Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
RobV schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:32:
Onderdelen besteld!
- arduino en/of esp8266
- rfid rc522
- 5v relay (schakelt max 40a op 5v logic)
- el cheapo door lock actuators (12v)
- 12v brick

over de esp ben ik nog niet helemaal zeker, security enzo.
Als je de esp op je lan zet maakt het inderdaad wel kwetsbaarder. Leuke uitdaging op te proberen van hieruit je deur te openen :+
Je kan eventueel een bluetooth module gebruiken om te scannen welke devices in de buurt zijn en zo je telefoon detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ploink schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:43:
[...]

Als je de esp op je lan zet maakt het inderdaad wel kwetsbaarder. Leuke uitdaging op te proberen van hieruit je deur te openen :+
Je kan eventueel een bluetooth module gebruiken om te scannen welke devices in de buurt zijn en zo je telefoon detecteren.
Het plan broeit, maar helemaal zeker ben ik nog niet. Hoe uniek is bijvoorbeeld het ID van een rfid kaart? Vermoedelijk moet ik een crypted block erbij gebruiken

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

rfid moet redelijk uniek zijn maar omdat de code uit te lezen is en eventueel programmeerbaar op een andere chip is het niet uit te sluiten dat er duplicaten zijn. Dat je er snel 1 tegen komt is onwaarschijnlijk maar helaas ken ik ook de verhalen van problemen op een netwerk door 2 kaarten met een dezelfde MAC adres wat ook niet mag voorkomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-10 14:03
RFID zou uniek moeten zijn.

Een leuk voorbeeld van RFID is onze school. Heel ons schoolgebouw functioneerd op rfid, het enige nadeel is dat er iemand een pas van de docent heeft lopen clonen, en daarmee nu lokalen en kluisjes kan openen, en daarnaast ook nog eens gratis dingen kan halen in de kantine.

Ze hebben al meerdere mensen opgepakt met een fake-pas maarja, het is nog steeds aan de gang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:14:
....k maar helaas ken ik ook de verhalen van problemen op een netwerk door 2 kaarten met een dezelfde MAC adres wat ook niet mag voorkomen.
Ik heb 3 kaarten met hetzelfde MAC :P
Domme chinezen waren de EEPROM met uniek adres vergeten, dus gaan alle kaartjes uit die batch naar hun default. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dus mijn idee om een code in een mifare block te zetten is zo slecht nog niet begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:37

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hoewel ik ooit een cursus gehad heb is de kennis wat roestig, maar een voldoende veilig mifare systeem maken is niet zo heel moeilijk. Je kiest een hoofd key, op basis van het unieke id van de kaart diversificeer je de hoofdkey en verkrijg je een 'administrator key' voor die kaart (zodat bij het publiek worden van de key van die specifieke kaart het nauwelijks impact heeft op je systeem). En je bepaald op dezelfde manier een key voor read only gebruik.
Met de administrator key schrijf je een bitje op de juiste plek dat aangeeft dat deur nummer 1 open mag met deze kaart. Je deur leest met de read-only key de gegevens uit de kaart en doet de deur open voor je.
Als kaart type kies je er bij voorkeur iets als een desfire en geen crypto-1 gebaseerde kaart.
Je communicatie is encrypted en omdat 3DES veilig genoeg is kun je er van uitgaan dat meeluisteren geen zin heeft. Een kaart clonen kan dus niet.
Uiteraard staat of valt het systeem bij het geheim blijven van je keys, net als in de echte wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Cassettebandje schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:59:
Hoewel ik ooit een cursus gehad heb is de kennis wat roestig, maar een voldoende veilig mifare systeem maken is niet zo heel moeilijk. Je kiest een hoofd key, op basis van het unieke id van de kaart diversificeer je de hoofdkey en verkrijg je een 'administrator key' voor die kaart (zodat bij het publiek worden van de key van die specifieke kaart het nauwelijks impact heeft op je systeem). En je bepaald op dezelfde manier een key voor read only gebruik.
Met de administrator key schrijf je een bitje op de juiste plek dat aangeeft dat deur nummer 1 open mag met deze kaart. Je deur leest met de read-only key de gegevens uit de kaart en doet de deur open voor je.
Als kaart type kies je er bij voorkeur iets als een desfire en geen crypto-1 gebaseerde kaart.
Je communicatie is encrypted en omdat 3DES veilig genoeg is kun je er van uitgaan dat meeluisteren geen zin heeft. Een kaart clonen kan dus niet.
Uiteraard staat of valt het systeem bij het geheim blijven van je keys, net als in de echte wereld.
Excellent! Hoewel ik op dezelfde lijn zat, is het tof om het bevestigd te krijgen. En omdat de data op de card al encrypted is, hoef ik zelf geen versleuteling te bedenken, het verzinnen van een key is voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dacht 4 keer een full adder kwijt te kunnen op een 5x5cm single side, maar bleek toch wat grotere uit te vallen dan gedacht. Dit is bijna full adder, RTL(Resistor Transistor Logic) gebaseerd, 2 keer XOR, 2 keer AND, moet nog OR voor carry out bit maken, komen dus nog twee transistors bij en wat weerstanden.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ebUOligj82EMjOkdH8KxYvyR/medium.jpg

Blokdiagram logic
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rnJCnX14WCpAxC7l6Krnl5CW/medium.jpg

Moet dus simpele 4bit computer worden, en moet gekoppeld kunnen worden aan toekomstige uitbreidingen zodat er meer instructie toegevoegd kunnen worden.

