Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
USB 2.0 heeft snelheden van 1.5Mbit/s en 12Mbit/s. Gemakshalve nemen we voor het vertalen van pakket lengtes naar 'bits' aan dat de bitsnelheid hetzelfde is (dat is niet altijd zo, denk aan USB3.0)

Een usb pakket kan makkelijk 64 bytes lang zijn, immers is de maximale grootte van een bulk endpoint op deze snelheid 64 bytes.

64 bytes * 8 = 256 bits (daar komen nog headers en checksums overheen)

1 bit tijd op 12MHz 83ns.
256 bits op 12MHz is 21.333 us.

Als je 256 bits verstuurd hebt en er max. een halve bit naast moet zitten, mogen de clocks dus maar 0.2% afwijken. In de praktijk zie je vaak ook een crystal nauwkeurigheid van beter dan 0.25% voor USB2.0FS. Enkele uCs hebben deze al ingebouwd zodat je geen external crystal meer nodig hebt.

Als je snellere protocollen maakt met langere pakketen (anders teveel overhead), betekent dat je crystal op den duur belachelijk nauwkeurig moet zijn. Om dat te verhelpen gebruikt men vaak met PLLs om de transmit/receive clocks te synchroniseren tijdens start van een pakket (hoewel lastig vanwege drift), maar ook dankzij de encoding techniek die gebruikt wordt (8b/10b encoding, manchester code, etc.).

Deze zelfde theorie kan je herhalen voor seriele UARTs. Echter is bij elke byte een synchronisatie (start) bit toegewezen, dus vanwege de korte tijdspan relatief fout tolerant.

Op veel controllers worden ook dividers van 4x of 16x gebruikt waardoor je een best hoge clock nodig hebt om een baud rate nauwkeurig te kunnen instellen. Denk maar aan baud rate 115200 (veel gebruikt); met een 16MHz clock kom je uit op division instellingen van:
-> 16M / 16 / 115200 = 8.68x
Stel je 8 in krijg je 125000 Baud (+8.5%)
Stel je 9 in krijg je 111111 Baud (-3.5%)
Tenzij je op een factor 4x kan samplen; of een fractional baud rate divider hebt; of een hogere clock, kan je eigenlijk niet op 115200Baud werken. Immers komt deze statische afwijking boven op de mogelijke afwijking van je kristal. Zoals gezegd, in de praktijk wil je max 1-2% afwijking hebben om met UARTs te werken. Daarom werden vroeger crystallen gebruikt zoals 14.7456 MHz gebruikt, want dat is exact 128x 115200Baud.

Tenzij beide controllers natuurlijk dezelfde fout hebben (bvb 2 AVRs tegen over elkaar), maar dan kan je eigenlijk niet meer spreken van 115200Baud maar draai je daadwerkelijk op 125000 of 111111Baud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm USB2.0 gaat tot 480Mbps in High speed modus ;)
Low speed is 1.5Mbps en full speed is 12Mbps (usb 1.0 spec)

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 15-03-2016 18:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Yikes :+ Weer wat geleerd :) Dank heren d:)b

Denk dat ik voor mijn toepassing toch gewoon een kristalletje er aan knoop, zo'n throughhole is ietsjes makkelijker te plaatsen dan een 2.4mm lang component met daaronder 3 pads.

Ik denk wel dat ik eens op zoek moet naar iemand die licenties voor Altium verkoopt voor een ietwat behapbarere prijs. Ik kreeg nadat ik een 2 weken trial had aangevraagd via de Altium website wel een mailtje van Transfer met een aanbieding voor een studenten licensie voor ~120 euro per jaar maar dan moet je wel nog altijd student zijn (en dat kunnen bewijzen). Eensch googlen.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat heb je draaien van Altium? Ik wil nl ook overschakelen van Eagle naar iets anders en kom meestal Altium tegen :+

[ Voor 58% gewijzigd door Damic op 15-03-2016 20:25 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
120 euro per jaar voor een studentenversie? Wat belachelijk. Zou vrijwel gratis moeten zijn voor studenten.
Immers merk ik nu ook dat wat ik in mijn studententijd gratis kreeg en goed was, ik nu aan mijn baas aanraad om aan te schaffen :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:25:
Wat heb je draaien van Altium? Ik wil nl ook overschakelen van Eagle naar iets anders en kom meestal Altium tegen :+
Altium Designer 16.0.8 Build 354, met alle toeters en bellen die de installer me liet aanklikken toen ik via de evaluser@altium.com login inlogde tijdens de install :+

Voornamelijk wil ik met Altium leren werken omdat Eagle me gewoon geen goede visuele representatie kan geven van het uiteindelijke PCB. Ja ik weet dat er plugins en dergelijke zijn die een Gerber file kunnen renderen in een 3D model en dat je daar dan iets aan kunt zien. Ik heb dat ook geprobeerd maar het renderen geeft je slechts een JPG of PNG afbeelding en als je een iets andere hoek wil bekijken moet 't ding weer gerenderd worden. Met Altium kun je met behulp van een 3D muis gewoon je model "beetpakken" en ronddraaien totdat je zee ziek bent :+ Als je daar dan nog eens bij pakt dat Eagle ook alles behalve gratis is al je meer dan 2 lagen en buiten een bepaalde build envelope wil dan heeft Eagle eigenlijk geen voordelen meer over.
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:26:
120 euro per jaar voor een studentenversie? Wat belachelijk. Zou vrijwel gratis moeten zijn voor studenten.
Immers merk ik nu ook dat wat ik in mijn studententijd gratis kreeg en goed was, ik nu aan mijn baas aanraad om aan te schaffen :P
Als je die 120 euro per jaar vergelijkt met de kosten die je zou betalen voor een commerciële licentie van AD16 valt 't nog heel erg mee. Volgens 't EEVBlog forum lag dat voor AD15 rond de 9K (ik kan er bij Transfer.nl zo 123 geen concreet bedrag voor vinden, wat al een indicatie op zich is :X ). Dat gezegd hebben vind ik 120 euro voor iemand die hier puur hobbymatig mee "werkt" behoorlijk prijzig. Op dit moment gebruik ik 99.8% van de software niet eens omdat ik in die 3 dagen tijd vaker m'n prutswerk ben kwijtgeraakt dan wat anders. :(

[ Voor 22% gewijzigd door C.44 op 15-03-2016 20:41 ]

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En de eagle bibliotheek is niet up to date, volgens mij ligt dat bij Altium toch anders. Naar die 3d heb ik 1 keer naar gekeken en gelaten voor wat het is.

