gelukkig is het soldeerweer

concentratie

it's alive !
nu nog afregelen

valt niet tegen voor een DIY kitje
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 12:22 ]
Verwijderd

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 12:22 ]
Verwijderd
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/DebounceVerwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:03:
Beste lezer,
Ik ben bezig met het programmeren voor een Arduino aangestuurd via bluetooth aan mijn smartphone.
Dit proces is helemaal gelukt maar daarnaast wil ik op dezelfde Arduino aansturen doormiddel drukschakelaars maar als ik deze aanstuur krijg ik allemaal conflicten. Als ik de uitgang aanstuur dan gaat het relay aan maar ook weer gelijk uit, deze staat aan de uitgang gekoppeld die de lampen aanstuurt.
Weet iemand hoe dit kan worden verhopen?
Alvast bedankt.
Verwijderd

Verwijderd
Verwijderd
Helemaal mee eens ik ben ze nu langzaam aan het opmaken maar gebruik tegenwoordig zelf inderdaad ook liever dieVerwijderd schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:17:
ja die goedkope geperste papier bordjes ken ik ook, maar ik ben daar mee gstopt, omdat het grote nadeel is dat, als je iets moet veranderen in je schakeling dus iets moet lossolderen, na 2 x spontaan het koper eraf flikkert![]()
liever iets meer betalen voor die groene glass fiber prototype dubbesided

| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Verwijderd
zien er mooi uit net even naar de prijzen gekeken daar schrok ik wel even van.RobV schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:28:
Ik ben bijzonder gecharmeerd van deze AdaFruit Permaproto bordjes.
Voordeel: ze hebben dezelfde layout als een breadboard![]()
Nadeel: ze hebben dezelfde layout als een breadboard![]()
(Ja, reteduur maar wel lekker om een breadboard ontwerpje semi-permanent te maken)
Verwijderd
weer wat geleerd.. had er nog nooit van gehoordRobV schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:28:
Ik ben bijzonder gecharmeerd van deze AdaFruit Permaproto bordjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2016 23:33 ]
We do what we must because we can.
Haha wat een gek, maar wel super mooi gemaakt.ResuCigam schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:29:
Gast bouwt 16 bit CPU van discrete elektronica, kost wat maar dan heb je ook wat![]()
Hier het artikel en hier het filmpje: [video]
Meer dan een kwart miljoen soldeer verbindingen!
[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 24-06-2016 21:28 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Wat is dat voor een vreemde manier van zaken doen..memphis schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:18:
Gisteren voor het eerst een bestelling gedaan bij EOO voor een labvoedingkje, krijg ik een gebruikte 10 slagen potmeter. Soldeertin op de omgebogen aansluit ogen en smeltplekjes op de behuizing.
Direct maar een mail gestuurd.....
Ben niet slim, maar wel dom
Ik weet het niet, zal het maandag denk ik wel in de mail lezen wat ze er zelf van vinden.BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:37:
[...]
Wat is dat voor een vreemde manier van zaken doen..
Verwijderd
Goed om te wetenik zou die weerstand van 100 Ohm iets lager maken op 10 KHZ mits je 5V supply het aankan zou ik het proberen op 22 Ohm.
met een beetje geluk heb je dan een minder groot koelblok nodig, omdat met een lagere gate current , heb je een langere rise time van je fet, en in die periode word de fet juist warm.
ook omdat deze Fet pas bij 10V volledig open staat.
gelukkig heb je een lage gate charge dus dat zal de rise time weer compenseren, maar miss proberen waard