Heb ook 6502 besteld voor mijn atari2600 avontuur, 65C02 wel te verstaan, 10Mhz. Emuleren van de 6502 is te doen maar heb daarvoor toch wel dure uC nodig(lees >10 euro), kan net zo goed een echte 65C02 halen voor 3.50 euro. Kreeg hem niet echt snel genoeg op de goedkope STM32, cpu alleen gaat nog wel en ook ook aanvaardbare snelheid, maar blijft er weinig over voor de rest.

edit/
En wellicht ook nog paar buffers toevoegen aan de full adder, weet niet helemaal of dat nodig zal zijn, dan komen er dus nog enkele transistors bij.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 24-06-2015 22:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Waarom gebruik je geen CMOS logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Voornamelijk omdat ik deze onderdelen in huis heb in juiste maten en hoeveelheden. :)

Maar vind ook wel wat hebben , DTL was wellicht nog iets betere keuze geweest, legendarisch 74181 ALU gebruikte dacht ik ook DTL.

TTL of CMOS trekt me weer wat minder, al is CMOS helemaal niet zoveel moderner dan RTL.

Edit/
Volgens wiki gebruikte de 74181 TTL, my bad.
Wikipedia: 74181

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 24-06-2015 23:10 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Maar een 4008 of 74xx283 is wel eenvoudiger ;)
Ik lees op wikipedia dat ze RTL voor de Apollo missie computer gebruikten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik lees hoop tegenstrijdige berichtgevingen, RTL, DTL en TTL.

RTL is zover ik weet de oudste techniek, kan ook DTL zijn ipv RTL, CMOS kwam paar jaar later pas.

Edit/
Ik geen geen 74181 namaken, bouw gewoon een eigen bouwwerk, begin eerst met alleen add instructie, daarna eens kijken wat ik kan toevoegen aan instructies, ultieme zou zijn om decoder te maken die opcode kan uitvoeren vanuit program geheugen.

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 24-06-2015 23:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Leuk, een complete 4-bit CPU bouwen en dan zelf de matjes vlechten voor het ringkern geheugen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Leuk idee alleen hoe kom ik aan zoveel kleine ferriet ringen? Dave jones heeft twee mooie gekregen. Wellicht eens kijken of zoiets ergens op de kop te tikken is.

Deze komt uit spaceshuttle tijd, NASA/ESA mirta 125 space shuttle program.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 25-06-2015 11:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Encryptie op de RFID voor elkaar *O*

Ik deed weer te moeilijk met key A en B en dat als je A hebt, kun je b unlocken etc. Terwijl de data al redelijk secure versleuteld is met de Crypto1 en de read access bits. Welnu, ik heb nu naam + bitmask voor 32 deuren op de kaart staan.

wat ik nog niet snap is hoe ik de kaart kan beveiligen dat je met de lees-key geen kaart kunt aanmaken op een mifare classic 1k card. Voor zover ik weet kun je dat alleen doen door zelf een public/private hash te implementeren. Dat zou een mooie toevoeging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Belichting is fout gegaan. :(

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lBsUezFIqweoetgNJEh5PeJZ/medium.jpg

Straks of morgen nog maar eens poging doen. Normaal geen enkele probleem met 8mill. Is overigens 1 full adder om even te testen of alles werkt zoals bedoeld.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zSdu9HbuoL45cVlU8uJqxAuL/medium.jpg

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een tip waar ik netjes 2 st bezels voor een display kan laten printen ? heb nog steeds zelf geen 3D printer :F
het gaat om deze 2 files, wat mag zoiets kosten en is er nog kwaliteits verschil eigenlijk ?
- https://www.indiegogo.com...formance-tft-hmi#/updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:16:
iemand een tip waar ik netjes 2 st bezels voor een display kan laten printen ? heb nog steeds zelf geen 3D printer :F
het gaat om deze 2 files, wat mag zoiets kosten en is er nog kwaliteits verschil eigenlijk ?
- https://www.indiegogo.com...formance-tft-hmi#/updates
Je zou ze kunnen uploaden op 3DHubs, bijvoorbeeld hier https://www.3dhubs.com/den-haag/hubs/rob-0 :D :D en dan komt er vast wel een leuke berekening uit.

/Edit
Het verschil zit hem in de maat van de displays en dus ook de maat van de bezel.

De bestandjes zijn SolidWorks files (.NEXT). Deze dienen eerst omgezet worden naar .STL via een of andere export. Ik heb daar de tools niet voor helaas anders had ik er een voor je geprint.

/Edit 2
Kijk eens op thingiverse voor bezels: http://www.thingiverse.com/search/page:1?q=bezel&sa=

ze hebben zelfs een customizer: http://www.thingiverse.co...2d3c3102209019ec60fcac5cf

[ Voor 33% gewijzigd door RobV op 26-06-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx

de fabrieks ontwerpjes passen natuurlijk precies op de displays die ik (zeer binnenkort) verwacht
moet me eerst wat gaan verdiepen in dat .NEXT en .STL :X
mijn gedachte was eigenlijk.. die 2 files naar een of andere online printerboer mailen en dan komt er na een week keurig een pakje bezels in de gewenste kleur voor een paar tientjes.. maar dat is weer te simpel gedacht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Printboeren willen STL bestanden. Zo ingewikkeld is het niet borroz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:41:
mijn gedachte was eigenlijk.. die 2 files naar een of andere online printerboer mailen en dan komt er na een week keurig een pakje bezels in de gewenste kleur voor een paar tientjes.. maar dat is weer te simpel gedacht :*)
Ik doe dat via Shapeways, maar er zijn inmiddels vast wel goedkopere chinezen zoals smart-prototyping..
Kwestie van registreren, ontwerpje uploaden en je hebt een eigen winkel waar je jouw ontwerp in verschillende materialen kan bestellen, zelfs in massief goud als je wilt. Als je het artikel ook voor anderen beschikbaar maakt krijg je dacht ik een percentage van de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnx Ploink

