• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Hans1990 Ik had nog niet van OpenOCD gehoord. Als ik de website bekijk zie ik dat het om een debugger gaat. Het lijkt me dat dit echter pas relevant wordt na het flashen? Mis ik hier iets?

Ik ben vooralsnog op zoek naar een manier om de bluepill van programmatuur te voorzien. Debuggen komt later wel.
Overigens heb ik inmiddels als achtervang ook een USB naar USART dongle besteld. Maar omdat ik met
#st-info --probe
dus wel kan babbelen met de bluepill, dacht ik dat het wel moest kunnen met de tooling van het stlink pakket. Het lijkt mij 'gewoon' een kennistekort van mijn kant. Overigens lukte het babbelen met de bluepill pas goed nadat ik stlink-gui had gebruikt. Voordat ik dat programma had gebruikt werd de hoeveelheid geheugen en opslag niet goed weergegeven. Ik zou niet weten welke instelling dat nu precies is gewijzigd en waar, maar mijn vermoeden is dat de stlink-gui toepassing wat udev regels heeft toegevoegd.

Hopelijk ga ik de manier om dit aan de praat te krijgen nog vinden. De geboden antwoorden zijn in ieder geval wel leerzaam :)

[ Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2026 18:00 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-04 07:57
memphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:19:
Maar heb je die via de bootloader op USB geprogrammeerd of echt direct op de pinnen van de STM.
Een kale STM wordt namelijk op een SPI bus geprogrammeerd waar de chip een aantal pinnen voor gereserveerd heeft die je later via de te laden software tot I/O kan configureren.
Ik heb het breakout boardje van ocf81 gezien
https://stm32-base.org/boards/STM32F103C8T6-Blue-Pill.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO6dGgm-bSQyku5oCn7KmmBL96A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uf5zdzXT1sySGJuo0nmlQb96.jpg?f=fotoalbum_large

dat is inderdaad anders als de STM op de Uno Q.
Daar zit de STM zelfs aan de onderkant, zie pijltje en is niet uitgebroken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrJltl-qNiinxVK8v_Z7GMKdHUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HPacldYbS8kMFiJ5sMB237k.jpg?f=fotoalbum_large

Programmeren gaat via Arduino App Lab via Usb. Afgelopen januari had ik er een paar postjes over, vanaf hier: kitao in "[Discussie] Arduino-topic"

Ik blijf nooit lang met hetzelfde board bezig, meestal een dag of vijf en dan pak ik een ander boardje.
Nadeel is wel dat het vaak meerdere weken kan duren voordat ik weer terug ben bij een bepaald bordje.

Overigens heb ik bij dit board ook veelvuldig hulp ingeschakeld van de AI co-piloot omdat er een nieuw Linux image op geflasht moest worden. Dat op zich viel nog wel mee maar de Bridge had storingen, zie link.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

edit:
Wat ik hierboven schreef dat de STM op de Uno Q niet 'uitgebroken' is klopt niet, maar goed, 'feit' blijft dat die normalerwijze per Usb kabeltje wordt geprogrammeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqbCasIJwcQD5EH9Nxi7Bk81YUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nOEfBRaYywK4Ta8xG1ydJ1e1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NkdHP2tWVKnUZTb_uY-rCbfLC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDUQzyUg5z34w6MVq5hD06l7.jpg?f=fotoalbum_large

Q-pinout-pdf

edit 2 :
Op zich zegt deze zin niet veel : 'feit' blijft dat die normalerwijze per Usb kabeltje wordt geprogrammeerd aangezien uiteindelijk bijna iedere programmer via Usb aan de PC zit verbonden.
Bij de Uno Q zit het als volgt :
Multiple IDE Compatibility
Arduino App Lab – Develop for both the onboard MPU and MCU with ease. Recommended for a full development experience.
Arduino IDE 2.0+ – Program only the MCU using the beloved Arduino IDE.
Waar over MPU en MCU wordt gesproken geldt :
- MPU = Qualcomm® QRB2210 Microprocessor
- MCU = STMicroelectronics® STM32U585 Microcontroller

https://docs.arduino.cc/h...GgyMTkwNjU2MTk.#tutorials

Volgens de co-piloot :
🟦 1. You connect the UNO Q via USB‑C
You plug USB‑C from your computer to the UNO Q. This exposes:
- A Linux interface (for the Qualcomm MPU)
- A programming interface for the STM32U585
The board automatically handles routing the USB connection to the right subsystem.

🟩 2. You program the STM32U585 using the Arduino IDE
The STM32U585 runs Arduino sketches, but under the hood it uses:
- Zephyr RTOS
- Arduino Core for STM32U5

When you upload a sketch from the Arduino IDE:
- The IDE compiles your sketch for the STM32U585 target
- It uses the board’s built‑in bootloader or DFU interface
- The firmware is transferred over USB to the MCU
- The MCU reboots and runs your sketch under Zephyr
This is very similar to programming a Nano 33 BLE or Portenta board.

🟨 3. The STM32U585 communicates with the Linux MPU
This is where the UNO Q becomes powerful. The STM32U585 can talk to the Linux side using:
- UART, SPI, I²C, Shared memory channels, GPIO signaling.
This lets you offload real‑time tasks to the MCU while the Linux side handles heavy computation, networking, or storage.

🧰 What you don’t need to do
You do not need:
- ST‑Link programmers, JTAG/SWD tools, STM32CubeIDE, External bootloaders.
The UNO Q abstracts all of that.
You can still use SWD if you want to do low‑level debugging, but it’s optional.

Vervolgvraag is dan 'wat is een DFU interface' ? B)
.

[ Voor 48% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 07:35 . Reden: edit2 ]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:38:
@Hans1990 Ik had nog niet van OpenOCD gehoord. Als ik de website bekijk zie ik dat het om een debugger gaat. Het lijkt me dat dit echter pas relevant wordt na het flashen? Mis ik hier iets?

Ik ben vooralsnog op zoek naar een manier om de bluepill van programmatuur te voorzien. Debuggen komt later wel.
Overigens heb ik inmiddels als achtervang ook een USB naar USART dongle besteld. Maar omdat ik met
#st-info --probe
dus wel kan babbelen met de bluepill, dacht ik dat het wel moest kunnen met de tooling van het stlink pakket. Het lijkt mij 'gewoon' een kennistekort van mijn kant. Overigens lukte het babbelen met de bluepill pas goed nadat ik stlink-gui had gebruikt. Voordat ik dat programma had gebruikt werd de hoeveelheid geheugen en opslag niet goed weergegeven. Ik zou niet weten welke instelling dat nu precies is gewijzigd en waar, maar mijn vermoeden is dat de stlink-gui toepassing wat udev regels heeft toegevoegd.

Hopelijk ga ik de manier om dit aan de praat te krijgen nog vinden. De geboden antwoorden zijn in ieder geval wel leerzaam :)
Openocd kan programmeren en daarna gelijk een debug server starten. Die debug server kan je dan met telnet of GDB bij. Dat programmeren moet je wel expliciet als commando aangeven, anders zoekt het gewoon verbinding met de MCU en start het een debug server op.

Maar ik zou verwachten dat PlatformIO dit allemaal voor jouw regelt op de achtergrond. In princiepe zou je PlatformIO je board type moeten aanwijzen en klaar moeten zijn.

Ik neem aan dat je wel gewoon netjes een "nieuw project" hebt gestart vanuit PlatformIO's GUI e.d.? (dus niet los een platformio.ini ergens in zet en dan die map als project geladen). Misschien dat dit helpt met alle project bestanden die in de verborgen .pio map terrecht komen.

Alles met 1 tool doen is overigens mijn geprefereerde methode, want het is 1 druk op de knop, en je weet zeker dat dan de combinatie microcontroller & .ELF bestand (jouw programma met debug informatie) synchroon loopt. Apart programmeren en daarna een debugger koppelen zou ik als een geavanceerderde werkwijze zien. Je hebt dan namelijk het risico dat de programmatuur op je microcontroller en je debug omgeving niet gelijk lopen. Als je daar niet op hoede voor bent kan je heel lang grasduinen waarom je programma zo "raar" werkt als je er met debugger doorheen stapt...

Het is wel goed om te weten dat je bij de bluepill kan via stlink. Dat betekent dat de hardware e.d. gewoon werkt. Nu alleen de andere software pakketten dus nog..
memphis schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:21:
[...]

SWD... ja, dat was het... maar idd bijna hetzelfde.

Heeft de STM die bootloaders standaard of zijn deze specifiek voorgeprogrammeerd bestelbaar?
We hadden namelijk ooit een project met USB keys met een bepaalde processor en moest een versie besteld worden met een voorgeprogrammeerde bootloader zodat de uiteindelijke software via de USB poort te laden was. Maar ja, je weet hoe dat gaat, of het verkeerde was besteld of geleverd, na productie bleken de keys niet via USB te laden en er was haast bij. In een weekendje had ik dan even op mijn machines thuis een programmeermal gemaakt zodat ze die maandag gelijk aan de slag konden om zelf de bootloader erop te zetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja , dit zijn ROM bootloaders en zitten op elke chip. Die kan je middels de BOOT pin en een reset activeren.
Iemand kan natuurlijk ook z'n eigen bootloader schrijven. Dat kan nodig zijn als je bvb zaken wilt als encryptie, andere interfaces/protocollen, enzovoort..

https://www.st.com/resour...de-stmicroelectronics.pdf

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, ik denk dat Flatpak wellicht de boosdoener is. Ik kan vanaf de terminal in VSCodium het commando niet uitvoeren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• kitao
Over STM gesproken, de Ventuno Q staat op het punt uitgebracht te worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Ud46Ha1QE3SnfX8_We5d1HvN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/I5zKXKWpKs3abY8ddYcW5vUZ.webp?f=user_large

STM32H5
https://blog.arduino.cc/2...atform/?queryID=undefined

Aangezien de Bridge problemen bij mijn Uno Q 2GB door mij niet geheel volledig opgelost kunnen worden
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
dat ook door de AI bevestigd lijkt te worden, zou de Ventuno Q een mooie aanvulling cq vervanging zijn.

