Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 00:46:
8 segmenten voeden uit de Arduino wordt mij iets te gortig.
Je lust geen gort?
Het is geen kwestie van smaak, maar van uitrekenen.
Hoeveel stroom heb je nodig om een segmentje fatsoenlijk te laten oplichten?
Heb je 2 digits en dus x2 multiplex, doe dat x2 en zoek op in de datasheet of de atmega dat mag sinken (max 20mA dacht ik).
Controleer ook of hij dat met 8(7) outputs tegelijk mag en als dat okee is, dan gewoon doen :)
Je hebt uiteraard wel een torretje nodig voor de common anode en dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://embedded-lab.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/Lab11_Circuit_SevenSegmentMultiplexing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Heb ik nu iets raars geschreven? Ik dacht dat ik duidelijk zei dat ik de NPN op de gezamenlijke + wilde zetten, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg? :? Of staat iedereen op t verkeerde been door de NPN? >:) Vooralsnog werkt de anode schakelen met de NPN, maar chique is anders.
Ik meet 2mA per segment bij 5V en 330R. De datsheet van de 16U4/32U4 zegt hierover het volgende:
Although each I/O port can sink more than the test conditions (20mA at VCC = 5V, 10mA at VCC = 3V) under steady state conditions (non-transient), the following must be observed:
ATmega16U4/ATmega32U4:
1.)The sum of all IOL, for ports A0-A7, G2, C4-C7 should not exceed 100 mA.
2.)The sum of all IOL, for ports C0-C3, G0-G1, D0-D7 should not exceed 100 mA.
3.)The sum of all IOL, for ports G3-G5, B0-B7, E0-E7 should not exceed 100 mA.
4.)The sum of all IOL, for ports F0-F7 should not exceed 100 mA.
If IOL exceeds the test condition, VOL may exceed the related specification. Pins are not guaranteed to sink current greater than the listed test condition
Terug te voeren stroom lijkt mij dus prima in de haak en in theorie zou je ook de voeding moeten kunnen draaien, maar dat ga ik lekker afschakelen met een tor.

[ Voor 58% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-06-2015 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:34:
Heb ik nu iets raars geschreven? Ik dacht dat ik duidelijk zei dat ik de NPN op de gezamenlijke + wilde zetten, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg? :? Of staat iedereen op t verkeerde been door de NPN? >:)
Je 1e post was een beetje impliciet kwa vraagstelling en je 2e weer TLDR voor deze bejaarde zo laat op de avond en zonder plaatjes ;)

Begrijp ik het nou goed dat je die NPN torren als emitter volger gaat inzetten?
Je raakt dan wel 0.6V VBE kwijt, maar dat is niet zo erg.
Voordeel is weer dat je de basis weerstand kan elimineren :)
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaforum.nl/files/emittervolger.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 05-06-2015 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ja, dat begrijp je goed ja. Ik wist niet dat dit ook echt zo mocht, met logisch redeneren leek het mijn wel te kunnen en het werkte nog ook. Maar de 10k op de basis mag er dus af. Mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:18:
... Maar de 10k op de basis mag er dus af. Mooi.
Ik neem aan dat je dit goed hebt gedaan, maar even voor de volledigheid, het is dan wel belangrijk dat de weerstand ook onder de emitter zit, niet op de collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Die 10k zit aan de basis, de 330 ohm hangt tussen 7 segment en Arduino sinking pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

330 ohm heeft maar een 6 tot 7mA door het display bij 5v voeding, zou je niet meer willen?

Met een 120 ohm kom je uit op 20mA en met 150 op 15mA

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:56:
Die 10k zit aan de basis, de 330 ohm hangt tussen 7 segment en Arduino sinking pin.
:F uiteraard, ik keek teveel naar dat emitter volger plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Afijn, inmiddels ook een setje BC 547 pnp's en nog 5 duo displays in huis. En een berg ander materiaal, moet ook niet naar zo'n winkel gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

547 is een NPN..... Als je een PNP zoekt is het de 557

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:57:
Afijn, inmiddels ook een setje BC 547 pnp's en nog 5 duo displays in huis. En een berg ander materiaal, moet ook niet naar zo'n winkel gaan. :+
"Wait... Are you telling me, you went to an actual shop?"

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
memphis schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:28:
547 is een NPN..... Als je een PNP zoekt is het de 557
557 is het inderdaad ja. :>
RobV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 19:31:
[...]

"Wait... Are you telling me, you went to an actual shop?"
Ja, zo'n lekker struintentje, bakjes zooi. RTC liggen, voetjes, knopjes, alles. Wel leuk altijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:38:
[...]
557 is het inderdaad ja. :>
[...]
Ja, zo'n lekker struintentje, bakjes zooi. RTC liggen, voetjes, knopjes, alles. Wel leuk altijd. :)
Man, ik mis Stuut & Bruin (als je dat zo spelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Even een totaal offtopic vraagje (omdat ik hier een beetje bekend ben).

