Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Op farnell staan ze ook, het is ook mogelijk om als consument te bestellen zonder american express (gewoon mailtje sturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Wel minimaal €50 ex BTW toch?

Maar zijn er hier meerdere(zoals ikzelf) die dat gewoon voor je mee kunnen bestellen hoor :)

[ Voor 62% gewijzigd door wesleytjuh op 10-06-2015 11:45 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Zou kunnen, mijn bestelling (2x FRDM-K64F development bordjes) was in elk geval boven de 50€.

De FRDM-K64F bordjes zien er goed uit, 120mhz en met ethernet en usb (host/device). Arduino grootte en headers en niet al te duur (iets van 35€ dacht ik). Met de mbed programmeer "ervaring" makkelijker te programmeren dan arduino (zelfs geen arduino IDE nodig), veel libraries te vinden voor van alles en nog wat. Zeker een aanrader als iemand iets zoekt met wat meer power en "professionelere" mogelijkheden (Kinetis studio ziet er ook zeker goed uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:09
iemand die binnenkort bij mouser iets gaat bestellen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

alfaleader schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:41:
Op farnell staan ze ook, het is ook mogelijk om als consument te bestellen zonder american express (gewoon mailtje sturen)
Dat weet ik, heb al al vaker bestelling geplaatst, is alleen het bekende probleem dat je minimaal bedrag moet bestellen, net zoals bij Mouser, digikey, etc, of je moet geregistreerd zijn bij ze als bedrijf dan mag je ze dacht ik wel lastig vallen voor een enkel chipje. Anders moet ik maar gewoon even wachten of op circuitonline even vragen of ik mee kan liften als ik geen winkel kan vinden die ze los verkoopt tegen eerlijke prijs.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
mad_max234 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Dat weet ik, heb al al vaker bestelling geplaatst, is alleen het bekende probleem dat je minimaal bedrag moet bestellen, net zoals bij Mouser, digikey, etc, of je moet geregistreerd zijn bij ze als bedrijf dan mag je ze dacht ik wel lastig vallen voor een enkel chipje. Anders moet ik maar gewoon even wachten of op circuitonline even vragen of ik mee kan liften als ik geen winkel kan vinden die ze los verkoopt tegen eerlijke prijs.
Ik heb geloof ik weleens een bestelling van €0.10 geplaatst. Volgende gratis geleverd met UPS :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

wesleytjuh schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:15:
[...]

Ik heb geloof ik weleens een bestelling van €0.10 geplaatst. Volgende gratis geleverd met UPS :)
Dat bedoelde ik dus, maar goed aan de andere kant zullen jullie ook vaak grote bestellingen plaatsen neem ik aan, want daar gokken ze op, dit is puur service die ze aan klanten geven, moeten ze geld bij leggen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Zelfde hier; regelmatig sub-euro bestellingen ('shit, proto werkt niet, onderdeel is net verkeerd, snel een vervanging bestellen'), maar inderdaad: het totaal aan bestellingen vorig jaar was iets van 8000 euro, en dat is nog exclusief bestellingen die ik op rekening van klanten deed. Ze verdienen alsnog genoeg aan me ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:50
Okay, dit is wel echt geweldig, drie mensen die de moeite nemen om een schema voor mij uittekenen. Het idee van Ploink heeft ook maar één DPDT relais nodig, zonder extra passieve componenten (okay, een blusdiode), en dat bevalt me eigenlijk heel goed.

Het enige nadeel is dat ik het volgens mij verkeerd om heb uitgelegd, het is de bedoeling dat hij volgepompt wordt in plaats van leeggepompt. Maar ik voel me schuldig als jullie nu weer veel moeite nemen om dingen uit te werken, ik zal mijn best doen om zelf de logica te verzinnen die daarvoor nodig is. En anders kom ik wel om een hint vragen :P

Ik ben er nu achter dat als je boven en onder omdraait, en je gebruikt NC schakelaars, het moet werken :p Nog even kijken of de beter verkrijgbare NO schakelaars het ook kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
marcop23 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:05:
Okay, dit is wel echt geweldig, drie mensen die de moeite nemen om een schema voor mij uittekenen. Het idee van Ploink heeft ook maar één DPDT relais nodig, zonder extra passieve componenten (okay, een blusdiode), en dat bevalt me eigenlijk heel goed.
Op relais altijd een blusdiode toepassen.
Het enige nadeel is dat ik het volgens mij verkeerd om heb uitgelegd, het is de bedoeling dat hij volgepompt wordt in plaats van leeggepompt. Maar ik voel me schuldig als jullie nu weer veel moeite nemen om dingen uit te werken, ik zal mijn best doen om zelf de logica te verzinnen die daarvoor nodig is. En anders kom ik wel om een hint vragen :P

Ik ben er nu achter dat als je boven en onder omdraait, en je gebruikt NC schakelaars, het moet werken :p Nog even kijken of de beter verkrijgbare NO schakelaars het ook kunnen.
Het kan gewoon op dezelfde manier, alleen de schakelaars omdraaien (in mijn geval) en contacten nemen die aanslaan zodra ze droog zijn, in plaats van als ze nat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
memphis schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:08:
330 ohm heeft maar een 6 tot 7mA door het display bij 5v voeding, zou je niet meer willen?

Met een 120 ohm kom je uit op 20mA en met 150 op 15mA
Ik heb er 220 tussen gehangen. Multiplexen werkt, moet alleen nog even iets in de routines gaan finetunen, een draad eruit geeft ook op het "uitgeschakelde" deel nog verschil in intensiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

De techniek staat ook voor niks tegenwoordig:
Farnell Header

250 Meter aan 20 pins header....vertical?
250 Meter Header

"De afbeeldingen zijn alleen bedoeld ter illustratie."
Header
:+

Ja, de foto heeft geen 20 pinnen, maar ik verwachte toch iets anders...

[ Voor 7% gewijzigd door Infant op 11-06-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

wait... je hebt pinheaders besteld en... kabel ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Jep... niks zeggen en nog een keer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:15
Hier kun je toch genoeg pinheaders van knippen :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Is het geen 254 meter?

