Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Vandaag op de hackerspace mijn eigen boardjes (itead), met diy solder paste stencil door de reflow oven gehaald. Waanzinnig!

Er was nog wel rework nodig omdat ik krnnelijk toch oude pasta had maar met wat hulp heb ik er nu 2 af. Deze ronde was bedoeld om de reflow oven te testen, niet voor massa productie lol

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 13:57
Edric schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:02:
[...]

Heel erg bedankt! is een vet idee!
ik zal het volgende week proberen te maken, eerst even de dingen bestellen natuurlijk :D
Haha als je het nu bestelt kun je volgende week nog niet knutselen hoor! Als je het in China besteld duurt het meestal 3-4 weken voordat het er is. Je hoeft het natuurlijk niet uit China te bestellen, maar dan wordt het wel snel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
JDTeunis schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:26:
[...]

Haha als je het nu bestelt kun je volgende week nog niet knutselen hoor! Als je het in China besteld duurt het meestal 3-4 weken voordat het er is. Je hoeft het natuurlijk niet uit China te bestellen, maar dan wordt het wel snel duurder.
Bij mij worden de pakketjes meestal 1-2 weken :D
mijn leds waren 1 week :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik merk overigens ook dat mijn vochtsensortjes het belabberd doen (zelfde spul als genoemd) wat is een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:53
Capacitief gaan meten met geïsoleerde elektroden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
En hoe doe ik dat voor weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Met google:
http://dl2sba.com/index.p...atid=30:arduino&Itemid=61

http://playground.arduino...Sensor?from=Main.CapSense

http://playground.arduino.cc/Main/CapacitanceMeasurement

http://wemakethings.net/chirp/

Duizenden hits als je daar op zoekt met complete uitleg hoe het werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 28-06-2015 23:47 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt voor al die links. Het scheelt als je weet waar je op moet zoeken. Sorry als het leek op een LMGTFY vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:42
RobV schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:02:
Vandaag op de hackerspace mijn eigen boardjes (itead), met diy solder paste stencil door de reflow oven gehaald. Waanzinnig!

Er was nog wel rework nodig omdat ik krnnelijk toch oude pasta had maar met wat hulp heb ik er nu 2 af. Deze ronde was bedoeld om de reflow oven te testen, niet voor massa productie lol
kan ook zo zijn dat de temperatuur curve van de oven slecht is ingesteld. Of dat de oven de pcb niet gelijkmatig verwarmd.

Probeer eens een andere curve. Als de oven waar jullie over beschikken zon chinees ding is, dan is het mogelijk hem te "hacken" door een goede temperatuur sensor toe te voegen en de firmware aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

RobV schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:02:

Tombstones?

Daar had ik bij eerste testen last van, kwestie van even wat uitproberen en wellicht ander merk pasta gebruiken, dat was bij mijn het probleem, slechte soldeerpasta.

mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 29-06-2015 10:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De oven is prima. Het schijnt een professionele reflow oven te zijn, die overcompleet maar werkend is gered van de recycle container. Helaas weet ik het type niet, maar het is er eentje met een transportband en convectie + lamp verwarming.

Wat betreft de temperature curve, ja daar kan ik inkomen. Standby 80º, de preheat was 160ºC 120sec, en de soak was 225ºC voor 60sec. Deze heb ik empirisch bepaald naar aanleiding van een paar proefprintjes met eenvoudige wegwerpweerstanden en natuurlijk met behulp van Google.

Onder microscoop was het duidelijk: overal spettertjes en balletjes soldeerpasta. De datum op de pasta was 3/4/2015 (gezien de bestelling vanuit China binnenkwam in mei leek mij dat niet de fabricagedatum). Conclusie: over de datum ;w

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 29-06-2015 10:58 . Reden: grammatica! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
RobV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:50:
De oven is prima. Het schijnt een professionele reflow oven te zijn, werkend en overcompleet gered van de recycle container. Helaas geen type bekend, maar het is er eentje met een transportband en convectie + lamp verwarming.

Wat betreft de temperature curve, ja daar kan ik inkomen. Standby 80º, de preheat was 160ºC 120sec, en de soak was 225ºC voor 60sec. Deze heb ik empirisch bepaald naar aanleiding van een paar proefprintjes met eenvoudige wegwerpweerstanden en natuurlijk Google.

