Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:07:
aha.. nee ik heb een simpel model printertje, net even gekeken, maar voor de P700 heb je die cartridges met heatshrink tape niet, helaas , alhoewel, ben geen kabelboer :v

[afbeelding]

nou dat wordt een dure hobby al die labeltjes :o
Je hebt toch een PT-P700? Dan passen die HZe cartridges er in hoor! 8)7

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Verwijderd

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-11 20:51
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:07:
aha.. nee ik heb een simpel model printertje, net even gekeken, maar voor de P700 heb je die cartridges met heatshrink tape niet, helaas , alhoewel, ben geen kabelboer :v

[afbeelding]

nou dat wordt een dure hobby al die labeltjes :o
Mag ik vragen hoeveel Arduino's je hebt liggen? :P

Verwijderd

BladeSlayer1000 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:32:
[...]

Mag ik vragen hoeveel Arduino's je hebt liggen? :P
minstens 50 :9

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

Verwijderd

RobV schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:41:
[...]

Ik heb er zojuist ook een besteld voor €45,90 bij PrintAbout http://www.printabout.nl/...er/brother-p-touch-pt-700
ja wrijf het er maar in >:)

moet zeggen geweldig printertje, ook leuke software erbij.

1 nadeel, die lades hebben allemaal dezelfde breedte dus stel je de lengte van een labeltje in vb 3 cm.
als je dan een labeltje print komt er eerst 2 1/2 cm tape voor jan met de korte achternaam uit, 'snijafval'
ben aan mijn 2e cartridge bezig (a 13 mtr) :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 14:56 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40

ThaHandy

Discovery Channel

ThaHandy schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:49:
Iemand die weet of er überhaupt (8 poort) seriële server zijn op TTL niveau?

Ik vind genoeg seriële servers met RS232, maar geen op TTL niveau.
Om nou 8 losse LAN -> seriële TTL modules te nemen zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Even hier op terug te komen. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een:
(2x) 4x serial -> LAN van WIZNET WIZ145SR
of
(2x) 4x serial -> USB van FTDI FT4232H Mini/FT4232H-56 Mini-Module

Enige voorkeur voor stabiele/robuuste verbinding of maakt het tegenwoordig niet uit?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar ik kan het niet terugvinden. Als ik voor een 12V project een condensator gebruik met een maximum rating van bijv. 100V gebruik; heb ik dan de kans dat de condensator op enig moment een hogere spanning levert dan waarmee hij gevoed wordt?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:45
Nee. Die 100Volt zegt wat hij aankan, niet wat hij zal afgeven.

[ Voor 88% gewijzigd door LED-Maniak op 22-05-2016 18:28 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

mux schreef op zondag 22 mei 2016 @ 10:35:
Nu dat er FCC/CE certified ESP8266 modules beschikbaar zijn van meerdere suppliers, vroeg ik me af: wie hier heeft een goede hoeveelheid ervaring met deze modules?

Ik wil een MCU-based product ombouwen van USB naar Wi-fi, maar hoe wordt doorgaans het invoeren van je wifi-wachtwoord en AP informatie gedaan? Gaat de module in AP stand met een webserver waarop je dit invoert? Hoe zwaar zijn frameworks voor AVR/Cortex-M0/3 MCUs die dit soort dingen doen?

Zoals vaker met dit soort spul is er een hele hoop super-basic informatie zonder details, en dan een heleboel superspecifieke informatie beschikbaar, maar weinig goede overviews van hoe het nou helemaal in elkaar zit en wat best practice is...
Er zijn meerdere mogelijkheden, van Airkiss (wat iirc een speciale app nodig heeft) tot de manier die jij beschrijft. Ik ben zelf fan van de AP-stand, webserver optie. Je hoeft dit in principe niet op je AVR/... te implementeren; de 8266 heeft zelf een 80/160MHz processor aan boord waar je vrolijk programma's heen kan sturen. Ik heb zelf bijvoorbeeld een webserver gebouwd die draait op de ESP en precies doet wat je wilt. Check anders ook het ESP8266 topic, daar kunnen ze je ook vertellen over evt andere opties.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ThaHandy schreef op zondag 22 mei 2016 @ 18:22:
[...]

Even hier op terug te komen. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een:
(2x) 4x serial -> LAN van WIZNET WIZ145SR
of
(2x) 4x serial -> USB van FTDI FT4232H Mini/FT4232H-56 Mini-Module

Enige voorkeur voor stabiele/robuuste verbinding of maakt het tegenwoordig niet uit?
Ik denk dat het weinig uitmaakt wanneer alles goed is geinstalleerd.

Ik heb persoonlijk minder affiniteit met USB dan ethernet, omdat bij ethernet je grotere kans hebt dat een verbinding zelf-herstellend kan zijn (mits de TCP server oid niet vastloopt) dan USB. Mijn ervaring met USB en iets brakke verbinding (kabel, hub, oid) is dat alle poort verbindingen gesloten worden en soms pas weer toegankelijk nadat handmatig het apparaat opnieuw wordt ingeplugd.
Ook ben ik niet erg onder de indruk van de USB stack (stabiliteit, drivers) op Windows met dit soort apparaten.

Natuurlijk bestaan brakke TCP/IP embedded stacks ook, maar aangezien WIZNET hardware ethernet controllers maakt neem ik gemakshalve aan dat het wel in orde is. Ik hoop ook dat je gezien hebt dat de WIZNET slechts 115200Baud ondersteunt (waarom geen idee, die STM32 die UART verzorgt zou veel harder moeten kunnen).

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07
Sprite_tm schreef op maandag 23 mei 2016 @ 04:38:
[...]

Er zijn meerdere mogelijkheden, van Airkiss (wat iirc een speciale app nodig heeft) tot de manier die jij beschrijft. Ik ben zelf fan van de AP-stand, webserver optie. Je hoeft dit in principe niet op je AVR/... te implementeren; de 8266 heeft zelf een 80/160MHz processor aan boord waar je vrolijk programma's heen kan sturen. Ik heb zelf bijvoorbeeld een webserver gebouwd die draait op de ESP en precies doet wat je wilt. Check anders ook het ESP8266 topic, daar kunnen ze je ook vertellen over evt andere opties.
Ook daar is de informatie erg karig, niets ten nadelen van de goede intenties van de users! :) Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: kom wat vaker helpen? :+

Vind de esp nu helemaal geweldig maar 2 weken geleden moest ik alle informatie bij elkaar zoeken en dat was een stuk lastiger dan misschien nodig is, vooral met alle kennis die er al is! :) Een goede OP van dat topic zou bijvoorbeeld ook helpen! :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Yep, da's ook waar ik tegenaan loop eigenlijk. Voor iemand die nog niet serieus met ESP8266 is bezig geweest, ziet het eruit als een clusterfuck van random informatie met weinig indicatie van wat er nou echt courant is.

Libesphttpd ziet er wel erg krachtig uit voor iets dat op zo'n krappe processor moet lopen. Ik had eigenlijk al gebudgetteerd dat ik er een STM32F4 naast moest gooien plus een flinke EEPROM voor pagina's en meetdata. Ook erg fijn om te zien dat websockets worden ondersteund, gezien al mijn projecten websockets gebruiken voor alles :P

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Gaaaah, krijg maar ~2v uit m'n mosfet (AUIRF1324). Aangestuurd met een Arduino Nano, 5v op de gate, 12v op de drain en net geen 2.4v uit de source. Ik volg 'm niet helemaal, suggesties?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:10
Normaliter moet de spanning op de gate toch hoger zijn dan de drain om (volledig) te geleiden?

• LED-Maniak
C.44 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:44:
Gaaaah, krijg maar ~2v uit m'n mosfet (AUIRF1324). Aangestuurd met een Arduino Nano, 5v op de gate, 12v op de drain en net geen 2.4v uit de source. Ik volg 'm niet helemaal, suggesties?
N-channel mosfet.. Hoe heb je dat ding aangesloten?

12Volt - Load - Drain - Source - GND

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://teachmetomake.files.wordpress.com/2011/05/fetswitch.jpg

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

mcDavid schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:04:
Normaliter moet de spanning op de gate toch hoger zijn dan de drain om (volledig) te geleiden?
Ik hoop 't eigenlijk van niet (al heb ik dat met een beetje googlen idd ook gevonden). Blijkbaar moeten er ook zgn. logic level mosfets bestaan die gewoon volledig geleiden zogauw er ergens tussen de 3 en 5v op de gate staat.
LED-Maniak schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:06:
[...]

N-channel mosfet.. Hoe heb je dat ding aangesloten?

12Volt - Load - Drain - Source - GND

Zo dus:
[afbeelding]
Hmm... De gate heb ik rechtstreeks op een pin van de Arduino zitten (D12), de Drain krijgt +12v gevoed en ik heb de source vervolgens als uitgang gebruikt (die vervolgens naar de + van een solenoid moet gaan).

Ik heb inderdaad ook over de voltages heengelezen die de gate nodig moest hebben. Volgens de specs van Farnell zou dat 10V moeten zijn (Rds(on) Test Voltage Vgs) maar dat hele getal kom ik in de datasheet nergens tegen...

[ Voor 22% gewijzigd door C.44 op 23-05-2016 16:17 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• LED-Maniak
Je drain moet boven de source voltage(Vgs) komen dus als je het zo wilt aansluiten moet je een stuk boven de source spanning van 12Volt zitten.

Gate threshold voltage is trouwens tussen 2 en 4 volt dus met 5Volt stuur je hem helemaal open.

Als je het aansluit zoals je het nu doet moet je een P-channel fet hebben.

• mcDavid
C.44 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:14:
Hmm... De gate heb ik rechtstreeks op een pin van de Arduino zitten (D12), de Drain krijgt +12v gevoed en ik heb de source vervolgens als uitgang gebruikt (die vervolgens naar de + van een solenoid moet gaan).
Volgens mij is dit op te lossen door zoals led-maniak post, de mosfet aan de 'lage' kant van de solenoid te plaatsen, zodat je de ground schakelt ipv de V+

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
source aan de min, gate naar je Arduino, en drain aan de min van je solenoid

Ben niet slim, maar wel dom

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Hans1990 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat het weinig uitmaakt wanneer alles goed is geinstalleerd.

Ik heb persoonlijk minder affiniteit met USB dan ethernet, omdat bij ethernet je grotere kans hebt dat een verbinding zelf-herstellend kan zijn (mits de TCP server oid niet vastloopt) dan USB. Mijn ervaring met USB en iets brakke verbinding (kabel, hub, oid) is dat alle poort verbindingen gesloten worden en soms pas weer toegankelijk nadat handmatig het apparaat opnieuw wordt ingeplugd.
Ook ben ik niet erg onder de indruk van de USB stack (stabiliteit, drivers) op Windows met dit soort apparaten.

Natuurlijk bestaan brakke TCP/IP embedded stacks ook, maar aangezien WIZNET hardware ethernet controllers maakt neem ik gemakshalve aan dat het wel in orde is. Ik hoop ook dat je gezien hebt dat de WIZNET slechts 115200Baud ondersteunt (waarom geen idee, die STM32 die UART verzorgt zou veel harder moeten kunnen).
Tnx voor de input. 2 WIZ145SR zijn onderweg. Dat van de baudrate wist ik, die snelheid heb ik niet nodig.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

mux schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:21:
Yep, da's ook waar ik tegenaan loop eigenlijk. Voor iemand die nog niet serieus met ESP8266 is bezig geweest, ziet het eruit als een clusterfuck van random informatie met weinig indicatie van wat er nou echt courant is.
Sja, dat is het nadeel van het voordeel van de ESP8266... Het voordeel is dat er een heleboel oplossingen zijn om code te kloppen voor het beestje (Arduino, Lua, twee verschillende Javascript implementaties, C++, non-os C, twee smake FreeRTOS C, ...) maar het probleem is dat uitvogelen hoe je moet beginnen lastig kan wezen. Misschien moet iemand eens een 'So you want to do stuff with the ESP8266.' beginnen, met een vragenlijst van wat je wilt en een verwijzing naar hoe ermee te beginnen.
Libesphttpd ziet er wel erg krachtig uit voor iets dat op zo'n krappe processor moet lopen. Ik had eigenlijk al gebudgetteerd dat ik er een STM32F4 naast moest gooien plus een flinke EEPROM voor pagina's en meetdata. Ook erg fijn om te zien dat websockets worden ondersteund, gezien al mijn projecten websockets gebruiken voor alles :P
Thanks! Zo krap is 't stiekem niet eens :) de esp8266 heeft iets van 40K aan RAM vrij, kan code vanuit flash draaien dmv een transparante cache en heeft een CPU die tot op 160MHz z'n ding kan doen. De enige nadelen zijn dat je niet echt captive code kan draaien (wihle(gpio_pin_read(1)) ; kan de WiFi stack doen crashen als de pin een paar seconden hoog is) en dat er wat weinig GPIO en peripherials inzitten. Ter indicatie: het is mij gelukt om er MP3s op te decoderen, zo krachtig is 'ie. De aankomende ESP32 is nog beter.. De (preliminary) specs: 2 cores (met FPU) die beiden op 240MHz hun ding doen, een halve meg aan SRAM, een metrische fuckton aan peripherials, BT/BLE en natuurlijk WiFi. En jah, full disclosure: ik ben medewerker van Espressif dus kijn mening is misschien wat gekleurd, maar ik kan niet wachten tot ik die chip in mijn klauwen heb om er zelf persoonlijke projecten mee te doen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DAMN

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:58
mooi spul. Het voordeel is dat ze gebruik maken van dezelfde architectuur als de rpi, waardoor ze kunnen meeliften met de grote community.

• mux

mux

99% efficient!

Sprite_tm schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 04:59:
Misschien moet iemand eens een 'So you want to do stuff with the ESP8266.' beginnen, met een vragenlijst van wat je wilt en een verwijzing naar hoe ermee te beginnen.
Hm... ik begrijp het al. Ik zal m'n vooruitgang wel op video vastleggen ;)
(...) De enige nadelen zijn dat je niet echt captive code kan draaien (wihle(gpio_pin_read(1)) ; kan de WiFi stack doen crashen als de pin een paar seconden hoog is) en dat er wat weinig GPIO en peripherials inzitten.
In principe gebruik je zo'n processor toch ook niet serieus voor real-time code? Als je al allerlei asynchrone service stacks draait (tcp/ip, http) lijkt het me onbegonnen werk om serieus iets synchroons te doen met de GPIOs.
Ter indicatie: het is mij gelukt om er MP3s op te decoderen, zo krachtig is 'ie. De aankomende ESP32 is nog beter.. De (preliminary) specs: 2 cores (met FPU) die beiden op 240MHz hun ding doen, een halve meg aan SRAM, een metrische fuckton aan peripherials, BT/BLE en natuurlijk WiFi.
Krijgen Tweakers voorrang bij de tapeout? :D
En jah, full disclosure: ik ben medewerker van Espressif dus kijn mening is misschien wat gekleurd, maar ik kan niet wachten tot ik die chip in mijn klauwen heb om er zelf persoonlijke projecten mee te doen.
Liever jij 'on the inside' dan een salesmedewerker.

• mcDavid
lordprimoz schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:17:
[...]

mooi spul. Het voordeel is dat ze gebruik maken van dezelfde architectuur als de rpi, waardoor ze kunnen meeliften met de grote community.
Valt tegen hoor, het is lange tijd superlastig zo niet onmogelijk geweest die OrangePi's fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Pas sinds kort (sinds de One?) Is er een goeie Debian image beschikbaar die gewoon draait en alle usb poorten en netwerk ondersteunt. Gpio schijnt ook allemaal wat lastiger te zijn, en hdmi-dvi wou niet werken (heb ik met die nieuwe image nog niet getest).
Het lijkt er dus op dat de ontwikkeling eindelijk een beetje op gang komt. Dat eev er aandacht aan besteed zal ook wel helpen. Hopelijk zet dat door want potentie heeft het platform zeker.

* mcDavid een opi pc en opi one in gebruik heeft

Edit: filmpje bekeken en Dave zijn conclusie lijkt me spot-on. Als je geen gezeur wilt, voorlopig lekker bij de Raspberry blijven. Zo wel, is het een top ding.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 24-05-2016 10:54 ]

• chaoscontrol
Dat is ook wat ik er van meekreeg tot nu toe. Nu Dave er aandacht aan heeft besteed zal het wel iets meer loslopen inderdaad, alleen al in mijn omgeving wisten een hoop mensen niet van het bestaan van de Orange Pi tot ik dit linkje in de Skype call gooide.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02
En dan ook nog eens te bedenken dat voor de 'simpele' ESP projecten ook de ESP8285 is aangekondigd:
Espressif announces mass production of the ESP8285 Wi-Fi chip today, adding a new member to Espressif’s Wi-Fi connectivity portfolio. This is a spinoff product of ESP8266, embedded with 1 MByte flash memory and specially designed for wearable devices, such as smartwatches, smart glasses, activity monitors and smart bracelets.

According to market research firm IDC, the wearables industry is expected to grow rapidly over the next few years, with unit shipments estimated to exceed 112 million by 2018. Driven by a surging need for flash memory to support the growing range of devices, Espressif has offered a more focused alternative with ESP8285 to meet the demand for smaller PCB size as required in wearable applications.

The chip includes an enhanced version of Tensilica’s L106 Diamond series 32-bit processor with flash memory of 1 MByte. Like its predecessor, ESP8285 is a highly integrated Wi-Fi SoC solution that will meet users’ continuous demands for efficient power usage, compact design and reliable performance in the Internet of Things industry.
Voor niet al te grote projecten is er geeneens een extra flash chip meer nodig :)

edit:

Zijn overigens ook al devboards voor beschikbaar :9

[ Voor 4% gewijzigd door Thedr op 24-05-2016 14:20 ]

• LED-Maniak
Als ik op tindie kijk zijn er al boardjes te koop:
https://www.tindie.com/pr...sp8285-development-board/

Iemand de chip al in het wild gezien?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

mux schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:42:
In principe gebruik je zo'n processor toch ook niet serieus voor real-time code? Als je al allerlei asynchrone service stacks draait (tcp/ip, http) lijkt het me onbegonnen werk om serieus iets synchroons te doen met de GPIOs.
Nope, maar sommige mensen (zeker mensen die gewend zijn aan Arduino) verwachten dat wel. Something something wacht op de ESP32 :)
Krijgen Tweakers voorrang bij de tapeout? :D
Heh, de tapeout gaat meteen per $veel gebeuren, van wat ik weet. Denk niet dat er een shortage zal wezen. (Hoewel het zowel mooi als jammer zou zijn als dat wel zo zou zijn...)

• Hans1990
  • Niet online
ESP8266 heeft toch I2S & DMA meen ik? :+

Deze kerel heeft er gewoon analoge TV output op:
YouTube: Broadcasting COLOR Channel 3 on an ESP

Of wired ethernet:
YouTube: Using Wired Ethernet on the ESP8266

Hoe praktisch het is kan je je afvragen, maar goed.. wel leuk speelgoed

• chaoscontrol
Oh wat stoer!

Verwijderd

CPU 108 Mhz
Onboard RTC
EEPROM 1024 bytes
8 GPIO's

enne.. het is een displaytje :D

• BladeSlayer1000
Hmm, ik ben de laatste tijd een beetje ideeloos met projecten. Iemand die iets weet?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:59:
Hmm, ik ben de laatste tijd een beetje ideeloos met projecten. Iemand die iets weet?
Welk segment heeft je voorkeur? IoT, drones, speelgoed, klokjes, verlichting, automotive, plantjes, Domotica, mobile, audio?

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:06:
[...]

Welk segment heeft je voorkeur? IoT, drones, speelgoed, klokjes, verlichting, automotive, plantjes, Domotica, mobile, audio?
Ik knutsel met vanalles en nog wat, maar vooral verlichting en audio icm de Arduino

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:08:
[...]

Ik knutsel met vanalles en nog wat, maar vooral verlichting en audio icm de Arduino
Heb je al eens een 16-step drum sequencer gemaakt, of een mono bass sequencer

[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 28-05-2016 20:19 ]

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:19:
[...]

Heb je al eens een 16-step drum sequencer gemaakt, of een mono bass sequencer
Dat is een goede, nog nooit gemaakt en ook nog nooit echt aan gedacht..
Ik ga daar eens aan beginnen, thx :D

Verwijderd

BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:08:
[...]

ik ook, ben momenteel(oa) beetje aan het prutsen met die lowcost 'eBay' radar sensors , gooien ze je dood mee :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2016 21:52 ]

• BladeSlayer1000
Ik kom toevallig net een ander projectje tegen van mijn vader, waar ik al een tijd mee bezig ben om in te bouwen in mijn PC...

Het is een schakeling om 1800 watt te schakelen met 2 triacs, en zo de vervelende brom te voorkomen van de relais die er nu nog wel eens in zit..

Mijn plan was om er nog wat dingen aan toe te voegen zoals een manier om het te verbinden via het internet, om mijn pc aan te zetten onderweg naar huis (ja ik weet het, ik ben lui & heb totaal geen zin om te wachten tot mijn pc is opgestart.. :P)

Ik had al een begin gemaakt met het schema, maar door tijdgebrek heb ik het project ooit naar achteren verschoven en totaal vergeten, dus ik ga dan maar eerst eens dat afmaken en dan beginnen aan een mono bass sequencer.

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Geen SSR's? (solid state relais) moet je alleen spanning aan leggen en goed koelen en vooral een merk nemen en niet van cheap ebay

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• BladeSlayer1000
Damic schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:51:
Geen SSR's? (solid state relais) moet je alleen spanning aan leggen en goed koelen en vooral een merk nemen en niet van cheap ebay
Dat kan inderdaad ook, enige nadeel dan is dat ik het niet kan schakelen met mijn BJ inbouwschakelaar die erbij zit tenzij ik een DC spanning door de schakelaar laat gaan etc. Ik wil het namelijk niet altijd via het internet bedienen, wat als er bijvoorbeeld een storing is op het internet (wat vreemd genoeg vaak is in mijn buurt terwijl ik in een stad woon *zucht ziggo :( *

[ Voor 60% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 28-05-2016 22:06 ]

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NeoPixel tekst *O*

edit: bij het opruimen een dot matrix lcd schermpje gevonden een HB10502

[ Voor 51% gewijzigd door Damic op 29-05-2016 14:53 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat je ziet heeft niets met EL te maken, wat het wordt wél: Een maatwerk toetsenbord voor mijn simpit. Dit zijn de autocad ontwerpen voor de lagen acrylplaat. Het toetsenbord gaat uit meerdere lagen bestaan en elke laag heeft zo zijn eigenaardigheid dit ik graag apart in de tekening wil houden om makkelijker te knippen/plakken. Zo is er een bovenlaag met een gaten, gravures en een buitenrand. De buitenrand moet je apart snijden anders gaat de plaat verschuiven tijdens de andere stappen. Naast de bovenlaag heb een zelfde laag (graveren + snijden) voor alle knoppen. Daaronder komt een montageplaat (grotere afmeting) en een 'printplaat' waar ik alle schakelaars op wil monteren.

Hoe gaan we dit aan de praat krijgen?

- 1x Arduino
- 59 toetsen, iedere toets wordt een 6.5mm x 6.5mm tact switch met ingebouwde led (die dingen zijn kleiner dan je denkt).
- bovenop elke toetsen komt een geverfd en dan gegraveerd stukje acryl (13x13mm) met een tekst.Met een extra plaatje dat nét 1mm groter is zorg ik ervoor dat de toets er niet uit valt.
- 1x MCP23017 (of MCP23S17) voor de 8x8 keyboard matrix. De MCP23017 is een 16-bit IO expander; met 8 inputs en 8 outputs kan ik een matrix lezen en heb ik 64 (van de 59) toetsen onder de knop.
- 1x HT16K33 led multiplexer. Deze multiplexer kan 128 leds aansturen zonder dat je daar weerstanden voor nodig hebt.
- er komen nog meer leds in, om de plaat van sfeerverlichting te voorzien.

Ik weet dat je HT16K33 ook gebruikt kan worden als keyboard scanner, maar dan heb ik er 2 nodig want de HT16K33 kan maar 3x13 toetsen aan.

Aan de linkerkant zie je een rechthoek waar een 3.9" LCD scherm komt te zitten. Het definitieve ontwerp van de linkerhelft is nog niet af.Ik heb 2 aparte onderdelen omdat onze lasersnijder geen 50cm in 1x kan snijden. Bovendien kan ik de componenten dan klein en modulair houden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eE5kbtK.png

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:57:
[...]

ik ook, ben momenteel(oa) beetje aan het prutsen met die lowcost 'eBay' radar sensors , gooien ze je dood mee :9~
Oeh die lijken me leuk ja, heb er al eens naar zitten kijken. Hoe zijn je ervaringen ermee? Werkt het een beetje?

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:54:
Wat je ziet heeft niets met EL te maken, wat het wordt wél: Een maatwerk toetsenbord voor mijn simpit. Dit zijn de autocad ontwerpen voor de lagen acrylplaat. Het toetsenbord gaat uit meerdere lagen bestaan en elke laag heeft zo zijn eigenaardigheid dit ik graag apart in de tekening wil houden om makkelijker te knippen/plakken. Zo is er een bovenlaag met een gaten, gravures en een buitenrand. De buitenrand moet je apart snijden anders gaat de plaat verschuiven tijdens de andere stappen. Naast de bovenlaag heb een zelfde laag (graveren + snijden) voor alle knoppen. Daaronder komt een montageplaat (grotere afmeting) en een 'printplaat' waar ik alle schakelaars op wil monteren.

Hoe gaan we dit aan de praat krijgen?

- 1x Arduino
- 59 toetsen, iedere toets wordt een 6.5mm x 6.5mm tact switch met ingebouwde led (die dingen zijn kleiner dan je denkt).
- bovenop elke toetsen komt een geverfd en dan gegraveerd stukje acryl (13x13mm) met een tekst.Met een extra plaatje dat nét 1mm groter is zorg ik ervoor dat de toets er niet uit valt.
- 1x MCP23017 (of MCP23S17) voor de 8x8 keyboard matrix. De MCP23017 is een 16-bit IO expander; met 8 inputs en 8 outputs kan ik een matrix lezen en heb ik 64 (van de 59) toetsen onder de knop.
- 1x HT16K33 led multiplexer. Deze multiplexer kan 128 leds aansturen zonder dat je daar weerstanden voor nodig hebt.
- er komen nog meer leds in, om de plaat van sfeerverlichting te voorzien.

Ik weet dat je HT16K33 ook gebruikt kan worden als keyboard scanner, maar dan heb ik er 2 nodig want de HT16K33 kan maar 3x13 toetsen aan.

Aan de linkerkant zie je een rechthoek waar een 3.9" LCD scherm komt te zitten. Het definitieve ontwerp van de linkerhelft is nog niet af.Ik heb 2 aparte onderdelen omdat onze lasersnijder geen 50cm in 1x kan snijden. Bovendien kan ik de componenten dan klein en modulair houden.

[afbeelding]
Ziet er mooit uit, eerst dacht ik simpit wat is dit. Tot ik de link zag in onderaan in het forum :P
MCP23017 zijn mooie dingen, ik heb er 2 van liggen en ben sinds het begin dat ik ermee in aanraking kwam verliefd op geworden.
De HT16K33 zijn opzich ook geen slechte IC's.
Wat voor een arduino ga je gebruiken? Nano, Uno, Mega (lijkt mij onnodig voor dit project maarja)?
Is er trouwens een reden dat je kiest om zelf een keyboard te maken, ipv een standaard keybaord te kopen in de winkel?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:08:
[...]

Ziet er mooit uit, eerst dacht ik simpit wat is dit. Tot ik de link zag in onderaan in het forum :P
MCP23017 zijn mooie dingen, ik heb er 2 van liggen en ben sinds het begin dat ik ermee in aanraking kwam verliefd op geworden.
De HT16K33 zijn opzich ook geen slechte IC's.
Wat voor een arduino ga je gebruiken? Nano, Uno, Mega (lijkt mij onnodig voor dit project maarja)?
Is er trouwens een reden dat je kiest om zelf een keyboard te maken, ipv een standaard keybaord te kopen in de winkel?
Ik heb tientallen Arduino pro micros liggen (Arduino Leonardo compatibles) met de 32U4. Die hebben een usb hid aan boord waardoor je makkelijk joysticks muizen of keyboards kunt maken. Ik heb hiervoor een custom hardware core gemaakt voor in de IDE.

De reden voor een doe-het-zelf ding? Hobby, afwerking, en leermoment. Ik wil er ook een MFD (multifunctional display) mee bouwen voor Elite, maar evt ook voor andere games.

• chaoscontrol
RobV schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:40:
[...]

Ik heb tientallen Arduino pro micros liggen (Arduino Leonardo compatibles) met de 32U4. Die hebben een usb hid aan boord waardoor je makkelijk joysticks muizen of keyboards kunt maken. Ik heb hiervoor een custom hardware core gemaakt voor in de IDE.

De reden voor een doe-het-zelf ding? Hobby, afwerking, en leermoment. Ik wil er ook een MFD (multifunctional display) mee bouwen voor Elite, maar evt ook voor andere games.
Ik vind het een leuk idee, ben zeker benieuwd! Maar een display aansturen met een arduino? Of hoe moet ik dat voorstellen? Laat je beeld van de computer komen maar een touch overlay als input door de duino o.i.d.?

Verwijderd

Thedr schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:10:
[...]

Oeh die lijken me leuk ja, heb er al eens naar zitten kijken. Hoe zijn je ervaringen ermee? Werkt het een beetje?
ja die doen het wel, ik heb inmiddels 4 verschillende typen en 1 springt er vooralsnog uit.
ben een proefschakelingetje aan het maken, gemonteerd op een fotostatief en binnenkort is mee naar buiten.
binnen zijn ze veel gevoeliger dan een pir maar verbruiken ook iets meer.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
chaoscontrol schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:05:
[...]

Ik vind het een leuk idee, ben zeker benieuwd! Maar een display aansturen met een arduino? Of hoe moet ik dat voorstellen? Laat je beeld van de computer komen maar een touch overlay als input door de duino o.i.d.?
Het wordt een soort navigatie-computer, simpelweg wordt wat je typt op het schermpje getoond, totdat je 'EXEC' typt (enter). Dan wordt de hele string naar de PC gestuurd. Behalve exec kun je ook 'save' drukken. Je kunt dan via het schermpje een snelkeuze make uit een aantal voorgezette commando's en teksten. Binnen Elite kun je chatten met je wingmates; daarvoor moet je eerst quickcomms activeren met een toets of een joystickknop (instelbaar) en daarna kun je typen. In het heetst van de strijd heb je daar natuurlijk geen tijd voor dus is het handig als je een paar commandoreeks klaar hebt staan.

Een voorbeeld is een bepaalde coordinaat of voor het chatten '[QUICKCOMMS] + 'Natuurlijk knal ik je graag voor je sokken', 'en bedankt...'.

Behalve chatten en het invoeren van systeemnamen (HIP 87414, ADIT, SOL) heb je binnen Elite Dangerous niet zoveel met je toetsenbord te maken. Ik wil een standaard toetsenbord dan ook geheel overbodig maken. Ik heb ook de muis weten te virtualiseren met de joystick door in de firmware een muismode in te bouwen. Daarnaast heb je nog een aantal toetsenbord-functies die ik er ook in wil programmeren om Windows te kunnen besturen, dus 'sleep/suspend', 'audio volume', etc. Die functies komen dan in een menuutje achter de MFD.

• BladeSlayer1000
Klinkt allemaal zeer mooi RobV! _/-\o_

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Solderen op acryl gaat prima :) maar man man man wat een werk. Zowel de 50 toetsen als de 50 leds in de knopjes gaan in een matrix gestuurd worden, dus straks een paar 100 bruggetjes solderen... Pfft wat een hobby 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g6a85EM02Z3RtdA5Jt75sgpC/medium.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 30-05-2016 21:58 . Reden: X ]

• BladeSlayer1000
RobV schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:56:
Solderen op acryl gaat prima :) maar man man man wat een werk. Zowel de 50 toetsen als de 50 leds in de knopjes gaan in een matrix gestuurd worden, dus straks een paar 100 bruggetjes solderen... Pfft wat een hobby 8)

[afbeelding]
Zolang je het acryl maar niet aanraakt met de soldeerbout gaat het inderdaad perfect.

Ik moet voor stage condensatoren solderen op een van PLA 3D geprinten kubus, dat gaat ook wel makkelijk je moet alleen erg opletten dat je het niet te heet maakt.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:33:
Om zeker te weten dat het niet de weerstand van kabels/connecties is, moet je eigenlijk de spanning onder belasting direct op de accupolen meten. In een auto zakt de spanning ook vaak in tot 9V onder belasting, maar dat komt doordat er best veel spanning over de kabels zelf wegvalt (de batterij zelf is dan nog prima).
Ik ben wat verder gegaan met meten :P

Accuspanning na 2 weken stilstand: 12.8 volt.
Accuspanning met toerental van 700: 14.1 volt
Accuspanning met toerental > 1000: 14.5 volt
Accuspanning na half uurtje op 1500 toeren: 13.0 volt

Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat de dynamo in ieder geval prima werkt toch? :)
(De accu lijkt ook gewoon goed te werken, hij startte iig wel netjes).

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mux

mux

99% efficient!

Yep, dynamo werkt definitely goed genoeg.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:24
Beste tweakerts,
Ik heb even een vraagje, mijn elektronica kennis is af en toe toch weer een warboel.
Als ik van een 24V power supply naar een 24V led strip controller ga. En ik split deze dan zeg maar naar twee led strips, na de controller dus. Heb ik dan een goede 12V verdeling aan beide ledstrips? Aangezien de ledstrips dan parallel staan, toch? O-)

Ik ben nog even goed uit aan het zoeken hoe ik twee ledstrips aansluit ongeveer 4 meter uit elkaar. Het stroom punt zit op 1,8 en 2,2 meter uit het midden. Dus wellicht eerst naar A en dan 4 meter naar B, maar dan heb ik ze in serie (en ik heb nog een 24V voeding liggen, waarom kopen als t niet hoef). Of splitsen vanuit het midden en dan 12V naar A en 12V naar B(als ik het juist heb). Kost wel wat meer pruts werk maar daar zijn we wel goed in :+ .
Een derde optie is nog een 12V voeding gebruiken en dan links en rechts een aparte controller gebruiken (zo'n goedkope prullen). Alleen daar van weet ik dat ze gewoon minder lichtopbrengst geven door de idiote verliezen of iets dergelijks in die dingen. En dan heb ik in 40m² weer 2 extra afstandsbedieningen 8)7 .

Het gaat trouwens om 2x4 meter ledstrips van de 5050serie met 60 leds per meter. Dus de wat zwaardere op zich.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Zolang de strips identiek zijn wel, kort je er een een beetje in bijvoorbeeld dan niet meer.... Ze moeten precies even veel stroom verbruiken om ook de spanning precies gelijk te verdelen.
Alleen daar van weet ik dat ze gewoon minder lichtopbrengst geven door de idiote verliezen of iets dergelijks in die dingen.
Die prul-mosfets zijn nog steeds <0.1ohm dus zoveel is dat niet (anders zit er wel een dikke koeling op)

• alaintje
base_ schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:11:
Zolang de strips identiek zijn wel, kort je er een een beetje in bijvoorbeeld dan niet meer.... Ze moeten precies even veel stroom verbruiken om ook de spanning precies gelijk te verdelen.

[...]

Die prul-mosfets zijn nog steeds <0.1ohm dus zoveel is dat niet (anders zit er wel een dikke koeling op)
Ik kan ze beide exact 4 meter maken. Maar denk dat er dan toch teveel verschil in komt, zoals altijd met leds toch?
Dan toch maar gaan voor 12V in serie denk ik. Ookal moet ik daar best een stevige voeding voor kopen...

Wat bedoel je dat ze <0,1ohm zijn? Die goedkope led controllers met zo'n klik afstandsbediening geven bijna nooit de goede kleuren weer en geven minder licht op dezelfde ledstrip, voornamelijk wanneer deze op wit (dus rgb) staat.

• chaoscontrol
alaintje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:47:
[...]

Ik kan ze beide exact 4 meter maken. Maar denk dat er dan toch teveel verschil in komt, zoals altijd met leds toch?
Als dan 1 strip stuk gaat krijgt de ander ineens 24v, oftewel niet slim.

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 23:02
M`n moeder vroeg laatst of ik nog een kabeltje had voor haar portable harde schijf. Het kabeltje wat ze gebruikte was niet goed meer. Paar dagen later zou het nieuwe kabeltje ook niet goed meer zijn... :F "Gisteren deed ie het nog een beetje maar en ik wou nu even wat dingen backuppen" Juist.. te laat :z
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/kbp20z.jpg

Gaat om een Samsung S2, en nou ben ik een soldeer barbaar, en de punt van de soldeerbout die nog ergens rondslingert is ongeveer zo breed als alle 4 contactpuntjes bij elkaar :+ De schijf zelf is niet zo belangrijk alleen de data die er op staat heeft ze nog nodig voor haar werk. Als ik er een nieuwe losse usb-connector op zou proberen te solderen, maak ik dan überhaupt een kans als soldeernoob, of maak ik meer kapot dan er nu kapot is?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

1 eiland gesloopt wat wel nodig is, om dat te herstellen heb je skilz nodig.

Andere connector is niet nodig, kan wel hergebruikt worden

[ Voor 28% gewijzigd door memphis op 31-05-2016 23:01 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

mux schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:22:
Yep, dynamo werkt definitely goed genoeg.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10 07:59
Chiel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:56:
M`n moeder vroeg laatst of ik nog een kabeltje had voor haar portable harde schijf. Het kabeltje wat ze gebruikte was niet goed meer. Paar dagen later zou het nieuwe kabeltje ook niet goed meer zijn... :F "Gisteren deed ie het nog een beetje maar en ik wou nu even wat dingen backuppen" Juist.. te laat :z
[afbeelding]

Gaat om een Samsung S2, en nou ben ik een soldeer barbaar, en de punt van de soldeerbout die nog ergens rondslingert is ongeveer zo breed als alle 4 contactpuntjes bij elkaar :+ De schijf zelf is niet zo belangrijk alleen de data die er op staat heeft ze nog nodig voor haar werk. Als ik er een nieuwe losse usb-connector op zou proberen te solderen, maak ik dan überhaupt een kans als soldeernoob, of maak ik meer kapot dan er nu kapot is?
Is het niet gemakkelijker om de hdd over te zetten naar een losse behuizing dat zal je een hoop soldeer koppijn besparen. Als dat niet kan zou je ook hier kunnen vragen of iemand hier dit kan fixen.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• memphis

memphis

De USB connector zit aan de HDD tegenwoordig.

• mux

mux

99% efficient!

Tja, hier moet je echt even een Tweaker in de buurt lief voor aankijken :) Helaas woon ik aan de andere kant van het land.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:29
Chiel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:56:
Als ik er een nieuwe losse usb-connector op zou proberen te solderen, maak ik dan überhaupt een kans als soldeernoob, of maak ik meer kapot dan er nu kapot is?
Nieuwe connector is niet nodig, echter mis ik enig "vlees" om die middelste pin op te solderen. Een via (doorverbinding/gat naar de andere kant) zie ik ook niet. Dit betekent dat de print van de schijf af moet en er een verbindingsplek gezocht moet worden waar nog iets van een draadje aan te solderen is. Solderen voor gevorderden dus helaas...

• memphis

memphis

Er is al contact met mij, ik heb mijn adres doorgegeven.

Moet wel gaan lukken ;)

• alaintje
chaoscontrol schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:06:
[...]

Als dan 1 strip stuk gaat krijgt de ander ineens 24v, oftewel niet slim.
Dan ga ik toch maar voor in serie. Even kijken of 8 meter op een controller lukt.

• Chiel
Tim_bots schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:18:
[...]

Is het niet gemakkelijker om de hdd over te zetten naar een losse behuizing dat zal je een hoop soldeer koppijn besparen.
Dacht ik eerst ook ;) dus ik maakte vol vertrouwen de behuizing open zodat ik de schijf even aan zo`n sata/ata naar usb adapter kon hangen. Helaas ;(
memphis schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:04:
Er is al contact met mij, ik heb mijn adres doorgegeven.

Moet wel gaan lukken ;)
_/-\o_

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 19:11

elTigro

Es un Gringo!

^^ ziet er gaaf uit!

Ik heb ook iets even snel in elkaar geknutseld met een arduino.
Ik ben recent begonnen met doom3 te spelen, maar dat spel is zo ffing donker! Je ziet geen reet in dat spel |:(

Gelukkig heb je de cheatcode testlight, alleen is t nogal iritant om dat in elke kamer steeds in te typen. Daarom heb ik dat nu door een leonardo laten doen.

met dank aan mijn vrouw die even wilde filmen (en op de achtergrond stond te vinden dat ze toch eigenlijk wel met een enorme nerd is getrouwd). Jammer alleen dat ze niet ook net effe die arduino op t filmpje had gezet...

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• BladeSlayer1000
Mooi! Kan niet wachten tot de volgende update.
Ga je de toetsen nog wel bedrukken? En zo ja hoe, met een 3D printer, of anders?
elTigro schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:47:
^^ ziet er gaaf uit!

Ik heb ook iets even snel in elkaar geknutseld met een arduino.
Ik ben recent begonnen met doom3 te spelen, maar dat spel is zo ffing donker! Je ziet geen reet in dat spel |:(

Gelukkig heb je de cheatcode testlight, alleen is t nogal iritant om dat in elke kamer steeds in te typen. Daarom heb ik dat nu door een leonardo laten doen.
[video]
met dank aan mijn vrouw die even wilde filmen (en op de achtergrond stond te vinden dat ze toch eigenlijk wel met een enorme nerd is getrouwd). Jammer alleen dat ze niet ook net effe die arduino op t filmpje had gezet...
Haha, een vrouw beseft nooit hoe gemakkelijk het eigenlijk is.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:54:
[...]

Mooi! Kan niet wachten tot de volgende update.
Ga je de toetsen nog wel bedrukken?
Dank! Ja wat je nu ziet is wel heel basic. Ik ga toetsen maken door acrylplaat eerst te verven en daarna te graveren. Dan lichten de letters mooi op. Er gaat alleen wat meer tijd in zitten dan ik dacht, want het lukte me niet om de teksten in mijn AutoCad tekeningen duidelijk te maken aan de lasercut software. Maar ook dat is inmiddels geregeld!

• BladeSlayer1000
RobV schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:19:
[...]

Dank! Ja wat je nu ziet is wel heel basic. Ik ga toetsen maken door acrylplaat eerst te verven en daarna te graveren. Dan lichten de letters mooi op. Er gaat alleen wat meer tijd in zitten dan ik dacht, want het lukte me niet om de teksten in mijn AutoCad tekeningen duidelijk te maken aan de lasercut software. Maar ook dat is inmiddels geregeld!
Vreemd dat de lasercut software niet wou werken met autocad, het is tenslotte een groot en bekend programma wereldwijd.
Het graveren is wel een leuk idee. Dit geeft altijd een mooi resultaat als het goed gedaan is.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 00:12:
[...]

Vreemd dat de lasercut software niet wou werken met autocad, het is tenslotte een groot en bekend programma wereldwijd.
Het graveren is wel een leuk idee. Dit geeft altijd een mooi resultaat als het goed gedaan is.
Het probleem heeft iets te maken met de verschillen in OS; ik werk op Mac, de lasercutter laptop draait Ununtu of zo. De informatie over het juiste font gaat verloren terwijl het font op beide machines juist geinstalleerd is. Om font-issues te voorkomen zetten ze normaal gesproken text om naar lijntjes dan heb je deze shit niet. Echter hebben wijze heren besloten dat AutoCad voor Mac al sinds 2009 geen 'txtexp' heeft terwijl de Windows versie die wel heeft.

Ik heb een half jaar terug ook al paneeltjes genaakt en die zien er erg mooi uit, maar op 1 of andere manier kost het nu erg veel moeite om het te reproduceren.

• Chiel
Vandaag mobiele airco geplaatst. Nu zit ik even met het volgende voordat ik `m aanzet. (Hij moet toch een aantal uur tot een dag rusten voordat ie aan mag).

Alle volgende apparaten zitten op 1 geaard stopcontact. Dit contact zit samen met een andere, die ik vanwege de onhandige plaatsing nooit gebruik, op 1 groep. De groep zou 15 of 16 ampère mogen afnemen en in de meterkast zit een aardlekschakelaar. Omdat ik natuurlijk meerdere apparaten tegelijk gebruik, heb ik er een geaarde stekkerdoos met overspanningsbeveiliging aan hangen, zit ook zo`n apart blokje met lampje op de stekker.

Nou wil ik straks de volgende apparaten inschakelen, niet alles tegelijk maar de computer en vaak ook de receiver staan meestal wel aan. Ik heb even wat handleidingen doorgespit en mijn vraag is of dit zo kan of dat ik iets anders moet verzinnen.

Stekkerdoos geaard max 2300w.

Mobiele airco 1.03kWh - (1030watt, klopt dit?)
Computer haswell i7 4770k, 7970 2*26inch lcd (~600watt?)
Reciever Denon AVR-1906 (Uit handleiding, Power consumption 5.1 A)
TV Samsung 46" D5000 68.1watt
TV-decoder Humax 5100C Stroomverbruik Max. 18 W (stand-by: minder dan 1 W)
Playstation3 (ranges from 170–200 W during normal use, despite having a 380 W power supply)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je het zeker wilt weten, haal ergens een verbruiksmeter vandaan. Dan kan je zo zien wat ze echt verbruiken.

Je receiver bijvoorbeeld zou met 5.1A van 230V meet dan een kW staan te verstoken. Dat is echt heel veel. Punt 1: Ik heb net even snel gekeken, en ik denk dat je de Amerikaanse versie van de handleiding hebt, want daarin staat dat inderdaad, bij 120V max. Oftewel in Europa kan je dat door twee delen. Hoeveel hij echter daadwerkelijk gebruik durf ik ook niet zo te gokken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

Dit kan wel maar is uiteindelijk gevaarlijk, je groep heeft 16A, je stekkerdoos kan maar 10A aan een is dus de zwakste schakel. Mocht je langdurig toch boven de 10A uitkomen dan kan je brand krijgen omdat je stop er niet uitvliegt. Dus of een andere stop of meerdere wcd punten maken on het te verdelen lijkt mij zinvol?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mcDavid
Een receiver verbruikt peanuts joh, 50-100 W max.

Je computer zal ook geen 600 W verbruiken, zeker niet continue. Onder redelijke load kom je misschien aan 300-400 W.
Die schermen doen waarschijnlijk 30-40 W per stuk, of als ze LED-backlight hebben de helft.

Wat echter sowieso niet onverstandig is, is een afgezekerde stekkerdoos met surge protection halen. Als er zoveel dure spulletjes aan hangen is dat zeker de moeite waard.

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:07
Zou altijd mobiele airco's, elektrische kachels, frituurpan enz. op een los WCD aansluiten en niet op een stekkerdoos.

• Hans1990
  • Niet online
Waarschijnlijk zijn daadwerkelijke wattages wel iets pessimistisch; bvb stroom opgegeven in geval een zeer lage netspanning e.d. (in dit geval kan het zelfs de US 110/120V zijn). Echter al zou je alles bij elkaar op tellen kom je op ~2500W uit.

Wil graag wel opmerken dat honderden Watt's voor een versterker echt ontzettend veel is. Zelfs indien 95% vd 500W naar hitte wordt omgezet, blijft er nog 25W "audio" over en dan denk ik je dat oren er uit zullen knallen dan je stekkerdoos. En de stekkerdoos kan je vervangen..

Ik verwacht dus niet dat je 2500W vaak gaat zien, je moet dan maar net alle apparaten 100% belast hebben (LCD brightness 100%, CPU+GPU vol beladen, airco die net aan slaat wegens thermostat etc.). Toch zou ik altijd van het slechte geval uit gaan, bvb als je toch eens (al dan niet onbewust) een extra verbruiker er bij plaatst die je verbruik er over heen tilt. Better safe than sorry :)

De (vuist)regel is eigenlijk om geen grootverbruikers zoals waterkokers, enz. aan een stekkerdoos te hangen. Ik zou kijken of je de airco buiten de stekkerdoos kan aansluiten of een zwaardere stekkerdoos halen. Immers zouden jouw stoppen, WCD en huisbedrading wel op elkaar afgestemd moeten zijn.

• Chiel
Duidelijk, dan komt de airco op z`n eigen geaarde stekkerdoos, op de andere WCD. Aparte groep is niet mogelijk, maar ik kan `m wel apart van de rest op een andere WCD aansluiten met een verlengkabel.
Hans1990 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:16:
Wil graag wel opmerken dat honderden Watt's voor een versterker echt ontzettend veel is. Zelfs indien 95% vd 500W naar hitte wordt omgezet, blijft er nog 25W "audio" over en dan denk ik je dat oren er uit zullen knallen dan je stekkerdoos. En de stekkerdoos kan je vervangen..
Sissors schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:26:
Als je het zeker wilt weten, haal ergens een verbruiksmeter vandaan. Dan kan je zo zien wat ze echt verbruiken.

Je receiver bijvoorbeeld zou met 5.1A van 230V meet dan een kW staan te verstoken. Dat is echt heel veel. Punt 1: Ik heb net even snel gekeken, en ik denk dat je de Amerikaanse versie van de handleiding hebt, want daarin staat dat inderdaad, bij 120V max. Oftewel in Europa kan je dat door twee delen. Hoeveel hij echter daadwerkelijk gebruik durf ik ook niet zo te gokken.
Yep, Amerikaanse handleiding bekeken ;) Zal in praktijk een heel stuk minder verbruiken. Het is gewoon een Denon huis tuin en keuken receiver :P

[ Voor 76% gewijzigd door Chiel op 04-06-2016 21:25 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Optie B, hang zoiets ertussen: http://www.allekabels.nl/...ODyzaPkjs0CFUgq0wodhoIBMw. Die kan 16A aan, en als je dan je airco op de ene zet en al het andere via je verdeeldoos op de andere, dan heb je een hoop meer marge al.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Keypad soort van 'af'. Alle lampjes kunnen aan/uit en ik kan alle toetsen herkennen. Hiermee is het mechanische gedeelte voltooid. Ik wil het frontpaneel nog eens overnieuw doen met verzonken gaatjes enzo.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HXZTD90.jpg

• BladeSlayer1000
RobV schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:17:
Keypad soort van 'af'. Alle lampjes kunnen aan/uit en ik kan alle toetsen herkennen. Hiermee is het mechanische gedeelte voltooid. Ik wil het frontpaneel nog eens overnieuw doen met verzonken gaatjes enzo.

[afbeelding]
De schroeven verzinken is inderdaad mooier. Misschien ook mooier om dan zwarte schroeven te gebruiken, ipv metalen.

Ziet er wel heel mooi uit! Het is echter wel jammer dat je bij de del, comm niet de volledige letters ziet opgelicht, maar dat is (bijna) onmogelijk om te doen.

Ga zo door! _/-\o_

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:25:
[...]

De schroeven verzinken is inderdaad mooier. Misschien ook mooier om dan zwarte schroeven te gebruiken, ipv metalen.

Ziet er wel heel mooi uit! Het is echter wel jammer dat je bij de del, comm niet de volledige letters ziet opgelicht, maar dat is (bijna) onmogelijk om te doen.

Ga zo door! _/-\o_
Dank dank.. Zwarte verzonken bouten inbus m3x30 zijn besteld. Ik heb wel zwart maar die zijn niet lang genoeg. Het is niet erg want alles moet toch nog een keertje uit elkaar (oa. vernissen). Ik ben het met je eens wat betreft het oplichten. Er zit een diffuser in de knop (opaal melkwit) maar de led zit er te dicht op. Suboptimaal maar idd misschien te perfectionistisch haha.

Ik ga zó door, nu even pauze (woordgrapje).

• mux

mux

99% efficient!

Ik begin ernstig blij te worden van wat ik vandaag (na ~3 weken solderen en coden) voor elkaar heb gekregen. Val niet direct van je stoel van deze majestueuze grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pDY83SlydD3kxtBfNynkS3Ym/full.png

... ok, misschien ziet dit er niet zo boeiend uit. Maar als je weet wat hierachter zit, is het best cool:
- Twee volledig onafhankelijke zelfgebouwde meetapparaten (AC power meter en DC power meter) hangen via een virtuele seriële poort aan USB
- Deze praten via een serial-to-websocket proxy met een website, die realtime metingen binnenkrijgt
- Die praat weer met een library die het seriële verkeer in goede banen leidt en naar een grafiekenscript loodst
- Dit script gebruikt de AC power in en DC power out-informatie om realtime efficiëntie uit te rekenen en punten op de grafiek te plotten
- Deze data wordt omgezet naar datapunten, een least-squares lijn er doorheen en 2-sigma error bars

Het geweldige is dat iedere handmatige stap van data-acquisitie nu weg is. Ik kan volautomatisch de efficiëntie van een voeding meten over z'n hele belastingsbereik, inclusief dingen als gekwantificeerde meetfout. Kan zo worden gebruikt in een publicatie.

Ook leuk om te zien dat de spreiding in AC-powermeting aanzienlijk groter is dan in DC-powermeting. Ik moet dus nog wat doen aan de nauwkeurigheid van m'n AC meetinstrument...

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Okay even een WTF momentje.. Een CD4050 is géén adequate logic level shifter van 5v -> 3.3v, hoeveel voorbeelden er ook op internet staan.

Pak een TXB0104 (of een TXB0108) en laat de jaren '70 meuk voor wat het is...

Ik heb vanavond 4 uur zitten k*tten om een tft'tje aan een Pro Micro te hangen en na veel gestuntel de scope erop gezet om erachter te komen dat het CD4050 helemaal niet doet wat ik dacht dat 'ie zou moeten doen.

Edit: als je maar 1 kant op wilt shiften is een 74LVC245 8-bit level shifter ook prima.

[ Voor 14% gewijzigd door RobV op 06-06-2016 23:11 ]

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
Ik wil graag een notificatie gaan bouwen aan mijn vaatwasser en droger. Een berichtje als ze klaar zijn op de telefoon is het einddoel.

De apparaten zelf wil ik niet aanpassen, dus ik dacht aan stroommeting of met een accelerometer. Kan ik veilig bijv de 2200 watt van de vaatwasser hier doorheen laten lopen?
Link op AliExpress
http://s.aliexpress.com/BRfA7BJR

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
RobV schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:08:
Ik heb vanavond 4 uur zitten k*tten om een tft'tje aan een Pro Micro te hangen en na veel gestuntel de scope erop gezet om erachter te komen dat het CD4050 helemaal niet doet wat ik dacht dat 'ie zou moeten doen.
Je moet een 74HC4050 of 74HCT4050 gebruiken. Een CD4050 heeft dioden tussen de inputs en VCC. Als VCC dan 3,3V is en je bied 5V aan op een input, dan tilt hij via die diode de 3,3V VCC naar pakweg 4,5V.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
AllesKan schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 02:43:
[...]

Je moet een 74HC4050 of 74HCT4050 gebruiken. Een CD4050 heeft dioden tussen de inputs en VCC. Als VCC dan 3,3V is en je bied 5V aan op een input, dan tilt hij via die diode de 3,3V VCC naar pakweg 4,5V.
Daar moest ik helaas ook achter komen. In mijn naïviteit dacht ik dan een 4050 een 4050 is, maar dat gaat niet op. Wel bedankt voor het uitleggen. Nu snap ik ook waarom ik van die vreemde metingen kreeg.

Verwijderd

hi all,

ik wil graag een soort eenvoudig blokschema van een schakeling op een webpagina presenteren.
die schakeling ligt hier in de werkplaats en wordt remote bediend, als 'feedback' is nu op een webpage zichtbaar of bepaalde 'remote instructies ook hebben geleid tot een veranderde functionaliteit van de schakeling.

als vb de processor 'slaapt is het MCU blokje rood en anders groen.
Zelfde geld vb voor bepaalde GPIO 1= groen en 0=rood.

Dit wil ik via een ESP + websocket realtime meten en doorgeven aan een externe webserver.
Dus naast wat sensor waarden ook een eenvoudige 'grafische' weergave.

mijn vraag : hoe maak ik zoiets ?
ik ben inmiddels achter dat je zoiets met LabView zou kunnen fabriceren maar de leercurve lijkt mij
wat te hoog.
Is er niet een of ander simpeler pakketje waarmee ik dat grafischse deel zou kunnen maken :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:03:
n eenvoudige 'grafische' weergave.

mijn vraag : hoe maak ik zoiets ?
ik ben inmiddels achter dat je zoiets met LabView zou kunnen fabriceren maar de leercurve lijkt mij
wat te hoog.
Is er niet een of ander simpeler pakketje waarmee ik dat grafischse deel zou kunnen maken :?
Als je zoekt op 'online schematic' kom je een hoop tools veel gratis / pro version extra's tegen.
Deze tools kunnen vaak ook online simulations uitvoeren zoals bijvoorbeeld: EasyEda.
Zelf heb ik deze tools nog nooit gebruikt maar de videos demo's zijn me al meerdere malen opgevallen.

references:
https://easyeda.com/
http://www.partsim.com/

er zijn er veel meer google op 'online schematic'

Verwijderd

tnx

ik doelde eigenlijk meer op zoiets

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_8JZhVVmpICU/S-lys4BanCI/AAAAAAAAAWI/TnPnf2yRdNM/s400/charging+circuit+block+diagram.pngas.gif

waarbij ik afhankelijk van de 'state een blokje op een webpage kan 'kleuren.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Ice T schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:34:
Ik wil graag een notificatie gaan bouwen aan mijn vaatwasser en droger. Een berichtje als ze klaar zijn op de telefoon is het einddoel.

De apparaten zelf wil ik niet aanpassen, dus ik dacht aan stroommeting of met een accelerometer. Kan ik veilig bijv de 2200 watt van de vaatwasser hier doorheen laten lopen?
Link op AliExpress
Dat is wel een leuk ding. Die meet de amperage ? Als dat veilig is wil ik zoiets ook wel gebruiken voor wat apparaten hier in huis. :)
Edit: zoiets zou ook kunnen natuurlijk, wel een behoorlijk stukje veiliger aangezien ik aanneem dat je power cable daar doorheen gehaald moet worden :P
http://www.ebay.com/itm/A...C-detection-/141777106446

[ Voor 18% gewijzigd door geerttttt op 07-06-2016 12:41 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ice T schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:34:

Link op AliExpress
Ik zou eerder geneigd zijn om iets te maken met zoiets ipv de kabel van een vaatwasser te strippen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:22
craio schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:45:
[...]

Ik zou eerder geneigd zijn om iets te maken met zoiets ipv de kabel van een vaatwasser te strippen.
Met zo een sensor moet je nog steeds enkel over de fase draad gaan.. ipv beide. Moet je alsnog strippen maar ik vind het idd veiliger..
http://www.robotshop.com/...-current-sensor-10a-a.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 07-06-2016 13:12 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Betel een nusje sop16 -> dil16 pcbjes op ebay en 2 weken later een paar ADUM1402 via http://bestelbijfarnell.nl/ wat 12 uur later op de mat ligt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Kom ik er achter dat er onderscheid is tussen SOIC16_S en SOIC16_W :F Kan ik weer 3 weken wachten de juiste pcbjes :P

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 07-06-2016 17:13 ]

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:11:
[...]

Met zo een sensor moet je nog steeds enkel over de fase draad gaan.. ipv beide. Moet je alsnog strippen maar ik vind het idd veiliger..
Idd niet bij stilgestaan.

Of je meet de waterflow op de uitgang? O-)

• chaoscontrol
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:11:
[...]

Zwart is toch com, over het algemeen?

/n00bmode

Pagina: 1 ... 60 ... 113 Laatste