YouTube: Introducing Arduino VENTUNO Q

Het heeft wel een tamelijk grote afstand tot bezig zijn met een 'kale' Mcu en begint steeds meer te lijken op een compleet PC moederbord, maar goed, voor de basis heb ik altijd nog een Atmega32A op een breadboard geprikt staan. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F78WTYrUpxGm77jk6PmyRChzlYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmgD3Sp5QiWUI7GHAOIz5vMA.jpg?f=fotoalbum_large

^ STK500 programmer ^
The STK500 uses the AVR ISP protocol (In‑System Programming) to program AVR microcontrollers.
.

[ Voor 46% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 09:45 . Reden: link toegevoegd ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:56
kitao schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:57:
Over STM gesproken, de Ventuno Q staat op het punt uitgebracht te worden

[Afbeelding]

STM32H5
https://blog.arduino.cc/2...atform/?queryID=undefined

Aangezien de Bridge problemen bij mijn Uno Q 2GB door mij niet geheel volledig opgelost kunnen worden
kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
dat ook door de AI bevestigd lijkt te worden, zou de Ventuno Q een mooie aanvulling cq vervanging zijn.

YouTube: Introducing Arduino VENTUNO Q

Het heeft wel een tamelijk grote afstand tot bezig zijn met een 'kale' Mcu en begint steeds meer te lijken op een compleet PC moederbord, maar goed, voor de basis heb ik altijd nog een Atmega32A op een breadboard geprikt staan. :)

[Afbeelding]

^ STK500 programmer ^
The STK500 uses the AVR ISP protocol (In‑System Programming) to program AVR microcontrollers.
.
Interessant product. Als ik de specs zo bekijk heeft het vast te maken met Qualcomm als eigenaar van Arduino - ik vind het niet een "echt" Arduino achtig produkt maar meer een Raspberry SBC soort van kloon. Er zal vast ook geen Arduino prijs aan komen hangen....

• kitao
@DjoeC
Uhm, ja inderdaad, iets hoger als ik zelf verwachtte.
Aangezien de Uno Q 2GB voor 44,- gaat en de Uno Q 4GB voor 65,- (opvolger van de 2GB en daarom wmb een betere keus) https://search.arduino.cc/search?q=uno%20q&tab=store
verwachtte ik voor de Ventuno Q een prijs rond de 100,-
Deze ligt nog niet in de winkel dus heb het even aan de co-piloot gevraagd:

Arduino typically prices its high‑end boards just below the headline number (e.g., $279 or $249).
Given the Ventuno Q’s specs (Qualcomm Dragonwing IQ8, 16 GB RAM, STM32H5 MCU, triple CSI, Wi‑Fi 6, etc.), a price in the $249–$299 range is realistic.
.

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 10:44 . Reden: typo ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:56
kitao schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:33:
@DjoeC
Uhm, ja inderdaad, iets hoger als ik zelf verwachtte.
Aangezien de Uno Q 2GB voor 44,- gaat en de Uno Q 4GB voor 65,- (opvolger van de 2GB en daarom wmb een betere keus) https://search.arduino.cc/search?q=uno%20q&tab=store
verwachtte ik voor de Ventuno Q een prijs rond de 100,-
Deze ligt nog niet in de winkel dus heb het even aan de co-piloot gevraagd:

Arduino typically prices its high‑end boards just below the headline number (e.g., $279 or $249).
Given the Ventuno Q’s specs (Qualcomm Dragonwing IQ8, 16 GB RAM, STM32H5 MCU, triple CSI, Wi‑Fi 6, etc.), a price in the $249–$299 range is realistic.
.
Ik blijf voorlopig gewoon bij m'n Pi's (2,3,4,5) en ESP's (8266,32)..... En natuurlijk m'n oude(re) PC.

• kitao
DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:07:

Ik blijf voorlopig gewoon bij m'n Pi's (2,3,4,5) en ESP's (8266,32)..... En natuurlijk m'n oude(re) PC.
PI en ESP is voor mij terra incognito, heb er geen enkel component van en is de reden dat je mij nooit in die topics ziet, al lees ik ze wel. Microchip (pic, avr, polarfire) en Intel Altera (max en cyclone) is eigenlijk al teveel hooi en sinds kort dus ook de Arduino Uno Q (qualcomm en stm) erbij maakt de agenda vol.

• Hans1990
  • Niet online
Mja Arduino lijkt wel echt andere koers te gaan varen met Qualcomm er bij..

Het zijn indrukwekkende borden, maar ik vind het jammer dat de focus minder op microcontrollers ligt en steeds meer op SBCs met edge-AI of wat dan ook.
Het zal vast erg relevant zijn, maar Arduino was juist zo leuk vanwege het onafhankelijke. De ATMEGA328P was voor z'n tijd een "prima" capabele allrounder, en simpel genoeg om te leren hoe alles op register niveau werkt.. Zo'n STM32H5 doet dat op z'n dooie gemak, en rustig nog 20x.. Maar goed dit zit wat mij betreft beetje weggestopt met de hele SBC enzo.

Maar goed ergens snap ik het wel. De microcontroller markt satureert steeds verder. ST heeft onlangs ook de STM32C5 uitgebracht. Dat zijn Cortex m33 chips van 144MHz met tientallen tot honderden kB's aan RAM, floating point unit, genoeg peripherals, en dat in piepkleine chipjes van 20 tot 44 pins. En wat mag dat kosten? 1-2 euro per stuk afhankelijk of je er 1000 of 1 besteld. 15 jaar terug zei je "U" tegen zo'n chip, dit ligt nu in de dumpbak bij de bouwmarkt zeg maar.. (iets met Wet van Moore ofzo :+ )
En al koop je het niet bij STM32, dan zijn er nog een scala aan fabrikanten (ook china) waar je terrecht kan.

Maar beetje de nostalgie van iets leuks knutselen in krappe hardware raakt steeds meer weg. Ik kijk inmiddels echt niet meer zo nauw of mijn seriele buffers een paar bytes kleiner mogen. Onlangs voor een projectje (dat ik even snel wilde afmaken) de buffers maar gewoon 8kB gemaakt, vervolgens kopieren naar een packet parser met een interne buffer van 4kB, enzovoort. Met 2 COM poortjes een protocol-vertaal programmatje gemaakt die uiteindelijk 60KB aan RAM gebruikt. Ga ik dat nog verder gladstrijken? Welnee, boeiend, de STM32 die ik gebruikte heeft 256kB RAM, kost een eurootje of 5, en het werkt...

Op die Arduino zit overigens wel 1 leuk "embedded" nieuwtje met die STM32H5: deze nieuwe H5 variant heeft onder andere de "PLAY" peripheral. Dat lijkt een beetje op de CLC die Microchip heeft. Dat is een kleine logic LUT waar FPGAs uit worden opgebouwd. Het is echter nog geen FPGA, want die STM32 heeft maar 16x 4-bit LUTs , daar waar een moderne FPGA (tien)duizenden LUTs, en soms ook nog eens 6-bits groot. Maar goed, toch leuk dat ze nu ook die kant in slaan. De glue logic tussen peripherals, voor als bepaalde signaaltjes echt met hardware moeten worden verwerkt (ipv een interrupt). Ik zie hier graag meer van, want het processor deel met geheugen en wat ADCs/SPI/I2C/UARTs is tegenwoordig wat mij betreft wel "af".

Je hebt overigens al langer microcontrollers waar ook een stuk FPGA fabric aan vast zit (en dan geen Linux SoCs), maar die kwamen vaak ook uit Azie. Ik heb het idee dat ze daar meer dwaze ideetjes maar uit proberen.. zoals WCH doet plakt USB3 of Gigabit ethernet op een RISC-V processortje van paar honderd MHz, sja wat moet je er mee? Een paar honderd Mbit over USB2 is al lastig te halen, laat staan Gigabit's..

• kitao
Inderdaad, het 'tastbare' van een Mcu verdwijnt een beetje met de overname van Arduino door Qualcomm hoewel er, zover ik gezien heb, nog steeds een bruikbare scheiding zit tussen de STM en de Qual op zo'n Uno Q board.
Als opvolger en vervanging voor bijvoorbeeld een gewone Uno of een losse Atm328P kunnen er Curiosity Nano boardjes gebruikt worden, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA2PRBJO5L2EEl1YAx6cB2bDNl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RimFYIf8GILmY734kuLextU4.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjblpgdKlZ4pWPiV-jWTyMwt2HU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RRvB3rMozSE6SEUKE4bLpkD.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.microchip.com/en-us/development-tool/EV35L43A

Vervolgens op een 400 punts breadboardje gezet, geen programmer nodig anders dan een usb-kabeltje.
Kost een tientje en hoeft niet eens gesoldeerd te worden want het zijn klikbare headers.
Verschil is wel dat het datablad van deze nieuwere modellen tov een 328P ongeveer 2.5x zo dik is maar als het doel is om registers te leren kennen en toch enigzins bij de tijd te blijven dan zijn dit best leuke bordjes met veel voorbeelden erbij, ook op video, toevallig ben ik daar mee bezig deze week:
https://mu.microchip.com/...pi-reference-for-avr-mcus
Er is dan wel MPLab voor nodig, maar een IDE is een IDE, dat went vanzelf.