Een aantal jaren geleden een tiental simpele componenten besteld bij farnel (SMD condensators ofzo, weet het niet meer precies) en kreeg een tiental AVR32's van 7 euro de stuk ofzo, ook niet geklaagd :)

[ Voor 96% gewijzigd door Sphere- op 11-06-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Draden strippen, plastic smelten en in de vorm van de headerbehuizing, draadjes er doorheen prikken, klaar.

Je ziet het verkeerd, ze hebben je éxtra headers gegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Is me wel vaker zoiets overkomen bij Farnell.
Gewoon even melding van maken. Ze controleren dan hun magazijn en komen het omruilen. Als het verkeerde produkt niet te duur is voor ze, dan pakken ze gewoon hun verlies en sturen alleen het gewenste produkt na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Zo ver was ik al ja... dus... iemand nog een rolletje draad nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Wat voor draad is het, speciale headerdraad? :+

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Dubbelpost.

[ Voor 96% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-06-2015 16:30 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

BoAC

Memento mori

Infant schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:56:
Zo ver was ik al ja... dus... iemand nog een rolletje draad nodig?
Lever maar af hier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Puch-Maxi schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:29:
Wat voor draad is het, speciale headerdraad? :+
Hier is de datasheet. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Infant op 11-06-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik probeer de onderstaande EEPROM uit te lezen met mijn TL866, echter krijg ik niet de juiste chip gevonden in de software van deze programmer. Volgens Google is een RL56 gewoon een low voltage 93C56, maar zo krijg ik hem niet uitgelezen. Iemand nog een ideetje?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2zY2C3Q.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
pryth schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:51:
Ik probeer de onderstaande EEPROM uit te lezen met mijn TL866, echter krijg ik niet de juiste chip gevonden in de software van deze programmer. Volgens Google is een RL56 gewoon een low voltage 93C56, maar zo krijg ik hem niet uitgelezen. Iemand nog een ideetje?

[afbeelding]
Welke klok snelheid gebruik je? Deze datasheet van Microchip zegt dat het een Microwire chip is en die heeft een vrij lage kloksnelheid van max 1MHz @<4.5V. Als het een Chinese kloon is, dan is hij misschien nog wel trager.

Verder zien de pootjes er wat lelijk uit. Misschien zit er net een stofje tussen of een beetje flux waardoor het geen contact maakt, ff poetsen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Pootjes schoongemaakt, weerstand gemeten met een multimeter, lijkt allemaal goed te zitten. Een optie om de kloksnelheid aan te passen ben met mijn programmer nog niet tegen gekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 16:55
Vandaag even een klein projectje posten wat ik onlangs gedaan heb,

Te zien, een soort interface wat aangesloten zit op de motor van onze houten sloep (Ruggerini M150, 15PK diesel), hiermee kan ik temperatuur, olie druk en accu status uitlezen.

Ik heb er voor de fun nog 3 controle lampjes op aangesloten voor op het dashboard. Gegevens worden verzonden via bluetooth en opgevangen in een android applicatie.

Het geheel heb ik natuurlijk nog wel even netjes vastgemaakt aan de binnenkant (op foto 2 hangt het geheel nog onaangestoken)

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/mjfe8vi85/IMAG1407.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/528pxl3kx/IMAG1765.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door janwillemCA op 12-06-2015 12:01 ]

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even vraagje aan de 3d printer mensen, hoeveel zou het ongeveer kosten om Game & watch behuizing te laten maken? Gewoon enkel screen versie. Wil dit elektronica projectje eens helemaal afwerken, meestal blijven projecten van mijn eigen behuizing loos of een of ander doosje wat ik ergens vind.

Kan ook LCD op PCB zetten en knopjes daarop zodat soort van handheld word, maar als de prijs niet te gek is dan zou ik toch liever een behuizing maken.

Game is nu ook wat verder klaar, heb geluid toegevoegd, game engine ingebouwd, maar zit nog vol bugs en mis nog 1 lijn met vis maar dat is zo toegevoegd nu de rest klaar is. Moet ook nog wat meer variantie in de game aan brengen en da kat toevoegen en dan is die klaar.

STM32 doet het overigens met twee vingers in zijn neus, heb de game loop +-15 keer vertraagt voordat er game tick plaatsvind. Alleen voor het aansturen van de TFT is de snelheid echt nodig, game zelfs stelt niks voor qua cpu tijd. Had vernomen dat originele op calculator chip draaide. Met van die syblomen LCD is dat ook zeer eenvoudig, hoeft alleen pin hoog te maken om plaatje te laten zien, ze hoefde geen LCD aan te sturen, ging net zoals 7 segment display zegt maar, maar dan met lcd.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
mad_max234 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:46:
Even vraagje aan de 3d printer mensen, hoeveel zou het ongeveer kosten om Game & watch behuizing te laten maken?......
Via www.3dhubs.com kun je mensen in de buurt vinden die 3D print opdrachten best goedkoop voor je uitvoeren :)
Kost meestal rond de €0.50 tot een euro per cm3
Wil er zelf binnenkort ook gebruik van maken en had alvast mijn concepje geüpload en was iets van €6 kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:58
Er is bij ons in de flat wel eens lekkage in het ketelhuis dat bovenop het dak staat.
Dit wordt vaak pas opgemerkt als er ergens water langs de muur loopt, dus dat kan beter.
Was zelf begonnen met hobbyen met een RPi en python, daar is dit bordje uitgekomen, eerste bordje, solderen is af en toe wel gepriegel zeg!

2 water sensoren, status ledjes, reset knop temperatuur sensor. Dus eerstvolgende lekkage krijgen de vrijwillige conciërges een e-mail met een waarschuwing.

Leuk uitzoek werk, ook om het script "slim" op te bouwen zonder veel programmeer ervaring.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/575HOro.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/L0lUJvg.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie weer allemaal leuke projectjes voorbij komen hier 8)

mijn nieuwe high tech horloge is binnen .. best betaalbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb in het EL-forum een vraag gepost maar misschien hoort deze beter hier... (Raspberry Pi DJ Controller: welke potmeters?)

Bij deze nogmaals mijn vraag maar dan wat ingekort: ik wil met een Raspberry Pi 7 potmeters uitlezen. Ik heb hiervoor 2x een PCF8591P besteld. Ik heb wat 10k pots besteld (alle tutorials geven dat aan). Ik wil echter ook zo'n lineaire slider uitlezen, maar die zijn veel goedkoper in 50k-versie. Kan ik die ook gewoon uitlezen of gaat dat problemen geven?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mavamaarten schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:33:
Heb in het EL-forum een vraag gepost maar misschien hoort deze beter hier... (Raspberry Pi DJ Controller: welke potmeters?)
Ik heb je vraag maar beantwoord in dat topic, anders ontstaan er misschien twee discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Ik was bezig met een 3.3V regulator in SOT223 formaat. Waarom is die tab (pin 4) niet de grondconnectie, nu moet je alles sinken via zo'n klein pinnetje. Wat is daar de logica achter, of mis ik iets?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
lutkeveld schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:07:
Ik was bezig met een 3.3V regulator in SOT223 formaat. Waarom is die tab (pin 4) niet de grondconnectie, nu moet je alles sinken via zo'n klein pinnetje. Wat is daar de logica achter, of mis ik iets?
Misschien omdat er door de GND bijna geen stoom loopt.
En de grootste stoom door de output loopt, dus meestal hangt die aan de grootste pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:02
Hoezo moet je alles sinken via een klein pinnetje?

Er staan in de datasheets meerdere voorbeeldlayouts afhankelijk van het vermogen dat hij wegstookt.

Fablab Enschede stond hier op een lokale kunstmarkt.. De voorlichters die achter de kraam stonden mogen ook nog wel een technische uitleg krijgen over hun apparatuur. Hun laser die kunststof snijdt kan natuurlijk never nooit op 0.001(één duizendste) van een millimeter snijden.. :F 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 14-06-2015 15:12 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:10:
[...]
Hun laser die kunststof snijdt kan natuurlijk never nooit op 0.001(één duizendste) van een millimeter snijden.. :F 8)7
Misschien bedoelen ze dat de stappenmotoren via microstepping stapjes van 1µm kunnen maken, maar dat is natuurlijk niet de nauwkeurigheid van de gehele mechanische constructie en het snijden zelf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Why does TO-220 79xx voltage regulators conduct the input voltage to the heat sink?
Zoals ik al vermoedde, het substraat, het basis materiaal van de chip, zit logischerwijs op de heatsink geplakt, maar omdat het substraat ook een elektrische functie heeft kan je die niet zomaar aan een andere connectie knopen.
Het is wel mogelijk om een laagje isolatie tussen de chip en de heatsink te maken en dan het substraat met een andere pin te verbinden, maar dat heeft ook weer nadelen, thermisch en elektrisch gezien. Het is dan beter om de heatsink extern te isoleren, indien nodig.

ps: als je toch met een (LDO? LM/AMC1117?) regelaar bezig bent, ik kwam laatst nog een interessant artikel tegen.
How to stabilize a buck or LDO to use ceramic caps

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 14-06-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De TAB is doorgaans de heatsink, worden meestal zelfs geïsoleerd als ze met meerdere op een grote heatsink. De GND pin kan waarschijnlijk 10 keer meer stroom doorlaten dan de regulator aan kan, daar is die voor gemaakt en zal dus ook minimaal volstaan voor de desbetreffende IC.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb een doel voor m'n kwart kilometer 20 pins header gevonden:
YouTube: Zwoink

Als ik er een paar om mijn koffie kopje zet, kan ik misschien automatisch de lepel roeren...

1 rolletje is precies 1 Ohm.

[ Voor 16% gewijzigd door Infant op 14-06-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Roervlo in de beker met eronder doodgewone PC fan en magneetje erop in van midden van de fan, dat roert wellicht iets makkelijker en neemt minder ruimte in, maar is ook minder leuk uiteraard. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Infant schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:13:
Ik heb een doel voor m'n kwart kilometer 20 pins header gevonden:
YouTube: Zwoink

Als ik er een paar om mijn koffie kopje zet, kan ik misschien automatisch de lepel roeren...

1 rolletje is precies 1 Ohm.
Awesome :D De simpelheid vooral

Als je een FET erop zet, en een stroommeetweerstand, waarbij je de FET uitzet als de stroom niet meer toeneemt, volgens mij zou hij dan door moeten schieten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
marcop23 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:29:
[...]

Als je een FET erop zet, en een stroommeetweerstand, waarbij je de FET uitzet als de stroom niet meer toeneemt, volgens mij zou hij dan door moeten schieten :P
Dat heet een Coilgun ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

marcop23 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:29:
[...]

Toevallig zaten die twee dingen er al tussen, met een ander doel... maar toch:

YouTube: Floep

*Alu buis zoeken doet.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Infant schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:45:
[...]

Toevallig zaten die twee dingen er al tussen, met een ander doel... maar toch:

YouTube: Floep

*Alu buis zoeken doet.*
Is dit met een vaste tijd dat de spoel 'aan staat', of heb je ook echt gemaakt dat de stroom stopt als die niet meer toeneemt?

Als dat laatste ook echt klopt, dat dat optimaal is, ben ik even trots dat ik dat kon bedenken met mijn VWO natuurkunde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Nee, met een vaste (instelbare) tijd. Stroom toename meten zou beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
marcop23 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:34:
[...]

Is dit met een vaste tijd dat de spoel 'aan staat', of heb je ook echt gemaakt dat de stroom stopt als die niet meer toeneemt?

Als dat laatste ook echt klopt, dat dat optimaal is, ben ik even trots dat ik dat kon bedenken met mijn VWO natuurkunde :P
Ik denk dat de positie van het projectiel bepalend is. Als hij voorbij de helft is moet het magneetveld afgeschakeld zijn omdat hij anders weer terug getrokken wordt. Omdat het afvallen van het veld ook enige tijd duurt zal er ergens een optimum zitten. De kunst is denk ik om de energie in de spoel op het juiste moment en zo snel mogelijk ergens te dumpen, liefst in een volgende spoel zodat die energie weer beschikbaar is om het object weer verder te versnellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Een multi coil coilgun :D. Ik denk dat Infant met zijn 1/4 km aan pin headers wel voldoende spoelen kan maken voor een leuke multi coil setup :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:02
Stel dat je dan meerdere spoelen in een rondje zet.. Dan kan je die pincet dus oneindig rond laten bewegen :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Gratis energie!

:+

[ Voor 23% gewijzigd door wesleytjuh op 15-06-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:24:
Stel dat je dan meerdere spoelen in een rondje zet.. Dan kan je die pincet dus oneindig rond laten bewegen :+
Dat is wat ze doen bij CERN met de LHC. Daarmee proberen ze om zwarte gaten en free energy op te wekken met als ultieme doel, gratis koffie op het werk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

BoAC

Memento mori

Ploink schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:56:
[...]

Dat is wat ze doen bij CERN met de LHC. Daarmee proberen ze om zwarte gaten en free energy op te wekken met als ultieme doel, gratis koffie op het werk. :+
Draaikolk in het zwembad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm. In mijn navigatie heeft een van de koperpads waarop de behuizing van de stekker vast zat, los gelaten. Alle andere contacten zitten weer vast, maar deze is echt los van de PCB. Hoe krijg ik dat weer vast?

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-06-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 22:56:
Hmmm. In mijn navigatie heeft een van de koperpads waarop de behuizing van de stekker vast zat, los gelaten. Alle andere contacten zitten weer vast, maar deze is echt los van de PCB. Hoe krijg ik dat weer vast?
Wat voor "behuizing van de stekker" is het precies? Een mini/micro usb pcb socket? Beter nog, maak een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:31:
[...]

Wat voor "behuizing van de stekker" is het precies? Een mini/micro usb pcb socket? Beter nog, maak een foto :)
Mini USB:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aChPL4b.jpg
Gaat om de rechter (boven) behuizingsconnnector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 00:49:
[...]
Mini USB:
[afbeelding]
Gaat om de rechter (boven) behuizingsconnnector.
Een losse pad kun je helaas niet meer vastlijmen.
Als hij elektrisch aan het omringende koper vast moet, dan zou ik rondom de groene lak weg krassen en een stukje koperdraad (of pootje van een weerstand oid) er op solderen zodat je als het ware een veel grotere pad krijgt.

Dan testen of het werkt en eventueel de connector rondom vastkitten met smeltlijm, voor zover dat gaat passen in de behuizing.

ps: om deze reden gebruik ik zelf liever geen SMD connectoren, te fragiel. Als het toch moet, dan ontwerp ik via's onder de pads om ze te verstevigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 17-06-2015 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:03:
[...]

Een losse pad kun je helaas niet meer vastlijmen.
Als hij elektrisch aan het omringende koper vast moet, dan zou ik rondom de groene lak weg krassen en een stukje koperdraad (of pootje van een weerstand oid) er op solderen zodat je als het ware een veel grotere pad krijgt.
Daar moet ik nog even naar kijken. Enerzijds ben ik geneigd te zeggen dat de massa gewoon groot is, maar waarom zie andere pad dan ook een apart eilandje heeft gekregen?
Dan testen of het werkt en eventueel de connector rondom vastkitten met smeltlijm, voor zover dat gaat passen in de behuizing.
Het is niet zeker of het 100% de connector op de print is. Het zou de kabel kunnen zijn, maar dat lijkt mij waarschijnlijk. Meeste klachten van deze serielijn is ook slecht contact met de connector en bij de serie zijn verschillende kabels uitgeleverd geweest.
ps: om deze reden gebruik ik zelf liever geen SMD connectoren, te fragiel. Als het toch moet, dan ontwerp ik via's onder de pads om ze te verstevigen.
Ja, duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:35:
[...]
Daar moet ik nog even naar kijken. Enerzijds ben ik geneigd te zeggen dat de massa gewoon groot is, maar waarom zie andere pad dan ook een apart eilandje heeft gekregen?
Een thermal relief maakt het solderen makkelijker. Als je direct aan het kopervlak soldeert, dan heb je een krachtige bout nodig en dan nog gaat het wat moeilijker.

Ik vraag me dan wel af waarom ze dat zo doen, want als je reflow soldeert dan wordt toch de hele print verhit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:34:
[...]

Een thermal relief maakt het solderen makkelijker. Als je direct aan het kopervlak soldeert, dan heb je een krachtige bout nodig en dan nog gaat het wat moeilijker.

Ik vraag me dan wel af waarom ze dat zo doen, want als je reflow soldeert dan wordt toch de hele print verhit.
Meten tussen de koperen rand en de behuizing van de connector levert me een 0,9 ohm weerstand op. Dat zit dus gewoon aan elkaar vast zonder iets ertussen. Idem voor het schroefgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Altium heeft nieuwe stukje gratis PCB software voor testen vrijgegeven, is best indrukwekkend, vooral voor hobbyisten en open source lijkt het een goed stukje software te worden, en zover nu bekend komen er geen restrictie op grote, layers, componenten, of wat dan ook.

http://www.circuitmaker.com/#why_circuitmaker

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:03:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CJi1LVl.jpg
Zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
mad_max234 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:41:
Altium heeft nieuwe stukje gratis PCB software voor testen vrijgegeven, is best indrukwekkend, vooral voor hobbyisten en open source lijkt het een goed stukje software te worden, en zover nu bekend komen er geen restrictie op grote, layers, componenten, of wat dan ook.

[video]
aanvullende info:
er zijn enkel restricties op het aantal privé ("sandbox") projecten. Hier kan je er maar twee van aanmaken. De rest van je projecten moeten publiek zijn.
Daarnaast geeft Dave in zijn video al aan dat de meeste shortkeys (vanuit Altium) zijn veranderd, of helemaal niet geïmplementeerd zijn.

Overigens werkt die public library die ze gebruiken echt fantastisch. Zon beetje ieder product wat ik tot nu toe nodig heb gehad stond in die library. Al dan niet met footprint en model. Als het product aanwezig is maar nog niet is uitgewerkt, dan kan je die zelf maken en delen met de rest van de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pizza_Boom schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:35:
[...]
Je bedoeld dat ze de grondpinnen een eiland hebben gegeven ipv direct aan de grote groundplane?

Dat is om warmte geleiding tegen te houden als ik het goed heb onthouden, en weet niet meer hoe ze dat precies noemen.
lordprimoz schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:53:
[...]

aanvullende info:
er zijn enkel restricties op het aantal privé ("sandbox") projecten. Hier kan je er maar twee van aanmaken. De rest van je projecten moeten publiek zijn.
Daarnaast geeft Dave in zijn video al aan dat de meeste shortkeys (vanuit Altium) zijn veranderd, of helemaal niet geïmplementeerd zijn.

Overigens werkt die public library die ze gebruiken echt fantastisch. Zon beetje ieder product wat ik tot nu toe nodig heb gehad stond in die library. Al dan niet met footprint en model. Als het product aanwezig is maar nog niet is uitgewerkt, dan kan je die zelf maken en delen met de rest van de gebruikers.
Dat is geen restrictie imo maar gewoon ontwerp keuze, je kan ze niet opheffen zover ik weet, is dus gewoon zo ontworpen. Ze willen gewoon dat het een community tool word en mensen dus projecten openbaar maken. Is voor hobbyisten en open source bedoeld, en niet voor bedrijven of mensen die alleen gesloten willen houden. Die twee prive projecten is volgens mijn meer zodat je eraan kan werken voordat je ze openbaar maakt.

Anders shortkey maakt mij niks uit en denk meeste hobbyisten niet want die hebben geen altium, is nogal duur namelijk, voor altium studio 3500 dollar per jaar :+
En mensen die Altium desinger(10K dollar per jaar) gebruiken hebben niks te zoeken in deze gratis tool denk ik, is niet bedoeld voor hun doelgroep.

Ik heb grotere uitdagingen dan shortkeys, kom vanaf eagle en zie even door de bomen het bos niet meer. Heb net even tijdje zitten spelen en langzaam vind ik alle functies, en nog hoop meer, 3d tool is wel handig, gebruikte bij eagle speciale tools(eagle3d en POVray) daarvoor maar vaak ontbraken er onderdelen en was je twee middagen bezig om die erin te krijgen, dat zit standaard in Altium.

Ik vind het best aardig, moet nog even wat verder mee werken om goede conclusie te kunnen trekken. Is wat traag bij laden van projecten van andere en zo, maar voor rest ziet het er goed uit, geen restrictie op je ontwerp zoals je bij de gratis eagle versie wel hebt.
Dat is hem, soms moet je gewoon niet zo ver doordenken. :+

[ Voor 70% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2015 13:43 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Thermal relief ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 17-06-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
mad_max234 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:41:

[video]
Ziet er heel tof uit, alleen ik zie geen mogelijkheid om een account aan te maken en te downloaden :/

edit: het lijkt erop dat ze het aantal mensen dat meedoet aan de beta willen beperken, maar de site er nog niet op aangepast hebben

[ Voor 10% gewijzigd door JDTeunis op 17-06-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 11:50
JDTeunis schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:14:
[...]

Ziet er heel tof uit, alleen ik zie geen mogelijkheid om een account aan te maken en te downloaden :/

edit: het lijkt erop dat ze het aantal mensen dat meedoet aan de beta willen beperken, maar de site er nog niet op aangepast hebben
hmm raar, want het is een open beta...
mad_max234 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 13:22:

Ik heb grotere uitdagingen dan shortkeys, kom vanaf eagle en zie even door de bomen het bos niet meer. Heb net even tijdje zitten spelen en langzaam vind ik alle functies, en nog hoop meer, 3d tool is wel handig, gebruikte bij eagle speciale tools(eagle3d en POVray) daarvoor maar vaak ontbraken er onderdelen en was je twee middagen bezig om die erin te krijgen, dat zit standaard in Altium.
Deze software is erg simpel te gebruiken. het werkt wel anders als Eagle.
Bij eagle is het zo dat je circuit aan je board is gekoppeld waardoor aanpassingen direct verwerkt worden. Dit is bij Circuitmaker dus niet zo. Als je aanpassingen maakt in je schema zal je die eerst moeten compilen om vervolgens de updates te importeren in je board.

Wat ik trouwens echt super handig vindt is dat je (net als bij de betaalde versie van eagle) meerdere schema's kan maken om je geheel overzichtelijk te houden. Dit doe je door ports te gebruiken in plaats van net labels.

komt erop neer, net label voor zelfde schema, port voor verbindingen tussen schema's

edit: iets was ik er graag in had gezien was de optie om een meerdere symbolen aan een component te hangen. Net als bij de verschillende footprints. Is alleen beetje verwarrend voor beginners xD

[ Voor 5% gewijzigd door lordprimoz op 17-06-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ben benieuwd of er hier ook hobbyisten zijn die met Cadance allegro tekenen? (concurrent van Altium)
Ik gebruik het namelijk dagelijks voor professioneel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Nope, gebruik enkel dagelijks Altium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Is iemand hier bekend met DesignSpark van RS?
Het is helemaal gratis en zonder restricties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

JDTeunis schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:14:
[...]

Moet hem downloaden en dan krijg je per email het paswoord en de download link.

http://www.circuitmaker.com/#download
Ploink schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:06:
Is iemand hier bekend met DesignSpark van RS?
Het is helemaal gratis en zonder restricties.
Prima software, heb er niet heel veel ervaring mee, maar is redelijk overzichtelijk, zeker voor eagle gebruiker als ik, heb het op mijn pc staan omdat wel eens project van iemand nakijk die DesignSpark gebruikt. Eagle en DesignSpark zijn beide eigendom van RS overigens.

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 17-06-2015 19:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:24:
Eagle en DesignSpark zijn beide eigendom van RS overigens.
Cadsoft Eagle is eigendom van Farnell ;)
http://www.premierfarnell...ion-cadsoft-computer-gmbh
Eerst kwam Farnell met een eigen CAD pakket toen kon concurrent RS niet achter blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan heb ik dat al die tijd verkeerd onthouden, was stellig overtuigd dat RS eigenaar was van eagle. :o

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:54
mad_max234 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:24:
[...]

Moet hem downloaden en dan krijg je per email het paswoord en de download link.

http://www.circuitmaker.com/#download

[...]

Prima software, heb er niet heel veel ervaring mee, maar is redelijk overzichtelijk, zeker voor eagle gebruiker als ik, heb het op mijn pc staan omdat wel eens project van iemand nakijk die DesignSpark gebruikt. Eagle en DesignSpark zijn beide eigendom van RS overigens.
Lol als ik 'm in Chrome open werkt het wel. In firefox ziet het er bij mij zo uit, vandaar dat ik het niet helemaal snapte:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/39908958/download.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:14:
Ben benieuwd of er hier ook hobbyisten zijn die met Cadance allegro tekenen? (concurrent van Altium)
Ik teken professioneel met Cadence Virtuoso, maar dat is weer wat anders :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

JDTeunis schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 20:31:
[...]

Lol als ik 'm in Chrome open werkt het wel. In firefox ziet het er bij mij zo uit, vandaar dat ik het niet helemaal snapte:
[afbeelding]
Dat ligt aan jou pc. Ik zie met firefox namelijk wel gewoon het form waar je je naam en mail moet invullen, heb het ook even getest en werkt gewoon allemaal nog, heb nu twee accounts. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 18-06-2015 09:21 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sissors schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:29:
[...]

Ik teken professioneel met Cadence Virtuoso, maar dat is weer wat anders :P.
Aha een chip designer.

Lijkt me super om een keer zelf te doen, echter denk ik dat wij het op het werk moeten doen met de standaard chipjes aangezien ze denk ik nog wel prijzig worden als je ze zelf gaat ontwerpen.

PS het lijkt me wel een tikkie moeilijker als PCB design, of valt het mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-06-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De daadwerkelijke productie van een custom chip valt reuze mee - de grootste uitgave is Cadence (of Mentor). Verwacht €100k+ voordat je zoiets op je computer hebt staan.

Met wafersharing en met name als je een MGA (metallized gate array - oftewel maar één of twee custom masks) of iets anders relatief ongecompliceerds maakt kun je voor een paarhonderd dollar al een custom IC in je brievenbus krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:14:
Ik heb inmiddels wel 25+ borden gemaakt met Cadence Allegro (het is deel van mijn werk), maar de licentie kosten zijn bezopen. Als ik vandaag mijn eigen bedrijf zou beginnen weet ik ook niet of ik voor Allegro zou kiezen vanwege de kosten. Opzich werkt Allegro wel fijn, maar ik heb zelf totaal geen moeite met het switchen van tool. Als het een voordeel oplevert qua workflow dan verdient de geïnvesteerde tijd zich snel terug.

Ik gebruik voor hobby het liefst KiCAD, omdat het in tegenstelling tot EAGLE volledig gratis is.
Qua gebruiksgemak vind ik KiCAD ook iets fijner dan EAGLE, maar beide paketten zijn nou niet het schoolvoorbeeld van gebruiksgemak om het beschaafd te zeggen :P

Helaas geen ervaring met Altium Designer, maar wil het nog wel eens proberen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
DaWaN schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:15:
[...]
Ik gebruik voor hobby het liefst KiCAD, omdat het in tegenstelling tot EAGLE volledig gratis is.
Ik gebruik zelf alleen Eagle, en ben zelf nog niet tegen de beperkingen van de gratis versie aangelopen.
  • The useable board area is limited to 100 x 80 mm (4 x 3.2 inches).
  • Only two signal layers can be used (Top and Bottom).
  • The schematic editor can only create one sheet.

[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 18-06-2015 10:18 . Reden: link toegevoegd ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
mux schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:04:
De daadwerkelijke productie van een custom chip valt reuze mee - de grootste uitgave is Cadence (of Mentor). Verwacht €100k+ voordat je zoiets op je computer hebt staan.

Met wafersharing en met name als je een MGA (metallized gate array - oftewel maar één of twee custom masks) of iets anders relatief ongecompliceerds maakt kun je voor een paarhonderd dollar al een custom IC in je brievenbus krijgen.
Valt idd nog reuze mee. (misschien hier is een keer een balletje opgooien)
want nu gebruiken we ook al ooit chips van een paar duizend euro.

Voor het PCB pakket met alle opties die we hebben zijn we dacht ik ook al tussen de 100 en 150K kwijt. Dus vergelijkbaar met het chip pakket. (toevallig komt er tijdens het schrijven net een post erbij met klachten over de kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:18:
Valt idd nog reuze mee. (misschien hier is een keer een balletje opgooien)
want nu gebruiken we ook al ooit chips van een paar duizend euro.

Voor het PCB pakket met alle opties die we hebben zijn we dacht ik ook al tussen de 100 en 150K kwijt. Dus vergelijkbaar met het chip pakket. (toevallig komt er tijdens het schrijven net een post erbij met klachten over de kosten)
let wel; chips zijn zo duur als de maskers. Een super-simpele MGA is eigenlijk exact hetzelfde als een mask ROM: je betaalt voor één masker waarmee je een sea-of-gates selectief verbindt. Hiermee kun je dus alleen maar simpele, relatief trage (100MHz en minder, typisch) logic zooi maken.

Met meer maskers wordt het steeds moeilijker om wafer sharing te doen (dus je moet voor een hele wafer betalen) en moet je voor de extra maskers betalen. Een compleet custom chip is nog steeds wel pittig. Ik geloof dat m'n stagebedrijf iets van €10k betaalde voor één wafer op 180µm. Dit was nog steeds direct gunstig voor ze (ze deden dit om drie chips met nogal ingewikkelde interconnects te combineren op één package waardoor ze behoorlijk wat geld bespaarden), maar al een stuk pittiger.

Fran Blanche heeft het hier ook nog eens over gehad geloof ik. Moet eens opzoeken waar dat was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

RobV schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:17:
[...]

Ik gebruik zelf alleen Eagle, en ben zelf nog niet tegen de beperkingen van de gratis versie aangelopen.
  • The useable board area is limited to 100 x 80 mm (4 x 3.2 inches).
  • Only two signal layers can be used (Top and Bottom).
  • The schematic editor can only create one sheet.
Het eerste PCB wat ik maakte in KiCAD had 4 lagen en >5 schema pagina's en was 160mm breed. Ik heb dus niets aan de gratis versie van EAGLE.
mux schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:35:
[...]

let wel; chips zijn zo duur als de maskers. Een super-simpele MGA is eigenlijk exact hetzelfde als een mask ROM: je betaalt voor één masker waarmee je een sea-of-gates selectief verbindt. Hiermee kun je dus alleen maar simpele, relatief trage (100MHz en minder, typisch) logic zooi maken.

Met meer maskers wordt het steeds moeilijker om wafer sharing te doen (dus je moet voor een hele wafer betalen) en moet je voor de extra maskers betalen. Een compleet custom chip is nog steeds wel pittig. Ik geloof dat m'n stagebedrijf iets van €10k betaalde voor één wafer op 180µm. Dit was nog steeds direct gunstig voor ze (ze deden dit om drie chips met nogal ingewikkelde interconnects te combineren op één package waardoor ze behoorlijk wat geld bespaarden), maar al een stuk pittiger.

Fran Blanche heeft het hier ook nog eens over gehad geloof ik. Moet eens opzoeken waar dat was...
Het maken van een chip brengt een forse investering met zich mee: de maskerset bepaalt de prijs.
Het is mogelijk om een chip design te prototypen: dat heet volgens mij een multi-project wafer. Dan wordt er een maskerset gemaakt met meerdere chip designs op één wafer. Dat beperkt de kosten enigzins. Ik weet alleen niet hoe het zit met het bestellen van zo'n chip, grote kans dat je maar één keer een vast aantal kunt bestellen.

Of het een zinnige investering is hangt voornamelijk af van hoeveel chips je kunt afzetten tegen een bepaalde prijs. Je hebt de R&D investering nodig voor het design van de chip gecombineerd met de investering voor de maskerset. Een maskerset voor 180nm kost denk ik eerder tegen de 100k of meer, maar ik kan het mishebben. Op mijn werk hebben we inmiddels al meer dan 10 eigen chips op de markt, dus ik zou eens kunnen vragen wat zoiets kost.

Geen idee wat voor chips er gebruikt worden in het geval van Tinusvolkel. Het zal voornamelijk een voordeel worden wanneer je veel dure analoge onderdelen nodig hebt. Als het puur digitaal is kun je denk moeilijk op tegen de schaal van FPGA's. Zeker als je niet meer dan -pak hem beet- 1000 stuks verkoopt. Dan gaan de masker en investeringskosten (mensen die een chip kunnen maken inhuren) niet opwegen tegen de inkoopprijs van een FPGA denk ik zo :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor alle info.

Zo te lezen denk ik dat wij hier voorlopig nog niet aan gaan beginnen :)
Maar ik moet nog ruim 40 jaar werken dus in die tijd kan nog veel gebeuren :)

De duurdere chips die we gebruiken zijn vooral digitaal.
Van lompe FPGA (waar je dus al veel vrijheid hebt) to switch chips die tot over de 600 Gb kan switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:59:

Maar ik moet nog ruim 40 jaar werken dus in die tijd kan nog veel gebeuren :)
Dan zijn we complete schakelingen in een behuizing aan het 3D printen ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:27:
[...]

Aha een chip designer.

Lijkt me super om een keer zelf te doen, echter denk ik dat wij het op het werk moeten doen met de standaard chipjes aangezien ze denk ik nog wel prijzig worden als je ze zelf gaat ontwerpen.

PS het lijkt me wel een tikkie moeilijker als PCB design, of valt het mee?
Altijd lastig te claimen dat mijn werk moeilijker is dan van een ander :P. Ik heb zelf ook maar beperkte ervaring met PCB design, maar je kan wel wat vergelijken denk ik (vanuit analoog design perspectief, digitaal wordt het in principe automatisch gesyntethiseerd) :

Algemeen genomen is het bij PCBs beter mogelijk om te debuggen en zelf dingen te wijzigen. Moet je dan toch een nieuw PCB laten maken dan heb je zo een nieuwe als je genoeg betaald, bij ICs ben je zelf als je hoop betaald alsnog een twee maanden verder (en dan betaal je een hele hoop).

Maar het belangrijkere verschil is denk ik dat je bij ICs je backend hebt: Oftewel je metaal routing, wat vergelijkbaar is met PCB routing (natuurlijk genoeg verschillen alsnog), maar daarnaast heb je ook nog je frontend, je transistoren. Je maakt alles eerst als schema (ala je willekeurige circuit simulator, zoals een LT-spice), en daar maak je een layout van. Als je dus een opampje nodig hebt om 10x te versterken, dan voeg je geen opamp footprint toe, maar dan maak jezelf van transistoren een opamp (uiteraard probeer je wel bestaande zaken te hergebruiken, maar bij zo'n opampje is het vaak makkelijker er zelf één te maken).

En dan de design rules: Ik weet niet hoeveel je er bij een PCB boer hebt, maar afhankelijk van de technologie zit je al snel tegenwoordig op honderden pagina's aan design rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
DaWaN schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:54:
[...]

Het eerste PCB wat ik maakte in KiCAD had 4 lagen en >5 schema pagina's en was 160mm breed.
_O_ dan val je wat mij betreft ook niet meer onder de categorie beginner!

edit: * RobV wil graag zijn karmabadge 'solderen' inleveren

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 18-06-2015 12:14 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Het wel interessant wat Altium gedaan heeft: Altium Designer opschuiven naar het hogere segment ($4k 5 jaar geleden naar $7/8k nu), Circuit studio, de uitgeklede PCB design only versie onder het oude prijspeil erbij zetten (nu 2.631 euro) en een gratis versie erbij als instapper.

Dave zegt in die video "...zoals alle loyale Altium klanten heb ik een haat-liefde verhouding met Altium designer". Daar kan ik met wel in vinden. Ik gebruik Altium designer veel, maar gebruik als ik zelf mag kiezen liever KiCad omdat het voor mij vlotter, makkelijker en hackbaarder is en het op Linux werkt. Ik zie ook meer groei in KiCad dan in Altium.

Dat betekent niet dat ik geen goede kanten in Altium zie; een reden om wel Altium te gebruiken zou een design van 6+ lagen zijn. Wat Altium heeft en ik nog mis in KiCad is een manier om van een hele selectie makkelijk een eigenschap te wijzigen, zoals je dat kunt met de SCH/PCB List/Inspector. En de SpaceNavigator ondersteuning in Altium is fijn.

Zo zie je maar, elk pakket heeft z'n goede en minder goede kanten.

Designspark PCB zou ik niet gebruiken omdat ik het gevoel heb dat RS het heeft gekocht "voor de heb" en ik er niet echt een doel in zie.

Zijn er hier eigenlijk gebruikers van DipTrace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 18:15
Ik sta op het punt een bestelling bij seeedstudios te plaatsen. Het betreft vijf pcb's (50mm x 50mm) met assemblage. De totale kosten komen uit op 270 dollar.

Nu heb ik geen idee wat ik moet kiezen qua verzendoptie. Voor DHL o.i.d. heb ik de keuze de werkelijke waarde aan te passen; is dit aan te bevelen en zo ja, wat moet ik dan als waarde opgeven?

Of de goedkope optie, Registered Air Parcel (5.26), nemen? Hierbij kan ik niet de waarde van het pakket aanpassen; ontloop je hier mee de omzetbelasting/inklaringskosten?

Iemand met ervaring die mij kan aanbevelen wat de beste optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

DHL is vooral een stuk sneller dan de standaardverzending. Ook heb je bij DHL een hogere kans op het moeten betalen van inklaringskosten.

Bij een pakket van 270 dollar is het tegen het nutteloze aan in mijn ervaring om de waarde op het pakket aan te passen naar minder dan de BTW-limiet; dat gelooft de douane nooit. Je kunt wel een poging wagen om de waarde omlaag te brengen naar 100 dollar oid.

In mijn laatste 20 bestellingen heb ik 12 keer DHL gebruikt, 8 keer luchtpost, met de luchtpost nooit BTW/inklaring hoeven betalen, met DHL 5 keer moeten betalen. Gemiddelde levertijd met luchtpost is 17 dagen, DHL 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Maar jij importeert dat spul toch ook allemaal op je bedrijfje neem ik aan? Ik krijg als ik mijn bedrijfsnaam ergens op knal _altijd_ inklaring, via DHL, UPS, FedEx, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasps
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 18:15
Bedankt voor je reactie. Levertijd maakt mij niet zoveel uit. Ik ga dan ook voor de luchtpost optie en betaal via creditcard zodat ik, indien het pakket zoek raakt, nog verzekerd ben via de bank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik snap eerlijk gezegd het prijs model van Altium niet hoor.
Als ik Dave hoor heeft Studio enkel offline opslag op Maker, maar ik kan mij dat haast niet voorstellen. Als pro kan je ook Maker gebruiken en dan voor elke 2 (grote) projecten een nieuw account aanmaken :z

3000 euro is ook een smak geld voor wie een onderneming wil starten. Ik zou dergelijk geld eerder besteden aan een degelijke scope, multimeter, voeding en eventueel spectrum analyser.

Ik heb het idee dat Altium de laatste jaren aardig vast zit in ontwikkeling. Als je Altium Summer 09 tegen Altium 14 bekijkt, is er weinig baanbrekends toegevoegd. AD09 was aardig fancypants met 3D functie enz., en ik zou geen probleem hebben daar in te moeten werken.
Wel merk je dat AD14 iets stabieler draait en minder buggy is.

Als ik door de Circuitmaker files browse kom ik nu enkele C# DLLs tegen met libcairo. Waarschijnlijk is "the next big thing" voor komende jaar(of jaren) porten naar C#.NET en draaien onder .NET en Mono. Dat zou de weg openen naar Linux/Mac.
Nu .NET open-source is geworden zou dat geen hele gekke keus meer zijn, vooral als je de alternatieven (Java, C++ QT) bekijkt.
Waarschijnlijk moeten ze dan wel hun 3D functie weer herschrijven in OpenGL, want nu gebruiken ze DirectX. Juist deze functie werkt voor geen meter op Wine of Virtualbox.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 18-06-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hans1990 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:58:
Ik snap eerlijk gezegd het prijs model van Altium niet hoor.
Als ik Dave hoor heeft Studio enkel offline opslag op Maker, maar ik kan mij dat haast niet voorstellen. Als pro kan je ook Maker gebruiken en dan voor elke 2 (grote) projecten een nieuw account aanmaken :z
En dan het risico hebben dat je mailtje krijgt dat je de voorwaarden niet hebt gevolgd en dat ze je accounts geblokkeerd hebben? Dan zou ik toch voor plan B gaan, een gratis/goedkoop pakket waar je dat risico niet loopt.
3000 euro is ook een smak geld voor wie een onderneming wil starten. Ik zou dergelijk geld eerder besteden aan een degelijke scope, multimeter, voeding en eventueel spectrum analyser.
Ligt er ook maar net aan wat je maakt. En er zijn natuurlijk meer dan beginnende ondernemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Vergeet even niet dat altium van 14K af kwam. De verlaging naar 4K heeft voor enorm veel klanten gezorgd. Bijna al onze klanten/concullega's zijn overgestapt op Altium de laatste jaren. De verhoging van de prijs nu na de introductie van een "goedkoper" alternatief is natuurlijk een erg strategische stap :). Ik kom zelf inderdaad ook van 2009 af, en hoewel 2015 niet erg veel veranderd is, vind ik de nieuwe functies toch steeds erg fijn om te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hoe zit dat nu met de prijs van altium, is dat jaarlijks die 5000$ of is dat eenmalig en daarbovenop nog jaarlijks een bedrag?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:35:
[...]

Fran is meer van de oldschool, denk eerder Jeri, die heeft ook haar eigen diodes/transistors gebakken thuis in de huiskamer. :D

Ik hoor bijna niks meer van Jeri, geen video updates of niks, zou ze zo hard bezig met de VR bril? :)

Edit/
Oeps dubbele post, sorry.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
mad_max234 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:10:
Hoe zit dat nu met de prijs van altium, is dat jaarlijks die 5000$ of is dat eenmalig en daarbovenop nog jaarlijks een bedrag?
Ik geloof dat wij momenteel €750 per jaar aan servicekosten betalen, maar wij hadden een goede deal toen Altium het goedkoopste was. Dat zal nu dus ook wel hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dus eerst een basis bedrag en daarna jaarlijks servicekosten, neem aan dat je dan ook volledige technische ondersteuning krijgt?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Exact, en snel als het moet :). Verder uiteraard continue updates en toegang tot de Altium Vault (staat bomvol met componenten van alle gebruikelijke fabrikanten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nou, wij hebben net een offerte gehad voor een extra jaar support voor 2,5K
En de ene keer dat we het echt nodig hadden, hadden we er niks aan.
errors bij het importeren van een oud design. Support kon niet helpen, stuurden het door naar de ontwikkelaars, en die hebben nooit geantwoord.
Uiteindelijk heeft onze pcb designer het met behulp van forums zelf op kunnen lossen.
Pagina: 1 ... 26 ... 113 Laatste