Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wat vertrouw je er niet aan dat met non-NFC bankpassen wel OK is?BladeSlayer1000 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 19:40:
Hmm, heb bij de bank inmiddels 8x mijn bankpas terug gestuurd omdat er NFC in zat, waarom luisteren ze nooit
Als je zegt dat het systeem niet wilt dan krijg je 2 hele A4'tjes teruggestuurd met de voordelen ervan...
Ps; Ik weet dat je het uit kunt zetten en er maar voor een bepaald bedrag kan worden gepind met NFC, maar ik vertrouw de hele boel niet met dat soort dingen, ben ik de enige?
Security is iig een stuk beter geregeld met NFC dan met EMV, gezien NFC vanaf de grond is opgebouwd voor security, terwijl EMV een proprietair systeem is waar zeker in het begin toch nog een hoop vrij simpele attacks op mogelijk waren. Om niet te spreken van de magneetstrip, die de meeste mensen tot 5 jaar geleden nog op hun bankpas hadden (sommige nog steeds).
Het grote probleem bij NFC is dat iedereen met de juiste lezer kan rondlopen en het maximum bedrag (25 euro ofzo?) van je pas kan afschrijven. Er is geen enkele technische beveiliging hiertegen op een bankpasje: Een simpele capacitieve knop op het pasje zou dat probleem oplossen.
Het lastige daaraan is echter dat je als eerste zo'n apparaat moet krijgen (NFC uitlezen is geen probleem, maar eentje die met een pasje kan communiceren met de juiste codes zal je toch van een bank moeten krijgen), en als je dan leuk het van de rekening van mensen gaat aftrekken, dan komt het op een tegenrekening te staan die binnen no-time geblokkeerd is door de bank. En de bank stort het geld wel terug wat van je gejat is.
Dus overall voor het gemak ga ik er zelf denk ik ook binnenkort eens eentje aanvragen (drie maanden voordat mijn vorige pas verliep kreeg ik een nieuwe, wat 1.5 maand voor de invoer van de NFC pasjes was).
@LED_maniak, als je een gat door de chip heen boort doet hij weinig meer
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 09-05-2016 21:46 ]
Dat is het hele idee toch?Sissors schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:45:
@LED_maniak, als je een gat door de chip heen boort doet hij weinig meer.
Ik was zelf ook wat huiverig maar je hebt er best wel veel gemak mee. Als het kan ga ik naar een pin kassa. Pas twee seconde boven de reader en weg.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als de bank idd snel is. Maar ze kunnen natuurlijk ook met katvangers gebruiken (vind het ook wel stom hoe makkelijk criminelen met dit soort fraude wegkomen, het zou makkelijk te voorkomen zijn).Sissors schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:45:
Het lastige daaraan is echter dat je als eerste zo'n apparaat moet krijgen (NFC uitlezen is geen probleem, maar eentje die met een pasje kan communiceren met de juiste codes zal je toch van een bank moeten krijgen), en als je dan leuk het van de rekening van mensen gaat aftrekken, dan komt het op een tegenrekening te staan die binnen no-time geblokkeerd is door de bank. En de bank stort het geld wel terug wat van je gejat is.
Maar dan heb je toch niks meer aan je bankpas?LED-Maniak schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:49:
[...]
Dat is het hele idee toch?![]()
Ik was zelf ook wat huiverig maar je hebt er best wel veel gemak mee. Als het kan ga ik naar een pin kassa. Pas twee seconde boven de reader en weg.
Ik vind het ideaal, heb het al ruim een half jaar geloof ik. Gebruik het NFC zoveel mogelijk; ook boven je ingestelde bedrag werkt het vaak, maar moet je nog wel even je pincode invoeren. Prima systeem wat mij betreft.
Bang voor fraude ben ik niet zogauw: de bank zal het in eerste instantie sowieso terugstoren, en ik ben er redelijk zeker van dat ze dit systeem niet in zouden voeren als dat vaak zou voorkomen: een bank wil uiteindelijk ook graag zoveel mogelijk geld verdienen
Dan nog steeds zal de bank je schadeloos stellen. En katvangers is natuurlijk stuk lastiger als het niet gaat om een willekeurige rekening, maar eentje die gekoppeld is aan een pinautomaat.Mr_gadget schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:06:
Je kan natuurlijk een stukje aluminium folie in je portemonee doen. Of een secrid wallet kopen.
[...]
Als de bank idd snel is. Maar ze kunnen natuurlijk ook met katvangers gebruiken (vind het ook wel stom hoe makkelijk criminelen met dit soort fraude wegkomen, het zou makkelijk te voorkomen zijn).
Wat is het grote nadeel van loodaccu's? Gewicht, en oplaadtijd en efficientie. En in een auto van 1000 kg is zo'n accuutje van 10 17kg niet veel. Bovendien moet het zo 600A kunnen leveren, Li-Ion cellen die dat kunnen zijn duur. Rendement van het opladen maakt ook niet veel meer uit, want het is slechts een heel klein deel van de totale verbruikte energie. Oplaadtijd? Normaal gesproken zijn autoaccu's altijd vol, en is laadtijd geen probleem.kdeboois schreef op zondag 08 mei 2016 @ 06:08:
Is het geen idee om een Lithium Ion drop-in replacement voor lood accu's te maken met wat power electronics. Dat lood is best lastig goed te houden en met wat electronica is dat met lithium ion beter te doen op lange termijn.
Het nadeel: Li-Ion is veel duurder. Dus dat komt gewoon minder van de grond denk ik.
Er zitten toch meerdere chips in?Thedr schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:21:
[...]
Maar dan heb je toch niks meer aan je bankpas?
Ik vind het ideaal, heb het al ruim een half jaar geloof ik. Gebruik het NFC zoveel mogelijk; ook boven je ingestelde bedrag werkt het vaak, maar moet je nog wel even je pincode invoeren. Prima systeem wat mij betreft.
Bang voor fraude ben ik niet zogauw: de bank zal het in eerste instantie sowieso terugstoren, en ik ben er redelijk zeker van dat ze dit systeem niet in zouden voeren als dat vaak zou voorkomen: een bank wil uiteindelijk ook graag zoveel mogelijk geld verdienen
Een voor NFC en een voor het pinnen via de sleuf?
Eerlijk gezegd: geen idee of dat losse chips zijn. Ik ga het er sowieso niet op wagen want vind het veel te handig. Overigens zojuist even mijn bankpas doorgelicht met een zaklamp. Kan wel de antennesporen zien aan de randen van de pas, maar eigenlijk niet goed waar precies ze heen gaan. Ik vermoed gewoon richting de chip. Het deel waar de magneetstrip zit is overigens compleet donker, dus daar kan eea achter 'verstopt' zitten.LED-Maniak schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:38:
[...]
Er zitten toch meerdere chips in?
Auto's komen vaker lang stil te staan. Accu's in alle goedkope toepassingen gaan gewoon uit van vervanging op termijn wat weer giftig afval geeft. Lange termijn zal daar LiPo oid ook nog goedkoper zijn verwacht ik (TCO)marcop23 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:07:
[...]
Wat is het grote nadeel van loodaccu's? Gewicht, en oplaadtijd en efficientie. En in een auto van 1000 kg is zo'n accuutje van 10 17kg niet veel. Bovendien moet het zo 600A kunnen leveren, Li-Ion cellen die dat kunnen zijn duur. Rendement van het opladen maakt ook niet veel meer uit, want het is slechts een heel klein deel van de totale verbruikte energie. Oplaadtijd? Normaal gesproken zijn autoaccu's altijd vol, en is laadtijd geen probleem.
Het nadeel: Li-Ion is veel duurder. Dus dat komt gewoon minder van de grond denk ik.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik zou niet weten of de oude dat nog hebben, maar er zijn iig gewoon dual interface chips die zowel contact based als NFC kunnen doen.LED-Maniak schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:38:
[...]
Er zitten toch meerdere chips in?
Ik gebruikt het contactloos betalen iig zo vaak als het kan, ik zie het meer als €25 extra cash op zak.
Dit is het hele punt. Doordat de hele geldstroom gedigitaliseerd is op een zwaar beveiligd systeem, en omdat je je per definitie met een betalingsaccount moet authenticeren, kom je juist helemaal niet ver met een nfc-skimmer. Als je iemands PIN-code afkijkt kun je vaak tot €2000 in één keer pinnen als ontraceerbare bankbiljetten. Als je gaat NFC-skimmen kun je niet meer dan €25 per keer, dat geld wordt eerst in escrow gehouden totdat het geauthenticeerd is, en dan pas naar je bankrekening gestort. Die bankrekening kost ook aardig wat geld en moet op naam van een bedrijf staan....Sissors schreef op maandag 09 mei 2016 @ 21:45:
was).
Er zijn heel erg veel hobbels, zowel technisch als qua 'softe eigenschappen', die NFC-skimmen het gewoon niet waard maken. Het is een systeem dat in principe véééél beter ontworpen is dan EMV of magneetstrips.
Dit geldt trouwens voor zoveel technische oplossingen; mensen zeiken graag over nieuwe dingen omdat ze ze niet kennen, maar als je naar de technische achtergrond gaat kijken zie je dat er heel serieus is nagedacht over min of meer alles wat je kunt bedenken.
nouja, met een paar uitzonderingen dan, maar ook die zijn meestal goed begrijpbaar
Maar, waarom PWM'en ze die met een 18 kHz ofzo
Ik sta zeker niet tegenover nieuwe technische oplossingen ik ben meestal wel iemand die er direct op springt en kijkt naar de mogelijkheden, en indien het echt handig is direct er een aanschaf.mux schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:21:
[...]
Dit geldt trouwens voor zoveel technische oplossingen; mensen zeiken graag over nieuwe dingen omdat ze ze niet kennen, maar als je naar de technische achtergrond gaat kijken zie je dat er heel serieus is nagedacht over min of meer alles wat je kunt bedenken.
nouja, met een paar uitzonderingen dan, maar ook die zijn meestal goed begrijpbaar
Ik heb me dan niet volledig verdiept in NFC, dat geef ik volledig toe. Maar de meeste lijken er vrij positief over. Misschien is het dan eens tijd dat ik mij hier beter in ga verdiepen, en dan eens ga kijken of ik zo'n pas neem.
Bijkomende rustgevende gedachte: Door alle pasjes in je portomonee die draadloos werken tegenwoordig, zou een evt. grapjas die het toch gelukt is zo'n apparaat te bemachtigen er niks mee kunnen omdat elke keer als ie het tegen je portomonee drukt een hele kerstboom aan pasjes reageert! Vroeger kon ik inchecken met OV-chipkaart in de portomonee, maar dat gaat niet meer. Ik vermoed dat de collegekaart, 2 bankpassen en wellicht nog wat klantenkaarten daar verantwoorderlijk voor zijn!BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:07:
[...]
Ik sta zeker niet tegenover nieuwe technische oplossingen ik ben meestal wel iemand die er direct op springt en kijkt naar de mogelijkheden, en indien het echt handig is direct er een aanschaf.
Ik heb me dan niet volledig verdiept in NFC, dat geef ik volledig toe. Maar de meeste lijken er vrij positief over. Misschien is het dan eens tijd dat ik mij hier beter in ga verdiepen, en dan eens ga kijken of ik zo'n pas neem.
Dit komt volgens mij door de frequentie waarop de passen werken. Ik heb een schoolpas, OV, een pas van mijn werk en een ID kaart in mijn portomonee (in de nieuwe uitvoeringen zit er ook een NFC chip in). Echter reageert inderdaad mijn schoolpas ook op de OV chippaal. Alleen de pas van mijn werk en mijn ÍD kaart niet. Ik weet met toeval dat mijn schoolpas en de OV chipkaart gebruik maken van de NXP MIFARE serie.Kraay89 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:30:
[...]
Bijkomende rustgevende gedachte: Door alle pasjes in je portomonee die draadloos werken tegenwoordig, zou een evt. grapjas die het toch gelukt is zo'n apparaat te bemachtigen er niks mee kunnen omdat elke keer als ie het tegen je portomonee drukt een hele kerstboom aan pasjes reageert! Vroeger kon ik inchecken met OV-chipkaart in de portomonee, maar dat gaat niet meer. Ik vermoed dat de collegekaart, 2 bankpassen en wellicht nog wat klantenkaarten daar verantwoorderlijk voor zijn!
Wellicht zullen de bankpassen ook op een andere frequentie werken.
Het is niet helemaal eerlijk natuurlijk om het met ST te vergelijken, die doen namelijk nog veel meer. Deze EFM32 Gecko controllers zijn met name low-power, dus vrij lage kloksnelheiden (16-48MHz) maar wel mooie low-power modussen en opties.
Ik kan zeggen dat het best leuk werkt. Je kan programma in de monitor draaien, en vervolgens zien welke functions van je code lang draaien & dus veel energie verbruiken. Ik weet niet met welke resolutie dit wordt gedaan, maar wss wil je enkel de grootverbruikers terugzien.
De Simplicity Studio die ze er voor leveren is een uitgebouwde Eclipse met ARM GCC gebundled. Ik gebruik een externe toolchain, die helaas nog niet alle debug output genereert (?) waardoor de functie lijst nog wat zinloos is.