Onder microscoop was het duidelijk: overal spettertjes en balletjes soldeerpasta. De datum op de pasta was 3/4/2015 (gezien het bestelling binnenkwam in mei uit China leek mij dat niet de fabricagedatum). Conclusie: over de datum.
Je pasta is dan inderdaad over datum, gewoon goede nieuwe kopen. liefst geen goedkope china rotzooi =P die is vaak al over datum of er dicht tegen aan. Bovendien zijn er talloze vergelijkingen te vinden op youtube van de goedkope china pasta vs duurdere goede spul.

Overigens, zon reflow oven met transportband is vaak lang niet gelijkmatig met warmte distributie. Laat hem lekker langzaam bewegen, en probeer eens een oude pcb onder je work in progress te leggen, dan wordt de warmte iets beter verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:59:
Je pasta is dan inderdaad over datum, gewoon goede nieuwe kopen. liefst geen goedkope china rotzooi =P die is vaak al over datum of er dicht tegen aan. Bovendien zijn er talloze vergelijkingen te vinden op youtube van de goedkope china pasta vs duurdere goede spul.

Overigens, zon reflow oven met transportband is vaak lang niet gelijkmatig met warmte distributie. Laat hem lekker langzaam bewegen, en probeer eens een oude pcb onder je work in progress te leggen, dan wordt de warmte iets beter verdeeld.
TLDR: bedankt en ik ben blij.

Lange versie:

Beide adviezen zijn ter harte genomen en waardering daarvoor spreek ik bij deze uit. De pasta ligt in de milieubak. Nieuwe is besteld en het oven-profiel is gelogd voor de toekomst. Via via heb ik al te horen gekregen dat de dikte (en afmeting) van je printplaat ook van invloed kan zijn.

Desalniettemin ben ik erg tevreden over het (beperkte) resultaat. Zeker in combinatie met de DIY pasta stencils en het feit dat ik ondanks mijn fysieke beperkingen kennelijk nog best in staat ben om een 0603 led op zijn plek te zetten met een pincet. 8) En met de opgedane ervaring zie ik een volgende run (of een volgend project) met het volste vertrouwen tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
RobV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:04:
[...]
Desalniettemin ben ik erg tevreden over het (beperkte) resultaat. Zeker in combinatie met de DIY pasta stencils en het feit dat ik ondanks mijn fysieke beperkingen kennelijk nog best in staat ben om een 0603 led op zijn plek te zetten met een pincet. 8) En met de opgedane ervaring zie ik een volgende run (of een volgend project) met het volste vertrouwen tegemoet!
misschien projectje voor de toekomst om het plaatsen van componenten wat makkelijker te maken?
http://vpapanik.blogspot....et-manual-pick-place.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
lordprimoz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:59:
[...]

Ik verbaas me dat het zo snel gaat met die Chinese pasta.
Mijn edsyn pasta is al 6 jaar oud en die werkt nog pima :?
Zou dat aan de pasta liggen of omdat ik het altijd direct terug leg in de vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:40:
[...]
Zou dat aan de pasta liggen of omdat ik het altijd direct terug leg in de vriezer?
klopt, door het in de vriezer te leggen gaat het langer mee. Daarnaast heb je het wel over kwaliteit spul hé =P

Het ligt vooral aan de flux die ze mengen in de pasta. Is dat goed spul dan vloeit je soldeer ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
En we zijn weer aan het knutselen... Pulsgenerator voor een EMC prakticum is het dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mad_max234 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:04:
Dat heb ik gedaan, zet het ets bakje in bakje met heet water, ertsmiddel is 40 a 50c en beweeg het constant, etsen ging in 5 a 10 minuten,

Gebruik nu wel ijzer-3-chloride ipv natriumsulfaat, maar dat zou niks moeten uitmaken. Ik heb geregeld met ertsmiddel wat al eerder gebruikt was en koud was geëtst en dan ging het wel goed, bewegen is belangrijkste heb ik het idee, dan gaat het gelijkmatig.

In dit geval denk ik dat toch niet helemaal goed is gegaan me belichten en ontwikkelen, denk dat er restjes van de lak is achtergebleven en etsten daar achterstand heeft opgelopen. Helaas heb k geen geschikt stukje pcb meer in huis, alle stukjes die ik nog heb zijn te klein. Morgen even nieuwe halen.