Ik moet een dikke bak bijbetalen voor de energie jaarrekening. Ik verbruik 380kWh per maand terwijl het gemiddelde voor een 1-persoons huishouden rond de 170kWh zou moeten zitten. Zit ik dan bijzonder hoog, of is dat 1-persoons gebaseerd op een bejaarde die onder een dekentje een boek zit te lezen bij kaarslicht? Ik heb geen zware servers draaien (alleen een Synology) maar wel een boiler voor warmwater (=geen gas) en blokverwarming (die telt dus niet mee). Dus dan blijven alleen over de boiler en de koelkast als grote verbruikers (wasmachine 2x per week). TV? Laptop aan de lader?

Ik heb verbruiksmeters besteld om te zien welk apparaat de grote verbruiker is.

[ Voor 4% gewijzigd door RobV op 05-06-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
RobV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:03:

Ik moet een dikke bak bijbetalen voor de energie jaarrekening. Ik verbruik 380kWh per maand terwijl het gemiddelde voor een 1-persoons huishouden rond de 170kWh zou moeten zitten. Zit ik dan bijzonder hoog, of is dat 1-persoons gebaseerd op een bejaarde die onder een dekentje een boek zit te lezen bij kaarslicht? Ik heb geen zware servers draaien (alleen een Synology) maar wel een boiler voor warmwater (=geen gas) en blokverwarming (die telt dus niet mee). Dus dan blijven alleen over de boiler en de koelkast als grote verbruikers (wasmachine 2x per week). TV? Laptop aan de lader?

Ik verbruik een 100 kWu minder met een 3 persoons gezinnetje.
Let er ook niet echt op (zat op stand-by enzo (minimaal verbruik van 250w)) maar heb hier niet echt zwaar verbruikers.
Dus denk dat je toch een beetje te hoog zit....

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

ja, da's wel extreem veel, dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien voor éénpersoonshuishoudens. Er zijn een aantal topics hierover, o.a. Wat is jouw actuele energieverbruik?

Om een vergelijking te geven: pre-relatie en pre-zuinigheidsperikelen verbruikte ik, met toch een behoorlijk uit de hand gelopen computerhobby, 1400kWh/jr (120kWh/mnd). Nu, thuiswerkend, met z'n tweeën en met voor mijn reputatie opvallend onzuinige apparatuur zitten we op 1800kWh/jr.

edit: ik ben blijkbaar karmakoning vrije tijd!

... wat!?

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 05-06-2015 22:29 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

BoAC

Memento mori

Ik zit met een 7 persoonshuishouden (opgroeiend gezin) en een flink computer assortiment op ongeveer 4500 kWh per jaar, dus ja het is hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tijd voor actie, dus. Dat bevestigt in elk geval mijn vermoeden dat er iets goed mis is. Bedankt voor jullie reacties!

Edit:
Haha, ik krijg een karmabadge vrije tijd. Post ik te veel? En de badge voor solderen is ook een mwuhahaha.

[ Voor 32% gewijzigd door RobV op 05-06-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Uhh heb je misschien de soldeerbout continu aanstaan dan :9

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:53:
[...]

Man, ik mis Stuut & Bruin (als je dat zo spelde).
En je komt altijd met veel te veel terug... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tinusvolkel schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:39:
Uhh heb je misschien de soldeerbout continu aanstaan dan :9
Nope! Ik zat al te denken aan zoiets eenvoudigs maar dat ga je merken na een tijdje en dit hoge verbruik is al een bijna 2 jaar aan de gang (sinds ik weer bij mijn eigen thuis woon eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom

Veel halogeen spots of andere zware gasontladingslampen? Die boiler kan best wel eens een fors aandeel hebben in je elektriciteit, elektrische verwarming is best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
.... maar wel een boiler voor warmwater (=geen gas) ....
^ Dat dus ^

Korter, kouder en minder vaak douchen en minder warm water gebruiken voor de afwas,
Je kookt ook elektrisch? Deksel er op en wat lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Meeste lampen zijn Led, anderen branden alleen kort (douche, berging etc). Boiler is voor douche en keuken water, dus geen verwarming verder. Ik vertrouw de koelkast nog het minst, maar daar kan ik pas iets over zeggen als ik wat meetresultaten heb.

Edit:
Nee ik kook op gas. Verbruik verwaarloosbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door RobV op 05-06-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een koelkast motor gebruikt 60 tot 100W als hij draait. Stel dat de isolatie helemaal vergaan is en hij 24/7 draait, dan kost je dat dus 120-200€/jaar.
RobV schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:06:
...
Edit:
Nee ik kook op gas. Verbruik verwaarloosbaar.
Dan zou ik - first thing in the morning - die elektrische boiler van de muur rukken en direct een op gasbestellen. Dat ding kost je klauwen met geld. Zet je vermogensmeter daar maar eens tussen :D

[ Voor 53% gewijzigd door Ploink op 05-06-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:09:
Een koelkast motor gebruikt 60 tot 100W als hij draait. Stel dat de isolatie helemaal vergaan is en hij 24/7 draait, dan kost je dat dus 120-200€/jaar.
Hmmm. Dan kan dat niet de oorzaak zijn. :). Boiler dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dan zou ik - first thing in the morning - die elektrische boiler van de muur rukken en direct een op gasbestellen. Dat ding kost je klauwen met geld. Zet je vermogensmeter daar maar eens tussen :D
Na de zomer!

