© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb het breakout boardje van ocf81 gezienmemphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:19:
Maar heb je die via de bootloader op USB geprogrammeerd of echt direct op de pinnen van de STM.
Een kale STM wordt namelijk op een SPI bus geprogrammeerd waar de chip een aantal pinnen voor gereserveerd heeft die je later via de te laten software tot I/O kan configureren.
https://stm32-base.org/boards/STM32F103C8T6-Blue-Pill.html
:strip_exif()/f/image/Uf5zdzXT1sySGJuo0nmlQb96.jpg?f=fotoalbum_large)
dat is inderdaad anders als de STM op de Uno Q.
Daar zit de STM zelfs aan de onderkant, zie pijltje en is niet uitgebroken:
:strip_exif()/f/image/4HPacldYbS8kMFiJ5sMB237k.jpg?f=fotoalbum_large)
Programmeren gaat via Arduino App Lab via Usb. Afgelopen januari had ik er een paar postjes over, vanaf hier: kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Ik blijf nooit lang met hetzelfde board bezig, meestal een dag of vijf en dan pak ik een ander boardje.
Nadeel is wel dat het vaak meerdere weken kan duren voordat ik weer terug ben bij een bepaald bordje.
Overigens heb ik bij dit board ook veelvuldig hulp ingeschakeld van de AI co-piloot omdat er een nieuw Linux image op geflasht moest worden. Dat op zich viel nog wel mee maar de Bridge had storingen, zie link.
edit:
Wat ik hierboven schreef dat de STM op de Uno Q niet 'uitgebroken' is klopt niet, maar goed, 'feit' blijft dat die normalerwijze per Usb kabeltje wordt geprogrammeerd.
/f/image/nOEfBRaYywK4Ta8xG1ydJ1e1.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rDUQzyUg5z34w6MVq5hD06l7.jpg?f=fotoalbum_large)
Q-pinout-pdf
.
[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 25-03-2026 21:07 ]
Openocd kan programmeren en daarna gelijk een debug server starten. Die debug server kan je dan met telnet of GDB bij. Dat programmeren moet je wel expliciet als commando aangeven, anders zoekt het gewoon verbinding met de MCU en start het een debug server op.ocf81 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:38:
@Hans1990 Ik had nog niet van OpenOCD gehoord. Als ik de website bekijk zie ik dat het om een debugger gaat. Het lijkt me dat dit echter pas relevant wordt na het flashen? Mis ik hier iets?
Ik ben vooralsnog op zoek naar een manier om de bluepill van programmatuur te voorzien. Debuggen komt later wel.
Overigens heb ik inmiddels als achtervang ook een USB naar USART dongle besteld. Maar omdat ik metdus wel kan babbelen met de bluepill, dacht ik dat het wel moest kunnen met de tooling van het stlink pakket. Het lijkt mij 'gewoon' een kennistekort van mijn kant. Overigens lukte het babbelen met de bluepill pas goed nadat ik stlink-gui had gebruikt. Voordat ik dat programma had gebruikt werd de hoeveelheid geheugen en opslag niet goed weergegeven. Ik zou niet weten welke instelling dat nu precies is gewijzigd en waar, maar mijn vermoeden is dat de stlink-gui toepassing wat udev regels heeft toegevoegd.#st-info --probe
Hopelijk ga ik de manier om dit aan de praat te krijgen nog vinden. De geboden antwoorden zijn in ieder geval wel leerzaam
Maar ik zou verwachten dat PlatformIO dit allemaal voor jouw regelt op de achtergrond. In princiepe zou je PlatformIO je board type moeten aanwijzen en klaar moeten zijn.
Ik neem aan dat je wel gewoon netjes een "nieuw project" hebt gestart vanuit PlatformIO's GUI e.d.? (dus niet los een platformio.ini ergens in zet en dan die map als project geladen). Misschien dat dit helpt met alle project bestanden die in de verborgen .pio map terrecht komen.
Alles met 1 tool doen is overigens mijn geprefereerde methode, want het is 1 druk op de knop, en je weet zeker dat dan de combinatie microcontroller & .ELF bestand (jouw programma met debug informatie) synchroon loopt. Apart programmeren en daarna een debugger koppelen zou ik als een geavanceerderde werkwijze zien. Je hebt dan namelijk het risico dat de programmatuur op je microcontroller en je debug omgeving niet gelijk lopen. Als je daar niet op hoede voor bent kan je heel lang grasduinen waarom je programma zo "raar" werkt als je er met debugger doorheen stapt...
Het is wel goed om te weten dat je bij de bluepill kan via stlink. Dat betekent dat de hardware e.d. gewoon werkt. Nu alleen de andere software pakketten dus nog..
Ja , dit zijn ROM bootloaders en zitten op elke chip. Die kan je middels de BOOT pin en een reset activeren.memphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:21:
[...]
SWD... ja, dat was het... maar idd bijna hetzelfde.
Heeft de STM die bootloaders standaard of zijn deze specifiek voorgeprogrammeerd bestelbaar?
We hadden namelijk ooit een project met USB keys met een bepaalde processor en moest een versie besteld worden met een voorgeprogrammeerde bootloader zodat de uiteindelijke software via de USB poort te laden was. Maar ja, je weet hoe dat gaat, of het verkeerde was besteld of geleverd, na productie bleken de keys niet via USB te laden en er was haast bij. In een weekendje had ik dan even op mijn machines thuis een programmeermal gemaakt zodat ze die maandag gelijk aan de slag konden om zelf de bootloader erop te zetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand kan natuurlijk ook z'n eigen bootloader schrijven. Dat kan nodig zijn als je bvb zaken wilt als encryptie, andere interfaces/protocollen, enzovoort..
https://www.st.com/resour...de-stmicroelectronics.pdf
Hmm, ik denk dat Flatpak wellicht de boosdoener is. Ik kan vanaf de terminal in VSCodium het commando niet uitvoeren.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!