[ Voor 20% gewijzigd door Thedr op 25-06-2016 18:26 ]
Alsof through hole elco's niet kunnen lekken- Geen SMD elco's die kunnen lekken
Ik weet niet wat voor vermogen je gaat verstoken in de 2 weerstanden rechts maar ik hoop dat je ze van de pcb hebt gezet?itcouldbeanyone schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:34:
quote]dantalion schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:34:
Vandaag heb ik een mosfet driver boardje gemaakt voor de arduino, ik ben zeker tevreden![]()
De afstanden tussen alle verbindingen zijn zo immens groot omdat op dit onwijs goedkopen protoboard materiaal altijd de pinnen overbruggen (you get what you pay for~).
[/quote]
ik zou die weerstand van 100 Ohm iets lager maken op 10 KHZ mits je 5V supply het aankan zou ik het proberen op 22 Ohm.
met een beetje geluk heb je dan een minder groot koelblok nodig, omdat met een lagere gate current , heb je een langere rise time van je fet, en in die periode word de fet juist warm.
ook omdat deze Fet pas bij 10V volledig open staat.
gelukkig heb je een lage gate charge dus dat zal de rise time weer compenseren, maar miss proberen waard
Zelf ook aan het knutselen geweest, nu nag wachten op 3 weerstandjes en 3 ceramische condensators.
dit is een multilayer print, met bluetooth LE connectie
met de hand moeten solderen![]()
[afbeelding]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Nee ze zitten direct op de PCB.Damic schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 20:53:
[...]
Ik weet niet wat voor vermogen je gaat verstoken in de 2 weerstanden rechts maar ik hoop dat je ze van de pcb hebt gezet?
YepDamic schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 21:16:
Ha ok, in rush current limiters
Verwijderd
Het heeft een rdson van 35Ohm. En zal alleen die 125mA aankunnen onder perfecte omstandigheden.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:49:
Een kort vraagje: Ik wil de plaatspanning van een buizenversterker schakelen. Dat gaat om ongeveer 100mA 350V DC. Nou zijn mechanische switches of relays bijna niet te vinden die daar geschikt voor zijn (wegens arcing). Nou zat ik dus naar (dure) solid state relays te kijken, maar kwam ik dit chippie tegen:
http://www.mouser.com/ds/2/205/CPC1394-257862.pdf
Het klinkt bijna te goed om waar te zijn.. Mijn vraag is, waar zit de 'catch'? Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit gewoon te gaan werken?
Verwijderd
Toch is dat maar 0.35W aan dissipatie. Kan die dat niet gewoon hebben?itcouldbeanyone schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:39:
[...]
Het heeft een rdson van 35Ohm. En zal alleen die 125mA aankunnen onder perfecte omstandigheden.
Echter zijn die omstandigheden hier niet. En zal dit ding in jouwn toepassing direct verbranden
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 18:39 ]
Staat in datasheet 100mW input dissipatie 550 package.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:28:
[...]
Toch is dat maar 0.35W aan dissipatie. Kan die dat niet gewoon hebben?
Ik zal in elk geval even verder kijken of er nog betere chips zijn.
Edit: Ok, misschien http://www.mouser.com/ds/2/205/CPC1981-217873.pdf
Verwijderd
Bedankt. Is de 'input dissipation' niet de dissipatie van de LED? Bij een current van 50mA en forward voltage van 1.8V (worst case bij -40°C (toch te koud om gitaar te spelenitcouldbeanyone schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:53:
[...]
Staat in datasheet 100mW input dissipatie 550 package.
Je zit dus erg dicht tegen de maximale theoretische limiet can het apparaat.
Echter zou je ze ook gewoon parralel kunnen zetten. En dan heb je er geen last meer van
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 19:02 ]
Die kan je met een normale schakelaar schakelen. Inbranden van kontakten is bij 230V AC en hogere stromen erger.Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:49:
Een kort vraagje: Ik wil de plaatspanning van een buizenversterker schakelen. Dat gaat om ongeveer 100mA 350V DC. Nou zijn mechanische switches of relays bijna niet te vinden die daar geschikt voor zijn (wegens arcing). Nou zat ik dus naar (dure) solid state relays te kijken, maar kwam ik dit chippie tegen:
http://www.mouser.com/ds/2/205/CPC1394-257862.pdf
Het klinkt bijna te goed om waar te zijn.. Mijn vraag is, waar zit de 'catch'? Zie ik iets over het hoofd of lijkt dit gewoon te gaan werken?
Net gebeld door EOO en ook zij snappen het niet hoe dit kon maar ze sturen een nieuwe op en deze mag ik houden.memphis schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:18:
Gisteren voor het eerst een bestelling gedaan bij EOO voor een labvoedingkje, krijg ik een gebruikte 10 slagen potmeter. Soldeertin op de omgebogen aansluit ogen en smeltplekjes op de behuizing.
Direct maar een mail gestuurd.....
[ Voor 23% gewijzigd door mux op 27-06-2016 15:05 ]
Verwijderd
ik kwam toevallig dit tegen1337aldi schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:04:
Iemand een suggestie voor een audio switch IC? Ik zoek een chip om te schakelen tussen twee stereo uitgangen. De chip moet zo min mogelijk invloed hebben op het audiosignaal en soldeerbaar zijn met de hand (voorkeur voor SOIC).
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hello payware.BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:52:
Farnell heeft Cadsoft (bekend van Eagle) verkocht aan Autodesk (bekend can autocad) https://blog.adafruit.com...ch-purchased-by-autodesk/
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 28-06-2016 22:46 ]
En als je dan een PSoC had gebruikt dan had je het probleem op kunnen lossen door in de pinmap de pinnen om te draaien...mux schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 17:44:
Argh... prachtige print ontworpen, geen communicatie. Het probleem?
TX en RX omgedraaid.![]()
Lijkt me nog niet zo'n slechte zaak aangezien ik bij alle producten van Autodesk een education license kan krijgenBladeSlayer1000 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:52:
Farnell heeft Cadsoft (bekend van Eagle) verkocht aan Autodesk (bekend can autocad) https://blog.adafruit.com...ch-purchased-by-autodesk/