En ik lees inderdaad http://www.gaslicht.com/energiebesparing/energieverbruik: een electrische boiler 80L verbruikt al snel 1800kWh per jaar. Likkt me duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Tot 1 Juli geldt nog het verlaagde BTW tarief van 6% voor loonkosten, daarna betaal je 21% voor het laten installeren van een nieuwe boiler. Bovendien zitten die CV installateurs nu uit hun neus te peuteren en hebben ze het druk als het weer kouder wordt. Dit geeft misschien mogelijkheden voor een goeie deal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
En geen simplyenergymeter dan? :)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:30

Ik zou ook zeggen dat het de boiler is. Zelf ook zo'n ding gehad. 'S nachts en overdag bij afwezigheid uitzetten hielp aanzienlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
DurkVell schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:35:
[...]

Ik zou ook zeggen dat het de boiler is. Zelf ook zo'n ding gehad. 'S nachts en overdag bij afwezigheid uitzetten hielp aanzienlijk!
Dat, of enkel opwarmen (max temp.) tijdens dal uren. Ik plaats altijd een timer tussen zo een monster.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
A1AD schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:16:
En geen simplyenergymeter dan? :)
Het moet natuurlijk wél besparing opleveren :D De grap is, ik heb wel een slimme energiemeter, maar die heeft (nog) geen P1 poort. En dan moet ik iets gaan doen met infrarood en ik vraag me af of mij dat gaat lukken.
DurkVell schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:35:
A1AD schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 08:45:
Dat, of enkel opwarmen (max temp.) tijdens dal uren. Ik plaats altijd een timer tussen zo een monster.
Laat ik eerst maar eens even gaan meten hoeveel de boiler verantwoordelijk is voor deze rekening. Daarna kan ik wel uitrekenen wat de terugverdientijd is van een andere ketel.

Zullen we weer ontopic gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zijn wekkerradio's opeens allemaal probleemdingen? Een wil er een slopen, de ander heeft er 2 die het niet goed doen... Gaat lekker. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Goed nieuws, mijn wekker doet het nog prima :+

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Das mooi. Het is alweer 2 uur, hoop niet dat het aanstekelijk is. :+ :+ :O :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet iemand een goede tutorial/uitleg/video's over schrijven van 6502 emulator? En doel dan meer op de opcode's en wat jip en janneke uitleg erbij. Heb al wel wat ervaring met chip8, heb al eerste tutorial doorgelopen en principe aangeleerd van hoe emulator werkt.

6502 is het hart van vele van mijn jeugd machines(C64, atari2600, NES, etc), wil eens poging gaan doen om Atari 2600 na te bouwen met zo min mogelijk hardware, allee uC en wellicht nog externe ram maar meer dan dat ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 07-06-2015 10:53 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt en inderdaad interessant, ga het even doorlezen. Maar zo op het eerste oog niet helemaal wat ik bedoelde of kijk eroverheen.

Bedoelde meer zoiets als deze, deze is voor chip8 maar zoek zoiets voor de 6502(of 6507), maar dan wat meer toegespitst op de opcodes en wat ze doen.
http://www.multigesture.n...lator-chip-8-interpreter/

Heb zelf ook al C codes gevonden waar de opcodes instaan, maar wil ze nu juist zelf schrijven.

Ik had Cortex m3 op het oog, 72MHz maar kan makkelijk op 96Mhz lopen zonder problemen, dat lijkt me snel zat. Voor Atari 2600 heb ik geen externe ram nodig, interne 20KB moet volstaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb wel eens een gooi gedaan naar een emulator voor een PIC16 14-bit midrange enhanced core.

Een emulator is vrij vergelijkbaar hoe de echte CPU werkt. Je voert instructie per instructie uit in een korte lus.
Je decodeert de opcode. Veel opcodes hebben vergelijkbare opbouw, natuurlijk zodat de CPU zo min mogelijk gates nodig heeft en zoveel mogelijk signalen kan hergebruiken.

Ik zou eerst een patroon proberen te ontdekken in de instructie set. Bvb alle opcodes die door de ALU worden uitgevoerd hebben vaak een vaste prefix met enkele bits er in die de ALU commando specificeren. (ADD, SUB, AND, XOR, SWAP, etc.). Met een paar bitmasks zou je al gauw een selectie moeten kunnen maken tussen de verschillende groepen instructies, en die dan uitvoeren.

Een address decoder schrijven kan ook handig zijn, waarschijnlijk omdat je I/O, RAM en FLASH chips moet "simuleren". Voor de PIC heb je ook enkele eigenaardige I/O core registers die naar het RAM schrijven/lezen (FSRx), etc. Opzich moet dit vrij makkelijk te implementeren zijn in C.

