Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
M a r c o schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:29:
Nou, wij hebben net een offerte gehad voor een extra jaar support voor 2,5K
En de ene keer dat we het echt nodig hadden, hadden we er niks aan.
errors bij het importeren van een oud design. Support kon niet helpen, stuurden het door naar de ontwikkelaars, en die hebben nooit geantwoord.
Uiteindelijk heeft onze pcb designer het met behulp van forums zelf op kunnen lossen.
Ik weet niet hoe lang jullie pcb designer ermee bezig geweest is maar je zou /evil een factuur kunnen sturen naar Support wegens niet leveren van de betaalde service.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 21:19:
[...]

Fran is meer van de oldschool, denk eerder Jeri, die heeft ook haar eigen diodes/transistors gebakken thuis in de huiskamer. :D
Je hebt gelijk, ik had inderdaad Jeri in m'n hoofd. Die maakte chips voor een speelgoedfabrikant :)
wesleytjuh schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:39:
Maar jij importeert dat spul toch ook allemaal op je bedrijfje neem ik aan? Ik krijg als ik mijn bedrijfsnaam ergens op knal _altijd_ inklaring, via DHL, UPS, FedEx, maakt niet uit.
Ik heb twee keer op m'n DHL-account geïmporteerd en nu doe ik het weer op m'n persoon (het voordeel van een eenmanszaak). De inklaringskosten zijn inderdaad onvermijdelijk op het bedrijfsaccount.

Zonde van m'n geld als ik het - zelfs deels - kan vermijden.

[ Voor 44% gewijzigd door mux op 18-06-2015 23:29 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:23
Beste allen,

Ik ben op zoek naar wat ideetjes voor een goed doel, misschien heeft iemand een goede pointer voor me :)

Ik wil graag een kleine ontvanger maken (voeding 42V), die detecteert of een andere zender nabij is (zeg +- 5m in de buurt). Als dat zo is, dan moet de ontvanger een relais sluiten. Ook wil ik een bijbehorende zender maken.

Wat specs :
- zender krijgt denk ik 12V voeding
- zender zendt ongeveer 10x per seconde een kort bericht met een ID nummer erin
- encryptie is niet van belang, er is geen veiligheidsissue

- ontvanger werkt op 42V voeding (is natuurlijk aan te passen met een DC-DC converter)
- ontvanger moet op een metalen mast komen te zitten die in de openbare ruimte staat
- ontvanger moet een beetje hufter proof zijn (dus redelijk vlak op de mast)
- slechts een klein gat in de mast voor een paar draden (GND, VCC, en 2 draden van/naar het relais)
- tweede gat om behuizing aan mast vast te maken
- ontvanger moet ik goedkoop kunnen maken, ik heb er een stuk of 30 nodig
- bij ontvangst van een signaal sluit de ontvanger het relais
- als er 1 seconde geen signaal meer ontvangen is, dan wordt het relais weer gesloten
- ideaal gesproken slaat de ontvanger alle ID's ook op, maar is niet echt nodig, zou wel leuk zijn.

vragen van mijn kant :
- heeft iemand een goed idee voor een standaard zender/ontvanger oplossing? Ik ben dus op zoek naar iets digitaals en met een kort bereik. De ontvanger liefst zo klein mogelijk en met aanpasbare gevoeligheid. Er zijn zoveel zender/ontvanger combi's beschikbaar dat ik het overzicht niet meer heb.
- iemand een goed idee voor een hufterproof behuizing waar zo'n ontvanger + relais in zou kunnen passen? Het geheel moet hufter- en nederlands-weer proof zijn :/

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:03:
Beste allen,

Ik ben op zoek naar wat ideetjes voor een goed doel, misschien heeft iemand een goede pointer voor me :)

Ik wil graag een kleine ontvanger maken (voeding 42V), die detecteert of een andere zender nabij is (zeg +- 5m in de buurt). Als dat zo is, dan moet de ontvanger een relais sluiten. Ook wil ik een bijbehorende zender maken.

Wat specs :
- zender krijgt denk ik 12V voeding
- zender zendt ongeveer 10x per seconde een kort bericht met een ID nummer erin
- encryptie is niet van belang, er is geen veiligheidsissue

- ontvanger werkt op 42V voeding (is natuurlijk aan te passen met een DC-DC converter)
- ontvanger moet op een metalen mast komen te zitten die in de openbare ruimte staat
- ontvanger moet een beetje hufter proof zijn (dus redelijk vlak op de mast)
- slechts een klein gat in de mast voor een paar draden (GND, VCC, en 2 draden van/naar het relais)
- tweede gat om behuizing aan mast vast te maken
- ontvanger moet ik goedkoop kunnen maken, ik heb er een stuk of 30 nodig
- bij ontvangst van een signaal sluit de ontvanger het relais
- als er 1 seconde geen signaal meer ontvangen is, dan wordt het relais weer gesloten
- ideaal gesproken slaat de ontvanger alle ID's ook op, maar is niet echt nodig, zou wel leuk zijn.

vragen van mijn kant :
- heeft iemand een goed idee voor een standaard zender/ontvanger oplossing? Ik ben dus op zoek naar iets digitaals en met een kort bereik. De ontvanger liefst zo klein mogelijk en met aanpasbare gevoeligheid. Er zijn zoveel zender/ontvanger combi's beschikbaar dat ik het overzicht niet meer heb.
- iemand een goed idee voor een hufterproof behuizing waar zo'n ontvanger + relais in zou kunnen passen? Het geheel moet hufter- en nederlands-weer proof zijn :/
Klinkt als CTF/Lasergame situatie. Leuk idee. Vanwaar de 48volt? Wat is je budget? Ik neem aan dat je zenders mobiel moeten zijn, dus op batterij voeding. Hoe lang moeten ze meegaan? Welke afmetingen? Metalen behuizing zal de zendcapaciteit beperken (tenzij de antenne buiten zit). Wat heb je zelf al bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Dit lijkt me een geschikte toepassing voor een ESP8266 :F nRF24 module.

[ Voor 41% gewijzigd door Ploink op 19-06-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom geen rfid tag ?

Een beetje grote ontvangerantenne kan een rfid tag binnen een paar meter detecteren en de rfid tags zelf werken spanningsloos.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:47:
[...]

En dan het risico hebben dat je mailtje krijgt dat je de voorwaarden niet hebt gevolgd en dat ze je accounts geblokkeerd hebben? Dan zou ik toch voor plan B gaan, een gratis/goedkoop pakket waar je dat risico niet loopt.

[...]

Ligt er ook maar net aan wat je maakt. En er zijn natuurlijk meer dan beginnende ondernemingen.
Dat is waar, je loopt wel het risico als de kantjes er van af loopt zoals ik suggereerde O-)

Aan beginnende ondernemingen denk ik aan kickstarters of eenmanszaken die geen/weinig kapitaal hebben (lening krijgen van de bank is bijna niet te doen tegenwoordig). Daar zie je ook aardig wat clubs die gewoon met "de grote tools" werken. Misschien was het de eerste 6 maanden wel een hobby/studenten project, maar wordt het op den duur een kickstarter om het commercieel verkoopbaar product er van te maken.

