//Offtopic: het is een handel en koers topic namelijk
Voor verdere vragen lijkt het mij zinvol om dat via een PM te vragen of een nieuw topic te openen. Ik zie nog geen ETH mining topic op tweakers. Of we kunnen dit met een aantal mensen doen
of de vragen in het
Bitcoin topic - deel 2 stellen
zoals ik het zie is het een OS wat specifiek voor mining is. Alle 'meuk' is dan gestript van het OS. Support van GPU's is beter. en het werkt vrijwel out of the box. Als je een mining rig op windows wil laten lopen kan dat ook wel, maar ook dan heb je een windows licentie nodig. Dan zou ik wel voor ethos kiezen.
Kan het uit?
calculator die rekening houdt met difficulty (tip uit bitcoin topic)
http://www.mycryptobuddy.com/EthereumMiningCalculator
selecteer ETH, vul je hashrate in (1 gpu ongeveer 25Mhz, Power 110 - 150W, power cost: 0,22 (check je leverancier). zou dus maandelijks $60,- opleveren. dan heb je nog de ROI op je hardware aanschaf kosten en dan pas ga je winst maken.
Ik zit nu een paar dagen te testen op windows 10 met hoe het eth minen werkt.
wat heb je nodig:
mining software: Claymore miner
een pool: nanopool (kan ook een andere zijn, ik weet niet welke allemaal legit zijn)
een eth wallet: (jaxx of iets anders)
rig/pc: cpu niet zo belangrijk, amd gpu rx 470/480 hebben voorkeur.
Hier gebruik ik claymore miner voor. Vervolgens de opzet naar nanopool regelen. Een wallet voor mijn eth gemaakt (DenLuke gebruikt hiervoor Jaxx) en hier de miner aan koppelen. Advies van DenLuke was ook om NIET het wallet address van een exchange te gebruiken. Verder was het eigenlijk peanuts om het draaiend te maken.
Om niet gelijk mijn stroomverbruik de pan uit te laten rijzen heb ik een simpel start en stop scriptje gemaakt zodat de miner alleen in de daluren draait. (tussen 23.00 - 7 uur)
Het is nou niet zo dat als ik aan het minen ben mijn pc traag wordt. Ik hoef alleen niet te gaan gamen uiteraard. via nanopool stats kun je je rig stats zien. kan ook met de android app: nanopool mining monitor. Ik ben meer geinteresseerd in de hele werking dan dat ik 24/7 wil gaan minen. (misschien later wel).
mijn GTX1070 draait op 24 Mhz. Calculatie zou uitkomen op ongeveer 0,7 - 0,9 ETH per maand (als ik dus 24/7 zou draaien). Hier moeten de stroom kosten nog vanaf.
Let wel dat hier dus geen rekening wordt gehouden met difficulty verhoging. De calculator gaf aan dat ik op 0,55 eth p/mnd uit zou komen.
Ik moet nog een Watt meter op mijn stekkerdoos zetten om te zien of het rendabel kan zijn. (ik heb wel een aparte meter op mijn slimme meter, dus kan realtime mijn stroomverbruik zien). Met AMD kaarten kun je het meeste resultaat behalen en met de RX470 en RX480 schijn je met een aangepast Bios hogere resultaten te kunnen halen.