Doe-het-zelf zenuwspiraal voor €1,61

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:43
President schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:27:
Ik wil met mijn leerlingen een zenuwspiraal kunnen maken. Nu snap ik de basis:
Hierdoor geïnspireerd besloot ik zelf voor de leut een zenuwspiraal in elkaar te zetten. Doel daarbij was om het zo goedkoop mogelijk te houden maar nog wel leuk. Ik kan ook een zenuwspiraal onder de euro ontwerpen, maar dan ga je janken. President heeft ook aangegeven dat het budget voor dit soort projecten op school jammer genoeg nihil is dus dit is geen overbodige luxe. Die €1,66 is natuurlijk omgerekend wanneer je genoeg materiaal koopt voor 10+ zenuwspiralen want boutjes en wegwerkbestek gaan niet per stuk over de toonbank. ;)

Verder moest het zonder soldeerbout in elkaar te zetten zijn zodat het ook voor kinderen geschikt is. En dat is dus gelukt:

zenuwspiraal

Het is een T! De T van.. Euhm, geen idee eigenlijk. :?

zenuwspiraal 4x

Benodigdheden:

• Zoemer die op 3V werkt (TMB12-A03, TMB12-A05, Bestar BPT-24CX) (AliExpress, Elektronica-online)
• IJzerdraad €0,03 (50m ijzerdraad van 1,1mm dik voor €3 van de Hema, lengte afhankelijk van hoe groot je de spiraal wil hebben) Alternatief: lasdraad.
• Rode (of naar wens groen/geel) LED €0,01 (AliExpress, Elektronica-online)
• 470 ohm weerstand €0,01 (AliExpress, Elektronica-online)
• Batterijhouder voor 2x AAA of 2x AA €0,30 (AliExpress, Elektronica-online)
• 2x AAA of 2x AA batterij €0,50 (AH Basic, Aldi, Lidl.. opletten bij de Action want die verkopen ook nog zink-kool bagger)
• Plastic wegwerplepel €0,02
• 50cm kabel €0,06 (1 ader van een telefoonkabel, netwerkkabel of wat dan ook)
• Stukje hardboard €0,01
• 5x kroonsteentje €0,35
• 2x M3 bout+moer €0,12

Samen €1,61. :) Brotip: jat een wegwerplepel uit de schoolkantine, dan is hij gratis! :+

Gereedschap:

Schroevendraaier (voor de kroonsteen)
Boormachine voor M3 / 3mm. Als je geen 3mm LED gebruikt nog een extra boor voor het formaat van je LED. Voor kleine kinderen kan je ook een elektrische schroevendraaier met boortje erop gebruiken. Duurt gewoon wat langer.
Mes/schaar om kabel te strippen.
Mes/zaag om een stukje van je hardboard (of gewoon hout) af te halen.
Een tangetje om een en ander strak te kunnen ombuigen en om de moer vast te houden is handig.

Tips:

Voor hardboard: teken eerst af waar je de plaat door wil breken. Leg nu een metalen meetlat langs die lijn en ga een paar keer met een hobbymes over de plaat heen. Je komt zo niet helemaal door de plaat maar dat hoeft ook niet. Draai de plaat om en teken een lijn op precies dezelfde plek. Ga ook hier weer een paar keer met een hobbymes over de lijn. De plaat is nu aan beide kanten over dezelfde lijn verzwakt en je kan hem zonder veel moeite netjes afbreken.

Deze zenuwspiraal heeft geen aan/uit knop. Tja, knoppen die je zonder soldeerbout kan installeren zijn nu eenmaal duur. Je kan wel male to female jumperkabel kopen en een extra kroonsteentje. Knip de jumperkabel doormidden, met slechts een paar centimeter aan de female kant. Schroef de female jumperkabel in je kroonsteen waar je de ring aan moet sluiten. Bevestig de male jumperkabel aan de ring met het extra kroonsteentje. Nu is de ring afneembaar en kan je het ding veilig(er..) opbergen.

