Jazzy schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:53:
Nee.

De regeling heet niet voor niets 'regeling privégebruik auto van de werkgever'. Je betaalt geen bijtelling omdat je een auto voor de deur hebt die je mogelijk zou kunnen gebruiken, je betaalt bijtelling over het privégebruik.
Maar als je denkt dat je bijtelling betaalt voor het recht om de auto privé te gebruiken, dan begrijp ik je redenering.
Er zijn maar twee situaties: er is sprake van privegebruik of er is geen sprake van privegebruik.
Er wordt bijtelling gerekend in het geval er sprake is van privegebruik.
Er wordt inderdaad nergens gerept over de
omvang van dat privegrebruik, en dat is iets dat jij kennelijk wilt toevoegen bij het lezen van het woord "privegebruik".
Je betaalt voor het feit dat jij prive gebruik maakt van de auto van de zaak.
Je betaalt niet voor
hoeveel jij rijdt met de auto die jij prive gebruikt.
Ik ben het eens met het idee dat de bijtelling oneerlijk is, want door de werkgever betaalde privebrandstof wordt niet belast, extra onderhoud dat voortvloeit uit privegebruik wordt niet belast, en als je helemaal eerlijk zou willen zijn moet je ook de wegenbelasting nog naar rato gaan belasten.
Het is dus eigenlijk wel heel lief van de belastingdienst dat je nog zoveel "zwart" van je werkgever mag ontvangen. Maar dat doen ze ook omdat de extra administratie en controle daarop waarschijnlijk meer kost dan het oplevert.
Ik vermoed wel dat een deel van de geschatte gemiddelde variable kosten worden gecompenseerd door het percentage iets omhoog te gooien.
Als je wilt kijken of buiten al
die oneerlijkheid het basispercentage voor de bijtelling eerlijk is moet je dus die onbelaste variable kosten buiten beschouwing laten, zowel bij de leasebak als bij de priveauto.
Dan heb je eigenlijk alleen te maken met de aanschafprijs/catalogusprijs.
Als je prive iedere vier jaar een gloednieuwe auto voor de deur zet, kost je dat 25% van de cataloguswaarde van die auto per jaar (nietus, want je krijgt je restwaarde terug!)
Ik weet niet welke formule er exact gehanteerd is, maar de afschrijving op nieuwe auto's loopt nogal uiteen dus zal er ergens een gewogen gemiddelde gebruikt zijn om te bepalen wat het financiele voordeel is van het feit dat er iedere vier jaar een nieuwe auto voor je deur staat, met een opslag voor de door de werkgever betaalde variable kosten.
Als je dus zoveel mogelijk wilt profiteren van die gemiddelde bijtelling dan moet je een auto leasen met een hoge afschrijving voor maximaal drie jaar en zoveel mogelijk privekilometers maken.
Als je een dure leasbak met een lage afschrijving hebt die je voor vier jaar least en waar je niet veel prive in rijdt, dan kan het inderdaad verstandig zijn om er prive een tweede auto naast te hebben in plaats van een hoge bijtelling te betalen voor een boodschappenwagen.