Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Wat LED-Maniak al zegt. Meer dan een breakout boardje met usb (moet je er nog wel firmware voor een virtuele usb port opzetten) en een 78L05 voeding. (voeding voor als je de VIN gebruikt). Is het niet :P

[ Voor 19% gewijzigd door CrashOverDrive op 11-04-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
CrashOverDrive schreef op maandag 11 april 2016 @ 08:03:
moet je er nog wel firmware voor een virtuele usb port opzetten
Kan je dat uitleggen?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
Gelet op de componenten (in zover ik dat kan zien op die mini resolutie) is dat board gebasseerd op dit van V-USB. Dus dan lijkt het me aanneembaar dat hij bedoeld is om te draaien met V-USB :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Let wel; V-USB werkt níet goed samen met een hoop modernere USB host controllers en hub controllers, vanwege striktere timing. Het is in het algemeen niet meer aan te raden om dat te gebruiken voor nieuwe ontwerpen, als je een AVR op USB wilt aansluiten kun je beter kijken naar de USB-enabled AVR MEGA of AVR XMEGA chips (bijv. atmega8u2)

(ik heb de laatste 2 jaar een stuk of... 20-30 USB-powered projecten gedaan, en in het begin eindeloos zitten klooien met V-USB op een attiny26. Uiteindelijk erachter gekomen dat het probleem niet in mijn code zat, maar in de TUSB8xxx en Intel H81 chipsets)

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 11-04-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Goed dat je het zegt, ik had een password projecje op basis van een ATtiny gevonden wat ik nog wilde bouwen voor onze prepruimte en uiteraard voor mij en mijn collega's vanwege dagelijks gegenereerde wachtwoorden die onmogelijk te onthouden zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb de loodaccu van mijn auto leeg gedraaid met de startmotor. Nu heb ik hem twee dagen aan een lader gehangen en losgekoppeld. Na het laden meet ik een spanning van 13.3Volt over de accupolen. Dit zakt langzaam in en zit een dag later op 12.8Volt.

Is dat normaal? Of loopt mijn accu leeg?

Gemeten zonder belasting.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Diep ontladen van loodzuur accu's, al helemaal bij autoaccu's, geeft permanente schade. Hij is misschien nog wel bruikbaar, maar echt gezond is hij niet. Loodzuur wil je liever niet onder de 12V hebben. 10,5V onder belasting is echt de max.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
13,3V net na het laden is wat aan de lage kant. Als hij vol zit zou je 13,8V moeten meten.

Dat hij na het loskoppelen van de lader terugzakt naar 12,8V is normaal, dat zal wellicht nog ietsje verder zakken.

Zou me er verder niet zo'n zorgen om maken, leegstarten is uiteraard niet goed, maar met dank aan een lek in de dieselleiding waardoor er heel af en toe een luchtbel in kwam heb ik dat toch zeker 30 keer gedaan. Met dezelfde accu. Start nu alweer 2 jaar prima, nog steeds met dezelfde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:08
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:13:
Ik heb de loodaccu van mijn auto leeg gedraaid met de startmotor. Nu heb ik hem twee dagen aan een lader gehangen en losgekoppeld. Na het laden meet ik een spanning van 13.3Volt over de accupolen. Dit zakt langzaam in en zit een dag later op 12.8Volt.

Is dat normaal? Of loopt mijn accu leeg?

Gemeten zonder belasting.
Terugzakken naar 12.8V is normaal :). Verder wat Lutkeveld zegt, niet te vaak doen. Nu is het wel zo dat een auto vrij snel niet meer start bij een wat legere accu, de spanning hoeft daar niet eens enorm laag voor te zijn, met stromen van 100A+ gaat het snel natuurlijk :P.

Overigens wil je ook niet langer dan 10 seconden achter elkaar starten. Dan riskeer je het verbranden van je starter. Zeker één minuut pauze houden tussen het proberen te starten als je dat wilt voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door wesleytjuh op 12-04-2016 16:02 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je kunt pas zeggen of de accu in slechte staat is na diepontlading onder (zware) belasting.

Normaal werkt je loodaccu doordat de lood- en loodoxide-elektroden sulfaationen opnemen uit de zwavelzuuroplossing. Bij diepontladen nemen vervolgreacties plaats die loodhydride en andere stoffen op de elektroden afzetten, welke de elektroden (gedeeltelijk) passiveren. Dit zorgt er dus voor dat er (veel) minder reactie-oppervlak is om ionen uit te wisselen, en dus dat je batterij minder stroom kan leveren.

De spanning zelf zegt niks. Het gaat om de interne weerstand en/of hoeveelheid stroom die de accu nog kan leveren. Een gezonde 12V startaccu kan 200A bij 9V leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hmm, dan zal ik het toch weer eens proberen.

De auto wilde met starten niet meer aan. Waarschijnlijk omdat ik 20 seconde heb gestart, 10 minuten 60km/uur gereden heb en daarna uitgezet. Daarna wilde hij dus niet meer..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Laatst online: 22:08
Gebruik je hem dan gewoon erg weinig? Een gezonde accu moet dat wel overleven, wellicht sowieso tijd om een nieuwe accu erin te zetten :P.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
wesleytjuh schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:43:
Gebruik je hem dan gewoon erg weinig? Een gezonde accu moet dat wel overleven, wellicht sowieso tijd om een nieuwe accu erin te zetten :P.
Ik heb geen idee hoe oud die accu is. Zit in een oldtimer. Die rijdt inderdaad niet elke week en heeft laatst drie maanden stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:44:
[...]

Ik heb geen idee hoe oud die accu is. Zit in een oldtimer. Die rijdt inderdaad niet elke week en heeft laatst drie maanden stil gestaan.
Oh gaaf, wat heb je? Ik heb een DeLorean...

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
RobV schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 18:05:
[...]

Oh gaaf, wat heb je? Ik heb een DeLorean...
Daar kan ik niet aan tippen!

Ik rij een Volvo Amazon uit '65 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 18:06:
[...]

Daar kan ik niet aan tippen!

Ik rij een Volvo Amazon uit '65 :)
Bij mij zit er gewoon een Volvo motor in hoor, 2.8lt PRV B28F. Amazon, awesome _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 12-04-2016 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

LED-Maniak schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:31:
Hmm, dan zal ik het toch weer eens proberen.

De auto wilde met starten niet meer aan. Waarschijnlijk omdat ik 20 seconde heb gestart, 10 minuten 60km/uur gereden heb en daarna uitgezet. Daarna wilde hij dus niet meer..
Ledje een pro tip, koop een druppel lader en hang die eraan, houd je accu in "top" vorm

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zo, Een tijdje geleden de stoute schoenen aangetrokken en een DS202 scope besteld. Ja, ik weet dat dit geen hitech ding is maar voor het even snelle meetwerk een leuk hebbedingetje. Gisteren is die aangekomen en even snel mee gespeeld, voor dat geld toch best wel een leuk dingetje met een hoop opties.

Helaas kwam ik erachter dat er maar 1 probe bij zit dus maar even een 2e bij besteld. Ook direct wat losse MCX kabbeltjes bij besteld zodat ik div. adapters kan maken om deze oa. makkelijk op een breadboard aan te sluiten want ook de ingebouwde functiegenerator is best handig voor mijn projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:29
Op de genoemde site van meanwell zie ik dat ze ook din-rail uitvoeringen hebben, ik heb in mijn meterkast een arduino in gebruik voor logging van o.a. gasmeter en zonnepanelen. Momenteel wordt deze gevoed door een telefoonoplader; is het een goed idee om deze te vervangen door zo'n din-rail omvormer?

Ik heb een nieuwe groepenkast liggen die binnenkort geplaatst gaat worden dus dat zou een mooi moment zijn om gelijk die voeding aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik heb hier een kapotte led driver uit een zaklamp waarvan een tantalum condensator kapot is gegaan.(klik)
Hier stond, na wat navraag, de code '226D-61831' op.
Wat verdere zoekwerk zegt mij dit een 22 microfarad tantalum condensator is.
Kan ik deze vervangen voor de volgende tantalum condensator,klik?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ArwinV schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:14:
[...]