Ik heb verschillende stages gehad bij kleine bedrijven en bij ieder had ik wel iets gezien dat niet kon. Ik klaagde als student niet, als je vanuit stages kan zeggen met Altium Designer en Mentor Graphics DxDesigner/PADS te hebben gewerkt, is dat meer waard dan enkel maar Eagle te kennen vanuit de hogeschool.

Hoewel het mooist is om met open source of gratis tools te werken. Gelukkig is dat in software land al goed mogelijk, en met hardware door KiCad, CircuitMaker en andere "maker" initiatieven steeds beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 19-06-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is natuurlijk ook niet echt meer een businessmodel dat echt van deze tijd is. Tienduizenden euro's aan licenties konden 15 jaar geleden nog worden gevraagd toen een proto-PCB 600 euro per stuk was en je twee hooggeschoolde mensen *nodig* had om een printplaat te ontwerpen. Nu zijn mensen vanuit hun studentenhok hele hardwarebedrijven aan het opzetten (zie uh, beide Emile Nijssen's op Tweakers ;) ), op sub-10k budgetten to market. En niet één of twee, maar de meerderheid van bedrijven.

Er zijn nog steeds genoeg ODMs die genoeg mensen in dienst hebben en voldoende value add hebben voor Mentor, Cadence en de volledige Altium (met jaarlijkse abonnementskosten, vergis je niet). Maar steeds meer zullen de grote jongens toch ook hun best moeten doen om de low-budgetmarkt te penetreren.

Daarnaast is het niet te onderschatten: open source/gratis tools zijn niet alleen 'goed genoeg', ze hebben tegenwoordig ook daadwerkelijk dingen waarin ze aanzienlijk beter zijn dan de grote namen. Met name cross-compatibility en het gebruik van open formaten (XML schematics, open 3D-formaten), maar ook aanzienlijk betere bediening. Daarbij komt dat de moeite van het overschakelen naar bijv. Altium als je KiCAD al gewend bent behoorlijk groot is. Als je wilt penetreren in de budgetmarkt, zoals Altium nu probeert, moet je mensen eigenlijk proberen te pakken vóórdat ze gewend raken aan een ander pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
@RobV : 42V is een standaardspanning in verkeerslichten, de enige spanning die ik direct op lokatie beschikbaar heb zonder dat er extra draden getrokken moeten worden.

@memphis : met RFID komt het 'lastige' gedeelte in de ontvanger en ik zou juiste het 'lastige' deel in de zender willen stoppen. De zender heb ik er maar 1 van nodig en heeft genoeg aan accu erachter zitten (elektrische rolstoel)

Zelf zat ik te denken aan een soort van wireless RS232, er is geen grote bandbreedte/encryptie nodig. Wel wil ik graag een korte check of het wel de juiste soort zender is (dus obv ID-nummer).

Voordelen van een soort van RS232 zender/ontvanger -> inkomende data is makkelijk in een microproc te frutsen. Die hoeft daarna alleen het relais nog aan te sturen (evt mbv de 42V spanning en een schakeltransistortje). Dat lijkt me allemaal heel simpel kunnen, kleine microproc nodig met weinig pinnen. Alleen TX/RX en een output pinnetje.

Alleen : hoe stel je de gevoeligheid nu in? Ik wil niet dat de ontvanger al reageert als de zender 100m verderop is. Daarom vooral op zoek naar ideetjes.

Het liefst hou ik de ontvanger print zo klein mogelijk, zodat de behuizing ook zo klein mogelijk en hufterproof kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:43:
Alleen : hoe stel je de gevoeligheid nu in? Ik wil niet dat de ontvanger al reageert als de zender 100m verderop is. Daarom vooral op zoek naar ideetjes.
Sommige ontvangers hebben een RSSI functie ("Recieve Signal Strength indicator" als ik het goed gok uit mijn hoofd). Dit is niet echt een betrouwbare maat voor de afstand omdat het ook afhankelijk is van oa antenne positie, maar geeft wel een indicatie.

Wat je eventueel ook kan overwegen is een IR afstandbediening.

Ik zou dit niet doen met RS232. Dit is een pint-to-point protocol en je hebt meerdere ontvangers. Een packet based protocol is het meest geschikt hiervoor. Er is ook zat voorbeeld code beschikbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 19-06-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nu ik er over nadenk kan er ook wel eens een situatie optreden waarin er meerdere zenders zijn.. dan gaat simpel een-richting rs232 niet meer werken. Een extra eis dus, moet ook werken als er meer dan 1 zender is..

IR zie ik niet werken, lijkt me lastig in te bouwen in een elektrische rolstoel. En ook het probleem met meerdere zenders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

AMB heeft een transponder systeem wat gebruikt wordt bij vele ren en race sporten.

Op RCTECH is er 1 bezig met een eigen versie van het systeem:
http://www.rctech.net/for...1-lap-timing-decoder.html
http://www.rctech.net/for...6-transponder-design.html

De transponders sturen een 7 cijferige code uit.

Misschien kan je hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:35:
Nu ik er over nadenk kan er ook wel eens een situatie optreden waarin er meerdere zenders zijn.. dan gaat simpel een-richting rs232 niet meer werken. Een extra eis dus, moet ook werken als er meer dan 1 zender is..

IR zie ik niet werken, lijkt me lastig in te bouwen in een elektrische rolstoel. En ook het probleem met meerdere zenders...
Daar heb je anti-collision algoritmes voor.

Voor een paintball CTF heb ik ooit dit systeem uitbedacht. Naast registratie van x meter binnen de vlag, kon de thuisbasis de locatie van elke (team)speler in het veld zien en kan je het voor bijvoorbeeld mensen die vanuit een tribune meekijken ook spannend maken(twee dotjes die elkaar naderen en je dus het veldslag live mee kon maken). Ik zou dit heel graag nog een keertje verder uitwerken, maar heb er nooit een team voor gevonden die net even dat stapje verder wilden gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 19-06-2015 15:29 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:35:
Wat betreft meerdere zenders is IR niet anders dan RF. Zoals ledmaniak zegt zijn er ant-collision algoritmes, dat kan zo simpel zijn als het interval tussen twee transmissies willekeurig maken en korte, kleine packets zenden. De kans dat het overlapt is dan vrij klein.

IR heeft ook voordelen. Richt de LED in de rolstoel naar voren en monteer een oogje op de paal zodat ze elkaar kunnen zien, dan heb je veel minder risico dat je de verkeerde paal activeert. Het zendertje kan kwa afmeting super klein en simpel zijn, zou al op 1cm2 kunnen passen dus dat neemt weinig ruimte in.

Het voordeel van een radiochip is dan weer dat je eenvoudig een bidirectionele verbinding kan realiseren, zodat correcte ontvangst bevestigd kan worden.

