24V 50Watt DC-Fan aansturen mbv PWM?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de zomer een leuke ventilator uit een CV ketel gescoord, om de warmte / kookdampen uit de caravan / voortent ( via een 100mm slang ) naar buiten te kunnen werken..

werkt prima.. echter het ding draait zonder regeling dus gewoon op maximaal, de enige begrenzing die er nu op zit is dat er slechts 19V voedingsspanning op komt i.p.v. 24V

Nou wil ik hem dus gaan regelen, dit kan aldus de datasheet met behulp van PWM,

nou heb ik daar totaal geen kaas van gegeten om eerlijk te zijn.

ik weet dat er 5V tussen PWM en GND staat,
als ik deze naar 0 trek schakelt de fan uit,
ga ik deze handmatig pulsen dan gaat ze minder hard.. alleen ben ik natuurlijk veel te langzaam ;)

Zelf kwam ik in de zoektocht oplossingen met een 555 timer tegen? alleen lijkt het dat die niet geschikt zijn om een signaal naar LOW te trekken maar om er 1tje HI te maken?
of is dat weer aan om te keren ?

verder is solderen geen probleem, idem voor een schema lezen.. maar een passend schema ontwerpen / vinden wel.

verder zou de tacho uitlezen ook leuk zijn maar dat is denk ik nog een stap ingewikkelder ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 15-08-2015 19:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Als je het tacho signaal er gelijk wilt betrekken kan je kijken naar bijv. een arduino. Deze kan pwm pulsen maken om de snelheid te regelen en ook meten op de tacho uitgang.

Als je het analoog wilt houden dan zou je een 555 schakeling kunnen opbouwen waarbij de duty-cycle is te regelen. Het gaat erom dat je de aan/uit tijd kan regelen om de snelheid van de fan te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:31

Dogooder

dus...

Met een 555 schema genereer je pulsen op de door jouw gewenste frequentie, kan je ook nog met een potmetertje instelbaar maken. Die HI puls van het 555 schema sluit je dan aan op een transistor die schakelt de PWM pin naar ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Je moet hem voor het starten op 25% hebben tot hij op snelheid is. Dat is even knutselen een 555 volgens mij. Niet onmogelijk echter.

Met een "arduino" genereer je heel makkelijk een 2-6khz pwm signaal. Eventueel op basis van een potmeter als instelling en terugkoppeling als hij klem zit, timer en startcyclus (eerst 100%, dan langzaam terug naar setpoint)
Programmeer je dat in een attiny13 (o.i.d dip8), en dan heeft het dezelfde oppervlakte als een 555. Echter vereist het wel wat programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Dogooder schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:07:
Die HI puls van het 555 schema sluit je dan aan op een transistor die schakelt de PWM pin naar ground.
Is niet eens nodig! Als je de datasheet goed bekijkt, zou je moeten weten dat de PWM-ingang alles behalve kritisch is en derhalve gewoon direct aan de output-pin van de 555 kan hangen. Niet onnodig moeilijk gaan doen.
Wél even rekening houden met het feit dat een 555 niet meer dan 15V mag hebben, dus een simpel spanningsregelaartje is geen overbodige luxe.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm, zou dit schema als basis kunnen dienen?
Afbeeldingslocatie: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/2005-10a-004.gif

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Of via ebay een 24 V pwm controller kopen.
ben je voor een paar euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als er 5v op de PWM staat ga ik er vanuit dat je die met een open collector naar de massa moet sturen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
SMSfreakie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:44:
hmm, zou dit schema als basis kunnen dienen?
[afbeelding]
nog even een snubber bij de mosfet plaatsen, en een zenerdiode vanaf de source naar de gate, is beter voor de mosfet.
en een vrijloop diode over de motor heen

[ Voor 5% gewijzigd door itcouldbeanyone op 18-08-2015 22:13 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Monstarr076 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:01:
Of via ebay een 24 V pwm controller kopen.
ben je voor een paar euro klaar.
Je weet dat dit een 'zelf maken, omdat het kan'-subforum is?
Bovendien is zo'n kant-en-klaar geval vooral geschikt voor 'domme' elektromotoren - iets wat deze fan niet is.
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:12:
nog even een snubber bij de mosfet plaatsen, [..]
Nog even goed de OP lezen, inclusief gelinkte datasheet! :')
memphis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:05:
Als er 5v op de PWM staat ga ik er vanuit dat je die met een open collector naar de massa moet sturen....
RTFD en zie dat helemaal niets moet en zelfs 'harde' 24V pulsen nog OK is.
Nu constructief:
Het getoonde voorbeeldschemaatje is een aardig uitgangspunt als:
  • Je de (hier) overbodige mosfet en weerstand R2 weglaat
  • Je de PWM-frequentie aanpast aan de 2 tot 6kHz die de datasheet specificeert
    spoiler:
    Dus 6.8nF of 5.6nF is een betere waade voor condensator C1
Of je nou pin 3 of pin 7 gebruikt als uitgang om de PWM-in van de fan aan te sturen - voor de werking maakt het weinig uit.
En condensator C2 is niet persé nodig als je de 555 via een spanningsregelaartje voedt.
(Iets met het feit dat een 555 19V niet zo heel erg leuk vindt)
Voor de iets meer gevorderden:
Een 556 nemen (=dubbele 555) en met het tweede gedeelte een schakelingetje maken die bij het aanzetten de fan even op 100% laat draaien.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
kELAL schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:03:
[...]

Je weet dat dit een 'zelf maken, omdat het kan'-subforum is?
Bovendien is zo'n kant-en-klaar geval vooral geschikt voor 'domme' elektromotoren - iets wat deze fan niet is.

[...]
Ik zie alleen 'electronica' staan als subforum naam.
Mijn opmerking was meer in de trant van 'wanneer je telkens het wiel opnieuw aan het uitvinden bent hou je minder tijd over voor nuttigere zaken'. Zie het als een goed bedoelde tip ;)

Het enige 'intelligente' eraan is dat er vaak een brushless aandrijf circuitje in verwerkt zit. Wat overigens ook prima reageert op een PWM spannings regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kweenie als die daar zo lief op zal reageren.. maar goed van de week eens het bovenstaande schema aanpassen en kijken of ik dat even snel in elkaar kan flansen...

eigenlijk zou een simulator wel een fijne hulp zijn nu... suggesties? ga ik vast googleen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
multisim

Ben niet slim, maar wel dom

Pagina: 1