@ Robv .. heb net aan Itead gevraagd of ze die .next files willen converteren naar .stl 8)

ondertussen verder met een verzoekprojectje: de koptelefoon draadloos maken voor een metaaldetector mbv een oplaadbaar pll fm zendertje/ontvangertje

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/r6wzeiu3p/pro_Ruud.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Infant schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:51:
[...]

Die dus borroz? Ik ben benieuwd naar het resultaat.
uh nee op hun forum, maar je brengt me nu wel op een idee :D
mooi, zo'n blok acryl met zo'n display erin verwerkt .. ga ik is over borrelen het weekend

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:37:
tnx Ploink

@ Robv .. heb net aan Itead gevraagd of ze die .next files willen converteren naar .stl 8)

ondertussen verder met een verzoekprojectje: de koptelefoon draadloos maken voor een metaaldtector mbv een pll fm zendertje/ontvangertje

[afbeelding]
Vallen deze zenders ook onder de vrijgegeven FM zenders? Kan me iets herinneren dat ze vrijgeven waren onder bepaalde voorwaarde.

Wij hebben ooit bijna boete gehad voor klein FM zendertje, was nog jong(15 jaar of zo) en gingen met familie en wat kennissen op visvakantie, FM zendertje bij de beetverklikker, konden we in het huisje blijven die 50 meter van het het water afstond. Na paar dagen controle en merkte ze de zender ook op, daar kregen we dus bijna een boete voor, met veel praten en vernietigen van de zender kwamen we er onderuit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee.. het is voor export naar Spanje :P

(naja ik begrijp wel wat je bedoel natuurlijk.. maar het benodigde bereik is max 1 meter dus kan geen kwaad )

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat jij of je kennis ermee gaan doe is aan jullie, zolang ik maar radio zenders kan ontvangen als ik onder de douche sta zul je mij niet horen. :D Ik vroeg het puur uit interesse voor mezelf.

Radio kan je ook op die modules ontvangen? Is een Transitterm als ik het goed heb.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:21:
Wat jij of je kennis ermee gaan doe is aan jullie, zolang ik maar radio zenders kan ontvangen als ik onder de douche sta zul je mij niet horen. :D Ik vroeg het puur uit interesse voor mezelf.

Radio kan je ook op die modules ontvangen? Is een Transitterm als ik het goed heb.
ja hoor, jij kan 'radio' onder je douche ontvangen .. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat was maar grapje hoor. ;)

Maar kan die ook fatsoenlijk gewone radiozenders ontvangen, heeft die goede antenne versterker?

edit/
De postbode heeft net gezorgd dat ik dit weekend niet met de ziel onder de armen hoeft rond te lopen. :+

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/m6ncP4YKPeB2pnTTfzqlRBy0/medium.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door mad_max234 op 26-06-2015 18:39 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nice. Wat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets met wifi gok ik

* een aquarium wifi alarm dingus controllert

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Juist ja een nieuwe versie van de aquarium computer, ditmaal met wifi.

Basis van de vorige versie was alweer 5 jaar oud, en werd steeds ingewikkelder en intensiever om te maken, hoop kabeltjes, knopjes aan kabeltjes die ik allemaal met hand aan maken was. Ook de upgrade van 8bit Xmega naar 32bit ARM gemaakt. En inderdaad ook wifi ipv ethernet al had ik wifi al toegevoegd aan vorige versie, maar ook weer met extra kabeltjes.

Smoke test overleeft. :)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Gg6S79NFsb8sxVvsNuUkwPZe/medium.jpg

Ben ook overgestapt op loodvrij, mis de lood nu al. :(

En mijn hele punt naar de klote, niet door loodvrij hoor, maar heb mijn bout aangeladen voor paar dagen. Ga morgen die kan instellen dat die altijd om 23u of zo uit moet gaan, zoals eerder getipt in het topic.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder de noemer: stom gedoe. Ik was erachter gekomen dat mijn relatief nieuwe aoyue soldeerstation een brakke punt heeft. IIG solderen ging voor geen meter, totdat ik erachter kwam dat een stukje achter de punt het wel prima ging. Geen idee of die misschien ook te smal is voor mijn werk, was de standaard meegeleverde, en verder leek hij wel handig.

Dus niet moeilijk doen, nieuwe punt bestellen. Dan kom je natuurlijk bij eleshop uit, maar die leveren blijkbaar zelfs een paar punten via DPD, wat duur is en die geen ontvangspunten bij me in de buurt hebben (ik ben overdag niet thuis). Snelle google later: Makkelijkste is het in de UK te bestellen (of mogelijk ook wel in Duitsland bijvoorbeeld, iig buiten Nederland), want die stoppen het wel in een envelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:02:
Juist ja een nieuwe versie van de aquarium computer, ditmaal met wifi.
mooi schermpje met die graphics zo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je kan gewoon van goed merk HAKKO compatibel punten gebruiken, als het tenminste zo bekende HAKKO clone is, hoeft geen aoyue punten te hebben.

