Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Eindelijk een labvoeding besteld. Is een Korad KA3005D geworden bij Reichelt, had optioneel nog wel voor de P versie kunnen gaan maar ik kan me eerlijk gezegd geen enkele reden bedenken waarom je een voeding per RS232 of USB zou willen instellen? Zijn daar bepaalde scenario's voor te bedenken die mij volledig ontschieten?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Is vooral voor automatische testopstellingen, waar je bepaalde metingen in een programma wilt uitvoeren.
Of als je de stroom/spanning zou willen loggen oid.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Gwannoes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:27:
Is vooral voor automatische testopstellingen, waar je bepaalde metingen in een programma wilt uitvoeren.
Of als je de stroom/spanning zou willen loggen oid.
Automagische testopstellingen is 't enigste wat ik me min of meer kon bedenken idd. Loggen had ik helemaal niet aan gedacht, was er meer van uit gegaan dat 't eenrichtingsverkeer was, doorsturen van de instellingen en that's it.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

C.44 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:36:
[...]

Automagische testopstellingen is 't enigste wat ik me min of meer kon bedenken idd. Loggen had ik helemaal niet aan gedacht, was er meer van uit gegaan dat 't eenrichtingsverkeer was, doorsturen van de instellingen en that's it.
Oh, heb niet gekeken of je deze Korad dingen ook kunt uitlezen. Ging er blind vanuit omdat de voedingen die we op m'n werk maken dat ook kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Mocht iemand nog bij Mouser bestellen dan zou ik heel graag een kleine order mee willen doen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie heeft de meest glimmende zuiger aan de cilinderwand ?

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/frituur/frituur68.jpg

Werkt toch wel goed zo'n temperatuur en snelheid gecontroleerde oliebad:
YouTube: Deep fryer rc engine break in at slow speed, 100rpm

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Mooi werk memphis!

Ik ben ergens in de kast een TFT scherm tegengekomen, zonder driver :/
Nu zit ik mij dus te verdiepen in drivers voor TFT displays, alleen of ik gebruik de verkeerde zoektermen op Google, of ik kan er gewoon geen vinden..

Het gaat om de HannStar HSD070I651-F20, de datasheet kan je hier vinden: http://vdd.varitec.co.jp/pdf/HSD070I651-F.pdf

Heeft iemand enig leesvoer over TFT displays en het aansturen ervan? Ik zou het graag willen kunnen aansturen met mijn Arduino.

[ Voor 6% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 04-03-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Zo te zien heeft deze geen grafische controller en moet je die met een analoog rgb signaal aansturen (incl diverse clock signalen), meeste "drivers" voor embedded zijn voor spi en i2c displays met een ingebouwde grafische controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
base_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:03:
Zo te zien heeft deze geen grafische controller en moet je die met een analoog rgb signaal aansturen (incl diverse clock signalen), meeste "drivers" voor embedded zijn voor spi en i2c displays met een ingebouwde grafische controller.
Met andere woorden, ik heb hier dus niet veel aan? Tenzij ik een extern rgb signaal aanstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
hier een overzicht met uitleg van adafruit: https://www.adafruit.com/categories/97 , ik heb toevallig net een 1.8" displaytje van ebay binnen dat nog geen 4 euro kostte (adafruit is niet de goedkoopste ;))

edit: die interface van jouw lcd staat er niet bij (analoog rgb), wel een 40-pin digitale rgb variant

[ Voor 19% gewijzigd door base_ op 04-03-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
base_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:28:
hier een overzicht met uitleg van adafruit: https://www.adafruit.com/categories/97 , ik heb toevallig net een 1.8" displaytje van ebay binnen dat nog geen 4 euro kostte (adafruit is niet de goedkoopste ;))

edit: die interface van jouw lcd staat er niet bij (analoog rgb), wel een 40-pin digitale rgb variant
Adafruit is zeker niet het goedkoopste, 1 Touchscreen TFT, met een board voor de communicatie tussen de arduino en de TFT kosten mij meer dan 100 dollar inclusief shipping! 8)7

Op naar ebay..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

De labvoeding is binnen en werkt. En ik heb 'm evengoed open gemaakt, en maar goed ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1307-e1457103587817.jpg

Ik kreeg eerst de behuizing er al niet vanaf, die werd aan de voorkant namelijk geblokkeerd door die rode kabel daar... dat ding waar 220 op staat idd. Een van de schroeven van de kast zit direct tegen de kabel aan en 1 van de voeten van het blok in het midden heeft ook nogal scherpe randjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1305-e1457103747597.jpg

Over scherpe randjes gesproken, op 3 plaatsen lopen kabels langs dit gestanste schot. Deze onderaan heb al wat krasjes en echt blij kan ik daar niet van worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1309-e1457103858168.jpg

Begint op een maandag morgen model te lijken :|

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1313-e1457103939536.jpg

Toch maar besloten 't ding niet direct retour te sturen. Even met de hete lucht erlangs en klaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1310-e1457103997849.jpg

Op de drie plekken waar kabels langs het schot lopen heb ik een randje hot glue gelegd, even laten afkoelen, open gesneden krimpkous erover en toen met de hete lucht de boel met elkaar versmolten. Uiteraard wel eerst 't schotje uit de voeding gehaald... geen zin om met aan dat ding m'n vingers open te halen (zo scherp idd).

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1312-e1457104115287.jpg

Op de scherpe voet een flinke klodder hot glue, toen een stuk opengeknipte krimpkous om de kabels, met tie wraps dicht getrokken en gepositioneerd met wat extra hot glue. Plenty afstand tot aan de kast en 't ding beweegt niet meer vrijelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1314-e1457104235808.jpg

Nu moet ik alleen nog even overwegen of ik hier andere voetjes onder ga zetten want wat er nu onder zit bevat enkele weekmakers die nog niet helemaal zijn uitgewerkt heb ik 't idee...

Al met al had ik 't wel een beetje verwacht dat dit geen Keysight of Agilent of Rigol zou zijn, voor dat geld mag je dat ook absoluut niet verwachten. Voor de rest werk 't hele gebeuren wel gewoon goed, ik moet alleen nog even kijken naar de rimpel en hoe de voltages oplopen bij inschakeling van de voeding (ivm overshoot enzo) maar op zich ben ik best tevreden. Ik heb ook meer dan eens de horrorverhalen gelezen over belachelijk luide ventilatoren in deze dingen maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Ga 't ding wel op een apart schakelbare stekkerdoos zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Hahahaha, die heatshrinkjes maken die voeding echt af :D

Ik vind het wel heel erg tegenvallen. Dit is ronduit gevaarlijk. Zou echt niet verkocht mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Er stond een review van die voedingen op eevblog, met dezelfde conclusie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ja maar er zitten overal "QC Passed" stikkertjes op... Dan moet t toch wel goed zijn toch :? :P ;)

Afgezien daarvan is het voorlopig voor een paar Arduino projecties voldoende, stukken beter dan een USB plug met 2 kabeltjes eraan naar een breadboard waar je dan de ene keer 5v hebt en de andere keer 4.5v.

