Keuze leaseauto - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:
  • 261.142 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:38
Ero-Sensei schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:41:
[...]

Lease voor 4 jaar toch? Ze hebben nog geen kinderwagen, en ze is nog niet zwanger. Daaruit trek ik de conclusie dat het de eerste wordt.
Lease is 5 jaar, vanaf december. Verder correct ja.
Dus even een simpel rekensommetje:
- zwanger worden 6 maanden
- zwangerschap 9 maanden
- herstellen 2 maanden
- 2e zwangerschap 9 maanden
- herstellen 2 maanden
- zwangerschap 9 maanden
Totaal voor 3 kinderen: 49 maanden. Dan zit hij allang in een andere auto voordat naast de kofferbak ook de achterbank vol is. Daarnaast heeft hij in dit tempo geen fut meer over om uberhaupt auto te rijden.

Het is goed om er rekening mee te houden, maar tel wel de tijd even op hè.

* In bovengenoemde rekensom ben ik ervaan uitgegaan dat voor het hele kroost dezelfde moeder geselecteerd wordt
Haha mooie planning. Hopelijk is het ons gegund, maar laten we maar met 1 beginnen ;) Dat past blijkbaar met een beetje goede wil wel in een C350e. Mochten we qua ruimte ooit in de problemen komen ruilen we de Peugeot 107 van mevrouw wel tijdelijk in voor een Passat/Volvo station ofzo :P

[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 05-06-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Past makkelijk een Bugaboo is zo'n beetje de meest compact inklapbare kinderwagen. Maar als je snel in wilt klappen en weg wil kunnen rijden hou je 2 delen over. Die passen nu ook in mijn A3. De Octavia was makkelijker daar gooi je het gewoon in. Een Estate is toch prettiger wanneer je met kinderspullen zit. Niet noodzakelijk, wel handiger.

Ik dacht dat ruimte voor jou geen issue was? Maar je was even je belangrijkste stakeholder vergeten zo te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

* gwystyl checkt topictitel en ziet niets staan over leasebuggies/kinderwagens

--> Zwangerschap en ouderschap - Deel 8 ?

Ik heb ook een station genomen omdat vrouwlief en ik druk aan het oefenen zijn en de kans dat er een kleine komt binnen 4 jaar best aannemelijk is. Ook met de gedachte: hoeft niet, maar is wel makkelijk als je de ruimte hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
readytoflow schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:57:
Past makkelijk een Bugaboo is zo'n beetje de meest compact inklapbare kinderwagen. Maar als je snel in wilt klappen en weg wil kunnen rijden hou je 2 delen over. Die passen nu ook in mijn A3. De Octavia was makkelijker daar gooi je het gewoon in. Een Estate is toch prettiger wanneer je met kinderspullen zit. Niet noodzakelijk, wel handiger.

Ik dacht dat ruimte voor jou geen issue was? Maar je was even je belangrijkste stakeholder vergeten zo te lezen?
Ruimte is altijd makkelijk maar geen harde eis hoor. Wij zijn met 2en thuis en de BMW 3-serie sedan zit nu al nooit vol. Ik weet dat een middenklasse auto groot genoeg is voor een gezin met kind, dus verwachtte dat ook wel van de Mercedes als sedan.

Tot ik laatst hoorde dat een kennis van mij zijn 3-serie sedan had ingeruild voor een 3-serie station omdat de kinderwagen dus niet paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Leolinedance schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:01:
Krijg ik vanochtend toch de vraag (van mijn vriendin) of er een kinderwagen achter in de Mercedes C350e sedan past...Ik heb werkelijk geen idee. Niet van het formaat van een kinderwagen, en niet exact van de achterbak.

Had ik wel eerder mogen bedenken, maar iemand hier een idee?
Zijn vragen die je je wel vooraf mag stellen ja. M'n pa kocht eens een Chevrolet Epica, sloep van een bak maar er kan nog geen krat in door de geringe hoogte van de kofferruimte.Ben je vervolgens alles op je zeer ruime achterbank aan het vervoeren :') :X

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Leolinedance schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:02:
[...]

Ruimte is altijd makkelijk maar geen harde eis hoor. Wij zijn met 2en thuis en de BMW 3-serie sedan zit nu al nooit vol. Ik weet dat een middenklasse auto groot genoeg is voor een gezin met kind, dus verwachtte dat ook wel van de Mercedes als sedan.

Tot ik laatst hoorde dat een kennis van mij zijn 3-serie sedan had ingeruild voor een 3-serie station omdat de kinderwagen dus niet paste.
Daarom ben ik met de kinderwagen naar de dealers geweest om te passen :)

Mocht het andersom zijn, zou ik met de auto naar de babywinkel gaan om de kinderwagen te passen. Is wel een dure hobby, auto inruilen omdat je iets gekocht hebt wat niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39

JB

Cédric roelt!

Z___Z schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:26:
[...]

Daarom ben ik met de kinderwagen naar de dealers geweest om te passen :)

Mocht het andersom zijn, zou ik met de auto naar de babywinkel gaan om de kinderwagen te passen. Is wel een dure hobby, auto inruilen omdat je iets gekocht hebt wat niet past.
Jup hier ook met onze 2e auto naar de babywinkel omdat die de kleinste kofferbak heeft. Daar moest ie sowieso in passen :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
Tsja.. De kinderwagens van vandaag de dag. Het zijn hele bakbeesten geworden die erg onhandig zijn wanneer er veel mensen bij elkaar komen (pretparken, supermarkten, voetpaden, etc). Het valt me de laatste jaren in ieder geval echt op dat het uit de kluiten gewassen, halve duwauto's zijn geworden, die menig doorgang versperren. Wellicht krijg/koop ik zelf ook zo'n ding over enige jaren, misschien zijn ze wel heel fijn; dan kunnen anderen zich aan mij ergeren 😁

Ik zou in ieder geval een kinderwagen kopen die in de auto past en niet een auto kopen op basis van een (veel te) grote kinderwagen. Vroeger zat ik zelf gewoon in zo'n klein kinderwagentje, ongeveer dezelfde als die je ook voor die Babyborn poppen kunt kopen vermoed ik. Zelf nooit geklaagd en mijn moeder wist niet beter 😎

Edit: en ik snap natuurlijk ook wel dat alles groter word en je niet alles moet vergelijken met vroeger hoor, voor mensen denken dat ik de oude lul ben die al zijn verhalen begint met 'vroeger...'. Het viel me laatst toevallig gewoon op en toen had ik het er nog over met mijn vriendin.

[ Voor 15% gewijzigd door remzor op 05-06-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

remzor schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:39:
Vroeger zat ik zelf gewoon in zo'n klein kinderwagentje, ongeveer dezelfde als die je ook voor die Babyborn poppen kunt kopen vermoed ik. Zelf nooit geklaagd en mijn moeder wist niet beter 😎
Dat zijn buggies en geen kinderwagens, daar kan je in ieder geval geen pasgeboren baby veilig in vervoeren...
remzor schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:39:Edit: en ik snap natuurlijk ook wel dat alles groter word en je niet alles moet vergelijken met vroeger hoor, voor mensen denken dat ik de oude lul ben die al zijn verhalen begint met 'vroeger...'. Het viel me laatst toevallig gewoon op en toen had ik het er nog over met mijn vriendin.
Ach ja, vroeger hadden we geen autogordels op de achterbank, zaten vader en moeden in de auto flink te roken en was af en toe rijden met een slok op niet abnormaal.... wil alleen niet zeggen dat het verstandig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36

vhal

ಠ_ಠ

Z___Z schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:47:
Maar inderdaad mensen die in Mercs rijden nemen over het algemeen Joolz, Bugaboo, Stokke, zeg maar "premium" kinderwagenmerken :)
Gek genoeg zie je deze merken ook bij de iets minder bedeelde klasse....MB of niet, het zal geen C350 hybride zijn ofzo... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:48:
[...]

Gek genoeg zie je deze merken ook bij de iets minder bedeelde klasse....MB of niet, het zal geen C350 hybride zijn ofzo... :+
Tja, als je weinig geld hebt, kan je nog wel premium dingen veroorloven. Zo kan je met weinig geld een premium mobiel kopen (iPhone 6, Galaxy S6), met iets meer geld een premium kinderwagen (Joolz, Bugaboo) met nog wat meer geld een premium auto (Mercedes, BMW, Audi), met nog meer geld een premium huis (2-onder-1 kap, vrijstaand, penthouse). Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Als je niks om auto's geeft, kan je beter zoeken naar een goede prijs-kwaliteit verhouding, zoals een 308 met 14% bijtelling. Aangezien de prijs meestal exponentieel stijgt met kwalitiet, gaat de prijs-kwaliteitverhouding met betere kwaliteit bijna altijd omlaag. Een C klasse heeft meer kwaliteit dan een Passat, en een hogere prijs. Een E-klasse heeft meer kwaliteit dan een Skoda Superb, maar de prijs is bijna dubbel zo hoog. Is een E-klasse 2x zo goed als een Superb? Ik denk van niet, maar je kan niet een 2x zo goede auto kopen als een Superb voor 2x het geld van een Superb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 07:36

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Oef Hamburg op en neer. Niet zo goed voor mn gemiddelde verbruik :o
1:13,5.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:25:
[...]
Aangezien de prijs meestal exponentieel stijgt met kwalitiet, gaat de prijs-kwaliteitverhouding met betere kwaliteit bijna altijd omlaag. Een C klasse heeft meer kwaliteit dan een Passat, en een hogere prijs. Een E-klasse heeft meer kwaliteit dan een Skoda Superb, maar de prijs is bijna dubbel zo hoog. Is een E-klasse 2x zo goed als een Superb? Ik denk van niet, maar je kan niet een 2x zo goede auto kopen als een Superb voor 2x het geld van een Superb...
Ik rijd zelf premium om het maar eens populair te zeggen, maar de kwaliteitsredenatie die je er op nahoud lijkt meer om iets premiums of duurs voor jezelf te verantwoorden.

Lease een Kia Ce'ed of Hyundai I30, de kwaliteit van die auto's ligt hoger dan bijna elke andere auto in die klasse, maar de prijs zit in de onderste regionen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Kwaliteit? Je bedoelt betrouwbaarheid neem ik aan? Absoluut belangrijk, maar kwaliteit is veel meer dan dat. Comfort, materiaalgebruik (oog wil ook wat), rijbeleving, luxe etc.

Aan een auto waar niks op zit qua gadgets/luxe, gaat ook weinig kapot. Niet omdat ie van hogere kwaliteit is, maar omdat ie van lagere kwaliteit is. Een lowtech motorblok met een heel laag specifiek vermogen (b.v. een 2.0 diesel met 75 pk) is doorgaans niet kapot te krijgen, als je uit dat blok betere prestaties wil krijgen (b.v. 190 pk zoals een Volvo VEA blok, verbruik 1:20 oid), is het moeilijker om dat blok even degelijk te bouwen.