Wil je een grotere spiraal? Je kan één uiteinde laten uitkomen bij de bout van de batterijhouder, daar een lusje maken en de spiraal vastzetten op de bout met een carrosseriering. Mijn spiraal is zo'n 10cm hoog en stabiel genoeg op deze manier, maar als je groter wil kan je de uiteinden natuurlijk beter op verschillende punten vastzetten.

Ben je bereid om een extra moertje of twee aan je budget toe te voegen, dan kan je de kroonsteenstrip een stukje richting het midden verplaatsen zodat de zoemer helemaal onder het hardboard plaatje zit. Die moertjes heb je nodig als spacer omdat de zoemer anders tegen het hardboard aanzit. Uiteraard kan je ook een mini stukje hardboard afsnijden, daar een gat in boren en dat als spacer gebruiken.

Hopelijk heeft iemand er wat aan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 23-05-2017 00:59 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15

SA007

Moderator Tweaking
Je kan nog 10ct besparen door de batterijen bij de ikea te halen, daar zijn AA's maar 20ct/stuk :)

Een aan-uit schakelaar is ook nogal niet nodig, als dat ding aan het piepen is als je 'm wegzet doet je wat fout, klaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
SA007 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:21:
Je kan nog 10ct besparen door de batterijen bij de ikea te halen, daar zijn AA's maar 20ct/stuk :)
De prijzen zijn een beetje gemiddeld, die zoemertjes kan je ook voor 12 cent vinden en een kroonsteenset kan je zo hier-en-daar ook iets goedkoper vinden.

Ikea is ook meteen de enige winkel die alkalines voor dat geld verkoopt, maar de Ikea zit niet bepaald op iedere straathoek dus die prijs neem ik dan niet mee. :) Het kan nòg goedkoper trouwens: bij zowel de Action als Elektronica-online kan je voor 15ct/stuk zink-kool batterijen kopen. :X (bij de Action zijn die van Philips.. trap er niet in)
Een aan-uit schakelaar is ook nogal niet nodig, als dat ding aan het piepen is als je 'm wegzet doet je wat fout, klaar :P
Als de ring tegen de contacten van de batterijhouder ligt gaat hij niet piepen. :P En als de ring tegen de spiraal komt omdat ie ergens afschuift of je huisdier eraan snuffelt dan loopt de batterij leeg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-04 07:26
Als leek die terug denkt aan z'n middelbareschool; waarom het weerstandje er tussen?

Leuk gemaakt trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 21-05-2017 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

grote_oever schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:33:
Als leek die terug denkt aan z'n middelbareschool; waarom het weerstandje er tussen?

Leuk gemaakt trouwens.
Om de stroom te beperken.
Gokje :)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentalist
grote_oever schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:33:
Die weerstand zorgt ervoor dat de rook niet uit de LED kan ontsnappen.
Er komt rook van mijn moederbord. Is 'ie nu stuk?
Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+
Een LED beperkt de stroom niet, daarom moet er een weerstand bij. (Wikipedia: Led)

Toen jij op school zat had je zenuwspiraal waarschijnlijk een gloeilampje. Gloeilampjes zijn op zichzelf al weerstanden en hebben dus inderdaad geen externe weerstand nodig, maar ze gebruiken veel meer stroom en ik denk niet dat ik voor 2 cent ergens een gloeilampje ga vinden. :)
Leuk gemaakt trouwens.
Danku. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 21-05-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:20
Dank je wel voor de hulp! ga deze door spelen naar nog wat meer collega's in het basisonderwijs, leuk project voor groep 7 en 8. Volgende keer een stap voor stap filmpje op YouTube erbij? :P

Begin anders je eigen youtube 'techniek voor de basisschool' kanaal :o Ik zou nog veel meer leuke dingen willen kunnen maken zoals robots, auto, etcetera :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
Waarom niet solderen? Dan leer je de kinderen direct hoe dat werkt en waar je op moet letten qua veiligheid e.d.. Heb regelmatig met gr 5 t/m 8 gesoldeerd. Gewoon zorgen dat je een beperkt aantal bouten (veel bouten kan toch niet, dan slaan de stoppen op school door of je moet meerdere groepen gebruiken) hebt zodat je overal goed overzicht op hebt of evt. een ouder/conciërge/stagiair die met een paar soldeert zodat jij je kan focussen op de rest van de klas.

