MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
pluskudo voor jou, dit is een veel betere optie!geerttttt schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:37:
[...]
Dat is wel een leuk ding. Die meet de amperage ? Als dat veilig is wil ik zoiets ook wel gebruiken voor wat apparaten hier in huis.
Edit: zoiets zou ook kunnen natuurlijk, wel een behoorlijk stukje veiliger aangezien ik aanneem dat je power cable daar doorheen gehaald moet worden
http://www.ebay.com/itm/A...C-detection-/141777106446
Met dit soort metingen altijd galvanisch scheiden mensen.
edit: ik heb ook ervaring met dit soort spul, alleen dan niet met een kant en klaar PCB-tje maar gewoon alleen met die spoel. Werkt perfect, er kwam een heel mooi signaal uit.
Wellicht handig om nog een diode te plaatsen in sper zodat je geen piekspanning krijgt op je spoel.
[ Voor 18% gewijzigd door epic_gram op 07-06-2016 19:30 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
amperes blijven amperes, dus of je nou op 110 volt 10 amp stuurd.Hans1990 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:16:
Waarschijnlijk zijn daadwerkelijke wattages wel iets pessimistisch; bvb stroom opgegeven in geval een zeer lage netspanning e.d. (in dit geval kan het zelfs de US 110/120V zijn). Echter al zou je alles bij elkaar op tellen kom je op ~2500W uit.
Wil graag wel opmerken dat honderden Watt's voor een versterker echt ontzettend veel is. Zelfs indien 95% vd 500W naar hitte wordt omgezet, blijft er nog 25W "audio" over en dan denk ik je dat oren er uit zullen knallen dan je stekkerdoos. En de stekkerdoos kan je vervangen..
Ik verwacht dus niet dat je 2500W vaak gaat zien, je moet dan maar net alle apparaten 100% belast hebben (LCD brightness 100%, CPU+GPU vol beladen, airco die net aan slaat wegens thermostat etc.). Toch zou ik altijd van het slechte geval uit gaan, bvb als je toch eens (al dan niet onbewust) een extra verbruiker er bij plaatst die je verbruik er over heen tilt. Better safe than sorry![]()
De (vuist)regel is eigenlijk om geen grootverbruikers zoals waterkokers, enz. aan een stekkerdoos te hangen. Ik zou kijken of je de airco buiten de stekkerdoos kan aansluiten of een zwaardere stekkerdoos halen. Immers zouden jouw stoppen, WCD en huisbedrading wel op elkaar afgestemd moeten zijn.
of op 220 volt 10 amp.
de opgenomen warmte in je kabels blijven in beide gevallen gelijk
Ben niet slim, maar wel dom
pak gewoon een BS138 klein simpel en werkt in de MB/s rangeRobV schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:08:
Okay even een WTF momentje.. Een CD4050 is géén adequate logic level shifter van 5v -> 3.3v, hoeveel voorbeelden er ook op internet staan.
Pak een TXB0104 (of een TXB0108) en laat de jaren '70 meuk voor wat het is...
Ik heb vanavond 4 uur zitten k*tten om een tft'tje aan een Pro Micro te hangen en na veel gestuntel de scope erop gezet om erachter te komen dat het CD4050 helemaal niet doet wat ik dacht dat 'ie zou moeten doen.
Edit: als je maar 1 kant op wilt shiften is een 74LVC245 8-bit level shifter ook prima.
Klopt, maar niet handig op een breadboard zonder een adapterplaatje en als je er 7 nodig hebt. Wel bedankt voor je aanvulling!itcouldbeanyone schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:48:
[...]
pak gewoon een BS138 klein simpel en werkt in de MB/s range
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Dat is best een leuk ding, op die manier kun je eenvoudig een HDMI apparaat naar VLC o.i.d. streamen. Alleen jammer dat hij de HDCP er niet vanaf sloopt, maar zoals hij zegt kun je dat ook wel oplossen met nog een HDMI-splitter ertussen.
Handig om voetbal / F1 te kijken in de tuin op je laptop ofzo, via settopbox die je binnen hebt staan
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2016 10:18 ]
Nu zag ik deze: http://nl.mouser.com/Prod...FApKpUCppvAcY%252b54SQ%3d

Zou je die op een PCB kunnen solderen? Of is dat echt te zwak? Je hebt bijna 163mm2 soldeer oppervlakte.
[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 09-06-2016 20:55 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Edit:
http://www.keyelco.com/ca...ies/p/404/id/943/c_id/945
[ Voor 36% gewijzigd door Samoht93 op 09-06-2016 21:08 ]
Het heeft ook zin om de pads van je batterijclips 'vast te nagelen' met vias, vooral aan de binnenkant van de clips.
Effectief komt dat erop neer dat je met het plaatsen van de soldeerpasta ook de gaatjes volsmeert
Vervolgens het component nauwkeurig genoeg plaatst dat de pootjes de gaatjes ingaan.
En dan het trough-hole component mee reflowed.
Dan heb je de stevigheid van trough-hole in een reflow proces.
Het is alleen wel lastig om genoeg soldeer te krijgen voor een stevige soldeerverbinding, gaatjes moeten erg precies overeen komen met de pinnen van de connector enzo.
Wordt gebruikt voor bijv micro usb connectors in telefoons enzo.
----
Daar onafhankelijk van, een smd batterijclip is sterk zat als je niet van plan om elke dag de batterijen te gaan wisselen of ermee te voetballen.
Bij twijfel kun je natuurlijk altijd gewoon een gaatje eronder doen en 'm met een boutje vastzetten. Denk echter niet dat dat nodig is idd.
Je heb als je je print goed ontworpen heb wel een gigantische thermische massa, dus handsolderen zal flink tegenvallen, reflow heb je daar geen last van.
Voormemphis schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:04:
Er is al contact met mij, ik heb mijn adres doorgegeven.
Moet wel gaan lukken

Na

Schijf doet het weer en er wordt nu meteen een back-up van gemaakt.
Ontzettend bedankt
[ Voor 5% gewijzigd door Chiel op 09-06-2016 23:31 ]
* RobV heeft al 2 Arduino Pro Micro's met afgebroken usb connector. China meuk.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja: niet aan beginnen.chaoscontrol schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:28:
Iemand nog een goeie tip voor china (aliexpress) flux?Heb wisselende ervaringen en wat ik nu heb is echt meuk, zal vanavond even kijken welke dat is.

Ik heb hier een aantal chinese fluxen(gel type) die prima werken. Met IPA er naast kan je dan nog wat variëren in viscositeit.
Komt ook nog bij dat het verschil tussen 2x hetzelfde product vrij behoorlijk zijn. Als je een maand later dezelfde flux opnieuw koopt heb je nog altijd geen zekerheid dat het daadwerkelijk dezelfde goede kwaliteit flux is.
Als je veel aan het solderen bent is goede afzuiging sowieso geen overbodige luxe.zzattack schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:03:
[...]
Flux inademen is nooit goed uiteraard, dat leerde ik des te sneller toen ik een Chinese flux gebruikte die bij activatie een sterke geur van kattenpis kreeg. Hiervan kreeg ik onmiddelijk ook koppijn
[...]
Desnoods maak je zelf wat van een 120mm fan en een flexibele buis voor wasdrogers/afzuigkappen die je naar buiten leidt.
Bijv. chip quik, almit, chemtronics, multicore.chaoscontrol schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:13:
Wat zijn dan wel goede suggesties?
Wel gaaf idd, als NL nou moest spelen had ik dit denk ik wel gekocht.ThinkPadd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:13:
http://hackaday.com/2016/...ender-reverse-engineered/
Dat is best een leuk ding, op die manier kun je eenvoudig een HDMI apparaat naar VLC o.i.d. streamen. Alleen jammer dat hij de HDCP er niet vanaf sloopt, maar zoals hij zegt kun je dat ook wel oplossen met nog een HDMI-splitter ertussen.
Handig om voetbal / F1 te kijken in de tuin op je laptop ofzo, via settopbox die je binnen hebt staan
edit: of om met een groep mensen een streamingdienst van de NL zenders op te zetten net zoals de campus op de Uni Twente heeft/had.
Stuk of wat hd decoders op marktplaats kopen voor een prikkie, deze apparaatjes aan hangen en dan dit in een VPN VLAN gooien die je deelt met vrienden. Betaal je allemaal 5 euro per maand, kan iedereen vrolijk kijken. Op zo'n stream bouw je ook makkelijk een kodi plugin voor.
[ Voor 23% gewijzigd door geerttttt op 10-06-2016 14:52 ]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ze waren voor een ontwerp van 12x2cm 50 dollar goedkoper dan itead/seeed inclusief DHL verzending upgrade. Ik lees er positieve dingen over én je kan maffe routing doen van meerdere panels om zo kosten te besparen.
Hopelijk is het een tip
Ze zijn overigens niet overal goedkoper.
PCBWay: 10$ voor 10x10cm. Dat is 4x zo goedkoop als dat ik dezelfde PCB bij itead/seeed/elecrow bestelde.
[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 10-06-2016 20:14 ]
Jup, laatst besteld, de PCBs zien er goed uit, echter moet ik ze nog wel solderen dus heb ze nog niet getest.LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:12:
Iemand al eens bij dirty PCB's besteld?
Ze waren voor een ontwerp van 12x2cm 50 dollar goedkoper dan itead/seeed inclusief DHL verzending upgrade. Ik lees er positieve dingen over én je kan maffe routing doen van meerdere panels om zo kosten te besparen.
Hopelijk is het een tip
Ze zijn overigens niet overal goedkoper.
PCBWay: 10$ voor 10x10cm. Dat is 4x zo goedkoop als dat ik dezelfde PCB bij itead/seeed/elecrow bestelde.
levertijd was denk ik wel een maandje....

TH pas iig al, nu nog even tijd maken om ze (op het werk) te solderen...
[ Voor 16% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-06-2016 20:30 ]
Kijken hoe dat uitkomt, prijs is ook daarvan behoorlijk laag.
Ja ik. Was niks mis mee, maar kwam dan je ontwerp niet tevens 'in de cloud' te staan en is je printontwerp daarmee gelijk vogelvrij?LED-Maniak schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 20:12:
Iemand al eens bij dirty PCB's besteld?
Enne, ze hebben nu een opvolger. http://dangerousprototypes.com/store/pcbsLED-Maniak schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 22:51:
Alleen als je aangeeft dat je dat wilt. Dan krijg je $1 per order.
Zelfde mensen als dirtypcb's. Was toen geloof ik tijdelijk 10 euro voor een protopack. Nu 11,95 zie ik. Was zeer goede kwaliteit vind ik.
Ik vind overigens wel dat de prijs insane omhoog schiet als je een grotere print wil hebben. Waarom niet gewoon met oppervlakte betalen bijvoorbeeld? Ik heb zat projekten waar ik 1 of 2 boards will hebben van 10x15cm. Ik hoef er daar echt geen 10 van te hebben.
Mocht iemand een tip voor mij hebben voor die grotere boards dan hoor ik dat graag!
Deze HDMI splitter is ook een HDCP stripper. Ik gebruik hem om HDCP protected materiaal op een HD ready tv te bekijken (die ondersteund geen HDCP). Dus voor de splitter is er HDCP ondersteuning en na de splitter heb je twee uitgangen zonder HDCP.ThinkPadd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:13:
http://hackaday.com/2016/...ender-reverse-engineered/
[ Voor 3% gewijzigd door Sepio op 11-06-2016 08:36 ]
Ik heb er nu een die hdmi-cec zou moeten ondersteunen. Deels is dit ook zo, want als ik een apparaat aan zet dan switch mijn tv naar het goede kanaal, echter de button-presses van mijn afstandsbediening worden niet doorgegeven terug naar het appraat. Waar ik dus eerst m'n pi (osmc) kon bedienen met de remote van m'n tv gaat dat nu niet. Zijn er splitters die ook dit ondersteunen dat iemand weet?
PSN: DutchTrickle PVoutput
Verwijderd
zoiets ?1337aldi schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:04:
Iemand een suggestie voor een audio switch IC? Ik zoek een chip om te schakelen tussen twee stereo uitgangen. De chip moet zo min mogelijk invloed hebben op het audiosignaal en soldeerbaar zijn met de hand (voorkeur voor SOIC).
dat is inderdaad hoe je zo iets moet schakelen.
hou er wel rekening mee dat niet alle busswitches negative signalen kunnen schakelen.
zelf veel de DG642 gebruikt dat is een video signal switch.
deze kan ook negative signalen schakelen.
De FSA2257 heeft de laagste R_on die ik ben tegengekomen.1337aldi schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:04:
Iemand een suggestie voor een audio switch IC? Ik zoek een chip om te schakelen tussen twee stereo uitgangen. De chip moet zo min mogelijk invloed hebben op het audiosignaal en soldeerbaar zijn met de hand (voorkeur voor SOIC).
Heeft er iemand ervaring met het tappen van schroefdraad in een 3D geprint bakje van PLA, en wat raden jullie aan?
Of is zelftappende schroeven gebruiken handiger in deze situatie?
Edit: In het bakje wordt oa gewerkt met 230V (uiteraard is er rekening gehouden met de clearance van de schroeven.
[ Voor 28% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 11-06-2016 23:12 ]

(Plaatje via google)
http://nl.aliexpress.com/...10208.99999999.261.fkpxx0
75 stuks gateron switches voor mechanical keypads, stukken beter dan tact switches in projecten. Ze zouden cherry mx compatible moeten zijn. Je kunt er ook een rgb led in kwijt.
Ik kon ze nergens onder de €1 vinden, deze komen op €0,21/stuk uit. De moeite waard om te proberen.
Hoewel dit ongetwijfeld al jaren in the works is, neem ik hierbij volledige verantwoordelijkheid voor deze zet
Het mooie van jou dienst is: bestellen -> info invullen -> betalen en het is de volgende dag binnen
Van mij mag je blijven
[ Voor 86% gewijzigd door ThaHandy op 13-06-2016 16:57 ]
Wat mij betreft hebben ze een solide business als ze verzendkosten onder de 5 euro kunnen houden, gemakkelijke betalingen toestaan en het volledige assortiment kunnen aanbieden. Er is dan geen bestaansrecht meer voor bestelbijfarnell.
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 13-06-2016 16:57 ]
Ik zou bouwmarkt prijzen nog erger vinden. Bvb als je 10 stuks besteld de prijs opeens letterlijk 2-3x daalt.ThaHandy schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:52:
Zolang ze geen aso verzendkosten van maken.
Het mooie van jou dienst is: bestellen -> info invullen -> betalen en het is de volgende dag binnen![]()
Van mij mag je blijven
En een andere chip (wel zelfde producent, vergelijkbare bulk & IC packaging enz.) veel minder "premium" op wordt geheven.
Vooral Conrad heeft hier een handje van, en bij Farnell zie je het ook vaker terug.
Het hele gesprek houd ik voor mezelf, maar in het algemeen hebben ze geen probleem met de website (ik heb het eerder ook al met iemand anders binnen Farnell erover gehad, dus daar maakte ik me niet bijzonder veel zorgen over).jeronimo schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:03:
Was dat de enige reactie van Farnell, dat ze dus zelf iets vergelijkbaars gaan aanbieden of was er ook nog commentaar op bestelbijfarnell?
Verwijderd
mogen ze jou als adviseur en initiatiefnemer, wel een adviesklusje toeschuiven lijkt memux schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:20:
Goed nieuws! Ik heb net een belletje gekregen van Farnell over bestelbijfarnell.nl. Farnell gaat (eindelijk) zelf een consumententak oprichten, dus mijn dienst gaat spoedig niet meer nodig zijn
Hoewel dit ongetwijfeld al jaren in the works is, neem ik hierbij volledige verantwoordelijkheid voor deze zet
Dus nu doe ik al die dingen maar zelf (met hulp van anderen - hé hans, ons project gaat toch nog wel door?), bouw er een website van en hoop dat Farnell vanzelf ziet dat dat wel een nuttige toevoeging zou zijn
Het punt van Farnell is dat er in Europa simpelweg geen concurent is (correct me if I am wrong). De enige die erbij in de buurt komt is Digi-key. Bedrijven weten Farnell wel te vinden en of ze goede tools leveren of niet, je bent haast wel verplicht bij hen te kopen. Ik besteed op mijn werk de assemblage van PCBs praktisch altijd uit; ik kom dus nooit met het aankoopproces in aanmerking. Het enige wat mij aangaat is de leverbaarheid en de prijs en dat zit bij Farnell meestal wel goed. Ze hebben niet de laagste prijs, maar ik maak alleen maar kleine series waarbij de prijs veel minder van belang is dan de levertijd. Dan kies ik praktisch altijd voor Farnell, het sub-optimale aankoopproces is een probleem voor mijn assemblagehuis...
Vraag voor Farnell is dus voornamelijk of de overhead die consumenten geven t.o.v. bedrijven de extra omzet waard is. Nu bestel ik regelmatig dingetjes via mijn werk bij Farnell, als ze de service gaan bieden om direct te kunnen bestellen als consument ga ik er zeker wel gebruik van maken.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Nu ik bestelbijfarnel.nl heb ontdekt moet ik zeggen dat ik daarin wel gezondigd heb en mux wat omzet gun

Deze quote is van 21 mei 2015. Sindsdien zijn er twee revisies van hun websites gedaan en is er 13 keer onderhoud gepleegd, en je kunt raden of dit de API-bugs (waarover deze quote gaat) heeft opgelost: nope.With regards the lack of development, this has been due to a focus on our core web platform and migrating to IBM Websphere – a huge project that should set a strong platform for future development. Indeed, the API is still being serviced by our old web infrastructure (ATG) and I am hoping the error messages will end once we have finished the migration. There are a couple of changes with the API on the new web platform but only a couple that could potentially impact end users.
De Farnell-website is een gigantisch multinationaal gedrocht gebouwd op allerlei custom frameworks die niemand echt goed begrijpt. Het is een wonder dat het werkt. De vijf (ja, vijf) programmeurs die aan de frontend werken hebben de ruimte niet over om na te denken over de klanten
Ik denk dus dat het niet persé een commerciële beslissing is; het is gewoon onderbemanning (en wellicht geen noodzaak om meer programmeurs in te huren door hun concurrentiepositie) van de programmeurscrew.
[ Voor 7% gewijzigd door mux op 13-06-2016 22:46 ]
De huidige situatie bij farnell is niet anders toch? Minimaal 50€ excl. btw, en (indien Europese voorraad) gratis verzendkosten. Is alleen wat gedoe met proforma/overmaken.LED-Maniak schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:43:
Vergeet Mouser niet. Particulier bestel ik daar eigenlijk altijd. Minimaal 60 euro voor gratis verzending en dus spaar ik projectjes op.
Hmm, dat herinnert mij eraan dat we een deel van dit proces (component zoeken) zouden verbeteren. Misschien leuk om weer eens op te pikken?mux schreef op maandag 13 juni 2016 @ 22:44:
Ik heb wat inzicht in verschillende beslissingen v.w.b. aanpassingen die ik graag in Farnell's aankoopproces zou willen zien, en deze quote van Philip Perks (eCommerce dev) is een geweldig voorbeeld van waarom dit soort zaken niet worden gedaan:
[...]
Deze quote is van 21 mei 2015. Sindsdien zijn er twee revisies van hun websites gedaan en is er 13 keer onderhoud gepleegd, en je kunt raden of dit de API-bugs (waarover deze quote gaat) heeft opgelost: nope.
De Farnell-website is een gigantisch multinationaal gedrocht gebouwd op allerlei custom frameworks die niemand echt goed begrijpt. Het is een wonder dat het werkt. De vijf (ja, vijf) programmeurs die aan de frontend werken hebben de ruimte niet over om na te denken over de klanten
Ik denk dus dat het niet persé een commerciële beslissing is; het is gewoon onderbemanning (en wellicht geen noodzaak om meer programmeurs in te huren door hun concurrentiepositie) van de programmeurscrew.
Vijf programmeurs aan een dergelijk platform werken is niet bijster veel. Vooral als wss die 5 programmeurs de helft van de tijd aan legacy code moeten werken, migratie, sub optimale tool chains, enz.
Echter wel jammer dat ze bij "redesigns" features uit hun site halen. Zo begin ik ook steeds meer zoeken binnen een categorie te missen. Ik ben deze week bezig met een USB "HiFi" (kuch) soundcard, en het is verdomt makkelijk om bij Audio DAC's even "Stereo" in te kunnen toetsen.
Schema:

Print:

onderkant:

Wat je op de onderkant foto nog niet ziet (omdat ik dat daarna pas gemaakt had) is 6 screwterminals. 2x gpio, 2x ground en 2x 5v. Dit dus om mijn PIR aan te sluiten. Ondertussen is hij aangesloten. Ik weet nog niet zeker of de PIR werkt (nog niet kunnen testen), maar random afgaan wanneer ik mijn lampen via 433mhz schakel doet hij in ieder geval niet meer
Hoe heten die 8 pins connectors op je bordje? Die zoek ik al ff, voor bijv een ESP01 netjes in te prikken.geerttttt schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:54:
Zoals beloofd een fototje van mijn protoprintje:
Schema:
[afbeelding]
Print:
[afbeelding]
onderkant:
[afbeelding]
Wat je op de onderkant foto nog niet ziet (omdat ik dat daarna pas gemaakt had) is 6 screwterminals. 2x gpio, 2x ground en 2x 5v. Dit dus om mijn PIR aan te sluiten. Ondertussen is hij aangesloten. Ik weet nog niet zeker of de PIR werkt (nog niet kunnen testen), maar random afgaan wanneer ik mijn lampen via 433mhz schakel doet hij in ieder geval niet meerwordt vervolgd
Euuuh.. ff zoeken:chaoscontrol schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:00:
[...]
Hoe heten die 8 pins connectors op je bordje? Die zoek ik al ff, voor bijv een ESP01 netjes in te prikken.
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
officieel noemen ze het: 2.54mm 2x4 Pin 8P Double Row Female Straight Header Pitch Socket Pin Strip
Oftewel, heel veel termen om hem op te vinden
Thanks! Ja nu gebruikte ik de USB stekkers van een computerkast.geerttttt schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:10:
[...]
Euuuh.. ff zoeken:
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
officieel noemen ze het: 2.54mm 2x4 Pin 8P Double Row Female Straight Header Pitch Socket Pin Strip
Oftewel, heel veel termen om hem op te vinden

Geen idee of dit related is, maar Premier Farnell wordt over genomen. zie link.mux schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:20:
Goed nieuws! Ik heb net een belletje gekregen van Farnell over bestelbijfarnell.nl. Farnell gaat (eindelijk) zelf een consumententak oprichten, dus mijn dienst gaat spoedig niet meer nodig zijn
Heb de redactie ook getipt maar ik heb geen idee of dit interessant genoeg is voor FP, waarschijnlijk niet...
[ Voor 8% gewijzigd door Kraay89 op 14-06-2016 13:30 ]
Dat zou kunnen betekenen dat ze bijv. Nedis hun consumententak kunnen laten bedienen.

Ik meen gelezen te hebben dat die Daetwyler ook ELFA Distrelec in handen heeft.mux schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:51:
Dat zou kunnen betekenen dat ze bijv. Nedis hun consumententak kunnen laten bedienen.
Distrelec heeft m.i. prima bestel mogelijkheden voor consumenten (keuze op site, prijzen incl BTW, betalen met iDeal, wordt spoedig gereageerd op account support vragen via e-mail, enz.). Als ze daar de catalogus van Farnell aan koppelen, zijn ze m.i. ook klaar.
Maar dat zal wel niet zo makkelijk gaan, aangezien de catalogus natuurlijk een heleboel logistieke processen aan vast hangen.
[ Voor 10% gewijzigd door Hans1990 op 15-06-2016 10:19 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
HD44780 controllers met 16x1 karakter displays willen nog wel eens werken als een 8x2 display. Probeer even te kijken wat er gebeurd als je er wat extra karakters in schrijft.Damic schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:28:
Grmbl 16x1 karakter lcd via i2c doet niet wat het moet doen, alleen de eerst 8 karakters doen het goed. Kan goed zijn dat de bibliotheek dat ik gebruik slecht is.
Ha nu je het zegt, ja bij een test van 16x2 deed die dat.DaWaN schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:38:
[...]
HD44780 controllers met 16x1 karakter displays willen nog wel eens werken als een 8x2 display. Probeer even te kijken wat er gebeurd als je er wat extra karakters in schrijft.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Gaat per 29 juni in ofzo. € 5 extra
[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 16-06-2016 09:39 ]
Geldt die €5 bij ieder component of per bestelling?
Verwijderd
ik zit ZAT dus, met een paar domeinen en een paar minisites bij die Duitser Strato..... enfin, wie weet er een betaalbare goede hoster voor eenvoudig werk ?
1 die niet standaard een antwoord stuurt van 'wij hebben uw vraag ontvangen maar wegens drukte.. bladiebla'
Ik begrijp dat het irritant, en verveld is dat er een reel moet worden aangesneden, extra opslag kost en dus extra ruimte, en dat het zonden is. Maar zoveel vragen voor die handeling?
ESD zakken, zijn niet zo duur in de aantallen die hun nodig hebben, dus waar halen hun die kosten vandaan..
Wat is er dan gebeurd? Strato komt bij mij de strot uit door hun irritante reclame, met hun oerlelijke vent die in een ronde skippybal zit opgesloten. Een piepstem heeft van een teletubbie, en zich net zo gedraagt als een teletubbie. Wat mij betreft mogen ze die reclames aan ban leggenVerwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:20:
wat een bedrijf .. aaaaaaaaaaaaaaaaargh![]()
ik zit ZAT dus, met een paar domeinen en een paar minisites bij die Duitser Strato..... enfin, wie weet er een betaalbare goede hoster voor eenvoudig werk ?
1 die niet standaard een antwoord stuurt van 'wij hebben uw vraag ontvangen maar wegens drukte.. bladiebla'
Ik denk dat je voor dit soort vragen beter kunt kijken bij de Internetproviders en Hosting categorie op GOT.
[ Voor 9% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 16-06-2016 18:31 ]
Verwijderd
ja snap ik, maar ik dacht wie weet er ff snel een simpele hoster zonder gezeik, maar ik vind wel wat.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:23:
Ik denk dat je voor dit soort vragen beter kunt kijken bij de Internetproviders en Hosting categorie op GOT.
ik ga een betaling storneren en dan verwacht ik dat ze wat sites plat gaan gooien, dus wil ik ze even voor zijn
Transip is ook bepaald een prijs stunter. Ik weet ook niet hoeveel je moet betalen voor een control panel, ik meen dat je kon kiezen tussen cPanel en zo.
Het gaat om re-reeled producten. Was ook eigenlijk van de gekke dat je tot nu voor 50 cent aan weerstanden op een rol kon kopen.BladeSlayer1000 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:23:
Jammer dat leveranciers dit soort hoge kosten berekenen, voor zoiets.
Ik begrijp dat het irritant, en verveld is dat er een reel moet worden aangesneden, extra opslag kost en dus extra ruimte, en dat het zonden is. Maar zoveel vragen voor die handeling?
ESD zakken, zijn niet zo duur in de aantallen die hun nodig hebben, dus waar halen hun die kosten vandaan..
Het gaat niet alleen om afknippen, maar je moet ook nog een tail en leader vastzetten aan de tape en op een nieuwe rol plaatsen.
Dat zijn toch een aantal handmatige handelingen.

Verwijderd
tnxHans1990 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:39:
Ik zit met VPS en EU-domein bij Transip, tot zover goede ervaringen mee gehad. Maar eigenlijk werkten hun automatische systemen altijd naar wens, dus nooit "human support" nodig gehad. Ik weet dat voor VPS het iets anders is dan webhosting, aangezien je dan op je eigen IT beheer capaciteiten bent aangewezen.Ze hebben wel een open support forum waar mensen kunnen bijdragen, en anders google.
Transip is ook bepaald een prijs stunter. Ik weet ook niet hoeveel je moet betalen voor een control panel, ik meen dat je kon kiezen tussen cPanel en zo.
Afin, ik heb dus geen ervaringen met hun webhosting systeem. Maar volgens mij in het algemeen zijn de recensies positief over transip.
TransIP kan ik beamen, heb er een fysieke server en wat VPSjes + tig domeinen draaien.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:37:
[...]
ja snap ik, maar ik dacht wie weet er ff snel een simpele hoster zonder gezeik, maar ik vind wel wat.
ik ga een betaling storneren en dan verwacht ik dat ze wat sites plat gaan gooien, dus wil ik ze even voor zijn
Wat betreft betaling storneren: zorg dat je je domein authorisatiecodes hebt, en je deze verhuist voordat je iets storneert. Een domein verhuizen met auth code is bij transip 5 minuutjes werk. Moet je ook een site verhuizen dan is het wel 10 min werk...
Verwijderd
oeps.. dat is een goeie , glad vergeten, domeinen staan ook daar natuurlijkbase_ schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:34:
[...]
TransIP kan ik beamen, heb er een fysieke server en wat VPSjes + tig domeinen draaien.
Wat betreft betaling storneren: zorg dat je je domein authorisatiecodes hebt, en je deze verhuist voordat je iets storneert. Een domein verhuizen met auth code is bij transip 5 minuutjes werk. Moet je ook een site verhuizen dan is het wel 10 min werk...

De laatste dagen ben ik bezig met een Raspberry Pi + DVB-T stick voor het tracken van vliegtuigen.
Ondanks het feit dat de stock antenne binnen staat (bovenste verdieping, achter enkel glas) is ontvangst wel oke. Door de antenne iets korter te maken (beter geschikt voor 1090MHz.) is bereik marginaal beter geworden.
Maar goed; nu wil ik het toch beter aanpakken; dus antenne op het dak. Hiervoor moet zo'n 10 meter worden overbrugt tussen antenne en invoerpunt (tussen raam/kozijn door).
Heb allerlei manieren naast elkaar gelegd (coaxkabel, alles (incl. Raspberry) op het dak, USB) en uiteindelijk kwam enkele dagen USB-hub in de aanbieding en heb deze gekocht.
Er zit maar liefst 10 meter kabel aan maar bovenal; 5V voeding aan het eind.
Want de DVB-T dongle voeden na 10m USB-kabel gaat 'm niet worden (heb het al getest); misschien zou de mini-versie wel werken (minder gevoelig voor voltage drop) maar daar reken ik niet op.
Helaas kan ik ook niet testen over de dongle wél werkt als ik 5V voeding aansluit.
(ik dacht dat ik juiste pin 3.5x1.35mm pin had maar dat blijkt niet zo te zijn.
Maar nu moet ik wel die 5V daar zien te krijgen. 5V over een 10M stroomkabel wordt 'm niet (voltage drop) dus ik zou een hoger voltage kunnen gebruiken en dan een buck converter aan het eind. Maar dan moet ik ook een (bijv.) 12V voeding hebben en ik geloof niet dat wij hier nog overbodige voedingen hebben liggen.
Dan wordt ook wel een zooitje binnen met een Raspberry Pi, voeding van Raspbery, voeding van de dongle/USB-hub en de nodige kabels.
Nou zie ik ook adapters die van USB naar 12V gaan; een step-up converter dus.
Als dat zou werken kan ik zowel de Raspberry als de dongle/USB-hub voeden met 5V en dat kan wel met een dubbele telefoonlader.
Nou mijn vraag; denken jullie dat goed zou werken?
Dus telefoonlader -> USB-12V adapter -> kabel -> buck converter -> dongle/USB-hub.
Zoiets bijvoorbeeld
[ Voor 50% gewijzigd door Tinusvolkel op 17-06-2016 08:12 ]
Misschien red je het al door simpelweg een stuk installatiedraad of ander dik stuk koper parallel aan de usb-kabel te zetten.
Het meest simpele is gewoon de antennekabel verlengen.
Als je een goede antenne hebt en de RTL-SDR voldoende ontvangstgevoeligheid heeft, dan is het denk ik geen enkel probleem om gewoon 10 meter kabel te hebben tussen de antenne en de RTL-SDR.
Anders kun je altijd nog een LNA monteren op de antenne, als de LNA voldoende gain heeft dan kun je ook een coax kabel gebruiken met wat meer loss.
Overigens vraag ik mij af wat jouw ontvangst limiteert, rond de 1GHz zit ook DVB-T en LTE en die signalen kunnen best eens de front-end van de RTL-SDR oversturen, zeker als je ook nog een LNA ervoor gaat zetten. Een selectieve antenna en/of wat extra band-pass filtering zou misschien geen kwaad kunnen.
Verwijderd