De I/O space zaken (bvb een externe video chip) zal je ook moeten implementeren. Je zal eigenlijk voor die IC's ook datasheets oid moeten hebben om te zien welke registers ze implementeren en wat voor effect die hebben.
Vanuit die chips wordt waarschijnlijk ook de video rendering gedaan, dat eigenlijk asynchroon draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Bedankt, ik was er net ook zelf achter dat allemaal wel meevalt, zat veel te lastig te denken, het zijn gewoon de assembler instructies, nu ben ik niet heel bekend met assambler maar hoop herken ik al wel, dus dat gaat goed komen. JMP, NOP, LDA, etc gebruik ik geregeld tussen de C code door.

http://www.6502.org/tutorials/6502opcodes.html#BCS

Eerst maar even een 6502 cpu bouwen. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:33
RobV schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:24:
[...]
Laat ik eerst maar eens even gaan meten hoeveel de boiler verantwoordelijk is voor deze rekening. Daarna kan ik wel uitrekenen wat de terugverdientijd is van een andere ketel.

Zullen we weer ontopic gaan?
Serieus elektriciteit besparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microsoft’s Secret Best Windows 10 Feature: AllJoyn Integration
werkelijk iedereen duikt momenteel op smartwatches en domotica :P (en zelfrijdende auto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 00:36:
werkelijk iedereen duikt momenteel op smartwatches en domotica :P (en zelfrijdende auto's)
Zelfs Chriet Titulaer al in de jaren '80. :D
Het is allemaal niks nieuws wat dat betreft, behalve dat men nu een - voor destijds - supercomputer gebruikt om het licht te bedienen. Het is een leuke gadget dat domotica en iOT, maar verder is mijn fantasie niet toereikend genoeg om er verder nut in te zien, maar voor alles is een markt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
iOT heeft weldegelijk markt. Beveiligingsbranche? Boringen, windmolens, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Pizza_Boom schreef op maandag 08 juni 2015 @ 01:55:
iOT heeft weldegelijk markt. Beveiligingsbranche? Boringen, windmolens, etc.
lol, iOT wil je juist niet gebruiken voor veiligheidsgerelateerde en risicohoudende toepassingen zoals jij noemt, een consumentenkoelkast die met internet gekoppeld is vormt misschien al indirect een veiligheidsissue (als een hacker alle verbonden koelkasten in een regio tegelijk aanzet bijvoorbeeld.....), beveiliging of windmolens zijn nog veel gevaarlijker... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
base_ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:39:
[...]

lol, iOT wil je juist niet gebruiken voor veiligheidsgerelateerde en risicohoudende toepassingen zoals jij noemt, een consumentenkoelkast die met internet gekoppeld is vormt misschien al indirect een veiligheidsissue (als een hacker alle verbonden koelkasten in een regio tegelijk aanzet bijvoorbeeld.....), beveiliging of windmolens zijn nog veel gevaarlijker... ;)
Slijtagesensoren in een boorkop of windmolen? Ik weet dat het ook al gebruikt wordt in andere sectoren, maar kan daar inhoudelijk niet teveel over kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:39:
[...]

het grootste gevaar zijn de overheden imho.
heel je huis, je auto en jezelf volstoppen met sensors 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb 6502 werkend in STM32 na gisteren diep in de nacht te zijn doorgegaan, heb beetje gesteggeld heb instructie en decoder gepoort van andere code, waren er toch wel een hoop en zijn veel al zo simpel dat eigenlijk beetje zonde is van de tijd om dat dubbel te gaan zitten schrijven, komt toch min of meer op hetzelfde uit. Decoder zou helemaal hetzelfde zijn, zo heb ik het ook geleerd bij CHIP8 avontuurtje, niks meer dan lange switch case.

Heb Enhanced BASIC 6502 ROM erin zitten.

16KB RAM
32KB ROM (reserveert, huidige is 16KB)
Eerste test.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Cod5PZJ7iRjgnypwZa3ALALU/medium.jpg

Tweede test
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qbGJKHDlZvXhpC24lKvzqV0P/medium.jpg

6502 cpu in actie, best leuk om te zien hoe die de instructies hardwarematig verwerkt.
http://www.visual6502.org/JSSim/expert.html (even op play drukken zodat de cpu de code gaat verwerken)

Heb deel van de code hiervandaan.
http://codegolf.stackexch...44/emulate-a-mos-6502-cpu

Iemand nog tip voor goede gratis serial terminal? Had eerst Termie 1.0 maar die functioneerd wat raar en ga overal lege regel tussen, heb nu "Advance serial port terminal" maar die is niet gratis. Arduino serial monitor werkt ook wel aardig, maar is wat kaal.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 08-06-2015 14:28 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Putty (al is die misschien nogal uitgebreidt voor enkel serial), Teraterm (gebruik ik zelf), Coolterm (weet dat andere die gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
hterm.exe is ook perfect. Kan je fijn switchen tussen binary/hex/ascii of allen tegelijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:51

Fordox

00101010

Welke multimeters gebruiken de hobbyisten onder ons?
Ik zoek nog een nauwkeurige onder de 100 euro (alsjeblieft geen voltcraft of aldi spul :p)

@hierboven, ik gebruik zelf altijd Hyperterminal van windows XP
@hieronder, thanks :)

[ Voor 23% gewijzigd door Fordox op 08-06-2015 14:53 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Uni-T heeft leuk budget spul

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Docklight is ook een goede :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Fordox schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:50:
Ik zoek nog een nauwkeurige onder de 100 euro (alsjeblieft geen voltcraft of aldi spul :p)
DX spul.