En 120e/j = 10€/mnd dat valt nogal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:51:
En de eagle bibliotheek is niet up to date, volgens mij ligt dat bij Altium toch anders. Naar die 3d heb ik 1 keer naar gekeken en gelaten voor wat het is.

Altium heeft inderdaad een behoorlijk aantal libraries, maar ik kan maar moeilijk dingen vinden. Nu heb ik geen toegang tot de Altium Vault waar je die libraries zou moet kunnen downloaden maar ik heb wel van AD15 (iirc) die ik geleend heb van 't internet ( :+ ) de volledige "Unified Library". Ondanks dat daar belachelijk veel in zit kan ik veel dingen gewoon niet vinden.

Nu zou AD16 (en 15 geloof ik ook al) een koppeling met Octopart moeten hebben, en die extensie heb ik ook geinstalleerd in de eval versie van AD16, maar ik kan daar dus helemaal niets van terug vinden. Wellicht dat je wel de extensie kan installeren met de eval versie maar niet kan gebruiken? Geen idee.

Het 3D gedeelte vind ik persoonlijk handig, dan kan ik tenminste zien of bepaalde componenten op een bepaalde plaats gaan passen. In hoeverre ik het daadwerkelijk ga gebruiken is maar de vraag, ik ben buiten een tutorial nog niet echt in de pcb layout modus terecht gekomen.

Die €120 per jaar / €10 per maand is op zich niet veel, maar als ik 't goedkoper legaal kan gebruiken doe ik dat liever aangezien ik het maar sporadisch zal gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door C.44 op 15-03-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
C.44 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:36:
[...]

Als je die 120 euro per jaar vergelijkt met de kosten die je zou betalen voor een commerciële licentie van AD16 valt 't nog heel erg mee. Volgens 't EEVBlog forum lag dat voor AD15 rond de 9K (ik kan er bij Transfer.nl zo 123 geen concreet bedrag voor vinden, wat al een indicatie op zich is :X ). Dat gezegd hebben vind ik 120 euro voor iemand die hier puur hobbymatig mee "werkt" behoorlijk prijzig. Op dit moment gebruik ik 99.8% van de software niet eens omdat ik in die 3 dagen tijd vaker m'n prutswerk ben kwijtgeraakt dan wat anders. :(
Zoek maar dan niet op wat Mentor graphics kost.. :+
120 euro blijft voor een hobbyist veel.
Damic schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 20:51:

Ik teken alle componenten zelf. In het begin wat veel werk maar dan weet je dat álles klopt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

LED-Maniak schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:04:
[...]

Zoek maar dan niet op wat Mentor graphics kost.. :+
120 euro blijft voor een hobbyist veel.
[...]
True, maar 120 euro is voor een student die aan kan tonen dat hij / zij student is dmv een .edu email en onderwijskaart of ID. Zonder die dingen heb je eigenlijk maar 2 opties, een commerciële licentie of iets anders (en dat mag je zelf invullen). Voor de hobbyist heeft Altium volgens mij helemaal geen licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

C.44 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:20:
[...]

True, maar 120 euro is voor een student die aan kan tonen dat hij / zij student is dmv een .edu email en onderwijskaart of ID. Zonder die dingen heb je eigenlijk maar 2 opties, een commerciële licentie of iets anders (en dat mag je zelf invullen). Voor de hobbyist heeft Altium volgens mij helemaal geen licentie.
Daar hebben ze circuit maker voor lekker alles in de wolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Damic schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
[...]
Exact. Goede reden om daar weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:21:
[...]
Is CircuitMaker niet een ontiegelijk uitgeklede versie van Designer? Even buiten 't feit dat ik een gruwelijke hekel heb aan wolk services. Fusion360 werkt ook zo, maar die hebben op z'n minst dan nog een dedicated Mac versie zodat ik niet met een Win7 VM aan de bak hoef |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb ook een hekel aan full wolk services.

Ik werk graag met eagle maar die bibliotheken zijn hatelijk. Daar zouden ze iets aan mogen doen en zelf tekenen is nogal dom als je toch weet dat er IEMAND dat al heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Beetje aan het proberen met Circuit Maker (informed decisions enzo) en ik word knettergek dat ze de P hotkey veranderd hebben van 't openen van 't (contextuele?) "Place" menu naar 't direct invoegen van een Port. Het lijkt erop dat de hotkeys die je in AD gebruikt na de P (W voor wire, B voor bus etc) wel grotendeels zijn overgenomen. Zo kun je direct op W drukken om een wire te plaatsen en B voor bus. Maar P voor Part is dan weer Port geworden waar Port in Designer O was... Is leuk twee pakketten qua interface grotendeels gelijk zijn zo'n verschillende hotkey mapping hebben. Alleen dat * :( * ribbon menu...

Wel werkt hier Octopart, wat 't vinden van de ATMega328P-AU eigenlijk direct een stuk makkelijker maakte.

[ Voor 39% gewijzigd door C.44 op 15-03-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Gisteravond m'n virtual machine met Win7x64 en Altium Designer en Circuit Maker verplaatst van de ene harde schijf naar de andere (is maar 1 bestand). Start 'm vandaag op. Circuit Maker verdwenen. Ontwerp in Designer verdwenen... installatie bestanden... verdwenen...

Gelukkig had ik een gedeelte van 't ontwerp gisteravond al in Circuitmaker nagemaakt, en door de wonderen van de wolk zijn die bestanden er gelukkig wel nog. Maar goeie god was is Circuit Maker kaal en uitgekleed als je een paar dagen met AD heb aangemodderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bestaat er ook experimenteer (gaatjes) print met een andere raster dan 2.54mm? ik zoek iets met 1.5mm.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
C.44 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:46:
Gisteravond m'n virtual machine met Win7x64 en Altium Designer en Circuit Maker verplaatst van de ene harde schijf naar de andere (is maar 1 bestand). Start 'm vandaag op. Circuit Maker verdwenen. Ontwerp in Designer verdwenen... installatie bestanden... verdwenen...

Gelukkig had ik een gedeelte van 't ontwerp gisteravond al in Circuitmaker nagemaakt, en door de wonderen van de wolk zijn die bestanden er gelukkig wel nog. Maar goeie god was is Circuit Maker kaal en uitgekleed als je een paar dagen met AD heb aangemodderd.
Ik heb diverse problemen gehad met circuitmaker, onder andere projecten die compleet verdwenen, en projecten die niet wouden opslaan.
Ik ben vanaf die tijd overgestapt naar Eagle. Heb daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

memphis schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:42:
Bestaat er ook experimenteer (gaatjes) print met een andere raster dan 2.54mm? ik zoek iets met 1.5mm.
2mm wel, maar 1.5mm niet. Waar heb je dat voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik moet wat adapterprintjes maken voor sensorkabels van brushless motoren. Deze kabels maken gebruik van 6-polige ZH connectoren.

Zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/fdr/sensorplug1.jpg

Maar dan wat langer.

Bovenstaande was blanco print op de freesbank met een dunne Proxxon zaagblad sleufjes in het koper gezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:56
Wat zegt jullie gevoel over de veiligheid van deze 12VDC LED voeding uit China?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/utkbhhq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Skfac5.jpg
Is in combinatie met een aantal LED lampjes ter vervanging van wat halogeen verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

qua veiligheid: ik zie niet direct gevaarlijke dingen. Soldeerkwaliteit is matig maar alles zit wel goed zo te zien. Redelijke primair-secundair scheiding.

Er is vooral heel erg weinig filtering en beveiliging. Dit zal waarschijnlijk redelijk flikkeren en niet al te best zijn als je ze en masse gaat gebruiken in huis. Eén of twee zal geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Is er hier iemand die Altium Designer gebruikt en dat hele Octopart gebeuren aan de praat heeft gekregen? Ik heb zojuist een verse install gedaan, Octopart install gedaan, applicatie herstart, windows herstart... maar nergens kan ik een referentie naar Octopart vinden :?

Suggesties? Ik had al eens geprobeerd op de Altium fora terecht te komen maar met slechts een evaluatie licentie kom je daar niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Nee dat is mij nog nooit gelukt, maar heb het ook nooit echt opgezocht. Op het werk heb ik Altium Designer 13, 14.0, 14.3 en kort 15 gedraaid. In 14+ zou het in moeten zitten, nooit gevonden.

Maar tegelijk heb ik daar weinig behoefte aan. Mijn ervaring met CAD libraries is altijd dat je het beste libs van derden kan wegdonderen en opnieuw kan beginnen. Ook van Altium zelf. Ik gebruik ze nog wel eens voor de echt grote chips om hun symbols te lenen, maar verder ben je vaak gewoon te lang bezig om het te zoeken, downloaden, uitpakken, in je vaste CAD map droppen, openen, checken naar datasheet, poetsen (want OCD), en dan te gebruiken. Als je bij checken toch al de datasheet opent, kan je net zo goed die 20 pinnetjes zelf neer leggen.

Bij de eerste paar PCBs kost dat wat extra tijd, maar zodra je een systeem opbouwt gaat het best vlot. Bovendien weet je waar alles staat en kan je vlot alles vinden. Daarnaast (als je wil) kan je aan elk onderdeel je eigen data hangen, bvb je eigen inventory numbers ofzo, zodat de output van het CAD pakket nog iets nuttiger wordt.

Zo heeft Altium geen weerstanden library. Ik heb er zelf een gebouwd met elk weerstandje apart uitgetekend, zodat daar MPNs en bestelnrs aan vast zitten. Het genereren van productie data is dan bijna letterlijk 1 druk op de knop.

IMHO moet je beetje door het verhaal van moderne CAD fabrikanten heen prikken dat ze een 1-stop-shop zijn voor CAD werk en enorm productief verhogend. Dat is niet zo, ze willen alleen op zoveel mogelijk plekken in bedrijven processen betrokken zijn zodat ze compleet locked-in zijn.

Ze schrijven al te graag aan dat je system design, documentatie, firmware overdracht/integratie, BOM management, supplier management, ontwerp ECO's er in kan beheren. Persoonlijk heb ik enkel behoefte aan een goede schematic capture, PCB tool en wijze om libraries in te voeren en linken aan mijn eigen tools.

Productiviteit verhogen doe je door slim om te gaan met je tijd. CAD tekenen kost veel tijd. Daarom is het meest ideale IMHO dat je een system design maakt op iets als papier, dat uitwerkt en pas als je op detailwerk aankomt begint met het invoeren in CAD.

Terugkomend op eerdere CAD verhaal:

Wat mij betreft is Eagle ook zo goed als dood. Ik downloadde het laatst en kreeg zelfs ad-ware als ik spul opstart. Seeedstudio ofzoiets. Ga weg. Foei.

CircuitMaker vind ik vanwege het wolk gedoe jammer. Als je dat wegdenkt is het een best leuk gratis tekenpakket. Wel zijn veel productivity features van Altium verdwenen, wat Altium juist ook zo goed maakt.

Altium voor 10 EUR p/m is heus niet zo duur. Misschien wel als student, maar als je flink hobbyed kosten je onderdelen je vast veel meer dan dat. Als je niet zoveel hobbyed kan je je afvragen hoeveel tijd je doorbrengt in een (dan wel) duur tekenpakket, en of je niet beter bij CM/KiCad/Eagle kan blijven.

KiCad raad ik ook altijd boven Eagle aan, want het is echt gratis, wordt actief aan gewerkt, is OSS en geen bedrijf en je komt het steeds iets vaker tegen. KiCad heeft tegenwoordig ook een degelijke 3D functie. De workflow is echter wel een beetje wennen. Ik geloof ook dat de major releases op loop van tijd flink achter lopen op de daily ppa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik zeggen dat de Octopart integratie binnen Circuit Maker wel handig is, je kan snel een hoop (maar niet alle) componenten vinden en je hoeft niet de Altium Vault te doorzoeken naar een library waar wellicht het onderdeel in zou kunnen zitten dat je zoekt. Dat gezegd vind ik dat de layout van CM behoorlijk beperkend werkt en is het moeilijk te zien met welk product je precies te maken hebt zonder direct een nieuw tabje met datasheet e.d. te openen (wat uiteraard weer een IE venster is). Als je alleen de prijzen van 1 of 2 leveranciers wil zien ben je daar ook verkeerd.

Buiten dat vind ik 't wel makkelijk dat je direct een hele berg footprints kunt gebruiken in verschillende groottes met verschillende pad marges en spacing zonder al te veel poespas. Toegegeven dat je zoiets ook eenvoudig zelf kan maken maar daar ben ik op dit moment gewoon nog niet bedreven genoeg in. Padlayout en basis schematisch gebeuren voor een onderdeel maken gaat nog wel redelijk dat wel en de rest kan ik met wat googlen e.d. nog wel leren maar dat terzijde.