Je zou ook kunnen denken aan magneetveld communicatie omdat dit het bereik sterk begrenst. Een magneetveld neemt af in afstand met de 3e macht, dus 2x zo ver = 8x zo zwak signaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 19-06-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat was er mis met voorstel van Ploink met nrf24? Die heeft verschillende kanalen, 127 kanalen en kan daartussen schakelen mocht pakketje niet aangekomen zijn.

checklist NRF24 :)
Ik ben dus op zoek naar iets digitaals Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3oyryGzbK7K83XeF6mEGkLN9/full.png
met een kort bereik. Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3oyryGzbK7K83XeF6mEGkLN9/full.png
De ontvanger liefst zo klein mogelijk Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3oyryGzbK7K83XeF6mEGkLN9/full.png
en met aanpasbare gevoeligheid. Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3oyryGzbK7K83XeF6mEGkLN9/full.png

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
mad_max234 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:04:
checklist NRF24 :)
met een kort bereik. [afbeelding]
Mijn nrf'jes gaan tot 50 meter door een betonnen muur. Dat noem ik nou niet echt 'kort bereik'.

[ Voor 15% gewijzigd door RobV op 19-06-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:13:
[...]

Mijn nrf'jes gaan tot 50 meter door een betonnen muur. Dat noem ik nou niet echt 'kort bereik'.
Ik wel :P In de 868MHz band kom je veel verder.

nRF24L01 heeft RPD (Received Power Detector, net zoiets als RSSI) lees ik net ergens, dus als je alleen naar packets luistert met een bepaalde energie beperk je het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik ga eens kijken naar die nrf24!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:13:
[...]

Onvangst minder maken is nooit een probleem, je kan beginnen met versterking terug te schroeven en antenne stukje in te korten, net zo lang dat je net zo slecht bereik heb als je wilt. :D

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bij een NRF met PCB antenne wordt het dan wel flink krassen :P . Maar inderdaad... gewoon in de software terugschroeven.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Beter de RPD gebruiken om het bereik te beperken, want dan heb je een veel betere ontvangst kwaliteit.

Als je de antenne kleiner maakt dan wordt je signaal/ruis verhouding slecht en bovendien wordt het bereik erg variabel door gevoeligheid voor storingen. De ene keer kan het 1m zijn, de andere keer 20m, totaal onberekenbaar.

Hoewel de RPD wat beperkt is op de nrf:
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=107775.0
The RSSI on the nRF24L01P is actually referred to as the "RPD", or Received Power Detector. Its true when a carrier of -64dBm or greater is detected. See section 6.4 of the data sheet for full details.

Also worth noting the nRF24L01 does not have "RPD", but has a carrier detect function with different thresholds. See the nRF24L01 data sheet for complete information.

[ Voor 42% gewijzigd door Ploink op 19-06-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja eerst even de versterker terug schroeven die erin zit en kijken of dat voldoende is. Zal wel mee vallen met dat verschil in bereik als je antenne wat inkort of inbouwt in een behuizing of iets, denk dat je wat overdrijft met 4 en 20 meter. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:16:
Ja eerst even de versterker terug schroeven die erin zit en kijken of dat voldoende is. Zal wel mee vallen met dat verschil in bereik als je antenne wat inkort of inbouwt in een behuizing of iets, denk dat je wat overdrijft met 4 en 20 meter. :)
Met een nrf9e5 had ik zo'n 20-50% packet loss op 300m, maar op een bepaalde plek 1500m ver ontving ik ook nog af en toe een packet. Als je het link budget gaat knijpen krijg je nooit een duidelijke afbakening van het bereik.

Het beoordelen van signaal sterkte is betrouwbaarder, maar zelfs daar heb ik mijn twijfels over of het voldoende is voor deze toepassing. Maar een nrf module is goedkoop, dus gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Uiteraard is het beter om het eerst op te lossen met versterker en status te checken. En variantie in bereik heb je altijd, ook door invloeden van buitenaf. Maar denk niet dat zo extreem is, en je kan dat ook in de software nog deel opvangen, bijvoorbeeld door te pingen en te kijken hoeveel tijd en hoe stabiel de verbinding is.

5 meter, ik zal eens testje doen, even opstelling maken. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Servicemededeling: de ground van je usb connector aan de +24v hangen zorgt ervoor dat je laptop niet meer start.
Gelukkig was het zo'n 170 euro dell laptop. En het lijkt er op dat hij nog wel iets doet want toen ik hem thuis weer uit mijn tas haalde was hij warm, dus blijkbaar draait de cpu nog. Later maar eens rustig kijken wat er stuk aan is. Als er niet te veel kapot is moet het wel te repareren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Check, 24V op USB, niet OK.

Staat genoteerd! Onder 'geen 5V op een LED zetten zonder stroombegrenzing'

Grr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb testje gedaan, twee NRF24, met PA op -18db.

Eerst test in weckpot, bereik was te goed
Tweede test antenne gehalveerd bereik was nog steeds te goed
Derde test antenne drie kwart ingekort en in weckpot, bereik is nog maar +-1 meter, oeps iets te veel. :D

Maar kan test wel gewoon doen. En is toch best een harde afbakening, +-0.5 meter verder en verbinding is weg, 0.5 meter terug en krijg weer ping.

Heb twee arduino mini's gebruik met groene nrf24 printjes, heb met mesje even sneetje gemaakt in de antenne.

Dus al je kan leven met kleine marge is het met NRF24 op deze manier te doen, koop er gewoon paar en kan je zelf wat testen

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Eerder deze avond mogen spelen met de nieuwe oude reflow oven op de hackerspace! Prachtig ding met transportband en cooldown fans. Super profi voor medium prints. Vandaag alleen proefstukjes gedaan. Volgende week échte bordjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Springuin schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:43:
En het lijkt er op dat hij nog wel iets doet want toen ik hem thuis weer uit mijn tas haalde was hij warm, dus blijkbaar draait de cpu nog.
Probeer eens de aan/uit knop >10s ingedrukt te houden, dat is vaak een effectieve manier om hem echt uit te zetten als de cpu helemaal is vastgelopen.
mad_max234 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:03:
Heb testje gedaan, twee NRF24, met PA op -18db.

Eerst test in weckpot, bereik was te goed
Tweede test antenne gehalveerd bereik was nog steeds te goed
Derde test antenne drie kwart ingekort en in weckpot, bereik is nog maar +-1 meter, oeps iets te veel. :D

Maar kan test wel gewoon doen. En is toch best een harde afbakening, +-0.5 meter verder en verbinding is weg, 0.5 meter terug en krijg weer ping.
Ik neem aan dat je alleen de ontvanger aanpast, niet de zender?
Mijn voorbeeld was op 868MHz. Op 2.4GHz werkt het misschien beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
Servicemededeling: de ground van je usb connector aan de +24v hangen zorgt ervoor dat je laptop niet meer start.
Gelukkig was het zo'n 170 euro dell laptop. En het lijkt er op dat hij nog wel iets doet want toen ik hem thuis weer uit mijn tas haalde was hij warm, dus blijkbaar draait de cpu nog. Later maar eens rustig kijken wat er stuk aan is. Als er niet te veel kapot is moet het wel te repareren zijn.
Wat je ook vooral niet moet doen is de ground leads van je scope op twee verschillende plekken aansluiten bij gebruik van twee probes O-).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 22:22:
Ik neem aan dat je alleen de ontvanger aanpast, niet de zender?
Mijn voorbeeld was op 868MHz. Op 2.4GHz werkt het misschien beter :)
Ping heen en weer, beide zenden en ontvangen, maar heb er eentje verminkt en de andere niet.