Buiten dat denk ik dat t een van de "betere" voedingen is in dit prijssegment. Als ik voorbij de normale simpele Arduino projecties ga dan kan het ik waarschijnlijk ook wel rechtpraten dat er een Rigol DP832a moet komen, tot die tijd ;)

[ Voor 79% gewijzigd door C.44 op 04-03-2016 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

Ik vind dat je het heel mooi opgelost hebt eigenlijk _/-\o_

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare (0-30V 3A digital) voeding al een jaartje ofzo, maar dan van het merk Tenma (Farnell). Deze is digitaal maar zonder USB interface. Want zoals je eerder post; heb je niet nodig als je geen testopstellingen wil bouwen die PC gestuurd zijn.

Kabels lopen op een vergelijkbare wijze door de behuizing. Bij mijn unit zitten er ook kleine krasjes op de kabel. Ik heb het tussenschoot iets opzij gebogen zodat het niet op de bobbel van de kabelboom gaat snijden. Met een tie-wrap verwacht ik niet zomaar dat die hele kabelboom weer tegen het schot aan komt, de kabels van de transformator zijn relatief stug. De kabels er tegen aan lijmen had ik nog niet aangedacht.

De 230V kabels naar de schakelaar lopen ook vergelijkbaar. Bij de middelste schroef zit een sleeve om, maar dat gaat natuurlijk weinig doen als de kabel klem komt te zitten.
Bij de voorste schroef lopen ze net overal langsheen (schroef, behuizing). :X
Mijn unit heeft een 3A trafo, die gebruikt andere montage punten waar de 230V kabels niet bij kunnen komen. Zo te zien bij jouw unit zouden ze in theorie wel bij de schroeven/montageplaat langs kunnen schuren met alle gevolgen van dien (op lange termijn/veelvuldig vervoer).

Bij mij was wel gelukkig de krimpkous aangeknepen. Dat lijkt gewoon iets wat ze vergeten zijn en eigenlijk ronduit slordig dat het juist op de gevaarlijkste plek van de voeding gebeurd. Nu is de fase vanaf dat punt al gezekerd, maar ik denk dat je niet heel blij wordt als daar contact wordt gemaakt door zwervend metaal dat via de ventilatie roosters naar binnen kan vallen (gelukkig zitten die voorop - maar kan alsnog gebeuren).

Ergens ook wel beetje verbazingwekkend dat ze met dit niveau constructie al jaren mee weg komen, en gewoon in europa (bij grote shops zoals Reichelt en Farnell) zonder problemen verkocht wordt.

Voor de rest heb ik weinig problemen met deze voeding, gelet op de prijs.

Nog enkele puntjes om rekening mee te houden als anderen (nog) aan deze voeding denken:
- Fan is kandidaat voor vervanging. Beetje luidruchtig en goedkope meuk. Bij mij ratelt deze op lage snelheid. Fan snelheid is direct proportioneel aan geleverde stroom, dus als je zoals mij de hele dag aan low-power digital/analog projectjes knutselt die <0.5A pakken, wordt dat best wel irritant.
Gelukkig is een Rigol DS1000Z scoop luidruchtiger, dus :O

- Op lage belasting iets overshoot bij aanschakelen. Opzich niet schokkend veel , maar een 3.3V output kan wel naar 3.6-3.7V voor enkele ms opslingeren.

- CC en stroom uitlezing heeft een offset van 2mA. Met geen belasting en 0mA stroom limiet blijft de voeding in CV. Een rood LEDje geeft dan nog prima licht. De output schakelen (on/off) schakelt een relais en werkt gelukkig wel. Om deze reden ben ik blij voor de "P" variant gekozen te hebben, vanuit gaande dat de D variant dezelfde "nauwkeurigheid" behaalt. Ik ben persoonlijk geen fan ben van banana jacks hotpluggen, dus het is of output uitschakelen of stroom op een echte 0mA draaien.

- Ik zou de voeding niet stress-testen zoals Dave deed met constant-resistance op zijn dummy load. You get what you pay for. Ik gebruik hem als general purpose DC supply. Mijn verwachtingen zijn niet hoog wanneer de voeding snel tussen CC/CV wisselt, gaat resoneren vanwege dynamische belastingen, of de hele dag veel stroom moet leveren (neem maar voor gemak >50% stroom bereik aan).

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 04-03-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Wat een rampen labvoeding.. (al moet ik zeggen dat die van mij er van binnen ook niet echt lekker uit ziet maar die is al 25 jaar oud, van mijn vader 'geleend')..
Ze hebben tenminste wel de connector *kuch kuch sarcasme* vastgelijmd, maar ze zijn daarbij zo te zien de condensators vergeten |:(

Heeft er iemand ervaring met de iTead studio nextion displays icm de Arduino? Ik heb een sponsor gevonden, die een scherm voor zichzelf wilt en direct ook die van mij wilt betalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Die Tenma heb ik inderdaad ook gezien, volgens mij is dat exact hetzelfde apparaat met als enigste uitzondering de verschillende trafo's. Ik heb die kabels btw niet aan 't schot vastgelijmd, er zit gewoon een rand hotglue met daar omheen een open gesneden krimpkous. Ik heb wel een tiewrap vast gelijmd aan 't schot en daar dan weer de kabels met een tiewrap aan vastgemaakt. Indirect zit 't dus wel gelijmd.. hmm.. 8)7

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk een beetje gehoopt had dat bedrijven zoals Reichelt en idd Farnell bij dit soort chinese manufacturen iets meer op de kwaliteit zouden letten maar dat blijkt dan toch weer niet zo te zijn. Ik kon deze eigenlijk nergens anders vinden in duitsland (zeker niet goedkoper iig), de KA3005P is dan ietsje beter te vinden.

Over dat programmeerbare gebeuren gesproken, wat ik ervan begrepen heb hangt er gewoon een soort FTDI converter aan een (in dit model) lege plug. Iemand zou geprobeerd hebben daar zelf een FTDI aan te hangen maar de firmware die op de D modellen staat zou 't niet ondersteunen. Allemaal gehoord in een Youtube filmpje van een Duitser die ook een KA3005D gekocht heeft bij Reichelt, ik heb zelf eigenlijk heel die discussies nog niet gevonden. Daarbij heb ik begrepen dat de implementatie van het programmeerbare gedeelte via USB / RS232 ook een beetje houtje touwtje is bij deze modelen.

Die voltage spikes heb ik ook al gezien op m'n multimeter. Had gewoon even een DMM eraan gehangen zonder load en daar schoot ie bij 30v toch doodleuk 5v door (en bij 25v ook). Voordat ik er dus echt veel aan ga prikken denk ik dat ik eerst eens een opstelling maar van een paar simpele ledjes en evt een DC motortje en dan eens de scoop eraan hang om te zien wat er daadwerkelijk gebeurt (en in hoeverre dat m'n Velleman DMM hier gewoon te enthousiast is).

Voor de rest is 't voor mij ook puur een voeding voor 't uitproberen van arduino schakelingen, geen zware constante loads en al helemaal niet onbewaakt.
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:38:
Wat een rampen labvoeding.. (al moet ik zeggen dat die van mij er van binnen ook niet echt lekker uit ziet maar die is al 25 jaar oud, van mijn vader 'geleend')..
Ze hebben tenminste wel de connector *kuch kuch sarcasme* vastgelijmd, maar ze zijn daarbij zo te zien de condensators vergeten |:(

Heeft er iemand ervaring met de iTead studio nextion displays icm de Arduino? Ik heb een sponsor gevonden, die een scherm voor zichzelf wilt en direct ook die van mij wilt betalen :9
Mjah, ivm garantie en dergelijke wil ik er niet te veel aan veranderen wat ik niet vrij eenvoudig ongedaan kan maken. Daar komt bij dat ie hier op 'n rekje komt te staan en weinig beweging of vibratie zal zien dus dan is dat ook niet echt een heel groot probleem.

