Ben bezig met een nieuw project. Mijn vorige was redelijk serieus (had een nut en moest er goed uitzien enzo) en op mijn werk is alles ook al veel te serieus (dichtbij de tapeout van de nieuwe chip dus veel valideren v/d hardware en aanpassen van het OS) dus ik bedacht me dat ik nu misschien wel eens een loos low-cost, high-risk, low-gains projectje kan doen:
• Low-gain: Het uiteindelijke doel is een :LED te laten knipperen met een microprocessor. Niet echt het moeilijkste doel ooit.
• Low-cost: Ik heb de chip hier in China op de kop getikt een tientje per vijf, en ik weet zeker dat je er goedkoper aan kan komen. Naast deze chip ben ik van plan een minimaal aantal andere onderdelen te gebruiken en zelfs geen PCB te maken: omdat dit een loos project is ga ik dit met draad aanelkaarknopen. Moet kunnen, zeker als ik alleen een LED wil laten knipperen.
• High-risk: Dat zit 'em in het type chip wat ik wil ga gebruiken. Dit is het stapeltje wat ik gekocht heb, misschien herken je ze:
spoiler:Dit is een stapeltje Pentium 3 1GHz processors. Ik zou in ieder geval genoeg CPU-power moeten hebben voor dat knipperende ledje.
Nja, dat ding moet natuurlijk wel spanning e.d. krijgen, en daarvoor moet er gesoldeerd worden. De pinnetjes aan de onderkant zijn echter ook op de CPU gesoldeerd en als ik daar weer draden aan wil knopen desoldeer ik dat. Dus weg met de pinnetjes! Een minuutje prutsen met het hot-air-station en de PGA-behuizing is ineens een SPGA (Solder Pad Grid Array) geworden.
Dan moet je de voedingsspanning aanleggen. Leuk, ware het niet dat ongeveer 150 van de 370 pinnetjes voedingspinnetjes zijn. Pffff, wat een werk...
Ik heb het halverwege opgegeven en besloten om te kijken of het ding het nog doet. Alle voedingspinnetjes zouden namelijk eigenlijk intern al aan elkaar moeten hangen, dus mijn idee was dat 'ie het met de helft ook wel af zou kunnen. Dat leek te kloppen: het beestje trok idle vrolijk 1.5A @ 1.5V. Hoe komen we erachter of het ding het na deze mishandeling het nog doet? Nou, je gooit er een klok op. Eigenlijk moet je het ding voeden met een 133MHz busfrequentie. 100MHz is ook nog acceptabel, maar volgens de documentatie is 66MHz al buiten de specs. Nja, ik heb natuurlijk geen 100MHz oscillator liggen... maar wel een ESP8266-module of wat, en daar kan je 26MHz oid uit laten komen!

Nja, naar het aansluiten sprong het stroomgebruik ineens omhoog naar 2.5A, wat een indicatie was dat er intern inderdaad iets is gaan leven!
Hmm, hoorde een P3 niet een heatsink te hebben? Misschien maar eens eropzetten...
Maar hoe komen we er nu achter of dat daadwerkelijk zo is? Nou, de documentatie erover is niet extreem aanwezig, maar deze processor heeft een JTAG-aansluiting. Ik kan allicht eens kijken wat die doet.
En ik heb er geen foto van geschoten, maar dat lijkt te werken: OpenOCD geeft aan een onbekende chip van de maker Intel gevonden te hebben. Hij doet het nog!
Nja, nu het volgende probleem: hoe krijgen we d'r een knipperend ledje uit? Ik heb geen data- of adresbus waar ik meteen iets aan kan hangen: de P3 heeft alleen een Front-Side Bus die normaliter met de north bridge zou moeten praten. Daar gaan transacties over heen en weer, da's allemaal heel eng, maar misschien kan ik 't decoden met een CPLD of FPGA ofzo. Misschien kan ik ook de JTAG-poort reverse engineeren en daarmee een programma in de cache gooien. Zitten we alleen nog met de LED-output... de CPU heeft een FPU-error-pin, misschien kan ik daar het LEDje aan knopen en 'em aanzetten door door nul te delen en uitzetten door die error te clearen... Nja, we zien wel. The quest for het knipperende LEDje continues!