Hier een trace van IoT draadloze node die om de 15 seconde kort een pakketje verzend. Moet wel opmerken dat de eenheden bij "Session Counter" bugged zijn, mW moet uW zijn en uJ moet mJ zijn.
Over het geselecteerde bereik klopt de meting best aardig, ik meet met mijn eigen DC power analyzer dit:

En aangezien die die blauwe markering hier eigenlijk iets te kort is geloof ik wel wat AEM meet
In dit voorbeeld moet ik nog wel iets aan slaapstroom doen, want met 5uA is dat niet bepaald iets om over naar huis te schrijven. Een CR2032 batterij is dan binnen 1 jaar leeg
Als in goedkoopste oplossing.marcop23 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:00:
We hebben net een mooie nieuwe wasmachine met een borstelloze motor
Maar, waarom PWM'en ze die met een 18 kHz ofzo![]()
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
ik heb hier een leuke fan, loopt op 16~24V DC (voed hem nu met 19.5V)
en er zit een PWM aansluiting op.. welke de fan stopt als ik hem naar ground trek.
1. kan ik mn Arduino voeden vanaf die zelfde 19.5V lijn met een bv een 7805 tussen de 19.5V en de arduino zn 5V pin te plaatsen? (of in het geval van een 3.3V arduino een 7833?)
en de ground van de arduino direct op de ground van de voeding te hangen? :-)
2. kan ik gewoon met mn multimeter in ampere stand meten hoeveel stroom er tussen het PWM contact en de ground gaat lopen? of kan ik dat beter op een andere manier uitvogelen?
zoek ik als ik dat weet wel uit welke tor ik er het beste voor kan gebruiken
404 Signature not found
Een 7805 heeft een maximale ingangsspanning van 25V. Je kunt hem dus probleemloos aan 19.5V hangen, maar 24V gaat je heel erg weinig marge geven (zou ik NIET doen).
Waarom wil je meten hoeveel stroom er over het PWM-contact loopt? Dat is alleen een signaalingang, daar loopt zo goed als niks. Je kunt de PWM-ingang gewoon direct aansluiten op een pin van de arduino, dat is een 0-5V ingang op de fan.
soort van better safe than sorry
404 Signature not found
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hmm, ja in principe wel. Als het een constante belasting is heb je ~157.7mAh nodig voor 1 jaar, en die CR2032 batterijen zijn makkelijk te vinden.Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:28:
Betere knoopcel kopen, die moet het bij 5ua echt wel langer dan een jaar doen.
Ik rekende echter mee dat de radio het dan na een jaar nog zou doen. Dus met pulsed-load capaciteiten (hoewel 1 jaar sleep dat uiteraard niet is), maar met name ook de combinatie van cut-off voltage & internal resistance. Deze radio (RFM12B) stopt bij ~2.2V al met zenden.
Waarschijnlijk moet het slaap verbruik op ~2uA uit moeten kunnen komen, misschien nog wel minder met een betere radio.
Dat wist ikDamic schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:51:
Grounds aan elkaar hangen anders ge je problemen creëren.
404 Signature not found
Nu ben ik gek of jij bent gek:Hans1990 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:58:
[...]
Hmm, ja in principe wel. Als het een constante belasting is heb je ~157.7mAh nodig voor 1 jaar, en die CR2032 batterijen zijn makkelijk te vinden.
5uA * 24 uur * 365 dagen = 43.8mAh. Dat bedoelde ik een beetje ermee dat je daarmee makkelijk een jaar moet kunnen halen.
Verwijderd
Ben er niet helemaal bij geloof ik vandaag.Sissors schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:42:
[...]
Nu ben ik gek of jij bent gek:
5uA * 24 uur * 365 dagen = 43.8mAh. Dat bedoelde ik een beetje ermee dat je daarmee makkelijk een jaar moet kunnen halen.