Lekkere buck converter, ik zou juist in dit geval opzoek gaan naar een vervanger ervoor.LED-Maniak schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:44:
Iemand die de TPS62260 toepast? Is een buck converter.
Dat ding is ontzettend gevoelig. Als ik de layout + componentwaarde van de datasheet volg dan werkt hij prima, maar als je hem aanraakt wordt hij gloeiend heet en brand hij kapot.
Zelfde probleem als hier:
https://e2e.ti.com/suppor...lated_dcdc/f/196/t/121114
Farnell ligt er ook uit..
Klinkt misschien beetje stom, maar gewoon niet het feedback netwerk aanraken... Wat voor waarden gebruik je? Er stond namelijk ook iets over in die post. Als ik de datasheet er op na kijk komt het ook bekend voor.LED-Maniak schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:44:
Iemand die de TPS62260 toepast? Is een buck converter.
Dat ding is ontzettend gevoelig. Als ik de layout + componentwaarde van de datasheet volg dan werkt hij prima, maar als je hem aanraakt wordt hij gloeiend heet en brand hij kapot.
Zelfde probleem als hier:
https://e2e.ti.com/suppor...lated_dcdc/f/196/t/121114
Farnell ligt er ook uit..
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2016 13:43 ]
Conclusie; poef!LED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:42:
Niet aanraken is lastig bij deze print. Ik had 750k + 180k voor het feedback netwerk met 22pF cap. Dit al een factor 10 verlaagd zonder effect.
Zodra ik de cap aanraak gaat hij kapot. Staat in die post dat het komt door toegevoegde capaciteit.
Misschien dat ik het circuit maar even insmeer met epoxy zodra hij klaar is. Dan kan je het ook niet per ongeluk aanraken.
Ik wilde gewoon even voelen of hij warm werd.
infrarood temp gun:D
[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-06-2016 14:47 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Oke duidelijk. Dat soort empirische testen doe ik ook inderdaadLED-Maniak schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:42:
Niet aanraken is lastig bij deze print. Ik had 750k + 180k voor het feedback netwerk met 22pF cap. Dit al een factor 10 verlaagd zonder effect.
Zodra ik de cap aanraak gaat hij kapot. Staat in die post dat het komt door toegevoegde capaciteit.
Misschien dat ik het circuit maar even insmeer met epoxy zodra hij klaar is. Dan kan je het ook niet per ongeluk aanraken.
Ik wilde gewoon even voelen of hij warm werd.
[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 29-06-2016 18:17 ]
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 29-06-2016 20:42 ]
[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2016 20:44 ]
Jaaaaaaa!!!mux schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:04:
En dan nu de belangrijke vraag (voor mij): blijft Bestelbijfarnell.nl bestaan?
[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 29-06-2016 20:52 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Enneh... bestelbijfarnell oogt wel profi? Dacht het niet.wesleytjuh schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:51:
Hm, maar als ik het goed begrijp is dat gewoon een normale al langer bestaande elektronicazaak die een "bestelbijfarnell.nl" service erbij gekregen heeft? Kan nu niet echt zeggen dat ik het professioneel vind ogen.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Hmmm, lastig om dan wat anders te vinden dat als vervanging past. Al die chips met SOT23-5 pinout hebben 7Volt max. Zoals bijvoorbeeld de NCP1521B of LM3671. Al lijkt die laatste wat beter geschikt en kan ik een fixed versie pakken. Alleen dan vraag ik mij af of een ESP8266 wel lekker draait op 2.8Volt.Hans1990 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 18:14:
[...]
Oke duidelijk. Dat soort empirische testen doe ik ook inderdaadDaardoor merkte ik het ook op bij mijn prototype. Voor de rest geen probleem zolang je het kan vermijden en er van af weet.
75k & 18k klinkt niet vreselijk hoog meer. Ook al eens nog een factor 10 lager geprobeerd?
De 22pF cap heeft namelijk met name zin bij transient response of andere hoog-frequentie zaken.
Als ik zo de reactie daar verder lees, klinkt dit typisch als een POL converter. Die zet je bij 1 chip neer die pak en beet 200-400mA trekt, en een zeer beperkte voedingsbus heeft (enkel die chip of misschien wat randperiferie) met daarbij dus ook zeer beperkt aantal caps die capaciteit toe voegen.
22uF is nou niet echt bepaald veel, maar blijkbaar slikt de compensatie loop in die chip dat niet echt. Aangezien ze ook weinig vertellen over wat voor compensatie er gebruikt wordt of hoe de bode plot er uit ziet, meh.. klinkt als vervangingswaardig als je die capaciteit nodig hebt.
Dat betekent dus ook minimaal een extra dag levertijd!mcDavid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:19:
Dat Baas Assen verzendkosten rekent, maar afhalen gratis is, duid erop dat ze misschien daadwerkelijk als webshop werken. Wellicht zelfs met eigen voorraad, maar iig indiceert het dat ze de onderdelen zelf doorsturen ipv direct laten leveren.
Ik mag idd hopen dat hij daarvoor een licentie o.i.d. heeft anders kan hij nog wel een reactie van farnell verwachten denk ik.Dat'ie de logo's van Farnell/Element 14 voert duidt er wel op dat'ie daadwerkelijk een licentie of contract o.i.d. heeft met Farnell. Of hij voert die beeldmerken gewoon illegaal, kan natuurlijk ook. Ze linken ook niet door.
Levert bij Farnell een totaalprijs van €26,18 en bij Sinuss een totaalprijs van €41,79 op, met individuele prijsverschillen van producten tussen de 24% en 416,5%.2302881,100
1358094,100
2472275,4
1635738,5
1515678,20
2056828,2
2456966,2
1605564,2
2308707,2
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 29-06-2016 23:34 ]
wesleytjuh schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:51:
Hm, maar als ik het goed begrijp is dat gewoon een normale al langer bestaande elektronicazaak die een "bestelbijfarnell.nl" service erbij gekregen heeft? Kan nu niet echt zeggen dat ik het professioneel vind ogen.
mcDavid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:55:
Lijkt erop dat het gewoon een bestelbijfarnell-achtige constructie is inderdaad: http://www.baasassen.nl/
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2016 00:20 ]

