EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Deels, vast wel. Heb wel wat sprintjes gedaan - maar ook weer niet zo héél veel.Tjoekie schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:47:
[...]
Dat valt inderdaad best tegen, maar valt dit ook niet gedeeltelijk te verklaren door je rijstijl als je net een nieuwe auto hebt? Het verbruik lijkt me trouwens niet eens het ergste, ik vind vooral de actieradius nogal mager zo.
Misschien is de eerste keer tanken nog niet heel representatief - maar dan nog valt het me tegen.
En in de Golf VII zit een 50 liter tank. Wat zit er in de GTE dan ? Anders had je nog wel even door kunnen rijden natuurlijk. Ik had hiervoor een Golf VII 1.2 TSI en daar kon ik iets van 5.8L/100Km mee rijden zo uit mijn hoofd.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:17:
[...]
Deels, vast wel. Heb wel wat sprintjes gedaan - maar ook weer niet zo héél veel.
Misschien is de eerste keer tanken nog niet heel representatief - maar dan nog valt het me tegen.
HTT-Thalan schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:42:
[...]
Maar die GTE is véél milieuvriendelijker.... toch?
[ Voor 18% gewijzigd door DeluxZ op 18-12-2014 10:32 ]
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Ik betaal straks wel zelf de brandstof van mijn e-tron (lease als zzp'er) en heb daarvoor 6 liter per 100 km ingeschat. Kan nog tegenvallen dus.AllSeeyinEye schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:09:
Ach, verbruikscijfers, lekker belangrijk.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
In die situatie is het inderdaad minder prettig.Canaria schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:34:
[...]
Ik betaal straks wel zelf de brandstof van mijn e-tron (lease als zzp'er) en heb daarvoor 6 liter per 100 km ingeschat. Kan nog tegenvallen dus.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
fabriek zei 1 op 30, valt dus wel mee.
Bears and Bulls
Welke velgen? Standaard 16 inch?mindcre8r schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:47:
ik heb een Leon LE III van april 14, ik rij keurig 1 op 22 en durf te stellen dat ik wel ween zwaar voetje heb
Mijn boefje is liev!
ik zit aardig gemiddeld : http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor
Maar als iemand de illusie ook heeft om met een PHEV - Gaytron of een andere plugin goedkoop te rijden dan raad ik je aan toch eerst even de cijfers bij anderen te checken en nooit de fabriekscijfers.
Volledig elektrisch, dan kan je nog goedkoop rijden.
[ Voor 98% gewijzigd door mindcre8r op 18-12-2014 10:55 ]
Bears and Bulls
Er zit een 40L tank in, dus dat is wat kleiner.DeluxZ schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:31:
[...]
En in de Golf VII zit een 50 liter tank. Wat zit er in de GTE dan ? Anders had je nog wel even door kunnen rijden natuurlijk. Ik had hiervoor een Golf VII 1.2 TSI en daar kon ik iets van 5.8L/100Km mee rijden zo uit mijn hoofd.
[...]
En dat te bedenken dat ik ook een GTE wilde
Maar ik ben tussendoor dus wel met een volledig opgeladen accu weggereden hé...
Alleen met de GTE knop gereden hoop ik dan?MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:30:
Eerste keer aan de pomp gestaan met m'n GTE: dat valt niet mee.
480km gereden en tussendoor 3 keer helemaal vol geladen met stroom: 34 liter getankt.
Dat is 1:14 (7,1L/100km)... Oef.
Ik rij met dezelfde auto ook rond die 1 op 22mindcre8r schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:47:
ik heb een Leon LE III van april 14, ik rij keurig 1 op 22 en durf te stellen dat ik wel ween zwaar voetje heb
Ik met de stecomotive tot nu toe volgens de bc ongeveer 1 op 20.Hoogie2004 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:09:
[...]
Ik rij met dezelfde auto ook rond die 1 op 22
Veel 120~130
ping 127.212.23.124
Wat mij betreft een prima showcase voor het afschaffen van de verschillende bijtellingstarieven. 7% bijtelling en een CO2 uitstoot van 167 gr/km, plus stroomverbruik. Het kan niet de bedoeling zijn van onze wethever.
Kijk, dat scheelt een hoop natuurlijk. Zelfs in mijn Peugot 508 scheelt het verbruik bij 150 over 120 gigantisch (respectievelijk ~1:14 over ~1:20). Lijkt mij voor alle auto's te gelden.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:57:
Ik moet misschien wel opmerken dat mijn kruissnelheid op snelwegen iets hoger ligt dan de toegestane snelheid... Vmax + 30 á 50km/h zeg maar, beetje binnen de rijbewijs-kwijt-grenzen.
Ik doe het niet voor minder dan 1 op 25 met mijn Leon (ST). Met lange ritten is dat een eitje.Hoogie2004 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 12:09:
[...]
Ik rij met dezelfde auto ook rond die 1 op 22
Saved by the buoyancy of citrus
Dat geld misschien voor een Prius, maar de GTE is toch een iets ander type auto met 204 pk. Die 1.4 (of was het 1.6?) zit echt niet aan zijn max op 160 hoor.t_captain schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:05:
@MrAcid: een rijgedrag waarmee je beter geen hybride zou rijden; die zitten erg ver buiten hun sweet spot als je 160 rijdt.
Enige nadeel is extra gewicht, maar dat wordt verwaarloosbaar op hoge snelheid aangezien de luchtweerstand véle mate groter is.
Natuurlijk is de ideale bestuurder van een PHEV iemand die woonwerk volledig elektrisch haalt.
160 km/h over de snelweg knallen, daarvoor kies je het best een diesel met goede aerodynamica en een niet te klein uitgevallen dieselmotor. Een BMW 420d zou het waarschijnlijk and en stuk beter doen, ik gok dat die rond de 155 g/km zou uitstoten.
Hier ben ik het dus volledig mee eens. In dit geval is dus het voordeel alleen voor de werknemer zichtbaar omdat hij een gunstige bijtelling heeft. De werkgever zit met de extra kosten omdat je veel vaker bij de pomp staat dan volgens de norm haalbaar zou moeten zijn. Wat mij betreft steekt de overheid hier echt een stokje voor.t_captain schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:05:
@MrAcid: een rijgedrag waarmee je beter geen hybride zou rijden; die zitten erg ver buiten hun sweet spot als je 160 rijdt.
Wat mij betreft een prima showcase voor het afschaffen van de verschillende bijtellingstarieven. 7% bijtelling en een CO2 uitstoot van 167 gr/km, plus stroomverbruik. Het kan niet de bedoeling zijn van onze wethever.
Een werkgever kan een brandstofnorm hanteren en zo de werknemer dwingen om zuiniger te gaan rijden en/of meer elektrisch te gaan rijden.rickjehh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:27:
[...]
Hier ben ik het dus volledig mee eens. In dit geval is dus het voordeel alleen voor de werknemer zichtbaar omdat hij een gunstige bijtelling heeft. De werkgever zit met de extra kosten omdat je veel vaker bij de pomp staat dan volgens de norm haalbaar zou moeten zijn. Wat mij betreft steekt de overheid hier echt een stokje voor.
Maar het klopt wel dat het een beetje een deceptie is. Mijn vorige auto was een Fors Fiesta benzine die zogenaamd 1:25+ zou rijden. Ik haalde een schamele 1:15,5 omdat ik veelal óf <30 km/h reed óf 130+ km/h. Rond de 80 km/h was die vrij zuinig, maar dat reed ik vrij weinig.
[ Voor 18% gewijzigd door Bolletje op 18-12-2014 15:30 ]
Of door te belasten.Bolletje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:28:
[...]
Een werkgever kan een brandstofnorm hanteren en zo de werknemer dwingen om zuiniger te gaan rijden en/of meer elektrisch te gaan rijden.
Mijn boefje is liev!
Dat kan wel zo zijn maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Het is een typisch voorbeeld van waarom de discussie zo hevig is. 7% bijtelling maar rondscheuren met een verbruik van een 30 jaar oude diesel. Het is de omgekeerde wereld.Bolletje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:28:
[...]
Een werkgever kan een brandstofnorm hanteren en zo de werknemer dwingen om zuiniger te gaan rijden en/of meer elektrisch te gaan rijden.
Mja alle accu's dan, daar word ook over nagedacht wat te doen na 10 jaarrickjehh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:30:
[...]
Dat kan wel zo zijn maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Het is een typisch voorbeeld van waarom de discussie zo hevig is. 7% bijtelling maar rondscheuren met een verbruik van een 30 jaar oude diesel. Het is de omgekeerde wereld.

Mijn boefje is liev!
Maar dat is een beetje misgegaan omdat ze de bijtelling gingen koppelen aan de CO2-uitstoot terwijl de rijtesten niet representatief zijn voor het rijgedrag van mensen die zo'n auto gaan rijden.rickjehh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:30:
[...]
Dat kan wel zo zijn maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Het is een typisch voorbeeld van waarom de discussie zo hevig is. 7% bijtelling maar rondscheuren met een verbruik van een 30 jaar oude diesel. Het is de omgekeerde wereld.