Dan niet de goedkoopste, maar ik heb iets van 30 euro eraan uitgegeven (als je zoekt in dit topic kom je denk ik wel eerdere lijstjes tegen).

Ik zie voor mij een dure multimeter niet als iets nuttigs, omdat ik hem toch niet in 230V steek, en ik hoef ook niet op 0.1% accuraat te meten. Goede en relatief snelle autoranging is wel lekker, net als opties zoals capaciteits metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

mad_max234 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:10:

Iemand nog tip voor goede gratis serial terminal? Had eerst Termie 1.0 maar die functioneerd wat raar en ga overal lege regel tussen, heb nu "Advance serial port terminal" maar die is niet gratis. Arduino serial monitor werkt ook wel aardig, maar is wat kaal.
http://realterm.sourceforge.net/ :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00

Ik bedoel dus deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.der-hammer.info/terminal/bilder/term_065win_large.png

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

[..]
Ik gebruik een Velleman DVM601. Ik heb ook een hele tijd een multi van de Aldi gebruikt en dan is zo'n ding een verademing.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Sterk aanbevolen om Marktplaats in de gaten te houden voor tweedehands Flukes (ja, er bestaan andere 'goede' merken, maar iedereen heeft Fluke, je gaat bijna niks anders vinden). Ik heb een Fluke 185, 183 en 89IV van MP getrokken, ieder voor sub-100 euro. Eén zelfs voor €30, maar dat was omdat de batterijterminals helemaal weggerot waren :P

Ga je een stuk meer plezier van hebben voor de rest van je leven dan een VC99 of Uni-T. Niet dat dat persé slechte meters zijn, maar het is een totaal andere klasse voor basically hetzelfde geld.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik heb wel een aardige goeie nodig, ik wil nmelijk li-ion cellen laden met een labvoeding. Als ik daar 0,1 volt naast zit, kan de boel lekker wegfikken :9

Ik hou mp wel in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:45
Zo, net de soldeerbout van de Lidl gehaald.
mark-k schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Vanaf maandag een soldeerbout voor 7 euro bij de LIDL, als dat al te duur is moet je denk ik niet met elektronica kloten ;)
Zelfs uit China haal je niet zoveel waar voor je geld. Alleen het soldeer kost al €7 als je het los zou kopen. Verder nog een simpele derde hand en 4 extra punten.

Lidl soldeerbout
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eMVrDyedFilx1myycWRsxb8Z/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vS4kNEED0QKCIbrUXVfkGW1e/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kZA4iXyjZGPRSFdIUBhYY6vg/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/NR2ymQ7uMMNx0Sd6KOABukwC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hhGRUGEOUcJvZIYsk3nZxZIb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/QkdJriS51kcAUcEcOZHx107f/thumb.jpg

Uiteraard geen vervanging voor een 'echte' soldeerbout, maar als je af en toe alleen wat draadjes aan elkaar smelt hoef je niet meer te wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hier alleen maar fluke. Wellicht bijgeloof maar de rest gaat stuk :D.

2 antieke benchtops (wel digitaal) en 1 reguliere DMM. Die antieke waren 2 jaar geleden nog hetzelfde gekalibreerd als die kleine, en zijn van Domeinen afkomstig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:34
sdk16420 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:52:
Zo, net de soldeerbout van de Lidl gehaald.

[...]

Zelfs uit China haal je niet zoveel waar voor je geld. Alleen het soldeer kost al €7 als je het los zou kopen. Verder nog een simpele derde hand en 4 extra punten.

*knip*

Uiteraard geen vervanging voor een 'echte' soldeerbout, maar als je af en toe alleen wat draadjes aan elkaar smelt hoef je niet meer te wensen.
Ik heb exact dezelfde enkele jaren geleden ook gekocht in de Lidl. Heb hem zelfs nog liggen, maar dan wel in de afvalbak helaas :)
De derde hand is zo goed als onbruikbaar omdat de armen steeds loskomen.
De soldeerbout zelf werkte wel goed, maar die heeft zichzelf doen smelten. Niet de plastic zoals je zou kunnen denken, maar wel de metalen delen...

Over het solduur heb ik niet te klagen gehad. Het meegeleverde solduur was goed voor fijn soldeerwerk, en de aparte rolletjes (ze hebben 3 soorten) gebruik ik nog steeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
mux schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:18:
[...]

Sterk aanbevolen om Marktplaats in de gaten te houden voor tweedehands Flukes (ja, er bestaan andere 'goede' merken, maar iedereen heeft Fluke, je gaat bijna niks anders vinden).
..
Inmiddels is er ook een hele serie Chinese Flukes. Echte degelijke fluke multimeters, maar technisch van een oudere generatie, bedoeld voor de markt in India en China.