Ik vind het een gemiste kans.

Niettemin leuk dat je zoiets hebt gemaakt en een handleiding/filmpje erbij hebt gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door P107 op 21-05-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
President schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:44:
Dank je wel voor de hulp! ga deze door spelen naar nog wat meer collega's in het basisonderwijs, leuk project voor groep 7 en 8. Volgende keer een stap voor stap filmpje op YouTube erbij? :P
Nog buiten de tijd die het kost: als ik stap voor stap instructies geef en precies zeg waar je de gaten moet boren en dergelijke dan gaat het verstand op nul en gaan jullie allemaal blind de instructies volgen tot de zenuwspiraal af is. En vervolgens heb je geen flauw idee hoe je het hebt gedaan. :P Nu moet je wel nadenken.

De jeugd van tegenwoordig. :P
Begin anders je eigen youtube 'techniek voor de basisschool' kanaal :o Ik zou nog veel meer leuke dingen willen kunnen maken zoals robots, auto, etcetera :-D
Zoals je ziet ben ik niet zo goed met het filmen/belichting (al is dat een kwestie van spullen daarvoor kopen) en als je dat goed wil doen is het ook takkeveel werk. Ik heb zelf een hekel aan YT filmpjes waarin iemand 10 minuten loopt te stamelen tot hij eens bij het hoofdstuk komt wat ik wil weten.

Ik vind video wat dat betreft dan ook vaak geen handig medium. Het is vooral handig om een bepaalde handeling of demonstratie te laten zien maar voor een handleiding is het minder.
P107 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:51:
Waarom niet solderen? Dan leer je de kinderen direct hoe dat werkt en waar je op moet letten qua veiligheid e.d.. Heb regelmatig met gr 5 t/m 8 gesoldeerd. Gewoon zorgen dat je een beperkt aantal bouten (veel bouten kan toch niet, dan slaan de stoppen op school door of je moet meerdere groepen gebruiken) hebt zodat je overal goed overzicht op hebt of evt. een ouder/conciërge/stagiair die met een paar soldeert zodat jij je kan focussen op de rest van de klas.

Niettemin leuk dat je zoiets hebt gemaakt en een handleiding/filmpje erbij hebt gedaan.
Ik durf niet te zeggen hoe dat zit met aansprakelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat je als toch al overspannen en overwerkte docent niet het risico wil nemen dat je boze ouders op je dak krijgt als iemand de soldeerbout in zijn/haar schoot laat vallen.

Ik kreeg vroeger wel een soldeerproject. Wij moesten spijkers in een blok hout slaan en daar een transistor, lichtgevoelige weerstand en nog wat spul op solderen. Het resultaat was geloof ik een lampje dat aanging.. als het licht aanwas. Duur en compleet zinloos. :S En solderen doe je niet op spijkers.

Hoe kom je er eigenlijk bij dat er stoppen door zouden slaan bij veel bouten? Een soldeerbout van 30 watt is genoeg voor een klein project. 30 bouten (iedereen een eigen bout!) maal 30 watt maakt 900 watt. Het koffieapparaat gebruikt meer..

Maar van mij mag je dit project omzetten naar een soldeervariant en daar een topic voor openen. Dan zou het zelfs nog goedkoper kunnen en het ziet er fraaier uit ook. Weet zeker dat ze daar blij mee zullen zijn op scholen waar ze genoeg ouders mee kunnen krijgen voor goed toezicht. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 21-05-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:20
P107 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:51:

Kan het? Absoluut. Met 30 kinderen wordt het tegenwoordig als 'onveilig' gezien, maar zal 9 van de 10 keer vast wel probleemloos gaan :P. Alleen is dat iets heel anders en vind ik dat er een opbouw moet zitten in het aanbod. Misschien dat solderen later nog een keer aan bod komt in de klas. Voor nu vind ik het teveel risico voor mijn klas, puur omdat het hele stroom gebeuren nieuw is en ze voor het solderen echt toezicht nodig hebben. Daarnaast is het knutselen wat ik met ze doe ook iets wat ze thuis zouden kunnen doen: solderen niet. Ik ben dan ook erg blij met de hulp van TS, zelf had ik wel wat online gevonden maar ik ben als leerkracht niet opgeleid voor dit soort dingen en zou dan toch weer snel iets met klei gaan doen aangezien ik geen idee heb welke hardare (ledjes, weerstand) ik nodig heb en wist tot dit project niet eens af van het bestaan van dergelijke batterijhouders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P107
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-01-2021
W3ird_N3rd schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:21:

Ik durf niet te zeggen hoe dat zit met aansprakelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat je als toch al overspannen en overwerkte docent niet het risico wil nemen dat je boze ouders op je dak krijgt als iemand de soldeerbout in zijn/haar schoot laat vallen.

Ik kreeg vroeger wel een soldeerproject. Wij moesten spijkers in een blok hout slaan en daar een transistor, lichtgevoelige weerstand en nog wat spul op solderen. Het resultaat was geloof ik een lampje dat aanging.. als het licht aanwas. Duur en compleet zinloos. :S En solderen doe je niet op spijkers.

Hoe kom je er eigenlijk bij dat er stoppen door zouden slaan bij veel bouten? Een soldeerbout van 30 watt is genoeg voor een klein project. 30 bouten (iedereen een eigen bout!) maal 30 watt maakt 900 watt. Het koffieapparaat gebruikt meer..
Je moet gewoon zorgen dat je genoeg hulp hebt en je moet zeker niet met 30 bouten gaan werken. Dat is vragen om problemen 8)7 . Een paar in een groepje en dan in circuitvorm kan erg goed. De leerkracht of iemand anders moet bij het soldeergroepje aanwezig zijn. Bij voorkeur iemand anders zodat je het overzicht houdt op de rest of de rest moet zelfstandig iets aan het doen zijn zodat jij het kan doen.

Wij hebben op school redelijke oude bouten die veel watt verbruiken. Daarnaast zitten de groepen vaak al bijna vol met ander spul. Een aantal bouten aandoen en de stop is doorgeslagen.
Gelukkig binnenkort nieuw gebouw met veel minder apparaten per groep. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@President Ben met je eens dat je veel tijd dan moet besteden aan het gebruiken van de soldeerbout. Als dat niet het hoofddoel is dan snap ik dat je kiest om het anders te doen wat veiliger en sneller is.
Ik zou zelf ook niet met 30 kinderen tegelijkertijd gaan solderen. Welke school heeft 30 soldeerbouten? en qua veiligheid vind ik dit dan te gevaarlijk worden. Dan kan je de veiligheid niet meer waarborgen.

@W3ird_N3rd Misschien doe ik dat ook wel. Je hebt er een mooi iets van gemaakt. Wordt wel zomervakantie voordat ik er aan toe kom.

[ Voor 14% gewijzigd door P107 op 21-05-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
P107 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:31:
[...]

Je moet gewoon zorgen dat je genoeg hulp hebt
Op sommige scholen lukt dat vast, maar er zijn ook genoeg scholen die door de ouders als een soort kinderopvang worden gebruikt. Dan krijg je die hulp helaas niet.
en je moet zeker niet met 30 bouten gaan werken. Dat is vragen om problemen 8)7 .
Dat is inderdaad waanzin, maar als je het zou doen zouden de stoppen normaliter nog steeds niet doorslaan. :P Goed, bij jullie wel dus. :)
Een paar in een groepje en dan in circuitvorm kan erg goed. De leerkracht of iemand anders moet bij het soldeergroepje aanwezig zijn. Bij voorkeur iemand anders zodat je het overzicht houdt op de rest of de rest moet zelfstandig iets aan het doen zijn zodat jij het kan doen.
Het zal op die manier vast vaak goed gaan. Maar als een kind dan een korte broek of rok aanheeft en die soldeerbout op de schoot laat vallen in die ene onbewaakte seconde.. Ga jij het de ouders uitleggen? Je moet dus eigenlijk net zoveel begeleiders als soldeerbouten hebben.