Volgens mij was 't Borroz die een tijdje geleden hier al met die Nextion schermpjes bezig was. Persoonlijk vind ik ze nog erg duur, maar op zich wel interessant als je 't hele grafische gedeelte naar een 2e uC kan doorschuiven. Ik ben btw ook sponsorbaar hoor :P

[ Voor 28% gewijzigd door C.44 op 04-03-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door C.44 op 04-03-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Bij mij same deal. Ik heb de voeding altijd op de rand van het bureau staan. Hoewel ik aan simracing doe en daardoor vibraties door het bureaublad heen propageer, verwacht ik dat die bij de rand van het bureau relatief stevig staat.

Vanwege schimmigheid in constructie had ik de voeding ook bij Farnell bestelt, maar dat maakt dus uiteindelijk weinig uit.

In mijn voeding zit boven de 230V jack een DB9 uitsparing die afgeplakt is met een sticker. De USB verbinding kan ik niet vinden, hoewel er wel 2 schroef punten op het chassis zitten om het converter bordje te monteren.

Ik zie op de control PCB ook een kale 5 of 6 pin connector. Eerlijk gezegd heb ik weinig behoefte aan PC control op deze voeding. Als ik dat wil zoek ik of bouw ik wel iets anders, zoals op hackaday gelinkt is. Ik heb deze destijds gekocht omdat ik direct iets nodig had, want ik heb geen andere stroom begrensde voeding thuis staan en om nou elke smoke-test op het werk (of via een netadapter) te doen vind ik ook wat.

DMM heb ik de spikes niet gezien, maar op de scope wel. From memory waren die spikes niet zo erg als je omschrijft. De meeste bordjes die ik bouw hebben ook een eigen DC regulator er bij zitten, en is het vaak helemaal geen probleem.

De enkele projectjes die ik direct van 3.3V voed hebben altijd gewerkt. Enkel heb ik ook al wel eens perongeluk op 5.0VDC ipv 3.3VDC aangezet, en werken nog steeds prima. Maar iedere schakeling is anders, zeker iets om rekening mee te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Hans1990 op 04-03-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

5 pins zou makkelijk een ftdi connectie kunnen zijn maar dat wil niet zeggen dat de firmware op t bordje voorbereid is op die functionaliteit. De traces om een ftdi daughterboard aan te sluiten zullen er wel zijn maar daar zal het hoogst waarschijnlijk ook wel ophouden.

Die voeding op Hackaday had ik nog niet gezien, ziet er wel interessant uit. Straks eens goed lezen, ik weet niet of t een compleet project met beschrijving is die enigszins te volgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

High speed camera fun (vanaf 2:20)

Dat had je niet verwacht he

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 06-03-2016 13:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Iemand die me een beetje in de richting van hoog amperage, laag voltage voeding kan helpen? circa 3.6v bij maar liefst 15Ampere? Handig als het zelf bouw is, ivm eventuele printplaat productie. Waar moet ik een beetje op googlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jctjepkema schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:48:
Iemand die me een beetje in de richting van hoog amperage, laag voltage voeding kan helpen? circa 3.6v bij maar liefst 15Ampere? Handig als het zelf bouw is, ivm eventuele printplaat productie. Waar moet ik een beetje op googlen?
Low voltage high current bench supply

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Damic schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:58:
[...]

Low voltage high current bench supply
thanks! Kom er niet direct veel verder mee maar heb wel al een aantal interessante paginas mee gevonden! dank!
Het gaat hier om een UV powerled, die tussen de 3.3v en de 4V wil, en een consant current van 13,5 Ampere. dus ben meer opzoek naar constant current driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha een led driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat de gedachte van een LED voeding niet dat geeft wat je wilt. Een voeding geeft een stroom of een spanning (of beide in de vorm van CC/CV)

Een vaste spanning werkt niet voor LED's om direct aan te sluiten tenzij je met weerstanden of drivers gaat werken.
Een vaste stroom in de vorm van een LED driver geeft de stroom van 1 LED, vaak is de spanning hoog zodat je meerdere LED's in serie kunt zetten bij diezelfde stroom.

Meanwell heeft het wel:

https://www.meanwell-web....ucts_id=SP-100-7.5&type=3

[ Voor 11% gewijzigd door memphis op 06-03-2016 22:47 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik weet het, ik heb al constant current aan de praar op een power led met 2A rond de 20V maar dit is voor mij andere koek met 14A. Je komt namelijk met deze specs zeer weinig led drivers tegen.

Het gaat namelijk om de cbt-90 van luminus.

ik kom deze nog tegen:
http://nl.aliexpress.com/...l/1460317_2045576428.html

maar daar is dan weer karig weinig info over te vinden. Heb inmiddels van de fabrikant al gehoord dat er 12v 6A ingaat, maar ja daar heb ik nou ook niet zoveel aan..

[ Voor 50% gewijzigd door jctjepkema op 07-03-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55

Harrie

NederVlaming

Ik zou naar zoiets kijken: http://www.instructables.com/id/Poormans-Buck/
Ik denk als je de mosfet en de schottky diode aanpast voor de grotere stroom, je een heel eind kom.
(Uiteraard ook de meet-shunt-weerstand aanpassen en de reference voltage matchen)
Dit is natuurlijk wel een schakelende voeding, weet niet of je dat wilt? Bij die grotere vermogens lijkt me dat wel interessant.

De 2e comparator met de PWM ingang kan je weglaten om het wat te vereenvoudigen. Toevallig gisteren ook zelf mee bezig geweest in LTspice.

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie op 07-03-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Harrie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:14:
Ik zou naar zoiets kijken: http://www.instructables.com/id/Poormans-Buck/
Ik denk als je de mosfet en de schottky diode aanpast voor de grotere stroom, je een heel eind kom.
(Uiteraard ook de meet-shunt-weerstand aanpassen en de reference voltage matchen)
Dit is natuurlijk wel een schakelende voeding, weet niet of je dat wilt? Bij die grotere vermogens lijkt me dat wel interessant.

De 2e comparator met de PWM ingang kan je weglaten om het wat te vereenvoudigen. Toevallig gisteren ook zelf mee bezig geweest in LTspice.
Thanks

ik zal kijken of ik het binnenkort in Altium kan gooien. Ik krijg binnenkort een cursus daarvan dus even kijken hoever ik kom.

Heren dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C.44

C.44

Geheel onverwachts kwam vanmorgen m'n OLED scherpmje binnen. Dat ding was pas 27 Februari vanuit Hong Kong verstuurd! Op dit moment durf ik met een gerust hart te zeggen dat dit ding waarschijnlijk m'n nieuwe go-to schermpje word.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1336-e1457359981463.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wholelattecoffee.com/wp-content/uploads/2016/03/IMG_1337-e1457359992529.jpg

Het mooie vind ik dat ie 5v tolerant is ( :+ ) en gewoon uit lijkt te zijn als er geen pixels "aan" staan (ja ik weet dat dat is hoe een OLED werkt ;) ) Persoonlijk ben ik een groot fan van het scherm op zich ook, geen belachelijk oversized breakout board, gewoon 7 pads op de achterkant waar je evt. headers op kunt zetten maar net zo makkelijk direct kabels aan soldeert. Het pcb wat achter het scherm past gewoon _IN_ de behuizing van 't schermpje.