Terugkomend op de Ventuno Q, deze pagina beschrijft mogelijke toepassingen in het kort:
Qualcomm and Arduino Launch Ventuno Q for Offline AI and Robotics Applications
https://theoutpost.ai/new...0/?utm_source=copilot.com
.

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 26-03-2026 16:52 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Goed, als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ik heb inmiddels een firmware met aangepaste code weten te flashen middels stlink-gui. Beter iets dan niets. Natuurlijk ben ik nog op zoek naar een deftiger manier om dit voor elkaar te krijgen, maar omdat ik ook nog deze week mijn stick af wil hebben ga ik voorlopig dan maar op deze aan de slag.

edit: en mijn stupiditeit is weer eens in volle openbaarheid tentoongesteld. -O-
Je moet natuurlijk wel de bootloader openzetten voor flashen |:( Helaas geeft PlatformIO dus geen foutmelding, maar valt het dan terug op het vragen naar een poort, waardoor je de indruk krijgt dat het dan aan het niet kunnen vinden van de programmeerder ligt. Als je netjes de BOOT0 naar hoog trekt flasht ie prima! Ik heb wel mijn versie van VSCodium vervangen door de AppImage versie. Op deze manier ontloop ik de afscherming die FlatPak opwerpt, waardoor VSCodium gewoon met de rest van mijn systeem kan babbelen.

Het via serieel / USB een firmware kunnen programmeren is toch wel een verraderlijk gemakkelijke werkwijze. 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door ocf81 op 26-03-2026 18:10 ]

© ocf81 1981-infinity

• kitao
@ocf81

Goed dat je het gevonden hebt (y)
Ik heb het ook voorbij zien komen, het Boot0 element. Niet getoond want het zat in de vervolgvraag : Wat is een DFU ?
Ik kreeg daar als antwoord op:
🧩DFU (Device Firmware Upgrade) is a USB standard defined by the USB Implementers Forum.
It allows a device to:
- Receive new firmware over USB
- Flash it into internal memory
- Reboot into the new firmware
It’s widely used on STM32 microcontrollers because ST includes a ROM‑based DFU bootloader that cannot be erased.
🟩 Can you manually enter DFU (Device Firmware Upgrade) mode?
Yes — although the UNO Q hides the details nicely.
On most STM32 boards, you would:
Hold BOOT0 high
Reset the MCU
It enters DFU mode
On the UNO Q, this is handled by the board’s firmware and the Linux MPU, so you rarely need to touch BOOT0 manually.

Hans noemde het volgens mij ook :
Ja , dit zijn ROM bootloaders en zitten op elke chip. Die kan je middels de BOOT pin en een reset activeren.

Momenteel loop ik tegen m'n eigen error aan :
mcc_generated_files/system/src/clock.c:51:15: error: 'CLKCTRL_FRQSEL_1M_gc' undeclared (first use in this function)
Compileert zo niet en valt er dus ook niks te flashen :|
Morgen even de ANWB bellen
.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De verwarring zat hem vooral in dat PlatformIO gewoon doodleuk vraagt om een seriele poort, waardoor je denkt dat ie het programmeerapparaat in het geheel niet kan vinden, in plaats van aan te geven dat het flashen niet wil.

© ocf81 1981-infinity

• Hans1990
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:50:
Goed, als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ik heb inmiddels een firmware met aangepaste code weten te flashen middels stlink-gui. Beter iets dan niets. Natuurlijk ben ik nog op zoek naar een deftiger manier om dit voor elkaar te krijgen, maar omdat ik ook nog deze week mijn stick af wil hebben ga ik voorlopig dan maar op deze aan de slag.

edit: en mijn stupiditeit is weer eens in volle openbaarheid tentoongesteld. -O-
Je moet natuurlijk wel de bootloader openzetten voor flashen |:( Helaas geeft PlatformIO dus geen foutmelding, maar valt het dan terug op het vragen naar een poort, waardoor je de indruk krijgt dat het dan aan het niet kunnen vinden van de programmeerder ligt. Als je netjes de BOOT0 naar hoog trekt flasht ie prima! Ik heb wel mijn versie van VSCodium vervangen door de AppImage versie. Op deze manier ontloop ik de afscherming die FlatPak opwerpt, waardoor VSCodium gewoon met de rest van mijn systeem kan babbelen.

Het via serieel / USB een firmware kunnen programmeren is toch wel een verraderlijk gemakkelijke werkwijze. 8)7
(Je hebt tegenwoordig ook nog het STM32CubeProgrammer programma)

Zoals ik gisteren beschreef: SWD is gewoon een kijkluik in de geheugenbus van de controller. Het debuggen, flashen enzo komt daar nog boven op. Tijdens SWD connecten leest OpenOCD de CoreID uit en controleert die, klopt die niet => geen connectie.
Tenzij jouw programma iets doet met de SWD pinnen (PA13/PA14), en de chip z'n clock gewoon draait (geen sleep toestanden), dan moet je eigenlijk altijd bij de chip kunnen komen. Dus ook zonder in de ROM bootloader te gaan.
Het enige wat de ROM bootloader garandeert is dat je eigen programma de pinnen niet herconfigureert en/of in sleep springt ofzo.

Toevallig vandaag had ik echter ook een verbindingprobleem. Ik wou een STM32L432KC Nucleo in een project stoppen die standalone moest draaien. Zo'n Nucleo bevat een STLink op de PCB. Die houd de target microcontroller in reset als er geen USB verbinding is, dus standalone zou de MCU niet opstarten. Om dat probleem op te lossen raad ST's manual aan om een soldeerbrug (SB9) te verwijderen die het NRST signaal doorverbind tussen stlink en de L432 chip.
Dus dat gedaan, en daarmee start het programma wel op.. Maar ik kon dus niet meer programmeren/debuggen.

Ik heb toen de reset configuratie aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
source [find interface/stlink.cfg]

transport select hla_swd

source [find target/stm32l4x.cfg]

# use hardware reset
#reset_config srst_only srst_nogate # << oud, 'srst' = system reset, middels NRST pin
reset_config trst_only # << nieuw 'trst' = "TAP" reset, vziw een jtag/swd commando
Hierna kon ik weer bij de controller komen en normaal programmeren. Het enige nadeel van deze setup is dat ik de controller iets makkelijker kan bricken. Tenzij ik idd dus de ROM bootloader activeer met de BOOT pin.

Ik heb zelf nooit de bluepills gebruikt (eigenlijk altijd ST Nucleo's), vandaar ik dit nu pas zie.. Maar ik zie op de diagrammen om de stlink te verbinden maar 4 pootjes: VCC, GND, SWDIO en SWDCLK. Dus geen NRST :( Je kan nog overwegen om die ook te verbinden, en kijken of PlatformIO er wel bij kan. In de STM32CubeProgrammeer software weet ik dat deze instelling "Connect under reset" heet.
OF
Het openocd script aanpassen. Het openocd script wat ik net laat zien had ik aangepast om met CLion te werken. Daar kan je heel snel de openocd configuratie uitwisselen. Ik heb geen idee hoe dat in platformIO moet, maar dat zou ongetwijfeld ook moeten kunnen.
Op regels 74-78 doen ze ook nog iets met using_hla, maar ik zou niet zo snel weten wat daar mee bedoeld wordt..

Dit is de configuratie in OpenOCD: https://github.com/openoc...stm32f103c8_blue_pill.cfg
Met een source verwijzing naar: https://github.com/openoc...r/tcl/target/stm32f1x.cfg
In stm32f1x.cfg zie ik op regel 72 "reset_config srst_nogate", eigenlijk dezelfde correctie die ik dus heb uitgevoerd.

• kitao
Mijn error is inmiddels opgelost door de AI.

Ik volgde het Data Streamer hoofdstukje in deze video cursus:
https://mu.microchip.com/...ence-for-avr-mcus/1439454
volgens example Use Case 3 op deze pagina waar de video naar verwijst
https://onlinedocs.microc...78-45BD-9D97-E9D53B5F9C60

Volgens de video genereert de MPLab Code Configurator (MCC) dan een Const Struct in TCA0.c maar dus niet bij mij :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pFV9PCjkWOLkFl2CwR1RDTz5S0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AboiJJDXVIQxy6bQcduNu5LN.jpg?f=user_large

Hele project vanaf blanco opnieuw gedaan maar nog steeds nergens een Const Struct te bekennen dus maar even aan de copiloot gevraagd hoe dat kan en met vermelding van deze foutmelding :
main.c:39:38: error: 'TCA0_Interface' undeclared here (not in a function)
const struct TMR_INTERFACE *Timer = &TCA0_Interface;

Why does my project not generate a const struct inside tca0.c ?

Krijg ik dit als antwoord, binnen een halve seconde :
This missing TCA0_Interface struct is a very common stumbling point when following the Data Streamer Use Case 3 video, because MCC Melody has changed since the video was recorded. :F
Let me walk you through exactly why the struct is missing and how to fix it cleanly.

Inmiddels is het inderdaad gefixt hetgeen ik zonder zo'n AI dus niet voor elkaar had gekregen aangezien ik niet de kennis heb om zelf veel aan een programma te wijzigen. En dat een video veroudert is wel te verwachten maar de voorbeeldcode uit de webpagina is helaas ook niet bijgewerkt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voordeel van Microchip is dat het behalve van zulke video tutorials daarnaast ook veel documentatie heeft die vaak al meerdere voorbeelden bevatten, zoals deze: MPLAB® Data Visualizer User's Guide

Om dat te volgen is vrijwel geen enkele andere hardware nodig als het eerder genoemde Curiosity Nano boardje, dat standaard voorzien is van een EDBG embedded debugger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM-lhdVmjM3nXHM4z9YeIWbj6X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNrQ4e5FvBWmdalDAmxniPcY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9FNhsEppTJ_d4DVmXy6bblrk24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEpJVMDlzhDMAtHv6IaIcPy8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5WL_rnc9tNUtwgbkhNqoTYMVtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS9iLSlqqFk01uPm9PPhD7P8.jpg?f=fotoalbum_large

Met enkel dat bordje en een usb-kabeltje op de Data Visualizer dat in MPLab zit inbegrepen kun je dan dit soort grafiekjes fabriceren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckuhly3LZvK211eTYQGbZuVgNEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2flgmIEh54G8Uyt0LWVFUnby.jpg?f=fotoalbum_large

Overige documentatie is hier te vinden, dat zijn er ruim 1.900
https://onlinedocs.microchip.com/?doctype=all&find=
.