Het moest en was dan een incentive voor de autofabrikanten om in theorie zuinige auto's te maken. Laat de gemiddelde lease-rijder daarentegen juist een tankpas hebben en veel snelwegkilometers maken, en dan gaat het niet meer op.
Bijtelling is volgens mij eigenlijk bedoeld om loon in natura te belasten (leaseauto in dit geval) en moet dan naar mijn mening losstaan van CO2-uitstoot (ofja, althans, niet zoals het in de huidige vorm is ingericht).
Wat ik meer storend vind is dat ze nu gaan zeggen dat er misbruik van wordt gemaakt.
Desondanks zijn er wel stappen gemaakt wat betreft het brandstofverbruik. Ik heb nu een andere auto die in theorie 3,6L / 100 KM doet (1:27), wat ik uiteraard niet haal, maar wel in de buurt (1:23 volgens de boordcomputer).
[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 18-12-2014 15:39 ]
Daar ben ik het ook mee eens. Juist ook door die bijtelling te koppelen aan potentiële CO2 uitstoot hebben ze een soort verkapte subsidie structuur geïntroduceerd. In mijn ogen zou dit hele systeem compleet op de schop moeten.Bolletje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:35:
[...]
Maar dat is een beetje misgegaan omdat ze de bijtelling gingen koppelen aan de CO2-uitstoot van rijtesten die niet representatief zijn voor het rijgedrag van mensen die zo'n auto gaan rijden.
Het moest en was dan een incentive voor de autofabrikanten om in theorie zuinige auto's te maken. Laat de gemiddelde lease-rijder daarentegen juist een tankpas hebben en veel snelwegkilometers maken, en dan gaat het niet meer op.
Bijtelling is volgens mij eigenlijk bedoeld om loon in natura te belasten (leaseauto in dit geval) en moet dan naar mijn mening losstaan van CO2-uitstoot (ofja, althans, niet zoals het in de huidige vorm is ingericht).
Klopt, maar men moet dan niet wijzen naar de leaserijders die gebruik maken van bijv. de aantrekkelijke 7%/14%-regeling, maar naar het ondoordachte plan van de overheid. Nu scherpen ze het per 2015/2016 nog meer aan (hogere BPM, verandering van de schalen), maar niet om de mileudoelstellingen te halen, maar omdat ze geld mislopen.t_captain schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:39:
Wat de werkgever doet, kan me niet zoveel schelen. Maar het lijkt me onzin dat de belastingbetaler meebetaalt aan een belastingkorting voor een auto die ons eigenlijk niet dichter bij de milieudoelstellingen brengt.
[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 18-12-2014 15:42 . Reden: Niet dat jij het deed :P ]
Het gaat hier natuurlijk ook om het feit dat er gezegd wordt dat die GTE niet zuinig is en men vervolgens meldt "ik rij wel behoorlijk te hard". Ja wat verwacht je dan van het verbruikBolletje schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:41:
[...]
Klopt, maar men moet dan niet wijzen naar de leaserijders die gebruik maken van bijv. de aantrekkelijke 7%/14%-regeling, maar naar het ondoordachte plan van de overheid. Nu scherpen ze het per 2015/2016 nog meer aan (hogere BPM, verandering van de schalen), maar niet om de mileudoelstellingen te halen, maar omdat ze geld mislopen.

Wat kost een GTE, 40k incl wat opties? Dan is dr bijtelling ongeveer 2800 euro per jaar.
Een voor de bestuurder gelijkwaardige auto (niet hybride) zal waarschijnlijk ongeveer 30k kosten, leaseprijs ongeveer 900 per maand.
Als je de kosten pro rato de kolometers zou verdelen, 2/3 zakelijk en 1/3e prive, dan zou een bijtelling van 3600 een eerlijke weerspiegeling zijn van de loonwaarde. eigenlijk moet het een tikje meer zijn, omdat je de vaste kosten van een eigen auto voor 100% uitspaart en niet slechts voor 33%. Laten we tussen de 4000 en 5000 aan loonwaarde schatten.
Maar de GTE telt slechts 7% x 40k = 2800 bij en de comventionele auto 25% over 30k = 7500.
Ergo: er wordt belastinggeld van de ene leaserijder naar de andere geschoven; er is sprake van subsidie door onderbelasting van loon jn natura. Tegenover een subsidie dient een maatschappelijk nuttige tegenprestatie te staan zoals milieubesparing. Hier is dat helaas niet het geval.
Dat wel, maar ik weet niet of je de reclame van de GTE wel eens op de radio hebt gehoord? Daar promoten ze hem niet echt als standaardwagentje.rickjehh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:54:
[...]
