Frietzegger schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:25:
Als je gebruik wilt maken van bepaalde regeltjes om belastingvoordeel te halen dan moet je je natuurlijk wel aan die regeltjes houden.
Goed, de metingen waar de regels op gebaseerd worden zijn niet meer van deze tijd. Maar als je bij het bestellen van de auto al met de dealer aan het regelen bent hoe je de regels gaat omzeilen dan is dat strikt genomen natuurlijk gewoon fraude.
Wat is niet van deze tijd aangaande de regeltjes dan!?
Dit snap ik nooit van die klagende mensen over uitstoot en bla bla bla.
Het boeit niet wat er precies in de praktijk gebeurt.
Ik deed tot een jaar geleden 200km per dag in mijn 14% Focus.
Heel veel snelweg... 1:25 op de snelweg is toch heel netjes en prima haalbaar met die wagen, maar in de stad ga je dat nu eenmaal nooit halen. Ik kon gemiddeld best 1:20 rijden destijds en dan deed ik echt hele stukken 150km/u, dag in, dag uit.
Nu hoef ik nog maar 40km per dag, helemaal geen snelweg meer. Als jij denkt dat 1:25 nog steeds haalbaar is, dan heb je het mis.
Ik mag nu met uitsluitend van stoplicht naar stoplicht rijden, blij zijn met 1:16.
Het is juist heel goed dat er één cyclus is, dioe door alle merken gebruikt dient te worden. Alleen zo kun je onderling een vergelijking maken.
En dat auto's hun fabrieksopgave niet halen, dat was met mijn 25% bijtelling C30 ook gewoon het geval. Maar botom line is de huidige Focus, velen maken zuiniger dan de C30 was. Men gaf toen 4,5 l/100km op uit mijn hoofd. Daar haaklde ik misschien de 7l/100km met geluk...
We doen net of dit een nieuw fenomeen is. Maar uiteindelijk ben ik van een reeel verbruik van de c30 van 7l/100km naar naar bijna 5l/100km gegaan en in ruil daarvoor heb ik 14% bijtelling.
De fabruiksopgave is van 4,5l/100km naar 3,1l/100km gegaan. Ik denk dat de priocentuele toenames in praktijk verbruik elkaar niet zo veel ontlopen.
t_captain schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:15:
Banden zijn niet gekoppeld aan het kenteken van een auto. Een andere band kan een (marginaal) verschil in uitstoot maken, maar is geen reden om de auto opnieuw te hoeven keuren. Geen fraude aldaar.
Wat betreft de begrenzer: het vermogen neemt niet met 35% toe, en ook de kentekengegevens (inhoud, aantal cylinders) veranderen niet. De emissies blijven identiek (snelheden >130 zitten sowieso niet in de ECE cyclus). Ik zie geen enkele reden waarom dit fraude zou zijn.
Zoals ik het nu begrijp is dit een simpele software setting die gekoppeld is aan de banden.
Dan boeit het verder niets voor de uitstoot, als je de berenzer eraf laat halen...
Als ik een D4 zou hebben, zou ik dit zeker willen, voor in Duitsland, voor die 4 keer per jaar dat ik daar kom. Absoluut!
AndRo555 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:23:
De begrenzer doet er eigenlijk niet toe, er had evengoed een sticker van max 190km/u kunnen opplakken. Het gaat om het feit dat de wagen in de 14% hoort doormiddel van lage rolweerstand banden die een lage max snelheid hebben. Daar kan je langs met dealeropties, andere banden achteraf.
De overheid stelt regels op voor belastingen (bijtelling), autoconstructeurs werken daar naar (alle 14% modellen), die consumenten gretig kopen omdat ze weinig erop moeten betalen (14%), waar na de consument (sommigen toch, lang niet iedereen), achteraf dingen aan gaat aanpassen (dealeropties, limiter verwijderen en dus ook andere banden op een v40). Om zo goedkoop te rijden in een auto die in die configuratie eigenlijk 20% is en geen 14% meer.
Of het echt fraude is... Eerder creatief omgaan met belastingsregels.
Andere banden heb je toch sowieso om de 30.000 km nodig?
Dat specifieke type waarop de auto tijdens de cyclus heeft gereden is een jaar later al vervangen door Micelin door een versie 2... Die oude kun je dan helemaal niet meer halen. Denk maar niet dat die opnieuw wordt gekeurd hoor.
Wat kunnen mensen zich hier druk maken om futiliteiten zeg...
remzor schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 20:30:
Auto's worden helemaal gestripped en deze test men dan op bepaalde standaard test 'circuits'/tunnels of what so ever. Spiegels eraf, banken er uit, en ga zo maar door. Op het moment dat de auto afgeleverd wordt weet je dus ook dat die auto nooit de opgegeven CO2 uitstoot kan behalen. Dus 16" of 17" doet er dan eigenlijk ook niet (meer) zo toe..
En dat 'gewoon' een andere bestellen; niet iedereen kan of mag dat natuurlijk.
Is dat echt zo?
Uiteindelijk maakt het niet veel uit, zo lang IEDERE fabrikant maar dezelfde acties uitvoert.