[ Voor 45% gewijzigd door kitao op 28-03-2026 15:56 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36
Ik wil een Control Pilot PWM signaal afluisteren. Dit is een 1kHz PWM die 9v of 6v kan zijn in amplitude. Maar als hij nog niet zo ver is, staat er 12v op. En er kan ook -12v op staan bij een foutconditie (maar dat is met een diode te beschermen).
Achtergrond: Ik heb een kastje wat communicatie met laadpaal regelt, maar verder geen data of uitgangen heeft. Er komt dan gewoon 230v op. Maar ik wil wel de snelheid weten, dus wil alleen nog PWM weten, amplitude niet interessant.

Nu wil ik dit naar 3.3v hebben om met ESP frequentie uit te lezen.
Wat is hiervoor nou de beste optie? Ik hoef het voltage (dus amplitude) niet te weten.
Logic level shifters koop je meestal voor een vast voltage (bijv 12v naar 3.3v) maar werken dan volgens mij niet met ineens lagere input voltage zoals 6v?
Als ik een spanningsdeler doe die de 12v nog naar 3.3v niet te hoog komt, dan heeft het met 6v dus iets van 1.7v en komt onder de input threshold van een ESP32 wat volgens mij rond de 2.5v begint.

Het meest simpele is dan denk ik Zener diodes van 3.3v te kopen daar onderstaande circuit mee maken met hoge weerstandwaardes (spanning hoeft alleen gemeten te worden, het gaat niks aandrijven)
Afbeeldingslocatie: https://electricalworkbook.com/wp-content/uploads/2021/07/Zener-Diode-Voltage-Regulator.png

Of een transistor circuit bouwen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou gewoon een NPN transistor pakken met de basis via een weerstand aan het signaal, de emitter aan de massa en de collector naar de ESP met een pull up weerstand aan de 3.3v.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:57
In plaats van de zener kun je ook een (schottky) diode naar de 3.3V zetten. Dan kan de spanning nooit hoger worden dan ~3.7V, dat gaat wel goed.

Sterker nog, waarschijnlijk zit er zo'n diode ter protectie op elke pin in de ESP. Als je de weerstand groot genoeg houdt kom je dan weg met alleen een weerstand in serie naar de GPIO-pin.

Edit: Een level shifter zal met een lagere spanning waarschijnlijk ook wel werken. Dat kun je vinden in de datasheet.

[ Voor 15% gewijzigd door Hagdos op 01-04-2026 22:50 ]

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Sluit me aan bij de twee voorstellen. Kan er nog aan toevoegen dat een opto coupler ook zou werken. Die geeft gelijk galvanische scheiding mocht dat een voordeel zijn.

Theo

• Hans1990
  • Niet online
Het mooiste is idd optocoupler. Je hebt dan geen ground loops meer. De PWM output moet alleen beetje stroom kunnen leveren.
En wellicht moet je die -12V wel clampen met een diode in sper over de optocoupler.

Een schakeling met een NPN of N-ch mosfet als soort logic inverter is vergelijkbaar met optocoupler, maar dan zonder galvanische scheiding.

Clampen direct op de I/O van microcontroller kan ook.. maar is imo minder robust. Ook moet je uitkijken of je dan niet perongeluk een 5V compliant input pakt. Die hebben namelijk expliciet geen ESD clamp diodes.
Als een apparaat aan 230V hangt en niet helemaal bekend is, zou ik gewoon een optocoupler pakken.

Mbt optocoupler bedoel ik dus dit:
https://www.w9xt.com/page_microdesign_pt11_opto_inputs.html

In dat diagrammetje zie ook de diode in sper om bij -12V die te beschermen.

Dat artikel rekent de weerstandjes ook uit. Ik reken even mee:

R1 moet laag genoeg zijn om met 6V jouw optocoupler aan te zetten. Stel je optocoupler heeft min 1mA nodig bij 1.2V, dan is de maximale weerstand R=(6 - 1.2)/1m = 4.8K ohm.
De max stroom mag ook niet te hoog worden tijdens de 12V toestand. Stel de optocoupler mag max 10mA zien bij 1.2V, dan is de minimale weerstand (12 - 1.2)/10m = 1080 Ohm.

R2 mag 1K or 10K zijn.

• !null
Dank voor de reacties.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een PCB-tje kopen van een paar euro, om tijd te besparen. Maar bij de meeste logic level shifters is het heel onduidelijk, lijken maar met 1 ingangsspanning te werken en weet je het bereik niet.

Als ik zo'n Mosfet level shifter koop, dan is dat een beetje overkill, maar dan is het ingangsbereik in ieder geval goed.
Deze werkt dan wel met een minimum van 5v aan de uitgang kant, maar ik kan hem met 5v voeden en dan kan ik makkelijk naar 3.3v als dat al nodig.

Is vermoedelijk de snelste robuuste weg. Dien ik er nog wel een diode voor te zetten zodat het geen -12v ziet.

Overigens is galvanische scheiding niet nodig op dit 12v stuk (zit wel gescheiden in de 230v laders) en de eerder genoemde ontvangende controller hangt toch alles op de ground al aan elkaar.
Maar route via optocoupler is natuurlijk wel veilig voor de ESP32.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 02-04-2026 13:23 ]

• memphis

memphis

!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:12:
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een PCB-tje kopen van een paar euro, om tijd te besparen. Maar bij de meeste logic level shifters is het heel onduidelijk, lijken maar met 1 ingangsspanning te werken en weet je het bereik niet.
Ik zie het voordeel niet van eindeloos vragen en zoeken naar een compleet printje tov even snel een paar componenten op een stukje experimenteerprint solderen, je bent met elektronica bezig of niet.....

• !null
memphis schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:21:
[...]

Ik zie het voordeel niet van eindeloos vragen en zoeken naar een compleet printje tov even snel een paar componenten op een stukje experimenteerprint solderen, je bent met elektronica bezig of niet.....
Komt omdat ik allebei toch moet kopen, heb alleen wat weerstandjes liggen.
Dus ja, dan liever een printje die het in 1 keer doet, ipv uitvinden en brak soldeerwerk leveren, waarin ik laat zien dat ik toch een software man ben :+
Er is nog meer te doen in het project dus kan de tijd goed gebruiken.

Maar helemaal terecht punt verder, ik vraag het uiteindelijk om het doel te bereiken op een snelle manier, niet omdat ik een circuitje wil bouwen. Overigens weet ik vrij zeker dat een PCB-tje die het werk doet wel betrouwbaarder zal zijn (indien juist toegepast) dan wat ik zelf maak.

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:57
Ik ben ook wel fan van dat soort printjes als ik hobby. Is toch sneller en makkelijker. Dan het liefst wel van bijv Adafruit, die het schema er bij leveren. Dan kan ik wel gewoon de datasheets lezen, ipv de 3 zinnen beschrijving waar je idd net niets mee kunt als je iets wilt doen dat net niet standaard is.

• memphis

memphis

!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:44:
[...]

Komt omdat ik allebei toch moet kopen, heb alleen wat weerstandjes liggen.
Dus ja, dan liever een printje die het in 1 keer doet, ipv uitvinden en brak soldeerwerk leveren, waarin ik laat zien dat ik toch een software man ben :+
Er is nog meer te doen in het project dus kan de tijd goed gebruiken.

Maar helemaal terecht punt verder, ik vraag het uiteindelijk om het doel te bereiken op een snelle manier, niet omdat ik een circuitje wil bouwen. Overigens weet ik vrij zeker dat een PCB-tje die het werk doet wel betrouwbaarder zal zijn (indien juist toegepast) dan wat ik zelf maak.
Het enige goede argument dat ik eruit kan halen is dat je het solderen niet onder de knie hebt wat in mijn ogen toch wel zou moeten als je met elektronica bezig bent.
Als je een compleet printje moet kopen of een stukje gaatjesprint en wat componenten gaat dat net zo makkelijk en snel bij de elektronicawinkel. Ook het in elkaar knutselen van een simpele schakeling is niet meer dan minutenwerk. En dat uitvinden hebben wij al voor je gedaan met een 100% zekerheid dat het gaat werken.

• !null
@memphis Ik weet uit ervaring dat een PCB-tje sneller en betrouwbaar is dan wat ik zelf maak.
En in dit geval is het ook nog in een voertuig. Dus er valt zeker objectief te zeggen dat een PCB een beter idee is.
Hobbyen met elektronica circuits vind ik wel leuk, maar het hele project is al hobby dus ja, dan kost een PCBtje een stuk minder tijd.
In software zorg ik overigens dat ik nog handmatig controle over dit stukje heb als het niet meer zou werken.