Heb net even zonder weckpot geprobeerd en dan haalt die ongeveer 5meter. Zal dus beetje uitproberen worden waar je de antenne moet doorsnijden.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Low power bluetooth heeft toch een nog kleiner bereik? Modules zijn ook goed beschikbaar.

[edit]
Dat kan met linken/pairen misschien wat uitdagingen opleveren..

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 19-06-2015 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wel anders, maar tijdje geleden had ik blind mijn koptelefoon in mijn laptop gestoken, en dat bleek mijn USB connector te zijn. Ik heb geen idee welke pinnetjes kortsluiting hadden gemaakt, maar mijn laptop ging direct op zwart, helaas eentje die wel wat duurder was.

Vervolgens alles geprobeerd, opstarten met alleen accu, met alleen netstroom, beide, geen van beide (hé je wordt wanhopig :P, uiteraard niet in de hoop dat hij opstart, maar wie weet resulteert het nog in iets als je wel weer stroom erop zet). Uiteindelijk op het moment dat ik maar de pricewatch aan ging zetten voor het zoeken naar een nieuwe, deed hij het ineens weer. Sindsdien werkt hij weer probleemloos :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 23:07:
Low power bluetooth heeft toch een nog kleiner bereik? Modules zijn ook goed beschikbaar.

[edit]
Dat kan met linken/pairen misschien wat uitdagingen opleveren..
NRF24L01 is qua hardware min of meer een BLE(bluetooth low energy), ze ontlopen elkaar niet zo gek veel. Zit meer in protocol wat ze gebruiken dat klein beetje afwijkt van BLE.

http://wiki.lijun.xyz/misc-nrf24-ble.html

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Thanks voor de mededeling. Ik heb een tijdje terug 50V met 4kWh aan LiFePO4 erachter erop gezet.

Dan komt er eerste een ballonnetje in beeld, dat de USB teveel stroom trekt. Vervolgens gaan alle ventilatoren op 100%, en twee seconde later startte hij opnieuw op. Ondertussen veel vonken uit het circuit waar ik de stekker op zijn kop in propte. PCB spoortje had besloten dat hij dan maar een zekering moest zijn. En tot mijn verbazing doet alles het nog.

Sommige notebooks van HP zijn best degelijk (8540W).

Nu hangen overal optocouplers tussen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Infant schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:31:
[...]

Thanks voor de mededeling. Ik heb een tijdje terug 50V met 4kWh aan LiFePO4 erachter erop gezet.
Dat is een battery pack met een kleine duizend 18650 cellen... elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ploink schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:59:
[...]

Dat is een battery pack met een kleine duizend 18650 cellen... elektrische auto?
Dat zijn wel hele kleine elektrische autotjes, een tesla heeft nog 20x zo veel :P Kan natuurlijk ook een hybride zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Tja, misschien moet ik de door Sissors genoemde pricewatch-methode maar eens toepassen; alle relevante spanningen zijn op het moederbord aanwezig, processor wordt nog steeds warm als ik hem probeer aan te zetten, het ledje gaat even aan en dooft uit en dat is het.
Ik denk dat het niet zozeer de +24V op de ground aansluiting is, maar eerder de -24V (ten opzichte van ground) op de D+/D- aansluitingen. En laten die nu volgens een schema van een zeer vergelijkbare laptop direct naar de CPU gaan...

De methode om het in de toekomst te voorkomen moet ik nog even bedenken, verzin eens een beveiliging voor je USB poorten die het wint van een 24V PLC voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Springuin schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:07:
De methode om het in de toekomst te voorkomen moet ik nog even bedenken, verzin eens een beveiliging voor je USB poorten die het wint van een 24V PLC voeding...
USB isolator ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ploink schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 12:59:
[...]

16 stuks van deze: http://en.calb.cn/product/show/?id-630

Het gaat een lantaarnpaal vol met zonnepanelen van peut voorzien, vrij leuk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Springuin schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 14:07:
Tja, misschien moet ik de door Sissors genoemde pricewatch-methode maar eens toepassen; alle relevante spanningen zijn op het moederbord aanwezig, processor wordt nog steeds warm als ik hem probeer aan te zetten, het ledje gaat even aan en dooft uit en dat is het.
Ik denk dat het niet zozeer de +24V op de ground aansluiting is, maar eerder de -24V (ten opzichte van ground) op de D+/D- aansluitingen. En laten die nu volgens een schema van een zeer vergelijkbare laptop direct naar de CPU gaan...

Ik kan het mis hebben maar ik ken geen x86 soc/cpu die usb ingebouwd heeft, die zit zover ik weet nog altijd in de chipset of losse controller. D- en D+ zullen dus niet na de cpu gaan maar naar losse controller of southbridge.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zit alweer de hele dag te knoeien met een DS1337S+.

Om de een of andere reden kan ik de tijd en alle registers programmeren, behalve die om een interrupt alarm elke seconde in te stellen.

Iemand dit al eens meegemaakt? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:41:
Ik zit alweer de hele dag te knoeien met een DS1337S+.

Om de een of andere reden kan ik de tijd en alle registers programmeren, behalve die om een interrupt alarm elke seconde in te stellen.

Iemand dit al eens meegemaakt? :/
Nou heb ik vorige jaar met die DS1337's gestoeid, maar helaas niets met de interrupts gedaan. Gebruik je een library of ga je low-level?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik pak de info uit de datasheet.

Ik schrijf naar register 0x07 de waarde 0x80(bit 7 hoog), maar als ik dit dan uitlees blijft deze op 0 staan.

[ Voor 63% gewijzigd door LED-Maniak op 20-06-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Da's waar, maar je beperkt je bandbreedte tot 12Mbps. Voor de meeste toepassingen is dat genoeg, maar als ik mijn Logic16 wil gebruiken heb ik de volle 480Mbps nodig. Misschien moet ik er maar gewoon eentje kopen voor de keren dat ik hem wel kan gebruiken, dat is goedkoper dan een laptop.
mad_max234 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:20:
Ik kan het mis hebben maar ik ken geen x86 soc/cpu die usb ingebouwd heeft, die zit zover ik weet nog altijd in de chipset of losse controller. D- en D+ zullen dus niet na de cpu gaan maar naar losse controller of southbridge.
Je hebt gelijk, de woordkeuze klopt niet helemaal, maar chipset en CPU zitten hier samen op een BGA package, vandaar dat ik het geheel de CPU noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan is het duidelijk, vond het al een beetje raar.

Ik had beetje gehoopt dat je je vergist had en ze stiekem naar een usb controller liepen, die had je wellicht eraf kunnen halen en wellicht had die het dan weer gedaan zonder de usb uiteraard, maar dat trucje gaat nu dus niet op. En in geval van een chipset ook niet, moederborden voor laptop zijn vaak te duur om die te vervangen, losse chipset regelen word vaak lastig al dan niet onmogelijk. En dan nog maar te zwijgen over het erop zetten wat ook niet altijd even goed gaat. En dan nog weet niet of dat het enige probleem was.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 19:46:
Ik pak de info uit de datasheet.

