HekkeySE schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 16:03:
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. Wegens de komst van een kleine meid is de V40 D2 2012 toch wel erg klein geworden. Nu ben ik aan het kijken naar een BMW 3 serie Touring of een Volkswagen Passat Variant.
De Octavia is afgevallen vanwege toch een tikkeltje saaie uitstraling. Hetzelfde geld voor de 308 SW. Daar vind ik ook het stuur te klein. A4/Superb komen nog nieuwe modellen aan maar prijs etc nog niet bekend. Huidige A4 is erg klein.
Nu zit ik te twijfelen om praktisch of emotie. De 3 serie rijdt beter maar is een stuk compacter qua binnenruimte dan de Passat. Het jammere is de 3 serie nog een facelift krijgt en ik dat niet haal. Ik wil er toch zeker minimaal 3 jaar weer mee doen.
Heeft iemand advies of ervaring in een soortgelijke keuze?
Hier ook lang zitten twijfelen tussen een Passat Variant 2.0 TDI Highline en een 318d GT. De Passat heeft het uiteindelijk gehaald, een stuk beter afgewerkt, voor dezelfde prijs een hele hoop meer features (Highline, ACC, cameras,...) tov een even dure vrij kale 3GT (+metaalkleur GPS en RTTI en je bent aan de prijs van de uiteindelijke Passat).
Met beiden een proefrit gaan maken. De Passat is gewoon een heel degelijke auto, niks echt spannends, wel heel fijn om in te zitten. Rijdt zeer comfortabel en is een stukje sneller dan de 3GT en een heel pak lichter. Op vlak van dynamiek is de Passat eigenlijk totaal niet te vergelijken met de 3GT. Dat is en blijft natuurlijk wel een bmw en het rijdt ook zo.
Uiteindelijk is het de passat geworden, een 2.0TDI Highline met handbak in harvard blue met als enige opties Business Pack pro (GPS Discover Pro), volwaardig alu reservewiel en verdonkerde ruiten.
Al hetgene wat anders leuk is, zit al in de Highline (in Belgie toch) en dan gaat het over ACC, verwarmde zetels/voorruit/stuurwiel, Active Info display, parkeersensoren voor/achter achteruitrijcamera,...
Als je dat op de 3GT ook allemaal wilt was ik ver over budget gegaan. Daarnaast is in Belgie de passat fiscaal een stuk interessanter dan de 3GT wegens de lage co2 uitstoot: 107gr/km vs 119gr/km voor de 3GT. (ook de reden waarom er geen DSG in kwam)
Daarnaast is de koffer van de 3GT een stuk kleiner en minder praktisch, als je dan weer eens iets wat groter moet vervoeren dan is een grote praktische koffer toch wel handig.