ik heb een frequency counter kitje (5.8 Ghz) besteld in DL
toen ik YouTube afspeurde naar meer info kwam ik een 2 delig filmpje tegen.
In deel 2 zie je op ca 15:45 het effect van goedkope antennes en coax (speakerwire
maw NIET bezuinigen op coax !
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 10:52 ]
De hele setup (Raspberry Pi + dongle) trekt maximaal zo'n 0.8A.chaoscontrol schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:44:
Kun je meten. Wat is het totale verbuik van je setup? wat kan je (usb) voeding leveren? wat blijft er over na je converter? (efficientie).
Alleen de dongle maximaal zo'n 0.25A. Overigens zakt de voltage uit de USB-poort tot onder de 4.7V (en blijft dan iets boven de ~4.2/4.4V (volgens de KCX-017).
De extra 5V die ik dus over 10M kabel wil laten lopen hoeft alleen de dongle te voeden; de Raspberry blijft binnen en kan z'n eigen 5V voeding krijgen.
't is alleen zo jammer dat ik zo niets heb om die 5V input te kunnen leveren (niet de geschikte 3.5x1.35mm pin). Dan wist ik tenminste of het zou werken.
Kon ik me daarna druk maken over hoe ik 5V over 10 meter kon overbruggen.
Misschien eerst maar even een USB -> 3.5x1.35mm adapter scoren op Ebay en geduld hebben tot die binnenkomt...
Ik heb de hele setup nu aan een 1A USB-lader hangen. Die gelinkte Blitzwolf kan 2x 2.4A leveren.
De efficiëntie van een gemiddelde buck converter loopt op tot zo'n 96% (maar zal uiteraard wel lager zitten lijkt me)
Welke kabel bedoel je precies? De kabel die ik wil gebruiken om spanning naar het einde van de USB-hub te brengen (er lopen dan dus 2 kabels naar buiten; USB en DC-spanning)mcDavid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 08:54:
Zou idd eerst eens meten hoeveel weerstand die kabel nou precies heeft.
Als ik je goed begrijp is dit precies wat ik wil doen.Misschien red je het al door simpelweg een stuk installatiedraad of ander dik stuk koper parallel aan de usb-kabel te zetten.
De USB-hub met 10 meter kabel voor (hoofdzakelijk) data en dan aparte kabel ernaast die (uiteindelijk) 5V input geeft aan het eind bij de hub/dongle zelf. (de USB-hub heeft dus zoals gezegd een 5V input aan het eind om power-hungry USB-devices te voeden zoals HDD's).
Zoals hierboven gezegd; hoofdzakelijk data maar waarschijnlijk zal de Pi ook wel wat stroom gaan leveren. Maar stroom moet hoofdzakelijk komen van de aparte 5V input aan het eind van de USB-hub.memphis schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:06:
Gaat over die 10 meter USB kabel ook de data?
Een actieve USB-kabel mag langer dan 5 meter. Ik heb ook kort wat reviews gelezen van deze USB-hub en die waren allen positief. (die gebruikten het voor muizen, toetsenborden en iemand voor de Kinect van de Xbox 360)Indien zo moet je het niet direct in de spanning zoeken maar in de dataverminking. Sommige apparaten hebben al moeite met 3 meter kabel en als ik het goed heb mag een USB kabel niet langer dan 5 meter zijn.
Het meest simpele is gewoon de antennekabel verlengen.
Ik was van plan om de Koka 9TS te gebruiken die heeft een verlies van zo'n 18.4dB @ 1MHz (volgens de specs). Bij zo'n 10 meter heb je dus een verlies van zo'n 1.8dB.DaWaN schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:12:
De gemiddelde Coax kabel verliest denk ik iets van 5dB op 10 meter op 1GHz.
Als je een goede antenne hebt en de RTL-SDR voldoende ontvangstgevoeligheid heeft, dan is het denk ik geen enkel probleem om gewoon 10 meter kabel te hebben tussen de antenne en de RTL-SDR.
Die tip heb ik ook gekregen van iemand op een ADS-B forum (je bedoelt toch zoiets?) maar die moet je ook weer voeden en dat geeft ook een aardige opstelling binnen (voorbeeld)Anders kun je altijd nog een LNA monteren op de antenne, als de LNA voldoende gain heeft dan kun je ook een coax kabel gebruiken met wat meer loss.
Overigens kan ik daarvoor dan ook de FlightAware Pro Stick gebruiken en dan heb je zoiets niet nodig (die heeft ingebouwde versterker)
Als ik een antenne op het dak zou plaatsen zou daar inderdaad een 'echte' ADS-B / 1090MHz antenne komen.Overigens vraag ik mij af wat jouw ontvangst limiteert, rond de 1GHz zit ook DVB-T en LTE en die signalen kunnen best eens de front-end van de RTL-SDR oversturen, zeker als je ook nog een LNA ervoor gaat zetten. Een selectieve antenna en/of wat extra band-pass filtering zou misschien geen kwaad kunnen.
Voor de gebruikte kabel inderdaad belangrijk (75 ohm) maar veel geschikte antennes en adapters (bijvoorbeeld MCX van de dongle naar geschikte connector voor coax) zijn 50 ohm. Maar verlies van zo'n overgang is minimaal (volgens dezelfde tipgever een demping van zo'n 0.155 dB)memphis schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:12:
En vergis je ook niet in de impedantie, let goed op wat je systeem momenteel heeft, 50 of 75 ohm. Verkeerde impedantie kabel geeft ook een aardige verslechtering.
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 17-06-2016 12:10 ]
Ik snap niet waarom je de moeite doet, 1.8dB demping is praktisch niets.Piet91 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:00:
[...]
Ik was van plan om de Koka 9TS te gebruiken die heeft een verlies van zo'n 18.4dB @ 1MHz (volgens de specs). Bij zo'n 10 meter heb je dus een verlies van zo'n 1.8dB.
Die tip heb ik ook gekregen van iemand op een ADS-B forum (je bedoelt toch zoiets?) maar die moet je ook weer voeden en dat geeft ook een aardige opstelling binnen (voorbeeld)
Overigens kan ik daarvoor dan ook de FlightAware Pro Stick gebruiken en dan heb je zoiets niet nodig (die heeft ingebouwde versterker)
Ja, dat is inderdaad een LNA. Opzich hoeft zo'n LNA niet veel meer dan 20mA te gebruiken, opzich zou je ook gewoon met een spoeltje en wat soldeerwerk de 5V kunnen injecteren op de SDR stick, dan heb je zo'n hele power inserter constructie niet nodig.
Maar als ik het zo hoor moet je prima ADS-B kunnen ontvangen met een goede antenne en 10 meter KOKA9.
Misschien dan toch alleen coax. Punt is wel dat het tussen raam/kozijn moet.DaWaN schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:18:
Ik snap niet waarom je de moeite doet, 1.8dB demping is praktisch niets.
Ja, dat is inderdaad een LNA. Opzich hoeft zo'n LNA niet veel meer dan 20mA te gebruiken, opzich zou je ook gewoon met een spoeltje en wat soldeerwerk de 5V kunnen injecteren op de SDR stick, dan heb je zo'n hele power inserter constructie niet nodig.
Maar als ik het zo hoor moet je prima ADS-B kunnen ontvangen met een goede antenne en 10 meter KOKA9.
Een zogenaamde flat coax past daar hopelijk door. Een normale coax zeker niet.
Zit ik alleen wel met die USB-hub. Ik snap niet veel van Amazon.co.uk's beleid wat betreft order terugsturen/annuleren (item is ook al geopend) maar als ik alleen al bij PostNL kijk naar wat het kost om iets dergelijks naar Engeland te verzenden (min. €9) is dat geloof ik ook niet de moeite waard