Op de genoemde site van meanwell zie ik dat ze ook din-rail uitvoeringen hebben, ik heb in mijn meterkast een arduino in gebruik voor logging van o.a. gasmeter en zonnepanelen. Momenteel wordt deze gevoed door een telefoonoplader; is het een goed idee om deze te vervangen door zo'n din-rail omvormer?

Ik heb een nieuwe groepenkast liggen die binnenkort geplaatst gaat worden dus dat zou een mooi moment zijn om gelijk die voeding aan te pakken.
De din rails dat passen in een standaard kast zijn die van 15W, zonder je kast op te zaken :)
thijsco19 schreef op zondag 17 april 2016 @ 17:18:
Ik heb hier een kapotte led driver uit een zaklamp waarvan een tantalum condensator kapot is gegaan.(klik)
Hier stond, na wat navraag, de code '226D-61831' op.
Wat verdere zoekwerk zegt mij dit een 22 microfarad tantalum condensator is.
Kan ik deze vervangen voor de volgende tantalum condensator,klik?
Je weet niet op hoeveel spanning die moet werken, dus is nogal riskant

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 17-04-2016 22:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Damic schreef op zondag 17 april 2016 @ 22:29:
[...]

Je weet niet op hoeveel spanning die moet werken, dus is nogal riskant
De zaklamp werkt op 2 li-ion batterijen, dus 8.4V Max dacht ik?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
En aangezien de huidige uitgebrand is is het zeker niet onverstandig de spanning wat ruimer te nemen. Tantaaltjes branden al spectaculair af bij minder dan het dubbele van de opgegeven spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Kan die ook doorgebrand zijn doordat de uitgang van de driver kortgesloten was?
Heb namelijk het vermoeden dat de reflector de soldeerverbinding van de led kort gesloten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:14
LED-Maniak schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:44:
[...]

Ik ben toevallig een LoRa - The Things Network - loodaccu monitor aan het maken voor dat soort toepassingen ;)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje over een doorgefikte condensator in een oude naaimachine... Misschien dat iemand mij hier een eenduidig antwoord kan geven... :D

Ik wil een PME271M 0.22µF klasse X1 vervangen, maar weet niet goed of het verstandig is om een X2 te gebruiken. Deze zijn namelijk beter heb ik het idee, maar wat voor risico neem ik hier mee?

Sowieso is een goed alternatief voor deze condensator altijd welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

X-klasse is allemaal veilig om over lijnspanning te zetten, maar niet tussen aarde en lijnspanning (daarvoor moet je Y gebruiken). X1 en X2 zijn verschillende gradaties daarin, maar beide subklassen hebben dezelfde relevante eigenschappen om op 230VAC gebruikt te worden. X2 is niet persé beter dan X1 of omgekeerd, dat hangt af van vrij obscure eigenschappen. Voor een naaimachinemotor is dat niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05

ThaHandy

Discovery Channel

Iemand die weet of er überhaupt (8 poort) seriële server zijn op TTL niveau?

Ik vind genoeg seriële servers met RS232, maar geen op TTL niveau.
Om nou 8 losse LAN -> seriële TTL modules te nemen zit ik eigenlijk niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Ik heb ze nog nooit op TTL nivo gezien, RS232 standaard is nu eenmaal geen TTL, maar een max232 is er natuurlijk wel snel aangeknoopt? Sterker nog: als de print een beetje toegankelijk is kan je de TTL signalen meestal gewoon voor de max232 aftakken en de max232 eraf solderen. Seriele adaptertjes naar TTL nivo zijn er zat te vinden op ebay/in china. Je zal wel een 5V of 3.3V voeding nodig hebben aan de TTL kant, en de meeste hebben geen CTS/RTS aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

En nog een inloopbakje gemaakt. Het aluminium frame met de motorsteunen was al door iemand anders gemaakt die met idee ineens een compleet ander ontwerp ging opzetten. Een vriend heeft dit overgenomen met mijn toezegging dat ik het af zou maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.amcaracing.nl/Motorinloopbakje/Motorinloopbankje.jpg

Hier verder aan geknutselt met:
- lexaan bakje gemaakt
- de grote alu grondplaat voorzien van een sleuf zodat deze in een slede in het bakje geplaatst kan worden
- een passend dekseltje gemaakt.
- een bakje op de grondplaat voor de connector
- een sleufje in de grondplaat om de kabels van de heater netjes weg te werken.
- een andere motor want degene die er op zat was niet sterk genoeg.
- een andere adapter as
- een verstelbare open achterdeksel (wat ik ook op mijn bakje heb)
- RPM sensor beter gemonteerd.
- alles verder bekabeld

Video:

Hier was een nieuwe motor net een paar minuten bezig dus de zuiger liep nog heel zwaar door de cilinder maar duidelijk geen probleem voor de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Ben momenteel bezig om een kleine led strip controller te bouwen voor in mijn PC. Ik heb gekeken naar de soorten led strip controllers die er zijn, maar ze hebben allemaal niet de functies die ik er graag in zou willen hebben, of ze werken niet met de led strip die ik hier heb liggen.

Nu ben ik bezig met het bedenken van een mooi schema ervoor, en wat voor een processor ik er graag in zou willen hebben, en heb hiervoor gekozen voor een atmega328 mede omdat ik hiermee bekend ben, en er al een programma voor heb uit een vorig project.
Nu zit ik alleen te twijfelen of ik extra beveiliging in de VCC moet plaatsen zoals een isolation transformer, of dergelijke. Mijn idee hierachter is namelijk dat een onstabiele voeding niet mijn processor frituurt.

Wat is jullie mening om een isolation transformer te plaatsen tussen de VCC en voedingsaansluiting van de print?

[ Voor 69% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-04-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welke processor bedoel je met de gefrituurde? Je echte processor van je PC? Want die zie ik niet in hoe die op die manier gefrituurd kan worden. De Atmega? Tja voor een hobby projectje, wat maakt het uit als het gebeurd? Uiteraard moet het niet elke 3x dat je hem opstart gebeuren, maar als het al eens zou gebeuren na 2 jaar, dan flash je een nieuwe en duw je die erin.

Maar plan B: Enkel 12V pakken van je PC en een 7805 (of soortgelijke) gebruiken om je atmega328 te voeden. Een reden om geen isolation transformer te gebruiken is dat het niet werkt op DC ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Sissors schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:23:
Welke processor bedoel je met de gefrituurde? Je echte processor van je PC? Want die zie ik niet in hoe die op die manier gefrituurd kan worden. De Atmega? Tja voor een hobby projectje, wat maakt het uit als het gebeurd? Uiteraard moet het niet elke 3x dat je hem opstart gebeuren, maar als het al eens zou gebeuren na 2 jaar, dan flash je een nieuwe en duw je die erin.

Maar plan B: Enkel 12V pakken van je PC en een 7805 (of soortgelijke) gebruiken om je atmega328 te voeden. Een reden om geen isolation transformer te gebruiken is dat het niet werkt op DC ;).
Meer voor mijn atmega processor, de processor op mijn pc maak ik mij ook helemaal geen zorgen over.
De tweede optie die je aankaart is inderdaad ook een mooie oplossing, en goedkoop ook nog (niet dat de prijs momenteel wat uitmaakt).

Ik had er inderdaad ook helemaal niet over na gedacht dat een isolation transformer niet zou helpen met een DC voedingsspanning er moet tenslotte een wisselspanning op de transformator worden gezet om een magneetveld te kunnen ontwikkelen.. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-04-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zekering + afgestemde TVS voor je regelaar zetten als je echt super bang bent. Echter zie je dat soort circuits met name in automotive, waar je inderdaad echt niet weet wat er op je voedingsbus kan komen. In principe omgepoolde accu spanning tot +80VDC voor een seconde oid - maar bij veel oudere auto's zullen alle ECU's dan ook gefritureerd zijn.

