurt is dat ik een koop-order voor €100 in de boeken heb staan. Als mensen aan mij willen verkopen voor die prijs, mooi. Als de prijs echter omhoog schiet voordat mijn order gevuld is, dan wordt bij een prijs van €105 een Market Order geplaatst zodat ik de coins in ieder geval te pakken krijg, al is het tegen een minder goede prijs. Daarna wordt er een verkoop order geplaatst voor €130. Als er mensen bereid zijn mijn coins voor die prijs te kopen, dan is dat mooi. Anders blijven de coins in mijn account.
Het algemene idee is dat je de individuele order-types goed moet snappen. Zodra je door hebt wat ze doen, kun je een open-order aan een sluit-order knopen om zo een complexe order neer te zetten die je coins op de juiste manier koopt (of verkoopt) en daarna wacht tot aan jouw voorwaardes is voldaan voordat de coins weer verkocht (of teruggekocht) worden.
(heel veel dank aan Rannasha voor het uitschrijven van deze uitleg)
Analyse
Alvast enkele sites om de koersen en handel te volgen:http://bitcoin.clarkmoody.com
http://coinmarketcap.com
http://www.cryptocoincharts.info
http://bitcoinwisdom.com
http://bitcoinity.org/markets
http://ltc.block-explorer.com/charts
https://blockchain.info/charts
Uitleg over candlesticks:
http://stockcharts.com/sc...roduction_to_candlesticks
Ik heb voor mezelf een simpele HTML file op basis van frames* gemaakt, die me in staat stelt 4 koersen in 1 fullscreen pagina te volgen. Je kan zelf bepalen welke pagina's je erin zet, al zijn sommigen (zoals clarkmoody) niet in een frame te plaatsen. In onderstaand voorbeeld volg ik de BTC/USD en BTC/EUR koers op MtGox en de BTC/EUR en LTC/EUR koers op Kraken. Plaats onderstaande tekst in een leeg tekstbestand en sla op als een .html bestand. Open het vervolgens in je favoriete browser.
*frames is een verouderde techniek en werkt wellicht niet in elke browser
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"> <HTML> <HEAD> <TITLE>Trading</TITLE> </HEAD> <FRAMESET cols="50%, 50%" frameborder="no" border="0"> <FRAMESET rows="50%, 50%"> <FRAME noresize src="http://bitcoinity.org/markets"> <FRAME noresize src="http://bitcoinwisdom.com/markets/mtgox/btceur"> </FRAMESET> <FRAMESET rows="50%, 50%"> <FRAME noresize src="http://bitcoinwisdom.com/markets/kraken/ltceur"> <FRAME noresize src="http://bitcoinwisdom.com/markets/kraken/btceur"> </FRAMESET> </FRAMESET> </HTML> |
Verhaaltje over analyse en grafieken volgt nog
FAQ
Waarom moet ik me overal verifiëren? Dit was toch anoniem?Zodra exchanges echt geld moeten verwerken vallen ze onder wet- en regelgeving om witwassen te voorkomen (ook wel AML). Let goed op de specifieke eisen van de exchange en hou rekening met minimaal een week verwerkingstijd. Veel exchanges kunnen de enorme aanloop van nieuwe mensen niet aan.
Ik heb via SEPA geld overgemaakt. Hoe lang duurt het voor mijn fiat op een exchange beschikbaar is om te handelen?
Omdat je hier te maken hebt met traditionele banken moet je rekenen op 1-2 werkdagen. Soms is het geld al binnen 12 uur beschikbaar, maar het duurt regelmatig langer.
Ik heb de exchange gevraagd mijn geld terug te boeken. Hoe lang duurt dit?
Dit is sterk afhankelijk van de exchange. Kraken staat bijvoorbeeld bekend om snel te betalen, verwacht je geld binnen 1 a 2 werkdagen. Maar bij bijvoorbeeld Mt.Gox zou het zomaar weken kunnen duren.
Hoe zit dat met belasting?
Ga er maar vanuit dat je over je behaalde resultaten officieel belasting moet betalen, net als elke andere vorm van inkomsten. De exacte manier waarop is nog niet duidelijk, omdat er nog geen regelgeving is. Hou voor het gemak de stelregel aan: voor particulieren in box 3, voor fulltime handelaren is het omzet. *Ik heb geen verstand van belasting wetgeving. Vraag je inspecteur of accountant om meer info als het om serieuze bedragen begint te gaan.
Waarom schommelen koersen tussen de exchanges zo? Op dit moment is er een verschil van €20, zo kan ik toch heel makkelijk geld verdienen?
Ja en nee. We noemen dat arbitrage. Omdat het lastig is om geld en coins tussen exchanges heen en weer te verplaatsen ben je te laat om hierop te handelen. Om deze redenen zie je dan ook dat elke exchange op zichzelf staat en dus zijn eigen prijzen hanteert. Uiteraard zijn de prijzen wel gelinked en zie je de koersen elkaar wel volgen, soms met wat vertraging. Heb je op beide exchanges een rekening en geld/coins beschikbaar, dan zou je hier wel gebruik van kunnen maken door gelijktijdig 2 transacties op 2 exchanges te doen. Hiervoor heb je dan wel 2x zoveel geld/coins nodig als dat je op slechts 1 exchange handelt.
Disclaimer
!!! WAARSCHUWING !!!
Handelen in crypto currencies is uitermate risicovol. De kans op enorme winsten is aanwezig, maar net zo makkelijk kan je al je geld verliezen. Koersschommelingen van 50% of meer zijn vaker voorgekomen en zeker geen zeldzaamheid. Sommige alternatieve coins lijken slechts opgezet met het doel de oprichter rijk te maken. Lees je daarom goed in voor je met een nieuwe coin begint te handelen.
Het is verstandig om niet blind in de handel te duiken. Verdiep je in het product waar je in wil handelen (de kansen en gevaren) en raak vertrouwd met het handelsplatform.
Hanteer daarom deze basisregel: steek alleen dat geld erin wat je bereid bent te verliezen en laat je niet verleiden meer geld in een verliesgevende strategie te steken.
Tweakers en de posters in dit topic zijn niet verantwoordelijk voor financieel verlies als gevolg van handelen op basis van de informatie uit dit topic.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
Happy trading

[Voor 255% gewijzigd door Ethirty op 02-03-2014 11:40]