Edit/
@borroz
Schermpje komt niet helemaal tot zijn recht op de foto, maar zijn best mooie schermpjes, kosten rond de 6 a 6.50 euro. Alleen die zwarte balk links is wat minder, is denk ik voor touche knoppen bedoeld is of zo.

[ Voor 45% gewijzigd door mad_max234 op 27-06-2015 02:26 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Even wat anders de STM32F7 is nu officieel uit, de aller eerste cortex M7, er is ook discovery kit beschikbaar. Best mooi printje, groot TFT, extra 128Mb flash en ram, en nog hoop extra's.

Afbeeldingslocatie: https://hackadaycom.files.wordpress.com/2015/06/stm32_f7_volume_discovery_kit_p3701_big.jpg?w=1200

Key features:
STM32F746NGH6, ARM 32-bit Cortex-M7 frequency up to 216MHz, MPU, 462 DMIPS.
1Mbytes of Flash memory
340Kbytes of RAM
4.3" 480x272 color LCD-TFT with capacitive touchscreen
Camera connector
Audio line in and line out jack, Stereo speaker outputs, Two ST MEMS microphones
128-Mbit Quad-SPI Flash memory
128-Mbit SDRAM (64 Mbits accessible)
Connector for microSD card
Ethernet
Arduino Uno V3 connectors

Prijs bij mouser is €46,59 (ex.)

http://www.efytimes.com/e1/fullnews.asp?edid=170247
http://hackaday.com/2015/...stm32f7-an-arm-cortex-m7/

En update van mijn 4bit computer

Tweede ets poging(full adder projectje) is wederom mislukt, ditmaal onderbelicht, er is iets vreemds aan de hand met deze PCB, lijkt wel of lak iets anders reageert dan ik altijd gewend was.

Murphy moet me wel hebben dit keer. :+

PS
Was gisteren erg moe zo te zien aan mijn woord gegoochel en halve zinnen, als ik moe ben is het nog erger dan normaal. :D :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wie kan mij adviseren over een AC->DC 12v adapter met minimaal 3.5A (3 + marge voor piekbelasting). Het gaat om een deuropener project.

- Ding staat dus 24h per dag op spanning
- 12V output DC
- standby spanning 0.05A
- piekbelasting 3A voor 2 seconden.

De 'betrouwbare' oplossing komt nu van conrad.nl €23,99 (klink heel tegenstrijdig ik weet het). De goedkope (gevaarlijke) oplossing komt van ebay $10.

Ik zoek me suf maar zie alleen laptopvoedingen van €40+ or waardeloze universele adapters met allerlei knopjes en schuifjes.

Tot die tijd heb ik mij labvoeding aangesloten is geen permanente oplossing. :X

[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 27-06-2015 15:37 . Reden: DC spanning dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:21:
Wie kan mij adviseren over een AC 12v adapter met minimaal 3.5A (3 + marge voor piekbelasting). Het gaat om een deuropener project.
Moet het nou AC of DC zijn? Die van conrad is DC.
Voor DC zijn de Seasonic 12V adapters uit de pricewatch geschikt, beter dan die Voltcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:27:
[...]

Moet het nou AC of DC zijn? Die van conrad is DC.
Voor DC zijn de Seasonic 12V adapters uit de pricewatch geschikt, beter dan die Voltcraft.
Ja, DC output. Excuses. Ik heb het aangepast 8)7

60w. Voor 12v komt dat uit op 5A, ja dat moet voldoende zijn. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het voor inbouw is kan je ook naar LED voedingen kijken:
https://www.conrad.nl/nl/...aste-spanning-514389.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Een van de belangrijke onderdelen van mijn nieuwe hobbie voor deze zomer heeft zojuist al mijn draden in hoopjes vloeibaar koper en krokant plastic geconverteerd:

5kW led driver.
Zoek de meetweerstand...

Ik heb ook ondervonden dat een startmotor het meest inefficiënte object is wat ik tot nu toe gezien heb, naast een stoeptegel, om beweging te maken. Degene die ik hier nu heb liggen komt uit een Golf, en heeft 1kW nodig alleen maar om zichzelf op snelheid te houden. Daar zit dan dus nog geen auto aan vast.

Nu ontbreekt er nog een ding, namelijk een frame waar de motor een groot vliegwiel aan vast moet. In eerste instantie dacht ik aan iets van een cross brommer. Die zou dan zo licht mogelijk moeten zijn, gezien er nog wel ~30kg aan lithium en staal op moet, en ik zelf. (75kg)

Een honda MTX bijv. weegt al iets van 100kg.

Rijd er hier iemand brommer, die misschien een goed idee/advies heeft waar naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zoek de meetweerstand...
Foto is wat klein aan wazig, maar ik doe een gokje de afstandbus rechts bovenin of de bovenste terminal bar.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
En poef!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4legiNbl.jpg

:X

Het was de eerste keer dat ik het meemaakte. Ik schrok me een cap-ot. Volgende keer gewoon gnd op gnd bij een gepolariseerde condensator. #liveAndLearn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:12
Die klappen best hard he? :+

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sorry ik had je bericht gemist. Ja, dat is ook een mooie oplossing. Die gaan we pakken als ik versie 1.2 ga maken _/-\o_
Jazeker is dat een harde poef. Ik zat er best dichtbij met het hoofdje, ik ben blij dat de behuizing zijn taak deed en alle projectieltjes netjes bijeen hield. :|

[ Voor 26% gewijzigd door RobV op 27-06-2015 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Normaliter hebben ze aan de bovenkant een kruisje met wat dunnere behuizing, zodat ze daar openscheuren en ook wat minder herrie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ik wil mijn karmapunten solderen inleveren, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat doet mij aan een les bij mbo4 elektrotechniek denken. Leraar wilde laten zien wat er in een condensator zit. Dus hij pakt een condensator, sluit 'm aan op een voeding en na een tijdje harde knal + rookpluimpje. Daarna leraar wijzend naar de resten en zeggen dat dat in een condensator zit :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RobV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:55:
Dat kan alleen als je niet meer over het steekwoord solderen praat/typt toch?
Raven schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:00:
[...]