Ik verwacht niet dat een goede PC voeding dergelijke spikes maakt dat het een 7805 er uit zal vliegen. Ruisig zullen die voedingen wel zijn, maar daar ga je denk ik geen last van hebben. Uiteindelijk is het de 7805 zijn doel om de 5V voedingsrail stabiel te houden. Welja, een regelaar kan altijd doorslaan, maar de momenten dat bij mij dat is overkomen is wanneer je een 1117 op 12V gebruikt en vervolgens zaken gaat hotpluggen (wat in bepaalde omstandigheden tot kortstondig +24VDC kan leiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dit weekend druk met de Intel Edison. Erg leuk bordje, met slechts 1 Watt dissipatie, en Arduino / node.js programmeerbaar.
In het kader van een Intel Hackathon kan ik ook wel wat page views & likes gebruiken op onze projectpagina op Instructables. We bouwen een plane tracker met LoRa, wat bv het terug vinden van gecrashte vliegtuigen veel makkelijker moet maken. http://m.instructables.com/id/BlueBox-Plane-Tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jongens help eens :)

Ik ben ooit ergens een site tegengekomen die CPU's ontleende onder de microscoop.
Daar kwamen toen hele mooie dingen naar boven: liefdesbrief in transistor formaat, chicago bulls logo op de die. Dat soort dingen. Ik kan het alleen niet meer terug vinden :( . Het kon ook wel eens hier op GoT geweest zijn, maar mijn zoek skills laten me in de steek :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Gebeurd bijna overal denk ik wel, zag het laatst ook bij TU Twente ICD talk: YouTube: Architectuur op Nanoschaal (in Dutch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoorde vandaag op de radio in de auto over 50 dollar gehoorapparaat, dacht al direct dat moet toch veel goedkoper kunnen. Heb de bron net even opgezocht, althans ik denk dat dit de bron is. Wellicht hebben meer mensen dit bericht gehoord, weet niet meer welke zender er opstond.

http://money.cnn.com/2016...hnan-cheaper-hearing-aid/

Wat ik zo zie zit er atmega en waarschijnlijk een amp om geluid te versterken op, LM384 of zo zou voldoende moeten zijn. Verder potenmeter, knopjes, en microfoontje uiteraard. Dat zou volgens mijn eerder 5 dollar moeten kosten en niet 50 dollar. Meer is er toch niet nodig?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:35:
Hoorde vandaag op de radio in de auto over 50 dollar gehoorapparaat, dacht al direct dat moet toch veel goedkoper kunnen. Heb de bron net even opgezocht, althans ik denk dat dit de bron is. Wellicht hebben meer mensen dit bericht gehoord, weet niet meer welke zender er opstond.

Wat ik zo zie zit er atmega en waarschijnlijk een amp om geluid te versterken op, LM384 of zo zou voldoende moeten zijn. Verder potenmeter, knopjes, en microfoontje uiteraard. Dat zou volgens mijn eerder 5 dollar moeten kosten en niet 50 dollar. Meer is er toch niet nodig?
Naast het idee dat er iemand beter mee kan horen, is er ook nog het aspect van draagcomfort en grofweg geld verdienen. En zolang het gaat om mickeymousegeld tussen de verzekeraars en de producenten zal daar weinig in gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hans1990 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:37:
Gebeurd bijna overal denk ik wel, zag het laatst ook bij TU Twente ICD talk: YouTube: Architectuur op Nanoschaal (in Dutch)
Ik wilde mijne posten, maar de eerste en laatste in het filmpje zijn van mij :P. Wist niet dat die waren gebruikt :).
mad_max234 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:35:

Gehoorapparaten zijn natuurlijk redelijke oplage, maar niet zo groot als veel andere consumentenproducten. En die R&D kosten moeten toch ook terugverdiend worden. En enkel een atmega ADC en de PWM als DAC gebruiken ofzo? Dat is wel heel gierig qua geluidskwaliteit. Of je moet de versterking compleet analoog doen, maar volgens mij is de overschakeling naar digitaal al een 15-20 jaar geleden ofzo begonnen, simpelweg kan je daar veel meer mee dan analoog. Tegenwoordig stoppen ze er ook nog bluetooth (LE) in.

Natuurlijk zullen ze er vast een gezonde winstmarge op hebben, maar 5 dollar lijkt me wel heel erg optimistisch. Kijk ook naar (telefoon) oordopjes, je bent zo 25 euro kwijt voor een beetje fatsoenlijk paar. En daar zit nog helemaal 0,0 aan elektronica in.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 26-04-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sissors schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:18:

Gehoorapparaten zijn natuurlijk redelijke oplage, maar niet zo groot als veel andere consumentenproducten. En die R&D kosten moeten toch ook terugverdiend worden. En enkel een atmega ADC en de PWM als DAC gebruiken ofzo? Dat is wel heel gierig qua geluidskwaliteit. Of je moet de versterking compleet analoog doen, maar volgens mij is de overschakeling naar digitaal al een 15-20 jaar geleden ofzo begonnen, simpelweg kan je daar veel meer mee dan analoog. Tegenwoordig stoppen ze er ook nog bluetooth (LE) in.

Natuurlijk zullen ze er vast een gezonde winstmarge op hebben, maar 5 dollar lijkt me wel heel erg optimistisch. Kijk ook naar (telefoon) oordopjes, je bent zo 25 euro kwijt voor een beetje fatsoenlijk paar. En daar zit nog helemaal 0,0 aan elektronica in.
Dat zou opgaan als het om bedrijf zou gaan, het is non-profit, winstmarge en terugverdien model is niet nodig, alleen kostendekkend. Ik reken grofweg de prijs wat het mij zou kosten als hobbyist bij oplagen van 10 a 25 stuks of zo, daar zit nog marge in. En moet natuurlijk wel aanvaardbaar klinken zodat het bruikbaar is voor de doelgroep, overigens heeft die doelgroep nu helemaal niks, dus het is al snel hele grote verbetering ook al is het niet laatste van het laatste en is het techniek van 15 a 20 jaar terug, er hoeven geen gouden kabels in die bij maanlicht gesmeden zijn. :D :+

Hij geeft voordeel van mensen die jaar inkomen hebben van +-616 dollar, in India, maar dat gaat ook op voor grote dele van Afrika en zelf sommige delen in Europa, zoals oude mensen in Moldavië met inkomen van <200 euro.

Ze rekenen nu 1.900 dollar voor gehoorapparaat, zelfs al stop je daar relatief dure soc in met wifi, ble, etc dan nog is die 1.900 euro niet te verklaren, je smartphone kost niet eens zoveel. Maar die dikke winsten en salarissen kunnen dat waarschijnlijk wel verklaren, althans daar gok ik op. :)

Edit/
Overigens gebruikt hij de atmega voor tonen(bleeps) om te kalibreren en zo.
Ik heb het idee dat je de link niet heb gelezen? :+
RobV schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:49:
[...]

Naast het idee dat er iemand beter mee kan horen, is er ook nog het aspect van draagcomfort en grofweg geld verdienen. En zolang het gaat om mickeymousegeld tussen de verzekeraars en de producenten zal daar weinig in gaan veranderen.
Natuurlijk, maar simpelste en goedkoopste versie zou gewoon kastje om je nek kunnen zijn met standaard oortjes van hoofdtelefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 26-04-2016 23:30 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:17:
[...]
Edit/
Overigens gebruikt hij de atmega voor tonen(bleeps) om te kalibreren en zo.
Ik heb het idee dat je de link niet heb gelezen? :+
Klopt, my bad :P.

Maar toch blijft 5 dollar wel extreem optimistisch voor mij. Vooral als je inderdaad kijkt wat een 'echte' kost. Een simpele basic versie kan een stuk goedkoper, maar 5 dollar?