Op zich was ik vandaag helemaal klaar om over te stappen op CM, nadat in m'n VM m'n frutsels van gisteren in AD16 volledig verdwenen waren. Dat probleem ligt niet bij AD maar bij m'n VM. Ik moet wel zeggen dat 't ergens handig was dat de dingen die ik in CM geprobeerd en opgeslagen heb, ook nadat ik zelfs CM opnieuw moest installeren, gewoon weer kon openen. Maar toen begreep ik dat je in CM maar 2 projecten in sandbox modus (prive) kan houden. Als je daarna een nieuw project in die sandbox modus wil zetten zul je eerst 1 van de twee andere projecten of moeten verwijderen of publiek toegankelijk moeten maken.

Verder ben ik eigenlijk niet op zoek naar een alles in 1 programma, daarmee loop ik teveel het risico dat als 1 bedrijf besluit 't roer om te gooien dat je ineens je hele workflow moet gaan herstructureren.

KiCAD heb ik toevallig vanavond nog geprobeerd. Had er eigenlijk weinig zin in omdat ik de vorige versies werkelijk verschrikkelijk vond, zeker op de Mac waar 't gewoon Wine bottles zijn (applicaties die in hun eigen geemuleerde omgeving draaien). De nieuwe versie 4.0.2 lijkt wel een native OS X app te zijn maar ik vind 't nog steeds een onintuïtieve applicatie.

Maar zoals gezegd, de AD16 studenten licentie van €120 per jaar is voor mensen die kunnen aantonen dat ze student zijn. Ik ben geen student en daarmee is de enigste licentie die ik kan kopen ("huren"?) voor AD de volledige commerciële variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
@C.44 ken je Copper al? https://www.copper-app.com

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Voor wat betreft Altium/KiCad ben ik het grotendeels met Hans1990 eens. Ik gebruik beide. In Altium is het aanmaken van footprints en symbolen eenvoudig vanwege de footprintwizard en Altium's list views waarmee je direct vanuit excel de namen van de pinnen kunt plakken.
In Kicad gebruik ik daar een spreadsheet voor die ik kan copy-pasten in het library bestand (want kicad library bestanden zijn gewoon plain-text).

In KiCad mis ik hatched planes nog (voor capacitive touch) en de 3d view is bruikbaar maar zou ik niet direct "degelijk" noemen. VRML is geen handig formaat en de enige manier om step modellen erin te krijgen die bij mij werkt is exporteren naar STL (Freecad/Fusion 360), openen met wings3d en dan dat weer exporteren naar VRML.

Om vervolgens je printplaat te kunnen passen in Fusion 360 (wat ik gebruik voor mechanische dingen) moet ik eerst het VRML bestande exporteren, openen in freecad, vervolgens weer exporteren om een VRML zonder externe referenties te krijgen, dat openen in meshlab, exporteren als stl en dan pas kan ik het in Fusion 360 krijgen. Veel te veel werk naar mijn zin en dan moet je ook nog eens opletten dat je het goed doet anders is het een factor 1000 te klein.
Ik wil KiCad StepUp nog eens proberen want dat zou de mechanische export een stuk makkelijker moeten maken als ik dat zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.44

C.44

Die kende ik nog niet nee, maar gelukkig is er een native OSX applicatie. Plenty features, eens gauw een basic ontwerp maken in Eagle en dan eens kijken wat ik hier precies zelf mee kan. Op 't eerste gezicht ziet het er zeker interessant uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Zojuist met Transfer aan de telefoon gehangen over 't missen van Octopart binnen Altium. Zij hebben het met een remote desktop bekeken en na het proberen van een andere licentie is er ineens een heel andere Octopart extensie te downloaden. Blijkbaar kun je bij de evaluatie licentie wel de Octopart Supplier extensie installeren maar niet de Part Lookup extensie. Terwijl dat wel zou moeten. Top service van die kant btw!

Ben ook alweer een tijdje aan 't worstelen met Eagle vanmiddag, maar wat ga je die hotkeys missen als je telkens op die kleine icoontjes moet gaan zitten klikken. Laat staan als je even snel een groepje componenten wil verplaatsen 8)7

Edit: In ander nieuws, 1 van de twee tactile switches die het tilten van m'n muiswiel omzetten in zijdelings scrollen is ermee opgehouden. Ofjah, opgehouden, het ding bleef hangen, maakt het interessant als je niet wil dat Eagle of Fusion360 constant in/uitzoomt :(

Edit 2: Ik kom eigenlijk nooit bij Digikey, maar hun zoekfunctie met afbeeldingen maakt 't een stuk makkelijker dan die van Farnell om een vergelijkbaar component te vinden. Helaas heeft Farnell dat component dan weer niet (ik heb geen account bij Digikey, geen ID of die mensen ook in Duitsland leveren aan prive personen of dat die wel naar Duitsland versturen als je een NL bedrijf hebt...)

Edit 3(tijdens het schrijven van m'n vorige stukje...): Beetje zitten drukken op die knop... begint ie ineens weer te klikken. :X

[ Voor 38% gewijzigd door C.44 op 17-03-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij digikey kun je gewoon bestelen als particulier, je moet alleen een manifest "tekenen" dat je de onderdelen niet voor wapens gebruikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Begin van de week bij bestelbijfarnel.nl besteld.. Pakketjes kwamen vandaag binnen. Toppie mux d:)b
Dit weekend dus weer lekker knutselen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mooi te horen; ik heb deze week 8 bestellingen verwerkt via de site, een stuk meer dan ik in eerste instantie verwachtte maar dat zal ook wel te maken hebben met de aandacht die het heeft gehad. Bedankt voor alle bugmeldingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Korte vraag, als we praten over een varistor, zou ik dan zoiets moeten hebben? Het gaat om een klein printje wat ik aan het maken ben met een HLK-PM01 met ESP8266:
http://www.ebay.com/itm/1...ba10dc:g:~HwAAOxy4c5RunXd
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/~HwAAOxy4c5RunXd/s-l225.jpg

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ja dat lijkt me een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Onder het mom van 'oude koeien uit de sloot halen':
mux schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:18:
Ik heb niks dan problemen gehad met re-reeled producten, en bovendien: allebei de pcb-assemblagebedrijven die ik heb gebruikt hebben geen probleem met tientallen cut tape/tray producten bij assemblage. Je betaalt niet eens extra als je reelless wilt assembleren.