Ik schrijf naar register 0x07 de waarde 0x80(bit 7 hoog), maar als ik dit dan uitlees blijft deze op 0 staan.
Got it.. Blijkbaar moet ik in één keer alle registers van de DS1337 schrijven. Anders weigert hij simpelweg de waarde te updaten.

Alleen het stomme is dat je een alarm kan instellen die elke seconde een interrupt zou moeten geven. Wil ik echter die interrupt flag clearen(om zo weer een nieuwe interrupt te genereren), dan moet ik opnieuw alle registers schrijven.

Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:33:
[...]

Got it.. Blijkbaar moet ik in één keer alle registers van de DS1337 schrijven. Anders weigert hij simpelweg de waarde te updaten.

Alleen het stomme is dat je een alarm kan instellen die elke seconde een interrupt zou moeten geven. Wil ik echter die interrupt flag clearen(om zo weer een nieuwe interrupt te genereren), dan moet ik opnieuw alle registers schrijven.

Is dat normaal?
Ach het is Maxim..... ;)
Mijn ervaring met die gasten is dat er wel vaker een ongedocumenteerd addertje onder het gras zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 20-06-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die hele functie is behoorlijk kansloos op deze manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:33:
[...]

Ah, daar zou ik zelf dus nooit achter gekomen zijn.

Is dat normaal?
Als ik kijk naar https://code.google.com/p...braries/DS1337/DS1337.cpp

staat daar het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
// FIXME: automatically set alarm interrupt after writing new alarm? Nah...

// Write the BCD alarm value in the buffer to the alarm registers.
// If an alarm repeat mode has been specified, poke those bytes into the buffer before sending.
void DS1337::writeAlarm(void)
{
        Wire.beginTransmission(DS1337_CTRL_ID);
        I2C_WRITE((uint8_t)DS1337_ARLM1); // set register pointer

I2C_WRITE(rtc_bcd[DS1337_SEC] | ((alarm_repeat & B00000001 ) << 7)); // A1M1
        I2C_WRITE(rtc_bcd[DS1337_MIN] | ((alarm_repeat & B00000010 ) << 6)); // A1M2
        I2C_WRITE(rtc_bcd[DS1337_HR] | ((alarm_repeat & B00000100 ) << 5)); // A1M3

// Check if we are using date or DayOfWeek and send the appropriate value
        if(alarm_repeat & B00001000) // DayOfWeek
        {
            // send DOW as 4th alarm reg byte
            I2C_WRITE(rtc_bcd[DS1337_DOW] | ((alarm_repeat & B00011000 ) << 3)); // A1M4 and DY/DT
        }
        else // date
        {
            // send date as 4th alarm reg byte
            I2C_WRITE(rtc_bcd[DS1337_DATE] | ((alarm_repeat & B00011000 ) << 3)); // A1M4 and DY/DT
        }

Wire.endTransmission();
}

De FIXME lijkt te bevestigen waar jij tegen aan loopt.

Verderop staat dit
code:
1
2
3
4
void DS1337::clear_interrupt()
{
   setRegister(DS1337_STATUS, getRegister(DS1337_STATUS) & !DS1337_STATUS_A1F);
}

EDIT: Excuses voor blinde copy-paste van het werk van anderen, maar het lijkt erop dat het rewrite van het STATUS register voldoende moet zijn voor het clearen van de alarm flag.

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 20-06-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat daar staat is dus niet het geval!

Er zijn meerdere fabrikanten die deze RTC maken dus wie weet werkt het daar wel, maar het IC weigert gewoon waardes over te nemen als ik niet alle registers achter elkaar wegschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:38:
Die hele functie is behoorlijk kansloos op deze manier :P
Als je er over nadenkt is het ook wel logisch dat die registers gebufferd zijn en in 1 keer gekopieerd worden..
Stel je wil een nieuwe alarm tijd instellen en je schrijft eerst de seconden, dan bestaat de kans dat je een onbedoeld alarm triggert voordat je klaar bent met schrijven.

Dit blijkt toch in de datasheet te staan, maar echt helder is het niet:
http://www.mouser.com/ds/2/256/DS1337-DS1337C-99519.pdf
When reading or writing the time and date registers, secondary (user) buffers are used to prevent errors when the internal registers update. When reading the time and date registers, the user buffers are synchronized to the internal registers on any start or stop and when the register pointer rolls over to zero.
The countdown chain is reset whenever the seconds register is written. Write transfers occur on the acknowledge pulse from the device. To avoid rollover issues, once the countdown chain is reset, the remaining time and date registers must be written within 1 second. The 1Hz square-wave output, if enable, transitions high 500ms after the seconds data transfer, provided the oscillator is already running.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat gaat inderdaad op voor de time en date registers. De registers die ik wil schrijven zijn de alarm interrupt/flag registers.

Ik wil dat de DS1337 bijvoorbeeld elke seconde een interrupt geeft. Daar heeft hij een speciale functie voor. Als die seconde triggert, mag ik niet die flag uitzetten voor de volgende keer. Dan moet ik alle registers overnieuw schrijven.

Kijk ik naar voorbeeldcode, dan zie ik bij een aantal dat ze wél die flags uitzetten. Waarom het hier niet wil, is mij een raadsel.

[edit]
Wacht eens even... :$
Er over praten helpt. :Y

Ik had de communicatie snippet van eerdere code. Daar had ik een max-schrijf adres opgegeven.. Toevallig precies tot het register dat ik wilde wijzigen :X

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 20-06-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:01:
Dat gaat inderdaad op voor de time en date registers. De registers die ik wil schrijven zijn de alarm interrupt/flag registers.
Inderdaad, overheen gelezen dat ze het alleen over datum/tijd registers hebben, maar geldt dus ook voor de alarm registers.
Ik wil dat de DS1337 bijvoorbeeld elke seconde een interrupt geeft. Daar heeft hij een speciale functie voor. Als die seconde triggert, mag ik niet die flag uitzetten voor de volgende keer. Dan moet ik alle registers overnieuw schrijven.

Kijk ik naar voorbeeldcode, dan zie ik bij een aantal dat ze wél die flags uitzetten. Waarom het hier niet wil, is mij een raadsel.
Vermoedelijk zijn de laatste 2 registers /EOSC en OSF niet gebufferd, dus je kan wel direct bit A1F of A1IE op nul zetten zonder de alarm registers te schijven, als ik het goed begrijp. Dit klopt met bovenstaande code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik was altijd overtuigd dat lithium niet parallel mocht zetten, althans als je ze niet wilde mishandelen. Maar ben nu wat aan inlezen en ziet dat meeste batterij packs gewoon allemaal parallel worden gezet. Wat ik begreep is enige waar je op moet letten dat je allemaal met dezelfde level lading moet starten en dat het dan gewoon goed gaat. Is dat juist?

