Met alle respect hoor, maar je illustreert wat ik bedoel door een Seat Leon te leasen. Dat zijn qua betrouwbaarheid in principe niet zo'n goede auto's. Zie ook hier:Atratus schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:01:
[...]
Even voor de duidelijkheid. Ik reageerde op een aanname/veronderstelling aan jouw kant dat betrouwbaarheid volgens jou voor leaserijders geen belangrijke factor zou zijn. Ik reageerde daar op door aan te geven dat dit in mijn geval dus wel het geval was/is.
Als ik veelvuldig naar de dealer zou moeten vanwege storingen, zoals: lampjes, defecte airco, elektronische problemen en ga zo maar door, dan ervaar ik dat als onbetrouwbaar en als vervelend. Het kost mij immers (veel) tijd om telkens weer afspraken te maken en de auto kwijt te zijn.
Ik voer geen discussie of er nog slechte auto's worden gemaakt (is wat mij betreft niet hetzelfde als een onbetrouwbare auto). Elke auto (ongeacht merk/type) kan bepaalde (structurele) mankementen hebben. Ik heb wel een beeld gevormd door verschillende berichtgevingen rondom bijvoorbeeld (oude) modellen van Renault en Alfa Romeo en dat beeld is mede bepalend in mijn keuze voor een nieuwe leaseauto.
Ik heb zojuist mijn 3de Seat Leon in ontvangst genomen en dat komt voor een groot gedeelte door nooit problemen te hebben gehad. Natuurlijk kies ik ook voor look & feel en ook daar dik tevreden. Het is een combinatie van en dus ook wel degelijk betrouwbaarheid.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/314
Index van 186, gemiddelde is 100, lager is beter. Reliabilityindex.com is een uitstekende website, dit is de index:
VAG heeft in NL onterecht een uitstekende reputatie. Dat terwijl er legio problemen zijn geweest met DSG bakken, TSI motoren, pompverstuiver diesels etc. etc.As a guideline, the average RI number on the 250 models we compare is 100.The Reliability Index figure is calculated as a combination of:
the number of times a car fails,
the cost of repairing it,
the average amount of time it spends off the road due to repairs
the average age and mileage of the vehicles we have on our books.
MAAR: omdat je een nieuwe auto leased, merk je daar allemaal niet zo veel van en heb je het idee in een heel betrouwbare auto te rijden. Dat bedoel ik dus
Ik kan me helemaal voorstellen dat als je een nieuwe auto rijdt en dat gewend bent, de verwachtingen ook hoog zijn. De standaard van Franse en Italiaanse auto's lag 8 jaar geleden nog een stuk lager.Jazzy schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:11:
[...]
Tot je een paar keer in het jaar bij de garage staat ivm. allerlei rare klachten in plaats van gewoon geld te verdienen.Ik had een jaar of 8 geleden zo'n Peugeot 307 waar ik dat mee had. Natuurlijk een lease-auto dus de kosten waren niet mijn zorg, maar iedere keer bij die ^%$*&^Peugeot-dealer staan en dat de auto dan toch niet klaar is en ze vergeten zijn om je te bellen...
Maar ik ben het er wel mee eens, ook de kwalitatief mindere merken doen het tegenwoordig zeker de eerste vier jaar allemaal wel prima. Dat neemt niet weg dat ik mijn oerbetrouwbare Citroën wel al na anderhalf jaar met 30k op de teller ga inruilen op een even betrouwbare auto van betere kwaliteit.
Even ter vergelijking, dit is de 306:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/267
En dit is de 308:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/268
Gemiddeld betrouwbaar voor zijn leeftijd (306: index 95, 308: index 85, Leon: index 186), een stuk beter dan bijvoorbeeld een Seat Leon...
Franse auto's hebben nog steeds een slechte reputatie, dat is niet meer terecht en vaak gebaseerd op vooroordelen en "hearsay". Als er iets kapot gaat aan een Clio, word er sneller de link gelegd met de Franse afkomst. Ik kijk liever naar dit soort info, waar duizenden auto's worden opgenomen in een enorme database.
Slechte exemplaren kunnen er altijd tussen zitten, je kunt simpelweg pech hebben.
Even in het algemeen (niet specifiek op jou gericht), mijn punt was dus:
Met betrekking tot de keuze voor een lease-auto is betrouwbaarheid een relatief onbelangrijke factor.
Ik heb daar de volgende 3 argumenten voor:
1. Je draait niet zelf voor de kosten op.
2. Je rijdt een nieuwe auto, de statistieken laten zien dat er aan nieuwe auto's heel weinig kapot gaat de eerste jaren
3. Als het gaat om een nieuw model, WEET je niet wat de betrouwbaarheid precies gaat doen. Je kunt kijken naar de voorganger, daar is een nieuw model vaak op gebaseerd, maar soms wordt er een heel nieuw platform ontwikkeld (nieuwe Passat en A4 bijvoorbeeld).
Want als je betrouwbaarheid extreem belangrijk vindt, is leasen sowieso een goed idee tenzij je privé een nieuwe auto kunt betalen. Dat is 1 van de mooie dingen aan leasen
Het klinkt contra-intuitief en ik begrijp dat je er moeite mee hebt.fredkroket schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:57:
[...]
Deze redenatie zegt mij voldoende. Je hebt helemaal gelijk.
Aan een Suzuki Alto van 10 jaar oud gaat gemiddeld genomen minder kapot dan aan een Mercedes S-klasse van 10 jaar oud. Betekent dat dat de kwaliteit hoger ligt?
Imo niet, omdat er met een Alto laag wordt gemikt. Een heel simpel produkt is makkelijk betrouwbaar te maken. (niks mis met Suzuki's, ik heb zelf ook Suzuki gereden)
Vandaar ook de vergelijking met motorblokken. Als de nieuwe VEA motoren van Volvo betrouwbaar blijken te zijn, zijn ze van ZEER hoge kwaliteit omdat ze veel vermogen kunnen genereren bij een laag verbruik en lage uitstoot.
Iedereen kan een betrouwbaar dieselblok bouwen van 75 pk, dat niet kapot te krijgen is. Lowtech is doorgaans betrouwbaar.
Maar mijns inziens is kwaliteit meer dan alleen dat.
Nog een voorbeeld: de meest betrouwbare auto's die VAG maakt, zijn Skoda's. Betekent dat dat een Skoda van hogere kwaliteit is dan een Audi? Imo niet, in een Skoda liggen bijvoorbeeld doorgaans de "lagere" blokjes met een relatief laag specifiek vermogen. Die blijven veel langer heel dan de meer geavanceerde technieken in een Audi (DSG, dikke diesels met hoge compressie).