Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De LM35 is een sensor dat tot 150 graden gaat (wel analoog)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

_ferry_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:57:
Okee, dan zou het toch die NTC moeten worden. Had 2 van die olietemperatuur sensors, en 1 heb ik gebruikt om de waardes te meten, maar het lijkt er op dat de andere een wat andere karakteristiek heeft. Sowieso lijkt hij niet in orde te zijn, kreeg het voor elkaar om bergop de temperatuur te laten dalen 8)7.

Moet denk ik maar een poging wagen, misschien komt hij niet boven de 125 uit,want de NTC+analoge wijzer waren niet zo nauwkeurig, dus kan zomaar zijn dat die 120 graden aangaf, terwijl het in werkelijkheid 110 was. En anders de NTC er in waar ik wel de waardes van heb gemeten, en dus nauwkeuriger zou moeten zijn.
Wat voor schroefdraad gebruikt die NTC?
Volgens mij zijn NTCs die gebruikt worden als koelvloeistofsensors goed bruikbaar voor dit soort toepassingen.
De standaard OEM Bosch sensor (Datasheet) is gespecificeerd als +/- 3.4*C bij 100*C.
Als je nauwkeuriger wilt dan zou je de offset weg kunnen trimmen bij 100*C (sensor even in een pan kokend water hangen).

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

DaWaN schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Wat voor schroefdraad gebruikt die NTC?
Volgens mij zijn NTCs die gebruikt worden als koelvloeistofsensors goed bruikbaar voor dit soort toepassingen.
De standaard OEM Bosch sensor (Datasheet) is gespecificeerd als +/- 3.4*C bij 100*C.
Als je nauwkeuriger wilt dan zou je de offset weg kunnen trimmen bij 100*C (sensor even in een pan kokend water hangen).
3/8e draad. Maar die gaat ook tot 130, dus dat maakt niet zo heel veel uit. Ik heb dus 2 NTC's, identieke fabrikant, maar de huidige is wellicht gewoon defect.
Van de andere heb ik een stuk of 15 metingen gedaan tussen de 50 en 100 graden. Op basis daarvan heb ik de calibratie ingevul waarmee ik de 1e uitlees. Het wijkt af, meting niet constant (bergop temperatuur omlaag) dus daarom denk ik dat hij stuk is.
Ik ga gewoon een digitale sensor er in monteren met wat epoxy. Mocht dat niet goed gaan (boven de 125 graden komen), dan de andere NTC er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Had weer eens wat onderdeeltjes nodig voor een Arduino/stappenmotor/slede/spindelaandrijving project.

:? Het is en blijft bizar; de prijsverschillen tussen de NL en de chinese (AE, BG, Ebay) aanbieders; voor precies dezelfde onderdelen.
Zo kan ik stappenmotoren beter hier in NL bestellen (b.v. bij 123-3d), dan via BG. Want via BG heb ik nou al 2 keer het verkeerde type ontvangen. En na een klacht, mag je het product dan wel houden en krijg je 100% je geld terug. Maar je hebt wel een stappenmotor die niet aan de specs voldoet.
(zo wilde ik per se het 0,9o/step model en niet een 1,8o/step model)
En qua prijs maakt het met de genoemde NL aanbieder niks uit.

Daarentegen een simpel onderdeeltje als een anti-backlash moer voor op een spindel, dat is in NL ZES duurder dan via BG.
Hetzelfde geldt voor Arduino kloontjes, steppermotor driver, of een keyboardje. Amper een paar euro via AE of eBay, tig keer zo duur in NL.

Wat me wel opvalt, sinds de PostNL deal met AE, is dat verzendkosten wel omhoog gegaan zijn voor producten die wat meer dan een paar gram wegen...
Zo kon ik vorig jaar nog flinke assortiment dozen met metalen boutjes/moertjes of een alu inbouwkastje zonder verzendkosten bestellen. Maar anno nu, zijn de verzendkosten soms net zo veel als de prijs van het product. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de elektronica knutselaars onder ons die behoefte hebben aan een aardige power supply voor allerlei projectjes.
Ik zag via BG een aanbieding voorbij komen van een compact 0-32V 0-5A PSU
https://www.banggood.com/...ly-110V220V-p-934530.html
Afbeeldingslocatie: https://img2.banggood.com/thumb/large/oaupload/banggood/images/85/CF/e5e4fb16-2098-47b9-922f-a9585f18971a.jpg
Volgens de diverse reviews een fatsoenlijk apparaat, en nu voor een schappelijke prijs; 4 tientjes. (geldig tot 30 juni)
(en via PDM; volgens BG, zonder risico op additionele invoerkosten)
De allernieuwste versie schijnt voor zowel de [A] als de [V] meter nu een 4 digit display te hebben.

Heb er eentje besteld. Ben benieuwd.

Ik werkte tot nu toe altijd met een hele oude (25 jaar) fixed +/- 12V 2A/5V 2A lineaire gestabiliseerde (Duits fabricaat, enkele kilos zwaar ;) ) voeding, maar ik kom wel eens wat qua spanningsbereik te kort. Binnenkort in mijn theater dus wat ruimer V/I regelbereik. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 21:57
Heb ook zo'n psu (al 2 jaar geloof ik). Best leuk ding. Display vind ik wel moeilijk afleesbaar, veel te fel. Voor het geld zeker niet verkeerd en aardig wat vermogen in een super klein doosje.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Leuk dingetje maar 1 output met maar 5A is te weinig voor mij....

Op het moment liggen alle spullen in huis voor een eigenbouw met de volgende specs:

4 outputs
1 - 18v max 12A met grove en een fijne regeling, beide met 10 slags potmeters
1 - 12v max 5A , normale regeling
vaste 12v - 10A
vaste 5v - 2A

Alles lineair geregeld met een lage rimpel. En heel misschien nog een USB laadpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Aanrader voor het zware werk: 2 PSU's uit een 2U server (in mijn geval een Dell redundante config): 2x 12V 56A plus nog wat standaardspanningen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een regelbare labvoeding en zeker niet rimpelvrij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

memphis schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:13:
Leuk dingetje maar 1 output met maar 5A is te weinig voor mij....

Op het moment liggen alle spullen in huis voor een eigenbouw
...
Ach ja, vroegâh deed ik dat ook. De welbekende Elektuur tijd... 8) Alles zelfbouw.
Maar voor vier tientjes loont het niet (meer).

BTW: er zijn nog tig andere modellen van die serie, grotere vermogens, etc. Maar wel andere prijzen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ach ja, als je al een hoop spullen hebt liggen en nog wat in je handen wordt geduwd vallen de totale kosten nog wel mee. Voor het lichte werk had ik anders wel een Conrad Basetech labvoeding gehaald.

De basis van de 1-18v deel is een HP mobile workstation voeding van 19.5v / 230w. 2x een LT1083 parallel voor de regeling

Het vaste 12v/10A deel is ook een voedingsmodule dat in mijn handen is geworpen, deze heeft ook een 5v/2A deel. Een LT1084 regelaar zal aan deze 12v voeding gekoppeld worden.

Heb alleen wat metertjes, aansluitklemmen, 220v euro aansluiting, een koelblok en een leuk kastje moeten kopen.

En wat die hoogvermogen servervoedingen betreft, klopt helemaal! Voor 25 euro heb je een 60A DELL of HP voeding, voor een 40 dollar heb je er 1 die nietjes is voorzien van een carbon wrap en aansluitbussen. Maar ja, die dingen vallen in het niets met de 2800 watt Cisco voeding die ik hier heb liggen. 12v met een 118A en een 50v uitgang met een 23A >:)

[ Voor 22% gewijzigd door memphis op 08-06-2017 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
memphis schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:44:
Ach ja, als je al een hoop spullen hebt liggen en nog wat in je handen wordt geduwd vallen de totale kosten nog wel mee. Voor het lichte werk had ik anders wel een Conrad Basetech labvoeding gehaald.

De basis van de 1-18v deel is een HP mobile workstation voeding van 19.5v / 230w. 2x een LT1083 parallel voor de regeling

Het vaste 12v/10A deel is ook een voedingsmodule dat in mijn handen is geworpen, deze heeft ook een 5v/2A deel. Een LT1084 regelaar zal aan deze 12v voeding gekoppeld worden.

Heb alleen wat metertjes, aansluitklemmen, 220v euro aansluiting, een koelblok en een leuk kastje moeten kopen.

En wat die hoogvermogen servervoedingen betreft, klopt helemaal! Voor 25 euro heb je een 60A DELL of HP voeding, voor een 40 dollar heb je er 1 die nietjes is voorzien van een carbon wrap en aansluitbussen. Maar ja, die dingen vallen in het niets met de 2800 watt Cisco voeding die ik hier heb liggen. 12v met een 118A en een 50v uitgang met een 23A >:)
Amen _/-\o_

En dan moet ik het doen met een simpele 2x30V 3A lineaire voeding. Mijn andere 30V 25A lineaire voeding is helaas gestorven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Zo nu en dan zie ik printjes met ICtjes waarbij de opdruk van het IC onleesbaar is gemaakt. Ogenschijnlijk met opzet weggepolijst.