[ Voor 25% gewijzigd door mux op 30-06-2016 12:06 ]
[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 30-06-2016 19:57 ]
Ja maar dat is kijken op plaatjes zoiets zou toch ook in de datasheet moeten staan? Per output bedoel je dus maximaal 10 mA?memphis schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:56:
Als je gewoon even googled op plaatjes/schema's van dit IC zie je idd dat er per segment een weerstand nodig is. En inderdaad mag de stroom per segment niet meer dan 10mA zijn
Ahaa okee, jaa had ook deze gevonden: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4543B.pdf maar ik dacht die kan weer andere specificaties hebben.LED-Maniak schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:58:
Volgens mij is de DC input current dat als je een te hoge spanning levert, hij via de clamp diodes op de input maximaal 10mA mag sinken voor hij kapot gaat.
---
Er zijn overigens betere datasheets hoor: https://www.engineering.u...I/pdfs/00/51/DS005128.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door joelluijmes op 30-06-2016 21:06 ]
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 30-06-2016 20:11 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 30-06-2016 20:47 ]
Ongeveer ja, het betekent dat de fabrikant absoluut niet kan garanderen dat de chip heel blijft als je dat doet.joelluijmes schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:34:
Betekend dit dat de input stuk gaat als je deze met meer dan 10 mA stuurt? (Dat komt niet zo gauw voor lijkt mij eigenlijk?)