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 27-04-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Daarbij zitten de kosten niet alleen in de onderdelen. Denk aan huur, loon, verzekering, gas & licht, marketing, accountant, verpakking, product testing, certificatie, vormgeving, website/media, verzendkosten. Allemaal dingen waar ze in China nog niet van gehoord hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik reken ook niet alleen de onderdelen, ik spreek van kostendekkend, dus ook arbeid, maar dat kan ook vrijwillig of zelf in land van bestemming gedaan worden met eventueel sponsoring of met ontwikkelingshulpgeld, levert daar ook banen op.

Bijv. Raspberry pi kost minder dan 5 dollar om te maken, is stuk complexer en die heeft zelf nog kleine winstmarge al is die verwaarloosbaar. Ik kan het al maken voor 5 dollar als hobbyist, gooi er een dollar bij voor behuizing en je bent klaar.

Edit/
Ik ben ook niet de moeilijkste, laten we het 100% verhogen naar 10 dollar, dat is nog steeds 5 keer minder dan hij zelfs beraamd. En dikke 190 keer minder dan de commerciële nu kosten. :D

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 27-04-2016 14:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:44
Voor een versterker heb ik 2sa1111q transistors nodig, is er een site bekend waar men vervangers kan vinden voor nauwelijks te vinden oude transistors.

Via google word ik niet heel veel wijzer en vooral de suffix laten veel ebay verkopers achterwege wat, volgens mij, in versterkers best wel een punt is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Razkin schreef op woensdag 27 april 2016 @ 14:44:
Voor een versterker heb ik 2sa1111q transistors nodig, is er een site bekend waar men vervangers kan vinden voor nauwelijks te vinden oude transistors.

Via google word ik niet heel veel wijzer en vooral de suffix laten veel ebay verkopers achterwege wat, volgens mij, in versterkers best wel een punt is.
Hij staat in dit lijstje met equivalenten;

<.> 1239-7774 = 2SA1111Q = 2SA1112Q = 2SA1125Q = 2SA1304(OEC.1) = 2SA957 = 2SB546A = 2SB546M = 2SB719C = 2SB861-02 = 2SB861C = 2SB940A-P = 2SB940AQ = 32149-201-450 = 57A206-14 = A1111 TRANS = A1111S TRANS = A1112R TRANS = A1125R TRANS = A816-O TRANS = B719B TRANS = B861 TRANS = B940 TRANS = B940P = ECG398 = NTE398 = VS2SA968Y//-1 = (PNP Si Transistor, TV Vertical Deflection/AF Amp)

NTE geeft ook een equivalent, maar deze is hier slecht verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik ben er van overtuigd dat ja 1900 dollar kan goedkoper; maar of het totaal rip-off is weet ik nog zo niet.

Een hearing aid op amerikaanse markt zal waarschijnlijk ook in een vrij welvarend land worden ontworpen. In o.a. europa en US hebben zelfs consumenten medische hulpmiddelen typekeuringen nodig zoals uiteraard CE/FCC, maar ook keuring als 'medical device' (class I) waardoor het bedrijf ook automatisch ISO9001 en ISO13485 keuringen moet dragen. Ik betwijfel of iets van chinese komaf dat altijd heeft.

Plak daar het typische medische business model op (want hoewel deel van de politiek niet wil dat er aan medische apparaten wordt verdiend - dat wordt het zekers te weten, of anders verwoord: "winsten worden teruggeinvesteerd in de medische industrie"). En zodoende kom je wss op een prijs van 1900$. Ze zeggen niet of in die prijs ook het aanmeten van het gehoorapparaat wordt inbegrepen - dwz dat een audicien het apparaat afstelt aan de beperking van de patient; lijkt mij dat ze niet elk gehoor apparaat op dezelfde amplification instellen als je dat niet nodig hebt (immers verkort dat de draagduur per dag).

Ik gok ook dat je gelijk hebt dat de BOM cost niet meer dan 100$ gaat zijn, totdat je dus bij al die overhead aan komt.
Het nieuws artikel spreekt over 60$ voor zijn prototype.. en ongetwijfeld kan dat goedkoper als ik het zo zie (zeker als je strikt bij gehoorapparaat blijft). OTOH, past het al in een oorschelp? Hoelang gaan ze op 1 accu lading mee? Wat is de geluidskwaliteit (zoals gezegd, je wilt niet 40dB amplification op een 10-bit audio sampler toepassen), enz.
Maar 10$? Not sure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hans1990 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:51:
Ik ben er van overtuigd dat ja 1900 dollar kan goedkoper; maar of het totaal rip-off is weet ik nog zo niet.

Een hearing aid op amerikaanse markt zal waarschijnlijk ook in een vrij welvarend land worden ontworpen. In o.a. europa en US hebben zelfs consumenten medische hulpmiddelen typekeuringen nodig zoals uiteraard CE/FCC, maar ook keuring als 'medical device' (class I) waardoor het bedrijf ook automatisch ISO9001 en ISO13485 keuringen moet dragen. Ik betwijfel of iets van chinese komaf dat altijd heeft.

Plak daar het typische medische business model op (want hoewel deel van de politiek niet wil dat er aan medische apparaten wordt verdiend - dat wordt het zekers te weten, of anders verwoord: "winsten worden teruggeinvesteerd in de medische industrie"). En zodoende kom je wss op een prijs van 1900$. Ze zeggen niet of in die prijs ook het aanmeten van het gehoorapparaat wordt inbegrepen - dwz dat een audicien het apparaat afstelt aan de beperking van de patient; lijkt mij dat ze niet elk gehoor apparaat op dezelfde amplification instellen als je dat niet nodig hebt (immers verkort dat de draagduur per dag).

Ik gok ook dat je gelijk hebt dat de BOM cost niet meer dan 100$ gaat zijn, totdat je dus bij al die overhead aan komt.
Het nieuws artikel spreekt over 60$ voor zijn prototype.. en ongetwijfeld kan dat goedkoper als ik het zo zie (zeker als je strikt bij gehoorapparaat blijft). OTOH, past het al in een oorschelp? Hoelang gaan ze op 1 accu lading mee? Wat is de geluidskwaliteit (zoals gezegd, je wilt niet 40dB amplification op een 10-bit audio sampler toepassen), enz.
Maar 10$? Not sure..
Heb net paar teardowns opgezocht en ik weet het zeker dat die $1.900 een rip off is, geen enkele twijfel over, kan allemaal veel goedkoper, maar niet met dikke winsten en gouden handdrukken.

Voor het goedkoopste model die je gewoon om je nek hangt en oortje gebruiken van koptelefoon is $10 dollar meer dan redelijk, die zou je dan kunnen gebruiken bij het winkelen of als je gesprekken hebt. Is dan bedoeld voor de groep die nu helemaal niks heeft en er ook nooit 'één zou kunnen betalen, zelf niet als die $100 zou kosten, laat staan $1.900.

De meeste "welvarend landen" zijn melkkoe geworden van grote bedrijven, onze verzorgingsstaat word er door kapot(is al min of meer) gemaakt als we niet oppassen, die 10% extra vergrijzing is echt niet de rede, maar onder andere de steeds duurdere nieuwe medicijnen en apparaten die niet eens aantoonbaar beter hoeven te zijn dan het vorige hebben de kosten gigantische doen stijgen, bedrijven als Philips spitsen zich niet voor niks alleen nog maar op de medische tak, daar kunnen ze hoge marge vragen en krijgen omdat men het toch wel betaald in de meeste gevallen. En R&D word soms al door de burgers (mee)betaald, ze doen vaak heel erg zielig over de kosten om het te ontwikkelen maar soms krijgen ze sponsoring en hulp van fondsen en overheden(belastinggeld), en daarna gaan ze vaak jaren stilzitten om het uit te melken. Apple en Google verbleken tegenover de marges die hier word gevangen. 1.900 euro voor hoorapparaatje is gewoon rip off en laat pijnlijk zien wat er mis is met ons systeem dat we dit normaal zijn normaal vinden. Dat er luxe versie te koop zijn prima, maar basis versie zou degelijk en betaalbaar moeten zijn en juist op kosten innoveren en niet direct op de alle laatste trends en techniek, mag gerust van paar jaar daarvoor zijn.