Zo zuurstof pompje draagt dat nog meer bij dan alleen het bewegen, helpt het beluchten ook bij versnellen van het etsen?
Ik heb zelf geen ervaring met FeCl3 maar ik heb wel eens gehoord dat het spul over de print wrijven met een sponsje erg goede resultaten geeft.

Ik heb gisteren ook weer eens een printje geëtst, maar ik had het probleem dat er toch te veel licht door het zwart komt tijdens het belichten. Toch maar weer met printer settings spelen.
Wat gebruik jij inktjet/laserjet, instellingen? Ik gebruik een laser printer icm perkament sheets en UV belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Als je hem maakt wil ik foto's zien! =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
lordprimoz schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:53:
[...]

Als je hem maakt wil ik foto's zien! =P
Als ik zover ben maak ik natuurlijk een fotootje. Ik zou d’r overigens niet op wachten het kan zo maar een jaar verder zijn eer ik er aan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Iemand die hier snapt wat pinnetje 1 nou precies doet? Ik heb een 4 MHz kristalletje uit de SG531P serie. Volgens mij hoef ik niets met pin 1 te doen of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:32
Als je de gespecificeerde frequentie wilt mag je hem inderdaad open laten :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mooi, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zou hem eerder hoog trekken. Anders doet hij zo weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
LED-Maniak schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:57:
Ik zou hem eerder hoog trekken. Anders doet hij zo weinig...
Volgens de datasheet mag open ook, maar hoog heeft wat mij betreft ook de voorkeur inderdaad.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beter hoog trekken, dan weet je zeker wat de status van de pin is.

Ik zie zo eerlijk gezegd niet dat je hem floating mag houden.

[ Voor 99% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm, gaan we dat doen. Omhoog trekken in solderen is niet zo'n probleem. In het schematje dat ik gebruik hebben ook de ICtjes geen VCC en GND meegekregen. Mij lijkt echter dat het zonder zo lastig werkt, de datasheets van de IC's noemen duidelijk een GND en VCC pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Is dan afhankelijk van welk model je hebt:
- Model met OE pin mag je open laten, en gaat uit wanneer je de pin omlaag trekt.
- Model met NotST moet je zelf omhoog trekken, en gaat uit wanneer je de pin open houd.
Wel wat vaag, want ook bij de NotST pin staat "high or open: specified frequency output".

[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 29-06-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Daar ik een SG531P heb en de P genoemd wordt in het rijtje OE, ga ik er even vanuit dat ik een OE model heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:25:
Hmmm, gaan we dat doen. Omhoog trekken in solderen is niet zo'n probleem. In het schematje dat ik gebruik hebben ook de ICtjes geen VCC en GND meegekregen. Mij lijkt echter dat het zonder zo lastig werkt, de datasheets van de IC's noemen duidelijk een GND en VCC pin.
Kun je je eigen component in een library niet maken zo dat 'ie wel de pinnetjes heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:21:
[...]

Kun je je eigen component in een library niet maken zo dat 'ie wel de pinnetjes heeft?
't Is een voorgemaakt schematje. An sich niet heel ingewikkeld, voltage regulator, kristalletje en 2x ICtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LED-Maniak schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:21:
Beter hoog trekken, dan weet je zeker wat de status van de pin is.

Ik zie zo eerlijk gezegd niet dat je hem floating mag houden.
staat er duidelijk, mag gewoon open/floating
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rMGaCp4.png

Maar hem aan een i/o pin knopen is misschien handiger als je hem aan/uit wil kunnen zetten.
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:25:
In het schematje dat ik gebruik hebben ook de ICtjes geen VCC en GND meegekregen. Mij lijkt echter dat het zonder zo lastig werkt, de datasheets van de IC's noemen duidelijk een GND en VCC pin.
Soms is de voedingals een apart symbool uitgevoerd met alleen vcc/gnd pinnenn. Gebruik de "invoke" functie van Eagle om dat symbool toe te voegen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ploink op 29-06-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmm, aan/uit is niet echt van toepassing bij een pulsgenerator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:34:
Hmm, aan/uit is niet echt van toepassing bij een pulsgenerator.
Da's waar ook, een elektromagnetische puls maak je met een nucleaire explosie :F
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:40:
[...]