Wil graag aantal 18650 opladen via mijn zonnepaneel, heb aan dat zonnepaneel een lithium lader gangen waar ik al tijdje lthium cellen mee oplaad, maar die heeft geen load balance, kan ik daar gewoon paar(3 of zo) lithium cellen in parallel aan hangen?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Jup dat kan gewoon. Uiteraard gaat het laden dan wel drie keer zo traag.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

li-ion parallel is geen probleem, maar je kunt je laadstroom niet proportioneel schalen (behalve bij bepaalde chemieën zoals LiFePO4). Om veilig te zitten wil je je laad- en ontlaadstroom schalen op ca. sqrt(n) * I, waarbij I de laad/ontlaadstroom van één cel is.

Da's alles in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt, dat scheelt een hoop.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Zou je je post kunnen uitleggen Mux? Hoezo kan je niet proportioneel schalen, je kan toch gewoon met dubbele totale laadstroom laden als je twee cellen in parallel hebt, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Daarbij ga je er vanuit dat alle cellen exact identiek aan elkaar zijn. Ik vermoed dat de formule van Mux vooral het inbouwen van een veiligheidsmarge is, gericht op praktijk gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 21-06-2015 22:42 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:27:
li-ion parallel is geen probleem, maar je kunt je laadstroom niet proportioneel schalen (behalve bij bepaalde chemieën zoals LiFePO4). Om veilig te zitten wil je je laad- en ontlaadstroom schalen op ca. sqrt(n) * I, waarbij I de laad/ontlaadstroom van één cel is.

Da's alles in de praktijk.
Daar blijf ik ver onder in mijn geval, maar handig om te weten voor de toekomst.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ze zijn af 8)
Mijn top secret projectje dat ik wil gaan opensourcen.
Je kan wel zien wat het is toch?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hmoRFfRl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een sata-condoom ipv usb-condoom?

:+

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Die rubberen jas is idd wel voor de veiligheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:05:
Een sata-condoom ipv usb-condoom?

:+
SATA active pieper ipv active LED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
PSU spanning bewakertje? Cool!

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bingo!

Hij meet zowel voltage als rimpelspanning.
Op de sata connector zit ook de 3.3V, meestal tenminste.
Drie ledjes branden continu als alles ok is.
Als spanning of rimpel de grenswaarde overschrijdt dan flitst hij 1x of vaker als het ernstig is.
Bij 3x-4x grenswaarde hoor je 1 of 2 beeps.

Het eerste prototype zit al een tijdje in mijn pc, terwijl ik wachtte op meer onderdelen.
De Seasonic S12II-350W valt me een beetje tegen. Meestal flitst hij 1x en soms, vooral bij het starten van een youtube filmpje piept hij een keer. De psu in mijn servertje is stabieler.

[ Voor 57% gewijzigd door Ploink op 21-06-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

lutkeveld schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:36:
Zou je je post kunnen uitleggen Mux? Hoezo kan je niet proportioneel schalen, je kan toch gewoon met dubbele totale laadstroom laden als je twee cellen in parallel hebt, of bedoel je dat niet?
Wesley heeft het min of meer al uitgelegd, maar iets wetenschappelijker:

Wanneer je n identieke cellen parallel schakelt, absoluut identiek, dan kun je gewoon n keer de ontlaad/laadstroom hanteren. Maar cellen zijn nooit identiek, er is altijd een klein beetje variatie tussen de cellen. Deze variatie manifesteert zich onder andere in de charge carrier mobility; hoe makkelijk de stroom door de batterij loopt. Ruwweg gesteld kan een bijna-kapotte batterij (meestal gedefinieerd als 80% resterende capaciteit) ongeveer de helft van je stroom leveren en/of heeft hij een twee keer zo hoge interne weerstand.

Dus wanneer je random cellen parallel zet, en niet exact weet hoe 'goed' alle cellen zijn, kun je dit wiskundig voorstellen alsof je een collectie li-ion cellen hebt die een lineaire distributie hebben tussen 100% goed en bijna kapot. In dat geval is de hoeveelheid stroom die je kunt trekken precies in het midden tussen n en n/2, oftewel 75% van de max. Dit is je verwachtingswaarde, en waar je op kunt mikken als je als ontwerper een batterijpack maakt.

Maar als je als amateur bezig gaat met het parallel zetten, moet je wat meer marge inbouwen. Hier ga je er simpelweg vanuit dat je pack nog steeds niet in de fik moet vliegen als de helft van je cellen - door slecht management, door whatever - een orde-grootte minder stroom kan leveren en dus effectief dood is. De rest van je cellen heeft een lineaire distributie tussen perfect goed en dood. Dan kom je uit op sqrt(n). Dit is min of meer de veilige ondergrens. Deze grens werkt erg goed omdat hij bij weinig cellen nog steeds netjes werkt (n=2 -> I=71% en n=3 ->I=58%) en bij veel cellen rekening houdt met de effecten van ongebalanceerde packs.

Praktijkervaring hiermee:

Ik heb een pastadispenser die direct wordt gevoed door een luchtpomp. M'n pedaal hangt aan een MOSFET die de luchtpomp aandrijft, dus pedaal indrukken->luchtpomp aan->pasta komt uit m'n spuit. Om alles een beetje compact te houden heb ik een 40W voeding in de dispenser zitten, maar de pomp is ~300W. Om die extra stroom te kunnen leveren zit er een 3S3P li-ion pack parallel aan de voeding. Dit zijn high-discharge li-ions, 5C rated en 2000mAh geloof ik.

Nominale ontlading: 300W @ 12V = 25A. Voor 3 cellen (6000mAh @ 4.16C) is dat dus netjes minder dan 5C. Maar wat zie ik dat er gebeurt? Na 3 dagen gebruik faalt m'n pack al! Eén van de cellen busted. 6000mA * 5C * 12V = 360W, moet toch goed gaan. Bovendien wordt die 300W alleen getrokken bij maximale druk, wat ik zelden haal. Normaliter trekt het ding maar enkele seconden lang 200-250W. What gives?

Kabels zijn goed, cellen zijn goed gesoldeerd (netjes high-current zooi gebruikt). Nope, het probleem is echt current balancing. M'n pack gaat stuk omdat sommige cellen - van onbekende ouderdom maar bekende makelij - zwaarder worden belast dan anderen. Boven hun limieten. De maximumstroom die ik eigenlijk veilig zou moeten trekken is sqrt(3)*2Ah*5C=17A, oftewel ongeveer 200W.

Nu hangen er dus Panasonic 10C cellen in die het inmiddels al een halfjaar uithouden. Yep, het probleem was echt het pack! Dimensioneren op het randje, zelfs als je weet dat de fabrikant conservatief is met hun '5C rating', is niet acceptabel wanneer je cellen parallel zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ploink schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:09:
[...]

Bingo!

Hij meet zowel voltage als rimpelspanning.
Waarom meet je aan de ingang van de SATA aansluiting en niet bij de voeding zelf? Of voed je met een batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:15:
[...]

