Tegenwoordig niet heel veel, want de koersverschillen zijn niet zo heel groot. Het meeste heb ik gedaan in het voorjaar van 2014, toen ging er iedere 3-4 keer per week een bedrag van mijn rekening naar Bitstamp en van Kraken naar mijn rekening.
Nu varieert het sterk, de laatste dagen gaat het weer wat rapper, maar soms gebeurt er tijden vrijwel niets.
(2) Er zijn ook wel wat risico's aan verbonden. Arbitrage vooronderstelt dat je op zijn minst bv. 1 bitcoin niet gaat verkopen. Exchange #1 staat 1 bitcoin, je verkoopt die, je koopt op Exchange #2 een nieuwe goedkopere bitcoin. Die stuur je vervolgens naar Exchange #1. Deze is nu een uur onderweg. Stel dat de koers plotseling 100 euro verandert, dan kan je die niet verkopen. Ok, eigenlijk kan dat wel. Je kan een margin short sell positie openen op bv. kraken, en hem nadien terugsturen. Maar dan moet je vertrouwd zijn met margin trading.
Arbitrage doe je alleen (op veilige manier) als je op beide exchanges de juiste valuta hebt staan. Mijn bot koopt en verkoopt op hetzelfde moment op de twee exchanges. 's Avonds wanneer ik weer thuis kom zorg ik met deposits/withdrawals dat het geld weer naar de juiste plek gaat.
(3) en ander probleem is dat je ook niet op grote schaal arbitrage kan doen. Je kan niet 100 bitcoin verkopen/kopen tegelijk. Na de een paar bitcoins is het arbitrage verschil al weggewerkt. De exchanges zoeken immers een evenwicht. Koop je 100 bitcoin op exchange #1 gaat de prijs daar naar beneden. Verkoop je 100 bitcoin op exchange #2 dan gaat de prijs naar beneden. Idealiter, bereiken de exchanges een evenwicht en er geen arbitrage meer mogelijk.
Klopt. Nu de markt groter is, zijn de mogelijkheden veel kleiner. In voorjaar 2014 was Kraken nog vrij nieuw, maar al wel de voornaamste EUR/BTC exchange. Er waren toen soms urenlang verschillen van 3-4% met Bitstamp. Inmiddels is dat wel anders.
(4) Dus het werkt best met kleine bedragen. Dan zorgt natuurlijk wel voor een nadeel, namelijk dat je veel tijd en transaction fees betaalt om het kleine geld van de ene exchange naar de andere te sturen. Overigens, als je 10 keer 0.1 BTC arbitrage doet, dan ben je wel veilig, maar dan zit je ongeveer al 10 uur verder. Tegen dan is de arbitrage mogelijkheid al weg.
Het kan prima met redelijke bedragen. Vanochtend heeft mijn bot in een paar minuten €3000 (en het equivalent aan Bitcoin aan de andere kant) opgestookt. Wel voor maar ~0.5% winst (na fees), maar goed. Als ik meer geld op de exchange had gehad, dan was dat ook wel opgekomen.
Maar je zult er nooit rijk mee worden.
(5) Tenslotte, bepaalde periodes met lage volatiliteit is arbitrage bijna onmogelijk. Dan is er bv. maar 0.4% verschil tussen de prijzen, maar je moet 0,25%+0,25% fees betalen. De reden waarom dit deze dagen goed werkt is omdat alle exchanges een beetje wild zijn met deze spectaculairste stijgingen van bitcoin. Dat brengt me opnieuw bij punt (2). Een plotseling prijs daling van 100 euro kan zich voordoen, en dan ben je misschien al kleine arbitrage centjes kwijt waar je een hele week hebt voor gewerkt. Als je een long-term hodler bent, en je hebt op zijn minst 1 bitcoin die je nooit gaat verkopen, doet dit probleem zich wellicht niet voor.
Ik ben een long-term hodler en de arbitrage wordt gedaan door een bot die niet moe wordt of koers checken saai gaat vinden. Als het ding een paar weken niets doet, is er niet veel aan de hand.