Da's waar ook, een elektromagnetische puls maak je met een nucleaire explosie :F
:+
Met het kristal. Maar uit is gewoon stekker eruit, degene voor wie ik het bouw kennende. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Kristal oscillator om precies te zijn.
Het is dus geen EMP device, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
wesleytjuh schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:26:
Is dan afhankelijk van welk model je hebt:
- Model met OE pin mag je open laten, en gaat uit wanneer je de pin omlaag trekt.
- Model met NotST moet je zelf omhoog trekken, en gaat uit wanneer je de pin open houd.
Wel wat vaag, want ook bij de NotST pin staat "high or open: specified frequency output".
Was jij niet ooit in een video van Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
Awesomeeeee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ploink schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:35:
Kristal oscillator om precies te zijn.
Het is dus geen EMP device, duidelijk.
Nee, een pulsgenerator (continue) voor een EMC prakticum voor eerstejaars Elektrotechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Voor degenen die het interesseert: mijn zoektocht naar een geschikte MOSFET is geëindigd bij de [url=“http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irlb8721pbf.pdf”]IRLB8721[/url]. Excellente RDSon bij 4.5v. Goed voor mijn toepassing maar (gezien de populariteit bij Adafruit) op vele plekken inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 21:16
never mind, reactie in verkeerd topic.

[ Voor 88% gewijzigd door rapsac op 29-06-2015 22:50 ]

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zijn veel sensors in een klein doosje :P

vraagje over Conrad : hebben ze vaker zo'n -15% aktie , heb de laatste gemist en wil een nieuwe DMM 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Voor zover ik weet was dit wel redelijk speciaal. Ze kondigden het ook ruim van te voren zo opgeblazen mogelijk aan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:20:
dat zijn veel sensors in een klein doosje :P

vraagje over Conrad : hebben ze vaker zo'n -15% aktie , heb de laatste gemist en wil een nieuwe DMM 8)
valt reuze mee. ze hebben er een accelerometer, pyro(PIR) sensor, een temperatuur sensor(die best wel eens in de acceleometer in kan zitten), en een ambient ligt sensor inzitten.
De communicatie gebeurd verder via bluetooth.

Ja je zal een beetje moeten puzzelen met waar je alles op de pcb plaatst, maar het is prima te doen. Deze sensoren zijn namelijk erg klein. (en je hebt onderkant en bovenkant van de pcb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb zelf al een SensorTag van TI liggen. Die heeft leukere sensoren:

IR temperature Sensor
Humidity Sensor
Pressure Sensor
Accelerometer
Gyroscope
Magnetometer

http://www.ti.com/tool/cc2541dk-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordprimoz schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 12:55:
[...]

valt reuze mee. ze hebben er een accelerometer, pyro(PIR) sensor, een temperatuur sensor(die best wel eens in de acceleometer in kan zitten), en een ambient ligt sensor inzitten.
De communicatie gebeurd verder via bluetooth.

Ja je zal een beetje moeten puzzelen met waar je alles op de pcb plaatst, maar het is prima te doen. Deze sensoren zijn namelijk erg klein. (en je hebt onderkant en bovenkant van de pcb)
snap alleen die BT alarm funktie niet.. moet je dan in de buurt blijven van je tag met je telefoon ? of wellicht 2 telefoons voorzien van een app ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 13:31:
[...]

snap alleen die BT alarm funktie niet.. moet je dan in de buurt blijven van je tag met je telefoon ? of wellicht 2 telefoons voorzien van een app ...
wat ik begreep van de info op de website is dat deze gebruikt kan worden om bijv je kinderen in de gaten te houden. Dat je op je gemakje op een bank je boek kan lezen op je tablet, en als je kind opeens te ver weg is dat je dan gewaarschuwd wordt. Dit kan natuurlijk ook gebruikt worden voor je tas of andere voorwerpen.
(dus tag aan broek van je kind hangen ofzo en app op je tablet/mobiel)

ik apparaat met al deze functionaliteit is vaak ook nog eens bagger. Je betaald of enorm veel voor een goed werkend product met alle functionaliteit. Of je koopt een product wat gewoon goed is in een van die dingen.

Alles voor een goedkope prijs is vaak iets wat niet op alle vlakken optimaal functioneerd

[ Voor 19% gewijzigd door lordprimoz op 30-06-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wtf is er gebeurd met zelf je kind in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
RobV schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:16:
Wtf is er gebeurd met zelf je kind in de gaten houden
ik zij bijvoorbeeld. =P
Dat terzijde, ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoals leraren en vele andere (instanties) aangekeken worden op een slechte opvoeding.... Net als ouders van Sirië gangers boos zijn op de regering dat ze niet tegen zijn gehouden.