* C.44 tevreden

Edit:
Linkje vergeten:
SPI 2.42 OLED 128x64 Graphic OLED Module Display( Arduino / PIC / AVR/Multi-wii)

Kost $19.99 + verzendkosten ($2). Duurder dan de reguliere 2.4" TFTjes, dat dan weer wel.

[ Voor 11% gewijzigd door C.44 op 07-03-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Bestaan er ook goedkope frequentieregelaars voor een laag vermogen? Zeg, 30W ongeveer? Het is voor de langzame stand van de mechanische ventilatie van het huis.

Ik hekel er een beetje tegen dat zo'n ding best efficiënt is op vol vermogen, maar dat ze omlaag worden geregeld met een condensator waardoor de spanning zo laag wordt dat ze gewoon met +50% slip, en dus heel inefficiënt draaien.

Natuurlijk kan ik ook gewoon een DC motor PWM-geregeld model kopen, maar dat is weer 200 euro uitgeven voor iets wat voornamelijk prima is :P Of zou het al voldoen om gewoon direct netspanning gelijk te richten, met een 555'je die een half-brug H-brug aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 12:10
C.44 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:21:
Geheel onverwachts kwam vanmorgen m'n OLED scherpmje binnen. Dat ding was pas 27 Februari vanuit Hong Kong verstuurd! Op dit moment durf ik met een gerust hart te zeggen dat dit ding waarschijnlijk m'n nieuwe go-to schermpje word.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het mooie vind ik dat ie 5v tolerant is ( :+ ) en gewoon uit lijkt te zijn als er geen pixels "aan" staan (ja ik weet dat dat is hoe een OLED werkt ;) ) Persoonlijk ben ik een groot fan van het scherm op zich ook, geen belachelijk oversized breakout board, gewoon 7 pads op de achterkant waar je evt. headers op kunt zetten maar net zo makkelijk direct kabels aan soldeert. Het pcb wat achter het scherm past gewoon _IN_ de behuizing van 't schermpje.

* C.44 tevreden
mooi ding, heb je ook een link naar de desbetreffende item?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:13
BladeSlayer1000 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:38:
Één gebruikt voor een school project. Zoals vaak aangegeven wordt, gebruiken een goede externe voeding bij het programmeren, heeft mij een gebricked display en veel tijd gekost.

De software is niet je van het, echter kun je hem wel vast downloaden, en alles testen in een emulator, werkt erg goed op de foutmeldingen na. Het systeem van variabelen moet je bijvoorbeeld even door krijgen.
Wat ik een heel groot nadeel vond was dat je in elk tekstvak AFAIK maar 1 regel kwijt kan.

Heb het gebruikt met Arduino's.

Het downloaden van de software voor bestelling raad ik erg aan.
Heb nu evt. één werkende liggen en één die alleen nog een wit beeld geeft ongebruikt liggen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

C.44 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:21:

[afbeelding]

[afbeelding]

* C.44 tevreden
:o vanwaar heb je dat schermpje (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:19:
[...]
:o vanwaar heb je dat schermpje (link)
Lees 't bericht voor 't jouwe even ;) :P :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow oke 8)7 |:( wow 2.42 inch :o alleen die pixels :(

[ Voor 55% gewijzigd door Damic op 07-03-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Damic schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:01:
Ow oke 8)7 |:( wow 2.42 inch :o alleen die pixels :(
Yep, 128 x 64. Had van mij gerust 't dubbele mogen zijn, 256 x 128 of zo. Maar bedenk je wel dat de meeste karakter LCDs ook rond deze resolutie zitten. M'n volgende karakter LCD gaat ook bij die mensen vandaan komen, die zijn ook lekker klein. Dan krijg je dus een 1602 OLED scherm en alles wat uitsteekt zijn links en rechts 2 schroefgaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:59
Heb dus perongeluk 5V op mijn enigste esp8266 gezet, nu heb ik hem morgen nodig. net verzonden gelukkig door de webshop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
erik23 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:47:
[...]

Één gebruikt voor een school project. Zoals vaak aangegeven wordt, gebruiken een goede externe voeding bij het programmeren, heeft mij een gebricked display en veel tijd gekost.

De software is niet je van het, echter kun je hem wel vast downloaden, en alles testen in een emulator, werkt erg goed op de foutmeldingen na. Het systeem van variabelen moet je bijvoorbeeld even door krijgen.
Wat ik een heel groot nadeel vond was dat je in elk tekstvak AFAIK maar 1 regel kwijt kan.

Heb het gebruikt met Arduino's.

Het downloaden van de software voor bestelling raad ik erg aan.
Heb nu evt. één werkende liggen en één die alleen nog een wit beeld geeft ongebruikt liggen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Ik heb een voeding liggen die meer dan 20A kan leveren op een schaal van 5-15V, lijkt mij genoeg :P
Is de het interface met de arduino zelf gemakkelijk? En wat is de diepte van het display eigenlijk? Ik had hierover een tickets geopend bij itead, maar ze reageren niet bepaald snel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:13
Mijn probleem was niet dat ik de voeding niet had, maar dat ik hem niet gebruikte :( .
Communicatie met de Arduino gaat gewoon over de seriële verbinding. Itead heeft een Library die volgens mij wel goed werkt. Maar onder het motto, weten hoe het werkt besloot ik het wiel opnieuw uit te vinden.

Wat je stuurt is dezelfde commando's die je gebruikt bij het maken van je interface.

[ Voor 6% gewijzigd door erik23 op 08-03-2016 10:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De afgelopen paar weken heb ik van aardig wat mensen de vraag gekregen of ze niet een paar onderdeeltjes mogen meebestellen bij Farnell. Dat doe ik graag, maar het is eigenlijk best tijdrovend dat ik telkens vrij uitgebreid moet uitleggen hoe het werkt. Daarom heb ik maar besloten om e.e.a. te automatiseren en er een webdienst van te maken:

http://bestelbijfarnell.nl/

Ik heb besloten om een vast bedrag (€2,00 ex. BTW) te vragen per bestelling zodat er niet al teveel misbruik van wordt gemaakt. Ik verdien er niet echt nuttig aan, maar zoveel mensen schijnen hier plezier van te hebben dat ik de dienst wel wil blijven aanbieden.

De website is in feite niet veel meer dan één script dat je in staat stelt om onderdelen aan een bestellijst toe te voegen en automatisch te checken of dat onderdeel op voorraad is en/of wat het kost in de juiste staffelprijzen. Daarna is het een formuliertje waar je je naam op invult en dan een php mail() functie die de hele zooi in mijn inbox pleurt.

Ik nodig iedereen vooral uit om te proberen m'n website stuk te maken en uit te vinden wat voor bugs er te triggeren zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
Goed bezig Mux :). Ik weet zeker dat hier heel erg veel mensen mee geholpen zijn!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zie dat er al vrolijk getest wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
Tof idee en ziet er netjes uit, maar ik vraag me af of Farnell hier zo blij mee is.. Zolang alleen tweakers er vanaf weten zal het niet met zo'n vaart lopen maar ben je niet bang dat Farnell komt klagen als hier dagelijks mensen van gebruik gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Laat je Farnell rechtstreeks verzenden naar jouw "klanten", of stuur jij het zelf door?