Daarnaast, wat President ook al aangaf: niet alles tegelijk. Een deel van de kinderen heeft waarschijnlijk zelden tot nooit een schroevendraaier vastgehouden. Dan moet je niet beginnen met solderen. Eerst proberen de interesse te wekken en dan vragen ze hopelijk zelf om meer. Dat solderen is voor het kind niet zo heel bijzonder en je wil niet dat ze meteen compleet afhaken wanneer dat niet lukt.
@W3ird_N3rd Misschien doe ik dat ook wel. Je hebt er een mooi iets van gemaakt. Wordt wel zomervakantie voordat ik er aan toe kom.
Zou mooi zijn, ik ben benieuwd. :)

Kan je ook meteen wat extra functionaliteit overwegen. Een schakelaar is dan wel betaalbaar en je zou een thyristor (<3 cent) kunnen gebruiken om te zorgen dat als je af bent je ook ècht hartstikke af bent. :) En als batterij kan je misschien wegkomen met een CR2032 knoopcel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Ik zou om het begin en eind van de spiraal een (eventueel gekleurd) plakbandje doen om een duidelijke start en finish te hebben waarbuiten hij niet piept en je de ring gewoon neer kan leggen. Een krimpkousje is netter maar kost weer een paar cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Ploink schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:24:
Ik zou om het begin en eind van de spiraal een (eventueel gekleurd) plakbandje doen om een duidelijke start en finish te hebben waarbuiten hij niet piept en je de ring gewoon neer kan leggen. Een krimpkousje is netter maar kost weer een paar cent.
Krimpkous is 20 cent per halve meter en ik denk dat je met 2,5cm aan beide uiteinden een eind komt. Dat kost dan 2 cent.

Op zich een prima toevoeging, er moet dan alleen wel iets aanwezig zijn om de krimpkous te verhitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ijzerdraad: goedkope kleerhangers van de stomerij. Prima te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Mentalist schreef op zondag 21 mei 2017 @ 20:50:
Maar als een kind dan een korte broek of rok aanheeft en die soldeerbout op de schoot laat vallen in die ene onbewaakte seconde.. Ga jij het de ouders uitleggen?
Je kind heeft niet goed naar de instructies geluisterd, zitten klooien en heeft daarom nu een plekje dat binnen een paar dagen weg is? Dat lijkt me geen heel lastig verhaal.

Als een kind een schuiver maakt op het schoolplein hebben ze een veel heftigere wond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Uiteraard niet tweaker waardig maar voor € 2,50 liggen ze kant en klaar bij de kruitvat in 2 varianten én wat meer uitdaging dan deze MAAR...

Je kan natuurlijk wel gewoon de onderdelen gebruiken om er zelf iets stevigers van van te maken. Er zitten ook 3 tussen 'pause' momenten in (stukje isolatie tape doet het zelfde), anders eens kijken of ik er een PI aan kan knopen om zo de snelste (tussen) tijden e.d. bij te houden. Net als een timer met irritant tik-tak geluidje (al kan je daar ook gewoon een kookwekker voor pakken).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Als je een 1.5 volt knoopcelletje pakt, kun je de weerstand weglaten. Dat is zéker 'smerig' maar werkt in de praktijk prima. Dan een 1.5v zoemertje van alieexpres voor 80ct. Knoopcelletje bouwmarkt/lidl/action van die setjes met van alles wat, zeg 10ct voor één cel. Batterijhouder kan dan een wasknijper zijn, geschat op 5ct, die dan ook gelijk fungeert als schakelaar.

Totale besparing:
- 0.80 buzzer
- 0.01 weerstand
- 0.10 batterij
- 0.30 batterijhouder
- 0.15 kroonsteentjes

1.36 totaal 1.66 - 1.36 = 30ct.

Je zult er geen prijzen voor licht- en geluideffecten mee gaan winnen, maar het zou moeten functioneren.
Pagina: 1