franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ow top! Dank voor de zoektermmemphis schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:05:
Iets als een auto zekeringenkastje?
https://nl.aliexpress.com...a-fuse-box-promotion.html
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
2 F-connectoren en een koppelstukje.franssie schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:15:
Iemand een idee hoe heel dunne coax te verbinden? Bij het uitbouwen van een dieptemeter is deze doorgeknipt maar ik wil 'm terug inbouwen, moet alleen de coax weer zien te lassen. Coax is ca 3 tot 4 mm dik inclusief de PVC bescherming. Zelf zit ik te denken om de boel te strippen, kernen aan elkaar te solderen en de mantels ook aan elkaar te knopen, hoe dat laatste het beste te doen - daar ben ik nog niet uit. Iemand tips?
Dat zou ik normaal ook doen op mijn antennekabels maar F op 3 a 4 mm? Ik kon ze niet vinden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
http://kleinspul.nl/index.php?productID=1160franssie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:01:
[...]
Dat zou ik normaal ook doen op mijn antennekabels maar F op 3 a 4 mm? Ik kon ze niet vinden.
Welicht met een laagje tape tussen de isolatie en afscherming om de boel dikker te maken.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Lijkt mij het makkelijkst en stevigst.franssie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 01:51:
Dus toch de connector optie. Ik ga ermee aan de gang.
Geen gedoe met solderen en isolatie...
Kleiner dat 4 mm kon ik niet vinden.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Helaas wel beperkt tot de M0 versie dus alleen de L0 en de F0 serie zit hierin.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Antwoord al gevonden:
Modem met originele 0.3A adapter hangt nu aan 0.5A adapterNee, beter een adapter die wat meer kan leveren. Een adapter die minder kan leveren dan het apparaat vraagt raakt overbelast en wordt erg warm.
ook als eventuele permanente oplossing geen probleem?memphis schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 23:00:
Meer is altijd goed, het gaat niet om wat de adapter kan leveren maar om wat het apparaat vraagt.
[ Voor 110% gewijzigd door Chiel op 12-05-2017 00:21 ]
Hoog tijd voor die alternatieve farnell-interface... Hans! Ik heb je nodig!
Ik krijg ook veel "ERR_TOO_MANY_REDIRECTS" bij het direct doorklikken naar subcategorieën. Ze hebben aardig wat kapot gemaakt aan de interface inderdaad. Kon al niet begrijpen waarom mijn filters ineens waren verdwenen.mux schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:49:
Ugh, farnell heeft een verandering op hun website doorgevoerd die het weer bijna onbruikbaar maakt: klikken op een sorteerpijltje (sorteren op prijs, naam, etc.) verwijdert al je selectiecriteria.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik ken wel 1,27mm (dus zeg maar 1/20" ipv de standaard 1/10"), zoals deze:
http://www.ebay.com/itm/U...-6mm-1-27mm-/181404652931
Maar ik moet een rijtje JST-ZH connectors monteren op een klein printje om te koppelen aan een andere print, en die JST-ZH zijn 1,5mm en ik weet niet of dat goed gaat...
Of hieeft iemand een andere tip om dit voor elkaar te krijgen?
"man is not truly one, but truly two,"

Later heb ik van Proxxon een 0.2mm zaagblad gebruikt wat veel netter gaat.
Maar ik moet dus een batterij van die stopcontactjes in een rijtje hebben (ongeveer 4 stuks).
Ik zou ze ook aan elkaar kunnen lijmen en dan hardwireën, maar veel van die kunststoffen zijn heel lastig te lijmen (nylon bijv. is alleen met superlijm te lijmen, en dat gebruik ik liever niet)
Of proberen aan elkaar te smelten met een soldeerbout....
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verwijderd
Kan je niet gewoon een printje laten maken? Voor een tientje of wat heb je er al een paar in huis.mr_petit schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:19:
Maar ik moet een rijtje JST-ZH connectors monteren op een klein printje om te koppelen aan een andere print, en die JST-ZH zijn 1,5mm en ik weet niet of dat goed gaat...
Ik moet dan eerst een print gaan ontwerpen met software wat ik niet heb en niet weet hoe dat werkt.
Dat is voor een 1 off experimenteerprojectje waarschijnlijk niet de meest efficiënte manier in mijn geval.
Ik mompelde laatst hetzelfdemux schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:49:
Ugh, farnell heeft een verandering op hun website doorgevoerd die het weer bijna onbruikbaar maakt: klikken op een sorteerpijltje (sorteren op prijs, naam, etc.) verwijdert al je selectiecriteria.
Misschien het project toch eens nieuw leven inblazen?
Als je een aantal componenten zo in serie zet:
---100ohmWeerstand---diode---100ohmWeerstand--
Is dat dan hetzelfde als een diode met er parallel overheen een 200 ohm weerstand?
Ik weet dat dit in het geval van een lampje niet zo is aangezien het lampje zelf ook een weerstand is. Maar een diode heeft zelf eigenlijk geen weerstand de goede richting op..
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Speeddragon schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 17:46:
Een hele kleine vraag (voor jullie gesneden koek), maar mij zette het even aan het denken..
Als je een aantal componenten zo in serie zet:
---100ohmWeerstand---diode---100ohmWeerstand--
Nee. Als je een 200 Ohm in serie met de diode zou zetten wel.Is dat dan hetzelfde als een diode met er parallel overheen een 200 ohm weerstand?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Een diode parallel over een weerstand zorgt voor een beperkte stroom door de weerstanden 1 kant op en een volle stroom door de diode de andere kant op.
Maar 2 weerstanden in een volledige serieschakeling met een diode mag je ook als 1 grotere weerstand zien.
Farnell is op dit moment helemaal niet vooruit te branden...Hans1990 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:44:
[...]
Ik mompelde laatst hetzelfde![]()
Ik kan er ook niets mee.
Misschien het project toch eens nieuw leven inblazen?
Misschien toch eens Goutte proberen
edit: gepland onderhoud staat er nu, RPi uit de winkelwagen gooien en inloggen en hij doet weer normaal
en jawel de herinneringsmail dat je nog een winkelwagentje hebt achtergelaten werk dan weer wel goed....
[ Voor 19% gewijzigd door base_ op 19-05-2017 17:22 ]
Wil hier graag mee verder gaan, maar nog wat hulp nodig.President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:27:
Ik wil met mijn leerlingen een zenuwspiraal kunnen maken. Nu snap ik de basis:
- stuk hout
- ijzerdraad
- elektriciteitsdraden
- batterij
https://www.nemosciencemu...1b9457/16zenuwspiraal.pdf
Ik heb momenteel
- houders voor 9v batterij
- 30 actieve buzzers (werken op de 9v batterij prima)
- (in bestelling houders voor 4xAA batterij ipv 9v batterij houder)
Nu had ik voor mezelf het volgende in mijn hoofd:
- Er gaat vanuit de batterij een draad naar de buzzer en vervolgens door naar de spiraal
- Er gaat vanuit de batterij een draad naar het stokje
- als het stokje ergens de spiraal aan raakt is er een stroomcirkel en gaat de buzzer af

Nu wat praktische zaken:
- het stokje zou ik van stevig elektradraad kunnen maken. Dit is stevig en voorzien van een plastic omhulsel. Het laatste kan ik strippen en dan in een rondje laten buigen
- er moet vanuit de batterij een draad naar de buzzer en dit stokje. Dit maak ik van dun elektradraad (bijvoorbeeld deze). Ik weet niet hoe ik deze twee draden het beste kan bevestigen. Gewoon strippen, in elkaar haken/draaien en ducktape er over heen? Of solderen? Of moet ik een andere mm gebruiken?