Ik zou denken dat Farnell er op zich niet zo veel probleem mee heeft als je die kleine bestellingen voor ze bundelt, maar misschien dat ze het niet zo tof vinden dat hun naam in je domeinnaam zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JDTeunis schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:24:
Tof idee en ziet er netjes uit, maar ik vraag me af of Farnell hier zo blij mee is.. Zolang alleen tweakers er vanaf weten zal het niet met zo'n vaart lopen maar ben je niet bang dat Farnell komt klagen als hier dagelijks mensen van gebruik gaan maken?
We zien wel wat er gebeurt. Laten we hopen dat Farnell ervan leert en hun site gewoon openstelt voor kleinverbruikers. Ze hebben de infrastructuur. Je wil niet weten hoe lang ik al tegen Farnell heb zitten zeiken dat ze bepaalde dingen aan hun dienstverlening moeten verbeteren ;)
Gwannoes schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 10:41:
Laat je Farnell rechtstreeks verzenden naar jouw "klanten", of stuur jij het zelf door?

Ik zou denken dat Farnell er op zich niet zo veel probleem mee heeft als je die kleine bestellingen voor ze bundelt, maar misschien dat ze het niet zo tof vinden dat hun naam in je domeinnaam zit.
Ja, ik laat ze direct verzenden vanaf farnell (maw geen verzendkosten). Ik heb in ieder geval al hun voorwaarden en juridische documentatie doorgelezen, en er is niets dat dit verbiedt, zelfs niet in de insteek van de tekst.

En als ze moeilijk zouden doen over de domeinnaam... tja, dat zou wel érg laag zijn. Mijn gok is dat ik ofwel een telefoontje van m'n accountmanager krijg, ofwel dat ze kijken naar m'n account en denken 'pf, dat is de moeite niet om iemand achteraan te sturen'. We hebben het over een paarhonderd euro omzet per jaar. Ik bestel voor duizenden euro's per jaar bij ze voor m'n eigen bedrijf.

En het is ook gewoon win-win; farnell verdient er ook aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 09:34
Tja zolang mensen geen onderdeeltjes van €2 gratis laten opsturen wel. Als dat voor een bedrijf is maakt het niet uit, dan maken ze een keertje verlies op een order met als voordeel voor hen dat je de volgende keer, als je wel een grote order hebt, ook bij hen bestelt. Nu lijkt dat alsnog zo, omdat het via jouw bedrijf gaat, maar er kunnen best een hoop particulieren af en toe gebruik van maken zonder de intentie om later ook grote orders te gaan plaatsen.

Nogmaals, tof idee hoor en ik wil zeker niet zeggen dat je er mee moet stoppen ofzo, ik bedoel alleen aan te geven dat Farnell wel redenen kan hebben om dit niet zo chill te vinden. Maar zolang er volgens hun voorwaarden niks op tegen is is er sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Misschien heb alleen ik er last van maar als ik in Chrome 2 artikelen invoer, en het dus niet meer op mijn beeldscherm past kan ik niet naar beneden scrollen. Dus de knop 'door naar adresinformatie' kan ik niet meer bereiken. :?

Edit: Als workaround: na uitzoomen kan ik wel bij die knop. :9

[ Voor 8% gewijzigd door AllesKan op 09-03-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geniaal ! Ik kan nu dus heel farnell plat bestellen, eindelijk.

Haalt nog een berg oude projecten waar ik nog onderdelen voor mis tevoorschijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Farnell is inderdaad voor de particulier moeilijk bereikbaar. Ze hebben veel onderdelen, en altijd wel een goede vooraad.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom een bedrijf hier moeilijk over zou doen, ze krijgen extra omzet tenzij mensen voor bedragen van 30 cent gaan lopen kopen.

Ik heb nog nooit problemen gehad bij Farnell met bestellen, tenslotte bestelde ik eerst via mijn oude werkgever, en inmiddels via mijn nieuwe werkgever.

Ps; Ik begrijp de doelstelling van Farnell ook niet, EagleCAD is van Farnell (of is een partner ervan). alle onderdelen in schema's die door hobbyisten worden gemaakt kunnen dus niet worden besteld bij Farnell, terwijl ze ondertussen op de site van EagleCAD wel lopen te 'adverteren' met Farnell :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Precies! Dat is wat ik dus zo vreemd vind. Ze zijn nu al ruim 4 jaar bezig met het aanspreken van hobbyisten; eerst met een ander CAD-pakket (ben vergeten wat het is... het was iig een reactie op RS Components' DesignSpark) en daarna met EagleCAD, de verkoop van hobbyproducten (Raspberry Pi, Arduino) en zo verder. Het is duidelijk dat ze niet vies zijn van hobbyisten. Maar in al die tijd doen ze nog steeds moeilijk over het leveren aan consumenten, ondanks dat min of meer hun hele orderproces geautomatiseerd is en ze een giga flatfee-contract met UPS hebben (maw hun marginale kosten voor een extra verzending zijn ook nul).

Ik heb altijd aangenomen dat als ik 'nu' een initiatief zoals bestelbijfarnell.nl start, dat farnell drie maanden later zelf met iets beters kwam. Maar dat is nooit gekomen. Dus tja, nu er steeds meer mensen mij (en andere Tweakers-forumgebruikers) vragen of ze mogen meebestellen heb ik het maar zelf gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Ik had niet eens gedacht aan de dingen zoals een Raspberry Pi, Arduino en meer. Maar dat is inderdaad ook een punt.
Er zullen vast wel bedrijven (denk aan de weinige electronica winkels) zijn die de Raspberry Pi's kopen bij hun, en dan verkopen.
Daarbij zijn ze ook bezig een hele community op te bouwen aan hobbyisten, met The Ben Heck's Show. Hoe willen mensen die de Ben Heck's show nou kijken de onderdelen verkrijgen bij Farnell, juist digikey de concurrent van Farnell.

Ik vind het een goed idee van jouw Mux!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik vind het ook erg krom. Wel hobbyisten & studenten publiek aanspreken via o.a. ook element14 portaal, tegelijk een drempel opwerpen bij bestellen.