Waarom meet je aan de ingang van de SATA aansluiting en niet bij de voeding zelf? Of voed je met een batterij?
Er zit "bij de voeding zelf" toch geen connector om hem in te prikken?
De ATX stekker zit op het mobo.
Dit is een monitor, dus continu te gebruiken terijl je pc aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee, maar je hebt toch een ingangsspanning ergens lopen die verder split naar de juiste spanningen voor je mobo/disks/etc? Als deze een dip geeft zie je dit mogelijk bij je SATA terug(of niet omdat hij het kan opvangen).

Als dat het probleem niet is verwacht je dat er blijkbaar ergens tussen die voeding en je disks een probleem kan ontstaan(zoals overbelasting)?

Anders gezegd: Waarom zou je elke aansluiting willen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
mux schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:11:
maar iets wetenschappelijker:
Duidelijke post! Het idee is dus dat je een buffer hebt voor cel variatie?. Als cel 1 minder goed stroom opneemt dan cel 2 dan krijgt cel 2 het met n keer de laadstroom van een enkele cel het zwaar te verduren omdat die dan de meeste stroom opneemt (meer dan het limiet).
Neem aan dat je wel proportioneel kan schalen als de cellen van dezelfde batch zijn, of moet je daar ook de, toch best significante, buffer gebruiken?

LiFePO4 heeft toch ook gewoon stroomlimieten, waarom is het daar niet of minder nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door lutkeveld op 21-06-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik gebruik de sata omdat daar (vaak) 3.3V op zit, molex heeft dat niet.
Uiteraard monitor ik niet bij elke aansluiting. Het is niet de bedoeling om ze allemaal in 1 pc te hangen :D
Gewoon dingetje aansluiten op een willekeurige vrije sata connector en klaar.
Het moet simpel en goedkoop, dus niet moeilijk doen met een splitter kabel op de ATX connector.

[ Voor 15% gewijzigd door Ploink op 21-06-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ahh zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

LiFePo mag gemakkelijk meer laadstroom hebben. Kleine cellen tot 3C en grotere cellen met gemak 5C terwijl LiPo veelal 1C tot 2C max mag hebben hoewel er nu ook 5C cellen zijn en met Li-Ion is het ook veilig om op 1C laadstrrom te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

lutkeveld schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:27:
[...]

Duidelijke post! Het idee is dus dat je een buffer hebt voor cel variatie?. Als cel 1 minder goed stroom opneemt dan cel 2 dan krijgt cel 2 het met n keer de laadstroom van een enkele cel het zwaar te verduren omdat die dan de meeste stroom opneemt (meer dan het limiet).
Neem aan dat je wel proportioneel kan schalen als de cellen van dezelfde batch zijn, of moet je daar ook de, toch best significante, buffer gebruiken?

LiFePO4 heeft toch ook gewoon stroomlimieten, waarom is het daar niet of minder nodig?
Zelfs als de cellen identiek zijn wil je alsnog minstens 25% buffer inbouwen (die genoemde 75% van maximum). Cellen blijven namelijk nooit precies hetzelfde, en kleine verschillen aan het begin van de levensduur van je pack worden na verloop van tijd steeds groter. Het is niet zo erg als het balancing-probleem bij seriegeschakelde cellen, maar je hebt hier alsnog mee rekening te houden.

LiFePO4 is inherent wél balancerend in die zin (of beter gezegd: LiCoO2 is dat niet). Zwakkere cellen slijten in de loop van de tijd minder, sterkere cellen meer, zodat aan het einde van de levensduur van je pack alle cellen ongeveer even krachtig zijn.

Dit is een heftige versimpeling van de werkelijkheid trouwens.
memphis schreef op zondag 21 juni 2015 @ 23:30:
LiFePo mag gemakkelijk meer laadstroom hebben. Kleine cellen tot 3C en grotere cellen met gemak 5C terwijl LiPo veelal 1C tot 2C max mag hebben hoewel er nu ook 5C cellen zijn en met Li-Ion is het ook veilig om op 1C laadstrrom te blijven.
LiCoO2 heeft hele sterke dendrietvorming bij hoge laadstroom, dus bij zulke cellen (min of meer: alles dat niet specifiek 'high discharge' heet, geen C-rating heeft) zou ik de laadstroom altijd <=1C houden.

LiFePO4 kan eindeloos hard opgeladen worden. Tot de C-rating (zolang die uh... daadwerkelijk correct is. Ik heb chinese LiFePO4's gehad die zeiden 5C te kunnen doen, maar al heet werden bij 2C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik ben aan het zien voor een wireless pir sensor met een nfl24, ik weet nu niet of ik best gewoon 2xAA batterijen kan pakken of toch een lipo batterij.. (gezien de discussie hierboven).

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo. Heb eens een bups van die NRF24's besteld om mee te testen. Nu zat ik ook nog te denken aan die opmerking over RFID, dat dat leesbaar zou zijn vanaf een paar meter met een grote antenna.

Mijn google-fu levert helaas niet zoveel op, ik kom vooral zaken tegen over een bereik van 3cm. Weet iemand een voorbeeldje van iets met 3m bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:51
Al eens gezocht op UHF RFID tag?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zo zijn er complete antennes in deurposten weg te werken zodat deze de tag in je achterzak kan uitlezen. Of dat 5 meter haalt denk ik niet maar een 2 meter moet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:21:
Zo zijn er complete antennes in deurposten weg te werken zodat deze de tag in je achterzak kan uitlezen. Of dat 5 meter haalt denk ik niet maar een 2 meter moet haalbaar zijn.
Maar hij wil de antenne in een paal stoppen. Rfid heeft een grote loop antenne nodig. Je kan een grote lus leggen in een deurpost, maar in een paal lukt dat niet.

Wat wel mogelijk is en wat al gebeurt voor metaal/voertuig detectie bij verkeerslichten, is een lus leggen in de straat. Als de tag onder de rolstoel zit hoeft deze lus helemaal niet zo groot te zijn, formaat 2 stoeptegels ofzo en dan detecteert hij de tag als je er overheen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yep. Maar een RFID is in principe een goedkoop en onderhoudsvrij systeem, zeker omdat de tags geen spanning nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik dacht dat accu's vaak juist in serie stonden en dat er een charge shuttling wordt toegepast (balancen). Gebruikt Tesla ook parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ja, maar extra lus wegleggen in de stoep is :

- duur
- onderhoudsgevoelig

allemaal zaken waar ik een hekel aan heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Mr_gadget schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:51:
Ik dacht dat accu's vaak juist in serie stonden en dat er een charge shuttling wordt toegepast (balancen). Gebruikt Tesla ook parallel?
In een tesla zitten zo'n 8000 accu's, zowel in parallel en serie geschakeld met een deftige BMS + bepaalde configuratie met actieve koeling. Best een interessant accupack!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(wow, drie discussies die helemaal door elkaar lopen... confusing)

Ja en ja. Serie-balanceren is wel iets anders dan parallelle balans.