• kitao
Hi,
Ik ben zelf regelmatig aan het logic level shiften en heb mijn aankooppagina er even bijgepakt, daar staat :
8 Channel Logic Level Shifter Bi-Directional Module 5V/3.3V Level Converter IO Bidirectional Mutual Converter for Arduino
Waar ik pas later achter kwam is dat het nog uitmaakt aan welke kant je hoog en laag volt zet, precies omgekeerd dus, op A zet je laag en op B hoog.
Instructions for Use: (3.3V, 5V interconversion as an example)
1. VCCA connects for Raspberry Pi 3.3V power supply.
2. VCCB connect to 5V power supply (can be external 5V power supply).
3. GND connects to the negative pole of the power supply, and the two power supplies share the same ground.

Ook is het zo dat deze level shifters niet geschikt zijn voor erg hoge frequenties.
Maar nu komt het:
Vraag : 🔍 Are there logic level shifters that handle 1.8 V → 15 V?
Antwoord : Not in the way you mean.
There are no MOSFET‑based or IC‑based logic level shifters that accept logic signals above ~6 V.
Every proper logic‑level IC (TXS0108E, 74LVC, 74AHCT, SN74HCT, etc.) tops out at 5–6 V on the high side.
Why?
Because they’re designed for logic, not for automotive / industrial voltage domains.
Once you go above 6 V, you’re no longer in “logic level shifting” territory — you’re in signal conditioning or voltage interfacing.
In het Engels want daarmee stelde ik de vraag aan de Copiloot, omdat ik zelf wel eens zo'n boardje gebruik.
En over solderen gesproken ... per abuis een smd kitje besteld :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rs39_cMMT7DgpLtPjoQj1c8XfI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aIwG6KgnenzolgvGwdnlyn0x.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUa1xNpNXpEsEBXuraw2aSf9i_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac68YpltH9fZsYJZqfFBc1kA.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMMZkb4irqlASfNNM6dmg4o_8so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjByaOVJVWfooV8NMLvuliWV.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt duidelijk te zien maar condensator C1 en C2 staan iets van 45 graden helling. Toch werkt het op de een of andere manier maar solderen met de piepkleine componentjes van vandaag de dag is vrijwel niet te doen dus niet zo vreemd dat er dan misschien liever kant en klaar gezocht wordt :|
.

• memphis

memphis

kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:02:
Niet echt duidelijk te zien maar condensator C1 en C2 staan iets van 45 graden helling. Toch werkt het op de een of andere manier maar solderen met de piepkleine componentjes van vandaag de dag is vrijwel niet te doen dus niet zo vreemd dat er dan misschien liever kant en klaar gezocht wordt :|
Ze mogen iets schuin staan maar door het soldeer maken ze goed verbinding.

Er wordt ook geen lastig te solderen SMD componenten in de voorstellen aangegeven, gewone simpele through hole componenten dat iedereen die met elektronica bezig is zou moeten kunnen solderen. In jouw geval moet je eens kijken naar zo'n warmteplaatje. Op Amazon betaalde ik 20 euro, op Ali kan je ze al vanaf 12 euro vinden. En dan de boel vertinnen of met soldeerpasta insmeren en het plaatje tot 230 graden verwarmen. Zie dan hoe de componenten hun plekje opzoeken: YouTube: 2000uF ESC capacitor
Alleen met een oppervlakte van 5x5cm niet echt geschikt voor grote printen maar voor niet veel meer kan je grotere vinden.

• kitao
Inderdaad mooi om te zien hoe de componentjes op hun plekje vloeien.
Tijd geleden alweer kwam ik deze video tegen, daar zie je dat ook en heb die bewaard:

YouTube: SMD Soldering Tutorial | Guide | Tools | Tecniques | Stencil

Toch is dat niet zomaar iets waar je met een soldeerboutje genoeg aan heb, er komen al minstens twee extra apparatuur voorbij, een warmteplaat en zelfs een microscoop.
Voor zelden gebruik kan dat best een te hoge investering zijn en elektronica kan m.i. ook beoefend worden zonder solderen, zo was ik een paar jaar geleden uitsluitend bezig met simulaties op Simulide, volledig geheel zonder enige hardware
https://simulide.com/p/

Solderen is handig als je iets wil repareren of zelf een schakeling ontwerpt en op een PCB zet maar ook zonder die vaardigheid blijft er naar mijn mening nog genoeg elektronica over om mee bezig te zijn :)
.

• memphis

memphis

kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:57:
Inderdaad mooi om te zien hoe de componentjes op hun plekje vloeien.

Toch is dat niet zomaar iets waar je met een soldeerboutje genoeg aan heb, er komen al minstens twee extra apparatuur voorbij, een warmteplaat en zelfs een microscoop.
Voor zelden gebruik kan dat best een te hoge investering zijn en elektronica kan m.i. ook beoefend worden zonder solderen, zo was ik een paar jaar geleden uitsluitend bezig met simulaties op Simulide, volledig geheel zonder enige hardware
https://simulide.com/p/
Ik had je al ooit een paar foto's laten zien en nu is het af RC engine heater V2
Er is een foto dat ik met een microscoop werk, gebruikt is hier een soldeerstation met een kleine punt en 0.35mm soldeer. Niet echt speciaal apparatuur.
Ja een microscoop of een loop is handig maar als je redelijke ogen hebt om dichtbij te kijken of eventueel een bril met wat vergrotingsfactor op de lenzen kom je heel ver tot het formaat 0805 zoals ik gebruikt heb, kleiner zal lastig worden maar niet onmogelijk met het blote oog. Overigens kost zo'n microscoop wat ik heb een 50 tot 60 euro bij de Chinees dus de kosten zijn het ook niet, net als die 20 euro warmteplaat.
Solderen is handig als je iets wil repareren of zelf een schakeling ontwerpt en op een PCB zet maar ook zonder die vaardigheid blijft er naar mijn mening nog genoeg elektronica over om mee bezig te zijn :)
Ik zie wel eens zelfbouwprojecten voorbij komen waarbij voor een compleet te gebruiken apparaat een breadboard met de nodige componenten en jumperkabels zijn gebruikt. Op de lange duur zijn dat 100 mogelijk slechte contacten dat je apparaat slecht doet werken. Een tijdje terug zag ik nog iets met een Arduino en een breadboard open in een meterkast om wat energie-meetingen door te sturen, er hoeft maar een huisspin (en die kunnen best groot zijn) of een muis overheen te lopen en je kunt uitzoeken welke jumperwire waar zat.
Maar als embedded programmeur waar jij je nu op richt (denk ik) zal normaal solderen niet direct aan de orde zijn maar ga je bij een bedrijf werken dat elektronica ontwikkelt zal je als programmeur er ook niet aan ontkomen om te moeten solderen en ook een betere kennis van elektronica aan te leren om problemen bij prototypes op te lossen.

• Hans1990
  • Niet online
kitao schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:02:
Maar nu komt het:
Vraag : 🔍 Are there logic level shifters that handle 1.8 V → 15 V?
Antwoord : Not in the way you mean.
There are no MOSFET‑based or IC‑based logic level shifters that accept logic signals above ~6 V.
Every proper logic‑level IC (TXS0108E, 74LVC, 74AHCT, SN74HCT, etc.) tops out at 5–6 V on the high side.
Why?
Because they’re designed for logic, not for automotive / industrial voltage domains.
Once you go above 6 V, you’re no longer in “logic level shifting” territory — you’re in signal conditioning or voltage interfacing.
In mijn ervaring is hardware vragen door AI laten oplossen vaak van matige kwaliteit. Dit soort chips zijn er wel.. maar zelden modern. Geen idee waarom AI dan het woord "proper" er bij plakt. Er is niks mis met een logic serie chip uit de jaren 70.

Ik kom 1 (moderne) chip tegen bij TI: https://www.ti.com/product/TXH0137D-Q1
En 1tje bij Analog Devices: https://www.analog.com/en/products/ADG3123.html
Waarvan de TI ik niet eens op Mouser/Digikey kan vinden, en de AD echt knettersduur is.

Maar je hebt nog wel klassiekers: CD4010B (high to low) of HEF4104BT (low to high)..

Wat met AI nog wel eens helpt is om bij een twijfelachtig antwoord de vraag in een nieuw prompt te stellen, maar dan in negatieve zin, of door niet teveel voor uit te lopen op een antwoord. AI kan nog wel eens tunnelvisie krijgen op een bekende routes, bron of denkwijze en daar compleet in gebiased raken. Als ik dus dit aan ChatGPT vraag:
Prove to me it is not possible to convert 15v to 3.3v logic with off the shelf ICs.
Dan krijg ik (even verkort, want al dat geblaat hoeven we niet te lezen):
That claim is actually false—it is absolutely possible to convert 15 V logic to 3.3 V logic using off-the-shelf ICs, and it’s routinely done in real circuits.
....
Method B: Dedicated high-voltage tolerant interface ICs

Examples include:
- ULN2003 (with pull-up)
- CD4050

The CD4050 is especially relevant:
- Accepts inputs well above supply voltage (depending on configuration)
- Outputs safe logic levels at Vdd (e.g., 3.3 V)
Als ik in een nieuw promtp vraag:
Show me how to convert 15v to 3.3v logic with off the shelf ICs.
Dan krijg ik andere zijwegen, namelijk: LM393 comparator, TSX0108E of 74-series logic shifter met weerstandsdeler ervoor, optocoupler of een zener clamp circuit. Al deze zijn hier ook wel besproken... Maar geen CD4050 die ik ook op ti.com had kunnen vinden met een parametrische zoekopdracht.
Mits je natuurlijk weet waar je moet kijken.. want zodoende kom ik er dus achter dat TI deze chip onder "buffers" heeft verstopt, en niet logic level translators. Terwijl de datasheet level translation wel expliciet als feature benoemd.

Kortom, AI's papegaaien maar wat mensen vaak eerder hebben opgeschreven. Informatie combineren, wegsnoeien, herordenen, enz. is nog niet zo er aan besteed :P Dat kan je natuurlijk wel als gebruiker doen, soms is het best handig om AI als soort rubberen eend te gebruiken om mee te infodumpen en tekstueel te itereren.