RS doet het nog een slagje erger. Die hebben hun DesignSpark community en zijn ook wel eens actief op enkele YouTube kanalen, maar in NL kan je niet als particulier bij RS bestellen. Een verklaring willen ze niet geven, enkel bevestigen dat het inderdaad hun beleid is. |:(

1 reden die ik kan bedenken dat deze situatie zo is, omdat consumenten meer bescherming en rechten hebben dan bedrijven. Denk aan 14 dagen retourrecht, garantie termijnen, RMA, etc.
Als de 50 euro order drempel enkel is vanwege de verzendskosten, snap ik werkelijk waar niet dat ze niet gewoon 2-5 euro verzendskosten rekenen voor orders beneden de 50 euro. Volgens mij doen ze dat standaard al voor kleinere accounts bij Farnell.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 09-03-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een kleinere account (3k tot 5k per jaar ofzo?) en kan gewoon gratis een weerstandje van 3 cent laten bezorgen. Retourrecht heb ik ook gewoon, maar ik denk dat Farnell gewoon niet op de echt kleine orders zit te wachten. Hoewel ik ook weleens kleine bestellingen heb, zal mijn gemiddelde bestelwaarde zo om en nabij de 100€ liggen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Interessante ontwikkeling: Farnell UK vraagt nu GBP 3.95 orderkosten voor bestellingen onder GBP 20, ook voor bedrijfsaccounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
wesleytjuh schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 22:20:
Ik heb een kleinere account (3k tot 5k per jaar ofzo?) en kan gewoon gratis een weerstandje van 3 cent laten bezorgen.
Of het feit dat je soms voor minder dan 1 euro aan weerstanden al gratis op reel met leader aangeleverd kunt krijgen.
Nadeel vind ik dan weer dat je ook bij IC's van enkele euro's per stuk er minimaal 150 moet bestellen om re-reeling mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb niks dan problemen gehad met re-reeled producten, en bovendien: allebei de pcb-assemblagebedrijven die ik heb gebruikt hebben geen probleem met tientallen cut tape/tray producten bij assemblage. Je betaalt niet eens extra als je reelless wilt assembleren.

Kort gezegd: echte reels (vanuit de fabriek) or die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
mux schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:54:
Interessante ontwikkeling: Farnell UK vraagt nu GBP 3.95 orderkosten voor bestellingen onder GBP 20, ook voor bedrijfsaccounts.
Ik hoop niet dat ze zoiets in Nederland ook gaan doen. Ik ben gestopt met bij RS bestellen, ook verzendkosten voor kleine bestellingen rekenen was voor mij de druppel (naast de langzame, vervelende website en de neiging om componenten die op tape zitten op te knippen in stukjes van 5, die individueel in een zakje te stoppen en er daar dan 100 van op te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mux schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:18:
Ik heb niks dan problemen gehad met re-reeled producten, en bovendien: allebei de pcb-assemblagebedrijven die ik heb gebruikt hebben geen probleem met tientallen cut tape/tray producten bij assemblage. Je betaalt niet eens extra als je reelless wilt assembleren.

Kort gezegd: echte reels (vanuit de fabriek) or die.
Eenvoudige PCB's laten wij assembleren bij de lokale sociale werkplaats (Dethon).
Die geven toch de voorkeur aan zo veel mogelijk reel/tray of tube.
Ik heb nog geen indicaties van ze gehad dat de re-reeled producten problemen zouden opleveren.

Klinkt misschien wat vreemd, pcb's assemblage bij sociale werkplaats, maar ze hebben een zeer goede elektronica afdeling met 2 moderne Mydata pick&place lijnen.
Ze zijn zeer flexibel, korte doorloptijden, en zeer concurrerende prijzen.

enige nadelen zijn afwezigheid van AOI, en je moet zelf alles inkopen en aanleveren.

Wat voor problemen heb je dan met de re-reeled producten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

doorgaans zijn er twee problemen met re-reeling: slordigheid tijdens het proces die zorgt voor bijv. loszittende afdektapes (waardoor met name kleine componenten kunnen omkeren of helemaal uit de tape kunnen vallen) en slechte leaders/trailers. Eén keer (vóórdat ik m'n eigen bedrijf had) heb ik met 50% re-reeled spullen een PCB laten assembleren, en op twee van de reels bleek de trailer los te zitten waardoor de machine vastliep tijdens assemblage en een halve batch met de hand moest worden afgemaakt. Een andere keer waren er 2 PCBs met een (precisie-)weerstand die miste omdat die uit de tape waren gevallen.

Om eerlijk te zijn; voor mij is dit sowieso niet belangrijk, ik heb alleen maar ontzettend kleine productieruns (<100 doorgaans). Dan moet ik sowieso alle producten individueel testen en kost het me relatief niet zoveel tijd om problemen op te lossen. Maar op grotere series zou ik re-reeled producten proberen te vermijden, met name als het op papiertape zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
mux schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:51:
doorgaans zijn er twee problemen met re-reeling: slordigheid tijdens het proces die zorgt voor bijv. loszittende afdektapes (waardoor met name kleine componenten kunnen omkeren of helemaal uit de tape kunnen vallen) en slechte leaders/trailers. Eén keer (vóórdat ik m'n eigen bedrijf had) heb ik met 50% re-reeled spullen een PCB laten assembleren, en op twee van de reels bleek de trailer los te zitten waardoor de machine vastliep tijdens assemblage en een halve batch met de hand moest worden afgemaakt. Een andere keer waren er 2 PCBs met een (precisie-)weerstand die miste omdat die uit de tape waren gevallen.

Om eerlijk te zijn; voor mij is dit sowieso niet belangrijk, ik heb alleen maar ontzettend kleine productieruns (<100 doorgaans). Dan moet ik sowieso alle producten individueel testen en kost het me relatief niet zoveel tijd om problemen op te lossen. Maar op grotere series zou ik re-reeled producten proberen te vermijden, met name als het op papiertape zit.
ik hoef alleen maar de eerste prototype te bedenken, wie het in elkaar zet en wie het test zal me een worst wezen, maar heb zelf nog geen pcb's gezien waar weerstanden niet op zaten.
het zal vast wel gebeuren , hoe het dan opgelost wordt geen id, wij leveren 100.000 tot 300.000 producten per jaar

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Is wrs niet echt sneller dan reflow maar toch cool hot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, Farnell heeft hun site 'vernieuwd' en daarmee de filterfunctionaliteit helemaal waardeloos gemaakt. Is er iemand hier die potentieel met mij wil samenwerken om een betere zoekmachine te bouwen? Ik heb dit al deels in PHP/javascript gemaakt, maar zoals veel van mijn projecten is dit een beetje half afgemaakt op de stapel komen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
OMG, die filterfunctie is idd niet echt een vooruitgang! Werk hun rest api nog wel? (http://partner.element14....rch_API_REST__Description

Ik ben eigenlijk nog meer geinteresseerd om een fatsoenlijke dbase te maken met meerdere leveranciers (kan je ook prijzen vergelijken), pinouts, datasheets, pcb footprints etc. maar kom er helaas ook niet aan toe, ik vrees dat je daarvoor toch echt een goed open source community project nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Damic schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 14:23:
Is wrs niet echt sneller dan reflow maar toch cool hot :+
[video]
:) Inderdaad erg gaaf! Ik zie wel voordelen: je hoeft maar zeer plaatselijk te verwarmen. Bijvoorbeeld connectoren met zacht plastic zullen zo niet smelten.