Kort gezegd: echte reels (vanuit de fabriek) or die.
Ik hobby ook nogal wat aan, en koop het grootste gedeelte via eBay. Kwaliteit is geen hoge prio dus dat is altijd nog goed genoeg geweest.

Echter zijn er een paar componenten die ik super vaak gebruik, zoals 10K weerstanden en 100nF condensatoren. Is het dan de moeite om een full reel te bestellen? Kan er jaaaren mee vooruit dan (en kom aan mn minimale orderkosten bij mouser :+).

Helaas Mux, die 2 euro gun ik je echt maar het is net een component wat ik alleen bij mouser kan vinden. Binnenkort schiet ik nog wel een order jouw kant op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Meestal is onderdelen op voorraad houden de moeite niet waard. Het lijkt alsof je vaak een bepaald onderdeel nodig hebt, maar als je echt gaat tellen ben je over 5 jaar nog niet door een procent van een reel heen. Zelfs mijn meestgebruikte component voor eigen projectjes en grijpvoorraad (1µF 0402 6.3V X5R) doet maar hoogstens 50 stuks per maand.

Voor hobbyisten is het marginaal nuttig om zo'n klapper met een E12 serie weerstanden en een E3 serie condensatoren te bestellen, en verder kun je zooi gewoon per noodzaak bestellen. Dat is hoe ik heb overleefd tot ik m'n bedrijf had, en toen was er farnell en was alles eenhoorns en regenbogen.

edit: trouwens nog een update over bestelbijfarnell.nl: 8 orders tot zover deze week. Da's een stuk meer dan ik had verwacht, maar ik zie in de analytics dat de traffic ook wel heel erg snel aan het afnemen is. Alsnog blij dat mensen het nuttig kunnen gebruiken. Om het geld gaat het me niet (ik verlies erop als ik m'n tijd echt meereken).

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 18-03-2016 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(sorry voor dubbelpost)

We (hans1990, base_ en ik) zijn enigszins aan het vorderen met het componenten-zoekmachinegebeuren, en we zijn nu op het punt dat we een goede proof of concept hebben. Sneak peek (let op: op de achtergrond wordt een database van 9MB ingeladen).

Hebben jullie suggesties voor een domeinnaam?

En hebben jullie toevallig ook suggesties voor het uiterlijk van de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Suggestie voor het uiterlijk: gebruik bootstrap. Daarmee kun je makkelijk een fatsoenlijk oogende webpagina in elkaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.44

C.44

Na LiquidCrystal_I2C is u8glib wel even wennen zeg. Helpt ook niet als je niet helemaal wakker bent. Maar 't schermpje heeft een hartslag 8)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qCsDX7kHkE0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

C.44 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:18:
Na LiquidCrystal_I2C is u8glib wel even wennen zeg. Helpt ook niet als je niet helemaal wakker bent. Maar 't schermpje heeft een hartslag 8)

[video]
Amaai das snel, dat kreeg ik niet voor elkaar met de u8glib

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:54:
[...]
Amaai das snel, dat kreeg ik niet voor elkaar met de u8glib
Zo bijzonder is 't niet hoor. Uiteindelijk is 't gewoon een multidimensioneel array met custom karakters, 1 voor elk frame van de "pulse". Dmv een i++; idee loop je daar dan doorheen. Achteraf gezien niet echt baanbrekend, zeker niet als je je bedenkt dat die karakters voor de eerste slag amper 6 rijen hoog zijn en voor de 2e slag 16.

De array met de karakters heb ik 't progmem gepleurd, de bumpMap heb ik daar nog niet in zitten. Eigenlijk wil ik de bumpMap array gewoon toevoegen aan de array met karakters als extra dimensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
Ik ben bezig een PCB te ontwerpen in eagle, maar er staan allemaal vreemde vormpjes op de printplaat, die ik niet herken van de parts. Weet iemand waar deze dingen vandaan komen?

https://www.dropbox.com/s/4775dhmnufc55i7/dingetjes.PNG?dl=0

[ Voor 30% gewijzigd door JDTeunis op 28-03-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:40

SA007

Moderator Tweaking
JDTeunis, plaatje doet het niet, geen toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Ohja stom, even zo dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:40

SA007

Moderator Tweaking
Die dingen worden gegenereerd als je een DRC (Design Rule Check) doet en geven aan waar er er een probleem in je ontwerp zitten.

Je kan ze weghalen door de error te accepteren of door een nieuwe DRC te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
Ahh dat verklaart het, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02:45
Lol, programmeren ze hier nou serieus een "professioneel" product in ontwikkeling in de Arduino IDE?
YouTube: HUB by ekko - Hi-Fi, Wi-Fi audio using any headphones or speakers!

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 29-03-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:29
Pizza_Boom schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:06:
Lol, programmeren ze hier nou serieus een "professioneel" product in ontwikkeling in de Arduino IDE?
"Our world-class engineers" & "Our own high standards"
HAHAHAHA :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Pizza_Boom schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:06:
Voor een proof-of-concept is het helemaal niet erg om iets met de Arduino IDE aan elkaar te knopen. Als je goed oplet in 't filmpje zie je wel meer Arduino en XBee spul voorbij komen trouwens ;)

Dat terzijde, het idee is best aardig, vraag me alleen af in hoeverre dat 't werkt en de latency binnen de toelaatbare grenzen blijft (laat staan geluidskwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Iemand al eens gekeken naar de maximum input clock van een AVR?
Stel dat ik een 24MHz kristal aan de input zet en de systeem klok deel door acht(CKDIV8), kom ik hier veilig mee weg?

Ik wil een kristal delen voor een andere toepassing en die heeft een hogere frequentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thonz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Even een korte vraag:

Ik wil graag in de kelder van ons gebouw (ik woon op de eerste verdieping) een tweetal koelkasten neerzetten en daar op afstand de temperatuur op kunnen aflezen en mogelijk bijstellen.
Dit wil ik gaan doen met een arduino met esp module en een raspberry pi om de data te loggen en als webserver te fungeren om alles bij te kunnen houden.

Nu is mijn probleem dat ik niet weet of ik wel voldoende signaal heb om dat te regelen. Wat stellen jullie voor? Ik zat zelf misschien aan lora te denken als wifi niet werkt, aangezien draden trekken niet mogelijk is. In het aller uiterste geval zou ik aan mijn onderburen kunnen vragen of ik in kan loggen op hun wifi netwerk en daarmee alles kan regelen, maar het liefste houd ik alles in eigen beheer.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Loop er met een laptop heen. Heb je dan nog ontvangst? Dan zal het loslopen.