Ik ben niet tegen winst, elke bedrijf moet winst maken, maar wij moeten ons ook niet als lamme schapen ons laten uitmelken en alles maar voor lief nemen. Ik ben vooral tegen het remmen van kosten innovatie, kosten voor zorg zou helemaal niet zo hoog hoeven zijn als we kosten innovaties eens voorop zouden stellen, dus na redelijk terugverdientijd zouden juiste allemaal erop moeten storten om het zo goedkoop mogelijk te maken.

PS
Voor het onderzoek en het aanmeten reken ze 400 a 500 dollar, 1.900 dollar is puur het apparaatje.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Als je denkt dat het veel goedkoper kan zie ik daar een leuke potentiele markt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:23:
Als je denkt dat het veel goedkoper kan zie ik daar een leuke potentiele markt? ;)
Zeker alleen de hobby gehoorapparaten van kees op hoek zullen niet worden vergoed door een zorgmaatschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:49:
[...]

Zeker alleen de hobby gehoorapparaten van kees op hoek zullen niet worden vergoed door een zorgmaatschap.
Er lopen twee discussies door elkaar, waar ik het over had heeft niks met zorgverzekeraars in NL te maken, dat werd er bijgehaald doordat de link niet was gelezen, die $5 waar ik het in eerste instantie over had was voor ontwikkelingslanden en als minimaal hulpmiddel, daar vergoed de zorgverzekeraars nu ook al niks voor.

Imo is hier in NL de overheid aan zet, die verplichten ons zorgverzekering en hun zijn dus verantwoordelijk voor dat ons geld het beste word besteed en met ons belang voorop en niet die van bedrijven of verzekeraars.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De overheid heeft totaal geen besef van wat goedkoop is. Er wordt door de overheid te makkelijk met geld gesmeten zonder echt te kijken of het goedkoper kan. Als de overheid voor zichzelf met de gedachtengang en huishoudboekje van een steuntrekker aan de slag zou gaan zou dat ineens miljarden kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zullen we het weer over EL gaan hebben? Ik heb al genoeg ellende meegemaakt over zorgverzekeraars, politiek en geldversplilling. T'is altijd wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:55:
Zullen we het weer over EL gaan hebben? Ik heb al genoeg ellende meegemaakt over zorgverzekeraars, politiek en geldversplilling. T'is altijd wat.
Hoezo gaan hebben? We hebben het al over EL, dit is gewoon even postje tussendoor die gerelateerd was aan de EL discussie. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:54:
[...]

Hoezo gaan hebben? We hebben het al over EL, dit is gewoon even postje tussendoor die gerelateerd was aan de EL discussie. :)
Ik heb net weer een paar uur energie verspilt aan kastje-naar-muur tussen UWV en HR over mijn WIA, dus over kostenverspilling in de zorg wil ik het liever eventjes niets hebben :'(

Zodoende vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het labelen van bedrading. Ik had een kikkevetgaafstoere brother PT-E550 gevonden die kon printen op 6mm krimpkous, maar helaas zijn mijn draadjes te dun. de krimpkous is 3:1 en dan kom je op 2mm. Ik vond op internet een K-Sun Pearlabel 270 die tot 1/8" krimpkous gaat (3.17mm) maar dat merk is onbekend buiten de VS. 8)7. Ook DYMO Rhyno gaat niet onder de 6mm. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dit is de eerste keer dat ik hoor over dingen die direct op krimpkous kunnen printen...

Ik plak altijd standaard vinyl dymo labeltang-labeltjes om een draadje heen. Ziet er niet zo mooi uit, maar ik overleef het wel...

Nu wil ik ook zo'n printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mux schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:18:
Dit is de eerste keer dat ik hoor over dingen die direct op krimpkous kunnen printen...

Ik plak altijd standaard vinyl dymo labeltang-labeltjes om een draadje heen. Ziet er niet zo mooi uit, maar ik overleef het wel...

Nu wil ik ook zo'n printer!
De 'lettertang' was al aanwezig bij #revspace, dus dat scheelde mij gelukkig de >€80 euro voor de aanschaf van de tang. Helaas heb ik wel de kosten van de €30 voor de cassettes moeten maken, terwijl ik er eigenlijk (nog) niets mee kan. De 9mm krimpkous heb ik gedoneerd aan de hackerspace, de 6mm houd ik nog eventjes op zak zodat ik eventueel krimpkous-op-krimpkous kan doen voor sommige draadjes. Blijft een halve oplossing.

* RobV krijgt het idee om een inktjetprinter om te bouwen om DIRECT op de draad te printen. Meh, teveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Beetje dom en laat maar dacht laat ik eens kijken of ik prijzen in India kan vinden, ze beginnen bij 399 Rs. dat zou 5.30 euro moeten zijn. Daar zal dus iets van versterkertje inzitten en niet veel meer dan dat, wellicht ASIC die wat taken uitvoert voor het kalibreren of zo, maar kan ook zomaar zijn dat het volledig analoog is met potmetertje.

http://www.flipkart.com/b...ds/pr?sid=t06,nyl,bvv,v1m

Ik vond het eigenlijk al beetje raar dat er niks beschikbaar zou zijn, CNN en die gast hebben hun huiswerk niet gedaan. :D

Ik zat aan zoiets te denken, maar ook dat bestaat al. :D
Afbeeldingslocatie: http://img6a.flixcart.com/image/hearing-aid/h/f/k/professional-pocket-sound-amplifier-f-16-emob-in-the-ear-400x400-imaefkyvambtnfra.jpeg

-Andere hobby- -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

RobV schreef op donderdag 28 april 2016 @ 19:48:
[...]

* RobV krijgt het idee om een inktjetprinter om te bouwen om DIRECT op de draad te printen. Meh, teveel werk.
Sprite_tm (zie ik helaas niet meer op GoT :? ) heeft een simpel handprintertje:
http://spritesmods.com/?art=inker&page=4
Hoewel niet heel netjes voor kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Is zo'n 80 dollar laser grafeerder niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
memphis schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:58:
Is zo'n 80 dollar laser grafeerder niets?
Vertel! Vertel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mr_gadget schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:29:
[...]

Sprite_tm (zie ik helaas niet meer op GoT :? ) heeft een simpel handprintertje:
http://spritesmods.com/?art=inker&page=4
Hoewel niet heel netjes voor kabels ;)
Ben er nog steeds wel hoor :) Heb alleen wat minder tijd nu ik in Shanghai werk: 5 dagen per week werken aan software voor de nieuwe chip (en soms de HW-devs schoppen als iets stuk is en/of beter gedaan kan worden) plus Chinees leren plus projectjes doen plus vriendin etc gaat me alleen niet in de kouwe kleren zitten, vandaar dat ik wat minder post. Zal als ik thuis ben mijn huidige project eens posten, gaan jullie vast leuk vinden :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
denk niet dat het echt nodig is nieuw topic hiervoor te openen, maar ik probeer het hier maar even bij de electrotechneuten. fabstar81 in "Zonneboilers, dit is de plek"

in het kort komt het erop neer dat ik op mijn remeha ketel waarop 1 aansluiting zit om een sensor uit te lezen, 2 sensors wil aansluiten die ik NIET gelijktijdig wil uitlezen.

dus ik wil kiezen/bepalen op welk moment de ketel 1 van de 2 sensors uitleest.

qua hardware:
2 identieke remeha sensors van de zonneboiler aansluitset
Afbeeldingslocatie: https://f75385fcc7eeca1458c9-6436f6acec3cfa5cfc408e6b71f7ba3b.ssl.cf3.rackcdn.com/Zonneboiler%20ombouwset%20Intergas%20HRE%20en%20HR%20090347%20afb%201.png
ziet er ongeveer uit als bovenstaande afbeelding. 2 draadjes met een connector aan de ene kant, 2 losse draadjes aan de andere kant (voor in de ketel).
ETH8020 relais board. Hopelijk kan ik hier wat mee?
Afbeeldingslocatie: http://www.robot-electronics.co.uk/images/eth8020c-400.png
is het uberhaupt mogelijk?

het relais board kan ik op afstand besturen en kan ik dus (als mogelijk) kiezen of hij de ene keer sensor a wilt doorgeven aan de ketel, andere keer sensor b.