Het gaat hier natuurlijk ook om het feit dat er gezegd wordt dat die GTE niet zuinig is en men vervolgens meldt "ik rij wel behoorlijk te hard". Ja wat verwacht je dan van het verbruik
Net even op de website gekeken;
Ik zou met een wagen van 200+ pk ook niet constant rustig gaan tuffen. Het is simpelweg die mismatch; een onrealistisch brandstofverbruik opgegeven door de fabriek met de rijstijl van de gemiddelde rijder van zo'n voertuig.Daardoor geniet de zakelijke rijder naast de sportieve rijprestaties ook van slechts 7% bijtelling met een netto bijtelling vanaf € 91 per maand.
[ Voor 14% gewijzigd door Bolletje op 18-12-2014 16:01 ]
Hoewel het bepalen van de hoogte van de bijtelling op basis van de CO2 uitstoot nergens op slaat blijft het een prettige manier om de maandelijkse kosten te drukken voor de gemiddelde werknemer. Echter gaat dit topic over de keuze van de leaseauto. Niet of de fiscale regeling ergens op slaat.
On Topic:
Outlander PHEV heeft inmiddels bijna 4.000 km op de teller staan. Weggedrag is erg goed voor een auto van 1.850 kg. Auto is erg praktisch en achterin zit je erg ruim. Stoelen zitten lekker en dagelijks wordt gebruik gemaakt van de stoelverwarming. Vermogen met een volle accu is ruim voldoende. Vandaag nog gewonnen van een Audi A5 2.0 TFSI bij het stoplicht
Zaken voor verbetering:
- Contact met auto gaat enkel via WIFI, geen 3G. Gezien het bereik erg beperkt is, maakt dit de toegevoegde waarde van de App erg beperkt
- Bediening ramen en deuren aan de kant van bestuurder is niet verlicht en de juiste knop vinden in het donker is vaak erg lastig
- Bagageruimte afdekrollo zit erg laag (±10cm onder bovenkant achterstoelen), waardoor je bij een volle achterbak vaak de afdekrollo open moet laten
- Achterklep opent erg laag
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik vind 7,1L/100km ook veel als je harder rijdt dan de toegestane maximale snelheid. Zeker als je bedenkt dat ik ook hele stukken 100% elektrisch rijd.rickjehh schreef op donderdag 18 december 2014 @ 15:54:
[...]
Het gaat hier natuurlijk ook om het feit dat er gezegd wordt dat die GTE niet zuinig is en men vervolgens meldt "ik rij wel behoorlijk te hard". Ja wat verwacht je dan van het verbruik
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 18-12-2014 17:18 ]
De vermeende milieuwinst door het wagenpark geleidelijk te vervangen voor zuinige auto's wordt niet gehaald, we profiteren slechts 4 of 5 jaar van de lagere CO2-uitstoot. Terwijl de bulk van het belastingvoordeel in die jaren zit (afschrijving BPM, lage bijtelling, eventueel korting of vrijstelling houderschapsbelasting, KIA, MIA, VAMIL en een evenredig deel van de brandstofaccijns)
[ Voor 12% gewijzigd door t_captain op 18-12-2014 17:20 ]
Weet je dit 100 procent zeker? Ik verwacht mijn GTE begin januari in ontvangst te nemen. Ben ook benieuwd naar het verbruik.Deveon schreef op donderdag 18 december 2014 @ 17:28:
In Nederland worden de accu's niet meegerekend voor de wegenbelasting. Als je hem daadwerkelijk (thuis) oplaad blijft het een van de voordeligste familiewagens (veel ruimte, 1500kg trekgewicht).
Van bovenstaande bron: Plug-in hybrides en auto met range extender vrijstelling halftarief + 125 kg gewichtscorrectie.
Niet specifiek de accu's dus. Maar vooruit
Naar huis gereden - 40km, 130km/h op de cruisecontrol, 90% snelweg, had nog maar 6km range op de accu: gemiddeld 8,2L/100km. Echt niks raars gedaan...MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:33:
[...]
Ik vind 7,1L/100km ook veel als je harder rijdt dan de toegestane maximale snelheid. Zeker als je bedenkt dat ik ook hele stukken 100% elektrisch rijd.
Maar was vandaag ook rotweer. Merkte bij mij 14% megane dat het verbruik ook aan de hoge kant was.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:21:
[...]
Naar huis gereden - 40km, 130km/h op de cruisecontrol, 90% snelweg, had nog maar 6km range op de accu: gemiddeld 8,2L/100km. Echt niks raars gedaan...
Het blijft natuurlijk zo dat hoe harder je rijd, hoe meer je relatief verbruikt.
Ik rijd meestal tot 20km te hard. Ben erg gehecht aan mijn rijbewijs.
Omdat ik veel anticipeer (dus oprijd van gas af als er 5 auto's voor me geremd wordt) merkt ik dat ik ondanks een zware voet, redelijk zuinig rijd. 950 op een tank diesel..
Opmerking over wegenbelasting 2016 voor een hybride is ook fijn om te horen.
Ik rekende al met de volle pot
[ Voor 7% gewijzigd door DarkChylde op 18-12-2014 21:45 ]
Het waaide vandaag flink en dan loopt je verbruik best hard op. Kon het goed voelen aan de auto.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:21:
[...]
Naar huis gereden - 40km, 130km/h op de cruisecontrol, 90% snelweg, had nog maar 6km range op de accu: gemiddeld 8,2L/100km. Echt niks raars gedaan...
(Maar gek genoeg niet aan m'n verbruik)
Dat is bizar hoog. Collega van mij rijdt ook een gte en die haalt op lange ritten (400km) een gem. verbruik van 5,5/100. Dat is zelfs met de 18 inch velgen.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:21:
[...]
Wat ik me wel afvraag is hoe de bedrijfstemperatuur van de tsi in de gte op peil blijft? Vaak een koude benzinemotor inschakelen op een rit van 75 km helpt ook niet echt.
Speelt het niet een factor dat de auto nog 'ingereden' moet worden. Merkte bij mijn Auris dat verbruik wat minder werd na een paar KM terwijl ik niet veel veranderde aan de rijstijl.MrAcid schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:21:
[...]
Het is een fantastische auto: ik zit er heerlijk in en hij ziet er (imo) prachtig uit. Alles klopt qua knopjes en bediening maar ik hoop dat hij inderdaad nog wat ingereden moet worden qua verbruik: dit is wel erg extreem in mijn ogen. Zowel qua milieubelasting als qua tankfrequentie niet ideaal.\\
Dit was voorlopig de laatste post over het verbruik van de GTE trouwens - zal na een maandje een nieuwe tussenstand geven, kan dit topic weer over de keuze van leaseauto's gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door MrAcid op 19-12-2014 08:47 ]
[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 19-12-2014 09:46 ]
een 2.0 TDI haalt bij mij 800 op een tank, maar dan rijd ik m helemaal leeg. Is ook een 40l tank.t_captain schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:40:
Op zich zou actieradius juist een vrij goed punt moeten zijn bij de GTE; je hebt immers je gewone benzinetank (50 a 55 liter?) en nog wat extra kilometers op de accu. Het niveau van een TDI zul je waarschijnlijk niet halen, maar slecht zal het toch niet zijn
Octavia Combi heeft toch een 50L tank...?AllSeeyinEye schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:56:
[...]
een 2.0 TDI haalt bij mij 800 op een tank, maar dan rijd ik m helemaal leeg. Is ook een 40l tank.
http://www.autoweek.nl/ve...ombi-20-tdi-184pk-rs-2014
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-12-2014 10:29 ]
Om de 500-600 km bij de pomp staan. Daarmee verlies je nagenoeg alle tijd die je wint met te hard rijden. Ik tank meestal om de 800 km benzine. De tank is dan ook 66 liter groot. Meeste wat ik erin heb gekregen is 64 liter, maar dan rijden de laatste kilometers niet meer zo prettig. Je weet ongeveer dat je het tankstation nog haalt. Meestal tank ik zo'n 60 liter. Haal zo'n 7l/100km. Volgens de computer is dat 6,6l/100km. Haal hetzelfde verbruik ook in Duitsland. Veel 170 gereden, maar ook veel file gereden. Dat laatste zal wel geholpen hebben om het verbruik laag te houden. Fabrieksopgave is 5l/100km dus het verbruik valt me niet tegen. Het is zuiniger dan de w204: klasse.
Ja sommige lease rijders Letten echt niet op bij het tanken. Had laatst dat iemand mijn tank had afgerekend (100 Euro benzine) ipv z'n eigen tank (66 euro diesel)MrAcid schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:56:
Wel mooi dat je hem helemaal leeg rijdt en vervolgens niet weet hoeveel liter erin gaat. Leaserijders...

[ Voor 23% gewijzigd door Z___Z op 19-12-2014 11:10 ]
Als ik wat zuiniger zou rijden haalde ik de 800/900 kilometer ook wel, en het afrolgeluid komt momenteel puur door de matige winterbanden, de Conti 5's schijnen wel echt goed te zijn.
De midden-armsteun in de octavia is overigens beter dan in de E90, breder, hoger en komt verder naar voren toe waardoor ik van daaruit wel prima het stuur kan vasthouden.
Conti 5 heb ik eronder liggen. Ze hebben bij de huidige temperatuur in de regen veel minder grip dan Michelin energy saver die de rest van het jaar onder liggen. Zijn de eerste montage banden. Dat terwijl die nou ook niet bekend staan om hun hoge grip.
maandag 29 december om 14:00 kan ik mijn Seat Leon ST ophalen...
Nog best netjes toch een verlaat kerst cadeautje. Dit omdat ze voor kerst al vol zaten met afleveringen.
Its all in the little things that people do..
Goeie keuze hoor. Ik wil er nog een review over plaatsen op AW, maar dan moet ik iets meer kms gemaakt hebben dan de 3500 die er nu op staan. (1000/week, check)ptjuh schreef op zondag 21 december 2014 @ 20:10:
Yes....afspraak nog voor dit jaar...
maandag 29 december om 14:00 kan ik mijn Seat Leon ST ophalen...
Nog best netjes toch een verlaat kerst cadeautje. Dit omdat ze voor kerst al vol zaten met afleveringen.
Al zag ik afgelopen weekend een paneeltje rechtsachter niet helemaal mooi zitten; het klikte zo weer vast dus hopelijk was het eenmalig. Beetje in de gaten houden maar. Verder is ie ernstig fijn tot nu toe. Vanmorgen met de wind eigenlijk geen probleem ervaren anders dan andere weggebruikers die wegwoeien.
ping 127.212.23.124
In de Battery Charge modus ga je namelijk éxtra benzine verbranden om de accu op te laden. Dat wordt denk ik alleen interessant op het moment dat (over 5 jaar? 10 jaar?) bepaalde stadscentra alleen nog voor elektrische auto's toegankelijk zijn. Het is nu vooral verspilling/zinloos wat mij betreft. Als je echter die modus gebruikt dan zal de accurange wel op 15km komen denk ik. Heb je wel 1:10 gereden.
Je hebt ook nog de Battery Hold modus, waarin de acculading gelijk wordt gehouden (zet je die aan bij 6km range dan zal je aan het einde ook ongeveer 6km range hebben) - maar dan gaat hij dus (ook) stroom verbruiken op het moment dat de situatie zich daarvoor leent.
Daarnaast heb je twee standen van de automaat: D (drive) en B (brake).
Als je hem in D zet, probeert de auto zo veel mogelijk uit te rollen. Als je licht remt gaat hij alsnog opladen, maar laat je alleen het gas los dan ontkoppelt hij en rol je uit. Dit rijdt op de snelweg het lekkerst is mijn ervaring tot nu toe.
Als je hem in B zet, gaat de auto afremmen op de motor zodra je gas los laat, waarbij je dus ook zonder te remmen op gaat laden. Dit afremmen gaat best wel "hard" als je het niet gewend bent (went snel), en daarmee wordt ook behoorlijk wat energie teruggewonnen. De B-stand gebruik ik vooral in de stad - je kunt dan bijna met alleen het gaspedaal rijden, zonder de rem te gebruiken. Op de snelweg kan het ook, maar is het vooral nuttig bij veel snelheidswisselingen door drukte - niet als je gewoon constant door kunt rijden. Deze stand is, als je echt veel wilt recupereren, ook op de snelweg dus wel nuttig.
Wat mij voorlopig is opgevallen is dat de GTE echt enorm veel "schakelt" tussen verbrandingsmotor aan/uit, aandrijving via elektro/verbranding, extra bijladen van de accu's terwijl je rustig 80 rijdt op een provinciale weg - etc. Daar merk je overigens niks van (alleen met een koude motor is het waarneembaar, daarna is het erg goed weggefilterd) - maar valt wel op als je naar de toerenteller en/of energiestoomscherm gaat zitten kijken.
Ik heb over het interieur ook weinig te klagen.MrAcid schreef op maandag 22 december 2014 @ 08:31:
Seat Leon ST is inderdaad een erg mooie station (exterieur) - goeie keuze, want daar moeten wij met z'n allen tegenaan kijken!
Het is niet spannend maar het bedient vrij makkelijk allemaal en het belangrijkste is het weggedrag en dat is met dat MQB-onderstel echt heel fijn. En hij is nog praktisch ook.
(En je kunt als je dat wilt er verdomd zuinig mee rijden)
[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 22-12-2014 10:29 ]
Voorzien van het speciale GTE leer.