Maar zou de soldeerkwaliteit wel goed zijn? Normaal zijn de te solderen objecten ook verhit, wat zorgt voor een goede doorvloeiing. Nu is het koper van de print en de pin van het component koud. Krijg je daardoor geen onbetrouwbare verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Hoezo koud? Van wat ik zie zijn de koperen pads verhit/verlicht en smelt hierop het tin, dat is nog directer als een soldeerbout? Overigens wordt er bijvoorbeeld bij reflow volledig met warmtesraling zonder contact gesoldeerd. Door een geleidelijke beheersde warmtecurve krijg je de beste verbindingen. Echter lijken mij die micro laser verbindingen helemaal zo slecht nog niet alhoewel ze waarschijnlijk op langere termijn wat minder betrouwbaar zijn als reflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:58:
OK, Farnell heeft hun site 'vernieuwd' en daarmee de filterfunctionaliteit helemaal waardeloos gemaakt. Is er iemand hier die potentieel met mij wil samenwerken om een betere zoekmachine te bouwen? Ik heb dit al deels in PHP/javascript gemaakt, maar zoals veel van mijn projecten is dit een beetje half afgemaakt op de stapel komen liggen.
+1

Ik wilde van de week ook weer een hobby bordje bouwen en kon gewoon niets vinden, of iets wat vroeger 3 minuten kost was nu 10 minuten. |:(
Ik wilde tegelijk een spoel en diode zoeken; kreeg ik "Inductance" parameter bij spoelen te zien. :z

Ik wil best meewerken aan een community filter tool. Stuur eens een DM als je mijn hulp kan gebruiken. PHP/Javascript vaardigheden zijn iets roestig, maar beide talen heb ik jaren terug full time gebruikt.

De rest API is interessant, maar je hebt een API key nodig om (lang) te mogen gebruiken. Daar heb ik misschien wel een oplossing voor. Ik weet alleen niet hoe snel je de data er mee via kan binnen halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hans1990 op 12-03-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mux schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:58:
Werkt toch, vind hem zelfs beter werken dan daarvoor. edit: ha de min max is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

base_ schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:02:
OMG, die filterfunctie is idd niet echt een vooruitgang! Werk hun rest api nog wel? (http://partner.element14....rch_API_REST__Description

Ik ben eigenlijk nog meer geinteresseerd om een fatsoenlijke dbase te maken met meerdere leveranciers (kan je ook prijzen vergelijken), pinouts, datasheets, pcb footprints etc. maar kom er helaas ook niet aan toe, ik vrees dat je daarvoor toch echt een goed open source community project nodig hebt.
De REST API is effectief onbruikbaar; je bent beperkt tot op zijn meest een paarduizend requests per maand en hij geeft regelmatig foute resultaten en random errors. Er is niet op te bouwen, en het is eigenlijk al stuk sinds hij voor het eerst werd aangeboden (2011).

Mijn bedoeling is niet om een nieuwe Octopart te maken. Ik wil vooral dat de selectieprocedure voor de meerderheid van de componenten in mijn ontwerpen maximaal gestroomlijnd wordt. Het zou niet moeten zijn dat het uitzoeken van één weerstand meer dan een minuut kost. Een gemiddeld ontwerp heeft tientallen verschillende weerstands- en capaciteitswaarden. Het kost me regelmatig meer dan een uur om sourcing voor die producten te doen, wat belachelijk is. Dit zou secondewerk moeten zijn.
Hans1990 schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:30:
Ik wil best meewerken aan een community filter tool. Stuur eens een DM als je mijn hulp kan gebruiken. PHP/Javascript vaardigheden zijn iets roestig, maar beide talen heb ik jaren terug full time gebruikt.
Je hebt een DM. Als er meer mensen zijn die willen helpen is dat nog steeds zeer welkom!
Damic schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 09:45:
[...]
Werkt toch, vind hem zelfs beter werken dan daarvoor. edit: ha de min max is weg.
Geen min/max en het grootste deel van de selectiefilters is nu standaard ingeklapt en onzichtbaar (je moet erheen scrollen). Wat eerst drie of vier kliks waren, is nu een scroll en tientallen kliks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hazo ja, het lijkt wel sneller te werken dan daarvoor maar dat kan dus ook zijn omdat het nog zo vroeg is :+
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BtgHDgJMokI]
Whahahahaha _O-

[ Voor 26% gewijzigd door Damic op 12-03-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 21:46
mux schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:04:

Geen min/max en het grootste deel van de selectiefilters is nu standaard ingeklapt en onzichtbaar (je moet erheen scrollen). Wat eerst drie of vier kliks waren, is nu een scroll en tientallen kliks.
Als je op "Open filtertool" klikt kan je toch gewoon min/max opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, maar dat kost ook weer extra kliks voor iedere keer dat je het moet doen, en het is non-obvious.

Maar belangrijker: ik erger me al lang genoeg aan farnell en heb al eens een verbeterde zoekmachine gemaakt; nu dat Farnell duidelijk geen verbetering in hun planning heeft ga ik het zelf maar bouwen (samen met hans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:52
Ik heb de volgende crystals besteld. Nu heb ik ze ontvangen, maar hebben ze echter 4 pinnen i.p.v. 2.....

Mijn printplaat gaat natuurlijk uit van 2 pinnen.. Kan ik de 4 pins versie gebruiken op mijn printplaat? Dat zou betekenen dat de onderste en bovenste pinnen met elkaar verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Niet altijd. Sommige 4-pad crystals hebben 2 van de pads met elkaar verbonden, bijv. deze die ik onlangs in een ontwerp heb gestopt:

http://www.farnell.com/datasheets/1911263.pdf

Je zult moeten meten voor continuïteit tussen de pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Gemeten. Diagonaal zijn ze dus met elkaar verbonden. Dus ik kan er niks mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Helaas, dat is niet echt te fiksen. Heb je kapton-tape? Als je heel voorzichtig bent kun je daarmee de verbonden pads aftapen. Kapton smelt niet tijdens het solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
mux schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:31:
Helaas, dat is niet echt te fiksen. Heb je kapton-tape? Als je heel voorzichtig bent kun je daarmee de verbonden pads aftapen. Kapton smelt niet tijdens het solderen.
Helaas niet. Ik kan wel even tijdelijk een through hole erop solderen. :)

Ik ben benieuwd hoe deze dispute afgewikkeld gaat worden. Laatst heb ik FT245Rs ontvangen die deden wat een FT232R moest doen. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door danielkraak op 12-03-2016 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goh, was er nou maar een manier om onderdelen te bestellen als particulier bij een distributeur met een betere reputatie.....

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 19:35
Bestellen gaat inmiddels wel soepel, maar dat zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jee mijn lab voeding is ook herstelt, nieuwe multi-turn 10k pot erin en nu is ie tenminste stabiel. Nu de CC nog :)

Ondertussen ook nog wat lipo's aan't opladen en volgens mij heb ik al 4 slechte groepen (3 worden warm en 1 had maar 0.5V klemspanning)

Ik laad ze met volgende module:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTU1NVgxNjAw/z/Wm0AAOSwunJWFM63/$_57.JPG

[ Voor 65% gewijzigd door Damic op 12-03-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

Damic schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:51:
Jee mijn lab voeding is ook herstelt, nieuwe multi-turn 10k pot erin en nu is ie tenminste stabiel. Nu de CC nog :)

Ondertussen ook nog wat lipo's aan't opladen en volgens mij heb ik al 4 slechte groepen (3 worden warm en 1 had maar 0.5V klemspanning)

Ik laad ze met volgende module:
[afbeelding]
Wekt niet enorm veel vertrouwen als op het voorbeeldplaatje er een IC compleet dronken gesoldeerd is. 8)7 (rechtsonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mace schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:27:
[...]

Wekt niet enorm veel vertrouwen als op het voorbeeldplaatje er een IC compleet dronken gesoldeerd is. 8)7 (rechtsonder)
Nu je het zegt, dat was me nog niet eens opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mace schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:27:
[...]