Waarom eigenlijk? Ik kan me wel wat mogelijke redenen verzinnen (om namaak te bemoeilijken of om te verhullen dat de ICtjes van de vrachtwagen zijn gevallen) maar weet iemand wat de werkelijke reden is?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Voornaamste reden zal zijn om namaakt te bemoeilijken. Hebben we hier op het werk ook wel gedaan.
Of het echt effectief is, valt te betwijfelen, maar het is misschien net als met sloten op je huis: hoe meer je er hebt, hoe minder aantrekkelijk het voor een inbreker is om in te breken.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Is dat niet voornamelijk om counterfeits minder makkelijk traceerbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat is echt alleen om namaak te voorkomen. Een IC met 16 poten zonder opdruk is een speld in een hooiberg maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:27
Ik heb via Aliexpress wat chinese wifi schakel actoren gekocht en tot mijn grote genoegen zijn deze op basis van een esp8266. Nu zit er een header op de PCB waarvan ik vermoed dat deze gebruikt wordt om de esp te flashen, maar hoe kom ik achter de juiste pinout? Is hier een truukje voor, of is het een zo goed mogelijke gok maken en kijken of er wat data uit een van die lijnen komt?

https://i.imgur.com/efqioeU.jpg

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
chaoscontrol schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:01:
Ik heb via Aliexpress wat chinese wifi schakel actoren gekocht en tot mijn grote genoegen zijn deze op basis van een esp8266. Nu zit er een header op de PCB waarvan ik vermoed dat deze gebruikt wordt om de esp te flashen, maar hoe kom ik achter de juiste pinout? Is hier een truukje voor, of is het een zo goed mogelijke gok maken en kijken of er wat data uit een van die lijnen komt?

GND, VCC, RX en TX. Die eerste twee kan je super makkelijk vinden met een multimeter(al die je zo ook al dat GND de bovenste is en VCC de onderste). Die andere twee door de RX en TX van een converter aan te sluiten zodat het naar je PC gaat. Krijg je reactie, dan zit je goed.

Je kan ook gewoon de traces volgen en in de datasheet kijken welke pin wat doet..

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 12-06-2017 12:07 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 13:55

QuasaR

One ring to rule them all

chaoscontrol schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:01:

Heb je ook een AE linkje hiervan ?
Vanwege de formfactor heb ik wel interesse in deze.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
@QuasaR Het is sowieso deze, maar ik heb hem nog goedkoper gezien ergens. Kan het zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 13:55

QuasaR

One ring to rule them all

chaoscontrol schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:32:
@QuasaR Het is sowieso deze, maar ik heb hem nog goedkoper gezien ergens. Kan het zo snel niet vinden.
Ah bedankt. Hij lijkt spreken op de sonoff S20. Als je daarop zoekt vind je ook hoe je deze kunt flashen.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
QuasaR schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:34:
[...]

Ah bedankt. Hij lijkt spreken op de sonoff S20. Als je daarop zoekt vind je ook hoe je deze kunt flashen.
Ah thanks, dat is een stuk makkelijker Googlen idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ehtweak schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:27:
Voor de elektronica knutselaars onder ons die behoefte hebben aan een aardige power supply voor allerlei projectjes.
[afbeelding]
Volgens de diverse reviews een fatsoenlijk apparaat, en nu voor een schappelijke prijs; 4 tientjes. (geldig tot 30 juni)
(en via PDM; volgens BG, zonder risico op additionele invoerkosten)
De allernieuwste versie schijnt voor zowel de [A] als de [V] meter nu een 4 digit display te hebben.

Ik werkte tot nu toe altijd met een hele oude (25 jaar) fixed +/- 12V 2A/5V 2A lineaire gestabiliseerde (Duits fabricaat, enkele kilos zwaar ;) ) voeding, maar ik kom wel eens wat qua spanningsbereik te kort. Binnenkort in mijn theater dus wat ruimer V/I regelbereik. :Y
Had er ook al een op circuitsonline voorbij zien komen ;) Maar deze is voor een Chinees wel veilig? met 230V? Gezien de verhalen over sommige producten :P
Dat van PDM wist ik niet, goed om te weten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Mr_gadget Idd, altijd iets om in je achterhoofd te houden met 'chinees' spul.
Niet alles is veilig, maar ook lang niet alles is meteen bagger.

Afgaande op de reviews die je her en der kunt vinden, is er best wel wat op aan te merken. Zeker op het eerste model.
Maar dit schijnt een verbeterde (?) versie te zijn. De Gophert CPS-3205 II

Wellicht wat ter illustratie:
http://www.voltlog.com/vo...ps-3205c-review-teardown/

Ik zal 'm voornamelijk gebruiken om te experimenteren met zaken als projectjes met Arduino + steppermotor aansturingen.
Of ff snel wat LED strips door te fikken. :+

Daar lijkt het me een prima knutselapparaat voor. En als ik 'm binnen heb en hij doet het gewoon, zal ik 'm ook eens openmaken en wat foto's van maken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44
Misschien niet de beste plaats hier, maar ik vroeg mij af:

Ik zette zojuist een paar oordopjes uit china aan en ineens connecte ik met mijn telefoon en mijn laptop tegelijk.
Zodra er geluid van mijn pc komt neemt deze de telefoon over (blijkbaar wil de laptop mijn oordopjes alleen als headset zien om mee te bellen, dus de geluidskwaliteit is ook om te huilen).
Mijn laptop doet zich nu dus voor als een soort van carkit en mijn telefoon speelt muziek af (natuurlijk kan ik disconnecten, maar eigenlijk is dit ook zeer handig als ik even een filmpje wil kijken o.i.d.!)

Maar ik heb nooit geweten dat een receiver met meerdere senders heeft kunnen koppelen. Volgens mij was dit altijd onmogelijk tot mijn weten.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een potlood soldeerpunt voor mijn soldeer station. Het is al een oud station, een Weller 21 02199 T40/E.

Ik kan er alleen niet achter komen welk 'type' soldeerpunten hier bij horen. Als ik het goed heb (het is flink vervaagd) zit er nu een Plat? C 3039 in. Weet iemand waar ik op moet letten met het zoeken naar de juiste soldeer punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:25:
Ik ben op zoek naar een potlood soldeerpunt voor mijn soldeer station. Het is al een oud station, een Weller 21 02199 T40/E.
Zo te zien is dat een Magnastat. De temperatuur van de punt wordt bepaald door het type soldeerpunt. Als je een andere temperatuur wil moet je dus een andere punt monteren. Er zit een magneetje oid op die de temperatuur bepaalt.
https://www.weidinger.eu/...ies_for_weller_fe50m_tcps

Edit: Blijkbaar is dat een punt van het merk PLATO, ook bij Conrad te vinden en daar staat dat hij compatibel is met de Weller PT-A7, dus de PT serie punten.

Om het type tips te vinden moet je eigenlijk niet kijken naar het type station maar naar de bout.
Ik vermoed dat je de TCP hebt en op deze site staat mooi beschreven wat de mogelijkheden zijn kwa tips en adapters om bijvoorbeeld ook de LT serie tips te kunnen gebruiken.

Adapters en tips bij Conrad.

Ik heb overigens jaren met magnastat WTCP51 gewerkt, maar de WS81 met instelbare temp en de bout die beter in de hand ligt was wel een vooruitgang.

[ Voor 47% gewijzigd door Ploink op 13-06-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het uitleg. Het is inderdaad een Magnastat. De punt die ik er nu in heb bevat inderdaad een magneet.

Ik heb de bout nog wat beter bekeken en op de kopse kant staat Weller TCP gegraveerd, dat had ik eerst niet gezien. Ik weet nu waar ik naar moet zoeken. Dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Wow, ASF voor Cortex is echt onvoorstelbaar inefficiënt. Ik kan er bijna niet omheen hoe crappy het is.

Ik ben met een relatief simpel project bezig op een Atmel SAM D09 (Cortex-M0+). Eerste keer dat ik atmel's ARM cores gebruik, dus om het mezelf makkelijk te maken dacht ik eens ASF te gebruiken (Atmel's standaardlibraries). M'n project doet ADCs uitlezen en displayen op een grafisch OLED-scherm, dus hoe moeilijk kan dat nou zijn?

Nou, blijkbaar overflow ik de 16K flash hiermee... 18K voor ADC, SPI, display en wat algemeen chipmanagement!
  • SPI initialization neemt 2K code in (!!). Dit is een kwestie van 3 registers setten...
  • Callable delay routines zijn bijna 1K
  • System initialization - het equivalent van 6 regels aan C - kost 2K
  • Een hele berg aan init code die niks anders doet dan jump tables aanmaken en unused interrupt vectors redirecten (in mijn toepassing - er zit nuttige code voor ander spul in) kost nog eens 2K
ASF dependent zooi eruit gesloopt en hij compileert naar 9512 bytes. Is uiteraard nog steeds een hoop, maar er zit 3k aan fonts in voor de graphics library (u8g2).

Het lijkt bijna alsof ASF erop ontworpen is om je naar grotere chips te duwen ofzo. Er zitten allemaal vreemde ontwerpbeslissingen in; zaken die veel beter inline kunnen worden niet ge-inlined, een hoop onnodige code voor specifieke chips blijft in de gecompileerde code zitten, eindeloos veel dingen die statisch kunnen worden dynamisch aangepakt.

Het vervelende is: op Cortex kun je niet echt zonder ASF. Een hele hoop pin/register/bit-definities zitten niet in de core header maar alleen in de ASF library headers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Erg betreurend ja; @vendors: als je een embedded middleware library schrijft.. schrijf het dan ook voor embedded.
Ik heb eigenlijk dezelfde verhalen gehoord over Microchip Harmony :'(

En ik had laatst ook vergelijkbare ervaring met Emlib voor EFM32. De code om clocks op de chip op te zetten en uit te lezen kost maarliefst 1K aan code. Dat terwijl ik niets bijzonders doe: ik stel de PLL intern in en gebruik de RTC clock. Erg typisch gezien de EFM32 met name bedoeld zijn voor low power spul.

De code om clock branch info rond te gooien is beetje opvallend; alle register instellingen zijn in een enum geduwd (met nodig bitjes beuken), en vervolgens wordt dat in een grote switch-case gestopt. Klinkt leuk: als CMU_ClockFreqGet(cmuClock_HF) aanroept, bevat cmuClock_HF dus precies alle bitmask instellingen e.d.

Probleem: het compileert die grote switch-case statement altijd mee, ook voor clocks die ik niet gebruik. Niets wordt ge-inlined. Veel bitmasks worden runtime nog berekend. Enige wat het doet is, wederom, 2 registers setten.

En dat moet dan 1K code kosten. Een paar enable en getters/setters voor de clocks. Waarschijnlijk kan je met wat vernuftigdheid in C++ dat gehele gedoe in paar honderd bytes proppen. Met name als je wat leuke constexpr functions kan gebruiken om constants tijdens compilatie uit te rekenen, ipv wat nog veel gebeurd tijdens runtime (ook al is het in init...)

In 1K code kan ik ook een paged circular buffer voor een EEPROM opzetten. Compleet templated en al in C++.
Het complete RTOS wat ik gebruik is maar 3K. Dat is inclusief memory management, deep-sleep modussen middels RTC, tasks events, software timers en natuurlijk multitasking met rate monotonic scheduling.

|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Bij ST is het ook niet veel anders. Voor de hobby of om dingen te prototypen gebruik ik daarom bijna altijd ChibiOS/RT voor de STM32. Die heeft een zelfgeschreven HAL die een stuk simpeler en logischer is dan de ST libraries.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:27:

[afbeelding]

Volgens PostNL T&T app, zou 'ie morgen al afgeleverd moeten gaan worden.
Da's snel! :)
8 juni besteld, 9 juni shipped, morgen (16 juni) geplande levering.

Spannend, eens zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Kijken of 'ie makkelijk open te krijgen is. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoals beloofd, de foto's!
Het ziet er eigenlijk (imho) keurig uit van binnen. Had ik niet verwacht voor die 4 tientjes. :)

Front paneel:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4203/34960250700_fb1217e47a_c.jpg

Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4288/35307851996_34d4db1138_c.jpg

En, met de bodemplaat verwijderd, het zicht op het inwendige:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4224/35218118431_cdf4059f0c_c.jpg

De achterzijde, nader bekeken, gezien vanaf de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4264/34960492500_6227341b92_c.jpg

De afwerking op de print en het soldeerwerk zien er naar mijn idee goed uit. Ook alle schroeven zaten degelijk vastgeschroefd. En de dikkere kabels voor de output zijn goed bevestigd. Ik zie zelfs een zandgevulde zekering aan de 230V AC kant en fatsoenlijke ruimte tussen hoog- en laagspanningsgedeelte.

De bediening is eenvoudig en simpel te doorgronden.
Keurige fijnregeling en het digit (qua [V] of [I]) wat je aan het instellen bent, heeft een wat hogere helderheid dan de andere digits, tijdens de fijnafregeling.
De ingestelde waardes komen weer terug na een OFF/ON cyclus.

Heb nog geen langdurige belastingtesten kunnen doen, maar kortstondige kortsluitingen heeft 'ie in ieder geval overleefd.

De banaanterminals aan de achterzijde voelen wat goedkoop aan, maar toevallig heb ik nog wat massievere uitvoeringen liggen, dus die kan ik zo er inschroeven.
En het meegeleverde banaansteker snoer met twee miniatuurkrokodillenklemmetjes is een beetje speelgoed en slechts 40cm lang. Maar daar gebruik je toch vaak je eigen kabels voor.

Al met al, voorlopig oordeel; zeker waar voor z'n geld. En snel, (weekje) geleverd.
Enige nadeel is een beetje geneuzel van mijn kant, maar de lage massa van het ding (nog geen kg) en de zeer compacte behuizing in combinatie met de uitgangen aan de achterzijde, laat de PSU snel verschuiven op je werkblad. Er zitten weliswaar kunststof antislipvoetjes onder, maar die zijn niet anti-slip genoeg...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13
Dat ding heeft wel een bak aan capaciteit aan de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
M.i. mag er om de switch en mains inlet wel stukje krimpkous.

Als de soldeering van de switch afbreekt, is er niet veel voor nodig om dat draadje zo af te laten dwalen naar low-voltage part en staat er eventjes HV (ws ~160V) op de DC uitgang. Oeps.

Voor de rest niet zo goedkoop geproduceerd dan verwacht. Ik had zo'n unit verwacht met de goedkoopste materiaal PCB voor de voeding part, met ergens een controller printje er bij opgedrukt.
Dat er veel capaciteit op de uitgang zit kan je ergens wel verwachten met een schakelende voeding die niet al te hoge rimpel wilt geven :) Zou hem niet als ideale stroombron gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:13
Genoeg schakelende labvoedingen met weinig uitgangscapaciteit, maar je krijgt waarvoor je betaalt natuurlijk.

Op de 230 bedrading na ziet het er idd redelijk uit.
Gaat de randaarde nou eerst naar de pcb en dan de behuizing of direct?

Zit die uitgangsbus aan de behuizing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hans1990 ...nou, nou, altijd wat. ;)
Waarom zou spontaan de soldering afbreken? :? Zelfs al ga je er boven op staan, dan deukt hooguit de behuizing in. En de draden zijn door de soldeerogen gestoken en vervolgens gesoldeerd. Dus al zou, zo-maar-vanzelf, het soldeer in de lucht oplossen, dan nog blijven de draden zitten...
En de twee stukjes draad (blauw + bruin) die aan het C14 chassisdeel zitten, zijn zo kort, die kunnen nergens heen, al zouden ze 'spontaan' losvliegen.

Het is ook geen ideale stroombron, maar gewoon een DIY regelbare voeding voor elektronica knutselprojecten, ter waarde van 4 tientjes. :|
Mijn hobby werkplek is voorzien van aparte groep met RA en eigen aardlekautomaat. Ik denk dat menig huishouden minder 'netjes', qua elektraveiligheid, in elkaar zit. O-)

@Samoht93 de RA (geel/groen) gaat van het C14 chassisdeel naar de PCB en zit op die plek met een geschroefde (inclusief gekartelde borgring) metalen strip aan de behuizing vast. Lijkt me verder prima.
De twee banaanbussen zijn geïsoleerd gemonteerd t.o.v. de metalen behuizing. Dikke kunststof behuizing, zulke:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-shop.nl/contents/media/l_stekkerbus-rood-groot.jpg

Ik heb de nodige huishoudelijke apparaten en electronica van binnen gezien, die stukken minder netjes in elkaar zitten...

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2017 22:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een net apparaat voor dat geld :)
Nu nog even een skoop beeld van de ripple onder belasting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
@ehtweak
Sorry hoor :p
Iig door vibraties/trillingen heb ik zo'n beetje alles wel gezien bij mijn oude werkgever. Zolang de solderingen goed zijn, zal het nog wel mee kunnen vallen.
Maar goed, zoals gezegd, bij werkgever dachten we ook dat ze goed waren...

Voor de rest kan je inderdaad voor 40 euro geen perfect apparaat verwachten. Je hebt dan opzich een leuk regelbaar voedingetje voor weinig. Ws een stuk beter dan een ATX voeding verbouwen voor dit doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hans1990 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:18:
@ehtweak
Sorry hoor :p
Iig door vibraties/trillingen heb ik zo'n beetje alles wel gezien bij mijn oude werkgever. Zolang de solderingen goed zijn, zal het nog wel mee kunnen vallen.
Ik snap de argumentatie ALS dat van toepassing zou kunnen zijn.
Maar ik woon niet in Groningen, dus waar zouden vibraties/trillingen in m'n knutselhok vandaan moeten komen?
Ons huis staat stevig op 15m lange, betonnen heipalen, lekker solide in een massieve grondlaag. Zelfs als er een gevulde vuilnisauto door de straat rijdt, trilt er nog geen kopje in de servieskast. >:)
Hans1990 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:18:
Voor de rest kan je inderdaad voor 40 euro geen perfect apparaat verwachten. Je hebt dan opzich een leuk regelbaar voedingetje voor weinig. Ws een stuk beter dan een ATX voeding verbouwen voor dit doel.
Idd, dat bedoel ik. Voor vier tientjes is dit toch zeker prima waar voor je geld?

Wilde voornamelijk het inwendige laten zien omdat velen al snel reageren met van "da's China meuk, da's altijd onveilig, da's alleen maar zooi".
En ja, dat is ook wel eens het geval, maar ook regelmatig niet, zoals nu.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
ehtweak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:13:
@Hans1990 ...nou, nou, altijd wat. ;)
Waarom zou spontaan de soldering afbreken?
Dat weet je dus niet van te voren. Wellicht kan er in de voeding iets stuk gaan waardoor er een bak hitte onstaat.

Mijn inziens kan primair beter van secundair worden gescheiden. Er even vanuitgaande dat de 115V/230V selector verbonden is met het primaire deel. Veel is er niet nodig om de daar gebruikte isolatie mis te laten gaan.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vooral de draden bij de schakelaar zijn idd niet zo fijn. Ze hadden de aansluitbussen ook beter aan de voorkant kunnen doen, is ook makkelijker als je hem ergens neerzet.
Maar leuke voeding :) hou het in de gaten, misschien komt er een revisie dit nog beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zal het wel niet goed snappen, maar wat is er dan mis met die twee draden bij de 115/230V AC schakelaar?
Ze zijn redelijk dik en stevig geïsoleerd. Zitten goed vastgesoldeerd, notabene de draad door het oog gestoken. Dus zelfs al haal je alle soldeertin met een zuiger weg, dan nog vallen de draden er niet uit/af.

@kdeboois Wat zou, volgens jou, dat "niet veel" dan zijn om de isolatie aldaar "mis te laten gaan"?
Destructieve invloeden van buitenaf? ;) Tja, daar is weinig tegen op gewassen.
Als het zo heet zou worden dat de isolatie smelt, het soldeertin wegdrupt en dan nog de aardlek niet uitgeknald is, heb je volgens mij een heeeeeel ander probleem!?

De horizontale afstand met de draden daaronder is bijna 10mm (is slecht te zien op de foto).
De pinnen van een gemiddelde 230V AC steker zijn makkelijker bereikbaar met zaken als pincetten, paperclips e.d., dan dit geheel.
Maar er is een oplossing. Na ff checken hoe die 115/230 AC schakelaar functioneert, blijkt dat het contact gewoon open is in de stand '230V AC'. M.a.w. als je de draden compleet wegknipt, blijft de hele voeding hier in Europa gewoon functioneren.
Je mist dan alleen de stand 115V AC. :|

Al zou dit ding spontaan in de fik vliegen, er zit een metalen behuizing om heen, die aan randaarde hangt. M.a.w. als eerste gaat dan volgens mij de aardlekschakelaar er uit.

Bedenk wel; het is geen MIL grade apparatuur met NASA goedkeuring. >:)

En ja, een veel ruimere behuizing, met flame-retardant duimendik isolatiemateriaal, 500% over gedimensioneerde onderdelen, kids en huisvrouwen proof schakelaars en connectors, IP69K specs, zou uiteraard veel beter zijn.
Maar dat gaat niet lukken voor veertig EURO. En om nou te zeggen dat dit een gevaarlijk 'stuk meuk' apparaat is, lijkt me iewat ver gezocht...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
ehtweak schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:11:
Ik zal het wel niet goed snappen, maar wat is er dan mis met die twee draden bij de 115/230V AC schakelaar?
Ze zijn redelijk dik en stevig geïsoleerd. Zitten goed vastgesoldeerd, notabene de draad door het oog gestoken. Dus zelfs al haal je alle soldeertin met een zuiger weg, dan nog vallen de draden er niet uit/af.

@kdeboois Wat zou, volgens jou, dat "niet veel" dan zijn om de isolatie aldaar "mis te laten gaan"?
Destructieve invloeden van buitenaf? ;) Tja, daar is weinig tegen op gewassen.
Als het zo heet zou worden dat de isolatie smelt, het soldeertin wegdrupt en dan nog de aardlek niet uitgeknald is, heb je volgens mij een heeeeeel ander probleem!?

De horizontale afstand met de draden daaronder is bijna 10mm (is slecht te zien op de foto).
De pinnen van een gemiddelde 230V AC steker zijn makkelijker bereikbaar met zaken als pincetten, paperclips e.d., dan dit geheel.
Maar er is een oplossing. Na ff checken hoe die 115/230 AC schakelaar functioneert, blijkt dat het contact gewoon open is in de stand '230V AC'. M.a.w. als je de draden compleet wegknipt, blijft de hele voeding hier in Europa gewoon functioneren.
Je mist dan alleen de stand 115V AC. :|

Al zou dit ding spontaan in de fik vliegen, er zit een metalen behuizing om heen, die aan randaarde hangt. M.a.w. als eerste gaat dan volgens mij de aardlekschakelaar er uit.

Bedenk wel; het is geen MIL grade apparatuur met NASA goedkeuring. >:)

En ja, een veel ruimere behuizing, met flame-retardant duimendik isolatiemateriaal, 500% over gedimensioneerde onderdelen, kids en huisvrouwen proof schakelaars en connectors, IP69K specs, zou uiteraard veel beter zijn.
Maar dat gaat niet lukken voor veertig EURO. En om nou te zeggen dat dit een gevaarlijk 'stuk meuk' apparaat is, lijkt me iewat ver gezocht...
Als je bijvoorbeeld naar dat gele blokje kijkt waar de output draden overheen gevouwen zijn.

Stel dit component gaat stuk en wordt heel heet. Ik gok dat het een common mode choke is en daar kan gewoon een sluiting tussen de L en N ontstaan. En deze sluiting zorgt er niet voor dat de zekering er uit gaat maar smelt de isolatie van de choke en de uitgangsdraden... dan heb je gewoon netspanning op de uitgang staan.

Je moet het gewoon zo bouwen dat één enkel component falen niet de intrinsieke veiligheid van de isolatie (levensgevaarlijk) kan doorbreken. Hier loopt de geïsoleerde uitgang met losse draden dwars door en over allerlei primaire delen. Gewoon niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

kdeboois schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:30:
[...]

Als je bijvoorbeeld naar dat gele blokje kijkt waar de output draden overheen gevouwen zijn.

Stel dit component gaat stuk en wordt heel heet. Ik gok dat het een common mode choke is en daar kan gewoon een sluiting tussen de L en N ontstaan. En deze sluiting zorgt er niet voor dat de zekering er uit gaat maar smelt de isolatie van de choke en de uitgangsdraden... dan heb je gewoon netspanning op de uitgang staan.

Je moet het gewoon zo bouwen dat één enkel component falen niet de intrinsieke veiligheid van de isolatie (levensgevaarlijk) kan doorbreken. Hier loopt de geïsoleerde uitgang met losse draden dwars door en over allerlei primaire delen. Gewoon niet doen.
Dat gele ding lijkt mij de spoel als een onderdeel van het netfilter. Als die gaat kan er sowieso een kortsluiting ontstaan....

Waar ik mij in het algemeen hier op tweakers wel eens mateloos aan erger is dat er mensen zijn die per definitie een Aziatisch product als onveilig bestempelen en graag het meest onzinnige aangeven als een risico. Stond er op dit apparaat bv de naam Fluke zou men er echt anders naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
memphis schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:33:
[...]

Waar ik mij in het algemeen hier op tweakers wel eens mateloos aan erger is dat er mensen zijn die per definitie een Aziatisch product als onveilig bestempelen en graag het meest onzinnige aangeven als een risico. Stond er op dit apparaat bv de naam Fluke zou men er echt anders naar kijken.
Lijkt mij op basis van de 'rommel' die ik gezien heb een verstandige reactie. Kan levens sparen.

Jij mag je er aan ergeren, maar ik denk dat het niet dom is om te doen.

Fluke maakt op basis van jarenlange ervaring dit soort apparaten een heel stuk degelijker en veiliger. Pak je schroevendraaier en verbaas je over de degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@kdeboois Wat jij dat gele blok noemt, is gewoon een C van 0,47uF 310V~ (WEIDY MKP met VDE keurmerk).

Dus volgens jou gaat die ook 'zomaar' spontaan in de fik?
Tjonge, jonge, zo kun je alles wel doemdenken...
Het risico dat je plafond naar beneden komt is groter. :|

En jij dacht dat Fluke of [ander willekeurig duur merk] geen aziatische componenten gebruikt? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
ehtweak schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:50:
@kdeboois Wat jij dat gele blok noemt, is gewoon een C van 0,47uF 310V~ (WEIDY MKP met VDE keurmerk).

Dus volgens jou gaat die ook 'zomaar' spontaan in de fik?
Tjonge, jonge, zo kun je alles wel doemdenken...
Het risico dat je plafond naar beneden komt is hoger. :|

En jij dacht dat Fluke of [ander willekeurig duur merk] geen aziatische componenten gebruikt? O-)
Ik heb dat niet verzonnen. Als je een voeding ontwerpt en je maakt de isolatie barrière (zie de witte lijnen op de PCB en de geboorde gaten) hoor je volgens de norm er vanuit te gaan dat het falen van één component geen levensgevaarlijke situatie oplevert.

De voeding ziet er prima uit, zeker voor het geld. Ze hebben met het ontwerp van de PCB ook goed de isolatie in de gaten gehouden, maar met het bedraden van het kastje en het plaatsen van de geïsoleerde uitgang hebben ze mijn inziens het niet helemaal netjes gedaan.

Natuurlijk gebruikt Fluke componenten uit Azië. ik zeg ook niet dat ze dat niet doen, maar de isolatie tussen de netspanning en de geïsoleerde uitgang zal bij een Fluke of elk ander daadwerkelijk volgens de CE richtlijn gekeurd apparaat er veel degelijker uitzien.

Het overgrote deel van de componenten wordt in Azië gemaakt. Daar is niks mis mee.

En ja.. veiligheid gaat volgens het 'doom' denk, what if scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zo'n condensator blokje kan inderdaad zomaar ineens sluiting maken. Hij knalt dan met een blauwe flits uit elkaar of splijt open. Vorig jaar heb ik dat nog meegemaakt in mijn oude stofzuiger en daar moet je zeker oppassen als het ding vol met stof zit.

De fabrikant had misschien van die geweven kousjes om de draden kunnen doen die bestand zijn tegen hitte en scherpe dingen. Maar de zekering zou ook direct door slaan en dat is al beveiliging genoeg zou ik denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kdeboois schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:13:
[...]

Het overgrote deel van de componenten wordt in Azië gemaakt. Daar is niks mis mee.

En ja.. veiligheid gaat volgens het 'doom' denk, what if scenario.
Idd, met veel van die componenten is niks mis. Veel hangt er vanaf hoe het toegepast wordt.
Zie ook de opmerking van @memphis . Het is gewoon onterecht om alles uit China af te doen als 'onveilige meuk', want dat is gewoon niet zo.
Menig (niet technische onderlegde) consument is mede debet aan abuse van veel technisch materiaal. Dat varieert van in de soep gedraaide motoren (vol gas bij koude motorblokken), tot aan opgerolde verlengsnoeren vol belasten en dan gek vinden dat de boel warm wordt of nog erger smelt. Of de welbekende heggenschaar die ook prima aansluitsnoeren snoeit.
Tot aan aansluitkabels die door mechanisch misbruik hun isolatie kwijtraken en met pleisters gefixed worden. Of opengebarsten behuizingen van huishoudelijke apparatuur (door vallen/stoten) die met plakband afgedekt zijn.
Moet altijd glimlachen als in de gebruiksaanwijzing staat dat je het product niet moet onderdompelen in een vloeistof. Goh, echt... :F

Been there, seen that.

Maar tegen lompigheid is vaak geen (gezond verstand) kruid gewassen. :X

En ja, er zijn van die jaren geweest dat elco's spontaan degenereerden en wereldwijd problemen veroorzaakten. En dat gebeurde ook in apparaten van 'dure' fabrikanten.
Tot aan airco units in VAG auto's aan toe. Maar ook TV's, motherboards, etc, etc.
M.a.w. een hoge(re) prijs en/of een gehypte merknaam is geen garantie voor geen sh*t.

Daarom is het goed om af en toe eens een apparaat open te halen en te zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Vandaar mijn PSU openschroef actie. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
ehtweak schreef op zondag 18 juni 2017 @ 09:20:
[...]

Idd, met veel van die componenten is niks mis. Veel hangt er vanaf hoe het toegepast wordt.
Zie ook de opmerking van @memphis . Het is gewoon onterecht om alles uit China af te doen als 'onveilige meuk', want dat is gewoon niet zo.
Menig (niet technische onderlegde) consument is mede debet aan abuse van veel technisch materiaal. Dat varieert van in de soep gedraaide motoren (vol gas bij koude motorblokken), tot aan opgerolde verlengsnoeren vol belasten en dan gek vinden dat de boel warm wordt of nog erger smelt. Of de welbekende heggenschaar die ook prima aansluitsnoeren snoeit.
Tot aan aansluitkabels die door mechanisch misbruik hun isolatie kwijtraken en met pleisters gefixed worden. Of opengebarsten behuizingen van huishoudelijke apparatuur (door vallen/stoten) die met plakband afgedekt zijn.
Moet altijd glimlachen als in de gebruiksaanwijzing staat dat je het product niet moet onderdompelen in een vloeistof. Goh, echt... :F

Been there, seen that.

Maar tegen lompigheid is vaak geen (gezond verstand) kruid gewassen. :X

En ja, er zijn van die jaren geweest dat elco's spontaan degenereerden en wereldwijd problemen veroorzaakten. En dat gebeurde ook in apparaten van 'dure' fabrikanten.
Tot aan airco units in VAG auto's aan toe. Maar ook TV's, motherboards, etc, etc.
M.a.w. een hoge(re) prijs en/of een gehypte merknaam is geen garantie voor geen sh*t.

Daarom is het goed om af en toe eens een apparaat open te halen en te zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Vandaar mijn PSU openschroef actie. :)
Ik wil best wat water bij de wijn doen en stellen dat alles wat je zelf direct uit China haalt en een netstekker heeft waarbij de gebruiker het secundaire circuit kan aanraken, potentieel onveilige meuk is.

User abuse staat hier volledig los van.

Het gebeurt alleen wel dat er geinige gadgets verkocht worden op bijvoorbeeld Marktplaats waar dan een netadapter bij zit die echt levensgevaarlijk is. Zelf ondervonden met een niet nader te noemen GPS tracker. Gadget zelf kan weinig kwaad maar de 230V AC -> 5V USB adapter die er bij zat was echt levensgevaarlijk.

Als je de slappe kunststof behuizing te hard in een stekkerdoos drukte ging de 5V output gewoon even direct aan de 230V doordat er geen enkele isolatie tussen zat anders dan een airgap die door de slappe constructie te niet gedaan werd. Hier wat voorbeelden.

Ik heb hem zelf via de juiste kanalen als afval laten verwerken en de importeur de tip gegeven hetzelfde te doen.

Als zoiets in handen van kinderen komt en die hun gametablet er mee gaan laden... Dus om dat risico te vermijden stel ik nog steeds dat het hier om onveilige meuk gaat.

De gemiddelde consument kan hier het onderscheid gewoon niet maken. Jij als Tweaker misschien wel (al lijk je niet echt gevoelig voor mijn argumenten), maar ik zie het echt niet zitten om ongekeurde Chinese netgevoede apparaten hier zo maar op de markt toe te laten.

Het vroegtijdig defect gaan zal me worst wezen. Allemaal niet zo relevant als de veiligheid. Zeker als de ontwerper volgens het eerder genoemde 'doom' denk scenario de boel ontworpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Vandaag de toren ventilator maar eens uit de kast getrokken, helaas doet de elektronische aansturing het niet goed meer.... :( nog geen verkoeling..

Morgen maar eens demonteren en kijken wat het euvel is..

Want hij krijgt stroom. Stand-by led brand.. En kan hem aan/uitzetten..
Waarbij het stand-by ledje direct dimt als het ledje voor de gekozen snelheid aangaat..

Maar de andere knopjes.. Resulteren terug naar "standby"

Knopjes: aan/uit, snelheid, oscillatie en de timer.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik had hem gepost in het gereedschap topic (want gereedschap) maar de inhoudelijke vraag past beter hier denk ik:

Vraagje voor de tweakers, ik wilde m'n Bosch tafelzaag ombouwen naar een DIY tafelzaag met genoeg werkblad oppervlakte. Uiteindelijk tot het inzicht gekomen dat de ophanging van de tafel niet echt ideaal is voor een DIY tafel.

Natuurlijk heb ik eerst de boel gesloopt, na een avondje stoeien is alles weer in elkaar (geen schroefjes over)
Echter zit ik nog met een ding. Het aansluiten van de nullast schakelaar en het relais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7XeVWCC4Zr8fKOSpNJRM9U3/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K9K8X3fVJChNtYALN4fOfCjT/medium.png

If my memory serves me well, zijn de twee separate aansluitingen onderaan op het plaatje bedoeld om het relay te doen schakelen, deze lopen namelijk met twee zwarte draadjes naar de weerstand linksboven in de hoek (gele omhulsel)

De vier geklusterde aansluitingen zijn dan voor de fase en de nul (waarvan ik verwacht dat ze naast elkaar zitten en niet boven elkaar).

Iemand een idee? _/-\o_

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo vandaag de ventilator maar eens uit elkaar gedraaid....

Waar ik op hoopte.... Een simpele geschakelde voeding is het niet..

Volgens mij zit er een zogenaamde capacitieve voeding op het pcb..

En vermoed dat deze niet goed meer werkt.. Maar hoe test je nou zo iets?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ldiUA1T.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/47wlpkL.jpg

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Lab supply

Paar van deze lab voedingen hebben we op de zaak,
208amp 130volt regelbaar en kortsluit vast.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@itcouldbeanyone : die kost vast geen vier tientjes... >:)

Lekker professioneel is de trekontlasting van die DB-9 connector geregeld... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@SMSfreakie heb je al gemeten aan de motor of daar ook spanning aankomt en of de motor niet kapot is of vast zit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
ehtweak schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:18:
@itcouldbeanyone : die kost vast geen vier tientjes... >:)

Lekker professioneel is de trekontlasting van die DB-9 connector geregeld... ;)
Klopt maar dat heb ik gelukkig niet gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:34:
@SMSfreakie heb je al gemeten aan de motor of daar ook spanning aankomt en of de motor niet kapot is of vast zit?
De motor werkt prima... Zelfs als ik de motor tegen houd blijft de print exact het zelfde doen als die wel vrij kan draaien..
Gok dus dat het echt in de aansturing ligt.. Mgoed heb alsvast een nieuwe condensator besteld..
Gezien het toch lijkt of de spanning inzakt en daardoor het IC zich reset...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:36

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik ben op dit moment serieus aan het overwegen om op korte termijn ofwel een betaalbare PCBA service te gaan gebruiken, of een betaalbare pick&place machine aan te schaffen.

Ik heb eerder een topic aangemaakt omdat ik aan het orienteren was over PCBA, (PCB assemblage uitbesteden) maar toen was ik nog niet volop met SMD bezig.

Het is moeilijk ervaringen met PCBA bedrijven vinden op Tweakers en elders.
Dus lijkt het me de moeide dat ik mijn ervaringen nu deel.
Interesse?

Ik heb al een aantal PCBA offertes die ik zou kunnen delen, dan zijn de verschillen goed te zien.
En ik al wat contact gehad met enkele PCBA bedrijven.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wat wil je specifiek weten? Er gaat een hele hoop in zitten.

Om te beginnen zou ik sterk aanraden om voor een turnkey-oplossing te gaan. Dat gebruik ik momenteel ook voor m'n nanohubs. Daar geef je ze een BOM, gerbers, positietekening/lijst en krijg je 4 weken later je geassembleerde printplaten thuis. Ik betaal ca. 1-1,5 euro per PCB, plus 10% bovenop de onderdeelkosten.

Er zitten grote (GROTE) prijsverschillen tussen aanbieders. Sommige aanbieders, zoals PCBWay, lijken even duur te zijn als de concurrenten (met bijv. 200-300 euro voor de hele dienst, plus onderdelen en pcb-kosten) maar rekenen idiote marges op de componenten. Het heeft dus veel zin om te shoppen.

Daarnaast zullen chinezen altijd liegen over wat ze wérkelijk kunnen assembleren. De placement accuracy op m'n nanohubs is prima voor 0402/0.5mm pitch, maar het is totale onzin dat ze 0201 kunnen assembleren (terwijl ze dat wel zeggen). BGAs is ook een crapshoot. Als je echt moeilijke packages (chipscale, BGA, sommige connectoren zoals USB-C) van plan bent te laten assembleren kun je het beste eerst wat extra geld uitgeven aan een nulserie en X-ray dienst. Veel chinezen bieden dit ook extra aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

mux schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:01:
Wat wil je specifiek weten? Er gaat een hele hoop in zitten.

Om te beginnen zou ik sterk aanraden om voor een turnkey-oplossing te gaan. Dat gebruik ik momenteel ook voor m'n nanohubs. Daar geef je ze een BOM, gerbers, positietekening/lijst en krijg je 4 weken later je geassembleerde printplaten thuis. Ik betaal ca. 1-1,5 euro per PCB, plus 10% bovenop de onderdeelkosten.

Er zitten grote (GROTE) prijsverschillen tussen aanbieders. Sommige aanbieders, zoals PCBWay, lijken even duur te zijn als de concurrenten (met bijv. 200-300 euro voor de hele dienst, plus onderdelen en pcb-kosten) maar rekenen idiote marges op de componenten. Het heeft dus veel zin om te shoppen.

Daarnaast zullen chinezen altijd liegen over wat ze wérkelijk kunnen assembleren. De placement accuracy op m'n nanohubs is prima voor 0402/0.5mm pitch, maar het is totale onzin dat ze 0201 kunnen assembleren (terwijl ze dat wel zeggen). BGAs is ook een crapshoot. Als je echt moeilijke packages (chipscale, BGA, sommige connectoren zoals USB-C) van plan bent te laten assembleren kun je het beste eerst wat extra geld uitgeven aan een nulserie en X-ray dienst. Veel chinezen bieden dit ook extra aan.
Ja, veel van wat je zegt is me al duidelijk, maar een concreet lijstje aan voorbeelden (offertes en mogelijkheden) vind je niet gemakkelijk.
Behalve deze prijsvergelijkings site (geen idee of die up to date is): https://pcbshopper.com/.

Natuurlijk zit er veel verschil in de PCBA aanbieders, en het gaat zeker niet alleen om de prijs.
Waar velen geïnteresseerd in zullen zijn is of de hogere prijzen daadwerkelijk iets betekenen.

Voor de betreffende pcb waarvan ik bij verschillende bedrijven offertes heb gevraagd, is PCBWAY verreweg de goedkoopste: €6 per pcb (7x10cm, met 34 SMD componenten waaronder enkele chips met VQHF package).
Ik kan nauwelijks ervaringen vinden wat voor een kwaliteit PCBWAY dan levert.

Seeed Studio staat beter bekend, maar ik bijvoorbeeld heb een offerte van een Nederlands bedrijf die een stuk voordeliger uitkwam.

Ik stelde dus juist voor om mijn ervaringen uitgebreid te delen, en welke beslissing ik uiteindelijk neem (zelf pick en place machine neerzetten bijvoorbeeld).
Maar dat doe ik alleen als er interesse voor is.

[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 21-06-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Altijd interessant, vooral doen :)

6 euro per PCB klinkt alsof je er maar heel weinig produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zo.. ondanks de warmte toch maar even de soldeerbout aangestoken (ja die loopt op gas ;) )
even de 3 elcos op mn "600" watt boost converter vervangen....

door eigen toedoen de input cap zo gaar weten te krijgen dat die gewoon death short was ;)
de outputs lekten al electroliet omdat ze zo scheef op pootjes stonden na mishandeling in de post :(

gelukkig heeft de rest het wel overleeft ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
Vroeg af of iemand me een tip/raad kan geven.
Ik zou van alle kamers de kamertemperatuur en vochtigheid willen weten, voorkeur met de BME280.
In elke kamer is een inbouwdoosje met domotica kabel (niet twisted, 6x 0,8).

ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om dit te realiseren, voorkeur zou eigenlijk zijn dat in elke kamer een attiny of andere IC is met een bme280 deze dan naar 1 master alle gegevens door stuurt, liefst dus parallel aangesloten op 2-4 pins ... (does that make any sense?) Het zou gaan over een 4-5 kamers.

De concrete vragen
- hoe het beste stroom regelen
- welke manier van data communiceren, wireless heeft minder de voorkeur, maar moest het nodig zijn zou een ESP wel kunnen bv... (maar hoe deze instellen etc? )
- welke main controller een raspberry pi zero w of ...?

De reden achter in elke kamer de temperatuur te meten is om dan bij de collector verwarming kunnen aan te sturen.. dus data moet niet *real time* zijn, om de 30 seconden zou bv ook al ok zijn

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Velen zullen een ESP8266 wifi controler aan de sensor hangen en alles draadloos binnen halen. Persoonlijk ben ik ook niet zo'n voorstander voor draadloos + batterijen. Dan kun je inderdaad een soort CAN/rs485 bus (met voeding) overwegen en voor iedere sensor een slave maken. Heel jammer dat de kabel niet twisted is, dat scheelt een hoop storing.
Wat je als master gebruikt hangt helemaal van je toepassing af, ik zou daarvoor zowiezo even naar bestaande domocita zoals domoticz kijken.
Overweeg eventueel ook de SHT21 sensor, die is meer op humidity gericht (BME280 vooral op druk geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:46
BME280 is druk, temperatuur en relatieve vochtigheid. Ik heb goede ervaringen met deze sensor.
Verder is RS485 inderdaad geschikt, en wat goedkoper dan een micro met can transcievers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Je kunt ook ESP's gebruiken en de huidige kabels gebruiken voor voeding. Zet er 12v op en een kleine dc-dc converter bij de ESP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

bverstee schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Ja, veel van wat je zegt is me al duidelijk, maar een concreet lijstje aan voorbeelden (offertes en mogelijkheden) vind je niet gemakkelijk.
Behalve deze prijsvergelijkings site (geen idee of die up to date is): https://pcbshopper.com/.

Natuurlijk zit er veel verschil in de PCBA aanbieders, en het gaat zeker niet alleen om de prijs.
Waar velen geïnteresseerd in zullen zijn is of de hogere prijzen daadwerkelijk iets betekenen.

Voor de betreffende pcb waarvan ik bij verschillende bedrijven offertes heb gevraagd, is PCBWAY verreweg de goedkoopste: €6 per pcb (7x10cm, met 34 SMD componenten waaronder enkele chips met VQHF package).

Seeed Studio staat beter bekend, maar ik bijvoorbeeld heb een offerte van een Nederlands bedrijf die een stuk voordeliger uitkwam.

Ik stelde dus juist voor om mijn ervaringen uitgebreid te delen, en welke beslissing ik uiteindelijk neem (zelf pick en place machine neerzetten bijvoorbeeld).
Ik kan je na SHA2017 vertellen hoe goed PCBway is in consequent bordjes bestukken (0603 en kleine QFNs en nog wat lomper spul voor de SHA2017badge:) https://wiki.sha2017.org/w/Projects:Badge

We maken er 'maar' 4500 dus dat is een redelijke samplesize.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
sebastius schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:08:
[...]

Ik kan je na SHA2017 vertellen hoe goed PCBway is in consequent bordjes bestukken (0603 en kleine QFNs en nog wat lomper spul voor de SHA2017badge:) https://wiki.sha2017.org/w/Projects:Badge

Wow 4500, dan heb ik SHA toch een beetje onderschat

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
[...]

Zag hem al voorbij komen HaD, erg coole badge! :Y

Mochten er om wat voor reden nou een paar overblijven dan sta ik ervoor open om jullie er van 1 te verlossen. O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

chaoscontrol schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:16:
[...]

Zag hem al voorbij komen HaD, erg coole badge! :Y

Mochten er om wat voor reden nou een paar overblijven dan sta ik ervoor open om jullie er van 1 te verlossen. O-) :+
kom maar gewoon naar SHA2017 :) zijn nog 500 kaarten :)

Ik verwacht dat als we badges over hebben dat ze op het event de verkoop in gaan en heel snel uitverkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
bverstee schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Ik ben op dit moment ook bezig met het zoeken van een assembleerder dus ben erg benieuwd naar je ervaringen en gevonden prijzen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik kreeg deze in de spam: http://www.deltaproto.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

JDTeunis schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:43:
[...]

Ik ben op dit moment ook bezig met het zoeken van een assembleerder dus ben erg benieuwd naar je ervaringen en gevonden prijzen! :)
Ik ben al een eindje gevorderd en ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen tot dusver.

Mijn doel is om zoveel mogelijk assemblagewerk te outsourcen, maar wel op zo'n manier dat ik er per uur meer aan over houd.
De productie op m'n eigen werkplek automatiseren is ook een optie.
Maar omdat ik aan consumenten verkoop zijn mijn marges niet extreem hoog, dus de kosten moeten voorlopig laag zijn.

Ik heb op dit moment een sterk dilemma dat m'n brein bezig houdt:
Ga ik gebruik maken van PCBA, of schaf ik een P&P machine (straat: stencelling en reflow hoort er natuurlijk ook bij) aan?
Zelf geautomatiseerd assembleren creëert flexibiliteit en verlaagt de kosten, maar kent een leercurve en de risico's zijn grotendeels voor mij. Plus het is een redelijke investering.
Een PCBA service gebruiken kan daarom interessanter zijn, maar het gevoel bekruipt me dat ik op langere termijn toch liever zelf geautomatiseerd wil gaan assembleren.

Eerst maar eens m'n bevindingen in vogelvlucht.
Ik heb steeds hetzelfde product als uitgangspunt genomen.
Dit product kost mij zelf €17 aan onderdelen (incl. pcb die ik nu bij Seeed Studio bestel).
Ik heb daar al 1300 met de hand van geassembleerd.

PCBA
Ik heb bij alle PCBA bedrijven voor hetzelfde product een offerte gevraagd.
Ik wil batches van 50 of 100 laten produceren (ik verkoop er ca. 30 per maand van).

Bij de offerte aanvragen heb ik enkele onderdelen buiten beschouwing gelaten die ik op een speciale manier monteer en dingen als button caps en een SD kaart; die additionele onderdelen kosten ca. €5.

Met elk van de Nederlandse bedrijven heb ik telefonisch contact gehad.

1. Matas
Dit was het eerste bedrijf waar ik informeerde, omdat het dichtbij zit en de website m'n interesse wekte.
Marketing medewerker vertelde me dat ze prima met aantallen zoals 100 stuks uit de voeten kunnen.
Offerte duurde even, en kwam op €49 per stuk incl. onderdelen + eenmalige kosten van €600.

2. Seeed Studio
$3673 voor 100 stuks, dus ca. €33 per stuk incl. onderdelen.

3. Epac
€2300 per 100 stuks (groffe schatting) + €750 setup = ca. €25 per stuk als ik die eenmalige setupkosten over meerdere batches kan spreiden.

4. Deltaproto
Eigenaar vertelde me dat ze vooral voor kleine series snel leveren, vandaar dat de tarieven voor mij niet interessant zijn.
Maar ik heb wel heel wat leuke info van 'm gekregen, was een zeer enthousiast gesprek.
Hij is ook klein begonnen met een simpele P&P machine en reflow oven.
Tips van hem gingen vooral over P&P machines, zie hieronder.
Dank! Had al contact met ze gehad.

5. Pcbway
$2340 per 100 stuks = ca. €21 per stuk inclusief onderdelen.

Conclusies over PCBA tot zover:
a. Bij de Nederlandse bedrijven is een aanpassing in het ontwerp lastig: een nieuw stencil kost al gauw €250.
Daarom zijn Seeed Studio en Pcbway interessanter.

b. Bij Pcbway, de goedkoopste, zit ik op €21 per stuk + eigen onderdelen = ca. €26 per stuk, dus €9 meer dan zelf inkopen en assembleren.
Ik bespaar me ca. 2 uur handmatige assemblage tijd per batch van 5, maar dat kost me dan (€9 x 5) €45, dus ca. €22,50 per uur.
Dat spant erom of het rendabel is.

Wat ik nauwelijks kan terugvinden zijn reviews over de kwaliteit, dus het is meteen een risico.
Stel dat een batch van 100 allerlei problemen kent, dan gaat het me veel extra tijd kosten.
Gelukkig stelde Sebastius me een beetje gerust:
[...]

Stencil + pick&place + reflow
1. Neoden TM220a
Dat is de goedkoopste p&p machine van Neoden: ca. €3000 + verzendkosten.
Heeft feeders maar geen ruimte voor chip-trays: chips plaats je in een klein aantal ruimtes aan de voorkant.

2. Liteplacer.com
Slechts €1700 - met cameras!!! - maar geen feeders..
Echt bedoeld voor prototyping: zonder feeders zie ik geen methode om efficiënt een serie te assembleren.

Neoden heeft allerlei duurdere versies, maar die liggen te ver buiten mijn budget (ik heb nu nog geen fulltime bedrijf, en ik doe het vanaf een zolderkamer zonder personeel).

Als die Liteplacer feeders zou hebben....

3. Reflow ovens.
Je zou zelf met een IR oven van €40 en wat onderdelen iets kunnen maken, maar die temperatuur-ramp (om te flowen) is wel traag dan.
Voor €200 heb je een kant en klare reflow oven, zoals eBay item 180736333541.

Die eigenaar van Deltaproto had het over vapor phase ovens, die van eBay vermeld dat niet, maar ik denk dat die van eBay wel voldoet.

4. Stencillen
Lijkt met niet te spannend, behalve misschien waar je soldeerpasta voor een goede prijs kunt vinden.
Stencils kan ik laten maken door Seeed Studio, zijn niet te duur.

Dat was het tot nu toe.

[edit]
Het schoot me te binnen dat het wel eens interessant kan zijn om de Liteplacer te gebruiken, en dan na elke pcb handmatig te 'feeden' door het doortrekken van de tapes zodat je snel voor de volgende pcb kunt voorbereiden.
Ik was even bang dat je steeds een nieuw stukje tape met smd-onderdelen moet bevestigen, maar dat lijkt me niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteDelight op 23-06-2017 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yup, dat kan met de liteplacer. Je kunt exacte movement scripts executen bij iedere handeling. Theoretisch is het dus ook mogelijk om een advancement needle op de kop te hangen en een reel verder te trekken. Ik wed dat je met wat handigheid best een de-lidder kunt 3d-printen en daarmee effectief een feeder kunt bouwen.

Het is echt een onvoorstelbaar flexibele machine. Helaas niet de makkelijkste om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
Mux, hoe gebruik jij je liteplacer? Alleen protos of ook productie?

Ik maak meestal protoseries tot 10 stuks met de hand (=pincet), stencil en oven. Dat gaat best goed, zolang je niet te veel fine-pitch componenten hebt. Als het me tijd kan besparen zou het interessant kunnen zijn, maar ik ben ook even benieuwd hoeveel tijd je bezig bent met het opzetten van een nieuw design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Totnogtoe nog niet gebruikt voor meer dan 25 stuks ineens. En ja, hij doet *makkelijk* fine pitch spul, placement accuracy is uitstekend, min of meer zo goed als de camera is (denk <2 mil plaatsing).

Het opzetten van een nieuw ontwerp: ik heb nog maar 2 dingen volledig ingeprogrammeerd (mijn twee nanohubs), en dat kostte me telkens meer dan een uur. Ik ben van plan er een video over te maken, maar ik moet eerst eens wat meer met de liteplacer werken en gewend raken aan het ding voordat ik dat echt kan doen, nu ben ik echt aan het klungelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Het probleem met fine pitch is niet zozeer het plaatsen maar de bruggetjes die je daarna moet opruimen. Misschien ben ik niet kieskeurig genoeg met stencilen van de pasta, maar 0.5mm tqfp's is ongeveer 60 procent kans dat het in een keer goed gaat bij mij. Al het andere gaat meestal zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

mux schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:21:
Totnogtoe nog niet gebruikt voor meer dan 25 stuks ineens. En ja, hij doet *makkelijk* fine pitch spul, placement accuracy is uitstekend, min of meer zo goed als de camera is (denk <2 mil plaatsing).

Het opzetten van een nieuw ontwerp: ik heb nog maar 2 dingen volledig ingeprogrammeerd (mijn twee nanohubs), en dat kostte me telkens meer dan een uur. Ik ben van plan er een video over te maken, maar ik moet eerst eens wat meer met de liteplacer werken en gewend raken aan het ding voordat ik dat echt kan doen, nu ben ik echt aan het klungelen.
Ik denk dat ik je ga joinen met die ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Springuin schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:21:
Het probleem met fine pitch is niet zozeer het plaatsen maar de bruggetjes die je daarna moet opruimen. Misschien ben ik niet kieskeurig genoeg met stencilen van de pasta, maar 0.5mm tqfp's is ongeveer 60 procent kans dat het in een keer goed gaat bij mij. Al het andere gaat meestal zonder problemen.
Wat voor een pasta gebruiken jullie?
Ik ben benieuwd of er lood-houdende pasta bestaat, want dan zijn bruggen IMHO gemakkelijker te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bruggen zijn op 0.5mm pitch nog goed te voorkomen door 0.1mm pastastencils te gebruiken en >= 2 mil soldeermasker tussen de pads te gebruiken (en evt de pads smaller te maken). Je zult nog steeds inspectie moeten doen op een handmatige job, maar op die manier reduceer je het aantal bruggen van gegarandeerd meer dan 1 per package tot 1 per 20 packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
0.5mm tqfp 144pins <1 tot 3 minuten met de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bruggetjes zijn een combinatie van de dikte van het stencil, de opening en de tin. Varieer ze alle drie eens. Ik heb nauwelijks last van bruggen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Okee, dus stencelling en Liteplacer lijkt een optie.

Welke SMD oven gebruiken jullie?
Is er ervaring met de T962(/A)?

Kost nog geen €200:
http://www.ebay.nl/sch/i....3&_nkw=t962+oven&_sacat=0

Ondanks dat de ervaringen aangeven dat die oven wel z'n werk doet heeft die 2 flinke negatieve aspecten:
- Straalt alle warmte uit naar de bodem (moet dus opgelost worden met b.v. stenen eronder)
- Geeft een enorme stank af (het lijkt erop dat voor delen van het afdichtingsmateriaal gewoon slecht materiaal gekozen is dat stinkt en waarschijnlijk een korte levensduur heeft)

Er schijnen (nog niet gecheckt) forums te zijn waar allerlei oplossingen besproken worden.
Maar je wilt zo'n machine natuurlijk aanschaffen om 'm direct te gebruiken i.p.v. er zelf aan te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
T-962A heb ik. Doet zijn werk, maar is niet perfect. Mooiste is een bench convectieoven.
Er zijn upgrade sets voor de T-962A op ebay te koop. Zit een fan in om de warmte rond te blazen en een verbeterde controller.

Ik zou overigens achteraf eerder een goedkope oven van 30 euro kopen en die ombouwen tot soldeeroven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

LED-Maniak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 17:36:
T-962A heb ik. Doet zijn werk, maar is niet perfect. Mooiste is een bench convectieoven.
Er zijn upgrade sets voor de T-962A op ebay te koop. Zit een fan in om de warmte rond te blazen en een verbeterde controller.

Ik zou overigens achteraf eerder een goedkope oven van 30 euro kopen en die ombouwen tot soldeeroven.
Ik heb jaren geleden al een goedkope IR over aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/51b8eb388a7400bbedb6d1324d1ff61b667cffeb/?url=http%3A%2F%2Fwww.benophetinternet.nl%2Fhobby%2Fvanmezelf%2F20131203_193026.jpg

Er zijn zat voorbeelden van hoe je zoiets klaarmaakt om als reflow oven te gebruiken, zoals folie om alle gaten te dichten.

Ik denk dat een on-off timer voldoende is om mee te starten, misschien zelfs zonder sensor.

Nadeel is dat er geen luchtcirculatie is, en de kans bestaat dat de temperatuur niet voldoende evenredig is.
Misschien kan dat opgelost worden door een kleine geforceerde lucht-inlaat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ik gebruik een kleine oven met dubbele set verwarmingselementen en een x-toaster controller voor het solderen. Daarvoor een kookplaatje van de kijkshop met 3mm aluminium plaat en een industriële temperatuur controller. Dat werkt goed voor prototypes en is ruim genoeg voor de meeste dingen die ik maak.

Plaatjes zie: Springuin in "De EL-kroeg - Deel 4"

[ Voor 11% gewijzigd door Springuin op 25-06-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Springuin schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:22:
Ik gebruik een kleine oven met dubbele set verwarmingselementen en een x-toaster controller voor het solderen. Daarvoor een kookplaatje van de kijkshop met 3mm aluminium plaat en een industriële temperatuur controller. Dat werkt goed voor prototypes en is ruim genoeg voor de meeste dingen die ik maak.

Plaatjes zie: Springuin in "De EL-kroeg - Deel 4"
Alright. Omdat ik nagenoeg alleen 'platte' SMD componenten heb ga ik het proberen met de elementen die nu in de oven zitten.

Heb loodhoudende pasta gevonden bij Printtec:
http://www.printtec.nl/co...lder_paste_with_LEAD.html

En ze hebben ook Kapton tape waarmee ik de naden van de oven (lucht)dicht kan maken:
http://www.printtec.nl/contents/nl/d69_Kapton_Tapes.html

Zit nu alleen een beetje te dubben over de controller.
Ik vind €100 dan weer relatief veel omdat je voor €190 een complete reflow oven hebt.
Maar een sensor vind ik wel erg praktisch.

Ik vond deze controller:
http://www.reflowcontroller.com/index.php/store
Kost op eBay ca. €40:
http://www.ebay.nl/itm/te...9283e5:g:stkAAOSwPcVVhk2m

Ik vermoed dat daar dan alleen nog de SSR en thermokoppel bij komt, maar ik heb er nog geen ervaring mee, dus misschien vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
@bverstee Ik heb de Aoyue Int 893. Moest ik ook nog wat aan knutselen maar werkt dan prima.
Ploink in "De EL-kroeg - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Nou laat de warmte maar terug komen :P

M'n toren ventilator werkt weer met een nieuwe condensator...

Hopelijk houd die het nou wel weer een jaar of 5 vol. :)

Dan ben ik wel weer tevreden

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10
LED-Maniak schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:52:
[...]

Bruggetjes zijn een combinatie van de dikte van het stencil, de opening en de tin. Varieer ze alle drie eens. Ik heb nauwelijks last van bruggen.
Vergeet ook niet de dikte van je soldeermasker. Fine pitch en een dik soldeermasker zijn geen goede combinatie. Ook je soldeerprofiel is een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

• Stencil besteld: 4mil (0.004") Stainless Steel
  • Mail gestuurd naar bedrijf techFX reflow controller: versie met thermokoppel was niet op voorraad.
  • SSRs besteld
  • Ga Kapton tape en soldeerpasta bestellen bij Printtec.
Gaat lekker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 26-06-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Ruimte gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uA9f3WZJAWOfUrVRIFemttho/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Oventje nog eens getest (heeft jaren in de schuur gestaan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ja2SkEYRao53E2noP5qvTocN/full.jpg
(cooling down)

Hier wat metingen, eerst met alleen het bovenste element, en dan als 'boost' de onderste.
Sn62Pb36Ag2 pasta smelt bij 179 °C.
Zelfs zonder aanpassingen gaat dit een succes worden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oKiQda854RuNPGsGbjTUToP1/full.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door ByteDelight op 26-06-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Even een korte vraag voor hier. Ik heb een relay, namelijk de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://store.comet.bg/files/mf/product_images/7524_img_2.jpg
Datasheet is hier te vinden: http://www.datasheetspdf....et/download.php?id=682948

Nu lees ik in de specificaties het volgende:
Min. Switching Load.............DC 1V, 1mA.

Betekent dat dat ik hier direct een raspberry pi (die 3,3v logics heeft) op kan aansluiten om hem te laten switchen? Of werkt dat niet zo eenvoudig?

Zo wel, welke pinnen zijn nou eigenlijk voor de hoofdstroom (die de relay schakelt) en welke zijn voor de lage stroom? om de puls te geven om te schakelen zegmaar?

Kom er zelf niet helemaal uit :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Die minimale load is nodig om de contacten schoon te houden. Zonder belasting vormt er zich een isolerende oxidehuid op de contacten en werkt hij op een gegeven moment niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 19:12
Nee switching load is de minimale belasting van de uitgang schakelaars van het relais. Dit relais heeft een 12V spoelspanning nodig .
Als ik naar deze datasheet kijk https://store.comet.bg/download-file.php?id=3271 zie je op de tweede pagina ook de pin aansluitingen.
Voor aansturing vanaf de raspberry pi zal je dus nog een extra aansturing nodig hebben met b.v. een fet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

wwwFan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:05:
Nee switching load is de minimale belasting van de uitgang schakelaars van het relais. Dit relais heeft een 12V spoelspanning nodig .
Als ik naar deze datasheet kijk https://store.comet.bg/download-file.php?id=3271 zie je op de tweede pagina ook de pin aansluitingen.
Voor aansturing vanaf de raspberry pi zal je dus nog een extra aansturing nodig hebben met b.v. een fet.
zie ik het in dat schema goed dat het eigenlijk een dubbel relais is?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 19:12
Klopt, volgt uit het type nummer de eerste 2 van 212 geeft aan 2 polen en dan 12 geeft aan 12 V spoel spanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Stencil zojuist binnen, ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xEeAR9xxRtIiAShZ4qOu4SBN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5moKSDqR4qc0bdpLe1i9Jv5Z/full.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door ByteDelight op 04-07-2017 18:06 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 113 Laatste