Fluke 15B 17B 18B (PDF)

Er bestaan ook "plus" versies zoals 15B+ etc, die als extra display verlichting hebben.
15B+/17B+/18B+ manual pdf

Ik heb zelf de 17B voor $90 en ben er heel tevreden over.

ps. Iemand ervaring met de Fluke 101?
Als je geen stroom hoeft te meten niet duur voor $42.46 :)
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjUwWDY1MA==/z/DFkAAMXQfvlSihe9/$_57.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 08-06-2015 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb (oa) deze chinees.. prima ding :9

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/911sgf7s5/multimeter.jpg

tis een flinke uitgave maar dan heb je ook wat :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:11:
ik heb (oa) deze chinees.. prima ding :9

[afbeelding]

tis een flinke uitgave maar dan heb je ook wat :*)
$11.39 is nou net echt wat ik noem een flinke uitgave. Dan kun je er direct 2 nemen voor redundantie en nog steeds goedkoper uit zijn dan wat de gemiddelde Aldi mm kost...

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Voor wat extra dollartjes heb je er eentje met autorange. Wel zo fijn.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
C.44 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:35:
[...]

$11.39 is nou net echt wat ik noem een flinke uitgave. Dan kun je er direct 2 nemen voor redundantie en nog steeds goedkoper uit zijn dan wat de gemiddelde Aldi mm kost...
Als jij voor 30 euro bij de Aldi een multimeter koopt dan verwacht ik dat je een hele redelijke krijgt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Sissors schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:45:
[...]

Als jij voor 30 euro bij de Aldi een multimeter koopt dan verwacht ik dat je een hele redelijke krijgt ook.
2 x $11.39 = ~20 euro. De laatste keer dat ik er 1 kocht bij de aldi kostten ze ~15 euro dus je zit dan in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

8 euro bij de supermarkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Mjah, long story short, voor $11.39 kun je een risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C.44 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:19:
Mjah, long story short, voor $11.39 kun je een risico nemen.
en zo is het, gebruik hem al een maand of zeven, werkt gewoon prima.
en als het nauwkeurig moet pak ik wel een 'echte' 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:42:
[...]

en zo is het, gebruik hem al een maand of zeven, werkt gewoon prima.
en als het nauwkeurig moet pak ik wel een 'echte' 8)
Precas, het gros van de tijd gebruik ik de piep functie op m'n mm. Je weet wel, dat ding dat piept als de jumperwire die je aan 't testen bent daadwerkelijk een verbinding maakt...

Heb een jaar of wat geleden eens een paar setjes jumperwires uit china gehaald. Nu al een paar keer meegemaakt dat hardware niet werkte zoals verwacht en dat na uren zoeken terug kunnen leiden naar een kabeltje dat niet wil jumpen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 01:03:
[...]

Precas, het gros van de tijd gebruik ik de piep functie op m'n mm. Je weet wel, dat ding dat piept als de jumperwire die je aan 't testen bent daadwerkelijk een verbinding maakt...
En dat piept direct op zo'n goedkope meter?

Mijn oude voltcraft die ooit iets van 200 gulden heeft gekost toen multimeters nog duur waren, moet maar liefst 2 seconden nadenken voordat hij piept als je de probes tegen elkaar houdt.
De Fluke kun je met de probe zo langs een rij IC pootjes strijken en piept direct waar hij contact ziet.

Bovendien is de temp meting nauwkeurig en die van de voltcraft is prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Zoals ik al zei, ik wil best nauwkeurig meten. Ik heb geen zin in een gat in de vloer van een doorgebrande Li-Ion cel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
C.44 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:05:
[...]

2 x $11.39 = ~20 euro. De laatste keer dat ik er 1 kocht bij de aldi kostten ze ~15 euro dus je zit dan in die richting.
Whoops, my bad. Dacht dat je had geschreven nog twee voor redundantie. Maar dat had je niet geschreven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

Ploink schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:59:
[...]

En dat piept direct op zo'n goedkope meter?

Mijn oude voltcraft die ooit iets van 200 gulden heeft gekost toen multimeters nog duur waren, moet maar liefst 2 seconden nadenken voordat hij piept als je de probes tegen elkaar houdt.
De Fluke kun je met de probe zo langs een rij IC pootjes strijken en piept direct waar hij contact ziet.

Bovendien is de temp meting nauwkeurig en die van de voltcraft is prut.
Mijn Voltcraft ligt ergens in een la. Vraag me alleen niet welke la. Tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar m'n Velleman DVM601, 't is geen Fluke natuurlijk maar hij doet precies wat ik nodig heb and then some =) Kostte iets van ~ €70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
C.44 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:01:
[...]

Mijn Voltcraft ligt ergens in een la.
De mijne ligt op het EL kerkhof, maar niet omdat ie stuk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ik heb deze Uni-T UT61e:
http://www.dx.com/p/ut61e...-x-9v-6f22-battery-113306

Super ding: voelt erg degelijk aan, snel reagerende metingen, hoge meetresolutie, best goede nauwkeurigheid (Op het werk gecheckt aan een Agilent 3458A), snel reagerende pieper, en een nette prijs. Ik kan hem echt iedereen aanbevelen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb net een weekje geleden een tweede gehaald laten dropshippen: http://www.ebay.com/itm/171502347373.

