Leolinedance schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:11:
Sorry maar ik ben het totaal niet met je eens. Als je 0-100 in 8 seconden en een top van meer dan 220 km/u niet snel vindt heb je gewoon een andere maatstaf. Niet dat ik er veel om geef, maar met mijn BMW 320d rij ik >80% van de Nederlanders het snot voor de ogen bij het stoplicht en tussensprints. En de GTE zou net zo snel moeten zijn...
Je zei dat je geen voordelen ziet, behalve status.
Dat vind ik heel vreemd. Tenzij je toevallig alle sterke punten van de C-klasse onbelangrijk vindt, dat lijkt me niet helemaal eerlijk.
In 8 sec naar de 100 of 6 sec naar de 100, was 20 jaar geleden het verschil tussen een Opel Astra GSi 16V en een Porsche 911. Ofwel: een zeer groot verschil in prestaties. En dat is alleen rechtuit, de Benz is dankzij zijn uitstekende onderstel en RWD veel beter in de bochten. Al is het geen scheurijzer, zo is ie niet bedoeld.
Dan betrouwbaarheid, daar kun je ook het e.e.a. aan verschillen verwachten. Als je kijkt naar historie: de Mercedes C klasse is zeer betrouwbaar, sinds de invoering van de W204. Hier de vergelijking van de Passat v.a. 2005 en de C-klasse vanaf 2007:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/194
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/396
Een lagere score is beter, 100 is gemiddeld. Ze nemen een hoop dingen mee: hoe vaak ze kapot gaan, hoe lang je ze kwijt bent, wat de reparatiekosten zijn etc., een uitstekende site.
Een Golf zit op 100. Passat op 157, C-klasse op 60. Maar dat gaat om de vorige generatie, niet noodzakelijkerwijs representatief voor de nieuwere generatie, al borduurt de W205 wel door op de uitstekende W204.
Bij de Passat moeten we nog maar afwachten of het een stap voorwaarts is in kwaliteit. De vorige was niet geweldig, zoals de meeste VAG produkten qua degelijkheid niet hoogstaand zijn.
Wat heeft premium met FWD of RWD te maken? Audi is dus niet 'premium'?
BMW stapt zelfs al over op voorwielaandrijving voor bepaalde modellen. Ik ben geen racer maar een snelwegvreter. Wat is dan het voordeel van achterwielaandrijving? Mijn BMW met achterwielaandrijving rijdt overigens prima hoor, maar dat doet een Audi A4 met voorwielaandrijving ook.
Is het je wel eens opgevallen dat goedkope auto's altijd FWD hebben, en dure auto's RWD of 4WD? Enige idee waarom dat zo is? FWD is het goedkoopste, 4WD het veiligst. RWD stuurt een stuk beter dan FWD, ceteris paribus. En zijn meer voor- en nadelen. Maar FWD is duidelijk inferieur.
Idd is het een nadeel van een Audi t.o.v. de concurrentie, dat ie vaak FWD heeft. Dat maakt 'm minder premium. Voor een quattro gaat dat niet op.
Kun je nauwelijks over discussiëren hoor.
Heb je een link naar al die problemen met de Golf GTE? Dat zou inderdaad wel erg snel zijn dan...
Aan iedere auto kan iets kapot. Mijn BMW heeft binnen de 100k km's ook al een kapot electronica-onderdeel en raammechanisme gehad. Ik ben er niet zo bang voor. Maar ben wel benieuwd.
Tsja, het was slechts info op een forum. Ik vind het zo snel niet terug.
Jetta Hybrid is iig so-so qua betrouwbaarheid:
http://usnews.rankingsand...Jetta-Hybrid/Reliability/
Jetta algemeen:
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/394
Je hebt gelijk dat als er geen harde data komen mbt die GTE, je het niet serieus neemt.
Zitcomfort is belangrijk i.v.m. regelmatig lange ritten en een niet al te beste rug.
Dan is het belangrijk om aan te geven dat de C350 hybrid standaard beschikt over luchtvering, wat hem waanzinnig comfortabel maakt. Je glijdt over de weg.
Qua comfort benadert hij de S-klasse.
Ook staat de C bekend om zijn uitstekende ergonomie, zoals hier aangehaald. Ook niet slecht als je nek/rugklachten hebt.
Wederom knap dat je kunt voorspellen wat het praktijkverbruik van de Passat GTE wordt zonder dat die er is. Dat verhaal van die kleinere motor = zuiniger hoeft totaal niet op te gaan. Mijn 2.0 liter diesel met 163 pk is veel zuiniger dan de trage 14% bijtelling Megane's diesel van mijn collega's...
De Jetta Hybrid verbruikt grofweg 1:15. Golf GTE volgens wat ik lees iets meer. Passat is groter en sterker, en zal dus meer verbruiken dan beiden. Ik denk dat je rekening moet houden met 1:13. Dat is een schatting.
De Benz heeft een 2.0L turbo met 211 pk naast zijn elektromotor, de Passat een 1.4 TSI 150 pk. Het zou echt een grap zijn als de Passat niet zuiniger is, met zo'n enorm gat qua prestaties.
Wat jouw vergelijking betreft: voor een BMW efficient dynamics betaal je ook veel meer he, dan voor een Renaultje? Logisch dat een veel duurdere auto beter engineered is. In dit geval hebben we het over een soortgelijke prijsklasse.
Ik snap best wat jouw gevoel zegt, maar ik vind het wel erg kort door de bocht. Natuurlijk, ik heb ook graag de Mercedes als het mij niets extra's kost en deze op ieder vlak beter is. Dit is echter niet het geval, qua bijtelling scheelt het al ca. 40 euro per maand, en ik moet daarbij waarschijnlijk ook bijbetalen. Reken maar dat het verschil 100-150 euro per maand is. Eur 1.500,- euro per jaar!
ps: Ik ben géén VAG rijder!
Ik twijfel er niet aan dat de Passat een goede auto gaat worden. Geen moment. Maar ik vertrouw nieuwe VAG techniek niet zo maar sinds het pompverstuiver diesel debacle en de epische catastrofe van de TSI motoren. Alfa Romeo jaren 90 kwaliteit voor een VAG prijs.
En aan een C-klasse kan ie gewoon op de meeste vlakken niet tippen. Comfort, dynamiek, prestaties, luxe, rust, bouwkwaliteit/betrouwbaarheid. Echt een klasse meer.
Hij wint het qua ruimte en prijs. En ik verwacht dat ie wat zuiniger zal zijn. Take your pick, ik zou het wel weten