Okee. Wat is wijsheid?
Ik sta op het punt een contract te tekenen in een buitendienstfunctie, startersfunctie. Dat betekent al vrij snel 3-4 dagen per week naar klanten toe. Ik krijg daarbij de keus tussen een lease auto of privé rijden en kilometers declareren, beiden te combineren met gedeclareerd OV indien dat makkelijker is (bijvoorbeeld bij een klant naast Amsterdam CS).
Nou heb ik tijdens m'n contractbespreking niet echt uitgeweid over de specificaties qua lease (ik vond salaris, opleidingsmogelijkheden en toekomstperspectief belangrijker om daadwerkelijk face to face te bespreken), behalve dat kilometers privé onbeperkt zijn bij betalen bijtelling. De precieze autoregeling zou ik opgestuurd krijgen per mail om door te nemen voordat ik het contract teken. Fair enough, dacht ik. Contractvoorwaarden die verder zijn besproken zijn prima in orde. Nu heb ik dus inmiddels de leaseregeling ontvangen, en die valt, in tegenstelling tot de rest van de voorwaarden dus, énorm tegen.
Er is welgeteld keuze uit twee 14% grasmaaierdieseltjes, een Polo Slowmotion en een Clio Estate. Beiden diesel, beiden met een nogal beperkt aantal vaste (!) opties en alleen keus qua lakkleur. Daarnaast nog twee leuke dingen: als je gaat leasen moet je verplicht ook bijtellen, je mag niet kiezen voor alleen zakelijk rijden en niet privé, en je moet altijd een kilometeradministratie bijhouden van je zakelijke kilometers

. Nou is geen bijtelling betalen en alleen zakelijk rijden financieel niet voordelig, maar ik word daarmee dus eigenlijk gedwongen om privé te rijden in een auto die totaal niet aan m'n wensen voldoet. Er is nul komma nul autovrijheid en er daarnaast niet eens keuze voor stuurwielbediening als extra optie, of bijvoorbeeld een winterpakket. Daarnaast moet ik, ondanks dat ik bijtelling betaal, alsnog een kilometeradministratie bijhouden? Ik heb even rondgevraagd in m'n omgeving, maar iedereen vond dat raar.
Nu is de kilometerregeling met een privé auto op zich niet slecht (zakelijke ritjes is meer dan 19 c/km), maar alsnog moet je een behoorlijk oud hok kopen om daarmee uit te kunnen. Bovendien vind ik het minst aantrekkelijke daarin dat ik dan een investering van enkele duizenden euro's moet doen, en ook al het gezeur wat onderhoud etcetera heet zelf moet fixen. Dat is bij redelijk wat kilometers per jaar niet echt een fijn idee (hoeveel km je precies rijdt zakelijk is ook altijd een ongewis).
Bottem line: Ik had verwacht dat ik voor dezelfde cataloguswaarde (21-22k) in ieder geval iets potentere/sportievere/minder saaie modellen kon kiezen (bijv een 208 of DS3 1.6 Bluehdi 100), of in ieder geval zelf even de optielijst kon doorlopen. Ik zit er immers wel 4 jaar aan vast, grofweg 30k kilometer per jaar in en ik word verplicht bijtelling te betalen, terwijl ik op dit moment privé relatief weinig rij. Daarnaast heb ik bij een lease auto niet eens het voordeel van geen kilometeradministratie.
Wat zouden jullie in zo'n geval doen?