- ik moet nog even bedenken waar ik de spiraal van maak. Goedkoop, maar wel geleidend en stevig (buigbaar met handen/tang en daarna stevig genoeg om het spel te spelen maar niet te verbuigen)
- is de stroomcirkel zo goed, of moet de kabel die naar de spiraal loopt aan allebei de kanten van de spiraal?
- hoe kan ik de spiraal het beste aan een blokje hout bevestigen
Nee ducktape is niet bedoeld om een electrische verbinding te maken, beter solderen of een kroonsteentje gebruikenPresident schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:11:
[...]
Ik weet niet hoe ik deze twee draden het beste kan bevestigen. Gewoon strippen, in elkaar haken/draaien en ducktape er over heen? Of solderen?
Bij de bouwmarkt hebben ze ook wel wat dikkere massieve messing stangen- ik moet nog even bedenken waar ik de spiraal van maak. Goedkoop, maar wel geleidend en stevig (buigbaar met handen/tang en daarna stevig genoeg om het spel te spelen maar niet te verbuigen)
stroomkring is prima zo, de spiraal is een geleidend geheel dus 1 zijde is voldoende- is de stroomcirkel zo goed, of moet de kabel die naar de spiraal loopt aan allebei de kanten van de spiraal?
Door een blokje heen, eventueel een stukje draad tappen en een moer erop of goeie lijm gebruiken.- hoe kan ik de spiraal het beste aan een blokje hout bevestigen
Kroonsteentje is wat erg opvallend als tussenbevestiging, solderen zou dan mooier zijn. Voornamelijk ook omdat ik het draad ook aan de spiraal moet bevestigen, wat niet et een kroonsteentje kan maar waarvoor ik de draad eromheen moet 'laten knopen' na strippen of solderen. Weet alleen niet of ik kinderen van 9-11 jaar kan laten solderen ivm veiligheid/aansprakelijkheidbase_ schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:19:
[...]
Nee ducktape is niet bedoeld om een electrische verbinding te maken, beter solderen of een kroonsteentje gebruiken
Dat is te duur. Het moet zo goedkoop mogelijk en ik moet uiteindelijk een stuk of 30 van deze dingen laten maken. Een rol met ijzerdraad is dan uiteindelijk het goedkoopst, zolang het maar geleid en de kinderen leren over stroomBij de bouwmarkt hebben ze ook wel wat dikkere massieve messing stangen
Dat is alvast handig om te weten! Nu maar hopen dat het geheel niet teveel vertraagt, buzzer vertraagt geloof ook al ietsstroomkring is prima zo, de spiraal is een geleidend geheel dus 1 zijde is voldoende
Denk het niet...President schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Weet alleen niet of ik kinderen van 9-11 jaar kan laten solderen ivm veiligheid/aansprakelijkheid![]()
[...]
Disk staaldraad dan, dat geleid goed genoeg en is goedkoper en steviger als koperdraadDat is te duur.
[...]
Buzzer vertraagt zeker niet, meestal wordt er een flip-flop (of nog beter een monostabiele multivibrator) tussen gezet, maar dat wordt iets te ingewikkeld denk ikDat is alvast handig om te weten! Nu maar hopen dat het geheel niet teveel vertraagt, buzzer vertraagt geloof ook al iets
Overigens kan je met een diode en een condensator (kosten samen een paar dubbeltjes) hetzelfde bereiken maar dat gaat je niet lukken zonder solderen denk ik
Waar haal je overigens de buzzer vandaan? Die prijzen lopen nogal uiteen namelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 20-05-2017 13:34 ]
Is geen kwaliteit en ze zijn stukken beter verkrijgbaar, maar het gaat erom dat ik de kinderen op een leuke manier iets leer over stroomkringen waardoor ze hopelijk in de toekomst sneller geneigd zijn te gaan knutselen en het moet zo goedkoop mogelijk.. Met in totaal 1,50 euro per kind (batterijen moeten ze zelf mee nemen) kom ik nog wel weg met declareren, daarboven wordt het te duur en ben ik genoodzaakt met papier iets te gaan knutselen
[ Voor 57% gewijzigd door President op 20-05-2017 13:42 ]
https://imghost.io/images/2017/05/20/IMGP2206.md.jpg
Ik heb perongeluk mijn RGB Strip gebroken.. is het mogelijk om door middel van draadjes, de koperen punten aan elkaar te solderen?
@rochesroches schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:04:
@Edric Ja, de strip bij de koperen stukjes afknippen en ze dan weer aan elkaar solderen..
Bedankt, het is gelukt!
Nu heb ik nog een vraag, ik heb dit namelijk niet kunnen vinden via Google.
Ik heb een Arduino Uno en zou die graag willen gebruiken zodat ik mijn LED strip kan aansturen.
Ik heb al een controller:
https://imghost.io/image/c5DOK
https://imghost.io/image/c5iSW
Zou ik via een kleine tweak dit kunnen koppelen aan mijn Arduino?
Ik heb alleen gevonden hoe ik een aparte controller kan maken.
Bedankt.
franssie schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:15:
Iemand een idee hoe heel dunne coax te verbinden? Bij het uitbouwen van een dieptemeter is deze doorgeknipt maar ik wil 'm terug inbouwen, moet alleen de coax weer zien te lassen. Coax is ca 3 tot 4 mm dik inclusief de PVC bescherming. Zelf zit ik te denken om de boel te strippen, kernen aan elkaar te solderen en de mantels ook aan elkaar te knopen, hoe dat laatste het beste te doen - daar ben ik nog niet uit. Iemand tips?
Goede grutten 49 cent. http://www.elektronica-online.nl/?content=226 is maar 12 cent.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:12:
[...]
http://kleinspul.nl/index.php?productID=1160
Welicht met een laagje tape tussen de isolatie en afscherming om de boel dikker te maken.
Misschien kan je hier wat mee? https://www.aliexpress.co...-3-5-inch/1859102902.htmlmr_petit schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 16:19:
Weet iemand eigenlijk of er experimenteerboard (pcb) bestaat met een pin spacing van 1,5mm?
Ik ken wel 1,27mm (dus zeg maar 1/20" ipv de standaard 1/10"), zoals deze:
http://www.ebay.com/itm/U...-6mm-1-27mm-/181404652931
3*0,5mm=1,5mm.