Ik ben erg benieuwd, het betreft de eerst leaseauto welke ik zelf heb mogen samenstellen/kiezen!
Morgen eerst maar eens een mooi wandcontactdoosje maken naast de oprit.
Dat leer is wel mooi zag ik achteraf, met die GTE logo's in de stoelen! Al ben ik ook blij met m'n "GT-ruitje".AcIDeR schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:10:
Half Week 2-3 word mijn GTE geleverd.
Voorzien van het speciale GTE leer.
Ik ben erg benieuwd, het betreft de eerst leaseauto welke ik zelf heb mogen samenstellen/kiezen!
Morgen eerst maar eens een mooi wandcontactdoosje maken naast de oprit.
Als jij je velg in dezelfde kleur als je bumper wilt moet dat geen probleem zijn.ls789 schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:41:
Zaterdag heeft iemand tegen mijn auto aangezetengeen briefje uiteraard... Volgende week dinsdag gaat een schadebedrijf een stuk van de bumper spuiten. Nu ontdekte ik dus een kras op mijn velg.. Denk jullie dat ik kan vragen of ze die meteen even meenemen? Of is dat raar..
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Neehoor, die lui repareren voor geld dus extra repareren is meer geld.ls789 schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:41:
Zaterdag heeft iemand tegen mijn auto aangezetengeen briefje uiteraard... Volgende week dinsdag gaat een schadebedrijf een stuk van de bumper spuiten. Nu ontdekte ik dus een kras op mijn velg.. Denk jullie dat ik kan vragen of ze die meteen even meenemen? Of is dat raar..
is wel ff de vraag of het dezelfde schade is, dus zelfde incident, anders 2 eigen risico's..
ping 127.212.23.124
Die discussie ga ik graag aan. Indien dit onder werktijd gebeurt, no way dat ik eigen risico ga dokken. In dit geval is het op zaterdag, dus ja das lastigpjottum schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:16:
[...]
Neehoor, die lui repareren voor geld dus extra repareren is meer geld.
is wel ff de vraag of het dezelfde schade is, dus zelfde incident, anders 2 eigen risico's..
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 23-12-2014 08:53 ]
Mijn boefje is liev!
"Dat zijn nu eenmaal de regels meneer!"JB schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:53:
[...]
Die discussie ga ik graag aan. Indien dit onder werktijd gebeurt, no way dat ik eigen risico ga dokken. In dit geval is het op zaterdag, dus ja das lastig
Helaas. Je wint dat dan niet, ondanks je gelijk.
Sowieso rare regels, collega's die elke dag 25km rijden lopen gewoon minder risico dan collega's die elke dag 250km rijden.
Ook op boetes: Eerste post uit Leeuwarden kwam ook gisteren, geflitst op een 11 strooks snelweg waar je 100 mag (niet a2, a27); die camera zal zijn geld opgeleverd hebben die dag.
Dus HTT: je bent niet de enige.
ping 127.212.23.124
:^JB schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:53:
[...]
Die discussie ga ik graag aan. Indien dit onder werktijd gebeurt, no way dat ik eigen risico ga dokken. In dit geval is het op zaterdag, dus ja das lastig
Eigen risico tijdens werktijd is een no-go.
Edit: Hier de info erover: http://www.verenigingauto...autoregeling/eigen_risico
[ Voor 12% gewijzigd door Tylen op 23-12-2014 09:15 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Vreemd, dat soort schades zijn bij mij nooit in het weekend, maar op een parkeerplaats bij een klantls789 schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:41:

Dan is het namelijk altijd werktijd :-P
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hm, bijzonder.Tylen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:14:
[...]
:^
Edit: Hier de info erover: http://www.verenigingauto...autoregeling/eigen_risico
In mijn geval is het tot nu toe altijd zo geweest dat dit viel onder gelijk hebben is één, gelijk krijgen is helaas twee.
Goede tip. *boekmark*
ping 127.212.23.124
Zoals je kan lezen is het wettelijk bepaald. Dus misschien kan je je betaalde eigen risico met terugwerkende kracht terug krijgenpjottum schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 10:43:
[...]
Hm, bijzonder.
In mijn geval is het tot nu toe altijd zo geweest dat dit viel onder gelijk hebben is één, gelijk krijgen is helaas twee.
Goede tip. *boekmark*
HAha ja dat heb ik nou ook altijdZeRoC00L schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 10:35:
[...]
Vreemd, dat soort schades zijn bij mij nooit in het weekend, maar op een parkeerplaats bij een klant![]()
Dan is het namelijk altijd werktijd :-P
[ Voor 39% gewijzigd door Tylen op 23-12-2014 13:13 ]
Ik ga die ook even onthouden. Klinkt namelijk als onze leaseregeling is wettelijk niet helemaal steekhoudend. Aangezien ik bij ons in de OR zit, even de baas en HR op attenderenTylen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:14:
[...]
:^
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bij ons wordt er ook een eigen risico gerekend (maar eerste keer in het jaar niet).
"Leaseauto" is geen wettelijke term. Waarom zou er onderscheid zijn? Auto van de zaak is een auto van de zaak. Eigen risico bij schade is onder werktijd ten alle tijden voor de werkgever. Woonwerkverkeer valt hier alleen niet onder werktijd.MrAcid schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:37:
Vraag me wel af of dit specifiek over bedrijfswagens (busjes, vrachtwagens, promotiesauto's, etc.) gaat of ook echt over leaseauto's?
Maar toch voelt het voor mij niet onrechtvaardig om een eigen risico te hebben bij schades die je rijdt. Beetje afhankelijk van de hoogte van het eigen risico natuurlijk (bij mij €150 per geval, eerste geval wordt door werkgever vergoed).
Dus ik moet eerst naar de zaak en dan naar de klant wil ik geen eigen risico hebbenDeveon schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:45:
[...]
Woonwerkverkeer valt hier alleen niet onder werktijd.

Mijn boefje is liev!
Ik zou gewoon geen schade rijden. De definitie van woonwerkverkeer staat niet in de wet, maar het wordt niet gezien als werktijd (jurisprudentie). Alle schade onder werktijd is voor de werkgever, dit is waarom je geen eigen bijdrage hoort te betalen bij schade aan je auto van de zaak tijdens werktijd. Het blijft een middel om je werk uit te voeren.JB schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:33:
[...]
Dus ik moet eerst naar de zaak en dan naar de klant wil ik geen eigen risico hebben![]()

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Vandaag heen en weer geweest naar Keulen met de GTE (vanuit Utrecht). Met de Duitse snelheden gemiddeld 1:10... Vooral irritant omdat ik na 400km weer stond te tanken.
Die schijnt ook niet zuinig te zijn boven de 120km/u?
Maar de GTE is wel zuiniger dan een Outlander?
Is een gewone Golf 1.4 TSI zuiniger dan een GTE (die ook een 1.4TSI heeft toch)?
Vraag het omdat ik de Outlander doorstreepte omdat ik die toch echt teveel vond verbruiken zover ik uit de beschreven ervaringen kon uitmaken.
Dat idee begin ik ook een beetje te krijgen. Zeker op lange stukken of bij hogere snelheid, als de elektromotor niet meer meedoet / accu leeg is, hou je gewoon een zware Golf over waar de benzinemotor ook harder voor moet werken.t_captain schreef op donderdag 25 december 2014 @ 08:58:
Als ik bovenstaande berichten over de GTE lees, dan moet de gewone TSI haast wel zuiniger zijn. Onze Polo GTI met datzelfde blok loopt nog zuiniger, en het schijnt dat een Golf VII een fractie zuiniger moet zijn dan een gelijk gemotoriseerde Polo van mj 2010-
Tof kleurtjezonoskar schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:27:
Mijn V40 is ook binnen. Lang op moeten wachten, maar het was het waard. Wegligging lijkt een stuk beter dan mijn A1 en het vermogen is natuurlijk heel erg fijn.
[afbeelding]
Heb hem zelf ook
dan had je de 2.0tdi moeten nemenMrAcid schreef op woensdag 24 december 2014 @ 21:05:
Toffe kleur. Al is het ergens jammer dat ze die nu ook op de "spaardiesel" leveren.
Vandaag heen en weer geweest naar Keulen met de GTE (vanuit Utrecht). Met de Duitse snelheden gemiddeld 1:10... Vooral irritant omdat ik na 400km weer stond te tanken.
De ruimte is wat beperkt, maar hij rijdt super.
Wat vind jij van de overstap? Met name wegligging. Ik vind de Volvo veel beter in de bochten liggen. Dat had ik niet verwacht van Audi, het merk heeft toch een sportief karakter. De Volvo is ook veel stiller. Je rijdt met de D4 wel heel erg snel te hard.JeroenV_ schreef op donderdag 25 december 2014 @ 11:53:
Auto en kleur komt mij ook niet geheel onbekend voor, alsmede het hebben van een A1 voor de V40
/edit: ik had de A1 met sportonderstel, de V40 met normaal onderstel.
[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 25-12-2014 13:00 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dit topic is gesloten.