Ik neem aan dat je een polypropyleen condensator bedoelt in plaats van weerstand? Zowiezo staat de marge er meestal op. Hier een voobeeld van mkp karakteristieken: http://www.wima.com/EN/fkp2.htmVerwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:09:
Even een klein vraagje: Als een gemetaliseerd polypropyleen weerstand 80% van zijn aangegeven capaciteit heeft, kan ik er dan van uit gaan dat hij 'op' is?
Hoe meet je de capaciteit?
Verwijderd
Ja sorry condensator inderdaad.base_ schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:14:
[...]
Ik neem aan dat je een polypropyleen condensator bedoelt in plaats van weerstand? Zowiezo staat de marge er meestal op. Hier een voobeeld van mkp karakteristieken: http://www.wima.com/EN/fkp2.htm
Hoe meet je de capaciteit?
Ik heb de condensator gemeten met mijn multimeter. Heb hier nog andere liggen en die geven netjes 0.22uF aan, maar deze geeft 0.08uF aan terwijl het om een 0.1uF gaat.
Naar wat ik kan vinden zou hij 10% +/- moeten zijn, maar dat is dan toch wel heel ruim?
ik kan hier 9x 50AMP dc motoren mee aansturen.
doormiddel van shunts kan ik dan de stroom naar elke motor bepalen. maar ook de positie
deze modulles kun je met elkaar doorlussen om zo meer motoren aan te sturen.
dit gaat via een eigen ontwikkeld CAN protocol.
via dit protocol wordt er automatisch een nieuw uniek address gegenereerd voor elke module die in het systeem komt.
ook is dit protocol meer geoptimaliseerd om meerdere slave's aan te spreken.
als master heb ik dan een andere module gemaakt die praat via een tablet interface, naar deze printen.

Ben niet slim, maar wel dom
Als het dezelfde fan is, als waarmee je al in dit topic aan kwam waaien...SMSfreakie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:55:
ik heb hier een leuke fan, loopt op 16~24V DC (voed hem nu met 19.5V)
en er zit een PWM aansluiting op.. welke de fan stopt als ik hem naar ground trek.
...dan loop je hier, met uitspraken als deze, de kluit een beetje te bedonderen.SMSfreakie schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 18:08:
op de fan staat niks waar google iets mee kan helaas. en waarom ik wil weten hoeveel er over het PWM naar ground loopt
Datasheet zegt 7k5 pull-up naar 5V = 5V/7,5kΩ = 2/3mA
Voor alles is een niche-markt: in de racerij heeft men wel genoeg geld over voor een paar kilo gewichtsbesparing. En het voordeel dat je buiten het race-seizoen niet hoeft te klooien met druppelladers (mits je de hoofdstroomschakelaar niet vergeet uit te zetten).marcop23 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 23:07:
Wat is het grote nadeel van loodaccu's? Gewicht, en oplaadtijd en efficientie. En in een auto van 1000 kg is zo'n accuutje van 10 17kg niet veel. [...]
[ Voor 33% gewijzigd door kELAL op 11-05-2016 14:18 ]
Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!
Weet iemand misschien waar ik geschikte hotglue / epoxy kan kopen voor het vastzetten van fijne soldeerpunten / elektronica?
Twee voorbeelden van toepassingen die ik ga gebruiken:
Vastzetten soldeerpunten:

Vastzetten elektronica:

Ik vind wel wat hotglue pistolen en epoxylijmen maar qua afmetingen geen idee in welke hoek ik moet mikken..
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Ja, als gewicht ineens wel uitmaakt moet je niet meer voor loodaccu's gaan inderdaadkELAL schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:26:
[...]
Voor alles is een niche-markt: in de racerij heeft men wel genoeg geld over voor een paar kilo gewichtsbesparing. En het voordeel dat je buiten het race-seizoen niet hoeft te klooien met druppelladers (mits je de hoofdstroomschakelaar niet vergeet uit te zetten).
Wel 'leuk' dat ze €320 vragen voor een 8 Ah pack. Dat is natuurlijk hele ladingen meer dan wat loodaccu's kosten, maar zoiets kost 'maar' 120 euro . Enige nadeel van dat pack, het kan maar 16A leveren
Wat epoxy betreft, ben ik een grote fan van ITW Devcon Epoxy Plus 25 of, als ik zonder zit en snel iets moet hebben, Bison Kombi Plastic - gewoon bij de bouwmarkt op de hoek.KirovAir schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:43:
Weet iemand misschien waar ik geschikte hotglue / epoxy kan kopen voor het vastzetten van fijne soldeerpunten / elektronica?
Stinken alletwee een uur in de wind, dus alleen in goed geventileerde ruimtes gebruiken.
Volgens mij word je bij die laatste link gewoon keihard genaaid. De vrijemarktprijs van li-ion cellen zit tussen de $0.18/Wh en $0.35/Wh, waarbij LiFePO4 aan de hoge kant zit. Daarvoor kun je alles krijgen van high-capacity tot ultra high discharge cellen.marcop23 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:06:
[...]
Ja, als gewicht ineens wel uitmaakt moet je niet meer voor loodaccu's gaan inderdaad
Wel 'leuk' dat ze €320 vragen voor een 8 Ah pack. Dat is natuurlijk hele ladingen meer dan wat loodaccu's kosten, maar zoiets kost 'maar' 120 euro . Enige nadeel van dat pack, het kan maar 16A leverenIn auto's wil je toch wel snel 500A. Dat zal de kosten wel verdrievoudigen. Of de marge is gewoon veel groter
Ik bedoel, gooi 30 van deze cellen bij elkaar en je hebt een 12V, 15Ah, 500A piek (300A continu) pack voor 80 euro.
Zijn er eigenlijk bedrijven die packs voor je assembleren in Nederland of Duitsland oi.d.? Als je met losse cellen gaat rekenen, valt de prijs heel erg mee inderdaad.mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:34:
[...]
Volgens mij word je bij die laatste link gewoon keihard genaaid. De vrijemarktprijs van li-ion cellen zit tussen de $0.18/Wh en $0.35/Wh, waarbij LiFePO4 aan de hoge kant zit. Daarvoor kun je alles krijgen van high-capacity tot ultra high discharge cellen.
Ik bedoel, gooi 30 van deze cellen bij elkaar en je hebt een 12V, 15Ah, 500A piek (300A continu) pack voor 80 euro.
Ik zat bijvoorbeeld te denken, stel je wil een elektrische kart met ~0,5 kWh, dan kost je dat in jouw linkje 'maar' iets van €250 aan cellen. En dan heb je zowat 10 kW vermogen beschikbaar. Maar het lijkt mij niet gemakkelijk om zelf zoiets in elkaar te knutselen, wat hoge stromen zonder problemen aan kan en gegarandeerd niet in brand vliegt
Tesla's powerwall, kost ook maar 500 euro per kWh, maarja, dat zit natuurlijk een heel volume achter.
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 11-05-2016 15:45 ]
Dan vergeet je nog de custom BMS, die niet gaat miepen van beetje startstroom + een marge die bij een niche-product hoort.mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:34:
Dit moet een stuk beter en goedkoper kunnen.
Ik heb het ook niet over dat sneue 16A packje, maar een vervanging voor een startaccu, wel bij de les blijven!mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:03:
Maar die cellen die in dat 16A pack worden gebruikt worden echt niet voorzien van hightech BMS

[ Voor 60% gewijzigd door kELAL op 11-05-2016 16:19 ]
Maar wat ik begrepen heb, zijn die LiPo batterijtjes voor modelvliegtuigjes niet bepaald cellen die veel cycles aankunnen. Na 300 is het wel afgelopen, als je langzaam ontlaadt. Bij flinke stromen nog fors minder. Terwijl LiFePo het echt heel lang vol kan houden?mux schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:03:
Maar die cellen die in dat 16A pack worden gebruikt worden echt niet voorzien van hightech BMS, en zijn zelf ook bottom-of-the-barrel celletjes. 16A? Laat me niet lachen, dat trek je al uit een outrunnerbatterij. Van 40g. Voor modelvliegtuigjes van 150g. Voor €4 bij hobbyking.
Dit moet een stuk beter en goedkoper kunnen.
Maar Tesla gebruikt geloof ik NCA batterijen, het lijkt me dat ze dat goed afgewogen hebben daar. Daar vinden ze LiFePo dus niet nodig. Het is ook zwaarder trouwens, wat in een auto die al 2,5 ton weegt niet zo geweldig is..
Voor hieronder: Ik quote Mux wel even
[ Voor 68% gewijzigd door marcop23 op 11-05-2016 16:13 ]
[ Voor 96% gewijzigd door kELAL op 11-05-2016 16:13 . Reden: Misschien iets te snel van 0 naar bitch ]
Als je alleen maar ervan start, heb je een gigantisch lange cycle life bij Li-ion, veel langer dan bij loodaccu's. Bij 10% DoD heb je zelfs met NCA/LiCoO2 meer dan 10k cycles.marcop23 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:08:
[...]
Maar wat ik begrepen heb, zijn die LiPo batterijtjes voor modelvliegtuigjes niet bepaald cellen die veel cycles aankunnen. Na 300 is het wel afgelopen, als je langzaam ontlaadt. Bij flinke stromen nog fors minder. Terwijl LiFePo het echt heel lang vol kan houden?
Maar Tesla gebruikt geloof ik NCA batterijen, het lijkt me dat ze dat goed afgewogen hebben daar. Daar vinden ze LiFePo dus niet nodig. Het is ook zwaarder trouwens, wat in een auto die al 2,5 ton weegt niet zo geweldig is..
Voor hieronder: Ik quote Mux wel evenMaar als een post waarop je antwoord vlak erboven staat, is het zo nutteloos om mensen te quoten vaak, neemt weer extra ruimte in enzo.
Er is werkelijk geen andere reden dat die packs zo duur zijn anders dan dat iemand er heel veel geld op aan het verdienen is. Lijkt wel de markt voor boormachine-accu's.
Kaj. schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:04:
Heldere sticks van Bison of het huismerk van Pipoos. Koop wel een beetje een goed lijmpistool: het prul van de Action wil nog weleens oververhitten.
Thanks.kELAL schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:17:
[...]
Wat epoxy betreft, ben ik een grote fan van ITW Devcon Epoxy Plus 25 of, als ik zonder zit en snel iets moet hebben, Bison Kombi Plastic - gewoon bij de bouwmarkt op de hoek.
Stinken alletwee een uur in de wind, dus alleen in goed geventileerde ruimtes gebruiken.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Verwijderd
Oké. Bedankt voor de informatie. Ik heb hier twee van die dingen liggen en die ene geeft netjes 0.1uF maar de andere niet, dus ik vroeg me gewoon af of hij misschien stuk was.base_ schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:48:
Afwijking van een normale multimeter kan op condensatormeting vrij groot zijn, e.e.a. hangt af van frequentie, kabels, spanning etc etc., wat is de resolutie van de meter? MKP condensatoren zijn bijna niet stuk te krijgen en drogen niet uit ofzo (zoals elco's), een kapotte mkp geeft meestal veel vuur en rook als er nog spanning op staat
Nog een andere vraag: Als ik een fotodiode meet met mijn multimeter (op mA of mV dan krijg ik onder geen voorwaarde een indicatie uit). De diode komt uit een lichtgevoelige module in een tuinlamp die ineens begin te knipperen terwijl hij uitstond. Ik heb de boel een beetje zitten doormeten en het viel me op dat de diode geen waardes geeft (ook losgesoldeerd).
Heb tijdens het testen van m'n nixie klok een ic gefrituurd. UCC38084D is het slachtoffer.
Bij Conrad niet leverbaar, bij mouser wel, alleen beiden hebben zeker in verhouding met de componentprijs, hoge verzendkosten.
Mijn vraag, heeft iemand een adres waar zulks gewoon per post per stuk verstuurd wordt, of kan mij uit de brand helpen uit eigen voorraad?
Thanks!
Als je nog iemand anders kunt vinden kan het door drieën (of vieren, of vijven....) worden geedeld, maar je komt nooit echt op briefpostachtige verzendkosten.
Heeft het haast :)OxyDrokz schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:41:
Moghûh heren,
Heb tijdens het testen van m'n nixie klok een ic gefrituurd. UCC38084D is het slachtoffer.
Bij Conrad niet leverbaar, bij mouser wel, alleen beiden hebben zeker in verhouding met de componentprijs, hoge verzendkosten.
Mijn vraag, heeft iemand een adres waar zulks gewoon per post per stuk verstuurd wordt, of kan mij uit de brand helpen uit eigen voorraad?
Thanks!
http://nl.aliexpress.com/...bf-4940-a077-37ec9b9febe7OxyDrokz schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:41:
Moghûh heren,
Thanks!
€3,89
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Zit denk ik niets anders op dan de lange verzendtijd te accepteren uit het verre oosten. Gewoon zorgen dat ik geen haast heb ;-)
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
FYI:marcop23 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:08:
[...]
...
Tesla gebruikt heel veeeel 'gewone' 18650's bij elkaar.
http://batteryuniversity...._of_lithium_ion_batteries
http://insideevs.com/2-bi...y-cells-deployment-graph/
Zo te lezen, maar liefst ruim zevenduizend van die Panasonic lithium ion accu's tot één groot batterypack samengevoegd. (voor de Tesla S)
Dat zijn in z'n totaliteit enorme aantallen 18650's...
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest de accu onder belasting te meten, maar als ik nu op de accu polen meet meet ik 12.5 volt, met een accu waarop de motor niet wil starten. Kan dit nog steeds een dooie accu zijn?mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:33:
Om zeker te weten dat het niet de weerstand van kabels/connecties is, moet je eigenlijk de spanning onder belasting direct op de accupolen meten. In een auto zakt de spanning ook vaak in tot 9V onder belasting, maar dat komt doordat er best veel spanning over de kabels zelf wegvalt (de batterij zelf is dan nog prima).
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
In de nabije toekomst gaan ze hun eigen cellen maken met een diameter van 36mm en een grotere hoogte. Dit om meer capaciteit/spanning per cel te hebben.ehtweak schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:07:
[...]
FYI:
Tesla gebruikt heel veeeel 'gewone' 18650's bij elkaar.![]()
http://batteryuniversity...._of_lithium_ion_batteries
http://insideevs.com/2-bi...y-cells-deployment-graph/
Zo te lezen, maar liefst ruim zevenduizend van die Panasonic lithium ion accu's tot één groot batterypack samengevoegd. (voor de Tesla S)
Dat zijn in z'n totaliteit enorme aantallen 18650's...
* Damic vraagt zijn eigen af wat ie weer ging doen met die elektronica componenten dat ie besteld heeft

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 13-05-2016 20:51 ]
Molex zal ze wrs wel hebbenMAZZA schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:09:
Crosspost met het kleine vragen topic:
[afbeelding]
Weet iemand hoe zo'n connector heet?

ACK

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 16-05-2016 11:32 ]

(klik voor groter). Je ziet hier de spannings-, stroom- en vermogens-golfvorm van een elcheapo LED-lamp. Het is altijd al de bedoeling geweest dat het hele MADPSU-project een AC power meter ging bevatten, maar het heeft een hele tijd geduurd voordat ik alle details had uitgevogeld van het correct meten en doorsturen van deze data. Maar eindelijk zijn we zover
Nu nog de jitter-problemen oplossen.... ohja, en een half dozijn hardware-bugs.
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 18-05-2016 21:31 ]
budget is 30-60 euro.
zal wsl niet gebruikt worden voor hoogspanning
ik zoek een degelijke meter, waar ik veel bang for buck heb.
een beetje degelijke behuizing, waar ik een tijd mee verder kan
ik heb gelezen dat de Uni-T niet zo veilig zijn, maar zijn er betere/veiligere meters voor mijn budget?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
* Sprite_tm gaat z'n 17 niet slopen, maar is hard bezig een WiFi-module in z'n 15+ te gooien.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
beide merken weten hoe ze hoogwaardige soldeerapparatuur moeten maken. Dus het komt er eigenlijk altijd op neer welke je persoonlijk het fijnste vind werken, of waar je de beste deal op kan maken.base_ schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:56:
Weller WX stations in verhouding tot JBC stations.
http://www.banggood.com/F...eter-Tester-p-911684.htmlSprite_tm schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 04:58:
Pak een Chinese Fluke 15B of 17B zou ik zeggen, en imo als je ze nog kan vinden de non-Plus modelletjes. De Plus-modelletjes hebben een mooier display maar imo is de continuiteitmeting erop achteruitgegaan.
* Sprite_tm gaat z'n 17 niet slopen, maar is hard bezig een WiFi-module in z'n 15+ te gooien.
deze?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Ziet eruit als een rebranded UT136B.memphis schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:26:
Ik gebruik zelf een Voltcraft VC170 multimeter van de Conrad. Handig ding met veel functies. Er is ook een ge-ijkte versie te koop.
Ben zelf wel tevreden met mijn UT136B. Vond het gezien de reviews wel ff spannend om 'm in een 400V stopcontact te steken, maar ging uiteraard gewoon prima. Als je ziet wat een troep er gemiddeld gebruikt wordt als multimeter (en hoe weinig mensen daar dood aan gaan), valt het volgens mij ook best mee met die horrorverhalen van EEVBlog. Ja, als je 'm dagelijks (professioneel) gebruikt wil je natuurlijk gewoon een sjieke Fluke. Als je gewoon wat nodig hebt om af-en-toe je batterijen of een falende stofzuiger door te meten, zou ik me vooral niet gek laten maken.
[ Voor 24% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 19-05-2016 13:25 ]
Wat betreft verschil met een Fluke oid; dat zie je vaak aan beveiliging tegen bedieningsfouten en transient protectie. 230V meten kan prima (immers dat VAC bereik zit er op), maar durf je ook 230V op je multimeter te zetten in ohm stand? Fluke is erg trots dat hun multimeters dan niet spontaan uit elkaar spatten..
Bovendien zijn misschien de Uni-T's niet zo stevig gebouwd als ze moeten zijn. En dan bedoel ik niet eens puur de behuizing maar ook iets als ESD protection. Ik zag laatst een review van de UT 181A. Die meter scoorde functioneel best goed (vooral voor de prijs!), totdat meneer een ESD spike (zie part 2) van een igniter oid er op los liet. 1 tik en meter dood (interne DC/DC gesneuveld). Wat blijkt: veel Uni-T meters blinken uit in hun afwezigheid van EMC compliance in de handleiding en zijn tests, terwijl bijna elk andere meter die specificatie wel heeft.
Zelf ben ik niet zo bang voor zo'n ESD event, maar het zou je maar net overkomen. Echter aangezien je zelf aangeeft liever een degelijke meter te hebben, zou ik zo'n Fluke nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 19-05-2016 14:46 ]
Is het ook

[ Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 19-05-2016 14:55 ]
Jah, maar kijk ook even op eBay, je kan ze ws nog wel een drup goedkoper krijgen. FYI hier in China is de gangbare prijs tegen de 50 Euro, met sommige aanbieders die ze voor nog wat minder aanbieden.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Overigens, als je wel capaciteitsmeting wil, de VC175 heeft wat wel. En die kost 6 euro meer. Die heb ik namelijkHans1990 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
Ik heb zelf ook een VC170. Prima basis multimeter, maar voor de prijs heb je al gauw denk ik niet hele hoge verwachtingen. Af en toe mis ik capaciteit modus. En auto-ranging is beetje aan de trage kant.
[...]
Die van mij is trouwens een keer stuk gegaan, de weerstandsmetingen klopten totaal niet meer. Maar, ik kreeg zo een nieuwe van Conrad. Garantie is 3 jaar blijkbaar.
op ebay staan ze rond de 90$ geprijsd alleen de 101/106 enzo zijn goedkoper.Sprite_tm schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:08:
[...]
Jah, maar kijk ook even op eBay, je kan ze ws nog wel een drup goedkoper krijgen. FYI hier in China is de gangbare prijs tegen de 50 Euro, met sommige aanbieders die ze voor nog wat minder aanbieden.
Verwijderd
goed dank je
had vorig jaar in een boze bui mijn tweakers login wegggegooid.. enfin, die kwam ik toevallig van de week weer ergens tegen, dus even geprobeerd of eea nog werkte
Hopelijk was je niet boos op tweakers of een tweakerVerwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:02:
[...]
goed dank je![]()
had vorig jaar in een boze bui mijn tweakers login wegggegooid.. enfin, die kwam ik toevallig van de week weer ergens tegen, dus even geprobeerd of eea nog werkte
Fijn om je terug te zien!
https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/148845/description
Een ventilator die je met magneten onder een radiator plakt.
Ze claimen tot 30% aan stookkosten te besparen.
Klinkt een beetje als half broodje aap en zeker niet overal toepasbaar
30% lagere stookkosten is theoretisch mogelijk als je van het meest extreme geval (totaal rookgasterugwinningsloze CV) naar het andere extreme gaat (LTV met perfecte warmtewisselaar). Dat is ook niet echt mogelijk, gezien je daarvoor je complete verwarming zou moeten omgooien. Een paar procent is misschien haalbaar. Het lijkt me niet dat je het terugverdient.
Relevant:

Verwijderd
zou best kunnen werken, maar de manier van financieren vind ik erg opmerkelijk.LED-Maniak schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:22:
Iemand dit al gezien? "speedcomfort".
zou ik zelf nooit instinken ..uh stappen bedoel ik
en deze dan.. heb mij inmiddels van de indiegogo mailinglist laten schrappen, crowdfunders die bewust meewerken aan scams..
Die 30% is extreem optimistisch natuurlijk, en dan kost zo'n ding 50 euro!LED-Maniak schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:22:
Natuurlijk is 30% optimistisch, maar een ventilator helpt zeker. (Ik wil zoiets ook hier thuis maken, maar zoek nog iets die automatisch de ventilator aan/uit zet.)
Speel ook Balls Connect en Repeat
Misschien helpt een PTC (moet je wel een PTC hebben die je temperaturen van de verwarming leuk vindt) met een opamp comparator die je dan verbind met een mosfet of dergelijke.Onbekend schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 23:16:
Met een ventilator zorg je voor een snellere luchtstroming, en dus aanvoer van koude lucht naar jouw radiator waardoor je een groot warmteverschil hebt en dus efficiënter kunt stoken.
Natuurlijk is 30% optimistisch, maar een ventilator helpt zeker. (Ik wil zoiets ook hier thuis maken, maar zoek nog iets die automatisch de ventilator aan/uit zet.)
[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-05-2016 23:26 ]
Maar ben er bijvoorbeeld nog niet uit of ik ook de luchttemperatuur moet gaan meten.
En of het een aan/uit-regeling moet worden of snelheidsgestuurd (in 3 á 4 trappen).
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik wil een MCU-based product ombouwen van USB naar Wi-fi, maar hoe wordt doorgaans het invoeren van je wifi-wachtwoord en AP informatie gedaan? Gaat de module in AP stand met een webserver waarop je dit invoert? Hoe zwaar zijn frameworks voor AVR/Cortex-M0/3 MCUs die dit soort dingen doen?
Zoals vaker met dit soort spul is er een hele hoop super-basic informatie zonder details, en dan een heleboel superspecifieke informatie beschikbaar, maar weinig goede overviews van hoe het nou helemaal in elkaar zit en wat best practice is...
Verwijderd

eindelijk is een labelprintertje gekocht, dus zondag labelprintdag
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 11:52 ]
Haha, je hebt het beter georganiseerd dan mijVerwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:50:
[afbeelding]
Succes met je labelprint dag
*jaloers*Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 11:50:
Ik heb wel zo'n dymo etikettenprinter voor de post, maar die doet niet van die kleine stikkers.
Update: je weet dat die printer ook krimpkous kan bedrukken?
[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 22-05-2016 12:22 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Maar dit bestaat toch al lang? Bij systemen waarbij je met en warmtepomp werkt is je stooktemperatuur een stuk lager waardoor je grotere radiators (of vloerverwarming) nodig hebt om je huis op temperatuur te krijgen. Door fans op je radiators te plakken bevorder je de warmteafgifte waardoor je met kleinere radiators toch voldoende warmteafgifte krijgt. Jaga verkoopt dit soort systemen al een tijd:LED-Maniak schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:22:
http://theradiatorfactory...iators/dbe-renovation-set
Verder is lagere temperatuur stoken is zoals Mux zegt theoretisch efficienter, indien goed toegepast. Niks nieuws imo.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
op de krimpous zelf? .. zal wel niet .. tochRobV schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:21:
[...]
*jaloers*![]()
Ik heb wel zo'n dymo etikettenprinter voor de post, maar die doet niet van die kleine stikkers.
Update: je weet dat die printer ook krimpkous kan bedrukken?
(nou heb ik alleen zwarte krimpkous in voorraad, dus een transparante 'sticker' met witte letters zou wel gaan )
http://www.brother.nl/lab...#supplies-and-accessories
HSe tapes, 6-24mm, 1:3 krimpverhouding.
http://www.123inkt.nl/Ink...s-krimpkousen-p53526.html
[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 22-05-2016 14:02 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Verwijderd

nou dat wordt een dure hobby al die labeltjes
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 15:12 ]