Nog goedkoper! :P Wat is het verschil tussen de M en A versie? Die van mij heeft minder chinese leuzen er op staan...?

Dat UNI-T ding kan de metingen over de seriele poort uit poepen, dat wil ik eigenlijk ook wel...

@ploink: Fixed. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Infant op 09-06-2015 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
En wat waren de kosten voor het retourtje China? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb volgende condensator, afkomstig uit een elektrische schroefmachine. Iemand die mij hier iets nuttigs over kan vertellen (voltage en capaciteit)? Browsen naar de vermelde website heeft tot dusver nog geen oplossing gebracht.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sTOfDl1m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R7sidsem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
nurdo schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 19:07:
Ik heb volgende condensator, afkomstig uit een elektrische schroefmachine. Iemand die mij hier iets nuttigs over kan vertellen (voltage en capaciteit)? Browsen naar de vermelde website heeft tot dusver nog geen oplossing gebracht.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik kan er ook niks over vinden. Normaal gesproken zou je hem in de machine laten zitten en dan meten wat de opgeladen spanning is, dan weet je het maximum voltage en de polariteit.
Daarna kun je hem ontladen en dan weer opladen aan een labvoeding bij een constante stroom, waarbij je meet hoe snel het gaat en dan kan je de capaciteit berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Het is een ultracap, ik las ergens 150 tot 180F 5,4V. Mogelijk zijn het twee 360F, 2,7V condensatoren in serie.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

http://www.ultracapacitor...tid=14&func=fb_pdf&id=765

Lijkt wat info te geven.
I've wanted to play with some ultracapacitors but the cost has been a little much for my small budget. However, after
reading about the coleman flashcell screwdriver I found that the price for them has fallen from $99 to $33 so I could
justify the dual use of a pretty good cordless screwdriver and have the ultracapacitors to play with as well.

You can find it here:

https://www.amazon.com/dp/B001U8FF5Q?tag=carttag-
20&camp=213381&creative=390973&linkCode=as4&creativeASIN=B001U8FF5Q&adid=1FKCED72672W24285742&

and as of this posting it's $33 with free shipping

I bought one and took it apart and found inside two D cell sized supercapacitors. They are labeled Flashcell FC4 and
there is nothing else that tells me how many farads they hold but I'm guessing it is around 300 or above. Ultracaps of that
size are selling for about $25 each from what I can tell.

You can use the capacitors in this screwdriver without having to take it apart by attaching your wire leads to the blades of
the charge terminals on the bottom. They tie directly to the two capacitors which are connected in series inside the case.
You get at least 5V and I'm guessing about 150 farads in it's series configuration. A big plus is that it comes with it's own
charger too.
========================================================

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Puch-Maxi schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:03:
Het is een ultracap, ik las ergens 150 tot 180F 5,4V. Mogelijk zijn het twee 360F, 2,7V condensatoren in serie.
Zou kunnen, maar die op het plaatje ziet er anders uit kwa aansluitingen en als je 5V zet op een 2.7V cap........ geen idee wat er gebeurt, maar ik zou het alleen doen op veilige afstand, achter kogelvrij glas in brandveilige omgeving :o

http://www.instructables....or-3d-Printed-Flashlight/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik zit nu weer heel goed te proberen na te denken, maar ik kom er even niet uit:

Ik wil twee van deze schakelaartjes gebruiken:
http://www.ebay.com/itm/1...NO-DC-6-36V-/371274665419

Het doel ervan is:
Er zijn twee schakelaars, boven elkaar, in een vat. Een pomp gaat aan wanneer de bovenste 'vlotter' water ziet, en blijft dan aan tot dat de onderste vlotter ook geen water meer ziet. Je bouwt daar dus een hysterese mee in.

Is dat mogelijk met alleen relais, het liefst zonder dat er veel standby stroom verbruikt wordt, en het liefst zonder extra elektronica? Ik zat te denken aan een bistabiel relais, maar ik kan er ook even niets voor bedenken. Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn om één NC en één NO vlotter te gebruiken.

Ik vond dit, maar werkt dit ook met niet-mechanische 'vlotters'?

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 09-06-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
marcop23 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:54:
Ik vond dit, maar werkt dit ook met niet-mechanische 'vlotters'?
Die hebben een NPN output (Open Collector) plus voeding, 3 draadjes dus. Je moet ze anders aansluiten, maar volgens mij is het wel mogelijk een dergelijke schakeling te maken.
Probeer een schema te tekenen, dan kunnen we commentaar leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
marcop23 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:54:
Is dat mogelijk met alleen relais, het liefst zonder dat er veel standby stroom verbruikt wordt, en het liefst zonder extra elektronica? Ik zat te denken aan een bistabiel relais, maar ik kan er ook even niets voor bedenken.
Ik denk aan een condensatortruc. Je wilt dat relais ook niet constant belasten, met 2 sensoren (noem het maar even NO en NC), waarbij je inderdaad het bistabiele relais bekrachtigd door het bovenste contact en terug laat vallen door het onderste. Condensator erbij zodat ie echt goed door valt naar niet bekrachtigde stand.

Wat je ook kan doen is een normaal mono stabiel relais pakken en een relais dat 2 kringen in 1x kan schakelen. Door het normale relais te gebruiken om de stroomkring van de tweede te schakelen en het dubbel relais om datzelfde stroomkring te schakelen, alsmede om de pompkring te schakelen, schakelt het zooitje pas in als de bovenste sensor door gaat laten, maar blijft deze draaien totdat de onderste afvalt, omdat het zooitje overbrugt is door het andere relais. En als de onderste sensor het circuit onderbreekt, valt ook het andere relais af en komt alles pas weer bij als de bovenste weer gaat geleiden.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h6ZuUUv.jpg?1
Ik ben even van 5V voor je sensoren uit gegaan en 12V voor je pompmotor, ik weet niet of dat correct is. Oh, en let niet teveel op mijn tekenskills, even een snelle schets. :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Laatst online: 08:21
Bijna hetzelfde als Pizza_Boom, maar net even anders. :)

Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/kp0ossbbx/IMG_20150609_215128.jpg

Uitleg: Top sensor ziet water en schakelt in. De 2e set contacten schakelt de pomp aan.
De bottom sensor ziet dan ook ook water waardoor het 2e relais ook aangetrokken is. Hierdoor blijft het bovenste relais aangetrokken, ook als de bovenste sensor droog valt.. Ik heb een diode toegevoegd omdat je anders de NPN uitgang naar massa kortsluit. Is ook de onderste sensor droog vallen beide relais af en stopt de pomp. Wel nog blusdiodes over de relais spoelen toevoegen en snubber over het motor contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Blusdiodes uitvoeren als LED's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Dan moet ik ook maar een schema tekenen ;)

Ik heb maar even een optocoupler gebruikt bij gebrek aan een proximity switch, maar het idee is hetzelfde.
Uitleg:
Switch_onder gaat aan en daardoor wordt switch_boven van spanning voorzien.
Als het nivo stijgt en deze ook aan gaat, dan sluit het relais deze kort zodat het relais aan blijft als het nivo zakt.
Pas als switch_onder droog komt te staan dan valt het relais weer af.

Er hoeft dus enkel een relias geactiveerd te worden als de pomp ook draait. De bovenste switch krijgt pas voeding als de onderste actief is. Stroomverbruik zal dus meevallen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pUU7WAG.png

[ Voor 52% gewijzigd door Ploink op 09-06-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Laatst online: 17-11-2024
Puch-Maxi schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:03:
De schroefmachine waar ik deze uit gehaald heb bevatte inderdaad 2 zulke condensators.
Volgens deze website betreft het een NessCap 360F. Datasheet is hier te vinden. Dank aan allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:55
Zag laatst nog een leuk filmpje over goedkope multimeters, zet je toch wel aan het denken:

Prima voor laagspanningswerk, maar voor HV is het niet zo heel fijn >:)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Weet iemand waar je een losse FT800 kan krijgen? Ik heb helaas niks nodig van mouser of zo, daar zijn ze op voorraad. Kom wel veel winkels tegen die ze kant en klaar met LCD verkopen maar die zijn vaak 50+ euro of zelfs nog veel hoger. Ben erg benieuwd hoe de FT800 samen met AVR of andere 8bitter presteert.

Even wat anders, ben zoals sommige weten ben ik bezig met een 6502 emulator en stm32 M3, heb wat testen gedaan, maar de 6502 loopt maar net snel genoeg op de stm32 M3 @ 96Mhz, 6502 loopt op 1.4Mhz ongeveer, kan nog wel wat optimaliseren maar gek veel meer zit er niet in. Ik heb mijn STM32F429 M4 er maar bij gepakt, de is zeker snel zat, die kan 250MHz doen. Heb op dat bordje ook al een ZX specterim emulator gedraaid, kon die full screen renderen @ 320x240 op ili9341 TFT die op het stm32F429 discovery bordje zit.

Kwam ook Sega Master System emulator tegen voor de STM32F429

Ben helemaal into retro gaming, dacht laat ik eens kijken of game & watch games kan namaken op arduino met TFT, eerste testje niet geslaagd, gaat te traag. Moet het anders aanpakken, of overstappen op sneller uC met sneller SPI en DMA.

Maar wellicht is dit meer iets voor andere topic want dit is meer software aan worden dan hardware. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 10-06-2015 10:57 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-12-2024
Mijn FT800 display komt hier vandaan: http://www.hotmcu.com/ind...0np5m9tb0tm6plgfrllcj8kp3

Een heel verschil om een display te programmeren met een FT800 dan gewoon. Je kan je MCU er echt een heel stuk mee ofloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is een mooi display, had die ook al gezien op ebay maar dan voor 35 dollar, maar zoek juist een losse chip die ik zelf op printje kan zetten.

-Andere hobby- -

Pagina: 1 ... 25 ... 113 Laatste