Ik heb er eentje gemaakt voor €1,66 aan materiaalkosten inclusief batterijen. Maar daar maak ik een nieuw topic voor denk ik.President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:27:
Ik wil met mijn leerlingen een zenuwspiraal kunnen maken. Nu snap ik de basis:
- stuk hout
- ijzerdraad
- elektriciteitsdraden
- batterij
https://www.nemosciencemu...1b9457/16zenuwspiraal.pdf
Uiteraard moet er iets gebeuren als je een fout maakt. daarvoor gebruikt de handleiding een lampje. Nu zijn lampjes goedkoop te krijgen, maar een zoemer is veel leuker.
Ik kom bijvoorbeeld https://www.aliexpress.co...nt-Sound/32759295757.html? tegen.
Dat is nog wel betaalbaar, alleen heb ik dus geen flauw idee of zoiets zou werken?
Een AA-batterij is denk ik de makkelijkste en goedkoopste 'spanningsbron', al moet er daarvoor wel een houder voor worden gemaakt natuurlijk
Ohw..
Iemand moet de President even uitleggen wat weerstanden en ledjes zijn.quote: Presidentwat is dat witte dingetje met strepen en wat doet het?
zijn die lampjes goedkoop?
[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 21-05-2017 09:49 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ik heb een printje besteld om van RS485 naar TTL te gaan. Dingetje is binnen, maar hoe sluit ik dat aan op de omvormer?

Ik heb dus 3 aansluitingen:
- ??? (ik kan geen Chinees) Ground
- B-
- A+

Wat moet waarop? B- op 1 en A+ op 2 ?
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2017 15:24 ]
Ik dacht even dat je omvormer misschien full duplex zou zijn maar tis allebei TX. Dus het is gewoon een connector die je om kan draaien.
The RS-485 differential line consists of two pins:
A aka '+' aka Data + (D+) aka TxD+/RxD+ aka non-inverting pin
B aka '-' aka Data - (D-) aka TxD-/RxD- aka inverting pin
Uit jouw quote begrijp ik dat het juist andersom moet
Kan wel. Heb regelmatig gesoldeerd met gr 5 t/m 8. Uiteraard met maar een paar bouten zodat je er goed overzicht op hebt. Kan je direct aan de kids uitleggen waar je met solderen op moet letten en hoe dat werkt. Direct meer leerpunten dan alleen een stroomkring maken. Of evt een ouder/conciërge telkens met 2 kids laten solderen.President schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Kroonsteentje is wat erg opvallend als tussenbevestiging, solderen zou dan mooier zijn. Voornamelijk ook omdat ik het draad ook aan de spiraal moet bevestigen, wat niet et een kroonsteentje kan maar waarvoor ik de draad eromheen moet 'laten knopen' na strippen of solderen. Weet alleen niet of ik kinderen van 9-11 jaar kan laten solderen ivm veiligheid/aansprakelijkheid
Inderdaad, zelfs driver chip fabrikanten wisselen vaak de A en B om ten opzichte van de officiele standaard, erg verwarrend! De + (non-inverting) en - (inverting) notatie is betrouwbaarder, dus + op + en - op - aansluiten.1337aldi schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:42:
Gewoon proberen, mijn ervaring is dat iedere fabrikant het weer anders beschrijft. A en B omdraaien kan geen schade opleveren.
Verwijderd
Ik zou inderdaad ook pleiten voor solderen. Dan leren kinderen echt eens wat interessants, in plaats van het weer houtje-touwtje te doen. Zelf heb ik vroeger op school gesoldeerd, foto's ontwikkeld (inclusief alle chemicaliën die daarbij komen kijken) en weer meer van zulke dingen. Het zijn geen tere bloempjes die afgeschermd moeten worden. Zware brandwonden oplopen is vrijwel onmogelijk en over een brandblaar komen ze echt wel heen.P107 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:44:
Kan wel. Heb regelmatig gesoldeerd met gr 5 t/m 8. Uiteraard met maar een paar bouten zodat je er goed overzicht op hebt. Kan je direct aan de kids uitleggen waar je met solderen op moet letten en hoe dat werkt. Direct meer leerpunten dan alleen een stroomkring maken. Of evt een ouder/conciërge telkens met 2 kids laten solderen.
Ik denk dat onschuldiger uitziende tools, zoals een lijmpistool, veel gemenere brandplekken op kunnen leveren. Immers trek je je hand echt wel weg van een hete bout, maar met een stuk lijm gaat dat dan niet meer.
Bovendien, als ze wel zo slim zijn om een blaar te krijgen, dan dit: YouTube: Doe het zelf: Pijngrens verleggen
De dikkere PWM met een 0-5 Volt input voor regelen stuurde ik aan met een 1kHz PWM vanaf de Rpi, wat dat praktisch dus betekent is de volledige PWM open en dicht zetten met 1kHz omdat grote PWM alleen werkt met 0-5 Volt en niet een duty cycle signaal.
De praktische invulling betekende dus dat ondanks dat de duty cycle op 30% stond er toch nog vrijwel volledige vermogen van ~300 Watt teruggeleverd werd. Door de grote buffer elco's aan de input van de inverter was het dus mogelijk om het volledige vermogen erin te steken maar dan met 1/3 van de tijd. Dan is 300 Watt bij 30 Volt dus gewoon 30A en geen 10A. Het 10A continue relais was het er niet erg mee eens.
Vanavond maar even een goedkoop RC filtertje aan de ingang bouwen van de dikkere PWM zodat deze netjes met 15kHz PWM kan moduleren.
Je gebruikt geen ouderwets mechanisch relais toch? Die kunnen niet zo goed tegen PWM. Stel je hebt een relais, die 1 miljoen schakelingen aankan. Knal je er 1000hz door heen, zou die met 1000seconden kapot moeten zijn, binnen 20 minuten je relais kapot. Daarnaast, een elco op pwm is ook niet heel verstandig inderdaad.databeestje schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:14:
Weer wat geleerd over PWM regeling en vermogen. Bij mijn zelfbouw project voor energie opslag en dan met een micro inverter terugleveren ontdekt hoe PWM werkt en daarbij een relais in de fik gestoken
De dikkere PWM met een 0-5 Volt input voor regelen stuurde ik aan met een 1kHz PWM vanaf de Rpi, wat dat praktisch dus betekent is de volledige PWM open en dicht zetten met 1kHz omdat grote PWM alleen werkt met 0-5 Volt en niet een duty cycle signaal.
De praktische invulling betekende dus dat ondanks dat de duty cycle op 30% stond er toch nog vrijwel volledige vermogen van ~300 Watt teruggeleverd werd. Door de grote buffer elco's aan de input van de inverter was het dus mogelijk om het volledige vermogen erin te steken maar dan met 1/3 van de tijd. Dan is 300 Watt bij 30 Volt dus gewoon 30A en geen 10A. Het 10A continue relais was het er niet erg mee eens.![]()
Vanavond maar even een goedkoop RC filtertje aan de ingang bouwen van de dikkere PWM zodat deze netjes met 15kHz PWM kan moduleren.
Die kan namelijk gewoon opladen met volvermogen, en als ie ruim is kan hij daarna de rest van het vermogen leveren tot hij weer oplaad bij de volgende cycle. RC schakeling, of misschien is een i2c dac een optie?
Lasdraad is ideaal voor ditsoort knutseldingetjes:President schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:11:
[...]