Wat is er mis met deze wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Weet je wel hoe vermoeiend en beweeglijk kinderen zijn?

Pfffff. Dan soldeer ik liever iets in elkaar om het kind in de gaten te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Solderen.... Alsof het nog niet warm genoeg was... Mja, de plicht roept. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een kooi van dikke kopen pijpen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:25
Mijn dochtertje loopt niet meer weg :P

spoiler:
Grapje he, voordat iemand de kinderbescherming belt

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuw speelgoed binnen.. net als ik van plan was een maand de PC uit te laten.. puur als verslavingstest :'(

- displays
- achterkant
- upload

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een hele mooie maar ook dure aan/uit knop, borroz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Alle gekheid op een stokje. Kort vraagje, de USB spec gaat uit van een spanning van min 4.75V en max. 5.25V. Nu vroeg ik me af wat voor regulatoren er zoal worden gebruikt in smartphones en wat voor input range deze hebben. Ook bij 5.3V zullen ze wel niet spontaan ontploffen lijkt me zo?

Ik had een paar LDO regulators gevonden:
http://datasheet.sii-ic.com/en/voltage_regulator/S1313_E.pdf
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP729-D.PDF
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCV8705-D.PDF
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP703-D.PDF

Ze hebben allemaal een max spanning van 5.5V, hopelijk zit er ook nog ergens een protection diode tussen dat zou nog ~0.6V schelen. Met andere woorden, bij welk spanning begint je telefoon te roken? :D

[ Voor 2% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-06-2015 21:39 . Reden: voltage --> spanning ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Puch-Maxi schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:54:
Ze hebben allemaal een max voltage van 5.5V, hopelijk zit er ook nog ergens een protection diode tussen dat zou nog ~0.6V schelen. Met andere woorden, bij welk voltage begint je telefoon te roken? :D
In elke datasheet staat een tabel met "Abolute Maximum Ratings". Buiten deze waarden kan de rook ontsnappen. In de eerste 2 dataheets uit jouw lijstje is dat 6V.

Maar als je het zeker wil weten moet je destructief gaan testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Nou dat is dus het punt, die had ik zelf even als voorbeeld opgezocht. Je weet niet wat de fabrikant van je telefoon voor chips gebruikt en bij welke spanning je iPhone in de fik vliegt. Vooralsnog lijkt 5.5V wel redelijk veilig.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
mux schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:52:
Weet je wel hoe vermoeiend en beweeglijk kinderen zijn?

Pfffff. Dan soldeer ik liever iets in elkaar om het kind in de gaten te houden ;)
Ik ben 14 bedankt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Heeft iemand hier toevallig nog iets nodig van digikey? Ik doe morgen een vrij grote order daar en krijg dus gratis verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:41
Tinusvolkel schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:27:
Mijn dochtertje loopt niet meer weg :P

spoiler:
Grapje he, voordat iemand de kinderbescherming belt
Heb je geluk dat je buurman met blauwe pet hier niet meeleest >:)
Zegt nog het meest over jezelf dat je je aangesproken voelt ;) :+
Tinusvolkel schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:12:
[...]

Haha :P

[Offtopic/Offtweakers] PS Binnenkort ook naar het buurtfeest? :) [/Offtopic/Offtweakers]
Uiteraard :) Dr is bier, dr is BBQ --> * Thedr is erbij :9

[ Voor 33% gewijzigd door Thedr op 01-07-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:25
Thedr schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:25:
[...]

Heb je geluk dat je buurman met blauwe pet hier niet meeleest >:)
Haha :P

[Offtopic/Offtweakers] PS Binnenkort ook naar het buurtfeest? :) [/Offtopic/Offtweakers]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:41:
tnx

de fabrieks ontwerpjes passen natuurlijk precies op de displays die ik (zeer binnenkort) verwacht
moet me eerst wat gaan verdiepen in dat .NEXT en .STL :X
mijn gedachte was eigenlijk.. die 2 files naar een of andere online printerboer mailen en dan komt er na een week keurig een pakje bezels in de gewenste kleur voor een paar tientjes.. maar dat is weer te simpel gedacht :*)
draad weer opgepakt en inmiddels een keurige 'online converter gevonden die ook nog even een 3D image rendert.
dus van .step naar .stl

- http://www.3dtransform.com/

vervolgens deze .stl file bij een (UK based) 3D printerboer ge upload voor een prijsopgave :P ( 7.76 pond)
- http://uk-3d.com/instant-quote/

kan in Nederland nog geen betaalbare online kwaliteits 3D printerboer vinden (ja wel veel hobbyisten die met hun zelfbouw printer wat bijbeunen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
3dhubs staat er vol mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een kennis heeft een shop bij Shapeways die goed werk levert:
http://www.shapeways.com/designer/RacingDutch?li=pb

Niet in NL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
memphis schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 23:28:
Een kennis heeft een shop bij Shapeways die goed werk levert:
http://www.shapeways.com/designer/RacingDutch?li=pb

Niet in NL...
Shapeways is helemaal Nederlands hoor. :)
Alleen die jongens uit Eindhoven hadden het direct al zo hoog in de bol dat ze direct naar New York moesten om "het te maken" en alles op z'n Amerkaans en in dollars gingen doen, dachten zeker net zo rijk en beroemd te worden als Mark Zuckerberg ofzo...

Wikipedia: Shapeways

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mkay, dat wist ik niet. zal idd wel iets met de waarde van de dolar te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Omdat ik in m'n knutselhoek in de avond wat te weinig licht heb ben ik opzoek naar een mooie licht oplossing. Een lamp ophangen is geen optie en een "bureaulamp" geeft te plaatselijk licht met veel schaduwvorming. Zelf zat ik aan dit te denken:

Afbeeldingslocatie: http://www.printtec.nl/contents/media/t_in8011-esd-lamps.jpg

Opzich een best prima oplossing verwacht ik met voldoende licht en vrij praktisch. Maar ik zou graag nog wat alternatieven vergelijken. Iemand die nog tips voor mij heeft :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ wesleytjuh

toevallig loop ik met hetzelfde 'probleem' momenteel, ik was al hier uitgekomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://static-images-asadventure.netdna-ssl.com/productimages/small/2511c20001_2626_01.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door RobV op 02-07-2015 17:46 . Reden: url fucked up ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je bijvoorbeeld een plank boven je bureau hebt voor opslag, kan je onder de plank led strips hangen. Doordat het licht van alle kanten komt heb je dan weinig last van schaduwvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vreemd genoeg bedoelde ik het niet als een grap :X Maar wel leuk dat je er om moest lachen: En dag niet gelachen is een dag niet geleefd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
wesleytjuh schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:01:
[afbeelding]

Opzich een best prima oplossing verwacht ik met voldoende licht en vrij praktisch. Maar ik zou graag nog wat alternatieven vergelijken. Iemand die nog tips voor mij heeft :) ?
Je kan wachten tot ergens een goede aanbieding voorbij komt. Ik heb een paar maanden geleden deze LED lamp (links) van de LIDL gekocht, prima ding, goed licht, stevig, alles metaal :)
Afbeeldingslocatie: https://c625951.ssl.cf3.rackcdn.com/products/10/25/947/300x200/led-tafellamp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenuh
  • Laatst online: 27-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:07:
@ wesleytjuh

toevallig loop ik met hetzelfde 'probleem' momenteel, ik was al hier uitgekomen 8)
Mooie link. Dit lijkt mij wel wat https://www.pinearts.nl/i...p-daglicht-hobbylamp.html

Even wat anders. Heeft er iemand ervaring met MPLAB X (op OSX) ? Gisteren kostte het al vele pogingen om een 18F1330 te programmeren. Iedere keer dat ik wilde programmeren kwam het device ID niet overeen en las hij van het te programmeren device het ID 0x0. Ik zou denken dat m'n PIC misschien dood is maar na een paar pogingen programmeert hij toch en werkt het programma naar behoren.

Nu zit ik met een ds30F4011 die hetzelfde verhaal heeft. Alleen wil deze helemaal niet programmeren.
Iemand een idee waar dat aan ligt? Ik draai MPLAB X versie 2.2 op OSX 10.10.3.

Ik moet wel zeggen dat ik een PICkit2 clone gebruik. Zou het daar misschien aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Joenuh schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:07:
[...]
Iedere keer dat ik wilde programmeren kwam het device ID niet overeen ...
Geen idee bij Microchip, maar bij Atmel betekent dat meestal dat de klok snelheid voor het programmeren te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
Ploink schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:18:
[...]

Geen idee bij Microchip, maar bij Atmel betekent dat meestal dat de klok snelheid voor het programmeren te hoog is.
die is dacht ik 1/8e van de ingestelde kloksnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Niet toevallig een condensator op de mclr zitten?
Kan een oorzaak zijn.
alle programmeer lijnen netjes volgens de design rules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenuh
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik heb (op school) ook nog nooit iets over kloksnelheid voor het programmeren gehoord. Al zou dat niet betekenen dat het geen mogelijke oorzaak kan zijn :)

@ Marco: Nope heb gewoon een breadboard met puur alleen de microcontroller die dus verbonden is met de PICkit.

Edit:
FAIL! Het zal wel aan het warme weer liggen. Heb de pinout van de 28 pin versie gepakt, ipv de 40 pins.

Desondanks doet hij nog steeds niet. "The programmer could not be started: Failed to program the target device"

[ Voor 30% gewijzigd door Joenuh op 02-07-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij AVR kan je de fuses instellen om met een verkeerde klok te werken en/of te hoge ISP snelheid (1/8ste van klok inderdaad). Dan is de chip niet meer te bereiken.
Ik geloof dat bij Microchip de ISP altijd op interne oscillator gaat, en dus altijd te bereiken is.

Enkel al zou je MCLR uitzetten kan je erniet meer bij, maar AVR heeft ook SPIEN fuse die uitgezet kan worden. Dus same deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:07:
@ wesleytjuh

Nice! Goed gevonden, zeker mooie oplossingen tussen :)
Sissors schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:47:
Als je bijvoorbeeld een plank boven je bureau hebt voor opslag, kan je onder de plank led strips hangen. Doordat het licht van alle kanten komt heb je dan weinig last van schaduwvorming.
Dat zal hier wat lastiger zijn :P :

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/3035DB35-C401-4DAF-A0C4-193DAE07BA20_zpstkmcodfa.jpg

Kan wel iets fabriceren natuurlijk.

Zo'n Lamp van borroz lijkt me hier wel wat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat mij opvalt: 1 enkel geel bakje. Wow dat alles daar in past :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Of een hanglamp aan het plafond.
model Eglo Paramo
of zelf iets knutselen met led strips :)
Afbeeldingslocatie: http://www.lamp123.nl/data/upload/Shop/images/360x1000x0_93353paramo-lamp123.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik heb zo'n ding:
https://www.conrad.nl/nl/...-paddy-titaan-577790.html

Lekker makkelijk en beweegbaar en 12v bij de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
RobV schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:30:
Wat mij opvalt: 1 enkel geel bakje. Wow dat alles daar in past :D
Ik ben net verhuisd :D. Dit is enkel mijn testopstelling, pruts/productie ruimte en alle zooi ligt netjes opgeruimd een verdieping lager :+. Over een jaar maak ik nog wel een foto :+.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 02-07-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Joenuh schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:27:
Desondanks doet hij nog steeds niet. "The programmer could not be started: Failed to program the target device"
Dat is eerder een foutmelding met betrekking tot programmer ipv bord/pic. Programmer loskoppelen en al dan niet PC herstarten kan ook verschil maken (bij mij toch al meermaals het geval geweest met pickit 3)
Algemeenheden:
Zitten de juiste weerstanden op de MCLR pin?
Zijn de draadjes zo kort mogelijk (in geval van breadboard)? Niet zeker maar dat dat die max 5cm mogen zijn ofzo
Zo ziet het er bij mij altijd uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ACVbo6K.jpg

Als de melding ID 0x0 instead of... getoond wordt is het meestal de PGD of PGC pinnen die niet goed aangesloten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door craio op 02-07-2015 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 18:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmh hoe kun je de speaker aansluiting van een mobo toch visueel maken zonder een luidsprekertje te hebben?

* Damic heeft het luidsprekertje ergens misplaatst :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ledje erop? Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Geprobeerd doet het niet :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met een opampje een paar keer versterken.... of een mooi VU meter kitje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Haja of een scoop eraan hangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Of een 1.5V 200mA gloeilampje om het simpel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zitten in ouderwetse 1 batterij zaklampjes.
Pagina: 1 ... 29 ... 113 Laatste