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 29-04-2016 09:30 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Cool, we hebben een lasercutter op de space, ik ga eens wat experimenteren. Het moeilijkste lijkt me om de draadjes op de plaats te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
mad_max234 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 22:19:
[...]

Beetje dom en laat maar dacht laat ik eens kijken of ik prijzen in India kan vinden, ze beginnen bij 399 Rs. dat zou 5.30 euro moeten zijn. Daar zal dus iets van versterkertje inzitten en niet veel meer dan dat, wellicht ASIC die wat taken uitvoert voor het kalibreren of zo, maar kan ook zomaar zijn dat het volledig analoog is met potmetertje.

http://www.flipkart.com/b...ds/pr?sid=t06,nyl,bvv,v1m

Ik vond het eigenlijk al beetje raar dat er niks beschikbaar zou zijn, CNN en die gast hebben hun huiswerk niet gedaan. :D

Ik zat aan zoiets te denken, maar ook dat bestaat al. :D
[afbeelding]
Volgens mij denk je al te moeilijk met een ASIC. D'r zit gewoon een potmeter op waarmee je het harder/zachter kan zetten.
En wss een simpele mic + headphone amp tot +40dB (zou een simpele opamp kunnen zijn, immers heb je voor 100x versterking niet honderden kHz bandbreedte nodig - een GBW van 1MHz @ 100x kan al genoeg zijn). Ik zou wel eens willen weten hoeveel ruis zoiets produceert.. hoewel dat misschien niet uitmaakt omdat de doelgroep dat toch niet meer hoort. :'(

Oke .. het bestaat dus. Ik ben het ook deels eens met je vorige post. Je hebt 2 extremen; dit waarbij het 10$ mag kosten, en ander dat het om en nabij 2.5k$ kost om zoiets aangemeten te krijgen. Kunnen beide hetzelfde? Wss niet. Misschien kan die van 2.5k$ wel enkele hoge frequenties versterken, omdat niet elke gehoorbeperking hetzelfde is.

Dan blifjt 1900$ wel erg duur.., maar ik wilde in mijn post aangeven dat een sell price = BOM Cost x 3 m.i. niet op gaat in de medische industrie vanwege de bureaucratie. Als zo'n "1st world" gehoorapparaat 50$ BOM heeft, hoeveel mag het dan kosten? 150$? 250$? 500$? Dan wordt 500$ voor aanmeten weer erg duur.

Die bureaucratie is vast door iemand opgelegd. Tenzij de industrie zelf heeft gezegd: kom we gaan standaarden en regels vastleggen zodat we onszelf heel veel papier werk geven en daardoor de prijs nog een keer x3 kunnen doen. Wie weet.. het helpt wel om de markt zodanig complex en hoogeisend te maken dat je sommige concurrenten van zelf uit de weg ruimt, omdat ze hun certificatie niet op orde krijgen. Ergens ben ik ook blij om. Ik zou niet erg blij worden van onveilige medische apparatuur uit china (bvb waar verplichte isolatie standaarden vermeden worden).

Ik denk dat het lastige van medische wereld is dat je iedereen de beste zorg & behandeltechnieken wil geven, en niemand te kort wil doen. Het is een taboe om te zeggen "we gaan uw deze behandeling niet geven omdat het te duur is". Dat is pas van de laatste jaren, wss omdat ze weten niet veel te kunnen doen aan de medische multinationals die vragen wat ze willen. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat zoiets niet pluis is.

Maar voordat RobV het niet meer trekt over dit onderwerp, laten we het hier maar bij laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
En dan ben je de hele ochtend bezig met de ICT afdeling van je stagebedrijf om Nextion Editor op je lokale PC te krijgen :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ben bezig met een nieuw project. Mijn vorige was redelijk serieus (had een nut en moest er goed uitzien enzo) en op mijn werk is alles ook al veel te serieus (dichtbij de tapeout van de nieuwe chip dus veel valideren v/d hardware en aanpassen van het OS) dus ik bedacht me dat ik nu misschien wel eens een loos low-cost, high-risk, low-gains projectje kan doen:

• Low-gain: Het uiteindelijke doel is een :LED te laten knipperen met een microprocessor. Niet echt het moeilijkste doel ooit.
• Low-cost: Ik heb de chip hier in China op de kop getikt een tientje per vijf, en ik weet zeker dat je er goedkoper aan kan komen. Naast deze chip ben ik van plan een minimaal aantal andere onderdelen te gebruiken en zelfs geen PCB te maken: omdat dit een loos project is ga ik dit met draad aanelkaarknopen. Moet kunnen, zeker als ik alleen een LED wil laten knipperen.
• High-risk: Dat zit 'em in het type chip wat ik wil ga gebruiken. Dit is het stapeltje wat ik gekocht heb, misschien herken je ze:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0077.JPG
spoiler:
Dit is een stapeltje Pentium 3 1GHz processors. Ik zou in ieder geval genoeg CPU-power moeten hebben voor dat knipperende ledje.

Nja, dat ding moet natuurlijk wel spanning e.d. krijgen, en daarvoor moet er gesoldeerd worden. De pinnetjes aan de onderkant zijn echter ook op de CPU gesoldeerd en als ik daar weer draden aan wil knopen desoldeer ik dat. Dus weg met de pinnetjes! Een minuutje prutsen met het hot-air-station en de PGA-behuizing is ineens een SPGA (Solder Pad Grid Array) geworden.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0082.JPG

Dan moet je de voedingsspanning aanleggen. Leuk, ware het niet dat ongeveer 150 van de 370 pinnetjes voedingspinnetjes zijn. Pffff, wat een werk...
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0084.JPG

Ik heb het halverwege opgegeven en besloten om te kijken of het ding het nog doet. Alle voedingspinnetjes zouden namelijk eigenlijk intern al aan elkaar moeten hangen, dus mijn idee was dat 'ie het met de helft ook wel af zou kunnen. Dat leek te kloppen: het beestje trok idle vrolijk 1.5A @ 1.5V. Hoe komen we erachter of het ding het na deze mishandeling het nog doet? Nou, je gooit er een klok op. Eigenlijk moet je het ding voeden met een 133MHz busfrequentie. 100MHz is ook nog acceptabel, maar volgens de documentatie is 66MHz al buiten de specs. Nja, ik heb natuurlijk geen 100MHz oscillator liggen... maar wel een ESP8266-module of wat, en daar kan je 26MHz oid uit laten komen!
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0085.JPG
Nja, naar het aansluiten sprong het stroomgebruik ineens omhoog naar 2.5A, wat een indicatie was dat er intern inderdaad iets is gaan leven!

Hmm, hoorde een P3 niet een heatsink te hebben? Misschien maar eens eropzetten...
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0086.JPG

Maar hoe komen we er nu achter of dat daadwerkelijk zo is? Nou, de documentatie erover is niet extreem aanwezig, maar deze processor heeft een JTAG-aansluiting. Ik kan allicht eens kijken wat die doet.
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc17/tmb-IMG_0087.JPG

En ik heb er geen foto van geschoten, maar dat lijkt te werken: OpenOCD geeft aan een onbekende chip van de maker Intel gevonden te hebben. Hij doet het nog!

Nja, nu het volgende probleem: hoe krijgen we d'r een knipperend ledje uit? Ik heb geen data- of adresbus waar ik meteen iets aan kan hangen: de P3 heeft alleen een Front-Side Bus die normaliter met de north bridge zou moeten praten. Daar gaan transacties over heen en weer, da's allemaal heel eng, maar misschien kan ik 't decoden met een CPLD of FPGA ofzo. Misschien kan ik ook de JTAG-poort reverse engineeren en daarmee een programma in de cache gooien. Zitten we alleen nog met de LED-output... de CPU heeft een FPU-error-pin, misschien kan ik daar het LEDje aan knopen en 'em aanzetten door door nul te delen en uitzetten door die error te clearen... Nja, we zien wel. The quest for het knipperende LEDje continues!