Dat doet mij aan een les bij mbo4 elektrotechniek denken. Leraar wilde laten zien wat er in een condensator zit. Dus hij pakt een condensator, sluit 'm aan op een voeding en na een tijdje harde knal + rookpluimpje. Daarna leraar wijzend naar de resten en zeggen dat dat in een condensator zit :P
Was ook mij favoriete hobby als er klasgenoten waren die voor het eerst met electro aan de gang gingen. Even lekker bang maken enzo :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Haha, gebeurt iedereen wel eens. Wel appart dat hij niet aan de bovenkant is kapot gesprongen maar direct onder de rand die naar binnen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:13:
Haha, gebeurt iedereen wel eens. Wel appart dat hij niet aan de bovenkant is kapot gesprongen maar direct onder de rand die naar binnen gaat
Dit is (was) goedkope ebay prul, maar ik ben blij dat het zo afgelopen is, anders was het in mijn ogen geschoten en dat schieten we niets mee op. O-)

[ Voor 116% gewijzigd door RobV op 27-06-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

RobV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:01:
[...]

Dit is (was) goedkope ebay prul, maar ik ben blij dat het zo afgelopen is, anders was het in mijn ogen geschoten en dat schieten we niets mee op. O-)
Geef goedkope ebay maar de schuld, ik zie toch echt een verkeerde polarisatie of is het normaal dat de min kant van de elko aan de plus hangt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
memphis schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:21:
[...]

Geef goedkope ebay maar de schuld, ik zie toch echt een verkeerde polarisatie of is het normaal dat de min kant van de elko aan de plus hangt? 8)7
Ja daar was ik ook al snel achter!
quote: robv
"Volgende keer gewoon gnd op gnd bij een gepolariseerde condensator"

Doe ik het zo goed?

Afbeelding hieronder is de saturation voltage van een TIP122 darlington transistor. Ik ga een motor aansturen van 12v met 3.5Amp. De vFE (gain?) is 1000. De Arduino schakelt te TIP122 met 5v. Hiervoor moet ik de voorschakelweerstand berekenen om de TIP122 in saturatie te krijgen.

Komt ie: bij 3.5A is de Vbe 2.5. De gain is 1000, dus om 3.5A te schakelen heb ik 3.5/1000 = 0.0035A of 3.5mA nodig. Dat schijnt je met 5 te mogen vermenigvuldigen om er zeker van te zijn dat ie echt open staat. Ib is dan 3.5x5 = 17,5mA

De R van de voorschakelweerstand moeten dan zijn (5V - 2,5) / 17,5 = 2,5/0,0175 = 142 Ω

Heb ik het zo goed begrepen?

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/l/ATQn-WnYMbdKyqz803Z6w2erpfwItC1t9UwB/image.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Hetelucht is ook leuke manier om een elco in je gezicht te krijgen, tegenwoordig doe ik er maar wat folie omheen als ik te dicht bij een elco iets moet desolderen. Want je schikt je een apelazarus als het gebeurd.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik gebruik zelf liever een mosfetje om dingen te schakelen.
Vooral de PMV fetjes van NXP zijn leuk, tot meer dan 8A in een SOT23!

mad_max234 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:27:
.... Want je schikt je een apelazarus als het gebeurd.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik iets te enthousiast een plantenspuit oppompte en die explodeerde in mijn handen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:42:
Ik gebruik zelf liever een mosfetje om dingen te schakelen.
Vooral de PMV fetjes van NXP zijn leuk, tot meer dan 8A in een SOT23!
Yup! Helemaal mee eens MOSFET > TOR. Ik was wat tutorialletjes aan het lezen en ik wilde aan jullie (de experts in mijn ogen) vragen of ik goed begrepen had hoe je de voorschakelweerstand moet berekenen. De vraag is dan ook niet of de TIP122 een goede keuze is, maar of de berekening enigszins klopt met deze (toch vrij hoge) Amps. :?

Dan neemt natuurlijk niet weg dat die PMV-fet de moeite waard is om even naar te kijken! Waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mijn kennis van transistoren is wat roestig...
In die grafiek staat IC=250.IB, dus daar hebben ze ook al minimaal een factor 4 in acht genomen, als je dat vergelijkt met de gain van >=1000. Je mag dus met een gain van 250 rekenen en dan zit die factor er al in denk ik.

Voor de rest lijkt het me wel in orde, maar kijk ook eens naar het vermogen, 3.5A x 1.1A = bijna 4W die je moet koelen en bovendien draait je motor dan op 10.9V :|

/edit: als je die 17.5mA uit een arduino i/o trekt, dan vrees ik dat je geen 5V meer hebt, eerder 4.5 ofzo, maar dat is weer in de atmega datasheet te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 27-06-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ok, dat streept elkaar aardig weg, want 1000/5 = 200, en dat is nog strakker dan de 250.

Neem je inderdaad de al gecorrigeerde 250 dan kom ik op 3.5/250 = 14mA en dat is toch al minder dan de 17,5 dat zou de arduino wel moeten kunnen leveren. Dan wordt Rb opeens 180Ω

Zou je me willen uitleggen hoe je aan de 10.9V en aan de 1.1v komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:24:
Zou je me willen uitleggen hoe je aan de 10.9V en aan de 1.1v komt?
Als je de grafiek afleest bij 3.5A, dan vind je een VCE(sat) van zo'n 1.1V.
Dat is de spanning over de collector-emitter, dus die ben je kwijt als verlies over je transistor, dus je motor krijgt niet de volle 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt. Dat stukje mistte ik nog.

Nu ik weet hoe je moet rekenen kan ik een leuke mosfet gaan uitzoeken. Dar was het om te doen voor het grootste deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mosfets hebben ook hun eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden, maar dat komt weer andere dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:14:
Mosfets hebben ook hun eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden, maar dat komt weer andere dag :)
Rome wasn't built in a day / we will cross that bridge when we get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:02:
[...]

Dat kan alleen als je niet meer over het steekwoord solderen praat/typt toch?

[...]

Was ook mij favoriete hobby als er klasgenoten waren die voor het eerst met electro aan de gang gingen. Even lekker bang maken enzo :P
Precies dit, en dan voor de grap roepen dat het korte kantje in de + moet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dat kan niet volgens de karmafaq.
Ik voel me net een boyscout met die karma badges. Nu nog een oud vrouwtje helpen oversteken en ik heb er weer een te pakken :+

Voortaan maar in 1337speak over s01d3r3n praten en hopen dat de geheime Karma Intelligence Agency (KIA) het niet ziet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:00:
[...]

Dat kan niet volgens de karmafaq.
Ik voel me net een boyscout met die karma badges. Nu nog een oud vrouwtje helpen oversteken en ik heb er weer een te pakken
Ik krijg nu karma badges voor presentie kennelijk hè, en niet omdat ik met een mooi woord materiedeskundige ben.

Die 'vrije tijd' slaat dan weer wel de plank raak. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:02:
[...]

Ik krijg nu karma badges voor presentie kennelijk hè, en niet omdat ik met een mooi woord materiedeskundige ben.
Ik ben zeker ook niet de meest deskundige hier, al doe ik soms alsof ;) Misschien krijg je karma punten als je vaak antwoord geeft op vragen van een ander, ongeacht of de antwoorden nuttig zijn?
Ik weet nu wel hoe Obama zich gevoeld moet hebben toen hij de nobel prijs voor de vrede in ontvangst nam :+
Die 'vrije tijd' slaat dan weer wel de plank raak. :X
Dat is wel een wake-up call ja :D
Zou dat de reden zijn dat we karmakeizer mux niet meer zien de laatste tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Hij is wel de karmakeizer ja, dan heeft hij hier een aardig voorsprong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik vraag me nog steeds af waarom ik karmakeizer vrije tijd ben :P Waarop wordt dat gebaseerd?

edit: kitao kan ik me voorstellen, maar de rest is allemaal EL-ers?

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 28-06-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind het ook behoorlijk kinderlijk die 'badges' .. wellicht zoekt tweakers meer jeugd tussen de 10 - 16
op zich wel een aardig idee maar het feit dat je ze niet uit kan zetten minder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:49:
edit: kitao kan ik me voorstellen, maar de rest is allemaal EL-ers?
Kitao heeft maar liefst 3 keizer badges en hij is hier al een jaar niet meer geweest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:02:
[...]

Kitao heeft maar liefst 3 keizer badges en hij is hier al een jaar niet meer geweest :?
vrindjes hoog in de tweakers hiërarchie .. heb ik in het verleden wel is iets van gemerkt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:55:
vind het ook behoorlijk kinderlijk die 'badges' .. wellicht zoekt tweakers meer jeugd tussen de 10 - 16
op zich wel een aardig idee maar het feit dat je ze niet uit kan zetten minder natuurlijk.
Man, als ik me zorgen zou maken om alle dingen die je niet by design kunt uitzetten op tweakers.net zou ik gek worden van alle overbodige rommel op de FP en het forum :P

Daar is custom css voor bedacht :D
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/r8flzmxbN2yo81uYYgg3ZhiP/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:42:
[...]

Als je de grafiek afleest bij 3.5A, dan vind je een VCE(sat) van zo'n 1.1V.
Dat is de spanning over de collector-emitter, dus die ben je kwijt als verlies over je transistor, dus je motor krijgt niet de volle 12V.
Een nieuwe dag, een nieuwe ronde. De Vce bij 3.5A is 1.5v (logaritmische schaal, dikkere lijntje tussen 1 en 10 is de 5) dus de tor verstookt geen 3,85W maar zelfs 5,25W, ook blijft er nóg minder spanning over voor de motor namelijk 12v - 1.5 = 10.5 (ipv 10.9)
_/-\o_

Met een relais dat op 5v schakelt ben je in 1 klap van al deze berekeningen af en krijgt de motor gewoon de volle mep (de weerstand van de relais (dus niet de coil) heb ik op 0 aangenomen)

Ik geloof dat ik het warempel begin te begrijpen nu. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door RobV op 28-06-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

De derde poging om full adder te etsen is wederom mislukt, bijna goed maar nog niet helemaal, al is deze wel bruikbaar, moet dan met mesje het printje voorzichtig wat bijwerken, op enkele plekken is etsen niet helemaal klaar maar kan niet veel langer in het ertsmiddel in zonder andere delen te beschadigen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BK0aM40QBULTzu1Br9PJNvpi/medium.jpg

Ik denk dat voortaan maar boven de 10mill blijf als ik zelf ets, 8mill ging voorheen altijd stuk beter, mislukte ook wel eens maar ging vaker goed dan fout, nu is het andersom. :(

Edit/
bedenk me ineens, ik kan de delen die al klaar zijn even met nagellak beschermen zodat die niet verder etsen, dat kan wellicht de 8mill baantjes beschermen die al klaar zijn, want die kunnen niet veel hebben.

Dat ga ik eens uitproberen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 28-06-2015 10:27 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RobV schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:12:
[...]

Een nieuwe dag, een nieuwe ronde. De Vce bij 3.5A is 1.5v (logaritmische schaal, dikkere lijntje tussen 1 en 10 is de 5) ....
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3sxt8TU.png
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
mux schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:06:
[...]

Man, als ik me zorgen zou maken om alle dingen die je niet by design kunt uitzetten op tweakers.net zou ik gek worden van alle overbodige rommel op de FP en het forum :P

Daar is custom css voor bedacht :D
[afbeelding]
Dat is nog eens een goed idee. Dadelijk op de pc toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:24:
De derde poging om full adder te etsen is wederom mislukt, bijna goed maar nog niet helemaal, al is deze wel bruikbaar, moet dan met mesje het printje voorzichtig wat bijwerken, op enkele plekken is etsen niet helemaal klaar maar kan niet veel langer in het ertsmiddel in zonder andere delen te beschadigen.
Etsmiddel verwarmen en continu bewegen of borrelen werkt het beste, anders gaat het lang duren en dan krijg je de problemen die je beschrijft.

Ik had vroeger zoiets en dat werkt goed. Daar rechts in de hoek zit zo'n glazen aquarium verwarming.
Afbeeldingslocatie: http://kinsten.com.au/images/et10.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat heb ik gedaan, zet het ets bakje in bakje met heet water, ertsmiddel is 40 a 50c en beweeg het constant, etsen ging in 5 a 10 minuten,

Gebruik nu wel ijzer-3-chloride ipv natriumsulfaat, maar dat zou niks moeten uitmaken. Ik heb geregeld met ertsmiddel wat al eerder gebruikt was en koud was geëtst en dan ging het wel goed, bewegen is belangrijkste heb ik het idee, dan gaat het gelijkmatig.

In dit geval denk ik dat toch niet helemaal goed is gegaan me belichten en ontwikkelen, denk dat er restjes van de lak is achtergebleven en etsten daar achterstand heeft opgelopen. Helaas heb k geen geschikt stukje pcb meer in huis, alle stukjes die ik nog heb zijn te klein. Morgen even nieuwe halen.

Zo zuurstof pompje draagt dat nog meer bij dan alleen het bewegen, helpt het beluchten ook bij versnellen van het etsen?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RobV schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:12:
[...]

Een nieuwe dag, een nieuwe ronde. De Vce bij 3.5A is 1.5v (logaritmische schaal, dikkere lijntje tussen 1 en 10 is de 5) dus de tor verstookt geen 3,85W maar zelfs 5,25W, ook blijft er nóg minder spanning over voor de motor namelijk 12v - 1.5 = 10.5 (ipv 10.9)
_/-\o_

Met een relais dat op 5v schakelt ben je in 1 klap van al deze berekeningen af en krijgt de motor gewoon de volle mep (de weerstand van de relais (dus niet de coil) heb ik op 0 aangenomen)

Ik geloof dat ik het warempel begin te begrijpen nu. 8)
Je ging toch een mosfet zoeken? Als ik het mij goed herinner kan je dan simpelweg I * I * R(dson)(I kwadraat R) doen. Om te weten wat je verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Duh... 8)7 Dan is de vBE ook maar 1.9 (en geen 2.5). God god god ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:04:

Zo zuurstof pompje draagt dat nog meer bij dan alleen het bewegen, helpt het beluchten ook bij versnellen van het etsen?
In mijn stagetijd ook wat printjes gemaakt in een hobby opstelling en daar werd gewoon een aquariumpomp gebruikt bij het etsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Geweldig, je haalt eerst alles binnen over HTTP en dan pleur je 90% weg met CSS. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

memphis schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:15:
[...]

In mijn stagetijd ook wat printjes gemaakt in een hobby opstelling en daar werd gewoon een aquariumpomp gebruikt bij het etsen.
Ik heb meerdere van die luchtpompjes liggen, ook verwarmingselementen in alle maten liggen, van 25w tot 200w, ben ook een aquariumhobbyist.

Maar vroeg me af of naast het bewegen de zuurstof nog positief effect heeft op de werking van het etsmiddel, zuurstof helpt oxidatieproces vermoed ik?

Weet iemand waar je zo een bakje los kan kopen, of iets wat er voor door kan gaan, setje van Velleman kost 100+ euro, maar heb al luchtpompjes en verwarming, vind dat beetje te veel geld voor alleen het stukje plastic wat ik nodig heb.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik zoek iemand die tegen betaling een doorgefikte laptop kan repareren in Groningen stad. Zo opeens een rooklucht en scherm uit. (Mag dit hier?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Normaal gesproken hoor je zoiets in de V&A sectie te zetten, maar nu je het toch vraagt: Bas z'n knutselblog ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brandlucht Bel Bas

* laatste draadjes wegen het zwaarst 8)
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/dwu4jjlrz/laatstedraadjes.jpg

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:04:
Dat heb ik gedaan, zet het ets bakje in bakje met heet water, ertsmiddel is 40 a 50c en beweeg het constant, etsen ging in 5 a 10 minuten,

Gebruik nu wel ijzer-3-chloride ipv natriumsulfaat, maar dat zou niks moeten uitmaken.
Fe3Cl gaat wat langer mee naar mijn idee, maar geeft van die vervelende vlekken.
In dit geval denk ik dat toch niet helemaal goed is gegaan me belichten en ontwikkelen, denk dat er restjes van de lak is achtergebleven en etsten daar achterstand heeft opgelopen.
Na het ontwikkelen, de pcb onder de kraan voorzichtig schoon vegen met een kletsnat stukje keukenpapier oid. Test dan met je nagel of je het ruwe koper oppervlak kan voelen. Zit er nog wat lak, dan voelt het glad en moet hij nog even terug in de ontwikkelaar.
Er komt geen gas aan te pas in de reactie, dus het is alleen voor de beweging.
Wikipedia: Iron(III) chloride
Another important application of iron(III) chloride is etching copper in two-step redox reaction to copper(I) chloride and then to copper(II) chloride in the production of printed circuit boards.[17]
FeCl3 + Cu → FeCl2 + CuCl
FeCl3 + CuCl → FeCl2 + CuCl2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Idd denk ik voor de stroming zodat er geen rotzooi op de geëtste plekken blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Na het ontwikkelen, de pcb onder de kraan voorzichtig schoon vegen met een kletsnat stukje keukenpapier oid. Test dan met je nagel of je het ruwe koper oppervlak kan voelen. Zit er nog wat lak, dan voelt het glad en moet hij nog even terug in de ontwikkelaar.
Dat doe ik al min of meer, onder de kraan maar dan met mijn duim zachtjes wrijven. En dacht dat het goed ging toen ik het printje erin legde, alles leek netjes roze te worden, meestal weet ik bij eerste paar seconden al of het goed gaat of dat er problemen gat optreden.

Merk wel vaker dat lak niet helemaal goed oplost, wellicht moet ik mijn ontwikkelaar iets sterker maken en gewoon wat langer erin laten.

Wat gebeurd er als je het te lang in de ontwikkelaar laat? Meen gelezen te hebben dat de lak dan helemaal oplost?
Er komt geen gas aan te pas in de reactie, dus het is alleen voor de beweging.
Jammer, dacht wellicht dat proces ermee zou versnellen. Bewegen doe ik al, dus dat heeft verder dan geen meerwaarde.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:02:
[...]
Wat gebeurd er als je het te lang in de ontwikkelaar laat? Meen gelezen te hebben dat de lak dan helemaal oplost?
Weet ik niet precies. Een sterke oplossing zodat het in een minuutje klaar is gaf mij een goed resultaat, maar als je het te sterk maakt dan is alle lak in een paar seconden weg.

Probeer vet van vingerafdrukken te vermijden in het proces.
De belichtingstijd kan ook vrij nauw luisteren als het contrast van je film niet geweldig is. Een testprintje deels afdekken en het masker elke minuut een stukje verschuiven is een goede manier om de beste tijd te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Denk dat inderdaad alles maar weer eens moet gaan testen om de ideale tijd te bepalen en sterkte, normaal bij brede banen luistert het niet zo heel nauw, heb al honderden printjes geëtst, maar bij 8mill moet ik toch wat nauwkeuriger werken, marges zijn stuk kleiner.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:09:
heb al honderden printjes geëtst,
Oh dan heb je meer ervaring dan ik :o
Als ik het me goed herinnner, 1 flinke eetlepel gootsteen ontstopper op een liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Etsen eerst alle printje zelf ook voor andere in series, maar dat was TH en iets van 8mm ipv 8mill(0.203mm) banen. Nu ets ik nog maar paar keer per jaar, meeste laat ik gewoon etsen in china, dat scheelt een hoop werk en kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 28-06-2015 20:16 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Hoi mensen,
ik kan echt niks verzinnen, wat is een leuk project met een arduino waarvan ik de componenten op ebay (of andere site met paypal) kan kopen? (goedkoop??)
max; 10$

[ Voor 4% gewijzigd door Edric op 28-06-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
Maak een apparaatje dat automatisch je planten water geeft, meteen handig voor als je straks op vakantie gaat! :) Aquariumpompjes heb je op ebay voor +- €2, verder heb je alleen een arduino nano, een relais (of iets anders), een adapter van een router o.i.d. nodig. Eventueel kun je iets maken dat de vochtigheid meet, ik raad je dit soort dingen alleen af, ze kunnen namelijk niet tegen vocht (roesten heel snel weg) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
JDTeunis schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:53:
Maak een apparaatje dat automatisch je planten water geeft, meteen handig voor als je straks op vakantie gaat! :) Aquariumpompjes heb je op ebay voor +- €2, verder heb je alleen een arduino nano, een relais (of iets anders), een adapter van een router o.i.d. nodig. Eventueel kun je iets maken dat de vochtigheid meet, ik raad je dit soort dingen alleen af, ze kunnen namelijk niet tegen vocht (roesten heel snel weg) :')
Heel erg bedankt! is een vet idee!
ik zal het volgende week proberen te maken, eerst even de dingen bestellen natuurlijk :D
Pagina: 1 ... 28 ... 113 Laatste