Allereerst; het is vrij makkelijk om puur op basis van de high-level specificaties te zien dat Tesla cellen parallel schakelt. Hun batterijpack is 375V nominaal, 85kWh en bestaat uit 18650 cellen. Eén 18650-cel is 3.6V nominaal en bevat ca. 10Wh, dus als je daar 104 van in serie zet heb je een 1.04kWh batterij van 375V. Ze moeten dus minstens 80 cellen parallel zetten om aan de 85kWh te komen. Tadaa.

In werkelijkheid is het wat gecompliceerder; ze hebben 16 modules in serie van 444 cellen, in iedere module zitten dan weer een 6S74P pack. Iedere module heeft een balancer die charge shuttling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Iemand nog een suggestie voor een goedkope oplossing om een electrische deuropener te hacken op een oplegslot? Zelf denk ik aan de $3.50door lock actuator op ebay, maar misschien heeft iemand een beter idee. Eigenlijk een dikke electromagneet zou ook moeten werken?

Context: RFID, Arduino, tussendeur, volle handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik weet niet of een elektromagneet genoeg kracht gaat leveren. Ik heb wat 'electronic clutches' uit oude printers/multifunctionals gesloopt. Dingen zijn behoorlijk beefy (24V/200mA), maar ze kunnen alsnog niet meer dan een paarhonderd gf trekken. Voor m'n gevoel moet je wel betrouwbaar een paar kg-kracht (tientallen N) kunnen produceren om zo'n slot open te trekken.

Ik zou het inderdaad op zo'n autoding gooien, of een andere motor met gearbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een Servo?

Een MG995 is wel goedkoop te vinden en kan iets van 8KG kracht verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:36:
Zo. Heb eens een bups van die NRF24's besteld om mee te testen. Nu zat ik ook nog te denken aan die opmerking over RFID, dat dat leesbaar zou zijn vanaf een paar meter met een grote antenna.

Mijn google-fu levert helaas niet zoveel op, ik kom vooral zaken tegen over een bereik van 3cm. Weet iemand een voorbeeldje van iets met 3m bereik?
Je hebt passive RFID, hetgeen dat geen batterij nodig heeft en een bereik tot zo'n 10cm heeft en active RFID, hetgeen waar jij naar op zoek bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even een google:
https://www.youtube.com/watch?v=EpCm08ku8HE&

5 meter is toch redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mux, Memphis,

Thanks, ik ga eens neuzelen.
[b][message=44460755,noline]
Een MG995 is wel goedkoop te vinden en kan iets van 8KG kracht verzetten.
8Kg is best veel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RobV schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:02:
Mux, Memphis,

Thanks, ik ga eens neuzelen.

[...]

8Kg is best veel inderdaad.
Torque: 4.8V: 130.5 oz-in (9.40 kg-cm)
6.0V: 152.8 oz-in (11.00 kg-cm)
Let wel: kg-cm. Dus op 2 cm afstand van het hart kan hij nog maar de helft duwen/trekken.

Ik dacht dat die dingen voor aan de deur altijd met een wormwiel overbrenging werkten? Dat wil ook best wat drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
[url="[url=\"http://www.dobeno.nl/jis-elektrische-deuropener-opbouw-nachtschoot-din-rechts.html\"]http://www.dobeno.nl/jis-elektrische-deuropener-opbouw-nachtschoot-din-rechts.html[/url]"]Dit gevonden[/url]:

Elektrische deuropener opbouw nachtschoot DIN rechts, €59,95. Dat moet goedkoper kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dobeno.nl/media/catalog/product/cache/6/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/1035215_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:15:
[url="[url=\"http://www.dobeno.nl/jis-elektrische-deuropener-opbouw-nachtschoot-din-rechts.html\"]http://www.dobeno.nl/jis-elektrische-deuropener-opbouw-nachtschoot-din-rechts.html[/url]"]Dit gevonden[/url]:

Elektrische deuropener opbouw nachtschoot DIN rechts, €59,95. Dat moet goedkoper kunnen.
[afbeelding]
Ik wou net deze link posten van hetzelfde ding :D
Wel iets goedkoper ;) ex BTW ;)

Wij hebben er een beneden in de portiek, zodat we boven een knopje kunnen druken om het bezoek binnen te laten. Om dit met rfid uit te rusten heb ik ook wel eens over nagedacht....

Wat ik dan ook wil doen is een bel code programmeren, voor als ik weer mijn sleutels vergeet, dus als ik een morse code bel dan doet hij de deur open. Dan moet ik ook een opener boven installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 22-06-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:52:
[...]

Ik wou net deze link posten van hetzelfde ding :D
Wel iets goedkoper ;) ex BTW ;)

Wij hebben er een beneden in de portiek, zodat we boven een knopje kunnen druken om het bezoek binnen te laten. Om dit met rfid uit te rusten heb ik ook wel eens over nagedacht....

Wat ik dan ook wil doen is een bel code programmeren, voor als ik weer mijn sleutels vergeet, dus als ik een morse code bel dan doet hij de deur open. Dan moet ik ook een opener boven installeren.
Wij hebben een gesloten portiek maar ik kan wel binnendoor naar de berging beneden. Als ik met de fiets binnenkom dat moet ik mijn sleutels tevoorschijn toveren om de berging te openen, het lijkt me een leuke feature om de berging te kunnen openen met een RFID tags als mijn iPhone contact kan maken met de WiFi (2 layer security). Backup is natuurlijk gewoon de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wij hebben ook een achterdeur en ik heb een berging, dat zijn 4 deuren.
Nah, meestal laat ik mijn berging deur gewoon open staan (0-layer security :+) en mijn bergfiets daarin met het sleuteltje in het slot. Ben ik een beetje naief? Ach het gaat al heel lang goed zo. :)

Maar de achterdeur automatisch openen zou wel handig zijn, vooral als je sleutels aan dezelfde bos zitten. Fiets parkeren en op slot, deur openmaken, fiets weer openen en dan binnen weer op slot. Als ik die laatste stap vergeet, dan sta ik op 3 hoog met volle boodschappentas te vloeken omdat mijn voordeursleutel nog in de fiets zit, flat zonder lift :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Onderdelen besteld!
- arduino en/of esp8266
- rfid rc522
- 5v relay (schakelt max 40a op 5v logic)
- el cheapo door lock actuators (12v)
- 12v brick

over de esp ben ik nog niet helemaal zeker, security enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

http://www.teslamotorsclu...o-Inside-the-battery-pack, beter dan dit word het niet :)

Volgens mij is de batterij pack van de leaf ook serie/parallel

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

mux schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:31:
[...]

Zelfs als de cellen identiek zijn wil je alsnog minstens 25% buffer inbouwen (die genoemde 75% van maximum). Cellen blijven namelijk nooit precies hetzelfde, en kleine verschillen aan het begin van de levensduur van je pack worden na verloop van tijd steeds groter. Het is niet zo erg als het balancing-probleem bij seriegeschakelde cellen, maar je hebt hier alsnog mee rekening te houden.

[...]
Heb je gekeken naar de interne weerstand van de individuele cellen/li-po's?

Filmpje is van een LiFeP04 pack, maar het idee is het zelfde. (zie @ 3m55s)
Pagina: 1 ... 27 ... 113 Laatste