Voor de beginnersvragen hierboven:
Ik ben sinds het begin met bitcoin bezig (eerst minen op een AMD HD4870 zelfs).
Ik gebruik Kraken als exchange op dit moment. Ze hebben veel opties, maar je kan kiezen om het simpel te houden. Het is wel even verdiepen in hoe het werkt, maar na een dag of een kleine week is dat klaar en is het juist een erg gemakkelijk en een compleet pakket. Daarnaast heb ik op dit moment het meeste vertrouwen in Kraken als exchange. Ze hebben een goede staat van dienst ondertussen. Ook de marktverdeling is een stuk gezonder ondertussen, waarbij een paar grote exchanges elk ongeveer 10% van de markt bedienen. Mt.Gox had ongeveer 70%.
Om de koers en andere statistieken te volgen, gebruik ik Bitcoinity. Naast de standaard grafieken kun je er ook veel andere data vinden. Zoals bijvoorbeeld een totaalplaatje van het orderbook van alle exchanges bij elkaar. Op die manier heb je een totaal beeld van de hele bitcoin markt en is het veel gemakkelijker om bepaalde trends te spotten. Kraken zelf heeft ondertussen trouwens ook goede data-bronnen en er worden regelmatig nog dingen toegevoegd en verbeterd.
STOP-LOSS
Ik zet altijd een stop-loss op mijn totale bitcoin-voorraad. Het idee is dat je de stop-loss heel bewust kiest. Dat je een punt zoekt waarbij (volgens jou) de koers in een dalende trend is gekomen. Je gaat er vanuit dat na de stop-loss de koers dus vrij zeker verder zal zakken. Als je de stop-loss te hoog zet, vlak onder de huidige koers. Dan is de kans groot, dat je je bitcoins automatisch verkoopt door een kleine tijdelijk verlaging van de koers. Daarna stijgt de koers meestal weer en moet je dus voor een hogere prijs terug inkopen.
Een simpele manier die ik gebruik om een stop-loss te bepalen, wordt 'higher highs' en omgekeerd 'lower lows' genoemd. Je kijkt dan naar alleen de hoogste punten of de laagste punten van een koers en probeert op die manier een trend te zien. Als de koers steeds op een hogere piek komt te staan dan het vorige hoogste punt, dan maakt het niet uit of de koers op dat moment iets onder het hoogste punt staat. Een koers gaat altijd wat heen en weer, zeker bij bitcoin. De trend is dan duidelijk, meer vraag dan aanbod.
Andersom werkt het ook goed om een dalende trend-breuk te spotten. Als de koers op zijn laagst steeds lager komt de staan, dan het vorige laagste punt, is er meer aanbod dan vraag. Zodra die trend van 'lower lows' doorbroken wordt, en er dus een hoger 'low'-punt te zien is, kan de koers nog steeds erg laag zijn, maar het geeft een trendbreuk aan. Dus waarschijnlijk gaat de koers daarna weer omhoog. Als je dan inkoopt heb je grote kans dat je vrij laag inkoopt en dat de koers weer gaat stijgen.
Nadeel van deze technieken is dat de grote mannen/vrouwen (whales) hier op inspelen en precies de stop-loss punten van veel mensen weten te triggeren (die dus automatisch BTC verkopen en de prijs doet dalen), zodat ze daarna zelf de bitcoins voor de lagere prijs weer inkopen. Ook kan een whale een soort trendbreuk creëren, door ineens vrij veel in te kopen, om daarna echter meteen weer te verkopen. Op die manier zorgen ze er voor dat ze hun grote voorraden niet in één keer dumpen, zodat de prijs tijdens hun verkoop niet te snel keldert. Dat zou gemiddeld zorgen voor een lagere prijs.
Omdat de bitcoin-markt ondertussen zo groot is geworden, komt dit steeds minder voor. En soms ontstaan de vage signalen natuurlijk ook door grote groepen daytraders die tegelijk in paniek raken.
Voor bovenstaande moet je dus wel vrij regelmatig de koers volgen. Een paar keer per dag is genoeg, maar hoe vaker hoe beter. Wil je het simpeler aanpakken, dan koop je bitcoins en gebruik je de stop-loss alleen waar hij eigenlijk voor bedoeld is: 'stop-verlies'.
Als je 1000 euro van je vriendin in mag zetten. Kun je dus ook 10 000 euro inzetten met een stop-loss op 9 000 euro voor je totale voorraad bitcoins

Je hoeft dan de koers niet te volgen en je weet (vrijwel) zeker dat je nooit meer dan 1000 euro kwijtraakt. Wel meenemen dat er nog een fee betaalt moet worden en dat de markt-verkoopprijs een klein beetje lager kan uitvallen. De stop-loss zet je bitcoins op de markt zodra de afgesproken prijs wordt bereikt. De prijs kan ondertussen natuurlijk nog verder zakken, want er zijn meer mensen die verkopen. En daarnaast zal ook iemand anders natuurlijk moeten kopen. Als je niet zelf veel geld in wil zetten, maar wel veel wilt speculeren kun je nog 'leverage' onderzoeken als optie, maar dat ga ik hier verder niet toelichten.
Stop-loss is een handige zekerheid, maar alsnog: alleen dit soort dingen doen met geld wat je kan missen! Een exchange of de hele BTC-markt kan nog steeds ineens instorten en dan ben je uiteindelijk alles kwijt. Mt.Gox...