- ik moet nog even bedenken waar ik de spiraal van maak. Goedkoop, maar wel geleidend en stevig (buigbaar met handen/tang en daarna stevig genoeg om het spel te spelen maar niet te verbuigen)
- hoe kan ik de spiraal het beste aan een blokje hout bevestigen
https://www.aduis.nl/lasd...-10-st-pak-art703146.aspx
Bij een groothandel vast nog goedkoper te krijgen.
Het is staal dus lekker stijf en goedkoop (koperdraad buigt veel te makkelijk), en verkoperd dus het roest niet te veel en ziet er tof uit.
Om het te bevestigen zou ik gewoon 2 gaatjes in een plankje boren waar je het in kan steken. Als het niet direct klem zit, evt wat knutsellijm gebruiken.
Heb alleen geen idee of je een beetje kunt solderen aan lasdraad, zou zeggen dat het moet kunnen gezien het verkoperd is.
Ik mocht vroeger solderen. Spijkers in een blok hout slaan en daar een transistor, weerstand en nog wat spul op solderen. Resultaat: een lampje dat aangaat als het licht aan is. (dus veel zinlozer kan het niet) En het ziet er echt niet uit, een kroonsteentje ziet er dan al 20x professioneler uit.Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 22:29:
[...]
Ik zou inderdaad ook pleiten voor solderen. Dan leren kinderen echt eens wat interessants, in plaats van het weer houtje-touwtje te doen. Zelf heb ik vroeger op school gesoldeerd, foto's ontwikkeld (inclusief alle chemicaliën die daarbij komen kijken) en weer meer van zulke dingen. Het zijn geen tere bloempjes die afgeschermd moeten worden. Zware brandwonden oplopen is vrijwel onmogelijk en over een brandblaar komen ze echt wel heen.
Het risico (behalve dat iemand een soldeerbout op schoot laat vallen als je minder dan 1 begeleider per soldeerbout hebt) is ook dat het solderen niet wil lukken en de kinderen vervolgens compleet afhaken van de magie van elektronica en het maar bij hun smartphone houden.
Solderen met kinderen kan best, maar dan wel met 1 begeleider per soldeerbout. Dat zal op school niet altijd haalbaar zijn. Daarnaast is het ook leuk om een knutselprojectje te hebben wat je wat makkelijker kan organiseren en waar ze thuis ook mee aan de slag zouden kunnen. Wat President ook al aangaf: als dit soort projecten te moeilijk worden dan vallen ze gewoon terug op kleien.
Solderen is heel leuk, maar niet makkelijk. Ja, het is makkelijk als je weet hoe.. Maar dat leerde ik op school ook niet. En dan doet je soldeerbout het na 5 minuten dus amper meer, tot je erachter komt dat je de bout zelf ook schoon moet maken.
Doe-het-zelf zenuwspiraal voor €1,61Mentalist schreef op zondag 21 mei 2017 @ 07:57:
Ik heb er eentje gemaakt voor €1,66 aan materiaalkosten inclusief batterijen. Maar daar maak ik een nieuw topic voor denk ik.
[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 23-05-2017 00:55 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
dat ze er 2x op staan is zodat je meerdere omvormers kan doorlussen.ThinkPadd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 17:52:
Ik denk dat dat een typfout is en dat één van de twee een RX-pin is. Zag ergens op internet namelijk een protocolbeschrijving waarin stond dat je eerst een commando moet sturen om data eruit te krijgen.
Uit jouw quote begrijp ik dat het juist andersom moetA is +, dus moet aan 2. B is - en moet dus aan 1 ?
Goodwe serial protocol.
www.yamasun.com.tw/upload/F_20170313191367UrC8jo.PDFThe guide is to give you the definition of the protocol between Inverter and AP (Application Program, such as EzLogger, EzExplorer, ATS, etc). Through the protocol, data packet will be transmitted between AP and Inverter. Generally, the data packet is regarded as a frame which includes: 2 Bytes Header, 1 Byte Source, Destination Address, control code and Function code, alterable Data parts and 2 Bytes Checksum. AP communicates with Inverter through USB port or RS485 port and its baud rate is set to 9600, besides, data length is 8 bits. [.....]
[ Voor 34% gewijzigd door ThaHandy op 23-05-2017 14:43 ]
Reden voor deze vraag is niets anders dan ordinair ruimtegebrek.. Ik weet dat het allesbehalve netjes is, maar ik ga het cement niet uit de vloer halen..
[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 25-05-2017 23:49 ]
Verwijderd
Dit is allemaal wel extreem pessimistisch. Je hoeft echt geen begeleider per kind te hebben als het om gewone kinderen gaat. Daarnaast is solderen echt niet zo ingewikkeld. Het hoeven geen verbindingen van topkwaliteit te worden en met een mimimum aan instructie en begeleiding heb je al snel heel behoorlijke verbindingen. Het gaat hier niet om complexe printplaten, maar om simpel bak- en braadwerk. Met solderen komen ze niet zo snel in aanraking, beunen met kroonsteentjes kunnen ze altijd nog.Mentalist schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:47:
een kroonsteentje ziet er dan al 20x professioneler uit.
[...]
Het risico (behalve dat iemand een soldeerbout op schoot laat vallen als je minder dan 1 begeleider per soldeerbout hebt) is ook dat het solderen niet wil lukken en de kinderen vervolgens compleet afhaken van de magie van elektronica en het maar bij hun smartphone houden.
Solderen met kinderen kan best, maar dan wel met 1 begeleider per soldeerbout. Dat zal op school niet altijd haalbaar zijn.
Te weinig PVC buisjes in een vloer van cement..Kaj. schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:10:
Hoeveel ruimtegebrek heb je als je geen plek hebt voor een aarddraad?
Zwemmen met 1 begeleider per 20 kinderen gaat 99% van de tijd ook prima. Of kijk naar de kinderdagopvang waar alle meubilair moet voldoen aan talloze soms achterlijke regels. Je eigen huis is 100x gevaarlijker dan de opvang.Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:54:
[...]
Dit is allemaal wel extreem pessimistisch. Je hoeft echt geen begeleider per kind te hebben als het om gewone kinderen gaat. Daarnaast is solderen echt niet zo ingewikkeld. Het hoeven geen verbindingen van topkwaliteit te worden en met een mimimum aan instructie en begeleiding heb je al snel heel behoorlijke verbindingen. Het gaat hier niet om complexe printplaten, maar om simpel bak- en braadwerk. Met solderen komen ze niet zo snel in aanraking, beunen met kroonsteentjes kunnen ze altijd nog.
Het gaat dan ook niet noodzakelijk om realistische veiligheidsmaatregelen maar om verantwoordelijkheid en het risico wat je als docent loopt als je niet tot het uiterste bent gegaan om alles veilig te maken. Wat me trouwens net nog te binnen schiet: zou je met een soldeerbout bepaalde soorten kleding in de hens kunnen zetten? Dat kan wel serieus lelijke brandwonden opleveren.