Als je leased rijd je een nieuwe auto, daar gaat weinig aan kapot en als het al kapot gaat, draai je niet zelf op voor de kosten. Betrouwbaarheid lijkt mij voor de lease-rijder dan ook geen belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 13:56

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Anoniem: 654400 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 10:04:
Kwaliteit? Je bedoelt betrouwbaarheid neem ik aan? Absoluut belangrijk, maar kwaliteit is veel meer dan dat. Comfort, materiaalgebruik (oog wil ook wat), rijbeleving, luxe etc.

Aan een auto waar niks op zit qua gadgets/luxe, gaat ook weinig kapot. Niet omdat ie van hogere kwaliteit is, maar omdat ie van lagere kwaliteit is. Een lowtech motorblok met een heel laag specifiek vermogen (b.v. een 2.0 diesel met 75 pk) is doorgaans niet kapot te krijgen, als je uit dat blok betere prestaties wil krijgen (b.v. 190 pk zoals een Volvo VEA blok, verbruik 1:20 oid), is het moeilijker om dat blok even degelijk te bouwen.

Als je leased rijd je een nieuwe auto, daar gaat weinig aan kapot en als het al kapot gaat, draai je niet zelf op voor de kosten. Betrouwbaarheid lijkt mij voor de lease-rijder dan ook geen belangrijke factor.
Ik vind betrouwbaarheid juist een zeer belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe (lease-)auto. Ik had als voorloop auto een Opel Tigra gekregen en ik vond het bijzonder frustrerend om de dealer op frequente basis te moeten bezoeken. Ook al zijn het niet mijn kosten (indirect natuurlijk verdisconteerd in je leaseprijs), maar ik moest wel telkens uren vrij maken om mijn wagen te brengen/op te halen. Plus vervangend vervoer was bij minder dan 48 uur bij de dealer voor eigen kosten (afhankelijk van je contract).

Ik rijd ook een stuk minder prettig als ik weet dat er van alles aan de hand zou kunnen zijn, dus in mijn geval als leaserijder was dit juist wel een belangrijke variabele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Atratus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:18:
[...]

Ik vind betrouwbaarheid juist een zeer belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe (lease-)auto. Ik had als voorloop auto een Opel Tigra gekregen en ik vond het bijzonder frustrerend om de dealer op frequente basis te moeten bezoeken. Ook al zijn het niet mijn kosten (indirect natuurlijk verdisconteerd in je leaseprijs), maar ik moest wel telkens uren vrij maken om mijn wagen te brengen/op te halen. Plus vervangend vervoer was bij minder dan 48 uur bij de dealer voor eigen kosten (afhankelijk van je contract).

Ik rijd ook een stuk minder prettig als ik weet dat er van alles aan de hand zou kunnen zijn, dus in mijn geval als leaserijder was dit juist wel een belangrijke variabele.
Iedere auto houdt het tegenwoordig toch wel 4-5 jaar vol zonder grote problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 21:52
Leolinedance schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:46:
[...]

Iedere auto houdt het tegenwoordig toch wel 4-5 jaar vol zonder grote problemen?
Ik weet niet wat jouw definitie van grote problemen zijn, maar bij mijn Renault van 3 jaar oud (~150k km) is de airco lek geweest en paar maanden daarna de verwarming kapot gegaan, wat kabels her en der vervangen om een foutmelding van de airbag op te lossen, de boordcomputer vervangen omdat ze die niet meer uit konden lezen en allerlei reparaties aan sensoren en slangen van de turbo zodat ik weer van de rode en oranje lampjes was verlost. Ook collega's met een Renault megane, hebben dergelijke problemen. Dus nee, helaas houden niet alle auto's het 4-5 jaar vol zonder grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atratus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 11:18:
[...]

Nou, ik sluit me toch aan bij de opmerking van Leolinedance, slechte auto's worden niet meer gemaakt. Als je een nieuwe auto leased, is het eigenlijk altijd een betrouwbare auto. Iig de eerste jaren.

Betrouwbare auto's doen zich gelden na een X aantal jaren. Als je occasions koopt, wordt het veel belangrijker.
--Niels-- schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:02:
[...]

Ik weet niet wat jouw definitie van grote problemen zijn, maar bij mijn Renault van 3 jaar oud (~150k km) is de airco lek geweest en paar maanden daarna de verwarming kapot gegaan, wat kabels her en der vervangen om een foutmelding van de airbag op te lossen, de boordcomputer vervangen omdat ze die niet meer uit konden lezen en allerlei reparaties aan sensoren en slangen van de turbo zodat ik weer van de rode en oranje lampjes was verlost. Ook collega's met een Renault megane, hebben dergelijke problemen. Dus nee, helaas houden niet alle auto's het 4-5 jaar vol zonder grote problemen.
Het zijn vooral storingslampjes begrijp ik, dat zijn wat mij betreft zeker geen grote problemen. Airco/verwarming is vervelend, maar ook dat zou ik geen groot probleem noemen. Maar goed, daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Anoniem: 654400 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:40:
[...]

Nou, ik sluit me toch aan bij de opmerking van Leolinedance, slechte auto's worden niet meer gemaakt. Als je een nieuwe auto leased, is het eigenlijk altijd een betrouwbare auto. Iig de eerste jaren.

Betrouwbare auto's doen zich gelden na een X aantal jaren. Als je occasions koopt, wordt het veel belangrijker.

[...]

Het zijn vooral storingslampjes begrijp ik, dat zijn wat mij betreft zeker geen grote problemen. Airco/verwarming is vervelend, maar ook dat zou ik geen groot probleem noemen. Maar goed, daar zullen de meningen ongetwijfeld over verschillen.
Even voor de duidelijkheid. Ik reageerde op een aanname/veronderstelling aan jouw kant dat betrouwbaarheid volgens jou voor leaserijders geen belangrijke factor zou zijn. Ik reageerde daar op door aan te geven dat dit in mijn geval dus wel het geval was/is.

Als ik veelvuldig naar de dealer zou moeten vanwege storingen, zoals: lampjes, defecte airco, elektronische problemen en ga zo maar door, dan ervaar ik dat als onbetrouwbaar en als vervelend. Het kost mij immers (veel) tijd om telkens weer afspraken te maken en de auto kwijt te zijn.

Ik voer geen discussie of er nog slechte auto's worden gemaakt (is wat mij betreft niet hetzelfde als een onbetrouwbare auto). Elke auto (ongeacht merk/type) kan bepaalde (structurele) mankementen hebben. Ik heb wel een beeld gevormd door verschillende berichtgevingen rondom bijvoorbeeld (oude) modellen van Renault en Alfa Romeo en dat beeld is mede bepalend in mijn keuze voor een nieuwe leaseauto.

Ik heb zojuist mijn 3de Seat Leon in ontvangst genomen en dat komt voor een groot gedeelte door nooit problemen te hebben gehad. Natuurlijk kies ik ook voor look & feel en ook daar dik tevreden. Het is een combinatie van en dus ook wel degelijk betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Aan een auto waar niks op zit qua gadgets/luxe, gaat ook weinig kapot. Niet omdat ie van hogere kwaliteit is, maar omdat ie van lagere kwaliteit is.
Deze redenatie zegt mij voldoende. Je hebt helemaal gelijk :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:28

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Betrouwbaarheid lijkt mij voor de lease-rijder dan ook geen belangrijke factor.
Tot je een paar keer in het jaar bij de garage staat ivm. allerlei rare klachten in plaats van gewoon geld te verdienen. :| Ik had een jaar of 8 geleden zo'n Peugeot 307 waar ik dat mee had. Natuurlijk een lease-auto dus de kosten waren niet mijn zorg, maar iedere keer bij die ^%$*&^Peugeot-dealer staan en dat de auto dan toch niet klaar is en ze vergeten zijn om je te bellen...

Maar ik ben het er wel mee eens, ook de kwalitatief mindere merken doen het tegenwoordig zeker de eerste vier jaar allemaal wel prima. Dat neemt niet weg dat ik mijn oerbetrouwbare Citroën wel al na anderhalf jaar met 30k op de teller ga inruilen op een even betrouwbare auto van betere kwaliteit. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Toch altijd die Franse auto's met problemen. ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
--Niels-- schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:02:
[...]

Uitzonderingen zijn er altijd, maar in algemene zin kun je wel zeggen dat een auto 4 jaar probleemloos mee moet gaan? Lees de Autoweek er maar op na, daar worden auto's na 100k km uit elkaar geschroefd en is er zelden iets mis mee. Ook de APK keuring is pas na 3 jaar, wat ook wel iets aan wil geven (al staat dit uiteraard los van zaken als airco).

Stel dat je in 4 jaar tijd nou een keer een 'groot' defect hebt is dat toch wel te overzien? Het kost je immers niets. Ik heb een regelunit en een raammechanisme kapot gehad van mijn leaseauto maar deze zijn beiden bij regulier onderhoud meegenomen. Dan merk je er dus helemaal niks van. En mocht ik wel een keertje extra naar de dealer moeten, de koffie smaakt er prima en ze hebben wifi :)

Renault zie ik hier een aantal keer voorbij komen, die staan wel om problemen bekend. Evenals de Peugeot 307. Vooroordeel of niet, bij mij komt er geen Franse auto meer in. Al reed de 306 wel heerlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door Leolinedance op 08-06-2015 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Leolinedance schreef op maandag 08 juni 2015 @ 07:32:
[...]

Uitzonderingen zijn er altijd, maar in algemene zin kun je wel zeggen dat een auto 4 jaar probleemloos mee moet gaan? Lees de Autoweek er maar op na, daar worden auto's na 100k km uit elkaar geschroefd en is er zelden iets mis mee. Ook de APK keuring is pas na 3 jaar, wat ook wel iets aan wil geven (al staat dit uiteraard los van zaken als airco).

Stel dat je in 4 jaar tijd nou een keer een 'groot' defect hebt is dat toch wel te overzien? Het kost je immers niets. Ik heb een regelunit en een raammechanisme kapot gehad van mijn leaseauto maar deze zijn beiden bij regulier onderhoud meegenomen. Dan merk je er dus helemaal niks van. En mocht ik wel een keertje extra naar de dealer moeten, de koffie smaakt er prima en ze hebben wifi :)

Renault zie ik hier een aantal keer voorbij komen, die staan wel om problemen bekend. Evenals de Peugeot 307. Vooroordeel of niet, bij mij komt er geen Franse auto meer in. Al reed de 306 wel heerlijk...
Toch ligt het anders dan je denkt. Bijvoorbeeld: ZZP'ers factureren per uur. Elke keer dat je naar de dealer moet om je auto te halen en brengen kost het gewoon keiharde munten. Want je bent niet facturabel. Beter dus om een kwalitatief betrouwbaar product te kopen. En de franse rommel lekker links laten liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Tylen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:27:
[...]