Lukt het niet, gebruik dan iets als een RFM12B voor zenden/ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dave van EEVblog heeft een nieuw lab:

spoiler:
kijk eens naar de datum/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
LED-Maniak schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:33:
Iemand al eens gekeken naar de maximum input clock van een AVR?
Stel dat ik een 24MHz kristal aan de input zet en de systeem klok deel door acht(CKDIV8), kom ik hier veilig mee weg?

Ik wil een kristal delen voor een andere toepassing en die heeft een hogere frequentie nodig.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=58339.0

zou het op zn minst proberen =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
"If the crystal frequency exceeds the specification of the device (depends on VCC), the CKDIV8
Fuse can be programmed in order to divide the internal frequency by 8. It must be ensured
that the resulting divided clock meets the frequency specification of the device."
Hmm.. Zou een 80MHz klok dan ook op de inputs werken(/8=10MHz)? Ik kan daar zo geen specs van vinden.. Ik neem aan dat die inputs ook hun limiet kennen.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 31-03-2016 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
YES! Uitlezen van de electriciteitsmeter werkend gekregen vandaag. Ik had gekozen voor de pulse-meting-oplossing want mijn meter heeft geen P1 poort, wel een IR led.

- custom arduino pcb (had ik al, project simplyDuino)
- infrarood photodiode met 10k pullup
- pulseduur omzetten naar watt, obv 1000imp/kWh
- nrf sensor netwerk (had ik al draaiende)

Leermoment: als je een nieuwe pcb pakt, en het lukt niet om de sketch te uploaden via ftdi/serial, moet je wel eerst een bootloader flashen, stomstom 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XGfS97ml.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
LED-Maniak schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:28:
[...]

[...]

Hmm.. Zou een 80MHz klok dan ook op de inputs werken(/8=10MHz)? Ik kan daar zo geen specs van vinden..
eeeuh, ik weet niet of je dan echt tegen fysieke hardware limitaties loopt... 80MHz is wel een beetje heel cheeky of niet? =P
Maar ik hou je niet tegen om het te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
Ik heb een nieuwe, betrouwbare manier ontdekt om de lokale zoninstraling te meten. Meet de netspanning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
lordprimoz schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:40:
[...]

eeeuh, ik weet niet of je dan echt tegen fysieke hardware limitaties loopt... 80MHz is wel een beetje heel cheeky of niet? =P
Maar ik hou je niet tegen om het te proberen
Ik kan mij voorstellen dat die oscillator er niet op berekend is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

marcop23 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:44:
Ik heb een nieuwe, betrouwbare manier ontdekt om de lokale zoninstraling te meten. Meet de netspanning :)
Binnen bepaalde marges natuurlijk :) Neem aan dat de netbeheerder of de installatie ingrijpt als de spanning te hoog oploopt. Maar wel grappig dat het kan. Is er zo'n sterke correlatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 01-04-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:27
Mr_gadget schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:15:
[...]

Binnen bepaalde marges natuurlijk :) Neem aan dat de netbeheerder of de installatie ingrijpt als de spanning te hoog oploopt. Maar wel grappig dat het kan. Is er zo'n sterke correlatie?
De correlatie is er zeker, maar het zit prima in de marges. In het donker, om 9u 's avonds is het ongeveer 230-231V, op piekmomenten 228 maar zoals vandaag was het vanmiddag 239V. Vandaag scheen de zon lekker :)
Ik woon op 80 meter ofzo van de wijktrafo, dus ik zit niet op een hele lange kabel.

Het helpt wel dat er hier best veel huizen met zonnepanelen zijn (40% ofzo)? Dat komt omdat ik in het aardbevingsgebied zit, en als je schade had kon je van een regeling gebruik maken waardoor je 4000 euro subsidie kreeg voor het verduurzamen van je huis :)

Ook helpt het dat de huizen hier vrij nieuw zijn (>1990). Oudere huizen gaan vaak voor isolatie,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bestelbijfarnell leeft nu 3 weken, dus met het oog op de transparantie heb ik maar eens het hele bedrijfsplan, achtergrond en financiën online gezet :P

Over bestelbijfarnell.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ben al een tijdje bezig mijn hobbyhok op te ruimen en in te richten voor meer werkplek en ruimte voor een nieuwe machine. Er stonden nog wat lijken aan video's, PC's en monitoren als ook stapels oud papier aan oude cursussen etc. Na 3 grote dozen aan oud papier, een volle kofferbak aan oud apparatuur en 3 vuilniszakken aan troep lijkt het nog niet echt ruimer geworden te zijn 8)7

Een 120cm breed bureau heeft nu een werkblad van bijna 3 meter gekregen waar net aan de 4 machines en de nodige tools op past.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/machines1.jpg

Bevat een figuurzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/machines2.jpg

Een draaibank voorzien van digitale X-Y meters:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/machines3.jpg

Een freesbank, ook te gebruiken als boorkolom:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/machines4.jpg
Daarop ook te zien een set HSS boren, een set cobalt boren, een spantangen set met ook enkele halve maten en voor de Dremel bitjes een 1/8" spantang en daarnaast staat nog een verdeeltafel en heb wat machineklemmen. Ook op de foto een slijpsteen om de beitels te slijpen.

En mijn nieuwste speeltje, een lintzaag:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/machines5.jpg

Bijna een hackesspace 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
LED-Maniak schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:55:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat die oscillator er niet op berekend is :P
80 MHz clock van een oscillator of van een kristal ?

Als de oscillator een nette spanning afgeeft en je zorgt voor een goede afsluiting, dan moet het werken. Dissipatie zal iets hoger zijn, maar alleen in het clock circuit.

Voor een kristal is het een ander verhaal omdat die waarschijnlijk niet betrouwbaar startend te krijgen is met de interne oscillator.

En als Field Application Engineer moet ik er nog even bij zeggen dat dit alleen in een experiment gebruikt kan worden. Als je dit in massa gaat produceren is het af te raden :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
80MHz uit een kristal in het oscillatiecircuit van de AVR. Ik heb maar besloten een separate oscillator te plaatsen voor die taak. De AVR deelt nu alleen nog een 16MHz kristal met een andere chip. Omdat het geheel op 1.8Volt zal draaien en de klok dan niet verder mag dan 4MHz zet ik de CKDIV8 aan en draait hij op 2MHz. Zou moeten werken toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe deelt hij dat kristal? Ideaal gezien zou ik één chip het kristal geven en een CLKOUT van die chip doorlussen aan een CLKIN van de ander (als hij die niet expliciet heeft kan dat normaal aan de kristal-input van de oscillator.