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

_o-
:D Heerlijk :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
* RobV levert zijn karmabadge electronica in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heel interessant doen en uiteindelijk een knipperledje aansluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hans1990 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:47:
[...]

Volgens mij denk je al te moeilijk met een ASIC. D'r zit gewoon een potmeter op waarmee je het harder/zachter kan zetten.
En wss een simpele mic + headphone amp tot +40dB (zou een simpele opamp kunnen zijn, immers heb je voor 100x versterking niet honderden kHz bandbreedte nodig - een GBW van 1MHz @ 100x kan al genoeg zijn). Ik zou wel eens willen weten hoeveel ruis zoiets produceert.. hoewel dat misschien niet uitmaakt omdat de doelgroep dat toch niet meer hoort. :'(
Bij sommieg staan specs.
Equivalent Input Noise 30 dB

Om de ruis eruit te halen heb je niet zoveel nodig, stel ze gebruiken een opamp als versterker dan kost het maar elke passieve componenten meer om er een actief filter van te maken, met dual opamp en je kan al 2 pole actieve filter maken.
Oke .. het bestaat dus. Ik ben het ook deels eens met je vorige post. Je hebt 2 extremen; dit waarbij het 10$ mag kosten, en ander dat het om en nabij 2.5k$ kost om zoiets aangemeten te krijgen. Kunnen beide hetzelfde? Wss niet. Misschien kan die van 2.5k$ wel enkele hoge frequenties versterken, omdat niet elke gehoorbeperking hetzelfde is.
Dat had ik dus als eerste moeten checken of het al bestond. Ik ben niet tegen 2.5K kosten setje voor de mensen die het willen en kunnen betalen, en hoeven ook helemaal niet hetzelfde te kunnen, ik verwacht niet dat 5 euro kostend apparaatje hetzelfde kan als 2.5K. De keuzevrijheid zou ik wel prettig vinden.
Dan blifjt 1900$ wel erg duur.., maar ik wilde in mijn post aangeven dat een sell price = BOM Cost x 3 m.i. niet op gaat in de medische industrie vanwege de bureaucratie. Als zo'n "1st world" gehoorapparaat 50$ BOM heeft, hoeveel mag het dan kosten? 150$? 250$? 500$? Dan wordt 500$ voor aanmeten weer erg duur.

Die bureaucratie is vast door iemand opgelegd. Tenzij de industrie zelf heeft gezegd: kom we gaan standaarden en regels vastleggen zodat we onszelf heel veel papier werk geven en daardoor de prijs nog een keer x3 kunnen doen. Wie weet.. het helpt wel om de markt zodanig complex en hoogeisend te maken dat je sommige concurrenten van zelf uit de weg ruimt, omdat ze hun certificatie niet op orde krijgen. Ergens ben ik ook blij om. Ik zou niet erg blij worden van onveilige medische apparatuur uit china (bvb waar verplichte isolatie standaarden vermeden worden).

Ik denk dat het lastige van medische wereld is dat je iedereen de beste zorg & behandeltechnieken wil geven, en niemand te kort wil doen. Het is een taboe om te zeggen "we gaan uw deze behandeling niet geven omdat het te duur is". Dat is pas van de laatste jaren, wss omdat ze weten niet veel te kunnen doen aan de medische multinationals die vragen wat ze willen. Wat dat betreft ben ik het met je eens dat zoiets niet pluis is.

Maar voordat RobV het niet meer trekt over dit onderwerp, laten we het hier maar bij laten :+
Betaalbaarheid hoeft niet ten kosten te gaan van kwaliteit, zeker niet als er grote marge en verspillingen zijn die niet direct te maken heeft met de zorg. En heeft ook geen nut meer ook door te gaan want ik was op het verkeerde been gezet door het nieuwsbericht. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
/offtopic Mad_max, weet je dat de lnik uit je signature d00d is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik doe morgen een digikey-bestelling, wil iemand nog meebestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Super indrukwekkend dit! :o
Schrijf je je resultaten en werkwijze ergens neer op een blog oid? Want ben echt wel geïnteresseerd om me hier ook eens aan te wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ok vraag :P

Wij hebben zaterdag en zondag lekker gevaren met onze nieuwe 2e hands diesel sloep. Dus de week ervoor de accu opgeladen en doorgetest en dat ging allemaal dikke prima. Liggen we in de parksluizen, start dat kreng niet... (en hulde voor de Turkse garagehouder die toevallig open was en waarvan we de starthulp mochten lenen _o_ ). Na de starthulp konden we onze weg vervolgen en ging het allemaal prima. Na 2 uur varen op de plek van onze bestemming was de accu nog steeds helemaal plat. De toeter deed het zelfs niet meer :P

Vraag: hoe weten we of dit een dooie accu is of een rotte dynamo?

Feiten:
1) Tijdens het varen fluctueerde het voltage tussen de 11 en 14 Volt (dit was af te lezen op het voltage-metertje in de console, geen idee hoe betrouwbaar dat is :P ). Het begon na de starthulp rond de 11, en klom daarna langzaam op naar de 14.
2) Alle elektrische apparaten aan boord deden het prima als de motor draaide. (claxon, trimflaps ed).
3) Na 2 uur varen was de accu nog niet opgeladen.

Mijn gevoel zegt dat vanwege 2) de dynamo prima werkt. Kan iemand dit bevestigen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Als je die 14V haalt dan is je dynamo in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sprite_tm schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:52:
Ben bezig met een nieuw project.

....
Damn _/-\o_

* Raven heeft ergens nog wel wat oude cpu's liggen. Ben benieuwd of daar wat mee gedaan kan worden O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je batterij maar 11V was, heb je een dode cel en is het einde feest. Je batterij moet minimaal 12.60V (tot twee significante cijfers achter de komma) geven als hij in rust is, in opgeladen stand. Helemaal leeg moet hij 11.8V zijn. Ga je daaronder, dan verkort je de levensduur flink. Onder belasting kan het nog wat lager gaan, maar als hij onder de 11V duikt onder belasting moet je een zwaardere batterij vinden (je verliest dan een hoop vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dan ga ik even een zwaardere accu regelen.
Nu even zien wat ik nodig heb, er zijn ook weer 10 miljoen verschillende.... Start accu's, tractie accu's, semi tractie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Om zeker te weten dat het niet de weerstand van kabels/connecties is, moet je eigenlijk de spanning onder belasting direct op de accupolen meten. In een auto zakt de spanning ook vaak in tot 9V onder belasting, maar dat komt doordat er best veel spanning over de kabels zelf wegvalt (de batterij zelf is dan nog prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:29:
denk niet dat het echt nodig is nieuw topic hiervoor te openen, maar ik probeer het hier maar even bij de electrotechneuten. fabstar81 in "Zonneboilers, dit is de plek"

in het kort komt het erop neer dat ik op mijn remeha ketel waarop 1 aansluiting zit om een sensor uit te lezen, 2 sensors wil aansluiten die ik NIET gelijktijdig wil uitlezen.

dus ik wil kiezen/bepalen op welk moment de ketel 1 van de 2 sensors uitleest.

qua hardware:
2 identieke remeha sensors van de zonneboiler aansluitset
[afbeelding]
ziet er ongeveer uit als bovenstaande afbeelding. 2 draadjes met een connector aan de ene kant, 2 losse draadjes aan de andere kant (voor in de ketel).
ETH8020 relais board. Hopelijk kan ik hier wat mee?
[afbeelding]
is het uberhaupt mogelijk?

het relais board kan ik op afstand besturen en kan ik dus (als mogelijk) kiezen of hij de ene keer sensor a wilt doorgeven aan de ketel, andere keer sensor b.
iemand/niemand? B)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:55
**Kraay89 komt hier voor het eerst binnen**