Toch ligt het anders dan je denkt. Bijvoorbeeld: ZZP'ers factureren per uur. Elke keer dat je naar de dealer moet om je auto te halen en brengen kost het gewoon keiharde munten. Want je bent niet facturabel. Beter dus om een kwalitatief betrouwbaar product te kopen. En de franse rommel lekker links laten liggen :+
Nu heb je het over een ZZP'er, dus dat geldt lang niet voor alle leaserijders. Daarnaast, wat zijn die paar uurtjes op een paar jaar? Het zou voor mij persoonlijk in ieder geval geen doorslaggevend argument zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 19:21

KabalA!

[ No-Life ]

Leolinedance schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:31:
[...]

Nu heb je het over een ZZP'er, dus dat geldt lang niet voor alle leaserijders. Daarnaast, wat zijn die paar uurtjes op een paar jaar? Het zou voor mij persoonlijk in ieder geval geen doorslaggevend argument zijn.
Die paar uurtjes zijn inderdaad niet veel als het 1 keer in het jaar gebeurt. Maar ik heb het ook gehad met een auto dat ik elke week wel 'ff twee tellen' naar de garage moest. Dan word ik er echt niet goed van en zou ik hem het liefst tegen een boom aanzetten :X
Overigens geen ZZP'er :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
KabalA! schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:45:
[...]

Die paar uurtjes zijn inderdaad niet veel als het 1 keer in het jaar gebeurt. Maar ik heb het ook gehad met een auto dat ik elke week wel 'ff twee tellen' naar de garage moest. Dan word ik er echt niet goed van en zou ik hem het liefst tegen een boom aanzetten :X
Overigens geen ZZP'er :)
Lijkt mij dat dat pure pech is en dat dit je met ieder merk kan gebeuren. Ik heb dit nog nooit gehoord bij ons wagenpark, en daar zitten, Renaults, Volvo's, BMW's, VW's, Mitsubishi's en Mercedes/Ford bedrijfsbussen in.

Maar dan nog, iedereen heeft andere prioriteiten. Gelukkig maar, anders zou het maar saai worden op de weg ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Leolinedance op 08-06-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:00

ralpje

Deugpopje

[...]

Ik ben dan wel geen ZZP'er, maar mijn baas verdient z'n geld (en dus ook mijn salaris) door mij tegen een bepaald uurtarief weg te zetten bij een klant. Als ik een auto kies (of geleverd krijg) waarmee ik (laten we zeggen) elke maand 4 uur minder facturabel ben, dan denk ik ook wel dat er vragen gesteld gaan worden hoor.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dan breng je die wagen na het werk en vraag je vervangend vervoer?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik heb met m'n C-klasse ook al meerdere keren terug moeten gaan naar de garage. 1x recall, meerdere keren issues met het stuurslot, waardoor de auto niet wil starten. Dat laatste is trouwens niet opgelost, stuurslot gaat er nog steeds niet altijd op, maar ik denk dat ze de validatie eruit gesloopt hebben of het stuurslot eraf is gegaan voordat je kan starten. Dus heb er nu geen last van, maar de auto staat dus niet altijd op stuurslot. Het is dat het niet m'n eigen auto is, dus als hij gejat wordt, dikke pech.....
Vandaag weer een nieuw probleem. Toerenteller geeft aantal toeren + 1500 aan, dus stationair geeft hij 2100 aan en als je de motor afzet dan geeft hij 1500 aan. Ben niet echt overtuigd over de betrouwbaarheid van deze auto.
Wel altijd vervangend vervoer gekregen, dus tijd die ik kwijt was is minimaal. Krijg altijd een B-klasse, is toch een stuk minder dan een C.

[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 08-06-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Er staat ook BIJVOORBEELD. Dit geld ook gewoon voor werknemer in loondienst waar de werkgever geld per uur voor vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 10:43
Iemand toevallig goede ervaringen met Shortlease? Ik ga volgende week beginnen bij mijn nieuwe werkgever en deze wil graag voor mijn 1e contractjaar een shortlease auto aanschaffen. Zelf zou ik graag een Volvo V40 rijden maar ik weet niet of dit binnen het budget van € 850,- per maand valt (op basis van 12 maanden- waarvan maandelijks opzegbaar en 40.000km per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JerryJ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:03:
Iemand toevallig goede ervaringen met Shortlease? Ik ga volgende week beginnen bij mijn nieuwe werkgever en deze wil graag voor mijn 1e contractjaar een shortlease auto aanschaffen. Zelf zou ik graag een Volvo V40 rijden maar ik weet niet of dit binnen het budget van € 850,- per maand valt (op basis van 12 maanden- waarvan maandelijks opzegbaar en 40.000km per jaar)
Shortlease is echt godsgruwelijk duur... dus bereid je maar voor.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-06 07:15
JerryJ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:03:
Blankert is redelijk scherp in de shortlease. Ze hebben ook wat verhuurbedrijven (onder andere naam, kan er zo even niet opkomen) door het land zitten waar je kunt ophalen/inleveren.
HIeronder de link met de volvo's gaat misschien net lukken als je ze even belt :+
Gaat je werkgever bij Avis ofzo shortleasen dan kost dat vaak klauwen met geld.

http://www.blankertshortl...=&budget_from=&budget_to=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 10:43
thefox154 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Blankert is redelijk scherp in de shortlease. Ze hebben ook wat verhuurbedrijven (onder andere naam, kan er zo even niet opkomen) door het land zitten waar je kunt ophalen/inleveren.
HIeronder de link met de volvo's gaat misschien net lukken als je ze even belt :+
Gaat je werkgever bij Avis ofzo shortleasen dan kost dat vaak klauwen met geld.

http://www.blankertshortl...=&budget_from=&budget_to=
Thanks, ik zal ze eens een mailtje sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 20:54
(jarig!)
JerryJ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:31:
[...]

Thanks, ik zal ze eens een mailtje sturen :)
Laat je even weten of de tarieven inc of ex btw zijn?
Zie dat op de site niet staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atratus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:01:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Ik reageerde op een aanname/veronderstelling aan jouw kant dat betrouwbaarheid volgens jou voor leaserijders geen belangrijke factor zou zijn. Ik reageerde daar op door aan te geven dat dit in mijn geval dus wel het geval was/is.

Als ik veelvuldig naar de dealer zou moeten vanwege storingen, zoals: lampjes, defecte airco, elektronische problemen en ga zo maar door, dan ervaar ik dat als onbetrouwbaar en als vervelend. Het kost mij immers (veel) tijd om telkens weer afspraken te maken en de auto kwijt te zijn.

Ik voer geen discussie of er nog slechte auto's worden gemaakt (is wat mij betreft niet hetzelfde als een onbetrouwbare auto). Elke auto (ongeacht merk/type) kan bepaalde (structurele) mankementen hebben. Ik heb wel een beeld gevormd door verschillende berichtgevingen rondom bijvoorbeeld (oude) modellen van Renault en Alfa Romeo en dat beeld is mede bepalend in mijn keuze voor een nieuwe leaseauto.

Ik heb zojuist mijn 3de Seat Leon in ontvangst genomen en dat komt voor een groot gedeelte door nooit problemen te hebben gehad. Natuurlijk kies ik ook voor look & feel en ook daar dik tevreden. Het is een combinatie van en dus ook wel degelijk betrouwbaarheid.
Met alle respect hoor, maar je illustreert wat ik bedoel door een Seat Leon te leasen. Dat zijn qua betrouwbaarheid in principe niet zo'n goede auto's. Zie ook hier:

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/314

Index van 186, gemiddelde is 100, lager is beter. Reliabilityindex.com is een uitstekende website, dit is de index:
As a guideline, the average RI number on the 250 models we compare is 100.The Reliability Index figure is calculated as a combination of:
the number of times a car fails,
the cost of repairing it,
the average amount of time it spends off the road due to repairs
the average age and mileage of the vehicles we have on our books.
VAG heeft in NL onterecht een uitstekende reputatie. Dat terwijl er legio problemen zijn geweest met DSG bakken, TSI motoren, pompverstuiver diesels etc. etc.

MAAR: omdat je een nieuwe auto leased, merk je daar allemaal niet zo veel van en heb je het idee in een heel betrouwbare auto te rijden. Dat bedoel ik dus ;)
Jazzy schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:11:
[...]
Tot je een paar keer in het jaar bij de garage staat ivm. allerlei rare klachten in plaats van gewoon geld te verdienen. :| Ik had een jaar of 8 geleden zo'n Peugeot 307 waar ik dat mee had. Natuurlijk een lease-auto dus de kosten waren niet mijn zorg, maar iedere keer bij die ^%$*&^Peugeot-dealer staan en dat de auto dan toch niet klaar is en ze vergeten zijn om je te bellen...

Maar ik ben het er wel mee eens, ook de kwalitatief mindere merken doen het tegenwoordig zeker de eerste vier jaar allemaal wel prima. Dat neemt niet weg dat ik mijn oerbetrouwbare Citroën wel al na anderhalf jaar met 30k op de teller ga inruilen op een even betrouwbare auto van betere kwaliteit. :)
Ik kan me helemaal voorstellen dat als je een nieuwe auto rijdt en dat gewend bent, de verwachtingen ook hoog zijn. De standaard van Franse en Italiaanse auto's lag 8 jaar geleden nog een stuk lager.

Even ter vergelijking, dit is de 306:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/267

En dit is de 308:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/268

Gemiddeld betrouwbaar voor zijn leeftijd (306: index 95, 308: index 85, Leon: index 186), een stuk beter dan bijvoorbeeld een Seat Leon...

Franse auto's hebben nog steeds een slechte reputatie, dat is niet meer terecht en vaak gebaseerd op vooroordelen en "hearsay". Als er iets kapot gaat aan een Clio, word er sneller de link gelegd met de Franse afkomst. Ik kijk liever naar dit soort info, waar duizenden auto's worden opgenomen in een enorme database.

Slechte exemplaren kunnen er altijd tussen zitten, je kunt simpelweg pech hebben.

Even in het algemeen (niet specifiek op jou gericht), mijn punt was dus:

Met betrekking tot de keuze voor een lease-auto is betrouwbaarheid een relatief onbelangrijke factor.

Ik heb daar de volgende 3 argumenten voor:
1. Je draait niet zelf voor de kosten op.
2. Je rijdt een nieuwe auto, de statistieken laten zien dat er aan nieuwe auto's heel weinig kapot gaat de eerste jaren
3. Als het gaat om een nieuw model, WEET je niet wat de betrouwbaarheid precies gaat doen. Je kunt kijken naar de voorganger, daar is een nieuw model vaak op gebaseerd, maar soms wordt er een heel nieuw platform ontwikkeld (nieuwe Passat en A4 bijvoorbeeld).

Want als je betrouwbaarheid extreem belangrijk vindt, is leasen sowieso een goed idee tenzij je privé een nieuwe auto kunt betalen. Dat is 1 van de mooie dingen aan leasen :)
fredkroket schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:57:
[...]

Deze redenatie zegt mij voldoende. Je hebt helemaal gelijk :+ .
Het klinkt contra-intuitief en ik begrijp dat je er moeite mee hebt.

Aan een Suzuki Alto van 10 jaar oud gaat gemiddeld genomen minder kapot dan aan een Mercedes S-klasse van 10 jaar oud. Betekent dat dat de kwaliteit hoger ligt?

Imo niet, omdat er met een Alto laag wordt gemikt. Een heel simpel produkt is makkelijk betrouwbaar te maken. (niks mis met Suzuki's, ik heb zelf ook Suzuki gereden)

Vandaar ook de vergelijking met motorblokken. Als de nieuwe VEA motoren van Volvo betrouwbaar blijken te zijn, zijn ze van ZEER hoge kwaliteit omdat ze veel vermogen kunnen genereren bij een laag verbruik en lage uitstoot.

Iedereen kan een betrouwbaar dieselblok bouwen van 75 pk, dat niet kapot te krijgen is. Lowtech is doorgaans betrouwbaar.

Maar mijns inziens is kwaliteit meer dan alleen dat.

Nog een voorbeeld: de meest betrouwbare auto's die VAG maakt, zijn Skoda's. Betekent dat dat een Skoda van hogere kwaliteit is dan een Audi? Imo niet, in een Skoda liggen bijvoorbeeld doorgaans de "lagere" blokjes met een relatief laag specifiek vermogen. Die blijven veel langer heel dan de meer geavanceerde technieken in een Audi (DSG, dikke diesels met hoge compressie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Helder verhaal. Ik heb sowieso het idee dat er heus niet zoveel verschil meer zit tussen (de betrouwbaarheid van) auto's en dat je je altijd bewust moet zijn dat persoonlijke ervaringen natuurlijk nooit de werkelijkheid vertegenwoordigen.

Ik heb 150k op een 207 gezet en nog geen kapot koplampje gehad. Daarna kreeg ik een (voorloop) Corsa waarin ik in 3 maanden tijd 3 verschillende problemen gehad heb. En daar stond nog maar 25k op de teller ofzo. Was blij dat ik daarna mijn DS3 kreeg. Maar ik denk als je 10.000 Corsa's naast 10.000 207's zet (allebei met een vergelijkbare 1.6 diesel motor ofzo) en je gaat deze 20.000 auto's onder precies dezelfde omstandigheden belasten dat er niet veel verschil meer zit in mate van uitval etc. Die hele autotechniek is toch zo verbeterd de laatste 20 jaar, dat is allemaal naar elkaar gegroeid.

Ook bij een Peugeot kan je een maandagochtend model hebben, ook bij een Seat, ook bij een Volkswagen. Ik geloof niet meer zo in die verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

FreakNL schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:24:
Helder verhaal. Ik heb sowieso het idee dat er heus niet zoveel verschil meer zit tussen (de betrouwbaarheid van) auto's en dat je je altijd bewust moet zijn dat persoonlijke ervaringen natuurlijk nooit de werkelijkheid vertegenwoordigen.

Ik heb 150k op een 207 gezet en nog geen kapot koplampje gehad. Daarna kreeg ik een (voorloop) Corsa waarin ik in 3 maanden tijd 3 verschillende problemen gehad heb. En daar stond nog maar 25k op de teller ofzo. Was blij dat ik daarna mijn DS3 kreeg. Maar ik denk als je 10.000 Corsa's naast 10.000 207's zet (allebei met een vergelijkbare 1.6 diesel motor ofzo) en je gaat deze 20.000 auto's onder precies dezelfde omstandigheden belasten dat er niet veel verschil meer zit in mate van uitval etc. Die hele autotechniek is toch zo verbeterd de laatste 20 jaar, dat is allemaal naar elkaar gegroeid.

Ook bij een Peugeot kan je een maandagochtend model hebben, ook bij een Seat, ook bij een Volkswagen. Ik geloof niet meer zo in die verschillen.
Tegenwoordig gebruiken de merken bijna allemaal dezelfde onderdelen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 654400 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:16:
Met betrekking tot de keuze voor een lease-auto is betrouwbaarheid een relatief onbelangrijke factor.

Je kunt het herhalen, vet drukken, drie argumenten geven en allemaal nog een keertje extra uitleggen maar ook dit is een voorbeeld van persoonlijke voorkeur. Jij vindt dit niet belangrijk, anderen kunnen dat wel vinden en hebben boven jou ook uitgelegd waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 06:06

Iedereen kan een betrouwbaar dieselblok bouwen van 75 pk, dat niet kapot te krijgen is. Lowtech is doorgaans betrouwbaar.

Nog een voorbeeld: de meest betrouwbare auto's die VAG maakt, zijn Skoda's. Betekent dat dat een Skoda van hogere kwaliteit is dan een Audi? Imo niet, in een Skoda liggen bijvoorbeeld doorgaans de "lagere" blokjes met een relatief laag specifiek vermogen. Die blijven veel langer heel dan de meer geavanceerde technieken in een Audi (DSG, dikke diesels met hoge compressie).
Zover ik weet liggen er exact dezelfde blokken in skoda's dan dat er in VW's liggen, met een paar exotische uitzonderingen. (den aan Golf R, Passat BiTDI, Pheatons en Touaregs)
Dus op dat vlak zijn ze gelijk. Niet echt betrouwbaarder noch het omgekeerde.

Ah, en die dikke Audi diesels hebben een lagere compressieverhouding (~1:17) dan al de TDI's in VW's en Skoda's (~1:19). Het is maar dat je het weet.

En laat er relatief betrouwbaar dieselblok met pakweg 75 pk, een 1.9SDI diesel, nou net een heel hoge compressieverhouding (~1:22) hebben. ;)

Dus je hele laag vermogen lage compressie low tech blok betrouwbaarheid versus hoge compressie geavanceerder blok waar meer mis mee kan gaan stelling klopt niet 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door AndRo555 op 08-06-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
DennusB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:04:
[...]

Shortlease is echt godsgruwelijk duur... dus bereid je maar voor.
Het is echt belachelijk duur idd... ik ging bij mn vorige werkgever weg waar ik in een Focus reed. Toen ik wegging bleef de Focus bij hun, maar ging naar een andere collega die hetzelfde leasebudget had, en die in een Skoda Citigo reed in de shortlease. Voor hetzelfde geld rij je dus 2 klasses hoger :X

Kijk trouwens ook eens bij autoverhuurbedrijven - shortlease klinkt hip omdat het woord "lease" erin zit, maar soms is een normaal autoverhuurbedrijf nog goedkoper dan shortlease. Alleen niemand kijkt ernaar, omdat het niet hip klinkt :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:57
Jazzy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:37:
[...]

Je kunt het herhalen, vet drukken, drie argumenten geven en allemaal nog een keertje extra uitleggen maar ook dit is een voorbeeld van persoonlijke voorkeur. Jij vindt dit niet belangrijk, anderen kunnen dat wel vinden en hebben boven jou ook uitgelegd waarom.
Het blijft een mening, maar daarom geeft hij ook aan dat hij drie argumenten heeft voor zijn stelling. Ik moet zeggen dat ik het valide argumenten vind en er ongeveer hetzelfde over denk. Dit betekent niet dat anderen hun keuze niet (mogen) baseren op betrouwbaarheid.
Ik ga ook mee in het feit dat het hebben van een bepaalde reputatie qua betrouwbaarheid niet altijd meer even correct of eerlijk is. Het afgeven op Franse auto's, omdat opa er vroeger eentje had die stuk is gegaan. Of omdat je een vriend van een vriend kent die problemen had. Ik denk dat het m.b.t. tot 'autoproblemen' nivelleert en men door een bepaalde mindset/voorkeur toch eerder problemen ziet bij een autokeuze die je zelf niet zou maken. Een vorm van cognitieve dissonantie eigenlijk.

Maar, ontopic: iedereen moet gewoon de auto kiezen waar hij/zij zich goed bij voelt, niemand anders hoeft er in te rijden :) Of je nu kiest op prijs, kleur, betrouwbaarheid of wat dan ook. Al is de kleur natuurlijk obvious en de betrouwbaarheid blijft min of meer onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik heb het idee dat ik verkeerd begrepen werd, vandaar nog even in het kort mijn standpunt.

Nog niemand heeft mij uitgelegd hoe ze betrouwbaarheid mee laten wegen in hun keuze voor een lease-auto, volgens mij. Please correct me if I'm wrong.

Jij gaat van een DS3 naar een Benz C350e toch? Een C350e is technisch zeer complex en voorzien van allerlei toeters en bellen. Voorbeeld: luchtvering = waanzinnig comfortabel maar wel onderhoudsgevoelig.

Ik vind een C350e een waanzinnig gave auto, ik gun iedereen zo iets moois, maar ik zou in alle eerlijkheid niet de stelling aan durven dat er minder aan kapot gaat dan aan een veel simpelere DS3.
AndRo555 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:38:
[...]

Zover ik weet liggen er exact dezelfde blokken in skoda's dan dat er in VW's liggen, met een paar exotische uitzonderingen. (den aan Golf R, Passat BiTDI, Pheatons en Touaregs)
Dus op dat vlak zijn ze gelijk. Niet echt betrouwbaarder noch het omgekeerde.

Ah, en die dikke Audi diesels hebben een lagere compressieverhouding (~1:17) dan al de TDI's in VW's en Skoda's (~1:19). Het is maar dat je het weet.

En laat er relatief betrouwbaar dieselblok met pakweg 75 pk, een 1.9SDI diesel, nou net een heel hoge compressieverhouding (~1:22) hebben. ;)

Dus je hele laag vermogen lage compressie low tech blok betrouwbaarheid versus hoge compressie geavanceerder blok waar meer mis mee kan gaan stelling klopt niet 100%.
Fair enough, thnx :)

Als je kijkt naar de top 10 van de minst betrouwbare automerken qua motorische failures, staan Audi en VW daar in maar Skoda niet.

Engine reliability - bottom 10 brands according to Warranty Direct
1. MG Rover (failure rate: 1 in 13)
2. Audi (failure rate: 1 in 27)
3. Mini (failure rate: 1 in 40)
4. Saab (failure rate: 1 in 40)
5. Vauxhall (failure rate: 1 in 41)
6. Peugeot (failure rate: 1 in 44)
7. BMW (failure rate: 1 in 45)
8. Renault (failure rate: 1 in 46)
9. Volkswagen (failure rate: 1 in 52)
10. Mitsubishi (failure rate: 1 in 59)

Skoda's worden ongetwijfeld vaker verkocht met een "kleine" motorisering dan een Audi. Ik denk dat daar het grootste verschil in zit. Heb jij een andere verklaring voor deze top 10 (eigenlijk "bottom 10") waarin Skoda ontbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dan zou je Seat ook nog mee moeten nemen ;)
Haal de motorkap van de laatste generaties Seat open, of bijv de stoelen eruit, en je ziet allemaal Audi en VW onderdelen.

Echter, wat ik ooit heb begrepen: innovatie zit in de VW en Audi, en daarmee de nieuwste onderdelen. BIj de Seat en Skoda zouden ze dan gebruik maken van onderdelen die al langer in productie zijn. Mogelijk dat daar nog een betrouwbaarheids verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 22:27

Bever!

3

Ze gebruiken dezelfde motoren dus dat valt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 654400 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:05:
Jij gaat van een DS3 naar een Benz C350e toch? Een C350e is technisch zeer complex en voorzien van allerlei toeters en bellen. Voorbeeld: luchtvering = waanzinnig comfortabel maar wel onderhoudsgevoelig.

Ik vind een C350e een waanzinnig gave auto, ik gun iedereen zo iets moois, maar ik zou in alle eerlijkheid niet de stelling aan durven dat er minder aan kapot gaat dan aan een veel simpelere DS3.
Nu ben je zelf ook in de war. Ik zei dat ik van een betrouwbare Citroën naar een kwalitatief betere Mercedes ga.

Verder praat je ook nu weer in stellige waarheden:
luchtvering = waanzinnig comfortabel maar wel onderhoudsgevoelig
Hoe onderhoudsgevoelig, waar baseer je dat op? En hoe complex is de automatisch geschakelde handbak van mijn jonge Citroën waarmee ik al drie keer bij de dealer terug ben geweest? En gaat het nu weer over kwaliteit of over de betrouwbaarheid? Of de uiterst niet-complexe vloermatten van mijn laatste Skoda die na 30k kilometer compleet verpulverd waren terwijl die van een Audi gewoon heel blijven?

En opeens zitten we weer in een theoretische discussie over pietluttigheden waarbij er gewoon niet één waarheid is. Laat dat toch gewoon rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:54:
[...]

Nu ben je zelf ook in de war. Ik zei dat ik van een betrouwbare Citroën naar een kwalitatief betere Mercedes ga.
Ah I see, dat "oerbetrouwbare" zei je zonder een greintje ironie.

[...]

Hoe onderhoudsgevoelig, waar baseer je dat op? En hoe complex is de automatisch geschakelde handbak van mijn jonge Citroën waarmee ik al drie keer bij de dealer terug ben geweest? En gaat het nu weer over kwaliteit of over de betrouwbaarheid? Of de uiterst niet-complexe vloermatten van mijn laatste Skoda die na 30k kilometer compleet verpulverd waren terwijl die van een Audi gewoon heel blijven?

En opeens zitten we weer in een theoretische discussie over pietluttigheden waarbij er gewoon niet één waarheid is. Laat dat toch gewoon rusten.
Airmatic geeft bij Mercedessen relatief vaak problemen, dat is een bekend zwak punt. Heel makkelijk te Googlen. Net als bijvoorbeeld DSG bij VAG een bekend zwak punt is. Bij mijn eigen auto zijn de verstuivers een bekend zwak punt.

Betrouwbaarheid is wat mij betreft een onderdeel van kwaliteit, zoals ik eerder heb betoogd. Je kunt het dus over beiden tegelijk hebben.

Welke "pietluttigheden" zouden naar jouw mening nu rust verdienen? Ik vind het gewoon een interessante discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 654400 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:25:
Ik vind het gewoon een interessante discussie.
Okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 19:50
Jazzy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:54:
[...]

[...]

Heb jij ook een DS3 toevallig? En een gerobotiseerde handbak? Had jij het euvel dat ie er gewoon ineens mee ophield en je gewoon geen versnellingsbak meer had en als je hem 10 min liet staan dat het weer werkte?

Want dat heb ik namelijk gehad. Ik reed hiervoor VW, beiden met DSG (icm diesel motoren) en die heb ik beiden naar 160k gereden, en niks nakkes nada 0,0 problemen met beide auto's niet.

Dat zegt niks, want de een z'n ervaring is niet de ander z'n ervaring, maar ik weet wel dat bij mij over 24k km de vlag uit gaat als die DS3 er uit gaat, en dan is het weer gewoon een Duitse auto voor mij hoor.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Anoniem: 654400 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:25:
[...]

Ah I see, dat "oerbetrouwbare" zei je zonder een greintje ironie.

[...]

Airmatic geeft bij Mercedessen relatief vaak problemen, dat is een bekend zwak punt. Heel makkelijk te Googlen. Net als bijvoorbeeld DSG bij VAG een bekend zwak punt is. Bij mijn eigen auto zijn de verstuivers een bekend zwak punt.

Betrouwbaarheid is wat mij betreft een onderdeel van kwaliteit, zoals ik eerder heb betoogd. Je kunt het dus over beiden tegelijk hebben.

Welke "pietluttigheden" zouden naar jouw mening nu rust verdienen? Ik vind het gewoon een interessante discussie.
Ik heb een Golf DAG gereden. in 3 jaar op 180K km gezet. Niet geen centje pijn in de DSG gehad.

Nu heb ik een S-Tronic Audi en staat net op 50K km en ook hier nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Bever! schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:52:
Ze gebruiken dezelfde motoren dus dat valt ook mee.
Toch zit er verschil in. Audi heeft altijd een paar pk's meer dan de andere merken ;)

Ben het wel met je eens hoor ;) Motormanagement zal wel iets anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Just_A_User schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:29:
[...]

Heb jij ook een DS3 toevallig? En een gerobotiseerde handbak? Had jij het euvel dat ie er gewoon ineens mee ophield en je gewoon geen versnellingsbak meer had en als je hem 10 min liet staan dat het weer werkte?

Want dat heb ik namelijk gehad. Ik reed hiervoor VW, beiden met DSG (icm diesel motoren) en die heb ik beiden naar 160k gereden, en niks nakkes nada 0,0 problemen met beide auto's niet.

Dat zegt niks, want de een z'n ervaring is niet de ander z'n ervaring, maar ik weet wel dat bij mij over 24k km de vlag uit gaat als die DS3 er uit gaat, en dan is het weer gewoon een Duitse auto voor mij hoor.
Nee, dat euvel heb ik nog niet gehad. Vanmorgen wel weer doodleuk een kilometer of 10 over een 80 km/h weg gereden terwijl de bak in z'n 3 bleef staan en niet naar 4 of 5 wilde opschakelen. :) Ik wilde eigenlijk ook weer terug naar Volkswagen of Skoda, daar heb ik altijd zonder noemenswaardige issues mee gereden maar het is een andere Duitser geworden. Over een paar weken ruil ik mijn DS3 van anderhalf jaar oud dus mooi in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 19:50
Jazzy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:41:
[...]

Nee, dat euvel heb ik nog niet gehad. Vanmorgen wel weer doodleuk een kilometer of 10 over een 80 km/h weg gereden terwijl de bak in z'n 3 bleef staan en niet naar 4 of 5 wilde opschakelen. :) Ik wilde eigenlijk ook weer terug naar Volkswagen of Skoda, daar heb ik altijd zonder noemenswaardige issues mee gereden maar het is een andere Duitser geworden. Over een paar weken ruil ik mijn DS3 van anderhalf jaar oud dus mooi in. :)
Oh dat had ik. Dikke waarschuwing op het display, en als ik dan bv 50 reed, dan ging ie ook niet meer harder dan dat. Bleef ie lekker 50 rijden, wel ver in de toeren gaan. Afremmen kon wel, maar daarna kon ik ook niet meer terug naar de 50 :')

Dus, auto stilzetten, want heel veel andere mogelijkheden had je niet, en dan, als je stil stond, kon je dus de sleutel omdraaien wat je wilde, maar hij ondernam niet eens een poging om te starten. Gewoon dood, helemaal niks.

Als ie dan 10 min stond, en ik startte dan, dan startte en reed/schakelde ie alsof er nooit iets aan de hand is geweest. Toen is die bak vervangen, gewoon, alles, want ja, hij was stuk dit dat.

Ik zeg ja nou, dat lijkt me raar, want zit er dan een kabouter in die het ding weer repareert in die 10 min of wat? Nee het was echt opgelost. Sure, nog geen 5k km verder, weer hetzelfde. Uiteindelijk was het software en is er een standaardoplossing voor ofzo, maar mijn vertrouwen in Citroen is weg. Voor mij was dit de eerste en laatste franse auto die ik heb gereden, ik ga terug naar Duits.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

[...]

Met alle respect hoor, maar je illustreert wat ik bedoel door een Seat Leon te leasen. Dat zijn qua betrouwbaarheid in principe niet zo'n goede auto's. Zie ook hier:

Index van 186, gemiddelde is 100, lager is beter. Reliabilityindex.com is een uitstekende website, dit is de index:
Ik ga het voor de laatste keer (nog een keer) uitleggen. Ik reageerde op jouw eerder genoemde aanname/veronderstelling dat betrouwbaarheid voor leaserijders geen belangrijke factor is. Dat is bij mij dus wel degelijk het geval. Ik zeg dus niet voor alle leaserijders, ik zeg voor mij als leaserijder dat het uit maakt.

Met het leasen van een Seat Leon illustreer ik in dit geval alleen dat ik een Seat Leon lease en dat doe ik dus mede op basis van mijn gevoel bij de betrouwbaarheid. Dat is mijn weloverwogen keuze geweest op basis van eigen ervaringen en daar heb ik geen enkele site voor gebruikt. Dus je mag me vermaken met allerlei sites met data en ga zo maar door over de betrouwbaarheid van deze specifieke wagen, maar mijn eigen ervaringen tellen zwaarder. Onder aan de streep moet ik de facturen betalen (zzp) en kies ik waar ik mij het beste bij voel en daar weegt de factor betrouwbaarheid in mijn geval zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Atratus schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:47:
[...]

Ik ga het voor de laatste keer (nog een keer) uitleggen. Ik reageerde op jouw eerder genoemde aanname/veronderstelling dat betrouwbaarheid voor leaserijders geen belangrijke factor is. Dat is bij mij dus wel degelijk het geval. Ik zeg dus niet voor alle leaserijders, ik zeg voor mij als leaserijder dat het uit maakt.