• memphis

memphis

Waarom zoeken in een IC? Ook hier een simpele transistor met de basis via een weerstand aan de 1.8v logica en de collector via een pull-up aan je gewenste spanning en tegelijk als output werkt gewoon.

• kitao
Hans1990 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:00:
In mijn ervaring is hardware vragen door AI laten oplossen vaak van matige kwaliteit. Dit soort chips zijn er wel.. maar zelden modern. Geen idee waarom AI dan het woord "proper" er bij plakt. Er is niks mis met een logic serie chip uit de jaren 70.

Ik kom 1 (moderne) chip tegen bij TI: https://www.ti.com/product/TXH0137D-Q1
En 1tje bij Analog Devices: https://www.analog.com/en/products/ADG3123.html
Waarvan de TI ik niet eens op Mouser/Digikey kan vinden, en de AD echt knettersduur is.

Maar je hebt nog wel klassiekers: CD4010B (high to low) of HEF4104BT (low to high)..

Wat met AI nog wel eens helpt is om bij een twijfelachtig antwoord de vraag in een nieuw prompt te stellen, maar dan in negatieve zin, of door niet teveel voor uit te lopen op een antwoord. AI kan nog wel eens tunnelvisie krijgen op een bekende routes, bron of denkwijze en daar compleet in gebiased raken. Als ik dus dit aan ChatGPT vraag:

[...]

Dan krijg ik (even verkort, want al dat geblaat hoeven we niet te lezen):

[...]

Als ik in een nieuw promtp vraag:

[...]

Dan krijg ik andere zijwegen, namelijk: LM393 comparator, TSX0108E of 74-series logic shifter met weerstandsdeler ervoor, optocoupler of een zener clamp circuit. Al deze zijn hier ook wel besproken... Maar geen CD4050 die ik ook op ti.com had kunnen vinden met een parametrische zoekopdracht.
Mits je natuurlijk weet waar je moet kijken.. want zodoende kom ik er dus achter dat TI deze chip onder "buffers" heeft verstopt, en niet logic level translators. Terwijl de datasheet level translation wel expliciet als feature benoemd.

Kortom, AI's papegaaien maar wat mensen vaak eerder hebben opgeschreven. Informatie combineren, wegsnoeien, herordenen, enz. is nog niet zo er aan besteed :P Dat kan je natuurlijk wel als gebruiker doen, soms is het best handig om AI als soort rubberen eend te gebruiken om mee te infodumpen en tekstueel te itereren.
Het woord proper betekent toch fatsoenlijk? Dit stond er verder nog in de copiloot conversatie:
If you need clean fast edges
Use one of these instead:
74AHCT125 / 74AHCT245 (5V → 3.3V clean, fast edges)
TXS0108E (bidirectional, faster than BSS138 boards)
SN74LVC8T245 (excellent for high‑speed signals)
Persoonlijk gebruik ik de LLM of AI of Copiloot bij vrijwel ieder projectje want ik heb toch wel ervaren dat het bij ca. 85% de boel draaiend weet te krijgen. Vaak niet na 1x, dat is wel zo en even doorvragen is inderdaad toch wel nodig. Vanmorgen nog het Wifi klokje van hierboven met hulp van de AI er goed mee gekregen, loopt nu netjes op NL-tijd :)

Terug naar de level shifter, ik vroeg het met dit boardje in de actieve tab:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuZtb7EZTU9pqjD3u4FG19TBywo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TFapQFKi54qhTksttZEqwM2K.jpg?f=user_large

Dat heeft als spec:
Conversion Level Range: 1.8V-6V

In !null z'n link staat:
Description
The F5305S MOSFET Electronic Switch DC Control Board is based on the FET model of the new original F5305S. We can input PWM signal for motor control, speed, light intensity, etc., but also ideal to work as a super-fast relay. [...] Signal trigger terminal: 3V-24V Can be connected to the IO port of the microcontroller, PLC interface, DC power supply, etc. or directly to a signal voltage of 3V to max 24V.
https://www.otronic.nl/en...tronic-switch-f5305s.html

Er staat ook : see the Connection Diagram and example code here >>>
Helaas is dat geen link maar enkel tekst dus zelf even op F5305S gezocht en kwam bij dit boardje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pX6WFsp7It1nIOov-vXIkSrZUQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/bZdambLza8KjqY1KohF76UjJ.avif?f=user_large

PWM tussen 3.6 en 20V staat er. Ook staat er PWM frequency: 0~200Hz (in de geschreven specs, op de foto ontbreekt een nulletje, waarschijnlijk.
Bron >>
MOS FET F5305S 60N03 4 Channels Pulse Trigger Switch Controller PWM Input Steady For Motor LED 4 Way 4ch Diy Electronic Module

Ik zit zelf vrijwel nooit boven de 5V, ik kom eerder 1.8V rail levels tegen als 12V en heb de level shifter omgeruild voor een Arduino Due board dat 3.3V logic heeft.
Toch komt de versnipperde informatie mogelijk van pas voor !null en zoniet dan heb ik er toch zelf wat van opgestoken ;)
.

• kitao
memphis schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:08:

Ik had je al ooit een paar foto's laten zien en nu is het af RC engine heater V2
Er is een foto dat ik met een microscoop werk, gebruikt is hier een soldeerstation met een kleine punt en 0.35mm soldeer. Niet echt speciaal apparatuur.
Ja een microscoop of een loop is handig maar als je redelijke ogen hebt om dichtbij te kijken of eventueel een bril met wat vergrotingsfactor op de lenzen kom je heel ver tot het formaat 0805 zoals ik gebruikt heb, kleiner zal lastig worden maar niet onmogelijk met het blote oog. Overigens kost zo'n microscoop wat ik heb een 50 tot 60 euro bij de Chinees dus de kosten zijn het ook niet, net als die 20 euro warmteplaat.

Ik zie wel eens zelfbouwprojecten voorbij komen waarbij voor een compleet te gebruiken apparaat een breadboard met de nodige componenten en jumperkabels zijn gebruikt. Op de lange duur zijn dat 100 mogelijk slechte contacten dat je apparaat slecht doet werken. Een tijdje terug zag ik nog iets met een Arduino en een breadboard open in een meterkast om wat energie-meetingen door te sturen, er hoeft maar een huisspin (en die kunnen best groot zijn) of een muis overheen te lopen en je kunt uitzoeken welke jumperwire waar zat.
Maar als embedded programmeur waar jij je nu op richt (denk ik) zal normaal solderen niet direct aan de orde zijn maar ga je bij een bedrijf werken dat elektronica ontwikkelt zal je als programmeur er ook niet aan ontkomen om te moeten solderen en ook een betere kennis van elektronica aan te leren om problemen bij prototypes op te lossen.
Een paar maanden geleden kwam ik op dit board een ledje tegen dat het volgens mij niet deed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAE5xyjbNuExkF-_yw7R9uXSavU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL6p6tgAJGoYNA3lHyxPIH2D.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is zo miniscuul op dat board dat m.i. alleen een professional daaraan gaat lopen hersolderen e.d.
Dit soort borden zijn volgens mij ook niet gemaakt om zelf aan te modificeren en verbindingen worden gemaakt met contactdozen of bijvoorbeeld met een mikroBUS™. Toch valt dit gewoon onder elektronica en is er geen soldeervaardigheid voor nodig. Ben wel met je eens dat indien het je beroep is en je wil jezelf all-rounder noemen dat het dan wel een vereiste is maar persoonlijk heb ik die ambitie niet en blijft het gewoon een hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAwwzjUGokSl4cR92hZd6_tWEAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsbjtvYYsIAtWP0NUcNALJGL.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.mikroe.com/mikrobus
.

[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 03-04-2026 11:36 ]

• kitao
!null schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:12:
Dank voor de reacties.

Als ik zo'n Mosfet level shifter koop, dan is dat een beetje overkill, maar dan is het ingangsbereik in ieder geval goed.
Deze werkt dan wel met een minimum van 5v aan de uitgang kant, maar ik kan hem met 5v voeden en dan kan ik makkelijk naar 3.3v als dat al nodig.

Is vermoedelijk de snelste robuuste weg. Dien ik er nog wel een diode voor te zetten zodat het geen -12v ziet.

Overigens is galvanische scheiding niet nodig op dit 12v stuk (zit wel gescheiden in de 230v laders) en de eerder genoemde ontvangende controller hangt toch alles op de ground al aan elkaar.
Maar route via optocoupler is natuurlijk wel veilig voor de ESP32.
Het is toch gelukt om de link in jouw link te openen met het aansluitschema erin:
https://www.otronic.nl/nl...voorbeeldcode-voor-ardui/

Deze gaat m.i. wel van Laag naar Hoog terwijl jij juist van Hoog naar Laag wou toch ? (12V >> 3.3V).
Op basis van de vorige inbrengingen en mbv wat navraag is dit kant en klare boardje tevoorschijn gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8tG-tWudmZN8M4HKl5GB-QYgNY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/1ar3WMIv5HGpWCE2Uxt9wFsx.avif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njxSjSnOyynDDoIDx5oYTQQYWYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAG5v5CAKN2ZBLBVstX0SLo.jpg?f=user_large

1 Channel Way Optocoupler Isolation Module PC817 3V-5V 12V 24V Photoelectric Isolator Rail Holder PLC Drive Motor Board

De tekst in de beschrijving omschrijft het als een versterker voor uC-uitgangen maar schijnt ook andersom te werken.
Andere optie zou misschien kunnen zijn om er bijvoorbeeld een 9V oscilloscoopje aan te verbinden om ter plekke te kunnen uitlezen.
.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De level shifter en opto verschillen wel beetje in toepasbaarheid. Bij de opto moet het signaal actief een high kunnen sourcen. Immers moet het ledje aan. Bij de level-shifter moet juist de low kunnen sinken.