Is er geen CLKOUT mogelijkheid dan alleen de kristal-inputs aan elkaar doorlussen, maar maar één van de chips de kristal output laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:14
LED-Maniak schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:22:
80MHz uit een kristal in het oscillatiecircuit van de AVR. Ik heb maar besloten een separate oscillator te plaatsen voor die taak. De AVR deelt nu alleen nog een 16MHz kristal met een andere chip. Omdat het geheel op 1.8Volt zal draaien en de klok dan niet verder mag dan 4MHz zet ik de CKDIV8 aan en draait hij op 2MHz. Zou moeten werken toch? :)
Hoe deel je het kristal ?

Stabiel starten van de oscillator is vaak een probleem als je afwijkt van de standaard methode die hier uitvoerig beschreven wordt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29

BoAC

Memento mori

memphis schreef op zondag 03 april 2016 @ 23:09:
Ben al een tijdje bezig mijn hobbyhok op te ruimen en in te richten voor meer werkplek en ruimte voor een nieuwe machine. Er stonden nog wat lijken aan video's, PC's en monitoren als ook stapels oud papier aan oude cursussen etc. Na 3 grote dozen aan oud papier, een volle kofferbak aan oud apparatuur en 3 vuilniszakken aan troep lijkt het nog niet echt ruimer geworden te zijn 8)7

Een 120cm breed bureau heeft nu een werkblad van bijna 3 meter gekregen waar net aan de 4 machines en de nodige tools op past.

[afbeelding]

Bevat een figuurzaag:
[afbeelding]

Een draaibank voorzien van digitale X-Y meters:
[afbeelding]

Een freesbank, ook te gebruiken als boorkolom:
[afbeelding]
Daarop ook te zien een set HSS boren, een set cobalt boren, een spantangen set met ook enkele halve maten en voor de Dremel bitjes een 1/8" spantang en daarnaast staat nog een verdeeltafel en heb wat machineklemmen. Ook op de foto een slijpsteen om de beitels te slijpen.

En mijn nieuwste speeltje, een lintzaag:
[afbeelding]

Bijna een hackesspace 8)
Wow wat een leuke spulletjes heb jij, * BoAC is een klein beetje jaloers.
Zo'n kolomboor en zaag machine zijn echt super handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
het is dat je zo ver weg woont, anders was ik lid geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

BoAC schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:31:
[...]

Wow wat een leuke spulletjes heb jij, * BoAC is een klein beetje jaloers.
Zo'n kolomboor en zaag machine zijn echt super handig!
Het zijn niet echt byzonder dure machines maar voldoen prima voor het werk waarvoor ik het gebruik. Als je een kolomboor zoekt moet je de aanbiedingen van de LidL en de Aldi in de gaten houden, dan heb je voor een paar tientjes een kolomboor.
lordprimoz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:49:
[...]

het is dat je zo ver weg woont, anders was ik lid geworden ;)
>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

memphis schreef op zondag 03 april 2016 @ 23:09:
...toffe spullen...
Bijna een hackesspace 8)
Een hackerspace ga je niet (alleen) heen voor de spullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand hier nog een idee voor geniaal mooie RGB(!) drukknopjes en indicatoren ala deze look: http://nl.aliexpress.com/...0E-J-RGB/32552393028.html :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Atlas schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:18:
Iemand hier nog een idee voor geniaal mooie RGB(!) drukknopjes en indicatoren ala deze look: http://nl.aliexpress.com/...0E-J-RGB/32552393028.html :)
Mooi, maar niet zo groot als het lijkt. Ik heb er hier ook een aantal liggen. Zelfde spul, maar wel goedkoper (en geen €4,31 per STUK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

RobV schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:35:
[...]

Mooi, maar niet zo groot als het lijkt. Ik heb er hier ook een aantal liggen. Zelfde spul, maar wel goedkoper (en geen €4,31 per STUK)
Hier heb ik een hele tijd geleden ook naar gezocht, alleen ik kwam nergens onder de 10 euro per knop geloof ik en vaak waren het dan ook op z'n best bi-color. Als je een link hebt naar een zo'n knop in RGB, graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik weet niet of deze al eens eerder is gepost, is een diy computer(en cpu) maar dan van iets ander niveau dan je meestal gewend bent van diy computer. Ik vond het in ieder geval indrukwekkend. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wow.. Wirewrap skillz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik had er even bij moeten zetten dat het vanaf de 49ste minuut leuk word als je niks geeft om de software. :)

Vier maanden is hij bezig geweest, lang leven cad software. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Nu online
Op zijn site zie ik een iets langere timeline.
Maar een complete CPU/minicomputer maken uit een berg 74 logic en dat ook nog aan elkaar wire wrappen.
At the end of the day, I wanted a working, and useful, machine that I understood completely. Oh, and it had to have a real front panel with lots and lots of cool blinky lights.
Dat wat het wel netjes samen, ik doe het hem niet na. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:27:
Hoe deelt hij dat kristal? Ideaal gezien zou ik één chip het kristal geven en een CLKOUT van die chip doorlussen aan een CLKIN van de ander (als hij die niet expliciet heeft kan dat normaal aan de kristal-input van de oscillator.

Is er geen CLKOUT mogelijkheid dan alleen de kristal-inputs aan elkaar doorlussen, maar maar één van de chips de kristal output laten leveren.
kdeboois schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:28:
[...]

Hoe deel je het kristal ?

Stabiel starten van de oscillator is vaak een probleem als je afwijkt van de standaard methode die hier uitvoerig beschreven wordt.
De CLKOUT is geen optie omdat de AVR op maximaal 4MHz mag draaien op 1.8Volt en de andere chip op 16MHz. Ik heb in het schema het 16MHz kristal aan de AVR(en dan CKDIV8 fuse aan) en van daaruit uit XTAL2/TOSC2 een draadje lopen naar de kristal input van de andere chip

Wat is dat tindie toch geniaal! Ik had wat oude printen over.. Vanavond goedgekeurd op tindie, direct uitverkocht en meteen een mailtje dat er nog meer mensen er een willen :o .

Dan maar weer wat onderdelen via bestelbijfarnel bestellen zodat ik die mensen ook iets kan leveren. Super tof! Mooi uit de kosten voor dit project nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, nuttige producten zijn heel snel uitverkocht op tindie. Best een goede site, met name als je gepromoot wordt (gebeurt vaak als je meer dan 1 per dag verkoopt).

Enige jammere is dat uitbetaling een maand duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heb je er al narigheid of iets mee gehad? Je levert natuurlijk printplaten af en bij verkeerd gebruik of iemand die er niets van snapt kan ik mij voorstellen dat het niet helemaal goed loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb alleen geassembleerde producten geleverd, en totnogtoe geen problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mux schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:39:
Ik heb alleen geassembleerde producten geleverd, en totnogtoe geen problemen gehad.
Ah oke!

Ik heb de mensen maar even gemaild met details. Afhankelijk van hun reactie kan ik dan beter afschatten wie ik voor mij heb.

Ondertussen staan er al 17(!) in backorder. Prachtige website :D

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 07-04-2016 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
heb je eens een leuke 12V 9A voeding opgesnord.. genoeg sap dus om projectjes van klein tot groot te kunnen voorzien van prik.. 5/10 ism een DC-DC converter

alleen nou is die er mee opgehouden, enige load die er aanhing was mn imax rc B6 Lipo charger..

meet ik nu de output komt er +- 4 volt uit... onbelast.. belast geen idee maar vrees dat die dan naar 0 zakt :)

http://imgur.com/a/OCJue staan wat plaatjes.. maar ik heb geen idee in welke hoek van de PSU ik moet zoeken, op dit moment heb ik alleen een very very very basic multimeter..
1 euro ding

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ach, voor 3 tientjes heb je een nieuwe:
http://www.meanwell.nl/pr...d-12V-85A__S-100F-12.aspx

En anders een servervoeding:
http://www.modelbouwforum...voedingen-24v-47a.240708/
Zijn erg populair onder de modelbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
memphis schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:14:
Ach, voor 3 tientjes heb je een nieuwe:
http://www.meanwell.nl/pr...d-12V-85A__S-100F-12.aspx

En anders een servervoeding:
http://www.modelbouwforum...voedingen-24v-47a.240708/
Zijn erg populair onder de modelbouwers.
dat had ik ook wel gezien... alleen om hem kwakkeloos richting de vuilbak te sturen... :P
wie weet kan ik er nu nog wat van leren, ook al doet die het mischien nooit meer :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

LED-Maniak schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:34:
Heb je er al narigheid of iets mee gehad? Je levert natuurlijk printplaten af en bij verkeerd gebruik of iemand die er niets van snapt kan ik mij voorstellen dat het niet helemaal goed loopt.
Wat staat er op tindie van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

SMSfreakie schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:35:
[...]

dat had ik ook wel gezien... alleen om hem kwakkeloos richting de vuilbak te sturen... :P
wie weet kan ik er nu nog wat van leren, ook al doet die het mischien nooit meer :-)
Ik ben het helemaal eens met de insteek, maar dit is nou juist best een complex uitziende voeding die je niet zo heel makkelijk kan aanpakken zonder wat voorkennis. In dit geval zou ik voor de makkelijke weg kiezen en de voeding zelf helemaal uit elkaar halen en kijken wat erin zit, proberen uit te vinden hoe hij werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Ik ben op zoek naar een inbouw usb connector. zoiets Maar dan met usb B. Hoeft niet persee bekabeling aan te zitten. Iemand enig idee waar ik zoiets cheap vandaan haal? Ik kan zo 123 niet niks vinden op ebay. Alleen maar vierkante inbouw connectoren. Maar ik heb het liefst een ronde inbouw vorm. Dat is een stuk makkelijker inbouwen...

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Nu online
Is een Neutrik niet iets netjes voor je?
http://www.neutrik.com/en...ultimedia-connectors/usb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Zoiets?
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=bulgin+usb+b

Is misschien wel iets over de top, want waterdicht (wanneer mated met matching kabel of dop), maar zelfs bij conrad zijn panel mount B-type connectors goed te krijgen zo te zien.

Volgens mij kan ze je met losse pinnen krijgen of met een 5-pin 2.54mm plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik zag vandaag toevallig dit bij de Action, voor maar 1.38 als ik me goed herinner.
Leek goed bruikbaar voor SMD componentjes, alleen niet ESD safe. Stikkertjes zaten er los bij, er zitten geen labels op het doosje.
Lag in het schap bij de overige plastic opbergdozen.
Afbeeldingslocatie: http://www.action.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/5/2547527.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:17
USB-B inbouw connector met rond gat, zoiets? :P
Met $6,39 prima betaalbaar. Alleen die verzendkosten :'( Maar misschien als je op die naamgeving verder zoekt dat je wat vindt uit het Oosten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thonz
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:38:
Loop er met een laptop heen. Heb je dan nog ontvangst? Dan zal het loslopen.

Lukt het niet, gebruik dan iets als een RFM12B voor zenden/ontvangen.
Sorry voor de late reactie. Ik heb geen bereik als ik in de kelder sta. Ik zal eens naar de RFM12B kijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zo vandaag eens aan t "prutsen" geweest met de voeding die ik eerder al aanhaalde..

ben inmiddels zover dat ik weet waar de +- 4 Volt weg komt.. die komt via een weerstand van de primaire naar de secondaire kant..

tevens lijkt de gelijkrichter ook nog prima te functioneren.. keurige gelijkspanning van rond de 300V.
echter bij de transformator krijg ik geen enkele spanning op de meter :/ en die wordt volgens mij gestuurd door de torren op een hoge frequentie?

maar volgens mij wordt t tijd om een service manual (oid) te vinden.. of een een werkend exemplaar ophalen, en daar eens mee meten om te kijken waar er verschil op treed

[ Voor 33% gewijzigd door SMSfreakie op 09-04-2016 22:49 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Ik heb een zogenaamde "Development Programmer Board for ATtiny" gehaald. Heb hem besteld omdat ik dacht dat je hier mee makkelijk een ATTiny kon programmeren zonder een Arduino als ISP te gebruiken. Na een ATTiny85 in de socket gedrukt te hebben herkent mijn laptop hem alsnog niet. Heb een vaag vermoeden dat het toch niet is wat ik dacht. Maar wat is het wel? Ik kan letterlijk 0 tutorials vinden over het gebruik, terwijl dit product all over eBay is.

Afbeeldingslocatie: http://www.icstation.com/images/big/products/6563_1683.jpg

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Lijkt mij niets anders dan een simpel breakout boardje met een voeding er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:56
Ik denk dat je eerst de digispark bootloader op je AtTiny moet zetten voor je iets met dat bordje kan.
Pagina: 1 ... 57 ... 113 Laatste