Het zenuwspiraal project is trouwens in principe geschikt voor alle kinderen vanaf de leeftijd dat ze geen legosteentjes meer opeten. Dan duurt het echter nog wel een aantal jaar voor je ze kan laten solderen.
[ Voor 179% gewijzigd door Mentalist op 26-05-2017 21:09 ]
Klopt, maar bij zwemmen kunnen kids echt verdrinken. Bij solderen moet het wel heel raar lopen als d'r iemand aan overlijdt.Mentalist schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:35:
[...]
Zwemmen met 1 begeleider per 20 kinderen gaat 99% van de tijd ook prima. Of kijk naar de kinderdagopvang waar alle meubilair moet voldoen aan talloze soms achterlijke regels. Je eigen huis is 100x gevaarlijker dan de opvang.
Het gaat dan ook niet noodzakelijk om realistische veiligheidsmaatregelen maar om verantwoordelijkheid en het risico wat je als docent loopt als je niet tot het uiterste bent gegaan om alles veilig te maken. Wat me trouwens net nog te binnen schiet: zou je met een soldeerbout bepaalde soorten kleding in de hens kunnen zetten? Dat kan wel serieus lelijke brandwonden opleveren.
Het zenuwspiraal project is trouwens in principe geschikt voor alle kinderen vanaf de leeftijd dat ze geen legosteentjes meer opeten. Dan duurt het echter nog wel een aantal jaar voor je ze kan laten solderen.
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Verwijderd
Nee, dat laatste kan niet. Je bent wel erg op zoek naar moeilijkheden die er niet zijn. Een kinderopvang wordt bezocht door veel jongere kinderen en zelfs daar is de verhouding iets van 6 of 8 op 1. Bij veel oudere kinderen die goed geïnstrueerd zijn is er dus niet zoveel aan de hand. Bij zwemmen kan het, zoals hierboven al opgemerkt, echt mis gaan. Dat is totaal niet te vergelijken.Mentalist schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:35:
Zwemmen met 1 begeleider per 20 kinderen gaat 99% van de tijd ook prima. Of kijk naar de kinderdagopvang waar alle meubilair moet voldoen aan talloze soms achterlijke regels. Je eigen huis is 100x gevaarlijker dan de opvang.
Ik snap dat je je eigen project wilt promotenHet zenuwspiraal project is trouwens in principe geschikt voor alle kinderen vanaf de leeftijd dat ze geen legosteentjes meer opeten. Dan duurt het echter nog wel een aantal jaar voor je ze kan laten solderen.
Nee, het mag niet volgens de NEN1010, kan ik me ergens herinneren. Linkje die ik er snel bij kon vinden:Mentalist schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:47:
Bij 230V loopt er normaal afaik geen noemenswaardige stroom over de aardedraad en bij een beperkte stroom gaat de aardlekschakelaar al om. Kan ik dan ook een wat dunnere ader gebruiken voor de aardedraad naar een wandcontactdoos? En zo nee, kan ik dan beter een wat dunnere ader gebruiken of helemaal geen?
Reden voor deze vraag is niets anders dan ordinair ruimtegebrek.. Ik weet dat het allesbehalve netjes is, maar ik ga het cement niet uit de vloer halen..
http://nen1010.cobouw.nl/...hermingsleiding-berekenen
Dat het niet aan voorschriften zou voldoen had ik wel verwacht, maar het alternatief is eigenlijk om de aardedraad dan maar helemaal achterwege te laten. Dan is het gewoon een standaard verlengsnoer en voldoet het perfect aan de regels.marcop23 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:52:
[...]
Nee, het mag niet volgens de NEN1010, kan ik me ergens herinneren. Linkje die ik er snel bij kon vinden:
http://nen1010.cobouw.nl/...hermingsleiding-berekenen
Er komt sowieso een zekering op want de fasedraad is ook maar 0,75mm².
Ik kijk uit naar jouw project waarin solderen wel een vereiste is. Wanneer kunnen we een topic verwachten?
Tot jouw project er is: als een docent moet kiezen tussen mijn prutsprojectje of een extra les kleien, wat moeten ze dan kiezen?
Het enige waar je nu mee bezig bent is het demotiveren van mensen die iets leuks proberen te doen.
[ Voor 41% gewijzigd door Mentalist op 28-05-2017 05:39 ]
Verwijderd
Ik ben mensen juist aan het motiveren iets leuks met die kinderen te doenMentalist schreef op zondag 28 mei 2017 @ 05:37:
Het enige waar je nu mee bezig bent is het demotiveren van mensen die iets leuks proberen te doen.
Ik zal iig niet voorstellen om 25 soldeerbouten voor 25 basisschool kinderen neer te zetten en ze te laten solderen terwijl de juf/meester even met de directeur moet praten. Maar tegelijk moet je ook niet overdrijven.
Het helpt echt heel erg als je dat zegt vóór je met zinnen als "Dan leren kinderen echt eens wat interessants" komt.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 05:54:
[...]
Ik ben mensen juist aan het motiveren iets leuks met die kinderen te doenJe inzet wordt absoluut gewaardeerd,
Het is op zich best te doen, maar zowel voor de klas als voor de docent (die niet per definitie al kan solderen) is het een extra drempel.maar gezien het extreem pessimistische verhaal over solderen - wellicht ietwat geïnspireerd door de drang om je eigen verhaal te pluggen - is wat realisme op z'n plek. Misschien is jouw plan wel beter onder de gegeven omstandigheden, maar bangmakerij hoe rampzalig solderen wel niet zou zijn is niet nodig. Niet in de laatste plaats omdat hier ook nieuwelingen langskomen die zulke verhalen niet goed op waarde weten te schatten.
En jij kan een en ander prima in perspectief zetten, maar kunnen de ouders dat ook? Als een kind met een paar brandblaren thuiskomt zijn er waarschijnlijk ook wel ouders die daar compleet in paniek op reageren. Dat zijn dezelfde die bij ieder kuchje en griepje naar de huisarts rennen. Als docent wil je niet riskeren dat door zoiets er verhalen de ronde gaan doen over hoe onverantwoordelijk je wel niet bent.
Het is natuurlijk wel zo dat als er voldoende tijd voor kan worden vrijgemaakt, als de kinderen op elkaar kunnen wachten (kan in een ongeduldige klas lastig zijn), als de docent al ervaring heeft en als er voldoende begeleiders aanwezig kunnen zijn.. Dàn kan je waarschijnlijk beter solderen. Al vind ik zelfs in die situatie eigenlijk dat je dat allereerste piepkleine stapje waarin je kinderen kennis laat maken met elektriciteit niet direct een soldeerbout zou moeten vereisen. Dan moeten ze namelijk 2 dingen tegelijk leren en ik denk dat je ze dan allebei minder goed zal opnemen. Maar dat is mijn mening, misschien is het juist extra stimulerend.
Dat was vooral hoe het overkwam (via internet gaat nonverbale communicatie natuurlijk ook grotendeels verloren..), is dus alweer goed.Sissors schreef op zondag 28 mei 2017 @ 07:02:
En je kan toch ook dat hele project met solderen doen? Ik zie niet in hoe de opmerking dat solderen een mogelijkheid is demotiverend voor je project zou zijn. Het is gewoon ook een optie.
[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 28-05-2017 18:15 ]
De meester vertelde een spookverhaal over iemand die een bout aan een ander doorgaf die hem aan de verkeerde kant beetpakte en toen waren we bang genoeg om er voorzichtig mee te zijn.
Maar dit was 1981 ofzo, voor de uitvinding van de rubber stoeptegel. Ik heb geen idee of dat anno nu ook nog kan.
Dus tenzij in 10-15 jaar tijd kinderen opeens enorm moeten worden beschermd, zou het nog steeds prima kunnen. Je kan je ook afvragen of dat beschermen nou heel goed is. Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Maar als je nooit stoot.. sja. Afin, dat is meer maatschappelijk/algemeen natuurlijk, je hebt als begeleider wel de verantwoordelijkheid.
Wat we wel deden is werken in kleine groepjes van 8 werken ofzo. De rest van groep 8 ging op het plein een balspel doen, terwijl de volgende week het omgekeerd was. Zo heb je toch iets meer overzicht als begeleider.
Maar 1 begeleider per kind vind ik vreselijk overdreven. Zolang je ze op een leuke manier uitlegt dat zo'n ding erg heet is, zullen ze best voorzichtig zijn. Zo was dat iig bij ons wel.
Bij andere activiteiten kunnen ze zichzelf ook (flink) bezeren.
Zo moesten we ook een keer iets koken. Natuurlijk zijn de aardappel schil mesjes zo bot als maar kan, maar een fornuis wordt nog steeds heet. Tuurlijk kan daar een ouder/begeleider nagenoeg altijd bij blijven staan, maar alsnog kan je bij koken ook ook hele domme dingen doen die je flink meer gaan bezeren dan solderen.
Overigens hebben wij bij solderen niets met elektriciteit gedaan. Volgens mij hebben we iets met ijzerdraad aan elkaar gelast, wat na 1 keer vallen of stoten al uit elkaar viel
Van een klas met 30 kinderen gingen de jongens solderen en de meisjes iets van handwerk doen, elke groep maar één begeleider.
[ Voor 51% gewijzigd door Ploink op 28-05-2017 21:47 ]
Verwijderd
Waarom nou steeds dat extreme pessimisme? Dat helpt de discussie niet en wekt de indruk dat je slechts angst probeert aan te jagen om zo je eigen tutorial naar voren te schuiven als veiligere optie. Er zitten natuurlijk mitsen en maren aan het verhaal die prima besproken kunnen worden, maar door steeds dat extreme zo duidelijk op te zoeken lijkt een evenwichtige discussie al niet meer mogelijk en wordt het wellussen en nietussen.Mentalist schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:06:
En jij kan een en ander prima in perspectief zetten, maar kunnen de ouders dat ook? Als een kind met een paar brandblaren thuiskomt zijn er waarschijnlijk ook wel ouders die daar compleet in paniek op reageren. Dat zijn dezelfde die bij ieder kuchje en griepje naar de huisarts rennen. Als docent wil je niet riskeren dat door zoiets er verhalen de ronde gaan doen over hoe onverantwoordelijk je wel niet bent.
Gezien de ervaringen van talloze mensen die jong hebben leren solderen lijkt dat gevaar geen probleem, ook niet met een beperkt aantal begeleiders.
De bedoeling is om een draadloze oplader te nemen en dan de coil te verlengen ('extern' maken).
Dit zodat ik mijn telefoon (s7) in de ram mount x-grip man zetten en tegelijkertijd op te laden zonder kabel te gebruiken.
Dus kort gezegd, kan je de coil van een draadloze oplader verlengen?
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Er zijn toch gewoon ronde qi laders met micro usb? Zou je die niet precies op dat ronde circletje kunnen plaatsen?thijsco19 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:01:
Iemand ervaring met het knutselen met draadloze opladers?
De bedoeling is om een draadloze oplader te nemen en dan de coil te verlengen ('extern' maken).
Dit zodat ik mijn telefoon (s7) in de ram mount x-grip man zetten en tegelijkertijd op te laden zonder kabel te gebruiken.
zoiets:
http://www.ebay.com/itm/O...m:mHrvFeQahADa8_JsyfD3HDQ
Zoek dus echt iets met minimale grootte en dikte.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Die omvormers zijn overal verkrijgbaar met prijzen en vermogens die elkaar extreem ontlopen. Buiten dat het constant te leveren vermogen naar wens moet zijn, en de beveiliging op orde moet zijn, heb je de keuze voor een "aangepaste sinus" en een "echte sinus". Dat is natuurlijk erg relatief zonder de THD te weten, maar is snap het verschil.
Hoe goed werken laptop voedingen en andere schakelende voedingen tussen de 10 en 150W op "aangepaste sinus" omvormers? Is dit een slecht idee en moet ik echt een "pure sinus" hebben, of werkt dit voor de meeste apparatuur prima?
En vraag 2, zouden jullie een dergelijk product via aliexpress durven kopen?
Aan de 12v kant zijn er twee blokjes met elk twee uitgangen, waarvan 1 setje deels is gesmolten en het soldeer enigszins is aangetast. Ik heb die er gelijk maar helemaal afgehaald, omdat ik niet zeker weet of er geen kortsluiting gemaakt wordt binnenin. De ander is nog in prima staat. Ze delen overigens de output van het bordje.
Ik heb het volgende al getest/bekeken:
- Het bordje zelf ziet er prima uit. Geen brandplekken of andere afwijkingen.
- Capacitors lijken (visueel) in orde. De meeste zijn solid state, dus daar is sowieso niet zoveel aan te zien. (Mijn multimeter heeft helaas geen mogelijkheid om capacitance te meten)
- Weerstanden geven normale waarden.
- Diodes zijn (bijna) allemaal oké. Ik heb twee diodes die in circuit een 'error' geven, maar als ik ze los haal wel goed blijken te zijn. Ik heb niet goed kunnen vinden of dat ook juist is?
- Transistors zijn ook in orde. Er zitten twee flinke transistors die, als ik het circuit goed heb gevolgd, de dc met hoge frequentie over de transformer coil switchen. Die coil zit dan ook direct aan de output.
Is er iets met die diodes of is er nog iets dat ik kan meten?
Waar je naar kunt kijken is of de glaszekering die erin zit (onder de spoel waar een krimpkous overheen zit) nog in orde is. Hoe heb je de transistors gecontroleerd?SH4D3H schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:03:
Ik heb de diodes en transistors getest met mijn multimeter. Heeft wel een diode / transistor stand. En ja, het is een schakelende voeding.
Plaatje:
[afbeelding]
De vraag is ook waarom is dat blokje gesmolten, overbelasting of slecht contact?
Maak anders eens een foto van de onderkant, daar zitten de IC's die het schakelen regelen van de transistors.
[ Voor 8% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 29-05-2017 18:10 ]
Plaatje:
De diodes die 'vreemd' gedrag vertonen zijn overigens D11 en D12.
Waarom is kabeldikte eigenlijk alleen een functie van stroom? Dus als het voltage toeneemt bij gelijke stroom, waardoor dus het vermogen toeneemt, waarom heb je dan geen dikkere kabels nodig?
Het artikel praat ook over gewichtsbesparing in de bekabeling. De dikke aders zijn ook nodig om de procentuele spanningsval te beperken zodat apparatuur niet onder hun bedrifspanning komen. 1 volt van de 12v is soms al veel, 1 volt van de 48v is een stuk minder en mag je best meer spanninsval hebben en kan je voor een dunnere ader gaan.
En de meisjes gingen de week erop solderen? Echt doodzonde als die bij voorbaat al waren uitgesloten..Ploink schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:45:
Wij hebben een robot in elkaar gesoldeerd van lege blikjes
Van een klas met 30 kinderen gingen de jongens solderen en de meisjes iets van handwerk doen, elke groep maar één begeleider.
Zou ik niet doen, anders moeten we mux troosten.SuperKris schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:02:
En vraag 2, zouden jullie een dergelijk product via aliexpress durven kopen?
Wat betreft pure of gemodificeerde sinus:
Nu is dit wel informatie van een winkel dus dat moet je even in het achterhoofd houden.quote: http://www.omvormer.co.uk/Gemodificeerde Sinus of Zuivere Sinus
De wisselspanning die thuis uit het stopcontact komt heeft een zuivere sinusvorm.
Een zuivere sinusvorm is moeilijk na te maken. Daarom leveren veel omvormers een zogenaamde "gemodificeerde sinus" Deze spanningsvorm komt dicht in de buurt van een zuivere sinus.
Een gemodificeerde sinus omvormer is prima voor een aantal toepassingen, maar voor veel apparatuur is echt een zuivere sinus omvormer nodig.
Omvormers die een zuivere sinusvormige spanning leveren worden "Zuivere Sinus" of "Pure Sinus" Omvormers genoemd. Op een zuivere sinus omvormer kun je alle soorten apparatuur aansluiten, je moet er alleen nog op letten of de omvormer voldoende vermogen kan leveren. (zie verderop in de tekst)
Zuivere sinus omvormers waren enkele jaren geleden nog onbetaalbaar, maar zijn inmiddels veel goedkoper geworden.
Ze zullen echter altijd een stuk duurder blijven dan "gewone" omvormers, omdat het moeilijk is om een zuivere sinusspanning te maken.
Hoe komt dit nu:
Een gemodificeerde omvormer bevat een zogenaamde "geschakelde voeding", een oscillator zorgt er voor dat de gelijkspanning van de accu opgevoerd kan worden tot de netspanning.
De meeste moderne apparaten bevatten ook een geschakelde voeding met een oscillator.
Twee oscillators op elkaar aansluiten kán problemen veroorzaken. De oscillators kunnen elkaar gaan beïnvloeden.
Dit kan leiden tot een aantal situaties:
- De gemodificeerde sinus omvormer en het aangesloten apparaat beïnvloeden elkaar niet, en alles werkt normaal.
- De gemodificeerde sinus omvormer en het aangesloten apparaat beïnvloeden elkaar wel, het aangesloten apparaat werkt gewoon niet, en er gaat niets stuk.
- De gemodificeerde sinus omvormer en het aangesloten apparaat beïnvloeden elkaar wel, het aangesloten apparaat, de omvormer, of zelfs beide gaan stuk.
- De gemodificeerde sinus omvormer en het aangesloten apparaat beïnvloeden elkaar wel, het aangesloten apparaat werkt soms wel, soms niet, of maar kort, maar interne onderdelen van de omvormer worden te warm. Dit verkort de levensduur van de omvormer aanzienlijk.
Welke omvormer moet je nu kiezen ?
Veel apparaten werken goed op een gemodificeerde sinus, zoals normale gloeilampen, elektronische apparaten met een trafovoeding (niet die met een geschakelde voeding), een elektrische deken etc.
In deze gevallen kun je gewoon kiezen voor een gemodificeerde sinus omvormer.
Als je het niet zeker weet, maar ga je een goedkoop apparaat aansluiten, bv. een transistorradio, dan kun je het risico nemen en ook kiezen voor een goedkope gemodificeerde sinus omvormer. Let wel op, als iets stuk gaat is dit voor eigen risico.
Wil je géén risico's nemen, of ga je dure apparaten aansluiten, dan raden wij altijd aan om een zuivere sinusomvormer te nemen.
Wat werkt meestal niet goed op een gemodificeerde sinus omvormer
- Laadapparaten die accu's snel opladen werken niet goed, of gaan zelfs defect, evenals de omvormer.
- Veel laders voor Laptops, camera's etc. werken niet goed, of gaan zelfs defect , evenals de omvormer.
- Sommige elektrische tandenborstels werken niet goed op een gemodificeerde sinus.
- De elektronica in Senseo koffiezetapparaten werkt niet op een gemodificeerde sinus.
- TV's met geschakelde voeding werken niet altijd, kunnen de omvormer stuk maken, of er kunnen kunnen stoorstrepen zichtbaar zijn of er kan brom hoorbaar zijn.
- Inductieve belastingen zoals airco's, TL lampen en alle apparaten met een elektromotor werken niet goed op een gemodificeerde sinus en kunnen de omvormer stuk maken.
- Geschakelde voedingen werken niet in alle gevallen goed op een gemodificeerde sinusomvormer en ook deze kunnen de omvormer stuk laten gaan. Helaas kun je niet altijd zien of een apparaat een geschakelde voeding heeft. Als een apparaat een losse voedingsadapter heeft, en als deze vrij licht is (tussen 100 en 300 gram) dan is het vrijwel zeker een geschakelde voeding. Conventionele voedingen hebben een trafo en zijn daardoor meestal een stuk zwaarder.
Als de voeding in het apparaat ingebouwd zit, (er gaat dan een kabel van het apparaat rechtstreeks naar het stopcontact) dan is het moeilijk te bepalen of het een geschakelde voeding is of niet.
Ons advies..... neem in twijfelgevallen altijd een zuivere sinusomvormer. Deze zijn wel duurder, maar dan je weet zeker dat alle apparatuur er goed op werkt.
Neem wel altijd een omvormer die voldoende vermogen kan leveren. Lees ook het stukje "Hoeveel Watt moet de omvormer zijn die ik nodig heb" verderop op deze pagina.
Was het maar waar, laptopvoedingen hebben tegenwoordig een center pin die is verbonden met een id chip. Die kan je nergens los kopen en als die ontbreekt dan werkt je laptop niet, of geeft een foutmelding bij het starten/wil de accu niet laden/beperkt de processorfrequentie/doet alsof je een low power adapter hebt.mcDavid schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:17:
waarom zou je uberhaupt naar 230V wisselspanning transformeren om het vervolgens weer omlaag te transformeren en gelijk te richten? Een paar kabeltjes en boost convertertjes aanschaffen is waarschijnlijk way goedkoper dan een (goede) omvormer.
Alternatief is een laptopvoeding met sigarettenaanstekerplug, dan wel opletten dat die wel de id chip heeft.
Dat gele blokje is een condensator. (MKP.. de rest kan ik niet lezen) Daaronder zitten zo te zien 4 diodes die samen een bruggelijkrichter maken. Dat is waarschijnlijk niet stuk maar ik spring ook geen gat in de lucht.SH4D3H schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:03:
Ik heb de diodes en transistors getest met mijn multimeter. Heeft wel een diode / transistor stand. En ja, het is een schakelende voeding.
Plaatje:
[afbeelding]
Die blauwe dingen zijn gok ik varistors om de transistoren en uitgang te beschermen. Als die gewoon parallel staan daarmee en er stond een te hoog voltage op dan kunnen er dingen warm worden. Bij een te lage belasting (halogeen vervangen door LED?) is het uitgangsvoltage misschien ook te hoog en begint de varistor te geleiden.
Die gele dingen naast de MKP zijn mogelijk zelfherstellende zekeringen. Weet je zeker dat er niet onder die spoelen nog een 3843 ofzo is verstopt?
[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 30-05-2017 02:47 ]
Het spanning van de accu is niet van belang, de spanning tussen het begin en eind van de kabel wel (spanningsval) en die wordt bepaald door de stroom die er doorheen loopt en de dikte/weerstand van de kabel. Je sluit de kabel toch niet direct op de (+) en (-) van de accu aan? Dan zou de isolatie er af brandenBio schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:06:
Een hele stomme vraag die ineens in me opkwam na het lezen van dit artikel
Waarom is kabeldikte eigenlijk alleen een functie van stroom? Dus als het voltage toeneemt bij gelijke stroom, waardoor dus het vermogen toeneemt, waarom heb je dan geen dikkere kabels nodig?
.
Ik geloof dat het alleen Dell is die dat doet. Dan ben je idd screwed. Met iig Asus, Lenovo en Acer laptops werkt dit prima.Mentalist schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 02:44:
[...]
Was het maar waar, laptopvoedingen hebben tegenwoordig een center pin die is verbonden met een id chip. Die kan je nergens los kopen en als die ontbreekt dan werkt je laptop niet, of geeft een foutmelding bij het starten/wil de accu niet laden/beperkt de processorfrequentie/doet alsof je een low power adapter hebt.
Alternatief is een laptopvoeding met sigarettenaanstekerplug, dan wel opletten dat die wel de id chip heeft.
Misschien heb je wel kans dat een chinees die ID-chip al gekloond heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 30-05-2017 10:15 ]
Maar Dell heeft b.v. ook (universele) laptop opladers, die zowel op 230V AC gevoed kunnen worden, als via 12V DC van een auto.
En worden geleverd met een behoorlijk dikke 12V DC kabel voor de primaire kant.
Ook verkrijgbaar onder andere merknamen.
Die zijn wel wat forser/zwaarder dan de reguliere laptop voedingen die slechts vanaf 230V AC gevoed kunnen worden. Maar de uitgang levert de reguliere spanning/amperage voor een laptop. (meestal 19V DC)
Nee, er is niets vervangen of veranderd.Mentalist schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 02:44:
Die blauwe dingen zijn gok ik varistors om de transistoren en uitgang te beschermen. Als die gewoon parallel staan daarmee en er stond een te hoog voltage op dan kunnen er dingen warm worden. Bij een te lage belasting (halogeen vervangen door LED?) is het uitgangsvoltage misschien ook te hoog en begint de varistor te geleiden.
Er zit niets onder die spoelen.Die gele dingen naast de MKP zijn mogelijk zelfherstellende zekeringen. Weet je zeker dat er niet onder die spoelen nog een 3843 ofzo is verstopt?
Het verhaal van die website is natuurlijk niets nieuws. Een pure sinus is gewoon veel beter. Het prijsverschil is echter enorm. Zelfs een 150W voeding is bijna niet te vinden onder de €100, en grote vermogens (1000W zijn echt onbetaalbaar)
Ik ken de artikeltjes van Mux en ben ook van mening dat je uit moet kijken met aliexpress voedingen. De onderstaande leken mij echter wel ok. Er is zoals gewoonlijk weinig over te vinden, maar op youtube staan wat filmpjes van in de fabriek, en het ziet er best ok uit.
https://www.aliexpress.co...inverter/32766625324.html
Verwijderd
Ik wist dat Lenovo ook een signal pin heeft, maar die is alleen verbonden met een weerstand zo lees ik nu. Bij HP is iets vergelijkbaars het geval.mcDavid schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Ik geloof dat het alleen Dell is die dat doet. Dan ben je idd screwed. Met iig Asus, Lenovo en Acer laptops werkt dit prima.
Ik heb jaren terug al kloonadapters gezien die gewoon ID doen. Er is ook een hack om zelf zoiets te maken.Misschien heb je wel kans dat een chinees die ID-chip al gekloond heeft.
Dit ding hangt ook niet aan het lichtnet.Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:58:
Voor voedingen zou ik het in Europa zoeken. China is briljant voor veel dingen, maar niets dat direct aan het lichtnet hangt komt er bij mij in. Ik wil niet testen of mijn verzekering dat blijkt te dekken of niet. Als het eenmaal laagspanning is, dan is het verder allemaal prima.
Als de nodige zekeringen aanwezig zijn lijkt het grootste risico me misschien nog wel dat je het aangesloten apparaat, de omvormer of allebei sloopt. Ik vraag me alleen af of voor dat geld dit apparaat nu daadwerkelijk een zuivere sinus gaat produceren. Tevens moet je nog even de BTW+inklaringskosten erbij optellen, reken op zo'n 20-25 euro. Dan zit je dus al op 70-75 euro. Als je voor een paar tientjes meer er gewoon eentje in Nederland kan kopen zou ik dat doen.
https://www.conrad.nl/nl/...stekerstekker-511700.html
https://www.conrad.nl/nl/...tekerstekker-1209848.html
100W (200W piek) of 150W (250W piek) voor €80. Zou ik meer vertrouwen in hebben.
https://www.conrad.nl/nl/...e-stekkerdoos-514947.html
300(600)W voor €100.
[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 30-05-2017 17:36 ]
Terug komend op mijn vraag.thijsco19 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:01:
Iemand ervaring met het knutselen met draadloze opladers?
Is het mogelijk om de coil te verlengen? Of beïnvloed dit de eigenschappen?
Gebruik nu een NTC, maar ontevreden over de nauwkeurigheid, dus dacht: Ik neem de behuizing en stop er een DS18B20+wat kunsthars in, aangezien ik al een bordje heb die hem kan uitlezen.
Ik verwacht niet ver boven die 125 te komen. Als dat het geval is is de olie namelijk te heet, tijd om gas terug te nemen, maar bergop op een hete dag kan het eens voorkomen.
Als je hoge temperaturen wilt meten, kun je beter naar thermokoppels gaan. Je houdt nu helemaal geen marge over.
Moet denk ik maar een poging wagen, misschien komt hij niet boven de 125 uit,want de NTC+analoge wijzer waren niet zo nauwkeurig, dus kan zomaar zijn dat die 120 graden aangaf, terwijl het in werkelijkheid 110 was. En anders de NTC er in waar ik wel de waardes van heb gemeten, en dus nauwkeuriger zou moeten zijn.