Met het leasen van een Seat Leon illustreer ik in dit geval alleen dat ik een Seat Leon lease en dat doe ik dus mede op basis van mijn gevoel bij de betrouwbaarheid. Dat is mijn weloverwogen keuze geweest op basis van eigen ervaringen en daar heb ik geen enkele site voor gebruikt. Dus je mag me vermaken met allerlei sites met data en ga zo maar door over de betrouwbaarheid van deze specifieke wagen, maar mijn eigen ervaringen tellen zwaarder. Onder aan de streep moet ik de facturen betalen (zzp) en kies ik waar ik mij het beste bij voel en daar weegt de factor betrouwbaarheid in mijn geval zwaar mee.
Duidelijk verhaal. Prima.

Ik vraag me wel af hoe je aanvankelijk bij de Leon bent uitgekomen? Want er is een keer een eerste Leon geweest, toch?

Mij zeggen mijn eigen ervaringen m.b.t. betrouwbaarheid erg weinig, dat is voor mij altijd n=1 (op basis van 1 enkel exemplaar), ik acht informatie uit honderden of zelfs duizenden exemplaren van datzelfde model veruit superieur. Tsja, als je bent opgevoed als biomedisch wetenschapper zie je alles in het licht van die "n".

Kijk naar de lijst met motorische "failures" die ik plaatste. Audi's zijn motorisch bijzonder onbetrouwbaar, maar alsnog heeft slechts 1 op de 27 (!) van de nieuwere Audi's te kampen met motorische "failure" (NLse woord schiet me even niet te binnen... panne?). Dat kom je dus maar zelden tegen, als je een nieuwe Audi leased. Op basis van eigen ervaringen kun je over motorische betrouwbaarheid in de praktijk niets zinnigs zeggen, is mijn conclusie uit die getallen.

Eigen ervaring/gevoel mbt comfort, kwaliteitsbeleving, rij-eigenschappen e.d. vind ik overigens wel heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Just_A_User schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:46:
[...]

Ik zeg ja nou, dat lijkt me raar, want zit er dan een kabouter in die het ding weer repareert in die 10 min of wat? Nee het was echt opgelost. Sure, nog geen 5k km verder, weer hetzelfde. Uiteindelijk was het software en is er een standaardoplossing voor ofzo, maar mijn vertrouwen in Citroen is weg. Voor mij was dit de eerste en laatste franse auto die ik heb gereden, ik ga terug naar Duits.
Tja en zo heeft iedereen wat.. Na alle allende die ik met de passat cc heb gehad (dsg's, turbo's, olieverbruik, continu noodloop, niet opende tankdoppen, etc etc etc) en letterlijk eens in de maand met die auto bij de dealer te staan ben ik helemaal klaar met de vag-spullen en no way dat er op korte termijn zoiets terugkomt. Service en vag is een woord combinatie die niet in één zin past. Zelfs zonder blozen keer op keer 90 excl laten betalen voor een bestelwagen als leenauto (touran). Dus ik blijf hier ver weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tylen schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:27:
[...]
Toch ligt het anders dan je denkt. Bijvoorbeeld: ZZP'ers factureren per uur. Elke keer dat je naar de dealer moet om je auto te halen en brengen kost het gewoon keiharde munten. Want je bent niet facturabel.
Zo reken ik als zzp'er niet, dat soort dingen doe ik gewoon in mijn vrije tijd. Als zzp'er heb je het voordeel dat je zelf kunt bepalen wanneer iets vrije tijd is. Ik werk in zo'n geval even wat langer door en kan gewoon een hele werkdag factureren.
Als ik alles waar ik tijd aan besteed in factuurbedragen moet omrekenen, kost een nachtje slaap €700. Een uurtje sporten inclusief reistijd zou dan €150 aan gemiste inkomsten betekenen? No way :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Anoniem: 654400 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:15:
[...]

Duidelijk verhaal. Prima.

Ik vraag me wel af hoe je aanvankelijk bij de Leon bent uitgekomen? Want er is een keer een eerste Leon geweest, toch?

Mij zeggen mijn eigen ervaringen m.b.t. betrouwbaarheid erg weinig, dat is voor mij altijd n=1 (op basis van 1 enkel exemplaar), ik acht informatie uit honderden of zelfs duizenden exemplaren van datzelfde model veruit superieur. Tsja, als je bent opgevoed als biomedisch wetenschapper zie je alles in het licht van die "n".

Kijk naar de lijst met motorische "failures" die ik plaatste. Audi's zijn motorisch bijzonder onbetrouwbaar, maar alsnog heeft slechts 1 op de 27 (!) van de nieuwere Audi's te kampen met motorische "failure" (NLse woord schiet me even niet te binnen... panne?). Dat kom je dus maar zelden tegen, als je een nieuwe Audi leased. Op basis van eigen ervaringen kun je over motorische betrouwbaarheid in de praktijk niets zinnigs zeggen, is mijn conclusie uit die getallen.

Eigen ervaring/gevoel mbt comfort, kwaliteitsbeleving, rij-eigenschappen e.d. vind ik overigens wel heel belangrijk.
Ik ben niet opgevoed als biomedisch wetenschapper en ik stel simpelweg mijn eigen ervaringen boven die van anderen (overigens ben ik niet doof voor wat anderen zeggen natuurlijk ;) ). Of dat nou n=1 is of niet, ik voel me er goed bij om voor deze auto te kiezen, juist vanwege mijn ervaringen. Als ik soortgelijke ervaringen zou hebben als thefox154 zou ik waarschijnlijk ook niet meer kiezen voor een VAG auto.

Ik kreeg de eerste Seat Leon als tweede voorloop auto. Ik was zo verrast door de rij-eigenschappen en het gunstige tarief, dat ik bleef hangen bij Seat. Overigens ben ik ook zeer blij met de service van de dealer. Chef werkplaats heeft mij zelfs 's avonds om half 12 nog op weg geholpen met wat vragen (totaal niet bijzonder, ging over navigatie e.d.). Voor het totaalplaatje helpt dit natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Canaria schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:53:
[...]

Zo reken ik als zzp'er niet, dat soort dingen doe ik gewoon in mijn vrije tijd. Als zzp'er heb je het voordeel dat je zelf kunt bepalen wanneer iets vrije tijd is. Ik werk in zo'n geval even wat langer door en kan gewoon een hele werkdag factureren.
Als ik alles waar ik tijd aan besteed in factuurbedragen moet omrekenen, kost een nachtje slaap €700. Een uurtje sporten inclusief reistijd zou dan €150 aan gemiste inkomsten betekenen? No way :P
Same here, maar ik ga toch wel een stevig gesprek aan als ik elke maand bij de dealer langs moet voor wat voor probleem dan ook. Ondanks dat ik een uur wel weer terug pak elders, wil ik het brengen van mijn auto naar de dealer niet als business as usual gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-06 06:06
Atratus schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:10:
[...]

Ik ben niet opgevoed als biomedisch wetenschapper en ik stel simpelweg mijn eigen ervaringen boven die van anderen (overigens ben ik niet doof voor wat anderen zeggen natuurlijk ;) ). Of dat nou n=1 is of niet, ik voel me er goed bij om voor deze auto te kiezen, juist vanwege mijn ervaringen. Als ik soortgelijke ervaringen zou hebben als thefox154 zou ik waarschijnlijk ook niet meer kiezen voor een VAG auto.

Ik kreeg de eerste Seat Leon als tweede voorloop auto. Ik was zo verrast door de rij-eigenschappen en het gunstige tarief, dat ik bleef hangen bij Seat. Overigens ben ik ook zeer blij met de service van de dealer. Chef werkplaats heeft mij zelfs 's avonds om half 12 nog op weg geholpen met wat vragen (totaal niet bijzonder, ging over navigatie e.d.). Voor het totaalplaatje helpt dit natuurlijk ook.
Inderdaad, overal op het internet staat VAG precies bekend als onbetrouwbaar, maar buiten een paar TSI blokken en een aantal DSG modellen valt het allemaal toch wel goed mee denk ik.

Zelf nog nooit echt problemen gehad ermee:
Golf 1 total loss door een vrachtwagen voor dat er ook maar iets kon fout gaan (<100k km)
Golf 3 1.9D variant, 400k km gedaan zonder problemen enkel normaal onderhoud en slijtageonderdelen.
Golf 4 1.9 SDI, 350k km. Tweede versnelling was wel vrij gaar na dat aantal km, die wou niet altijd even vlot schakelen naar tweede. En half van die km's zullen wel ongeveer gedaan zijn met het gaspedaal tegen de vloer, koude start of niet. 350k is dan toch een puike prestatie imho.
VW Touran 1.9TDI 170k, buiten een shitload aan platte banden (7) niks aan gehad. (buiten een slecht gedesigned binnenafwerking van de kofferklep, die plastieken haakjes braken af de eerste keer dat je wat meer dingen vervoerde)
Touran 1.6TDI, 160k km, heeft last gehad van een stinkende airco na een winterseizoen, was een leasewagen dus buiten een extra garagebezoek niet veel last van gehad.
Golf 6 1.6TDI, 170k km en die doet het elke dag nog goed
Passat 2.0TDI, 5k km hopelijk geen problemen.

Allemaal diesels en allemaal manuele bakken. (misschien was het dat dat ze betrouwbaar maakte vs TSI DSG's)

Bijna anderhalf miljoen km's in VW's en buiten eens een keer een spiegel die er af is gereden, de genoemde problemen, wat remblokken, remschijven, ruitenwissers, banden, voorruiten, lampen nooit echt (serieuze) structurele problemen gehad.
De nieuwe Passat is niet zozeer gekozen omdat het een betrouwbare keuze is (al hoop ik dat wel), maar omdat het de auto is die het beste pasten in het budget en wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Pff, moet je eens op Autoweek.nl kijken. Iedereen praat elkaar daar na over hoe slecht VAG is, slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat je eigen ervaringen voor die van anderen gaan, lijkt me idd logisch. Dat zal voor de meeste mensen gelden.

Belangrijke kanttekening is hier wel, dat informatie als die op Reliabilityindex.com niets met ervaringen van anderen van doen heeft. Dat is een enorme database van een bedrijf dat garanties regelt en dus uitstekend zicht heeft op wat er allemaal mis gaat met specifieke modellen. Zij houden bij hoe vaak specifieke modellen kapot gaan, hoe lang de auto uit de running is, wat de reparatie kost en vervolgens wordt het gecorrigeerd voor bouwjaar en km stand. Dit wordt gecombineerd in 1 indexcijfer, waardoor je in 1 oogopslag kunt zien hoe betrouwbaar een auto is t.o.v. andere auto's van die leeftijd en km stand. Fantastische informatie :)

Dergelijke feiten gaan voor mij altijd voor ervaringen en meningen.
Okiedo. Leuk modelletje ook, de Leon :)
Jazzy schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:24:
Pff, moet je eens op Autoweek.nl kijken. Iedereen praat elkaar daar na over hoe slecht VAG is, slaat nergens op.
Mijn beleving is eerder het tegenovergestelde. Er is daar een zeer fanatieke schare VAG fans aanwezig die nieuwsberichten becommentarieerd en andere merken structureel afkraakt.

En Autoweek zelf is over het algemeen wel HEEL positief over VAG produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
ralpje schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:26:
[...]

Ik ben dan wel geen ZZP'er, maar mijn baas verdient z'n geld (en dus ook mijn salaris) door mij tegen een bepaald uurtarief weg te zetten bij een klant. Als ik een auto kies (of geleverd krijg) waarmee ik (laten we zeggen) elke maand 4 uur minder facturabel ben, dan denk ik ook wel dat er vragen gesteld gaan worden hoor.
Met geen enkele nieuwe auto zul je 4 uur per maand bij de dealer staan (op dat ene maandagochtend pechgeval na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
JB schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:34:
Dan breng je die wagen na het werk en vraag je vervangend vervoer?
Ik word altijd netjes thuisgebracht en opgehaald voor ieder beurtje. Kost max. 1 uur per keer. Zie het punt echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
[...]

[...]

VAG heeft in NL onterecht een uitstekende reputatie. Dat terwijl er legio problemen zijn geweest met DSG bakken, TSI motoren, pompverstuiver diesels etc. etc.

MAAR: omdat je een nieuwe auto leased, merk je daar allemaal niet zo veel van en heb je het idee in een heel betrouwbare auto te rijden. Dat bedoel ik dus ;)

[...]

Ik kan me helemaal voorstellen dat als je een nieuwe auto rijdt en dat gewend bent, de verwachtingen ook hoog zijn. De standaard van Franse en Italiaanse auto's lag 8 jaar geleden nog een stuk lager.

Even ter vergelijking, dit is de 306:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/267

En dit is de 308:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/268

Gemiddeld betrouwbaar voor zijn leeftijd (306: index 95, 308: index 85, Leon: index 186), een stuk beter dan bijvoorbeeld een Seat Leon...

Franse auto's hebben nog steeds een slechte reputatie, dat is niet meer terecht en vaak gebaseerd op vooroordelen en "hearsay". Als er iets kapot gaat aan een Clio, word er sneller de link gelegd met de Franse afkomst. Ik kijk liever naar dit soort info, waar duizenden auto's worden opgenomen in een enorme database.

Slechte exemplaren kunnen er altijd tussen zitten, je kunt simpelweg pech hebben.

Even in het algemeen (niet specifiek op jou gericht), mijn punt was dus:

1. Je draait niet zelf voor de kosten op.
2. Je rijdt een nieuwe auto, de statistieken laten zien dat er aan nieuwe auto's heel weinig kapot gaat de eerste jaren
3. Als het gaat om een nieuw model, WEET je niet wat de betrouwbaarheid precies gaat doen. Je kunt kijken naar de voorganger, daar is een nieuw model vaak op gebaseerd, maar soms wordt er een heel nieuw platform ontwikkeld (nieuwe Passat en A4 bijvoorbeeld).

Want als je betrouwbaarheid extreem belangrijk vindt, is leasen sowieso een goed idee tenzij je privé een nieuwe auto kunt betalen. Dat is 1 van de mooie dingen aan leasen :)
[...]

Het klinkt contra-intuitief en ik begrijp dat je er moeite mee hebt.

Aan een Suzuki Alto van 10 jaar oud gaat gemiddeld genomen minder kapot dan aan een Mercedes S-klasse van 10 jaar oud. Betekent dat dat de kwaliteit hoger ligt?

Imo niet, omdat er met een Alto laag wordt gemikt. Een heel simpel produkt is makkelijk betrouwbaar te maken. (niks mis met Suzuki's, ik heb zelf ook Suzuki gereden)

Vandaar ook de vergelijking met motorblokken. Als de nieuwe VEA motoren van Volvo betrouwbaar blijken te zijn, zijn ze van ZEER hoge kwaliteit omdat ze veel vermogen kunnen genereren bij een laag verbruik en lage uitstoot.

Ik ben het (voor het eerst volgens mij :P ) van begin tot eind met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
[...]

Andere mensen kunnen het wel belangrijk vinden, het is echter onmogelijk met zekerheid de juiste keuze maken. Geen enkele nieuwe auto is slecht en pechgevallen kun je bij ieder merk treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Atratus schreef op maandag 08 juni 2015 @ 16:47:
[...]

Blijkbaar weegt de factor betrouwbaarheid bij jou toch niet zo zwaar maar is het slechts jouw gevoel wat de doorslag geeft. Jij bent klaarblijkelijk geen rationele maar een emotionele beslisser. Dat is ook prima, maar jouw ervaring zegt natuurlijk niks over de betrouwbaarheid.
[...]

Je bent dus tevreden over het totaalplaatje, dat is een heel ander verhaal. En dáár kan ik je ook goed in volgen overigens. Leuke auto ook, zo'n Leon! Ik heb zelf 200k km gereden met een Leon mk1 op LPG, op lekkende rubbers en cuppende banden na probleemloos.

[ Voor 30% gewijzigd door Leolinedance op 09-06-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:53:
[...]

Die vrije keuze heb je toch niet altijd? Als je auto het 's ochtends niet doet heb je weinig keus dan in je 'facturabele uren' * de auto naar de garage te brengen en al doe je het in je vrije tijd, dan nog kost het gewoon tijd en dat is irritant. Ik begrijp dus volkomen dat ook een leaserijder naar betrouwbaarheid kijkt, al is het voor hem wat minder belangrijk (want geen kosten) dan voor de privé-rijder.

* Ik snap natuurlijk ook wel dat je als zzp'er die uurtjes 's avonds kunt inhalen ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU

WhateverSuitsU

Leolinedance schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:15:
[...]

Blijkbaar weegt de factor betrouwbaarheid bij jou toch niet zo zwaar maar is het slechts jouw gevoel wat de doorslag geeft. Jij bent klaarblijkelijk geen rationele maar een emotionele beslisser. Dat is ook prima, maar jouw ervaring zegt natuurlijk niks over de betrouwbaarheid.

[...]

Je bent dus tevreden over het totaalplaatje, dat is een heel ander verhaal. En dáár kan ik je ook goed in volgen overigens. Leuke auto ook, zo'n Leon! Ik heb zelf 200k km gereden met een Leon mk1 op LPG, op lekkende rubbers en cuppende banden na probleemloos.
En ook hier verschillen wij van mening. Als je stellig beweert dat mijn ervaring 'natuurlijk' niets zegt over de betrouwbaarheid, dan is ook dit weer een aanname/veronderstelling. Ik geef duidelijk een andere betekenis aan betrouwbaarheid bij de keuze voor een leaseauto dan jij (en Benedict Tokkie). Dat zullen we van elkaar moeten respecteren.

Als de discussie zou gaan over de algemene betrouwbaarheid van specifieke merken/type auto's, dan ben ik het gelijk met jullie eens dat een mening van één niet een zuiver beeld kan/zal geven. Daarvoor zal data benodigd zijn van heel wat meer auto's.

Gedurende deze discussie geef ik een uitleg over mijn visie op de keuzefactor betrouwbaarheid bij leaserijders, omdat er stellig werd aangegeven dat dit geen belangrijke factor is voor leaserijders. Ik geef een tegengeluid.

Simpel gezegd: nul noemenswaardige problemen, dus ik kies voor dezelfde wagen. Andersom beredeneert, als ik wel veel problemen zou hebben gehad, dan koos ik niet meer voor een Leon.

Jullie kiezen beide te snel voor een in jullie ogen logische conclusie in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Leolinedance schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:37:
[...]

Ik word altijd netjes thuisgebracht en opgehaald voor ieder beurtje. Kost max. 1 uur per keer. Zie het punt echt niet zo.
Ik ook niet ;)

Wanneer ze niet weten wat er is, krijg ik vervangend vervoer mee.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Leolinedance schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:37:
[...]

Dat kost net zoveel tijd als wanneer jezelf op en neer rij >:) \
Plus dat je nu nog de onzekere factor heb of die jongen van de garage optijd is, etc.
En hoe ga je dan overdag verder als ze je thuis brengen? Of blijf je achter de keukentafle zitten wachten?
Op een werkdag bij mij zou dit bijvoorbeeld al niet functioneren.
Mooiste is gewoon het lexus principe, ze rijden een leenauto voor de deur en nemen jou auto mee. Helaas is /was die service bij vag in mijn tijd niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
Frappant. Het argument naar boven brengen met betrekking tot uurtjes kwijt zijn in de garage, terwijl er hier onder werktijd uitgebreid de tijd wordt genomen om te discussiëren over het onderwerp. :>

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:49
Fasterinside schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:13:
Frappant. Het argument naar boven brengen met betrekking tot uurtjes kwijt zijn in de garage, terwijl er hier onder werktijd uitgebreid de tijd wordt genomen om te discussiëren over het onderwerp. :>
Gebeurt gewoon tijdens het rijden met de adaptive cruise controle en lane assist aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
Bazziek schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:18:
[...]

Gebeurt gewoon tijdens het rijden met de adaptive cruise controle en lane assist aan :+
Dat is vragen om een lange wachttijd bij de garage... en het ziekenhuis 8)7

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Atratus schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 07:04:
[...]

En ook hier verschillen wij van mening. Als je stellig beweert dat mijn ervaring 'natuurlijk' niets zegt over de betrouwbaarheid, dan is ook dit weer een aanname/veronderstelling.
Dat is niet waar.
Ik geef duidelijk een andere betekenis aan betrouwbaarheid bij de keuze voor een leaseauto dan jij (en Benedict Tokkie). Dat zullen we van elkaar moeten respecteren.
Jij mag aan ieder woord een eigen betekenis hangen, maar dat maakt het nog geen waarheid.
Als de discussie zou gaan over de algemene betrouwbaarheid van specifieke merken/type auto's, dan ben ik het gelijk met jullie eens dat een mening van één niet een zuiver beeld kan/zal geven. Daarvoor zal data benodigd zijn van heel wat meer auto's.
Mooi!
Gedurende deze discussie geef ik een uitleg over mijn visie op de keuzefactor betrouwbaarheid bij leaserijders, omdat er stellig werd aangegeven dat dit geen belangrijke factor is voor leaserijders. Ik geef een tegengeluid.
Ik merk het, maar het is niet te volgen/onderbouwen. Maar als jij er gelukkig van wordt, prima toch!
Simpel gezegd: nul noemenswaardige problemen, dus ik kies voor dezelfde wagen. Andersom beredeneert, als ik wel veel problemen zou hebben gehad, dan koos ik niet meer voor een Leon.

Jullie kiezen beide te snel voor een in jullie ogen logische conclusie in mijn beleving.
Nee nogmaals, dat is rationeel denken. Jij baseert je keuze meer op emoties. Past ook wel bij het merk Seat overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
thefox154 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:24:
[...]

Met als verschil dat ik dat niet thuis kom zonder vervangend vervoer. Al kan ik ook prima een uurtje of 2 werken bij BMW Van Laarhoven, en de koffie is prima. Maar liever gewoon thuis.
Plus dat je nu nog de onzekere factor heb of die jongen van de garage optijd is, etc.
Die belt op als ie vertrekt, kwartier later is ie er.
En hoe ga je dan overdag verder als ze je thuis brengen? Of blijf je achter de keukentafel zitten wachten?
Werken op mijn kantoor.
Bij heel veel andere mensen gelukkig wel.
Mooiste is gewoon het lexus principe, ze rijden een leenauto voor de deur en nemen jou auto mee. Helaas is /was die service bij vag in mijn tijd niet aanwezig.
Ik krijg mijn auto gewassen en uitgezogen terug, ook prima service :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Leolinedance schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:21:
[...]

Nee nogmaals, dat is rationeel denken. Jij baseert je keuze meer op emoties. Past ook wel bij het merk Seat overigens ;)
:?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Seat auto emoción ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 10:33
Misschien kan het topic zich weer richten op keuze van lease auto's dan eindeloos discussieren over of betrouwbaarheid nou wel of niet een rol speelt voor mensen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39

PeaceNlove

Deugleuter

thefox154 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:24:
[...]

En hoe ga je dan overdag verder als ze je thuis brengen? Of blijf je achter de keukentafle zitten wachten?
Waarom zou je je auto brengen naar een garage in je woonplaats? Ik ga tegenwoordig alleen nog maar naar een merkgarage waar ik op dat moment gedetacheerd ben.
Voordelen:
-Je maakt je kilometers in je eigen auto (daar waar de bluetooth altijd connect ;) ) en de stoel goed ingesteld staat
-De openingstijden van de garage en je werktijden sluiten netjes aan (8:00 uur auto afgeven, 17:00 auto oppikken) je hoeft dus niet later op werk te komen of eerder van werk weg.
-Je hoeft het vervangende vervoer niet af te tanken aangezien die paar kilometers niet fatsoenlijk aftankbaar zijn.

Nadelen:
-Geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

PeaceNlove schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:51:
[...]

Waarom zou je je auto brengen naar een garage in je woonplaats? Ik ga tegenwoordig alleen nog maar naar een merkgarage waar ik op dat moment gedetacheerd ben.
Voordelen:
-Je maakt je kilometers in je eigen auto (daar waar de bluetooth altijd connect ;) ) en de stoel goed ingesteld staat
-De openingstijden van de garage en je werktijden sluiten netjes aan (8:00 uur auto afgeven, 17:00 auto oppikken) je hoeft dus niet later op werk te komen of eerder van werk weg.
-Je hoeft het vervangende vervoer niet af te tanken aangezien die paar kilometers niet fatsoenlijk aftankbaar zijn.

Nadelen:
-Geen
Omdat ik langs mijn dealer kom als ik naar huis rijd. Ik geef de auto de dag ervoor af en aftanken van vervangend vervoer doe ik niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timwijn schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:48:
Misschien kan het topic zich weer richten op keuze van lease auto's dan eindeloos discussieren over of betrouwbaarheid nou wel of niet een rol speelt voor mensen? :)
Ah, dus het moet wel over keuze gaan maar er mag niet de diepte in worden gegaan op aspecten die een rol spelen bij die keuze? Want dan vindt jij het niet meer interessant?

Ik begrijp weinig van dit soort reacties, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
timwijn schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:48:
Daar gaat de discussie niet om, het gaat erom of je überhaupt een keuze kunt maken op basis van betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Ah, dus het moet wel over keuze gaan maar er mag niet de diepte in worden gegaan op aspecten die een rol spelen bij die keuze? Want dan vindt jij het niet meer interessant?

Ik begrijp weinig van dit soort reacties, sorry.
Eens, zodra het te lastig wordt lijken mensen af te haken. Jammer, op Tweakers zou je toch wat diepgang verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Het wordt lastig doordat de discussie zo abstract wordt gemaakt en een paar gebruikers (ja jullie, Leolinedance en Benedict Tokkie) de ander zo nodig willen overtuigen van hun denkwijze en daar over doordrammen.

Voorbeeld is de stelling dat betrouwbaarheid voor lease niet belangrijk is. Andere gebruikers leggen uit waarom zij dat anders vinden. Vervolgens gaat men op ieder argument in om blijkbaar de ander te overtuigen waarom betrouwbaarheid toch niet belangrijk is of waarom de definitie van betrouwbaarheid niet klopt of wat dan ook.

Dat is geen diepgang, dat is doordrammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:19:
Het wordt lastig doordat de discussie zo abstract wordt gemaakt en een paar gebruikers (ja jullie, Leolinedance en Benedict Tokkie) de ander zo nodig willen overtuigen van hun denkwijze en daar over doordrammen.

Voorbeeld is de stelling dat betrouwbaarheid voor lease niet belangrijk is. Andere gebruikers leggen uit waarom zij dat anders vinden. Vervolgens gaat men op ieder argument in om blijkbaar de ander te overtuigen waarom betrouwbaarheid toch niet belangrijk is of waarom de definitie van betrouwbaarheid niet klopt of wat dan ook.

Let op het onderstreepte deel. Zie je nu wat je doet? Je doet exact datgene waarvan je mij verwijt; je brengt je eigen mening als feit. Jij probeer je mening er hier ook doorheen te drukken.

Het is een stelling. Die mag iedereen aanvallen, ik zal hem verdedigen. Dat is een bekend recept om een discussie te creëren, je ziet het ook geregeld in discussieprogramma's op TV bijvoorbeeld. Van discussiëren kun je leren. Ik leer daar iig wel van. Dat is toch een beetje de bedoeling van GoT, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Niet online
Gedram inderdaad. Hoewel die reliability monitor site wel handig is.

Betrouwbaarheid zeker wel boeiend. Ook al ben ik leaserijder (wat moet je anders in zo'n topic). Gewoon geen tijd voor om constant bij de dealer staan en al helemaal geen zin in.

Rij een nieuwe auto en die moet het gewoon doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Frietzegger op 09-06-2015 12:30 . Reden: accidentally a word ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:30:
[...]

Let op het onderstreepte deel. Zie je nu wat je doet? Je doet exact datgene waarvan je mij verwijt; je brengt je eigen mening als feit. Jij probeer je mening er hier ook doorheen te drukken.
Dit dus. Nu gaan we hier dus een discussie over voeren blijkbaar...
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:30:
[...]
Van discussiëren kun je leren. Ik leer daar iig wel van. Dat is toch een beetje de bedoeling van GoT, of heb ik dat verkeerd begrepen?
In het topic over het nut van bijtelling, of auto's tegenwoordig betrouwbaar zijn, het verschil tussen betrouwbaarheid en complexiteit, of in het topic over of betrouwbaarheid belangrijk is voor leaserijders. Daar wel ja. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Jazzy op 09-06-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazzy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:34:
[...]
Dit dus. Nu gaan we hier dus een discussie over voeren blijkbaar...

[...]

In het topic over het nut van bijtelling, of auto's tegenwoordig betrouwbaar zijn, het verschil tussen betrouwbaarheid en complexiteit, of in het topic over of betrouwbaarheid belangrijk is voor leaserijders. Daar wel ja. :)
Jij bent het toch echt die deze discussie zelf deze richting op stuurt, ik niet. Jij verwijt mij dingen, als ik mij verdedig en je er op wijs dat je datgene doet waar je je aan zegt te storen, probeer je het punt te maken dat ik doordram en over pietluttigheden wil discussiëren oid. Wat moet ik daar op zeggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:01:
[...]
Wat moet ik daar op zeggen dan?
Als je het mij vraagt? Helemaal niets en het nu gewoon weer over lease-auto's gaan hebben. Maar ik ben geen moderator. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kunnen jullie dit even via DM doorzetten aub?

Nog 2 dagen wachten en dan zal ik mijn Cactus ontvangen. Verlaagd, helemaal zwart (incl 17inch velgen) en schermpjes in de hoofdsteunen. Toch elke keer weer spannend/leuk om je auto te mogen ontvangen (nummero 6 ondertussen)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jazzy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:19:

Eens. Het onderste zinnetje van Jazzy is gewoon feit en geen mening heren. Al eerder een modbreak over gezien.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Falcon schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:06:
Kunnen jullie dit even via DM doorzetten aub?
Ik zal er over ophouden.
Nog 2 dagen wachten en dan zal ik mijn Cactus ontvangen. Verlaagd, helemaal zwart (incl 17inch velgen) en schermpjes in de hoofdsteunen. Toch elke keer weer spannend/leuk om je auto te mogen ontvangen (nummero 6 ondertussen)
Ben benieuwd. Zag er vanmorgen eentje als bedrijfsauto, dus met kleurige bestikkering over de hele auto. Kon helaas zo snel niet zien wat ze met de kunstof panelen gedaan hadden. Zag er grappig uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Leolinedance schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:30:
[...]

Eens, zodra het te lastig wordt lijken mensen af te haken. Jammer, op Tweakers zou je toch wat diepgang verwachten.
ja ik kies er ook voor om niet op elke regel die jij typt te reageren. Zoals je op mijn reactie deed, hier kun je overal net zo simpel een tegen argument opgeven omdat het in jou logica misschien handig is maar voor vele anderen niet. Gezien de historie in dit topic gaan we daar toch niet uitkomen en mond het uit in een discussie die niet meer over de leaseauto's gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door thefox154 op 09-06-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
.

[ Voor 99% gewijzigd door timwijn op 09-06-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankb
  • Laatst online: 18-05 11:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
Jup, ging even mis vanaf mijn telefoon.
Overigens zelf een V40 D2 OR besteld, zou over een week of 4-5 klaar moeten staan, ben benieuwd! :)

[ Voor 22% gewijzigd door timwijn op 09-06-2015 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit topic is door een paar mensen zo grondig verpest, dat het onleesbaar geworden is.

Keuze leaseauto - Deel 3
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Dit topic is gesloten.