Ah joh alsof wij nooit compleet dronken nu en dan wat solderen :>

[ Voor 65% gewijzigd door Boudewijn op 13-03-2016 21:53 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

Handmatig is het bijna niet mogelijk om zo'n ic zo scheef tussen de pads te zetten. Met de machine (oven) gaat dat veel makkelijker. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Boudewijn schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:52:
[...]
Dronken gaat beter als na teveel koffie met dat miniatuurspul tegenwoordig.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
X-post van reddit
http://i.imgur.com/ajhMRaJ.jpg

Gelukkig dragen ze een veiligheidsbril. In dat opzicht solderen ze veiliger dan ik.
Buiten dat.. *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op zondag 13 maart 2016 @ 21:52:
[...]

Nou eh eerlijk gezegd heb ik nooit compleet dronken gesoldeerd... Wel aangeschoten. Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/b6a9ca1c30e2f4abf9f9fa074b75e112/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Zolang je de soldeerbout niet als die 3 lui vastpakt is er niets aan de hand toch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind met name die net iets te coole 'bruine meneer' wel heel baas. Lekker bakken en braden op de print (en je poten) en ondertussen de andere kant op kijken met je bazenveiligheidsbril.

Zal een goede soldering zijn :D.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ik had er in 't Arduino topic ook al eens een post aan gewaagd maar ik ga 'm hier evengoed even "crossposten".

Ik ben bezig om als oefening in Altium een Arduino Pro Mini na te bouwen. In 't schema van de Pro Mini kwam ik vervolgens iets tegen waarvan ik dacht dat het een kristal was. Dat kristal zou 2 caps hebben maar er werd geen waarde gespecificeerd. Nu blijkt dat het geen kristal is maar een resonator met ingebouwde caps.

Toen ben ik gaan kijken naar de Uno omdat die naar mijn idee wel een kristal gebruikt maar ook daar gebruikt de 328 geen kristal maar een resonator. Nu werd mijn vermoeden in 't Arduino topic al bevestigd dat dat is om de timing van de communicatie tussen de USB host (PC) en ATMega16U2 de meeste kans van slagen te geven (omdat een kristal nog nauwkeuriger is dan een resonator).

Nu vraag ik me wel nog af hoe dat dan zit met de communicatie tussen de 16U2 en de 328. De 328 gebruikt immers een minder nauwkeurige resonator en de 16U2 een kristal. Loop je daar dan niet de kans op een timing verschil waardoor er tijdens het uploaden van een sketch een miscommunicatie kan optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Om die vraag te beantwoorden moet je kijken naar toleranties van de resonator en mismatch van de Baudrate. Als die sketch op een lage frequentie wordt overgezonden, mag er best wel een foutje hier en daar zijn in timing.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

LED-Maniak schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 09:46:
Om die vraag te beantwoorden moet je kijken naar toleranties van de resonator en mismatch van de Baudrate. Als die sketch op een lage frequentie wordt overgezonden, mag er best wel een foutje hier en daar zijn in timing.
Hmm baudrate had ik nog niet aan gedacht. De 328 heeft niet zo heel veel geheugen dus zal het uploaden van een sketch nooit meer dan x aantal seconden duren, zelfs niet op een 9600 baudrate. In die tijdspanne is er waarschijnlijk niet eens genoeg ruimte / tijd om out-of-sync te gaan.

Maar dan zit ik weer met de vraag... waarom de 16U2 wel een kristal geven. De 16U2 hoeft in deze configuratie nooit meer door te geven dan de 328 kan ontvangen dus blijft die maximale upload tijd zelfs bij de laagste baudrate nog te beperkt om een sync probleem te ontwikkelen.

Het enigste wat ik me kan bedenken is dat wanneer je serieel naar een console zou loggen er een constante verbinding tussen de 16U2 en de USB host is, waarbij de connectieduur waarschijnlijk veel langer is en zo'n sync probleem zich wel kan ontwikkelen uiteindelijk. Maar dan is de vraag weer... tijdens zo'n communicatie tussen de 16U2 en de USB host, is er dan ook een constante communicatie tussen de 328 en de 16U2 want dan kan zich daar ook een sync probleem ontwikkelen. Of krijgt word er een interrupt getriggered door de 328 naar de 16U2 waarbij er een adhoc communicatie word opgezet puur voor die korte data overdracht en dat ze op die manier dat sync probleem voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De 16U2 communiceert via USB, USB heeft redelijk hoge timing eisen, serieel gaat per pakketje van 10 bit (8 -bit + start/stop). Als ze netjes dezelfde baudrate hebben (wat ze hebben), mag je er dus aan het eind een halve bit naast zitten qua timing. Laten we zeggen een kwart om nog iets marge te hebben. Een kwart bit na 10 bits = 2.5% klok nauwkeurigheid nodig.

Hij hoeft dus niet de hele upload exact gelijk te lopen, enkel voldoende gelijk per byte die hij overstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

C.44 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:00:
[...]
Maar dan zit ik weer met de vraag... waarom de 16U2 wel een kristal geven. De 16U2 hoeft in deze configuratie nooit meer door te geven dan de 328 kan ontvangen dus blijft die maximale upload tijd zelfs bij de laagste baudrate nog te beperkt om een sync probleem te ontwikkelen.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van digitale timing en eisen aan oscillators voor verschillende toepassingen :X

Het gaat puur om de synchornisatie met één 'pakket'. Bij USB zijn de berichten die verstuurd worden nogal lang, dus dan mag hij er aan het eind van het pakket niet meer dan een halve bit naast zitten. Uit mijn hoofd is de eis voor USB iets van 50 PPM en een kristal is de makkelijkste manier om dat te bereiken.

Bij een seriele poort synchroniseert hij per 8 bits, dus zijn de timingseisen veel lager.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:19:
De 16U2 communiceert via USB, USB heeft redelijk hoge timing eisen, serieel gaat per pakketje van 10 bit (8 -bit + start/stop). Als ze netjes dezelfde baudrate hebben (wat ze hebben), mag je er dus aan het eind een halve bit naast zitten qua timing. Laten we zeggen een kwart om nog iets marge te hebben. Een kwart bit na 10 bits = 2.5% klok nauwkeurigheid nodig.

Hij hoeft dus niet de hele upload exact gelijk te lopen, enkel voldoende gelijk per byte die hij overstuurt.
DaWaN schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:21:
[...]

Sorry dat ik het moet zeggen, maar je hebt duidelijk geen kaas gegeten van digitale timing en eisen aan oscillators voor verschillende toepassingen :X

Het gaat puur om de synchornisatie met één 'pakket'. Bij USB zijn de berichten die verstuurd worden nogal lang, dus dan mag hij er aan het eind van het pakket niet meer dan een halve bit naast zitten. Uit mijn hoofd is de eis voor USB iets van 50 PPM en een kristal is de makkelijkste manier om dat te bereiken.

Bij een seriele poort synchroniseert hij per 8 bits, dus zijn de timingseisen veel lager.
Ik heb idd niet veel kaas gegeten hier van :+ Die start en stop bit in zo'n packet is dan wat gebruikt word om te syncen neem ik aan? Dus als ik me niet vergis dan zou het bij USB communicatie ook maximaal een halve bit verschil mogen zijn maar zijn de packets groter waardoor 't toelaatbare clock verschil veel kleiner is?

Pagina: 1 ... 56 ... 113 Laatste