Zo'n levelshifter is alleen:
Afbeeldingslocatie: https://i.sstatic.net/yisiO.jpg

Alternatief voor de level shifter als er maar communicatie in één richting moet: gewoon een diode :+

In alle gevallen zal je dus nog wat moeten maken voor als het ingangssignaal onder de 0V wil duiken.

• kitao
@Septillion
Het 1-richting en positief maken was geloof ik al de bedoeling:
[...] staat er 12v op. En er kan ook -12v op staan bij een foutconditie (maar dat is met een diode te beschermen).
De Led en Led U1 in het schema zouden m.i. dan als de gewenste sperdioden kunnen functioneren. Wil ook de foutconditie in beeld gebracht worden dan is dat boardje inderdaad geen goeie oplossing, zover ik kan inschatten.
.

• !null
kitao schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
[...]

Deze gaat m.i. wel van Laag naar Hoog terwijl jij juist van Hoog naar Laag wou toch ? (12V >> 3.3V).
Op basis van de vorige inbrengingen en mbv wat navraag is dit kant en klare boardje tevoorschijn gekomen:
.
Volgens mij kunnen ze allebei wel werken, maar de door jou gesuggereerde PC817 is input voltage ook niet helemaal duidelijk. Het moet tegen 12v kunnen en bij 6 en 9v werken.
Als ik dan een 12v versie koop, zal hij misschien nog wel werken bij 6v, zolang het ledje maar genoeg aangaat. Andere pagina zegt weer dat je vrolijk van 3v tot 30v erin kan stoppen. Gaat uiteindelijk alleen maar om weerstand + led in optocoupler.

• kitao
Oh, ja, zou ook kunnen dat ze in jouw link hieronder enkel de L>H opstelling laten zien terwijl het ook van H>L zou kunnen met dezelfde module. Ik lees dat niet zo gauw terug in de beschrijving aldaar.
https://www.otronic.nl/nl...he-schakelaar-f5305s.html

Voor zeer uitgebreide specs over het voorgestelde boardje kun je deze pagina raadplegen >
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zelf heb ik die alvast in het mandje gezet, om er wat mee te testen al zal dat niet op een elektrische auto laadpaal zijn :)

edit: zelfde bordje maar met meer schema's:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010188147556.html
.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 04-04-2026 14:57 . Reden: edit ]

• Hans1990
  • Niet online
De beperking van low-high of high-low geldt lang niet altijd (in bijzonder: discrete oplossingen). Die beperking komt namelijk voort uit hoe transistoren op een IC worden opgebouwd, want je hebt een 1 chip met 2 voedingsdomeinen, en soms heb je dan de eis dat VCCA > VCCB, bijvoorbeeld.
Als het er niet bij staat, kan je er van uit gaan dat het universeel is.

Wat Septillion zei geldt nog wel steeds.

• memphis

memphis

kitao schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:52:
[...]

Het is toch gelukt om de link in jouw link te openen met het aansluitschema erin:

[Afbeelding][Afbeelding]

1 Channel Way Optocoupler Isolation Module PC817 3V-5V 12V 24V Photoelectric Isolator Rail Holder PLC Drive Motor Board

De tekst in de beschrijving omschrijft het als een versterker voor uC-uitgangen maar schijnt ook andersom te werken.
Andere optie zou misschien kunnen zijn om er bijvoorbeeld een 9V oscilloscoopje aan te verbinden om ter plekke te kunnen uitlezen.
.
Van hoog naar laag gaat wel, van laag naar hoog wordt wat lastig, een IR LED neemt iets van 1.6v, een rode LED iets van 2v en zit je al op 3.5v (beide in serie) boven de 3.3v die veel microprocessors uitspugen. Laat ik het dan nog maar niet hebben over de 1,8v waar je het over had.

• kitao
memphis schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:39:
[...]
Van hoog naar laag gaat wel, van laag naar hoog wordt wat lastig, een IR LED neemt iets van 1.6v, een rode LED iets van 2v en zit je al op 3.5v (beide in serie) boven de 3.3v die veel microprocessors uitspugen. Laat ik het dan nog maar niet hebben over de 1,8v waar je het over had.
Zeker een goed punt en had daar zelf nog niet aan gedacht maar de link van !null die er bij stond verwijst naar deze opstelling waar geen indicatie Led op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4blsABPgSeJI60Q22IgRcTGWky8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heAHCf8vKQhx19YZDP0H0vak.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdpagina
Subpagina

De vraag die bij mij opkwam was of je daar wel 12V op kan zetten dat omlaag geheveld wordt naar 3.3V zodat dit op de ingang van een uC gezet kan worden? De Uno heeft zoals we weten 5V I/O maar de kwestie verandert daar niet door, namelijk of dit board met F5305S Mosfet bi-directioneel is?

De 1.8V die ik terloops noemde ging over een Fpga die z'n I/O op meerdere spanningsnivo's naast elkaar heeft lopen en per bank ingesteld kunnen worden en zoals te zien zit er zelfs een 1.2V rail in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf9D6h6LY19LXB8up2ZvJDcVKlo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KssNcbyHuJ6gf12dHDGX2BSs.jpg?f=user_large

Tot nu toe heb ik geen 1.8V gebruikt als I/O maar moet af en toe wel opletten met de instelling van 2.5V of 3.3V aangezien je natuurlijk niet een poortje wil roosteren. Vandaar dat ik zelf zo af en toe met level shiften te maken heb waar ik dus eerst een 8 Channel Logic Level Shifter Bi-Directional Module 5V/3.3V Level Converter gebruikte, zoals hier te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LSmjMyALpXqgCxMYiNWBg6XcEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO89Lt9ds3rrtqlAYpapnfhU.jpg?f=fotoalbum_large

Deze shifter heeft echter als spec: Conversion Level Range: 1.8V-6V en is niet toepasbaar voor 12V. Ander punt van aandacht, al eerder genoemd maar de B-kant is op mijn boardje de hoge zijde terwijl ik nu net een zelfde soort board tegenkom waar de A-zijde weer de hoge kant is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UGPJPA9izD7mqTUzHEdCDF2a1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YqsD8ocdAMzolrKleAu9lcL.jpg?f=fotoalbum_large
https://hobbycomponents.c...ctional-ttl-level-shifter

Inmiddels ben ik van de level shifter afgestapt en heb een Arduino Due die 3.3V I/O heeft en direkt met een ander board verbonden kan worden.
https://docs.arduino.cc/hardware/due/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ps, het board met Led dat jij bedoelt heeft deze specs, aldus de verkoper:
Input signal voltage: DC 3V-5V/12V/24V (optional)
Output signal voltage: wide voltage suitable for DC1.8V-24V

Wat ik nog niet goed begrijp aan dit boardje is de NPN- en PNP-opstelling die getekend erbij staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njxSjSnOyynDDoIDx5oYTQQYWYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAG5v5CAKN2ZBLBVstX0SLo.jpg?f=user_large

Het enige verschil wat ik eraan zie is de ingang schakelaar op Plus of op Min.
.

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 05-04-2026 05:38 . Reden: Ps ]

• memphis

memphis

kitao schreef op zondag 5 april 2026 @ 04:35:
[...]

Zeker een goed punt en had daar zelf nog niet aan gedacht maar de link van !null die er bij stond verwijst naar deze opstelling waar geen indicatie Led op zit:

[Afbeelding]

Hoofdpagina
Subpagina
Kijk nog eens goed en zoek het schema van dat bord eens op, ook daar zit een LED in serie....
https://robojax.com/learn...=robojax_e-switch_IRF5305

Ik heb de datasheet er even op nageslagen. De LED in de opto heeft een forward voltage van 1.2 tot 1.4v. Een simpele rode LED heeft een forward voltage van 1.8 tot 2.2v. Uitgaande van het minimum kom je op 3v uit en kan een 3.3v output werken. Uitgaande van het gemiddelde wordt het al kritisch. En als je dan verder kijkt, de FET heeft een Gate-source threshold voltage van 2 tot 4v Stel je wilt 5v schakelen en de opto wordt niet goed open gestuurd zal ook de FET niet goed open gestuurd worden. Het is sterk afhankelijk hoe de toleranties samenvallen....

Kortom, mijn idee is het niet, als ik zo'n module met 3.3v zou moeten aansturen zou ik de LED overbruggen. En eigenlijk als ik zoiets in een schakeling zou verwerken maak ik het zelf.

• kitao
memphis schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:25:
[...]
Kijk nog eens goed en zoek het schema van dat bord eens op, ook daar zit een LED in serie....
https://robojax.com/learn...=robojax_e-switch_IRF5305
Ik heb de datasheet er even op nageslagen. De LED in de opto heeft een forward voltage van 1.2 tot 1.4v. Een simpele rode LED heeft een forward voltage van 1.8 tot 2.2v. Uitgaande van het minimum kom je op 3v uit en kan een 3.3v output werken. Uitgaande van het gemiddelde wordt het al kritisch. En als je dan verder kijkt, de FET heeft een Gate-source threshold voltage van 2 tot 4v Stel je wilt 5v schakelen en de opto wordt niet goed open gestuurd zal ook de FET niet goed open gestuurd worden. Het is sterk afhankelijk hoe de toleranties samenvallen....

