Raspberry Pi DJ Controller: welke potmeters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Ik heb het plan in mijn hoofd om een goedkope DJ controller te maken met een Raspberry Pi.

De softwarekant heb ik al uitgewerkt: een java-programma'tje op de Pi leest GPIO pins uit. Die stuurt via het netwerk informatie naar een C#-programma op de DJ-laptop. Die C#-applicatie vertaalt de gegevens naar MIDI-messages die via een virtuele midi-output naar VirtualDJ gaan.
Dit is getest en alles werkt goed, zonder delay (er worden ook maar 3 bytes gestuurd per message dus dat is redelijk logisch), mijn plan is dus best realistisch en ik heb gewoon wat hardwarespul nodig om het af te maken. (kort demofilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GGKtMbX3lvQ)

Nu zit ik echter met het elektronica-gedeelte een beetje vast.
Ik heb al enkele onderdelen besteld die ik zeker nodig heb (wat pushbuttons e.d.) maar ik weet niet goed welke potentiometers ik moet bestellen. Ik heb 2x een PCF8591P besteld (a/d converter) om via I²C de potmeters uit te lezen.
Alle tutorials die ik vind gebruiken 10k potmeters. Kan ik echter ook gewoon 50k potmeters gebruiken? "gewone" 10k potmeters zijn gemakkelijk te vinden, maar zo'n sliders zijn veel goedkoper in 50k-vorm. Kan ik die ook gewoon uitlezen, of heeft dat gevolgen?

Alvast bedankt voor jullie input :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik neem aan dat ze gewoon als variabele spanningsdeler worden gebruikt en dan maakt het weinig uit. De waarde van 10k is gewoon heel gangbaar dus een voor de hand liggende keuze, maar 50k is ook prima.

Misschien kun je nog even een link naar zo'n tutorial geven zodat we weten waar we over praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Dit is orgineel! succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Een van de tutorials die ik bekeken heb is deze: http://www.lediouris.net/RaspberryPI/ADC/readme.html
Hier hangen ze gewoon die potmeter direct aan die A/D converter, vandaar dat ik een beetje schrik had dat het niet ging werken. Maar als ik dus gewoon zo'n 50k slide potmeter koop kan ik het op een gelijkaardige manier aansluiten?

http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item43a7892c9e

(PS, ik weet dat ik geen MCP3008 heb maar met die PCF8591's moet het wel lukken, toch? :) )
Bedankt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Mavamaarten op 14-06-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Zou je niet beter een microcontroller gebruiken in plaats van een raspberry pi? Zit je zonder de netwerk middenstap en kan je direct MIDI uitsturen. Zelf werk ik ook veel met microcontrollers voor MIDI of OSC toepassingen en het is toch een stuk eenvoudiger als je gewoon direct MIDI out hebt zonder tussenprogrammatjes en dergelijke.

Ik zou eens kijken naar het mbed platform, heeft een goede usb MIDI library en er zijn best nog goedkope bordjes te vinden. Gaat ook een stuk stabieler draaien dan een raspberry pi die te kampen kan hebben met corrupte sd kaartjes als je hem niet goed afsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
alfaleader schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:46:
Zou je niet beter een microcontroller gebruiken in plaats van een raspberry pi? Zit je zonder de netwerk middenstap en kan je direct MIDI uitsturen. Zelf werk ik ook veel met microcontrollers voor MIDI of OSC toepassingen en het is toch een stuk eenvoudiger als je gewoon direct MIDI out hebt zonder tussenprogrammatjes en dergelijke.

Ik zou eens kijken naar het mbed platform, heeft een goede usb MIDI library en er zijn best nog goedkope bordjes te vinden. Gaat ook een stuk stabieler draaien dan een raspberry pi die te kampen kan hebben met corrupte sd kaartjes als je hem niet goed afsluit
Ik snap je punt, maar ik heb al een raspberry pi die hier toch ligt te verstoffen. Ook op softwarevlak heb ik veel ervaring met Java en C#, terwijl ik nog nooit een microcontroller aangeraakt heb.
Een Teensy leek me interessant (die kan ook midi), maar dan zit ik op €25 kosten zonder dat ik ook maar iets van potmeters en knopjes heb. En, zoals ik al zei, de lag is minimaal. Zeker voor mijn onprofessionele DJ-werk is deze ghetto-oplossing goed genoeg.

Het plan is trouwens om dit zo goedkoop mogelijk te realiseren, misschien ook handig om dat even te vermelden. Momenteel zit ik aan iets van een €10 voor een hele DJ controller met 7 potmeters, een jogwheel en een berg knopjes. Wat is ebay toch een mooie uitvinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Je kan hier prima een 50k potmeter voor pakken, voor hoe je het gebruikt zou ik de waarde tussen de 1 en 100kOhm houden.
Te laag heb je kans dat je de potmeter sloopt, te hoog en je hebt veel last van ruis.

Wel sterk rekening mee houden, er zijn 2 soorten potmeters, linear en logaritmisch.
Linear loopt gelijkmatig op van het begin tot het einde van te potmeter.
Logaritmisch loopt heel sterk in het begin en vlakt daarna af.

Veel audiopotmeters zijn logaritmisch omdat je gehoor logaritmisch is, maar als je de stand van de potmeter wil uitlezen wordt je er niet heel blij van.
De advertentie die je linked is een logaritmische, dus zou nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mavamaarten schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:38:
Een van de tutorials die ik bekeken heb is deze: http://www.lediouris.net/RaspberryPI/ADC/readme.html
Hier hangen ze gewoon die potmeter direct aan die A/D converter, vandaar dat ik een beetje schrik had dat het niet ging werken. Maar als ik dus gewoon zo'n 50k slide potmeter koop kan ik het op een gelijkaardige manier aansluiten?
Ja, maar ik vind die tutorial wel erg kort door de bocht. Ze houden nergens rekening met ontkoppeling van voeding en stabilisatie van de analoge signalen. Ik neem aan dat je geen krakend mengpaneel wil?

Ik zou een keramische condensator van ten minste 100nF over de voeding plaatsen, zo dicht mogelijk bij de pootjes van de AD converter. Deze zie je ook in de datasheet op pagina 14, bovenaan bij Vdd.

Dan zou ik Vref stabiliseren met een r/c filter van bijvoorbeeld een 10Ω weerstand en een 100nF keramische condensator. Dit staat ook zo in de datasheet. Daar hebben ze ook een referentie diode gebruikt, maar die mag je weg laten.

De potmeters sluit je dan ook aan op Vref, niet op Vdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SA007 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:03:
Juist andersom, tenzij je de aansluitingen verwisselt natuurlijk ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.learnabout-electronics.org/images/lin_log_action.gif
bron
Veel audiopotmeters zijn logaritmisch omdat je gehoor logaritmisch is, maar als je de stand van de potmeter wil uitlezen wordt je er niet heel blij van.
De advertentie die je linked is een logaritmische, dus zou nog even verder zoeken.
Hangt er een beetje vanaf wat je wil, maar het beste is inderdaad een lineaire potmeter. De nauwkeurigheid is beter omdat de weerstand niet zo pietje precies volgens een bepaalde curve hoeft te varieren.
Met een log pot zou de resolutie van de DA conversie in het lage bereik relatief grof zijn en zou je de stapjes kunnen horen.
Het volume van je soundkaart is al logaritmisch dus dan is een lineaire pot het meest geschikt. Als je toch een log functie wil voor een bepaalde toepassing, dan kun je dat beter in software berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:03:
Je kan hier prima een 50k potmeter voor pakken, voor hoe je het gebruikt zou ik de waarde tussen de 1 en 100kOhm houden.
Te laag heb je kans dat je de potmeter sloopt, te hoog en je hebt veel last van ruis.

Wel sterk rekening mee houden, er zijn 2 soorten potmeters, linear en logaritmisch.
Linear loopt gelijkmatig op van het begin tot het einde van te potmeter.

Kijk, daar kan ik wat mee! :)
Daar had ik echt niet naar gekeken. De "gewone" 10k pots die ik had besteld zijn gelukkig lineair.
Jammer dat lineaire slide pots weer duurder zijn dan logaritmische. Op zich zou ik in de software nog wel correcties kunnen doen, maar ik ga het mezelf gemakkelijk maken en gewoon lineaire halen.

Iets als dit ziet er wel OK uit, toch? Ebay linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Die zien er prima uit.

Ze zijn goedkoper dan de potmeter waar je eerder mee kwam, hoezo duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:29:
Die zien er prima uit.
Ze zijn goedkoper dan de potmeter waar je eerder mee kwam, hoezo duurder?
Ik heb er maar ééntje nodig, per stuk zijn ze inderdaad goedkoper, beetje onhandig verwoord van mij.

Pagina: 1