Ja het is mogelijk. Verder is je vraag niet heel speciefiek, dus mijn antwoord kan ook niet veel speciefieker. Als je dat board al kan aansturen is het een kwestie van aan elkaar knopen, voeding erop en gaan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik had het idee dat ik bijzonder specifiek was. haha, helaas. niet zo overgekomen dus.

welke draden moet ik dan doorlussen en/of aan elkaar knopen middels de relais?

heb 4 draadjes die uiteindelijk in 2 ingangen op de ketel moeten. heb daarvoor 16 relais tot mijn beschikking. het board en voeding e.d. is al geregeld. de sensors hebben verder geen voeding nodig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
Wat voor sensoren zijn het?
Lijkt me niet zo heel spannend toch? De grounds/referentie knoop je aan elkaar, van de ketel naar relais zet je op de common, van de andere kant/draad van de sensoren zet je op normally open en normally closed.
Als relais uit staat is de normally closed verbonden (duh...), als het relais is ingeschakeld de normally open :)
Je hebt dus welgeteld 1 heel relais nodig :+

Edit: even snel een plaatje ter verduidelijking. R1 en R2 zijn de sensoren, RLY1 het relais, de twee open pinnen zijn om het relais aan te sturen, U2 is het aansluitblok op de ketel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pCU0GZe.png

[ Voor 30% gewijzigd door Thedr op 02-05-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het is om precies te zijn een Remeha Tsol sensor, die je met de connector aan een klemmetje klikt die je op de waterleiding klemt. de 2 draadjes aan de andere kant doe je in de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://d183ptoxzilk60.cloudfront.net/medias/product_images_zoom/1_M_Remeha_S100955_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218NDc2Nzd8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oNTEvaGQyLzg4NzY3NzcwMTMyNzguanBnfDc5YmEwZWQxNTZlN2ExNTNkZjI4MDlhMDU2MzE0NjRmOWYyMTU2ZDBkMjNmNzFjODg5ZDQwNmY0ODA0MmI4MzQ

gaat om het zwarte draadje :+

de ground...hoe weet ik welke ground is? de lettertjes zijn veel te klein op de draden.

[ Voor 10% gewijzigd door fabstar81 op 02-05-2016 13:52 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Zie bijgevoegd plaatje in mijn vorige post. Een echte ground heb je eigenlijk niet, meer een gezamenlijke connectie.
Tsol zal betekenen Temperature Solar. Vermoedelijk is het gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik denk het wel. ik denk dat het te vergelijken is met een DS18B20 sensor.

thanks voor het duidelijke plaatje. _/-\o_

even simpel denkend, als ik dus van elke relais 1 draadje pak en die knoop aan 1 uitgang van de ketel, en de andere 2 draadjes via de relais laat lopen ben ik er. hoef me niet druk te maken over kortsluiting oid?

zo te zien maakt het ook niet uit als ik de draadjes nu met 1 sensor omwissel op de ketel...dan zal hij het ook doen.

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 02-05-2016 14:20 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
Een DS18B20 is een digitale sensor en werkt net even anders, hoewel dat in principe ook zou moeten werken. Kortsluiting zou als het goed is niet op mogen treden. Hoogstens dat de ketel wellicht heel af en toe een enkele verkeerde waarde uitleest als dat precies tijdens het schakelen gebeurt. In principe ontkoppel je de sensor heel even van de ketel... het relais kan dat echter vele malen sneller dan een mens dat handmatig kan, dus kans dat het voorkomt is bijzonder klein (en waarschijnlijk is het ook geen probleem voor de ketel).

Verder klopt je aanname volgens mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thedr op 02-05-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
nog 1 laatste vraag, kan ik voor het verlengen elke draad pakken die ik in huis heb? of moet dat aan bepaalde weerstand oid voldoen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
Sprite_tm schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 14:52:
Ben bezig met een nieuw project.
Een MPU mis/gebruiken als MCU _/-\o_ maar tegelijk 8)7
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
fabstar81 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:54:
nog 1 laatste vraag, kan ik voor het verlengen elke draad pakken die ik in huis heb? of moet dat aan bepaalde weerstand oid voldoen?
Mits de afstand niet te groot is en de draad niet te dun komt dat niet zo heel spits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:33:
Om zeker te weten dat het niet de weerstand van kabels/connecties is, moet je eigenlijk de spanning onder belasting direct op de accupolen meten. In een auto zakt de spanning ook vaak in tot 9V onder belasting, maar dat komt doordat er best veel spanning over de kabels zelf wegvalt (de batterij zelf is dan nog prima).
Thanks voor de tip :)

Welke accu kan ik het beste nemen voor gebruik in een boot? Dient zowel als start accu maar ook als accu voor de andere elektra aan boord. Moet ik dan een semi-tractie, een start-accu, of vol tractie?
En moet ik nog op andere dingen letten? Onderhoudsvrij lijkt me sowieso wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
Atlas schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:47:
[...]

Thanks voor de tip :)

Welke accu kan ik het beste nemen voor gebruik in een boot? Dient zowel als start accu maar ook als accu voor de andere elektra aan boord. Moet ik dan een semi-tractie, een start-accu, of vol tractie?
En moet ik nog op andere dingen letten? Onderhoudsvrij lijkt me sowieso wel handig :)
Zolang de andere elektronica alleen (of meestal) loopt als de motor draait, is een startaccu prima. In een auto gebeurt dat immers ook, daar kan ook best veel stroom lopen voor andere doelen (achterruit, spiegel en stoelverwarming), alleen dat is vrijwel altijd als de motor loopt. De dynamo kan dan alle stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

marcop23 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:21:
[...]

Zolang de andere elektronica alleen (of meestal) loopt als de motor draait, is een startaccu prima. In een auto gebeurt dat immers ook, daar kan ook best veel stroom lopen voor andere doelen (achterruit, spiegel en stoelverwarming), alleen dat is vrijwel altijd als de motor loopt. De dynamo kan dan alle stroom leveren.
Thanks, dit wordt hem :)
http://www.accudienst.nl/...KP_jLzyvcwCFeop0wodnYwKPw

[ Voor 17% gewijzigd door Atlas op 03-05-2016 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zei er iemand LED's, heul veul leds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Thedr schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:35:
Wat voor sensoren zijn het?
Lijkt me niet zo heel spannend toch? De grounds/referentie knoop je aan elkaar, van de ketel naar relais zet je op de common, van de andere kant/draad van de sensoren zet je op normally open en normally closed.
Als relais uit staat is de normally closed verbonden (duh...), als het relais is ingeschakeld de normally open :)
Je hebt dus welgeteld 1 heel relais nodig :+

Edit: even snel een plaatje ter verduidelijking. R1 en R2 zijn de sensoren, RLY1 het relais, de twee open pinnen zijn om het relais aan te sturen, U2 is het aansluitblok op de ketel.

[afbeelding]
kom er net achter dat er op de ketel een 2e aansluiting zit voor het aansluiten van een indirect gestookte boiler. de sensor heb ik nu daar op aan gesloten en nu ben ik benieuwd of de ketel nu altijd denkt dat het water op temperatuur is.

als we een slechte zomerdag hebben zal ik erachter komen...

zodra dat niet werkt dan ga ik direct voor deze oplossing (was al halverwege toen ik de 2e aansluiting tegenkwam).

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Is het geen idee om een Lithium Ion drop-in replacement voor lood accu's te maken met wat power electronics. Dat lood is best lastig goed te houden en met wat electronica is dat met lithium ion beter te doen op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Hmm, heb bij de bank inmiddels 8x mijn bankpas terug gestuurd omdat er NFC in zat, waarom luisteren ze nooit :?
Als je zegt dat het systeem niet wilt dan krijg je 2 hele A4'tjes teruggestuurd met de voordelen ervan...

Ps; Ik weet dat je het uit kunt zetten en er maar voor een bepaald bedrag kan worden gepind met NFC, maar ik vertrouw de hele boel niet met dat soort dingen, ben ik de enige?
Pagina: 1 ... 58 ... 113 Laatste