KiCad. Gratis, opensource en behoorlijk vlot.ThaHandy schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 02:14:
Iemand die een PCB teken programma (geen schema) kent die alleen werkt met basic componenten?
oa. circuitmaker / eagle hebben een idiote grote database aan componenten(voor elk type/merk een), terwijl ik aan standaard formaten genoeg heb.
Bijv. DIL 4-32pins. SOIC 4-18pins (wide/small), SOT, standaard transistor/weerstand en wat SMD formaten.
Sprint LayoutThaHandy schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 02:14:
Iemand die een PCB teken programma (geen schema) kent die alleen werkt met basic componenten?
Verwijderd
? waarom
WAUWbase_ schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:29:
Ik heb het idee dat KiCad behoorlijke vooruitgang boekt, https://home.cern/about/u...tware-gets-cern-treatment zal wellicht bijgedragen hebben, ik ga hem toch maar weer eens installeren
ik heb altijd grote projecten in Sprint layout getekent hoor, nix mis mee.ThaHandy schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:25:
[...]
? waarom?
ziet er ander lekker simpel uitBen nu de demo aan het proberen
ik kan gewoon via een speciaal contract van me werkgever continu bestellingen plaatsen bij rs farnell mouser en digikey.mux schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:18:
Ik heb een random selectie van 31 bestelbijfarnell.nl-orders afgezet tegen Sinuss-winkelmandjes (via m'n prijsvergelijker). Dit is het resultaat:
Het lijkt erop dat Sinuss op een gemiddelde nettomarge van bijna exact 50% probeert aan te houden (het geometrisch gemiddelde van deze 31 orders is 50.37%). Orders nèt boven de 40 euro en Raspberry Pi-producten zijn relatief goedkoop en zorgen voor de laagste marges (zie bijv. de perfecte Sinuss-order: Raspberry pi audio card bij farnell vs. Sinuss). Aan de andere kant zijn er sommige producten die 2 of 3x zo duur zijn bij Sinuss, en er lijkt geen echt patroon te zitten hierin.
Dus helaas; ik had gehoopt dat ze (zoals de meeste webwinkels) een duidelijk opslagpatroon hadden, zodat je kunt zeggen als algemene regel dat 'een order onder X euro is goedkoper bij Sinuss' of wat dan ook.
Gaaf! Hoe kom je eraan?azziplekkus schreef op zondag 03 juli 2016 @ 20:22:
Heb me vandaag met dit bezig gehouden:
[video]
Een flipdot uit een bus!
Het plan was om via RS485 enkele dots aan te sturen, en zo de sturing te reverse engineeren om er een custom interface voor te maken. Maar helaas... de RS485 heb ik niet werkend gekregen.
Gelukkig zat er een testknop op de interface PCB, die deze debuglus startte. Dus het reverse engineeren met een logic analyzer zou alsnog moeten lukken
Bl44t
Ik heb voor m'n bachelorproef software geschreven dat op de boordcomputers van de bussen en trams van De Lijn gaat draaien. Naast onze testbus stond een identieke bus die er uit zag of ze klaar was voor de sloop. Ik heb dan gevraagd aan de verantwoordelijke of we die bus niet mochten strippen en alle interessante elektronica er uit mochten halen. En zo geschiedde: de bus werd enkele tientallen kilo's lichter aan elektronica en andere interessante hebbedingetjes
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq