Laten we even uitgaan van dollars, en dat je geen BTC hebt maar $200, omdat het de boel wat vertekent als je BTC gebruikt als collateral bij het shorten van BTC

Begrijp ik het dan goed dat ik dan kan wachten totdat ik tevreden ben met de huidige koers en hem bijv een week later terug te kopen voor 75 euro per stuk? Je kan dus onbeperkt wachten tot de koers weer gunsig zakt om hem in te lossen?
Nee, dat begrijp je verkeerd. Jij short 4 BTC a $100 per stuk. Met een 2x leverage ben je dus voor 0.5x geïnvesteerd in de "lening", dus je volle $200.
Bij het openen van een short positie leen je de commodity in kwestie, die verkoop je op de beurs, en later koop je ze terug om de lening te vereffenen. Je anticipeert op een waardedaling, en het verschil in prijs tussen verkoop en inkoop kun je in je eigen zak steken.
In dit geval leen je 4 BTC, die verkoop je voor in totaal $400, en als de koers zakt naar bijv. $50 per BTC dan kun je die 4BTC terugkopen voor $200, en maak jij in totaal dus $200 winst. Echter, als de koers stijgt naar $150 per BTC, dan kost het je $600 om 4 BTC terug te kopen en ben je $200 kwijt.
En daar zit 'm dan ook de crux. Het is een handelsplatform waarbij jij niet direct beschikt over deze waardemiddelen (die $400 die jij "krijgt" voor het verkopen van die 4BTC zul je niet kunnen opnemen oid) en er failsafes ingebouwd zitten om de lener te beschermen. Want als die koers boven de $150 uit drijgt te gaan, dan kun jij het verschil dus niet meer dekken met je $200 aan collateral die je had en zit de lener met de gebakken peren.
Wat er dus gebeurt is dat je op een gegeven moment, bij een te hoge koers, een "margin call" krijgt. Een notificatie dat de koers te hoog dreigt te worden, en dat je dus extra funds naar je account kunt overmaken. Gaat de koers nog hoger en heb jij geen extra funding geregeld, dan wordt er overgegaan op onmiddelijke liquidatie van je lening. In de praktijk gebeurt dit natuurlijk al eerder dan die $200 grens. Ik geloof dat op Bitstamp de margin call bij 30% en de liquidatie bij 15% gebeurt. Oftewel, als dat wat je overhoudt na inlossing minder dan 15% van je collateral is ($30 in dit geval, dus een verlies van $170) dan wordt je positie automatisch geclosed met een market order. Omdat het een market order is kun je dus zelfs minder dan $30 overhouden.
Goed, in dit verhaal is jouw collateral dus geen $200 maar 2 BTC, dat verandert de zaak enigszins. Volgens mij betekent dat dat je dus iig 2 BTC hebt op terug te geven, en heb je $400 (van de geleende 4 BTC die je verkocht hebt) om de overige 2 BTC aan te vullen. Dit werkt in je voordeel, want door de waardestijging is jouw collateral ook meer waard geworden. Je zou dan pas alles kwijt zijn bij $200 per BTC (want dan kun je voor die $400 precies 2 BTC terugkopen) ipv $150.
Als ik het weer terug koop dan heb ik weer mijn eigen 2 btc in de portemonnee plus de eventuele winst van verkoop en kopen op 75?
Die 2 BTC verlaat je wallet niet - het wordt op slot gezet in je account om te gebruiken om een eventuele schuld te vereffenen bij het sluiten van de positie. Eveneens zie je die $400 in je account niet, alleen dat je een positie open hebt op 4 BTC met een waarde van $400.
.edit: oh nou vergeet ik nog het belangrijkste: rente

. Omdat je een lening aangaat, betaal je een rente aan de lener. Hoe langer jij de positie openhoudt, hoe meer het je kost.