Kortom, mijn idee is het niet, als ik zo'n module met 3.3v zou moeten aansturen zou ik de LED overbruggen. En eigenlijk als ik zoiets in een schakeling zou verwerken maak ik het zelf.
Zeker een goed punt en erg goed gezien want er zit inderdaad een Ledje op, op fotootje 3 van de fotoreeks is dat zichtbaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SksYVZgOjmr2NqpDUN4xcSvVy8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKYyJbSB9V6uUAvel2WgFQOu.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, je weet nu ook meteen waarom ik geen Smd-kitjes bestel, valt amper te zien dat grut (8>

Ik heb nog iets anders lopen sinds gisteren en vandaag, een onzichtbaar copy/paste probleem:
This block is not visible in the chat window, but it is included in the raw clipboard data.
So when you paste into MPLAB X, Notepad++, or anywhere else, you may unknowingly paste this metadata along with your code. That’s exactly what caused your earlier assembly errors with the PIC18F452.

Doe daar bovenop een poging om Masm naar pic-as te laten vertalen, vanuit deze playlist:
PIC18F with MPLAB & PROTEUS
en je bent zo een uur of drie verder voordat er een goeie build verschijnt. Toch is dat uiteindelijk wel gelukt met de copiloot erbij.

Terugkomend op het boardje, de oorspronkelijke bedoeling van !null is om 12V naar 3.3V te shiften en dat zou dan geen problemen moeten geven vanwege forward voltages e.d. als ik je goed begrepen heb.
De vraag is dan nog wel of het getoonde board die kant op wil en kan shiften.
Volgens de Cop :
🔍 What the F5305S module actually is
From the product page and schematic you’re viewing :
It uses a single P‑channel MOSFET (F5305S)
The MOSFET is driven through a PC817 optocoupler
The module is designed as a high‑side DC switch
It is meant for PWM or on/off control of loads like motors, LEDs, pumps, etc.
The output is simply the MOSFET’s source → drain path
This architecture is one‑directional by nature.

Copiloot en Kitao kunnen fouten maken

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat bij zo'n assistent wel opvalt is het valse vertrouwen die het aanwendt bij ieder van z'n antwoorden. Het duurde best lang om een Masm code te laten omzetten naar een programma die de pic-as compiler verstaat. Erger nog, op een gegeven moment was de build correct maar reageerde de PIC niet en dat probleem bleek dan toch niet in de hardware te zitten. Wel meer dan 5x moest de code worden aangepast en iedere nieuwe versie werd afgesloten met: ⭐ You now have a clean, correct, and portable solution
maar helaas, dat was dan pas poging 2 :|

Uiteindelijke versie voor een PIC op een breadboard, niet de eerste keer maar wel met dit IC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFux7XlwXk6uYlNWceDjExGRSvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MCxQpCKla3DiahIaosoilKh.jpg?f=fotoalbum_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// MPLab v5.45 - pic-as(v2.36) - DFP 1.7.171

CONFIG  OSC = HS        ; High‑speed crystal/resonator
CONFIG  WDT = OFF       ; Disable watchdog timer
CONFIG  LVP = OFF       ; Disable low‑voltage programming
CONFIG  PWRT = ON       ; Power‑up timer enabled
CONFIG  BOR = ON        ; Brown‑out reset enabled

// config statements should precede project file includes.
#include <xc.inc>

// Reset vector at address 0x0000
    psect   resetVec, class=CODE, delta=2, abs
    org     0x0000
resetVec:
    goto    start

// Main code in relocatable CODE section
    psect   code, class=CODE, delta=2

start:
    // Select bank 0x0F (TRISx, LATx, PORTx)
    movlb   0x0F

// Make PORTD all outputs
    clrf    TRISD

// Set RD0 high
    bsf     LATD, 0

forever:
    goto    forever

end
.
Dit draait dan op MPLab v5.45 en aanvankelijk was dit voor v6.25 bestemd maar die gaf weer problemen met de PicKit3.
.

[ Voor 24% gewijzigd door kitao op 06-04-2026 08:15 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• kitao
Over assembler gesproken, dat altijd nuttig is om op register nivo de werking van een IC te bekijken, dan is het handig om te weten dat sinds een jaar of 6 geleden MPLab is afgestapt van MPASM-assembler, sinds versie 5.40, zie deze video :
YouTube: MPLAB-X IDE and XC8-AS assembler transition guide with example code ...

Sindsdien is het XC8-AS of XC8 pic-as assembler geworden en dat zit bij de installatie van MPLab inbegrepen, dat heden op versie 6.30 zit. Het verschil in code is meteen te herkennen aan het gebruik van ORG (oud) en PSECT (nieuw). Voor de wat 'eenvoudigere' IC's, zoals PIC16F877A, eenvoudig in de zin van databladen die ca. 300 pagina's lang zijn en geen 900 pagina's, blijkt nu dat veel assembly voorbeeldcodes op het internet in oude MPASM-vorm geschreven zijn en dat de nieuwe stijl niet ruim voorradig is voor deze legacy chips.

Deze playlist van Binder Tronics met bijbehorende Git is wel in de nieuwe vorm:
YouTube: Software Install 🔵 PIC16F877A PIC Microcontroller Assembly Tutorial ...

https://github.com/Devilb...mbly_PIC16F877A/tree/main

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHgWnw305Xot9SED69rfAJbi7HQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5OGH1ezpKohvxN9q16diBmB.jpg?f=fotoalbum_large
psect stijl.

MPLab v6.30
https://www.microchip.com...urces/develop/mplab-x-ide

Indien een PicKit3 als programmer gebruikt wil worden, zie foto vorige post, dan is v6.30 niet meer geschikt en kan beter een Archive v5.45 worden geinstalleerd. Die staan op diezelfde pagina.
.

• kitao
Solderen mag maar hoeft niet :D ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfm3L4hIhoSQJjEQaLvENkg7p2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wSyonP3T29LCuXVoxlVRz1SX.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdBZPa-VvUw9zIerGaRsrJkKtvk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FJFN4gW1vTH4rLg2WebhYCpG.jpg?f=user_large
DIY Kit Strobe NE555+CD4017

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNtw5AwMsf1XLKaKB4YoYmKTDmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLMA6JIgqcigTnwB6vV7VXXm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6exvHqmUZkqkKCBfiDOLxBqO3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIc6pG3SrNq3CCJNGMDmuqoH.jpg?f=fotoalbum_large

https://simulide.com/p/simulidekb/

Na de regelbare voeding dat heel goed ging sloot ik er een adapter op aan, 12 V dc 1.5A.
Onbelast kwam die uit op ca. 13.6V. Het kan zijn dat ik die verkeerd om heb aangesloten maar in ieder geval, ik had nog niet eerder zo'n klap uit zo'n klein chipje zien komen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6X4DeWSN6gnePbIjeYHHuWE190=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvYVHoKktzSX2Qr4uiB4HEa5.jpg?f=fotoalbum_large
.

[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 10-04-2026 14:42 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• !null
@kitao en anderen.

Ik heb inmiddels beide soorten PCBtjes (F5305 en PC817) binnen en even getest (ongeïsoleerd getest).
Ondanks dat sommige specs bij 5v beginnen, heb ik ze allebei signaal kunnen laten doorgeven van 3.3v naar 3.3v, dus dat is het laagste wat ze kunnen. En de 3.3v wordt ook door gegeven bij 6 tot 12v, wat ik nodig heb.
Natuurlijk niet echt nieuws, ze werken zoals opgegeven, maar ze gaan dus zelfs nog iets lager. En ik wilde het even zien voordat ik het aan PWM signaal hang en me afvraag waarom het niet werkt.
Dus beide boardjes kunnen

En mocht het nog niet duidelijk zijn, beide werken dus met een 817 optocoupler en met een led + weerstand op input circuit, die je dus aan ziet gaan.
Alleen heeft het ene boardje er een MOSFET tussen waardoor die een stuk meer kan schakelen, en redelijk overkill is voor wat ik nodig heb. Maar ik wil ook vast eens een motortje of andere load aansturen vanuit ESP/Arduino/RPi dus komt altijd wel eens van pas.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 12-04-2026 22:12 ]

• kitao
@!null
Dat de PC817 toegepast zou kunnen worden was wel te verwachten omdat dat vrij duidelijk in het schema en de specs aangegeven wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njxSjSnOyynDDoIDx5oYTQQYWYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAG5v5CAKN2ZBLBVstX0SLo.jpg?f=user_large

Input signal voltage: DC 3V-5V/12V/24V (optional)
Output signal voltage: wide voltage suitable for DC1.8V-24V

Het andere F5305 bordje vind ik persoonlijk minder duidelijk. Indien ik het goed begrepen heb is dit nu jouw opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS8r1DLext3KxhzxWOg-iOfchPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWj3qssK5jamQNofNNUNdFji.jpg?f=fotoalbum_large

12V Pwm in en 3.3V Pwm out.

Ik heb een soortgelijk nog niet ontvangen bordje besteld en kwam daarna deze tegen waar niet wordt gespecificeerd welke mosfet het is. Er staat wel:
4-Channel MOS FET PLC Amplifier Board Driver Module PWM 3-20V to 3.7-27V DC 10A Optocoupler Isolation
Feature:
1. Strong anti-interference ability, stable performance, input signal and output isolation.
2. Input signal: PWM signal between 3~20V
3. Output capacity: DC 3.7V~27V, current within 10A per channel
4. PWM frequency: 0~200Hz

https://nl.aliexpress.com/item/1005009749989463.html

Dat de output dan desondanks toch 3.3V kan geven valt met een praktijktest uit te vinden en is dus blijkbaar gelukt maar of dit een bestendige situatie blijkt te zijn valt misschien nog af te wachten.

Een testje die ik hiervoor deed met een knipperlicht en een counter verliep niet naar wens en had ik nog geluk dat het IC'tje eerst ontplofte en niet de adapter die een stuk duurder is :)
.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste